Ενημέρωση πολιτικών συντακτών και ανταποκριτών ξένου Τύπου από τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο Παύλο Μαρινάκη
Καλό μεσημέρι και καλή εβδομάδα,
Ξεκινάει στα ράφια των σούπερ- μάρκετ η εφαρμογή μείωσης τιμών σε βασικά καταναλωτικά προϊόντα, μετά από πρόσκληση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Ανάπτυξης και του Υπουργού Τάκη Θεοδωρικάκου προς το σύνολο των προμηθευτών τροφίμων και επώνυμων καταναλωτικών προϊόντων καθώς και του οργανωμένου λιανεμπορίου, όπως ανακοίνωσε η Ένωση Σούπερ- Μάρκετ Ελλάδας.
Μέχρι το τέλος Οκτωβρίου θα είναι διαθέσιμοι περίπου οι πρώτοι 120 κωδικοί προϊόντων με νέες μειωμένες τιμές που θα αποτελέσουν την αρχή αυτής της πρωτοβουλίας, ενώ σταδιακά θα συμμετάσχουν περισσότεροι από 600 κωδικοί προϊόντων διαφόρων προμηθευτών.
Οι μειώσεις τιμών στους 120 αυτούς πρώτους κωδικούς καταναλωτικών προϊόντων θα κυμαίνονται από 6%-15% και ήδη οι Αλυσίδες Σούπερ-Μάρκετ ενημέρωσαν την Γενική Γραμματεία Εμπορίου για τις σχετικές λίστες των κωδικών προϊόντων.
Η Κυβέρνηση συνεχίζει να ενισχύει το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών, τόσο άμεσα, έχοντας ήδη αυξήσει τον κατώτατο μισθό από τα 650 στα 830 ευρώ και τον μέσο μισθό από τα 1046 στα 1300 με στόχο να φτάσουν τα 950 και τα 1500, αντίστοιχα, ως το τέλος της τετραετίας, όσο και έμμεσα με μειώσεις πάνω από 60 φορολογικών συντελεστών προκειμένου να αντιμετωπιστεί η εισαγόμενη ακρίβεια με μόνιμα μέτρα.
Παράλληλα, έκτακτα μέτρα, όπως το Market Pass, το Καλάθι Του Νοικοκυριού και η Μόνιμη Μείωση Τιμής, συμπληρώνουν τις συντεταγμένες προσπάθειές μας, για να αντιμετωπιστούν οι συνέπειες της εισαγόμενης ακρίβειας στις τιμές των προϊόντων στο ράφι, ενώ δίνουμε καθημερινή μάχη με φαινόμενα αισχροκέρδειας με τακτικούς ελέγχους και επιβολή προστίμων σε περιπτώσεις παραβάσεων από την ΔΙΜΕΑ.
Σε αυτό το στόχο επικεντρώνονται όλες μας οι προσπάθειες και θα αξιοποιήσουμε κάθε «όπλο», θα αναλάβουμε κάθε αναγκαία πρωτοβουλία σε εθνικό και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, προκειμένου να τον επιτύχουμε, προς όφελος των καταναλωτών.
—-
Σήμερα, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σταϊκούρας, επισκέφτηκε την Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου κα Γεωργία Αδειλίνη με αντικείμενο την ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών.
Όπως δήλωσε ο Υπουργός, προσήλθε στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου προκειμένου να ενημερωθεί για την πορεία δύο μηνυτήριων αναφορών που υπέβαλε, τον Απρίλιο του 2024, καθώς και να ενημερώσει για την τρίτη αναφορά που κατέθεσε, την προηγούμενη εβδομάδα, σχετικά με ανησυχητικά περιστατικά που λαμβάνουν χώρα στον ελληνικό σιδηρόδρομο.
Ο κ. Σταϊκούρας ανέφερε: «Εργαζόμαστε συστηματικά και επίμονα για την ενίσχυση της ασφάλειας των σιδηροδρομικών μεταφορών και για την αναβάθμιση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών. Κανείς δεν είναι εκτός αξιολόγησης, ελέγχου και εφαρμογής των νόμων».
—-
Ολοκληρώνεται σήμερα η πρώτη φάση του διαλόγου που έχει ξεκινήσει η Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Νίκη Κεραμέως με τους εθνικούς Κοινωνικούς Εταίρους για την ενσωμάτωση της ευρωπαϊκής Οδηγίας που αφορά σε επαρκείς κατώτατους μισθούς και ενίσχυση των συλλογικών διαπραγματεύσεων.
Η Κυβέρνηση παρέλαβε το 2019 κατώτατο μισθό 650 ευρώ, τον οποίο έχει αυξήσει ήδη κατά 28%, με το ύψος του να ανέρχεται σήμερα στα 830 ευρώ.
Η δέσμευση της Κυβέρνησης είναι ο κατώτατος μισθός να φτάσει τα 950 ευρώ το 2027, δηλαδή η συνολική αύξηση από το 2019 να ανέλθει στο 46%.
Η οδηγία προβλέπει, μεταξύ άλλων, τη δυνατότητα θέσπισης μηχανισμού αυτόματης αναπροσαρμογής του κατώτατου μισθού.
Αναπροσαρμογή σημαίνει μόνο αύξηση. Ρητά η οδηγία προβλέπει ότι δεν μπορεί να υπάρξει μείωση του κατώτατου μισθού. Τα 950 ευρώ θα είναι η βάση το 2027. Αυτό που συζητάμε στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής οδηγίας είναι το πώς και πόσο θα αυξάνεται μετά το 2027 ο κατώτατος μισθός.
Στο πόρισμά της η επιστημονική Επιτροπή προτείνει τη χρήση ενός μαθηματικού τύπου, όπως συμβαίνει και σε άλλες οκτώ χώρες της Ε.Ε., για τον προσδιορισμό του κατώτατου μισθού. Σύμφωνα με την εισήγηση της Επιτροπής, όσο αυξάνονται οι τιμές στην αγορά και η παραγωγικότητα της ελληνικής οικονομίας, θα αυξάνεται και ο κατώτατος μισθός.
