Ενημέρωση Πολιτικών Συντακτών και ανταποκριτών ξένου Τύπου από τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο Παύλο Μαρινάκη

Ενημέρωση Πολιτικών Συντακτών και ανταποκριτών ξένου Τύπου από τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο Παύλο Μαρινάκη

 

Καλό μεσημέρι και καλή εβδομάδα,

 

Ανακοινώθηκαν πριν λίγη ώρα από τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη και την Υπουργό Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας Σοφία Ζαχαράκη πρόσθετα μέτρα στήριξης των νέων γονέων απέναντι στην ακρίβεια.

 

Σε συνέχεια των μέτρων στήριξης που ήδη υλοποιούνται όπως το επίδομα για τη γέννηση κάθε παιδιού, την μείωση του ΦΠΑ στα είδη βρεφικής ηλικίας, την επέκταση του επιδόματος μητρότητας από 6 σε 9 μήνες, τις έκτακτες οικονομικές ενισχύσεις, το επίδομα μητρότητας για τις νέες μητέρες ελεύθερες επαγγελματίες και αγρότισσες,

 

ανακοινώθηκε πως αυξάνεται μόνιμα και αναδρομικά για τις γεννήσεις που έγιναν από 1/1/2023 το επίδομα γέννησης από 2000 ευρώ για κάθε τέκνο σε 2.400 έως 3.500 ευρώ (αύξηση κατά 400 έως 1.500 ευρώ) αναλόγως του αριθμού των τέκνων.

Συγκεκριμένα για:

  • 1 τέκνο το επίδομα γέννησης ανέρχεται σε 2400, αυξάνεται δηλαδή κατά 400 ευρώ
  • για 2 τέκνα ανέρχεται πλέον σε 2700, δηλαδή αύξηση 700 ευρώ
  • για 3 τέκνα ανέρχεται σε 3000, δηλαδή αύξηση 1000 ευρώ
  • για 4 ή περισσότερα τέκνα ανέρχεται πλέον σε 3500, δηλαδή αύξηση 1500 ευρώ.

 

Η καταβολή των αυξημένων ποσών, καθώς και η καταβολή αναδρομικών ποσών για τις γεννήσεις από 1/1/2023 προγραμματίζεται να πραγματοποιηθεί έως τον Απρίλιο του 2024. Σε νέους γονείς θα δοθούν, δηλαδή, περίπου 90 εκατ. Ευρώ και πρόκειται για σχεδόν 300.000 γονείς σε επίπεδο διετίας, όπως τόνισε ο Υπουργός κ. Χατζηδάκης.

 

Η Κυβέρνηση συνεχίζει να στηρίζει στην ελληνική οικογένεια με σεβασμό στα δημόσια οικονομικά, με λελογισμένα μέτρα για να ενισχυθούν κατά το δυνατόν, οι νέοι γονείς απέναντι στην εισαγόμενη ακρίβεια. Όπως τόνισε και στη συνέντευξη που παραχώρησε στο Bloomberg ο Πρωθυπουργός, κατά τη διάρκεια της παρουσίας του στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ στο Νταβός, «θέλουμε να στηρίξουμε ιδιαίτερα τις νέες οικογένειες, τις οικογένειες με παιδιά. Αυτός είναι ένας τομέας που αποτελεί προτεραιότητα για μας».

Γι΄ αυτό το λόγο επεξεργαζόμαστε συνεχώς παρεμβάσεις, σε συνέχεια όσων έχουν ήδη υλοποιηθεί, προκειμένου να στηρίξουμε τους νέους γονείς και να ενισχύσουμε περαιτέρω το πλαίσιο κοινωνικών μέτρων που ήδη έχουν τεθεί σε εφαρμογή.

Και σε αυτόν τον τομέα, οι παρεμβάσεις μας είναι δυναμικές και θα συνεχίσουμε να στηρίζουμε την ελληνική οικογένεια, καθώς η αντιμετώπιση του δημογραφικού ζητήματος αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα της Κυβέρνησης.

—–

 

Τίθεται προς ψήφιση στην Ολομέλεια της Βουλής την Τετάρτη το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών για την καθιέρωση της επιστολικής ψήφου στις ευρωεκλογές και τα δημοψηφίσματα.

Το νομοσχέδιο κινείται σε τέσσερις άξονες: εκλογή ευρωβουλευτών, επιστολική ψήφος – διευκόλυνση ψήφου εκλογέων, εκκαθάριση εκλογικών καταλόγων και διευκόλυνση πρόσβασης ατόμων με αναπηρία στον προεκλογικό διάλογο.

Στόχος αυτής της εμβληματικής και ιστορικής μεταρρύθμισης είναι η διευκόλυνση των εκλογέων είτε εκείνοι κατοικούν στο εξωτερικό, είτε ζουν στην Ελλάδα και αδυνατούν για διάφορους λόγους, μεταξύ των οποίων λόγοι υγείας, αναπηρίας, δουλειάς, σπουδών, να μεταβούν στον τόπο όπου έχουν τα εκλογικά τους δικαιώματα προκειμένου να ψηφίσουν.

Με το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών:

 

  • Αλλάζει τελείως το τοπίο της ψήφου αποδήμων, αλλά και το τοπίο και για τους εκλογείς στην Ελλάδα
  • Αποτελεί μια μεγάλη, ουσιαστική κίνηση, για την ενίσχυση συμμετοχής στην εκλογική διαδικασία. Μετά τις Ευρωεκλογές του 2014 κατά τις οποίες σημειώθηκε ιστορικό χαμηλό συμμετοχής των εκλογέων, η Ευρωπαϊκή Ένωση ενθάρρυνε τα Κράτη-Μέλη να υιοθετήσουν, μεταξύ άλλων, την επιστολική ψήφο για να αυξήσουν τη συμμετοχή.
  • Η δυνατότητα αύξησης της συμμετοχής συνεπάγεται διεύρυνση και εμβάθυνση της Δημοκρατίας, καθώς αυτή γίνεται πιο αντιπροσωπευτική. Τα αποτελέσματα των εκλογών αντικατοπτρίζουν τις απόψεις περισσότερων πολιτών και κοινωνικών ομάδων, που για λόγους, οικονομικούς ή αντικειμενικούς, μπορεί να είχαν πρακτικές δυσκολίες συμμετοχής στη διαδικασία.
  • Το Κράτος εκσυγχρονίζεται, συμπορεύεται με πιο σύγχρονες θεσμικές διαδικασίες, ανταποκρίνεται στις ευρωπαϊκές συστάσεις, υιοθετεί καλές πρακτικές δημόσιας διοίκησης και αξιοποιεί τη διεθνή εμπειρία, προσαρμόζοντάς την στα δεδομένα της χώρας. Σε 22 από τα 27 κράτη-μέλη της ΕΕ προβλέπεται κάποιου είδους επιστολική ψήφος, όπως και στην Αυστραλία και στις Πολιτείες των ΗΠΑ, με διαφοροποιήσεις.

—-

 

Ξεκινά σήμερα η παραγωγική λειτουργία του Ηλεκτρονικού Συστήματος Παρακολούθησης Διακίνησης Φαρμάκων. Μέσω ψηφιακής πλατφόρμας, θα γίνεται παρακολούθηση, από το Υπουργείο Υγείας, του αποθέματος και της διακίνησης επιλεγμένων φαρμακευτικών σκευασμάτων σε σχεδόν πραγματικό χρόνο, με στόχο την πρόληψη και την αντιμετώπιση των ελλείψεων.

