Ενημέρωση πολιτικών συντακτών και ανταποκριτών ξένου Τύπου από τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο Παύλο Μαρινάκη

Ενημέρωση πολιτικών συντακτών και ανταποκριτών ξένου Τύπου από τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο Παύλο Μαρινάκη

 

 Καλό μεσημέρι και καλό μήνα,

Η Ελλάδα θα προτείνει για την θέση του Επιτρόπου στη νέα Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Απόστολο Τζιτζικώστα. O Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έχει ήδη ενημερώσει σχετικά την Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen.

O Απόστολος Τζιτζικώστας, είναι ένα πρόσωπο με εμπειρία σε θεσμικούς ρόλους τόσο στην Ελλάδα, όσο και στην Ευρώπη, όπου το 2020 εξελέγη Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής των Περιφερειών. Ταυτόχρονα, ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας είναι ένας νέος άνθρωπος που έχει εκλεγεί τρεις φορές με ποσοστά άνω του 50%.

Η επιλογή του κ. Τζιτζικώστα είναι μια επιλογή με πολιτικά χαρακτηριστικά, η οποία αναδεικνύει τη σημασία της Μακεδονίας και της Βόρειας Ελλάδας για την Ευρώπη, ως μια περιοχή με στρατηγική θέση, διασυνδεσιμότητα και γεωπολιτική σημασία τόσο για τα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, όσο και ως βορειοανατολικό άκρο της Μεσογείου.

Σήμερα στις 18:00, ο Πρωθυπουργός θα συναντήσει τον κ. Τζιτζικώστα στο Μέγαρο Μαξίμου.

Ώθηση στις αδιάλειπτες προσπάθειές μας για την καταπολέμηση της ανεργίας δίνουν οι νέες, θετικότατες επιδόσεις των στοχευμένων πολιτικών μας που καταγράφονται από την ΕΛΣΤΑΤ.

Από τη σύγκριση στους σχετικούς δείκτες η ανεργία στη χώρα μας τον Ιούνιο μειώθηκε περαιτέρω στο 9,6%, από 10,3% τον Μάιο, δηλαδή, στο χαμηλότερο επίπεδο της τελευταίας 15ετίας ενώ έχουμε αύξηση των απασχολούμενων κατά 80.000 σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα.

Συνολικά, τα τελευταία πέντε χρόνια έχουν δημιουργηθεί πάνω από 400.000 νέες θέσεις εργασίας στη χώρα.

Σε σχέση δε, με τον Ιούνιο του 2019 η πτώση που έχει σημειώσει η ανεργία ανέρχεται στις 8 ποσοστιαίες μονάδες. Δυο σημαντικές πτυχές αυτών των θετικών αποτελεσμάτων αφορούν στον περιορισμό της  ανεργίας των γυναικών κατά 2,2 ποσοστιαίες μονάδες και των νέων κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με τον Ιούνιο του 2023.

Όπως υπογράμμισε ο Πρωθυπουργός: «Δεν επαναπαυόμαστε. Γνωρίζουμε τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πολίτες. Γνωρίζουμε ότι έχουμε ακόμα πολλή δουλειά μπροστά μας». Άλλωστε, στόχος της πολιτικής που εφαρμόζει η Κυβέρνηση είναι να κατορθώσουμε να προσεγγίσουμε τον ευρωπαϊκό μέσο όρο σε επίπεδο απασχόλησης, δημιουργώντας περισσότερες και καλύτερα αμειβόμενες θέσεις εργασίας, με ουσιαστικές πρόνοιες για την προστασία των εργαζομένων και τη διαρκή βελτίωση των συνθηκών εργασίας.

—-

Την κυβερνητική δέσμευση για παρέμβαση στο ρεύμα προς όφελος των πολιτών, όπως είχε προαναγγελθεί από τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, υλοποιεί τροπολογία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας,  που κατατέθηκε στη Βουλή. Με την τροπολογία εφαρμόζεται έκτακτη εισφορά σε παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας από μονάδες φυσικού αερίου για χρονικό διάστημα που θα κυμαίνεται από έναν έως τρεις μήνες, αρχής γενομένης από τον Αύγουστο.

Το ύψος της έκτακτης εισφοράς ανέρχεται στα 10 ευρώ ανά μεγαβατώρα. Τα έσοδα θα ενισχύσουν το δίχτυ προστασίας οικιακών καταναλωτών, καθώς επίσης και αγροτών από την υπερβολική επιβάρυνση που θα προκαλούσαν οι αυξημένες τιμές λόγω της δυσλειτουργίας της ευρωπαϊκής αγοράς ρεύματος στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, κατά τη διάρκεια του περασμένου Ιουλίου.