Σε ό,τι αφορά τις συλλογικές διαπραγματεύσεις, η αρμόδια Υπουργός προανήγγειλε την έναρξη ενός νέου κύκλου ευρύτατου διαλόγου με τους εθνικούς Κοινωνικούς Εταίρους το επόμενο χρονικό διάστημα, καθώς στις επιδιώξεις της Κυβέρνησης είναι και η ενίσχυση των συλλογικών διαπραγματεύσεων.
—
Δύο νέες δυνατότητες για την είσοδο στα γήπεδα είναι διαθέσιμες μέσω του Gov.gr Wallet. Οι κάτοχοι των εισιτήριων διαρκείας για τους αγώνες ποδοσφαίρου και μπάσκετ που έχουν ταυτοποιήσει ψηφιακά και εισαγάγει το εισιτήριο διαρκείας στο ψηφιακό τους πορτοφόλι, μπορούν πλέον απλά να το μεταβιβάσουν σε άτομο της επιλογής τους.
Επιπλέον, προβλέπεται και η δυνατότητα αλλαγής συνοδείας ανηλίκου, ο οποίος διαθέτει εισιτήριο διαρκείας.
Οι ρυθμίσεις για τον έλεγχο και την ταυτοποίηση των κατόχων των εισιτηρίων αποδίδουν καρπούς και αποτελούν απόδειξη ότι η συνεργασία μεταξύ πολιτών και Πολιτείας είναι η καλύτερη πρακτική για την βελτίωση της καθημερινότητάς τους, αλλά και την ασφάλεια όλων στα γήπεδα.
—-
Σήμερα, Δευτέρα 21 Οκτωβρίου στις 18.30, ο Πρωθυπουργός θα μιλήσει σε εκδήλωση του Υπουργείου Ανάπτυξης με θέμα «Παραγωγικός μετασχηματισμός, ενίσχυση των επενδύσεων και της βιομηχανίας, για ανάπτυξη και νέες θέσεις εργασίας σε όλη την Ελλάδα», στην Εθνική Πινακοθήκη.
Την Τετάρτη 23 Οκτωβρίου ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα μιλήσει στην Ολομέλεια της Βουλής, στην προ ημερησίας διατάξεως συζήτηση σύμφωνα με το άρθρο 142Α του Κανονισμού της Βουλής, με αντικείμενο την ενημέρωση του Σώματος για τον απολογισμό της φετινής αντιπυρικής περιόδου και τις πρωτοβουλίες της Κυβέρνησης αναφορικά με τη στήριξη των πληγέντων, την αποκατάσταση των υποδομών και την περαιτέρω ενίσχυση της Πολιτικής Προστασίας.
Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
Μ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΗΣ: Καλό μεσημέρι κ. Εκπρόσωπε, να ξεκινήσω από το τελευταίο, στο οποίο αναφερθήκατε, ότι ο Πρωθυπουργός θα βρεθεί την Τετάρτη στη Βουλή, θα είναι και μια πρώτη αντιπαράθεση που θα έχει με τον κ. Ανδρουλάκη, μετά την επανεκλογή του. Θέλω να σας ρωτήσω αρχικά, αν έχουμε κάποιο νεότερο, σχετικά με την πρόσκληση που απηύθυνε ο κ. Μητσοτάκης στον κ. Ανδρουλάκη. Αν δηλαδή έχει οριστικοποιηθεί κάποιο ραντεβού και από εκεί και πέρα θέλω να σας ρωτήσω, επειδή σας ακούσαμε και την προηγούμενη εβδομάδα να λέτε ότι περιμένουμε από το ΠΑΣΟΚ να απομακρυνθεί από την λογική του όχι σε όλα. Θεωρείτε πως κάτι τέτοιο είναι εφικτό να συμβεί; Ευχαριστώ.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Τώρα το τελευταίο, η απάντηση θα είναι απάντηση κρίσεως, γιατί είναι ερώτηση κρίσεως. Ας δούμε την πραγματικότητα. Έχουμε μπροστά μας, στο πολύ άμεσο μέλλον, πολύ σημαντικές νομοθετικές πρωτοβουλίες. Πρώτη και κυριότερη, αύριο, του Υπουργείου Εσωτερικών, μέχρι και τον Προϋπολογισμό, όπου και εκεί θα γίνει μια συνολική συζήτηση, υπάρχει νομίζω, πεδίον δόξης λαμπρό, για ένα μίνιμουμ συναινέσεων, στη λογική των αυτονόητων που χρειάζεται η χώρα, αλλά ας μην προδικάζουμε ένα αποτέλεσμα πριν δούμε και πως θα εξελιχθούν τα πράγματα. Ναι, θα είναι η πρώτη ομιλία του Πρωθυπουργού, μετά την επανεκλογή του κ. Ανδρουλάκη. Εντάξει, δεν είναι κάποιος νέος, πολιτικός αρχηγός, έχουν βρεθεί ξανά ως πολιτικοί αντίπαλοι στη Βουλή. Ούτως ή άλλως εμείς δεν θεωρούμε, ότι ειδικά τέτοια θέματα, είναι ευκαιρία για έντονη αντιπαράθεση, κυρίως θέλουμε να παραθέσουμε στο Σώμα των βουλευτών, αλλά και στο σύνολο των Ελλήνων πολιτών, τι έχουμε κάνει από το προηγούμενο σε αυτό το καλοκαίρι, συνολικά στην αντιπυρική περίοδο, γιατί όπως βλέπετε οι προκλήσεις φτάνουν και μέχρι και τον Οκτώβριο και οι δύσκολες ημέρες. Την διαφορά στο προσωπικό, στα εναέρια μέσα, στο ζήτημα των drones, όλα τέλος πάντων τα σχετικά με το συγκεκριμένο θέμα ζητήματα. Και όπως είπα και στην αρχική μου εισήγηση, θέματα αποκατάστασης των πληγέντων, αποζημιώσεων, αποκατάστασης των ζημιών και βέβαια εκεί, είμαστε για να δούμε και τις ομιλίες και των άλλων πολιτικών αρχηγών. Για την συνάντηση, νομίζω εκκρεμεί μια επικοινωνία, από τους συνεργάτες του κ. Ανδρουλάκη και για να οριστικοποιηθεί και το ακριβές του ραντεβού, που θεωρώ ότι δεν θα αργήσει πολύ να γίνει, ως συνάντηση.