 

Η πλατφόρμα θα επιτρέπει τον υπολογισμό του αποθέματος σε όλα τα σημεία  της εφοδιαστικής αλυσίδας συμπεριλαμβανομένων και των ιδιωτικών φαρμακείων. Με την πλήρη λειτουργία του, το σύστημα θα παρέχει τη δυνατότητα διαχείρισης του αποθέματος για την αντιμετώπιση των ελλείψεων, κατόπιν ανάλυσης πραγματικών δεδομένων και την ειδική επιτροπή που έχει συσταθεί για την παρακολούθηση των ελλείψεων στα φάρμακα.

Η εξέλιξη του συστήματος περιλαμβάνει αλγόριθμους που θα επιτρέπουν με κριτήρια όπως επιδημιολογικά δεδομένα, στοιχεία αγοράς, ιστορικά δεδομένα καταναλώσεων, κτλ, τη δημιουργία ενός καινοτόμου προβλεπτικού μοντέλου φαρμακευτικών ελλείψεων.

 

Τέλος το σύστημα θα μπορεί να υποστηρίζει μία εφαρμογή σε κινητό τηλέφωνο, κατάλληλα προσαρμοσμένη στις ανάγκες των πολιτών, με σκοπό τη διευκόλυνσή τους στην αναζήτηση και την εύρεση κρίσιμων φαρμακευτικών σκευασμάτων.

 

 

—–

Κατατέθηκε στη Βουλή το σχέδιο νόμου για την κύρωση της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου και την λήψη μέτρων για την αντιμετώπιση της οπαδικής βίας.

 

Οι ρυθμίσεις του σχεδίου νόμου αποσκοπούν στην ενίσχυση και την ισχυροποίηση του θεσμικού πλαισίου για την αντιμετώπιση της οπαδικής βίας ώστε να προστατευθεί αποτελεσματικά ο επαγγελματικός αθλητισμός, οι φίλαθλοι και οι αθλητές. Τα μέτρα αφορούν, μεταξύ άλλων, στην ρύθμιση του πλαισίου λειτουργίας των λεσχών φιλάθλων, την τοποθέτηση συστημάτων ηλεκτρονικής εποπτείας των αθλητικών εγκαταστάσεων, τον έλεγχο εισόδου των φιλάθλων στους χώρους του γηπέδου, την ενίσχυση διοικητικών και ποινικών μέτρων σε περίπτωση παραβάσεων, την σύσταση της Εθνικής Επιτροπής Συντονισμού και αναδιαμορφώνεται η Διαρκής Επιτροπή Αντιμετώπισης στη Βίας,

 

—-

 

Οι πολίτες μπορούν να ενημερώνονται καθημερινά για την εξέλιξη των έκτακτων καιρικών φαινομένων στα τακτικά δελτία καιρού της ΕΜΥ και στην ιστοσελίδα της.

Η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, έχει ενημερώσει τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες, για την κακοκαιρία καθώς και τις περιφέρειες και τους δήμους της χώρας, ώστε να βρίσκονται σε αυξημένη ετοιμότητα, προκειμένου να αντιμετωπίσουν άμεσα τις επιπτώσεις από την εκδήλωση των έντονων καιρικών φαινομένων.

—-

 

Με απόφαση του Υπουργού Χρήστου Σταϊκούρα εντάσσεται στο «Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών 2021 – 2025» το έργο προμήθειας εξοπλισμού σχολικών μονάδων σε όλη την Επικράτεια.

 

Σκοπός του έργου είναι η κάλυψη των αναγκών των σχολείων όλης της Ελλάδας με τον απαιτούμενο, σύγχρονο εξοπλισμό, προκειμένου να βελτιωθούν οι συνθήκες εκπαίδευσης  των μαθητών.

 

Ο προϋπολογισμός ανέρχεται σε σχεδόν 11 εκατομμύρια ευρώ, χρηματοδοτείται από το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης και περιλαμβάνει την προμήθεια εξοπλισμού όπως: θρανία, καθίσματα, έδρες και πίνακες των αιθουσών διδασκαλίας, εξοπλισμό για άτομα με αναπηρίες, κλπ.

 

Η ποιότητα των κτιριακών υποδομών και του εξοπλισμού των σχολικών μονάδων σε όλη την Επικράτεια, αποτελεί αναγκαία συνθήκη για την αναβάθμιση της συνολικής ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου.

—-

 

Συνεδρίασε προ ολίγου στο Στρασβούργο, η Κοινοβουλευτική Συνέλευση του Συμβουλίου της Ευρώπης, στην οποία εξελέγη ομόφωνα ως νέος της Πρόεδρος ο Θεόδωρος Ρουσόπουλος.

 

Ο κ. Ρουσόπουλος στηρίχθηκε και από τα πέντε μεγάλα κόμματα της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης, ενώ δεν υπήρξε καμία άλλη υποψηφιότητα. Η ανάληψη αυτών των σημαντικών καθηκόντων από έναν Έλληνα πολιτικό και μάλιστα για πρώτη φορά, αποτελεί άλλη μια επιβεβαίωση της ενίσχυσης της εικόνας της χώρας μας στο εξωτερικό και δηλώνει την εμπιστοσύνη των ευρωπαίων εταίρων μας στην πολιτική της χώρας μας, την αναγνώριση της αξιοπιστίας της, των σημαντικών μεταρρυθμίσεων που υλοποιούνται και των πρωτοβουλιών που αναλαμβάνονται σε επίπεδο κράτους δικαίου και ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

 

Ευχόμαστε καλή και παραγωγική θητεία στον νέο Πρόεδρο και κάθε επιτυχία στα νέα του καθήκοντα.

 

 

Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

 

 

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, λόγω της ασθένειας του Πρωθυπουργού φαίνεται ότι δεν θα πραγματοποιηθεί αύριο το Υπουργικό Συμβούλιο. Γνωρίζουμε μια εκτίμηση πότε τελικά θα συνέλθει; Δηλαδή, θα συνέλθει άμεσα ή θα αναβληθεί επ’ αόριστον επί του παρόντος; Και όταν συνέλθει το Υπουργικό Συμβούλιο, τι θα γίνει τελικά με Υπουργούς, όπως ο κ. Βορίδης για παράδειγμα; Αναφέρουν οι πληροφορίες ότι προτίθεται να απέχει, αλλά να μην παραιτηθεί. Μπορεί να παραμείνει στη θέση του Υπουργός, που δεν θα έχει στηρίξει νομοσχέδιο της Κυβέρνησης;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Να σας επιβεβαιώσω κι εγώ, ότι ο Πρωθυπουργός μετά την επιστροφή του από το Νταβός διεγνώσθη θετικός στη γρίπη Α’ (Η1Ν1) και παραμένει στο σπίτι του, λόγω της γρίπης αυτής. Ως εκ τούτου η επικείμενη επίσκεψή του στις ΗΠΑ καθίσταται αμφίβολη, έως πολύ δύσκολο να γίνει. Γι’ αυτό το λόγο, εφόσον δεν πάει στις ΗΠΑ, σε όσες συσκέψεις μπορεί να συμμετάσχει μέσω τηλεδιάσκεψης θα χρησιμοποιηθεί αυτός ο τρόπος. Από εκεί και πέρα συνολικά το πρόγραμμα τύποις μένει ως έχει και προφανώς θα επαναξιολογείται με βάση και την πορεία της υγείας του Πρωθυπουργού. Το Υπουργικό Συμβούλιο είναι κανονικά προγραμματισμένο για αύριο, εφόσον αυτό, όμως, δεν καταστεί εφικτό –δεν μπορεί να είναι ο Πρωθυπουργός– θα αναβληθεί, αλλά μιλάμε για λίγες ημέρες, όχι επ’ αόριστον. Θα ενημερωθείτε όπως και να έχει για το πότε, ακριβώς, θα γίνει το Υπουργικό Συμβούλιο και συνολικά για τα θέματα ημερήσιας διάταξης αυτού του Υπουργικού Συμβουλίου, που είναι το τακτικό Υπουργικό Συμβούλιο αυτού του μήνα.