Οι διατάξεις προβλέπουν ακόμη ότι όλοι οι κάτοχοι συνδέσεων αγροτικού ρεύματος, καθώς επίσης αγροτικές συνδέσεις που ανήκουν σε Οργανισμούς Εγγείων Βελτιώσεων εντάσσονται αυτομάτως στο ευνοϊκό τιμολόγιο προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, δηλαδή στο Τιμολόγιο «ΓΑΙΑ». Στόχος είναι να καταστεί δυνατή η άμεση και χωρίς καμία καθυστέρηση μείωση του ενεργειακού κόστους για τον πρωτογενή τομέα.

Βάσει της τροπολογίας, οι κάτοχοι αγροτικών συνδέσεων και οι ΓΟΕΒ-ΤΟΕΒ που δεν επιθυμούν να παραμείνουν στο Τιμολόγιο «ΓΑΙΑ» δύνανται οποτεδήποτε, μέχρι την 31η Οκτωβρίου 2024, να δηλώσουν τη βούλησή τους να απενταχθούν από το «ΓΑΙΑ» χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση.

Επιπλέον, οι κάτοχοι των συνδέσεων που εντάσσονται στο Τιμολόγιο «ΓΑΙΑ» υπάγονται αυτομάτως και στο πρόγραμμα δεκαετούς άτοκης ρύθμισης ληξιπρόθεσμων οφειλών, εφόσον, βέβαια, έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές προς προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας.

Ψηφίστηκε χθες από τη Βουλή το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Με τις αλλαγές που επιφέρει το νομοσχέδιο, το Υπερταμείο και οι θυγατρικές του εισέρχονται σε μια νέα εποχή. Στόχος είναι, από την μια, οι οργανισμοί αυτοί να εκσυγχρονιστούν και να συμβάλλουν περισσότερο στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας και από την άλλη να βελτιωθεί σημαντικά το επίπεδο εξυπηρέτησης που παρέχουν.

Γιατί οι οργανισμοί αυτοί επηρεάζουν πρωτίστως την καθημερινότητα εκατομμυρίων πολιτών, όπως τα ΕΛΤΑ και οι δημόσιες συγκοινωνίες. Παράλληλα μέσω των αλλαγών αυτών προωθούνται δράσεις αναπτυξιακού χαρακτήρα με μόνιμο αποτύπωμα στην ελληνική οικονομία επενδύοντας σε τομείς που η Ελλάδα έχει ανάγκη.

Οι 4 βασικές παρεμβάσεις κινούνται στα παρακάτω επίπεδα:

  • Πρώτον, στην θέσπιση ενός πιο σύγχρονου μοντέλου διακυβέρνησης του Υπερταμείου και την απορρόφηση σε αυτό του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και του ΤΑΙΠΕΔ
  • Δεύτερον, στην μετατροπή σε «μικρές ΔΕΗ», 8 θυγατρικών εταιρειών του διευκολύνοντας τις προσλήψεις στελεχών και προσωπικού και τις κρίσιμες για τη λειτουργία τους προμήθειες
  • Τρίτον, στην σύσταση του Εθνικού Επενδυτικού Ταμείου, το οποίο θα αξιοποιήσει ως αρχικό επενδυτικό κεφάλαιό του το ήμισυ από το αντιστάθμισμα από την επαναπόκτηση της Ε.Υ.Δ.Α.Π. και της Ε.Υ.Α.Θ. από το Δημόσιο για τη χρηματοδότηση αναπτυξιακών επενδυτικών δραστηριοτήτων, οι οποίες θα έχουν σημαντικό αντίκτυπο στην κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη της χώρας.
  • Και τέταρτον, παρέχουμε στο ΤΑΙΠΕΔ το δικαίωμα να αξιοποιεί το 50% των εσόδων που εισπράττεται από συμβάσεις αξιοποίησης λιμένων και λιμενικών υποδομών προκειμένου να χρηματοδοτήσει την υλοποίηση των Master Plan άλλων λιμένων στο χαρτοφυλάκιό του.

—-

Συνέντευξη Τύπου παραχώρησε πριν από λίγο ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Κώστας Τσιάρας για την εξέλιξη της νόσου της πανώλης των μικρών μηρυκαστικών. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο Υπουργός στις ζώνες επιτήρησης και προστασίας, σε όλη την Επικράτεια, βρίσκονται 1.991 εκτροφές και ο έλεγχος έχει ολοκληρωθεί στις 1.723,  ενώ εκκρεμούν οι έλεγχοι σε 208 ακόμη.

Συνολικά στις ζώνες επιτήρησης βρίσκονται 506.285 αιγοπρόβατα. Από αυτά, έχει ολοκληρωθεί ο έλεγχος σε 467.535 ζώα. Επιπλέον μέχρι σήμερα, στο πλαίσιο των ελέγχων έχουν ενταχθεί 108 τυροκομικές επιχειρήσεις στις ζώνες προστασίας και επιτήρησης από τις οποίες έχει ολοκληρωθεί ο έλεγχος στις 106.