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Συμπληρωματικά στο τελευταίο. Δηλαδή υπάρχει επίσημη πρόσκληση από πλευράς Πρωθυπουργού και περιμένετε την απάντηση των συνεργατών του Ν. Ανδρουλάκη;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι, ετέθη στην επικοινωνία, που τον κάλεσε για να τον συγχαρεί για την επανεκλογή του και ήταν θετική η ανταπόκριση από τον κ. Ανδρουλάκη. Τεχνικό, νομίζω είναι το θέμα, οριστικοποίησης της συνάντησης.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Και κάτι ακόμα, όσον αφορά τη Βουλή. Στην Βουλή, εκτός από τους αντίπαλους πολιτικούς αρχηγούς, ενδέχεται ο Πρωθυπουργός να συναντήσει τον Αντώνη Σαμαρά, να του δώσει εξηγήσεις, για όσα έθεσε δημόσια, την περασμένη εβδομάδα, ο πρώην Πρωθυπουργός; Για τις κατηγορίες, ότι μαγειρεύονται λύσεις στο Κυπριακό και στο Αιγαίο, που είναι διχοτομικές και …;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Απάντησε, νομίζω, ο Πρωθυπουργός με απόλυτη σαφήνεια, συνολικά, σε όλα τα ζητήματα που άπτονται της εξωτερικής πολιτικής και της άμυνας της χώρας, χωρίς να αφήσει κανένα περιθώριο παρερμηνειών ή αμφισβητήσεως των λεγομένων του. Ήταν σαφέστατος και ξεκάθαρος, όπως είπα και πριν και έβαλε όλο το πλαίσιο, όχι μόνο των τελευταίων μηνών, αλλά και αυτών των πέντε ετών: πού ήταν η Ελλάδα και πού είναι σήμερα, σε διπλωματικό, αμυντικό επίπεδο, πόσο πιο ισχυρή είναι. Δεν υπάρχει κάποια συνάντηση, που λέτε και νομίζω απάντησε και για τον πρώην Πρωθυπουργό, ο Πρωθυπουργός, χωρίς να υπάρχει κάποιο περιθώριο, νομίζω, να παρερμηνευθούν αυτά που είπε.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Ρωτώ, αν έχει υπάρξει επικοινωνία ή θα υπάρξει ούτως ώστε να δοθούν εξηγήσεις.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν υπάρχει ζήτημα εξηγήσεων. Νομίζω η απάντηση του Πρωθυπουργού ήτανε ξεκάθαρη. Και η απάντηση, το μεγαλύτερο μέρος των απαντήσεων του απευθυνόταν σε ένα συγκεκριμένο κομμάτι του πολιτικού συστήματος, εκτός Νέας Δημοκρατίας και κάποια φίλα σε αυτό Μέσα, που πάνε να φτιάξουν ένα επικίνδυνο και εντελώς ψεύτικο αφήγημα υποχωρητικότητας, στην Κυβέρνηση, η οποία έχει ψηλώσει, περισσότερο από ποτέ, την Ελλάδα.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, υπάρχουν πολλά δημοσιεύματα πάλι τις τελευταίες μέρες που λένε ότι έχουν γίνουν εισηγήσεις στον Πρωθυπουργό να προχωρήσει σε πρόωρες εκλογές. Παράλληλα, συζητιέται και πάλι να αλλάξει ο εκλογικός νόμος. Ισχύει τίποτε από τα δύο; Τα επιβεβαιώνετε ή τα διαψεύδετε;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτό είναι λίγο, αν μου επιτρέπετε τη φράση, déjà vu της προηγούμενης τετραετίας. Οι προκάτοχοί μου αναγκάζονταν πολλές φορές να διαψεύδουν τέτοια δημοσιεύματα. Το ίδιο θα κάνω σήμερα κι εγώ. Δεν υπάρχουν τέτοια σενάρια. Όχι.
Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Είπατε στην εισαγωγική σας τοποθέτηση: Κανείς δεν είναι εκτός ελέγχου και αξιολόγησης εφαρμογής των νόμων. Με αφορμή την επίσκεψη του κ. Σταϊκούρα σήμερα στην εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, την κυρία Αδειλίνη, με τέτοια διάθεση πήγε και ο κ. Σταϊκούρας, ότι αναγνωρίζετε πως υπάρχουν καθυστερήσεις στη διερεύνηση περιστατικών στον σιδηρόδρομο από τον Απρίλιο μέχρι σήμερα; Το λέω αυτό γιατί έχουν γίνει ένα σωρό εισαγγελικές παρεμβάσεις για ατυχήματα ή παρ’ ολίγον ατυχήματα και δεν είχαμε κανένα αποτέλεσμα μέχρι σήμερα.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Υπάρχουν τρεις διαστάσεις σε αυτή την πολύ σημαντική και με οδυνηρές συνέπειες, όπως στα Τέμπη, συζήτηση σχετικά με τον σιδηρόδρομο στη χώρα μας. Η μία είναι η διάσταση των υποχρεώσεων της Πολιτείας και των διαχρονικών καθυστερήσεων, τις οποίες προσωπικά ο Πρωθυπουργός αναγνώρισε ακόμα και για κυβερνητικές θητείες άλλων κυβερνήσεων, έτσι; Κι έτσι έπρεπε να κάνει. Εδώ είναι μία συζήτηση όπου κάθε τόσο έρχεται στη Βουλή ο Υπουργός Μεταφορών και Υποδομών και αναλύει την εξέλιξη όλων των επιμέρους πρωτοβουλιών, νομοθετικών ή συνολικών παρεμβάσεων της Κυβέρνησης.