Τώρα, έχω απαντήσει, νομίζω, πολλές φορές σ’ αυτή την ερώτηση που μου θέσατε. Ήταν πολύ συγκεκριμένη η διατύπωση του Πρωθυπουργού στην τελευταία του συνέντευξη στην ΕΡΤ. Είπε ότι οι Υπουργοί συμμετέχουν στο Υπουργικό Συμβούλιο, όπου εκεί περνάνε τα νομοσχέδια προς έγκριση, άρα έχουν μια αυξημένη θεσμική υποχρέωση. Από εκεί και πέρα ας μην προκαταλάβουμε τα γεγονότα. Ας δούμε τι θα συμβεί και σε καμία περίπτωση δεν θα μπορούσα εγώ να προκαταλάβω ή να προαναγγείλω ή να γνωρίζω νωρίτερα αποφάσεις, οι οποίες είναι αποφάσεις του εκάστοτε Υπουργού το πως θα τοποθετηθούν και το τι θα κάνουν σε μια ψηφοφορία, με την ψήφο τους ως βουλευτές και, βέβαια, στη συνέχεια ποιες θα είναι οι τυχόν αποφάσεις του Πρωθυπουργού. Ας το πάμε βήμα-βήμα. Εμάς μας ενδιαφέρει περισσότερο να συζητηθεί και αυτό το θέμα, όπως και όλα τα υπόλοιπα πολύ σημαντικά θέματα σ’ αυτό το Υπουργικό Συμβούλιο. Να εξηγήσουμε ποια είναι τα επιχειρήματα μας, γιατί το κάθε νομοθέτημα είναι σημαντικό και είναι προς όφελος των πολιτών και να προχωρήσουμε όλοι μαζί μπροστά.

ΑΜ. ΚΑΤΖΟΥ: Θέλω να σας ρωτήσω, γιατί ο Πρωθυπουργός αποφάσισε να κάνει ένα έκτακτο Υπουργικό Συμβούλιο – που λόγω της ασθένειας του δεν θα γίνει αύριο, αλλά καταλαβαίνω ότι θα γίνει σύντομα – και να φέρει πιο νωρίς το νομοσχέδιο για τα ομόφυλα ζευγάρια;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ’ αρχάς δεν ξέρουμε αν θα γίνει ή δεν θα γίνει αύριο. Έχει να κάνει με την πορεία της συγκεκριμένης νόσου. Ακολουθεί και εκείνος τις οδηγίες και με βάση τα δεδομένα και τα συμπτώματα θα επαναπρογραμματιστεί, ενδεχομένως, το Υπουργικό Συμβούλιο. Θα έχετε σχετική ενημέρωση. Για να μην υπάρξει κάποια παρανόηση ή παρεξήγηση, δεν μιλάμε για έκτακτο Υπουργικό Συμβούλιο. Κακώς έχει, αυτό, περάσει ως εντύπωση. Μιλάμε για το τακτικό Υπουργικό Συμβούλιο. Κάποιους μήνες γίνονται και δύο για να προλάβουμε να συζητήσουμε το σύνολο των θεμάτων και να ολοκληρωθεί όλη η ημερήσια διάταξη. Αυτό είναι, λοιπόν, ένα τακτικό Υπουργικό Συμβούλιο και σε καμία περίπτωση δεν υπήρξε επίσπευση του Υπουργικού Συμβουλίου για ένα συγκεκριμένο θέμα. Για να καταλάβετε στο συγκεκριμένο Υπουργικό Συμβούλιο επίκειται η συζήτηση ενός πολύ σημαντικού νομοσχεδίου, που θέλει να φέρει προς ψήφιση του Υπουργείο Δικαιοσύνης και αφορά μια πολύ σημαντική παρέμβαση κατά της καθυστέρησης απονομής της Δικαιοσύνης, το λεγόμενο «νέο χάρτη των δικαστηρίων». Προφανώς, είναι καλύτερο να περιμένουμε την εισήγηση του αρμόδιου Υπουργού για να μπορέσουμε να συζητήσουμε περαιτέρω λεπτομέρειες. Είναι μια ακόμα σημαντική νομοθετική παρέμβαση του Υπουργείου Δικαιοσύνης σε συνέχεια της προηγούμενης, που επίκειται να ψηφισθεί, η οποία και εκείνη θέλει να αντιμετωπίσει την καθυστέρηση απονομής -περισσότερο- της Ποινικής Δικαιοσύνης, η πρώτη παρέμβαση. Θα έχουμε πολλά σημαντικά θέματα, όπως για παράδειγμα το πολύ σημαντικό ζήτημα, συνολικά, για τους Έλληνες της διασποράς, για την ομογένεια μας, ενόψει και της επιστολικής ψήφου από το Υπουργείο Εξωτερικών και πολλά άλλα θέματα. Όπως συμβαίνει, λοιπόν, κάθε μήνα έτσι και αυτό το μήνα –κάποιες φορές με δύο συνεδριάσεις Υπουργικού Συμβουλίου– ο Κυριακός Μητσοτάκης, ο Πρωθυπουργός και συνολικά η Κυβέρνηση κάνουν πράξη αυτό το οποίο δεσμεύτηκαν προεκλογικά. Δηλαδή, μεγάλες αλλαγές, που έχει ανάγκη ο τόπος για να φύγει η χώρα μπροστά, να είναι ακόμα πιο ισχυρή, ακόμα πιο παραγωγική, να αντιμετωπίσουμε παθογένειες πολλών δεκαετιών και βέβαια τα καθημερινά προβλήματα των πολιτών, λόγω και των πολλών εισαγόμενων κρίσεων.

 

 

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, την περασμένη εβδομάδα, στα τέλη, ακούσαμε την πρόταση του Αρχιεπισκόπου Ιερώνυμου για Δημοψήφισμα, ακούσαμε και τη δική σας την απάντηση. Μάθαμε παράλληλα ότι και ο Πρωθυπουργός είχε συναντήσει τον Αρχιεπίσκοπο. Ήταν ενήμερος ο Πρωθυπουργός γι’ αυτήν την πρόταση του Αρχιεπισκόπου; Του είχε μιλήσει για το Δημοψήφισμα, για το οποίο θα μίλαγε δημόσια; Επίσης, τι δείγματα γραφής έχετε από υπουργούς και βουλευτές σας, από τις περιφέρειές τους, τις μητροπόλεις αντίστοιχα, σε τι διάθεση βρίσκονται;