Υπάρχει η δεύτερη διάσταση του ανθρώπινου παράγοντα, που και εκεί πρέπει να υπάρχει ένας έλεγχος, πόσο σημαντικό είναι ένα λάθος, αν γίνεται σε επανάληψη, που μπορεί να οδηγήσει ένα λάθος. Παράδειγμα, αυτό που συνέβη πριν από λίγες ημέρες ήταν μία χαρακτηριστική περίπτωση που λειτούργησαν όλα τα συστήματα, αλλά έγινε λάθος, αγνόηση ουσιαστικά των σημάτων. Ευτυχώς, όμως, η τελευταία, ας πούμε, δικλείδα ασφαλείας προστάτευσε τους επιβάτες και δεν ετέθη ποτέ κίνδυνος για τη σωματική τους ακεραιότητα.
Και υπάρχει και η τρίτη διάσταση, η οποία έχει να κάνει με τη Δικαιοσύνη. Και όταν κάτι το αναλαμβάνει η Δικαιοσύνη, δεν μπορούμε να σχολιάσουμε πάρα πολλά. Έχουν γίνει συγκεκριμένες καταγγελίες, αναφορές – για να μην λέμε κάτι παραπάνω από αυτό το οποίο γνωρίζουμε – από τον Υπουργό, τις οποίες θα διερευνήσει η Δικαιοσύνη. Και, μάλιστα, τρίτη μηνυτήρια αναφορά έγινε την προηγούμενη εβδομάδα. Αυτή η διάσταση, δεν είναι διάσταση της Κυβέρνησης. Η Κυβέρνηση δεν μπορεί να κρίνει αν οπουδήποτε υπάρχει κάτι μεμπτό.
Όπως και σε άλλες περιπτώσεις στο παρελθόν, έχουμε δει υπουργούς να περνάνε το κατώφλι του Αρείου Πάγου, να πηγαίνουν στοιχεία και, από εκεί και πέρα, η Δικαιοσύνη να αξιολογεί. Κάθε ζήτημα, βέβαια, έχει και διαφορετική διάσταση. Δεν μπορώ να συγκρίνω το ζήτημα του σιδηροδρόμου με ζητήματα, στο παρελθόν, εγκληματικών οργανώσεων ή των γηπέδων. Δεν πάω να σας πω κάτι τέτοιο. Αλλά η δουλειά της Εκτελεστικής Εξουσίας σταματάει όταν κάτι το αναλαμβάνει η Δικαστική Εξουσία.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, ο κύριος Νικήτας Κακλαμάνης κατέθεσε μία ερώτηση στον κύριο Σκυλακάκη για το Χρηματιστήριο Ενέργειας κι επανήλθε σήμερα και σε δηλώσεις του. Λέει χαρακτηριστικά ότι δεν μπορεί μια επιχείρηση κοινής ωφέλειας να έχει ένα δισεκατομμύριο κέρδη και επιρρίπτει ευθύνες στο Χρηματιστήριο Ενέργειας για τις τιμές στην ηλεκτρική αγορά. Πώς το σχολιάζει η Κυβέρνηση; Και θα κάνετε κάποιες αλλαγές στον τρόπο λειτουργείας του Χρηματιστηρίου Ενέργειας;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Τη συντριπτική πλειοψηφία όσων αναφέρει στην ερώτησή του ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, ο κύριος Κακλαμάνης, θα την απαντήσει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος κι Ενέργειας στη Βουλή, σύμφωνα με την επίσημη ενημέρωση που έχω και έχουμε συνολικά ως Κυβέρνηση. Υπάρχουν, όμως, σημεία της ερώτησης, το έχω ήδη επισημάνει, που είναι στη σωστή κατεύθυνση. Γενικά το ζήτημα της χονδρικής του ρεύματος έχει απασχολήσει ιδιαίτερα την Κυβέρνηση και προσωπικά τον Πρωθυπουργό, γι’ αυτό είναι κι ο πρώτος Ευρωπαίος ηγέτης που το έχει θέσει σε ανώτατο επίπεδο με επιστολή, που σας θυμίζω πως συνέταξε και απέστειλε πριν από πολύ λίγους μήνες. Υπάρχει μια στρέβλωση την οποία εμείς θέλουμε ν’ αντιμετωπίσουμε μαζί με τις υπόλοιπες χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Οι φτωχότερες οικονομικά χώρες της Ευρώπης να πληρώνουν πολύ παραπάνω για το ρεύμα, χωρίς να έχουν καμία ευθύνη. Και αυτό είναι κάτι το οποίο δεν θ’ αφήσουμε να συνεχιστεί να συμβαίνει και θα επιμείνουμε μέχρι τέλους. Γιατί σημαντικό να δίνεις, και μάλιστα δώσαμε περίπου δέκα δισεκατομμύρια ευρώ για να στηρίξεις τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, γιατί στο τέλος της ημέρας οι τιμές λιανικής στην Ελλάδα είναι από τις χαμηλότερες στην Ευρώπη, όμως πρέπει ν’ αντιμετωπιστεί αυτό το φαινόμενο. Για το Χρηματιστήριο Ενέργειας θ’ απαντήσει αρμοδίως το Υπουργείο Περιβάλλοντος κι Ενέργειας, ως προς τη ΔΕΗ, αν μου επιτρέπετε απλά δύο λόγια, θεωρώ ότι η κριτική που γίνεται και δεν αναφέρομαι στον κύριο Κακλαμάνη, αναφέρομαι σε κατά καιρούς ανακοινώσεις της αντιπολίτευσης, για τη ΔΕΗ, αν δει κανείς τη ΔΕΗ, την υπό κατάρρευση ΔΕΗ που στοίχιζε πάρα πολλά εκατομμύρια για πολλά χρόνια στον Έλληνα φορολογούμενο και την υγιή ΔΕΗ των τελευταίων ετών, τότε καταλαβαίνει ότι δικαιώθηκαν οι επιλογές της Κυβέρνησης αυτής την πρώτη τετραετία και ευτυχώς που έγιναν αυτές οι επιλογές, όταν έγιναν, γιατί αξίζει ν’ αναλογιστούμε, τι θα συνέβαινε, αν η προηγούμενη ΔΕΗ, η χρεωκοπημένη, η υπό διάλυση ΔΕΗ, καλούνταν να διαχειριστεί μια τόσο μεγάλη, παγκόσμια κρίση που στην Ευρώπη χτύπησε πολύ δυνατά, την κρίση της ακρίβειας στο ρεύμα και με όλες αυτές τις προεκτάσεις που είχε. Περισσότερα στη Βουλή.