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κοιτάξτε, κατ’ αρχάς, εγώ δεν μπορώ να γνωρίζω τι διημείφθη σε μια συνάντηση του Πρωθυπουργού και του Αρχιεπισκόπου. Υπήρχε μια συγκεκριμένη ατζέντα, μετά από σχετικά αιτήματα προς συζήτηση, τα οποία ανέφερα στην προηγούμενη ενημέρωση πολιτικών συντακτών, από τον Αρχιεπίσκοπο, αλλά, προφανώς, κάποιος που δεν ήταν σε μία συνάντηση, δεν μπορεί να γνωρίζει, τι άλλο μπορεί να ελέχθη. Και δεν μπορώ να γνωρίζω, εάν ελέχθη κάτι τέτοιο. Όπως θα ήθελα να επαναλάβω, για μία ακόμη φορά, τον διαχρονικό σεβασμό μας στην Εκκλησία, στις απόψεις της. Η Εκκλησία, διαχρονικά, αλλά και ειδικά τα τελευταία χρόνια των πολλών μεγάλων εισαγόμενων κρίσεων, έντονων φυσικών φαινομένων, στήριξε πολύ την κοινωνία σε πολύ δύσκολες στιγμές, συνέβαλε τα μέγιστα στο να διατηρηθεί η κοινωνική συνοχή, στο να έχουν οι αδύναμοι συμπολίτες μας μια ακόμη βοήθεια, πέραν της συνδρομής του Κράτους. Και προφανώς, όπως και τις απόψεις της κοινωνίας, έτσι και τις απόψεις της Εκκλησίας τις ακούμε με σεβασμό. Από κει και πέρα, υπάρχει η νομοθετική εξουσία, η εκτελεστική εξουσία και η δικαστική εξουσία. Εν προκειμένω, η Κυβέρνηση εισηγείται τα νομοσχέδια, όπως ακριβώς περιγράφονται στο Πρόγραμμά της, επιμέρους πολιτικές που θέλει να εφαρμόσει. Ένα εξ’ αυτών είναι και το υπό συζήτηση νομοσχέδιο για την ισότητα στο γάμο και τα δικαιώματα των παιδιών. Μένει να ψηφιστεί από τους εκπροσώπους της νομοθετικής εξουσίας, οι οποίοι έχουν, προφανώς, τον τελευταίο λόγο στη Δημοκρατία μας. Άρα έχω απαντήσει, σε καμία περίπτωση ως μία διάθεση αντιπαράθεσης -αλίμονο- με την Εκκλησία, ότι η Κυβέρνηση εφαρμόζει το Πρόγραμμά της και δεν βάζει σε διαδικασία δημοψηφίσματος ζητήματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Είναι κάτι το οποίο εγκρίθηκε από την ψήφο των πολιτών στις εκλογές, συζητείται εκτενώς, αναλύεται με επιχειρήματα. Θεωρούμε ότι είναι κάτι το οποίο είναι σωστό, γι’ αυτό και το νομοθετούμε και δίκαιο και από κει και πέρα, θα προχωρήσουμε παρακάτω.

 

ΔΗΜ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Θα ήθελα να συνεχίσω την ερώτηση της συναδέλφου και να σας ρωτήσω, κύριε Υπουργέ, υπάρχει κάποιος αριθμός μελών του Υπουργικού Συμβουλίου, τα οποία ενδέχεται ―υπάρχουν κάποιες πληροφορίες και κάποιες δηλώσεις κιόλας― να διαφωνήσουν με το νομοσχέδιο, πάνω από τον οποίο ο Πρωθυπουργός, ίσως, υποχρεωθεί να προχωρήσει, ακόμα και σε ανασχηματισμό;

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν έχω κάποια τέτοια πληροφόρηση, ενημέρωση και σας είπα ότι είναι καλό, να μην προκαταλαμβάνουμε και τοποθετήσεις και το πώς θα ψηφίσει ο κάθε βουλευτής στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο, στη Βουλή των Ελλήνων. Ας περιμένουμε να δούμε, πώς θα εκφραστούν με την ψήφο τους συνολικά τα μέλη της Κοινοβουλευτικής Ομάδας και της Νέας Δημοκρατίας και των υπολοίπων κομμάτων και όσα εξ’ αυτών από τη δική μας Κοινοβουλευτική Ομάδα είναι υπουργοί ή υφυπουργοί και εδώ θα είμαστε ν’ απαντήσουμε στις ερωτήσεις σας.

 

ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, θα ήθελα να ρωτήσω, εάν η Κυβέρνηση υιοθετεί και συμφωνεί με την τελευταία απόφαση του Δ.Σ. του ΕΟΔΥ, με βάση την οποία δεν υπάρχει λόγος για νομική εκπροσώπηση του οργανισμού στο δικαστήριο, για την επονομαζόμενη «παρέα» του ΚΕΛΠΝΟ, που ζημίωσε με εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ τον οργανισμό; Το ρωτάω, γιατί σήκωσε πολλή κουβέντα αυτή η απόφαση.

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω ότι έχω απαντήσει σε προηγούμενη ερώτηση, προηγούμενης ενημέρωσης πολιτικών συντακτών. Η ενημέρωση που έχουμε είναι ότι ελήφθη αυτή η απόφαση, μετά από εισήγηση της νομικής υπηρεσίας, νομικών συμβούλων του ΕΟΔΥ, όπου εκρίθη ότι αυτή ήταν η σωστή απόφαση για τον οργανισμό και αυτό το οποίο μας επισημάνθηκε και σας μεταφέρω, είναι ότι δεν χάνει κανένα δικαίωμα ο ΕΟΔΥ σε περίπτωση καταδίκης των κατηγορούμενων για αποζημίωση. Αντιθέτως σε περίπτωση απαλλαγής τους, οι κατηγορούμενοι με τη νέα απόφαση του διοικητικού συμβουλίου του ΕΟΔΥ, δεν θα μπορούν να στραφούν κατά του ΕΟΔΥ, για να λάβουν αυτοί αποζημίωση. Με λίγα λόγια ελήφθη η συγκεκριμένη απόφαση, η οποία δεν ζημιώνει σε ενδεχόμενο καταδίκης, σε καμία περίπτωση, το ελληνικό δημόσιο και είναι κατόπιν σχετικής εισήγησης της νομικής υπηρεσίας.

 

Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, γιατί λέτε ότι η επιστολική ψήφος θα αφορά τις ευρωεκλογές και τα δημοψηφίσματα, από τη στιγμή που δεν θα γίνουν δημοψηφίσματα; Είναι απλό. Είπατε προχθές, σε μια συνέντευξή σας, ότι τα δημοψηφίσματα δεν μπορούν να τεθούν αν αναφέρονται σε ζητήματα σε ζητήματα δικαιωμάτων. Το Σύνταγμα προβλέπει κάποια εξαίρεση στα ζητήματα δικαιωμάτων; Εγώ νομίζω ότι το 44 – 2 είναι σαφές.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Γιατί είπαμε ποτέ εμείς ότι απαγορεύεται το δημοψήφισμα ή θα απαγορεύσουμε κάποιο δημοψήφισμα; Είπαμε ότι η Κυβέρνηση νομοθετεί, εισάγει προς νομοθέτηση με βάση το πρόγραμμά της και δεν θέτει, δεν θεωρεί ότι είναι σωστό να τίθενται σε δημοψηφίσματα ζητήματα δικαιωμάτων. Αυτή είναι η απάντηση. Δεν είπαμε ποτέ ότι απαγορεύονται τα δημοψηφίσματα. Υπάρχει πρόβλεψη συνταγματική για δημοψήφισμα στη χώρα μας. Είχαμε και μια εμπειρία τα προηγούμενα χρόνια με το δημοψήφισμα, με τα όλα όσα ζήσαμε συνολικά ως ελληνικός λαός εκείνα τα χρόνια, με το πώς κατάληξε το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος, τι έγινε στη συνέχεια, το ότι ευτυχώς διασώθηκε στη συνέχεια η χώρα. Δεν είχαμε αυτή την τραγική εμπειρία του δημοψηφίσματος τότε. Αλλά ας μην κάνουμε παρελθοντολογία. Δεν είπε κανείς ότι απαγορεύονται τα δημοψηφίσματα, απαντήσαμε ποια είναι η θέση μας. Ότι θεωρούμε πως στη χώρα μας τα ζητήματα δικαιωμάτων  δεν τίθενται σε δημοψηφίσματα. Να σας φέρω ένα παράδειγμα: Οι γυναίκες στη χώρα μας ψήφισαν πρώτη φορά σε βουλευτικές εκλογές το 1956, με το Σύνταγμα του 1864. Το οποίο τι έλεγε; Ότι δικαίωμα ψήφου σε βουλευτικές εκλογές έχουν όλοι οι Έλληνες πολίτες. Θεωρήθηκαν, λοιπόν, οι γυναίκες το 1956 ότι είναι στους Έλληνες πολίτες και ότι πρέπει να ψηφίσουν. Δεν ήταν ζήτημα να τεθεί σε δημοψήφισμα. Κάτι το οποίο τώρα το ακούμε και προφανώς είναι απολύτως αυτονόητο.  Το Κράτος οφείλει, όπως πιστεύει, όπως προκύπτει από επιχειρήματα και νομικά και ουσιαστικά,  να  προσπαθεί να δίνει δικαιώματα στους πολίτες, να υπάρχει ισότητα δικαιωμάτων. Εδώ μιλάμε για ισότητα στον πολιτικό γάμο και διευθέτηση των δικαιωμάτων των παιδιών, ούτως ώστε να μην υπάρχουν παιδιά δύο και τριών κατηγοριών, να μην υπάρχουν αυτό που λέμε «παιδιά ενός κατώτερου Θεού». Αυτό θέλουμε να κάνουμε. Και ρυθμίζουμε μια πραγματικότητα που αυτή τη στιγμή υπάρχει και στα ελληνικά σπίτια. Μια πραγματικότητα που δεν πρέπει άλλο να κλείνουμε τα μάτια. Παιδιά τα οποία μεγαλώνουν με δύο άνδρες ή με δύο γυναίκες, μετά από νόμιμη διαδικασία υιοθεσίας από τον έναν εξ αυτών και έχει συναφθεί, ενδεχομένως, και ένα σύμφωνο συμβίωσης και δεν θέλουμε τα παιδιά αυτά  να καταλήξουν σε ένα ίδρυμα, αν αυτός ο οποίος τα έχει υιοθετήσει φύγει από τη ζωή. Θέλουμε να μπορούν και οι δύο, όπως όλοι οι υπόλοιποι γονείς, να τα επισκέπτονται στο νοσοκομείο αν τους συμβεί κάτι. Δεν θέλουμε να πηγαίνουν στο σχολείο και  ενώ μεγαλώνουν με δύο άνδρες ή με δύο γυναίκες, ο ένας εξ αυτών να είναι «κρυμμένος». Αυτό προσπαθούμε να κάνουμε, αυτό θέλουμε να κάνουμε και ελπίζουμε αυτό να νομοθετηθεί. Είναι ένα ζήτημα που δεν  πρέπει να διχάζει. Δεν θέλουμε να διχάζει την ελληνική κοινωνία. Προσπαθούμε να το προστατεύσουμε και με τον δημόσιο λόγο μας και κυρίως με τα επιχειρήματά μας.

Π. ΠΕΡΙΒΟΛΑΡΗΣ: Θα επανέλθω στο ΚΕΕΛΠΝΟ, νυν ΕΟΔΥ. Δημοσιεύτηκε χθες από τη εφημερίδα «ΜΠΑΜ» το βούλευμα του Συμβουλίου Πλημμελειοδικών Αθηνών 2468/ 2023, με το οποίο αποδεικνύεται ότι δεν υπήρχε κανένα σκάνδαλο στα επικοινωνιακά προγράμματα. Θυμίζω ότι είχαν λοιδορηθεί οι δημοσιογράφοι και μέσα ενημέρωσης από τον κ. Πάνο Καμμένο και τον κ. Παύλο Πολάκη  την εποχή εκείνη της τότε συγκυβέρνησης. Αντιθέτως, το βούλευμα κάνει λόγο για  εικονικά τιμολόγια, για μία εταιρία σεκιούριτι, ύψους οκτώ εκατομμυρίων ευρώ. Όλα αυτά επί ημερών Πολάκη στο υπουργείο. Θα ήθελα το σχόλιό σας.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν ακολουθώ ποτέ την τακτική που, δυστυχώς, πολλές φορές ακολούθησαν στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, μεταξύ αυτών και ο κ. Πολάκης, πριν την αμετάκλητη απόφαση της Δικαιοσύνης σε οποιαδήποτε υπόθεση, να προβαίνουμε σε κρίσεις. Πιστεύουμε πολύ στην ανεξάρτητη ελληνική Δικαιοσύνη. Και όπως και στις περιπτώσεις που αναφερθήκατε, όπου υπήρξε απαλλαγή πολιτών οι οποίοι μπορεί να είχαν κατηγορηθεί για την οποιαδήποτε πράξη, νομίζουμε ότι ήταν λάθος η στοχοποίηση τους, οι δημόσιες κατηγορίες και η απόδοση χαρακτηρισμών. Εμείς δεν θα το κάνουμε αυτό. Το όποιο βούλευμα υπάρχει, προφανώς είναι μία απόφαση της ελληνικής Δικαιοσύνης σε επίπεδο προδικασίας. Περιμένουμε να δούμε την κάθε υπόθεση πώς θα εξελιχθεί και πώς θα φτάσει μέχρι τον πρώτο και τον δεύτερο, ενδεχομένως, και τον τρίτο βαθμό δικαιοδοσίας της Δικαιοσύνης. Σας το λέω και λόγω της θεσμικής μου ιδιότητας και λόγω της νομικής μου ιδιότητας και κυρίως γιατί ο δικός μας πολιτικός χώρος δεν στοχοποιεί αντιπάλους, δεν υιοθετεί από πριν την οποιαδήποτε απόφαση της Δικαιοσύνης και, εδώ είναι το κυριότερο, αυτό το οποίο κάνει η Κυβέρνηση Μητσοτάκη, είναι να μην υποκαθιστά τη Δικαστική Εξουσία. Αναφερθήκατε σε μία εν εξελίξει δικαστική υπόθεση, κάποια ζητήματα τα οποία προέκυψαν και δημοσιεύτηκαν στην εφημερίδα που αναφερθήκατε, εμάς, όμως, δεν είναι δική μας δουλειά ούτε να σχολιάζουμε συγκεκριμένες αποφάσεις, ούτε να παίρνουμε θέση , ούτε να προδικάζουμε το οποιοδήποτε αποτέλεσμα. Μακάρι αυτό να αρχίσει να συμβαίνει και στο κόμμα της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης και να αφήσουμε πίσω μας ανεπιστρεπτί τις εποχές που είχαμε δήθεν το «μεγαλύτερο σκάνδαλο από συστάσεως ελληνικού Κράτους», μόνο και μόνο επειδή μπορεί να το έλεγε ένα πολιτικό πρόσωπο. Ας αφήσουμε τη Δικαιοσύνη να κάνει τη δουλειά της.

 

Δ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Είπατε προηγουμένως ότι στόχος της Κυβέρνησης είναι να αποφύγει τον διχασμό. Ωστόσο, θα ήθελα να μου σχολιάσετε τη δήλωση του Μητροπολίτη Πειραιώς, ο οποίος σας κατηγορεί, ούτε λίγο, ούτε πολύ, ότι προσπαθείτε να κάνετε κανονικότητα την παρέκκλιση.

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν νομίζω, ούτε θέλουμε, ούτε είναι σωστό, να μπούμε σε μια αντιπαράθεση, δεν θα το κάναμε ποτέ με την Εκκλησία ή εκπροσώπους της. Μίλησα πριν για τον πολύ σημαντικό ρόλο που διαχρονικά διαδραματίζει η Εκκλησία της Ελλάδος, ειδικά σε δύσκολες περιόδους για τη χώρα και συνεχίζει και το κάνει τώρα. Αυτό είναι κάτι για το οποίο νομίζω ότι πρέπει να είμαστε όλοι ευγνώμονες. Από εκεί και πέρα, η Κυβέρνηση κάνει τη δική της δουλειά, όπως περιγράφεται στο πρόγραμμά της, με βάση τις ανάγκες που προκύπτουν καθημερινά. Και από εκεί και πέρα, θα κριθεί γι΄ αυτό από το σύνολο των Ελλήνων πολιτών.

 

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Σε Φ.Ε.Κ. της περασμένης Παρασκευής ο Υπουργός, κ. Σκέρτσος, λαμβάνει αναβαθμισμένες αρμοδιότητες και του ανατίθεται, μεταξύ άλλων, η επιχειρησιακή υποστήριξη του Πρωθυπουργού για τον προγραμματισμό, η άσκηση των αρμοδιοτήτων της Γενικής Γραμματείας Συντονισμού, οι κοινοβουλευτικές αρμοδιότητες, συμπεριλαμβανομένης της νομοθετικής πρωτοβουλίας, η εκπροσώπηση σε ευρωπαϊκούς θεσμούς και μια σειρά νέες αρμοδιότητες. Ψαλιδίζεται ο κ. Βορίδης;

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όχι, σε καμία περίπτωση. Αυτά τα οποία περιγράφονται στο συγκεκριμένο Φ.Ε.Κ. δεν έχουν να κάνουν με τις αρμοδιότητες του κ. Βορίδη, του Υπουργού Επικρατείας, όπως είναι Υπουργός Επικρατείας και ο κ. Παπασταύρου. Απλώς, προστέθηκε η συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία επειδή συνολικά η υλοποίηση της στρατηγικής των ατόμων ΛΟΑΤΚΙ+, όπως περιγράφεται στο πρόγραμμα της Ν.Δ., ήταν συντονιστής ο κ. Σκέρτσος, περιγράφεται και ως προς τις αρμοδιότητές του σε αυτό το Φ.Ε.Κ., το οποίο ουσιαστικά είναι ένα επικαιροποιημένο Φ.Ε.Κ.. Αν δείτε το προηγούμενο το οποίο αντικαθιστά, άμα το διαβάσετε, ήδη τα περισσότερα εξ αυτών περιγράφονταν και στο προηγούμενο Φ.Ε.Κ. την επομένη των δεύτερων εκλογών, μετά και την ορκωμοσία της Κυβέρνησης. Δεν είναι κάποια αρμοδιότητα, λοιπόν, που φεύγει από τον έναν Υπουργό Επικρατείας και πηγαίνει σε έναν άλλον Υπουργό Επικρατείας, οπότε δεν υπάρχει κάποιο τέτοιο θέμα.

 

Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η Κυβέρνηση είναι διατεθειμένη, γιατί μας το είχατε πει και κατά το παρελθόν, να βελτιώσει κάπως αυτό το πλαίσιο που ετοιμάζεται να καταθέσει για τα ομόφυλα ζευγάρια; Σε ποια σημεία; Και δεύτερον, υπάρχει περίπτωση να εξαιρέσει τις υιοθεσίες και να αφήσει μόνο τους πολιτικούς γάμους των ομόφυλων ή αυτό είναι συμπαγές και δεν συζητείται;

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Επί της αρχής -και αυτό νομίζω προκύπτει από πάρα πολλές περιπτώσεις- η Κυβέρνηση σέβεται απολύτως το σύνολο των διαδικασιών και τη δημόσια διαβούλευση και τη διαδικασία στο ελληνικό Κοινοβούλιο και στο τέλος της ημέρας ακούει προτάσεις. Αυτή είναι μια γενική διαπίστωση που έχει αποδειχθεί ότι ισχύει σε πλείστες περιπτώσεις νομοσχεδίων. Τώρα, αν με ρωτάτε για το συγκεκριμένο, και αυτό είναι ένα νομοσχέδιο που θα σεβαστούμε πλήρως κάθε άποψη και θα δώσουμε μεγάλη σημασία στον διάλογο. Από εκεί και πέρα, όμως, δεν υπάρχει καμία πρόθεση της Κυβέρνησης να υποχωρήσει από τις βασικές της αρχές και προτεραιότητες στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο, οι οποίες είναι η ισότητα στον πολιτικό γάμο και η προστασία των δικαιωμάτων των παιδιών. Αυτό το οποίο εσείς περιγράψατε ως τεκνοθεσία, υιοθεσία κατά τον αστικό κώδικα, είναι ακριβώς η ίδια έννοια. Τι είναι; Είναι κάτι, το οποίο αυτή τη στιγμή -το είπα και πριν- υφίσταται σε ετερόφυλα ζευγάρια, δίνεται αυτή η δυνατότητα να αιτηθούν προς υιοθεσία ένα παιδί για να το υιοθετήσουν, από το 1946 σε έναν άνδρα ή μια γυναίκα. Και εμείς ερχόμαστε, κάτι το οποίο αυτή τη στιγμή υπάρχει με αυτό τον τρόπο, και το ρυθμίζουμε, ούτως ώστε ένα παιδί, το οποίο μεγαλώνει με δύο άνδρες ή με δύο γυναίκες, γιατί ο ένας το έχει υιοθετήσει και ο άλλος έχει συνάψει, για παράδειγμα, σύμφωνο συμβίωσης, να μπορούν να το κάνουν και οι δύο μαζί. Και γιατί θεωρούμε ότι αυτό είναι το σωστό και μάλιστα είναι και κάτι το οποίο ρυθμίζει ένα πλαίσιο και βάζει συνολικά κανόνες σε μια πολύ σημαντική, ιερή διαδικασία, γιατί μιλάμε για παιδιά προς υιοθεσία, γιατί μέχρι σήμερα αυτοί οι δύο άνθρωποι μεγαλώνουν ένα παιδί, αλλά στη διαδικασία αυτή έχει περάσει μόνον ένας εκ των δύο. Δηλαδή, έχουν κριθεί αν είναι κατάλληλοι ή όχι. Τώρα, θα γίνεται ό,τι συμβαίνει συνολικά και στα ετερόφυλα και στα ομόφυλα ζευγάρια. Δηλαδή, θα αξιολογούνται νομικά, όπως και ένα ετερόφυλο ζευγάρι, γιατί είναι κάποιες συγκεκριμένες οι προϋποθέσεις για να προχωρήσουν την υιοθεσία και οι δύο. Θεωρούμε, λοιπόν, ότι αυτό είναι μια κίνηση, η οποία είναι πάρα πολύ σωστή και θα είναι και πολύ πιο πλήρης πλέον όλη η διαδικασία. Θα είναι πολύ πιο πλήρες το συνολικό πλαίσιο της υιοθεσίας. Αυτές, ναι, είναι οι βασικές μας προτεραιότητες στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Από εκεί και πέρα, προφανώς συνολικά, εμείς θα ακούσουμε τις απόψεις σε όλα τα επίπεδα.