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, οι νέες αποκαλύψεις για τις απευθείας αναθέσεις του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, δηλαδή του κυρίου Σταϊκούρα, σε εταιρείες συμβούλων με άμεση εμπλοκή συγγενικών προσώπων κυβερνητικών αξιωματούχων, έχει προκαλέσει πολλές αντιδράσεις. Υπάρχει πολιτικό θέμα για τον κύριο Σταϊκούρα; Και τι σχολιάζετε για τα δημοσιεύματα και τις απευθείας αναθέσεις;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν υπάρχει κανένα θέμα, έχει απαντήσει ο ίδιος ο υπουργός, ο κύριος Σταϊκούρας, αναφέρομαι πλήρως στην ανακοίνωσή του, την έχω εδώ μπροστά μου, λέει, μεταξύ άλλων: «Σε κάθε περίπτωση το σύνολο των συμβάσεων που έχουν υπογραφεί επί των ημερών μου, είναι απολύτως στη διάθεση της Δικαιοσύνης. Καλώ δε την εφημερίδα να υλοποιήσει την προτροπή της, η απόλυτη διαφάνεια και η προάσπιση του δημοσίου συμφέροντος αποδεδειγμένα διέπουν όλη την πολιτική διαδρομή μου τις προηγούμενες περίπου δύο δεκαετίες και προφανώς και τη θητεία μου ως υπουργού Υποδομών και Μεταφορών».
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Η Κυβέρνηση αποφάσισε την ανανέωση της θητείας του Διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή. Η ανανέωση γίνεται τη στιγμή που υπάρχουν χιλιάδες καταγγελίες στην ΑΑΔΕ για τα στελέχη της που εκβιάζουν επιχειρηματίες, διακινούν «μαύρο χρήμα» και καταστρέφουν ανθρώπους. Οι καταγγελίες αυτές αντί να διοχετευτούν στην Εισαγγελία για έρευνα με όλα τα μέσα – παρακολουθήσεις τηλεφώνων, κατάσχεσης ηλεκτρονικών μέσων, έρευνες σε σπίτια – περνάνε από εσωτερικό έλεγχο για να καταλήξουν όλοι αθώοι. Επίσης, εξαγγέλθηκε ότι θα μπορούν να καλύπτουν θέσεις Γενικών Διευθυντών και Διευθυντών στην ΑΑΔΕ, στελέχη του ιδιωτικού τομέα. Εν ολίγοις, ιδιώτες θα αναλάβουν τα διευθυντικά πόστα της ΑΑΔΕ. Πρώτον, με ποια κριτήρια αποφασίστηκε η ανανέωση της θητείας του κ. Πιτσιλή; Και δεύτερον, θεωρείτε ότι η ιδιωτικοποίηση τέτοιων κρίσιμων υποδομών βοηθά τους πολίτες;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν υπάρχει καμία ιδιωτικοποίηση υποδομών. Μου θυμίζετε τη θεωρία περί ιδιωτικοποίησης του νερού, που ποτέ δεν ιδιωτικοποιήθηκε το νερό. Δεν υπάρχει καμία έστω, υποψία συγκάλυψης σε τέτοιες καταγγελίες. Πρέπει να διαχωρίσουμε τη διάσταση που αφορά την ποινική Δικαιοσύνη -την διάσταση μιας υπόθεσης που οδηγείται στην ποινική Δικαιοσύνη – και τη διάσταση του εσωτερικού ελέγχου. Σε όλες τις δομές του δημοσίου υπάρχει ο πειθαρχικός έλεγχος και ο ποινικός έλεγχος, που τον κάνει η Δικαιοσύνη. Άμεσα όταν κάτι υποχρεούται η ΑΑΔΕ να θέσει σε γνώση της εισαγγελικής Αρχής, το κάνει. Άρα, όλα αυτά θεωρώ ότι είναι πλήρως ανυποστήρικτα. Τα κριτήρια με τα οποία αποφασίζει κάθε φορά η Πολιτεία, είναι κριτήρια αποτελεσματικότητας. Και, επειδή, νομίζω ότι είναι λίγο άδικη αυτή η κριτική – ο καθένας κάνει την κριτική που επιλέγει – νομίζω ότι οι αποκαλύψεις των τελευταίων μηνών και σε περιπτώσεις που έχουν να κάνουν με κυκλώματα, που αποκαλύπτονται από τους ελέγχους της ΑΑΔΕ, πάρα πολλά τέτοια κυκλώματα έχουμε δει το τελευταίο διάστημα, που λειτουργούσαν και σε ΔΟΥ, Υπηρεσίες, δηλαδή, που είχαν άμεση επαφή με τους πολίτες, δύο κορυφαίες περιπτώσεις τους τελευταίους μήνες. Αλλά και άλλες περιπτώσεις, όπως τα κυκλώματα παράνομων συνταγογραφήσεων, που αφορά άλλη Υπηρεσία, την ΗΔΙΚΑ και το Υπουργείο Υγείας. Όλα αυτά τα οποία έχουμε δει να συμβαίνουν – κυκλώματα σε φυλακές σχετικά με τη δημοτική αστυνομία – περιγράφουν μια συνολική βούληση του Κράτους, μηδενικής ανοχής. Και όταν λέγαμε – το έλεγε και ο Πρωθυπουργός το 2019, αλλά το επανέλαβε με μεγαλύτερη ένταση και το 2023 – νομιμότητα παντού, αυτό δεν περιγράφει μόνο τη βούλησή μας για τις επιχειρήσεις της Αστυνομίας, που σίγουρα είναι το κορυφαίο Σώμα Ασφαλείας το οποίο εφαρμόζει το δόγμα αυτό. Αυτό έχει να κάνει με όλες τις επιμέρους εκφάνσεις της δημόσιας διοίκησης. Στα γήπεδα, τα Πανεπιστήμια, οι εκκενώσεις καταλήψεων. Και σίγουρα δεν είναι μια άσκηση η οποία θα έχει απόλυτη επιτυχία από τη μια μέρα στην άλλη. Δεν θα σταματήσουν οι εγκληματίες να εγκληματούν. Όμως, ξέρουμε πλέον, ότι υπάρχει ένα Κράτος, το οποίο τους αντιμετωπίζει όπως πρέπει, με πολύ πιο αυστηρές συνέπειες. Σ’ αυτή, λοιπόν, την προσπάθεια η ΑΑΔΕ τα τελευταία χρόνια έχει πρωταγωνιστικό ρόλο με πάρα πολλές αξιοσημείωτες επιτυχίες.
ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Αύριο, ο Υπουργός Εξωτερικών ενημερώνει τους βουλευτές της Ν.Δ. του Τομέα Εξωτερικών και Άμυνας, ενόψει και της συνάντησής του με τον Χακάν Φιντάν στις αρχές Νοεμβρίου, εδώ στην Αθήνα. Και θέλω να ρωτήσω, κατά πόσο η Κυβέρνηση είναι αισιόδοξη ότι μπορεί να επέλθει ένα μίνιμουμ συμφωνίας ανάμεσα στις δύο χώρες για να προχωρήσουν στη διερεύνηση, του κατά πόσο μπορεί να οριοθετηθεί Α.Ο.Ζ. και υφαλοκρηπίδα στο περιβάλλον που υπάρχει τις τελευταίες εβδομάδες με ένθεν κακείθεν πίεση, εννοώ και στις δύο χώρες, από την Αντιπολίτευση, είτε εσωκομματική, είτε όχι.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν έχει νόημα να είμαστε ούτε αισιόδοξοι, ούτε απαισιόδοξοι. Δεν θα αλλάξει κάτι στην πραγματικότητα. Σίγουρα δεν πρέπει να είμαστε αφελείς. Και είναι αυτό το οποίο θεωρώ ότι πρέπει να έχουμε πάντοτε στο μυαλό μας όταν υπερασπιζόμαστε -και θα το κάνουμε συνειδητά αυτό- τον διάλογο. Διάλογος δεν σημαίνει ούτε υποχώρηση, ούτε αφέλεια. Για να γίνει αυτό το οποίο με ρωτάτε, πρέπει να συμφωνηθεί από τις δύο πλευρές το αντικείμενο. Το αντικείμενο για εμάς είναι μόνο η μία διαφορά, ο καθορισμός Α.Ο.Ζ. και υφαλοκρηπίδας. Δεν υπάρχει κανένα άλλο αντικείμενο, καμία άλλη διαφορά, τίποτα άλλο που θα μπορούσε να υποτεθεί έστω, ότι θα μπει στο τραπέζι. Το επαναλαμβάνω για πολλοστή φορά και δεν θα κουραστούμε να το λέμε. Και επειδή η αξιοπιστία προκύπτει από τις πράξεις και όχι από τα λόγια, εκπροσωπώ μια Κυβέρνηση και έναν Πρωθυπουργό που έχει κάνει κινήσεις ενίσχυσης της χώρας, που δεν έγιναν για ολόκληρες δεκαετίες και ως προς την Α.Ο.Ζ. και ως προς τις συμφωνίες με άλλα γειτονικά κράτη και ως προς την οχύρωση της χώρας, αμυντικές συμφωνίες, τις οποίες έχουμε υπογράψει. Αυτά τα οποία για άλλες χώρες, πλέον, είναι ζητούμενα ως προς την αμυντική τους θωράκιση, πολύ πιο ισχυρές στο παρελθόν, για την Ελλάδα είναι δεδομένα. Και αυτό όλο προχωρά και συνεχίζεται. Άρα, ναι, πιστεύουμε στον διάλογο. Περιμένουμε καλή έκβαση μετά από κάθε συζήτηση, όχι θεαματική. Δεν είμαστε αφελείς και δεν συζητάμε οτιδήποτε άλλο, πέραν της μοναδικής διαφοράς μας με την Τουρκία, που είναι ο καθορισμός Α.Ο.Ζ. και υφαλοκρηπίδας.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Την περασμένη εβδομάδα, Έλληνες και ξένοι πολίτες άκουσαν τον Πρωθυπουργό διαδοχικά, αφενός να παίρνει θέση, όσον αφορά το μοντέλο Μελόνι με τους μετανάστες στην Αλβανία και να αναρωτιέται στους Financial Times «ποιος θα μας μαζεύει τις ελιές» και να παίρνει αποστάσεις από το σχέδιο και την επόμενη ημέρα να το χαρακτηρίζει καινοτόμο και να λέει πως είναι θετικός, λίγο πριν ακούσουμε το Δικαστήριο της Ρώμης να απορρίπτει το σχέδιο και να ακυρώνει την απόφαση. Ποια είναι τελικά η θέση της Κυβέρνησης; Είστε υπέρ του σχεδίου Μελόνι ή κατά; Είναι λύση;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Θεωρείτε ότι υπάρχει μια αντίφαση. Στην πραγματικότητα δεν υπάρχει και δεν ήταν η μία και η επόμενη ημέρα, ήταν την ίδια ημέρα. Η μία ήταν απλά μια συνέντευξη με μια συγκεκριμένη θεματολογία και το βράδυ ήταν οι δηλώσεις Τύπου του Πρωθυπουργού. Είναι δεδομένο ότι βλέπουμε θετικά κάτι τέτοιο. Αλλά αυτό το οποίο είπε ο Πρωθυπουργός, ότι πρέπει να δούμε τις λεπτομέρειες και γενικά κάθε πρόταση, δεν μπορούμε να πούμε από την πρώτη στιγμή ότι τη δεχόμαστε χωρίς να τη μελετήσουμε και χωρίς να γίνει η συζήτηση σε ανώτατο επίπεδο. Γενικά, πάντως, η Ελλάδα έχει δώσει εξετάσεις επί των ημερών του Κυριάκου Μητσοτάκη για τον σεβασμό των ανθρώπινων δικαιωμάτων. Ευτυχώς, δεν έχουμε «Μόριες» και «Ειδομένες». Και ενώ ακολουθούμε μια αυστηρή και δίκαιη μεταναστευτική πολιτική που έχει οδηγήσει την Ελλάδα από 130 δομές να έχει 33 και από 93.000 διαμένοντες να έχει 23.000, παρ΄ όλα αυτά, όλη η διαδικασία, είναι μια διαδικασία, η οποία σέβεται τον ανθρώπινο παράγοντα, σέβεται τα ανθρώπινα δικαιώματα. Σε αυτό, η Ελλάδα δεν χρειάζεται να δώσει εξετάσεις και δεν χρειάζεται να δώσουν εξετάσεις ούτε οι Έλληνες λιμενικοί και συνολικά τα Σώματα Ασφαλείας που εμπλέκονται με τη διαχείριση του μεταναστευτικού. Πάρα-πάρα πολύ μεγάλη σημασία έχει η εφαρμογή του Συμφώνου για τη μετανάστευση και το άσυλο. Και βέβαια, δεν μπορούμε να μην τονίσουμε, ευκαιρίας δοθείσης με την ερώτησή σας, ότι πλέον όλο και περισσότεροι κορυφαίοι παράγοντες της Ε.Ε., όπως η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κυρία φον ντερ Λάιεν, δέχονται διατυπώσεις και αιτιάσεις, τις οποίες έκανε, το τελευταίο χρονικό διάστημα, επανειλημμένως, ο Έλληνας Πρωθυπουργός.