 

Σ. ΠΙΚΟΥΛΑΣ: Μετά τα επεισόδια οπαδικής βίας, οι κυβερνητικοί αξιωματούχοι μας είχαν δώσει την εντύπωση ότι επίκεινται συλλήψεις. Έχει περάσει αρκετός καιρός και ως τώρα δεν έχουμε κάποιες συλλήψεις υψηλά ιστάμενων στο οπαδικό κίνημα.

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εγώ δεν μπορώ να σας πω, ούτε να προδικάσω τι θα κάνει είτε η Δικαιοσύνη, είτε η Ελληνική Αστυνομία, συνολικά οι Αρχές. Οι εκπρόσωποι της Κυβέρνησης, τα δύο συγκεκριμένα Υπουργεία, είχαν μια πολύ σημαντική συνάντηση, η οποία είχε δημοσιοποιηθεί, τότε στον Άρειο Πάγο. Η Κυβέρνηση είχε αιτηθεί ότι μπορεί να αιτηθεί η εκτελεστική εξουσία. Από εκεί και πέρα, είναι μια διαδικασία η οποία είναι εν εξελίξει και αφορά τη δικαστική εξουσία και βέβαια τις αρμόδιες Αρχές. Καλό είναι να περιμένουμε τα πρώτα συμπεράσματα, τα πρώτα πορίσματα, τις πρώτες ενέργειες, όποτε κι αν είναι αυτές. Και σε καμία περίπτωση, ούτε θα μπορούμε να μιλάμε ή να σχολιάζουμε την οποιαδήποτε ενδεχόμενη καθυστέρηση, γιατί δεν μπορούμε να ξέρουμε αν είναι καθυστέρηση. Προφανώς, οι Αρχές κάνουν τη δουλειά τους, όπως προβλέπεται. Η προδικαστική διαδικασία, οι έρευνες, οτιδήποτε συμβαίνει σε οποιαδήποτε υπόθεση, έχει κάποιους συγκεκριμένους χρόνους. Εγώ δεν μπορώ να ξέρω τι συμβαίνει στην πραγματικότητα. Αλίμονο αν ήξερα. Ας δούμε, λοιπόν, τι θα συμβεί το επόμενο χρονικό διάστημα, όπως αυτό ισχύει για όλες τις υποθέσεις και εδώ είμαστε να το αξιολογήσουμε.

 

Σ. ΠΙΚΟΥΛΑΣ: Θα συνεχιστεί το καθεστώς των αγώνων χωρίς οπαδούς;

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Είναι προφανές ότι η πρόθεση της Κυβέρνησης είναι οι αγώνες να γίνονται με ανοιχτά γήπεδα, αλλά με κανόνες. Τους κανόνες, οι οποίοι θεσπίζονται και ψηφίζονται. Σας είπα, μάλιστα, ότι υπεγράφη και εισήχθη το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, με σκοπό την ταχύτερη δυνατή, με βάση τους χρόνους και τις προβλεπόμενες διαδικασίες, ψήφισή του. Όλα όσα είχαμε πει πριν από περίπου ένα μήνα, υλοποιούνται. Σημασία έχει να τα δούμε και στην πράξη. Εμείς προφανώς θα καταβάλλουμε τη μέγιστη δυνατή προσπάθεια, ούτως ώστε αυτά να είναι στην ώρα τους. Ας προχωρήσει, λοιπόν, αυτή η διαδικασία να είναι όλα όσα δεν ήταν μέχρι σήμερα νόμος του κράτους και να υλοποιηθούν και όλα τα υπόλοιπα, τα οποία πρέπει να υλοποιηθούν και εδώ είμαστε για να ανακοινώσουμε και τις αποφάσεις τότε. Και κυρίως, βέβαια, αυτό είναι και κάτι το οποίο θα περιμένετε να απαντηθεί και από το αρμόδιο Υπουργείο. Αλλά σίγουρα είναι πολύ σημαντικό ότι αυτό το χρονικό διάστημα δεν πήγε χαμένο, όπως λέμε, κατανοώντας πλήρως και την οργή ενδεχομένως ή τη στενοχώρια των ανθρώπων, οι οποίοι, χωρίς να έχουν καμία ευθύνη, έμειναν εκτός γηπέδων. Αναφέρομαι στους πολλούς φιλάθλους, στη συντριπτική πλειοψηφία που έμειναν εκτός γηπέδων αυτό το χρονικό διάστημα. Αυτό το διάστημα, όμως, δεν πήγε χαμένο. Η Κυβέρνηση υλοποίησε τις υποσχέσεις της. Προχωράει με πολύ γρήγορο ρυθμό σε μια σειρά σημαντικών μέτρων που θα οδηγήσουν, ελπίζουμε το συντομότερο δυνατό, σε διενέργεια αγώνων με φιλάθλους, σε ασφαλείς συνθήκες, σε γήπεδα τα οποία θα είναι ικανά να φιλοξενήσουν τους αγώνες, θα τηρούνται όλα τα πρωτόκολλα ασφαλείας και θα υπάρχει και ένα πειθαρχικό πλαίσιο, το οποίο ψηφίζεται, και το οποίο θα προστατεύει και τις ομάδες και τους φιλάθλους και συνολικά τον επαγγελματικό αθλητισμό.

 

Δ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Να συνεχίσω την ερώτηση συναδέλφου. Θα ήθελα να ρωτήσω, αν μετά το τέλος του διαστήματος κατά το οποίο τα γήπεδα είναι κλειστά για τους φιλάθλους, έρθουν οι ομάδες και σας πουν, για παράδειγμα, στους 10 οι 4 έχουν προχωρήσει αυτά που έχετε πει και οι άλλες 6 δεν το έχουν κάνει, τι θα κάνετε;

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ΄ αρχάς, θα ήταν καλό να μην κάνουμε μια υποθετική συζήτηση. Ας δούμε τι θα γίνει όταν φτάσει εκείνη η στιγμή, να έχει νομοθετηθεί, να έχει ψηφιστεί και το συγκεκριμένο πολύ σημαντικό νομοσχέδιο του Υπουργείου Αθλητισμού. Σίγουρα πάντως είναι δεδομένο ότι η πρόθεση της Κυβέρνησης δεν είναι, σε καμία περίπτωση, ούτε ήταν, ούτε είναι, ούτε θα είναι να τιμωρήσει συλλήβδην τις ομάδες. Μα και τα μέτρα τα οποία ελήφθησαν δεν είχαν τιμωρητικό χαρακτήρα, αλλά είχαμε φτάσει σε ένα σημείο που δεν γινόταν να συνεχίσουμε να αφήνουμε μια κατάσταση να εξελίσσεται, δεν είχαν τηρηθεί μια σειρά από δεσμεύσεις. Εμείς αυτό που θέλουμε -το ξαναλέω- είναι να προστατεύσουμε τον επαγγελματικό αθλητισμό και τις ομάδες και τους φιλάθλους και τους αθλητές και να πάμε σε ένα επίπεδο που να συζητάμε και κυρίως να συζητούν οι φίλαθλοι για τον επαγγελματικό αθλητισμό, για το ποδόσφαιρο, για το μπάσκετ, γι΄ αυτό το οποίο αγαπούν, εν πάση περιπτώσει. Ας έρθει, λοιπόν, εκείνη η στιγμή και εδώ θα είμαστε να το συζητήσουμε.