Σ. ΦΑΣΟΥΛΑΚΗ: Σε συνέχεια του ερωτήματος του συναδέλφου. Όσον αφορά το θέμα των επιστροφών, το οποίο συζητήθηκε στο πρόσφατο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, ακούσαμε και τις προτάσεις της κυρίας φον ντερ Λάιεν, μιλάω πάντοτε για την παράνομη μετανάστευση, προτίθεται η Ελλάδα να κάνει κάποια κίνηση μόνη της ή θα περιμένει το ευρωπαϊκό πλαίσιο, όποτε κι αν αυτό καθοριστεί; Πάντοτε μιλάω για το θέμα των επιστροφών. Και το λέω αυτό, επειδή είδαμε και το Σαββατοκύριακο κάποιες εικόνες από τη Ρόδο, με πολλούς μετανάστες να βρίσκονται έξω από ένα κέντρο στη Ρόδο, τουλάχιστον 400 άτομα βρίσκονταν σε έναν προαύλιο χώρο. Είδαμε σήμερα ότι ανασύρθηκαν πάλι δύο νεκροί μετανάστες, διασώθηκαν άλλοι 22 από το Λιμενικό. Φαίνεται ότι οι ροές ολοένα και πληθαίνουν.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι, υπάρχουν ημέρες με μεγαλύτερη πίεση. Δεν έχουμε πει ποτέ -και μάλιστα σε περιόδους όπως πριν από έξι μήνες ήταν και ακόμη μεγαλύτερη πίεση- ότι η πίεση δεν υπάρχει ή ότι δεν υπάρχουν δυσκολότερες ημέρες. Αυτό το οποίο λέμε είναι ότι στη μεγάλη εικόνα η Ελλάδα είναι σε πολύ καλύτερη κατάσταση και τα τελευταία πέντε χρόνια, δηλαδή συγκριτικά 2019-2024, αλλά και σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες που δέχονται πίεση. Μία ημέρα που πήραμε ενδεικτικά στη Λαμπεντούζα ήρθαν πάνω από 800 αφίξεις μόνο στη Λαμπεντούζα και διοχετεύτηκαν σε όλη την Ιταλία. Μια κακή ημέρα για την Ελλάδα έχει περίπου 150 αφίξεις. Υπάρχει ζήτημα. Εννοείται υπάρχει ζήτημα σε όλη την Ευρώπη, αλλά η Ελλάδα έχει καταφέρει και το έχει διαχειριστεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Δεν έχει φτάσει στα κόκκινα ως προς την πληρότητα των δομών. Δεν φτάνει σε ένα σημείο, όπως έκανε στο παρελθόν να κάνει δύο και τρία χρόνια για να δώσει άσυλο ή να απορρίψει μια αίτηση ασύλου. Οι επιστροφές, η διαδικασία των επιστροφών διέπεται από συγκεκριμένο ευρωπαϊκό πλαίσιο. Η συζήτηση είναι πάνω σε αυτό το πλαίσιο. Και με βάση το πλαίσιο που ισχύει και με βάση και το νέο Σύμφωνο για τη μετανάστευση και το άσυλο, υπάρχει διαδικασία. Το θέμα είναι να επιταχυνθεί αυτή η διαδικασία, χωρίς να παραβιάζονται τα δικαιώματα ενός ανθρώπου, ο οποίος στην πραγματικότητα τι είναι; Είναι ένας αιτών άσυλο που απορρίφθηκε η αίτησή του, για να συνεννοηθούμε. Γιατί μπλέκουν επίτηδες κάποιοι διαφορετικές περιπτώσεις. Ένας ο οποίος έχει λάβει άσυλο, έχει εντελώς διαφορετική αντιμετώπιση από κάποιον άλλον του οποίου η αίτηση έχει απορριφθεί. Εκεί πρέπει να ακολουθηθεί η διαδικασία της κράτησης και της επιστροφής. Και γι’ αυτό και πολλές φορές σκοπίμως γίνεται μια σπέκουλα από τα κόμματα της άκρας δεξιάς, που σου λένε «πήγαινε στην α΄ ή τη β΄ γειτονιά». Δεν ζούμε σε άλλη πόλη. Στην ίδια πόλη και στην ίδια χώρα ζούμε και αντιλαμβανόμαστε το πρόβλημα. Όμως, για να κάνουμε σοβαρή συζήτηση, πρέπει να μιλάμε επί πραγματικών δεδομένων. Εκτός αν πούμε ότι δεν υιοθετούμε τα συμφωνηθέντα στην Ευρώπη. Και σίγουρα δεν πρόκειται να πάμε με αυτούς, οι οποίοι θέλουν, όπως τα ακροδεξιά κόμματα της Ευρώπης, η Ελλάδα να γίνει αποθήκη ψυχών. Και δεν θα μιλάμε για 23.000 διαμένοντες ή για 150 ροές, ακόμα και 200, 250 τους προηγούμενους μήνες. Θα μιλάμε για πολύ μεγαλύτερους αριθμούς που δεν θα μπορούμε να το διαχειριστούμε και θα φτάσουμε σε εποχές που είχαμε τους 93.000 που σας είπα, τις 130 δομές και το κέντρο της Αθήνας να είναι σε μια τραγική κατάσταση και τραγικές συνθήκες και για τους ανθρώπους αυτούς. «Μόριες» και «Ειδομένες» να λειτουργούν, καμία πολιτική για τα ασυνόδευτα ανήλικα. Θέλει μια ισορροπία. Και θέλει να επιμείνουμε σε μια αυστηρή μεταναστευτική πολιτική. Φύλαξη των συνόρων για την προστασία και των πολιτών, αλλά και τον σεβασμό και των δικαιωμάτων των ανθρώπων αυτών.
Γ. ΣΑΚΚΟΥΛΑ: Ήθελα να ρωτήσω, πώς βλέπετε την τροπολογία που κατέθεσε το ΠΑΣΟΚ, πριν από λίγες ημέρες, για την αναστολή χρηματοδότησης προς τους «ΣΠΑΡΤΙΑΤΕΣ»; Είναι κάτι που το εξετάζετε;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι, βέβαια, θα συζητηθεί η τροπολογία αυτή στη Βουλή και θα υπάρχει σχετική απάντηση από το αρμόδιο Υπουργείο, το Υπουργείο Εσωτερικών. Η αλήθεια είναι ότι η Κυβέρνηση αυτή, με τη συνδρομή και της Κ.Ο. του ΠΑΣΟΚ, πήρε σημαντικές πρωτοβουλίες τα προηγούμενα χρόνια για να δώσει στη Δικαιοσύνη τα κατάλληλα εργαλεία, ούτως ώστε να αποκλείει από εκλογικές διαδικασίες όταν εκείνη το κρίνει, δεν το αποφασίζει η Εκτελεστική Εξουσία, κόμματα-εγκληματικές οργανώσεις. Αυτή ήταν και η φιλοσοφία των τροπολογιών. Δεν είχε να κάνει με τις ιδεολογίες των κομμάτων αυτών, όσο απεχθείς και να είναι για τον δημοκρατικό κόσμο, έχει να κάνει με τη δραστηριότητά τους. Αντιστοίχως, λοιπόν, και το ζήτημα της χρηματοδότησης, θα συζητηθεί στη Βουλή. Σημασία έχει να ληφθούν αποφάσεις, οι οποίες να είναι στη λογική των προηγούμενων τροπολογιών. Θα διαβάσουμε, θα δούμε, θα απαντήσουμε σχετικά δια του Υπουργείου Εσωτερικών και προφανώς, θα την εξετάσουμε πολύ σοβαρά, με στόχο να ληφθεί η καλύτερη δυνατή απόφαση που να προστατεύει τη Δημοκρατία μας και σε επίπεδο χρηματοδότησης. Η σωστή απόφαση νομικά και προφανώς η σωστή απόφαση πολιτικά. Αλλά για να είναι πολιτικά, πρέπει να είναι σωστή νομικά, όπως αντιλαμβάνεστε.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΙ: Ισχύει ότι ο Πρωθυπουργός, πέρα από τις συναντήσεις με βουλευτές, προγραμματίζει τις επόμενες ημέρες, το επόμενο διάστημα, συναντήσεις με κομματικά στελέχη από τις Νομαρχιακές Οργανώσεις της Ν.Δ.;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Μέσα στο πρόγραμμα του Πρωθυπουργού υπάρχουν συναντήσεις και με κοινοβουλευτικά στελέχη, από το 2019 μέχρι σήμερα και με κομματικά στελέχη. Δεν υπάρχει κάποιο ειδικό πρόγραμμα των επόμενων ημερών, ούτε κάποια ειδική συνάντηση που γνωρίζω. Παράλληλα με τα καθήκοντα τα κυβερνητικά στα οποία αφιερώνει το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου του, είναι και Πρόεδρος της Ν.Δ. και προφανώς και κάνει και συναντήσεις και με κομματικά στελέχη. Αλλά δεν είναι κάποιο νέο αυτό.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κατά τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος και τον Αύγουστο οι εισπράξεις στον Τουρισμό ήταν χαμηλότερες από τον περασμένο. Πού οφείλεται; Για ποιο λόγο συμβαίνει αυτό;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Μέχρι τώρα, τα συνολικά στοιχεία σε όλη τη σεζόν δείχνουν ότι πάμε για άλλη μια χρονιά ρεκόρ. Στο τέλος θα γίνει «ταμείο», αν μου επιτρέπεται η έκφραση, και ως προς τον αριθμό των αφίξεων και ως προς τις εισπράξεις από το Υπουργείο Τουρισμού και θα δούμε, συγκριτικά με τις προηγούμενες χρονιές, την ακριβή εικόνα αυτού του καλοκαιριού. Αλλά, συνολικά, η εντύπωση που έχουμε από τα επιμέρους δεδομένα είναι ότι είχαμε άλλη μια εξαιρετική χρονιά. Θα έχουμε, όμως, αναλυτική ενημέρωση από την Υπουργό Τουρισμού και συνολικά από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου.
Σας ευχαριστώ πολύ.