 

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Την περασμένη εβδομάδα ο Υπουργός Παιδείας, κ. Πιερρακάκης, στη Βουλή είπε ότι τα περί μείωσης της χρηματοδότησης για τα δημόσια πανεπιστήμια είναι μυθεύματα και fake news. Το Συμβούλιο Διοίκησης του Μετσοβίου, πριν από λίγες μέρες, δημοσίευσε στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία στην 15ετία ο Προϋπολογισμός έχει μειωθεί κατά 63,5%, τώρα που έχουν αυξηθεί οι φοιτητές κατά 20%. Μόλις πριν από λίγες ημέρες, η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Κρήτης δημοσίευσε αντίστοιχα στοιχεία. Μείωση της χρηματοδότησης κατά 58% και αύξηση των εγγεγραμμένων φοιτητών κατά 40% στα ίδια χρόνια. Τι από τα δύο ισχύει; Ποια είναι μυθεύματα και ποια όχι; Και επιπλέον σας ανησυχεί το γεγονός ότι η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Κρήτης, για παράδειγμα, μιλά ξεκάθαρα για παράκαμψη του άρθρου 16 του Συντάγματος με την ίδρυση των ιδιωτικών πανεπιστημίων;

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Με βάση τα επίσημα στοιχεία, τα οποία δημοσιεύονται κάθε χρόνο και είναι προσβάσιμα στο σύνολο των Ελλήνων πολιτών, του Προϋπολογισμού της χώρας, η χρηματοδότηση των πανεπιστημίων από το 2019 έως σήμερα έχει αυξηθεί περίπου κατά 50%. Αυτό είναι δεδομένο. Προκύπτει. Ήταν περίπου 90 εκατομμύρια, έχει φτάσει πάνω από 130 εκατομμύρια. Είναι μια αύξηση περίπου 50% και μάλιστα σε χρόνια δύσκολα, πολλών εισαγόμενων κρίσεων. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να συνεχίσουμε να εργαζόμαστε, ούτως ώστε να αυξηθεί περαιτέρω η χρηματοδότηση των πανεπιστημίων. Γι΄ αυτό και στον νόμο που επίκειται να ψηφιστεί και μιλά και για μη κρατικά πανεπιστήμια, για τα οποία θα σας απαντήσω στη συνέχεια, προβλέπεται συνολικά η χρηματοδότηση ενός δισεκατομμυρίου ευρώ από διάφορους πόρους, όχι μόνο από τον τακτικό κρατικό Προϋπολογισμό, στα δημόσια πανεπιστήμια. Αυτό, λοιπόν, το αντιλαμβάνεται η Κυβέρνηση, ότι χρειάζονται περισσότερη ενίσχυση τα δημόσια πανεπιστήμια, γι΄ αυτό και προβαίνει σε μια σειρά από πρωτοβουλίες. Αλλά να λέμε την αλήθεια. Και η αλήθεια είναι ότι η αύξηση αυτή είναι σημαντική. Προφανώς και χρειάζονται περισσότερες ενέργειες, όπως σας είπα, γι΄ αυτό και λαμβάνεται σχετική μέριμνα. Τώρα, ως προς την επικείμενη νομοθέτηση για την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων, μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα ως παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων, έχει αναλυθεί πλήρως το σκεπτικό και ως προς το νομικό του σκέλος και ως προς το ουσιαστικό του σκέλος. Υπάρχει σειρά εισηγήσεων συνταγματολόγων. Υπάρχει πλήρης τεκμηρίωση, όπως παρουσιάστηκε και στο Υπουργικό Συμβούλιο από τον Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κ. Κυριάκο Πιερρακάκη. Πιστεύουμε ότι είναι μια νομοθέτηση, η οποία προφανώς ελπίζουμε να έχει και συνέχεια, με την αναθεώρηση του άρθρου 16, όπως θα προβλεφθεί, ελπίζουμε να γίνει πράξη επιτέλους στην επικείμενη συζήτηση που θα ανοίξει σε λίγα χρόνια. Αλλά νομίζω ότι εδώ η ουσία είναι πως είναι μια εκκρεμότητα, μια πολύ άδικη για τη χώρα μας εκκρεμότητα, που επιτέλους ήρθε η ώρα να λυθεί. Η χώρα μας έμεινε, όχι χρόνια, δεκαετίες πίσω και σε αυτό το θέμα, με ευθύνη ενός συγκεκριμένου ευρύτερα πολιτικού χώρου. Ήρθε η ώρα να αφήσουμε πίσω μας τις ιδεοληψίες, την αντίδραση για την αντίδραση, τις φωνές μόνο και μόνο για να υπάρχουν φωνές και να προχωρήσουμε μπροστά.

 

Β. ΣΙΨΑΣ: Μια τελευταία ερώτηση για την οπαδική βία. Οι κάμερες στα γήπεδα έπρεπε να υπάρχουν. Από το 2000 έχουν περάσει κάποιο νόμοι πολλών Κυβερνήσεων. Οι ΠΑΕ οι οποίες, αυτή τη στιγμή, δεν το έχουν υλοποιήσει, θα υπάρχουν κάποιες επιπτώσεις; Θα έχουν κάποια προβλήματα με τον νόμο;

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτή ακριβώς είναι και η φιλοσοφία του πειθαρχικού πλαισίου που θα ψηφιστεί στο πλαίσιο συνολικά του συγκεκριμένου νόμου του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού από τον αναπληρωτή Υπουργό Αθλητισμού, να υπάρχουν οριζόντιες κυρώσεις όταν δεν εφαρμόζεται ο νόμος. Μη εφαρμογή του νόμου είναι το να πετάξει κάποιος μια κροτίδα και βέβαια αναλόγως και με τις συνέπειες, αλλά στα σίγουρα όλα αυτά τα οποία δεν πρέπει να γίνονται θα τιμωρούνται με τη διαπίστωση, την επίσημη διαπίστωση από τις αρμόδιες Αρχές. Και στη συγκεκριμένη νομοθέτηση θα προβλέπονται και πολύ συγκεκριμένα μέτρα, που εξατομικεύονται για την κάθε ομάδα. Δηλαδή, δεν αρκεί μόνο να τοποθετηθούν οι κάμερες και να είναι λειτουργικές. Αυτό θα ελέγχεται πριν από κάθε παιχνίδι. Γιατί μπορεί τη μια φορά να είναι λειτουργικές, την επόμενη να μην είναι λειτουργικές. Ο στόχος είναι να είναι εξασφαλισμένο αυτό για να γίνει ο αγώνας με φιλάθλους. Αυτό προφανώς θα συμβαίνει και δεν θα συμπαρασύρει η όποια απόφαση για μια ομάδα όλες τις υπόλοιπες ομάδες.

 

Σας ευχαριστώ πολύ.

 

Προηγούμενο άρθροΔιαμαντής Μασούτης Α.Ε _Μασούτης και Emfasis «Μαζί για την 3η ηλικία».
Επόμενο άρθροΘανάσης Γλαβίνας: «Την αποχή δεν την καταπολεμά κανείς με τεχνητούς τρόπους»