Επίσης, ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, ανακοίνωσε ότι:

  1. Επεκτείνονται τα περιοριστικά μέτρα μεταφοράς και σφαγής των ζώων που λήγουν την ερχόμενη Κυριακή, για μια επιπλέον εβδομάδα.
  2. Με επιστολή του προς τους ομολόγους του υπουργούς Γεωργίας και Αλιείας της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα ζητήσει να συζητηθεί το ζήτημα της πανώλης των μικρών μηρυκαστικών στο επικείμενο Συμβούλιο Υπουργών του Σεπτεμβρίου, αφενός για την κοινή λήψη μέτρων προστασίας του ζωικού  κεφαλαίου, όσο για να εξετασθούν κάθε δυνατές πρόσθετες λύσεις απέναντι στο ζήτημα των οικονομικών συνεπειών για τους κτηνοτρόφους.

Ακόμα, ανακοινώθηκε ότι με ενέργειες της Γενικής Γραμματείας Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων  ενεργοποιούνται δύο επί πλέον κτηνιατρικά εργαστήρια που θα συμβάλουν στις ταχύτερες αναλύσεις των δειγμάτων. Επιπλέον, αποφασίστηκε η συγκρότηση επιτροπής εμπειρογνωμόνων, με σκοπό την ανάλυση της επιδημιολογικής μελέτης και τον εντοπισμό των παραλείψεων ή έκνομων πράξεων που οδήγησαν στην έξαρση της νόσου. Τα αποτελέσματα της επιτροπής θα διαβιβαστούν στον εισαγγελέα Λάρισας που έχει ξεκινήσει προανάκριση.

Τέλος, όπως είπε ο Κώστας Τσιάρας, με την ολοκλήρωση της επιχείρησης περιορισμού και εκρίζωσης της πανώλης θα γίνει εκ νέου σχεδιασμός όλου του μοντέλου λειτουργίας της κτηνοτροφίας. Θα αναζητηθούν όλες οι μέθοδοι και τρόποι ώστε να καλυφθούν κατά το δυνατόν τα οργανικά κενά των κτηνιατρικών υπηρεσιών της χώρας και θα ανασχεδιαστεί το μοντέλο, ώστε να περιορισθεί η πιθανότητα επανάληψης ανάλογων φαινομένων.

—–

Η δεύτερη φάση κατασκευής του τμήματος Πάτρα-Πύργος του αυτοκινητοδρόμου Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος, εντάχθηκε στο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ «Μεταφορές 2021-2027».

Η δεύτερη φάση, με προϋπολογισμό περίπου 152 εκατομμύρια ευρώ, υλοποιείται στην τρέχουσα Προγραμματική Περίοδο του ΕΣΠΑ 2021-2027, ενώ η πρώτη, με προϋπολογισμό σχεδόν 100 εκατομμύρια ευρώ, υλοποιήθηκε εντός της Προγραμματικής Περιόδου 2014-2020.

Με την ολοκλήρωση του έργου θα αποδοθεί στην κυκλοφορία το τμήμα Πάτρα–Πύργος μήκους 74,8 χλμ. με αποτέλεσμα την ουσιαστική αναβάθμιση των κυκλοφοριακών συνθηκών, τη μείωση του συνολικού χρόνου διαδρομής, τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και γενικότερα τη βελτίωση της προσβασιμότητας για όλους τους οικισμούς στην ευρύτερη περιοχή των Νομών Ηλείας και Αχαΐας.

Επιπλέον, ο εν λόγω οδικός άξονας θα διευκολύνει και θα υποστηρίξει την οικονομική ανάπτυξη της Δυτικής Ελλάδας, θα συμβάλει στην τουριστική ανάπτυξη και στη βελτίωση των κοινωνικοοικονομικών συνθηκών.

—-

Πιλοτικό πρόγραμμα με στόχο την ψηφιακή εκπαίδευση και ενδυνάμωση ενηλίκων και ατόμων με αναπηρία, συνολικού προϋπολογισμού 5,7 εκατ. ευρώ, που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, θεσπίζει το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας.

Το πρόγραμμα αυτό, αφορά 3.600 άτομα, άνω των 65 ετών και 2.800 άτομα με ποσοστό αναπηρίας άνω του 50% και έχει ως αντικείμενο την υλοποίηση προγραμμάτων εξοικείωσης των παραπάνω πληθυσμιακών ομάδων με τις νέες τεχνολογίες.

Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

Μ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε να πιαστώ λίγο από αυτό που είπατε στην αρχή, με την ανακοίνωση του κ. Τζιτζικώστα. Θέλω να σας ρωτήσω, γιατί δεν επελέγη η ανανέωση της θητείας του κ. Σχοινά. Γιατί έγινε αυτή η νέα επιλογή; Ευχαριστώ.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Σας ευχαριστώ που μου δίνετε την ευκαιρία, εκπροσωπώντας προφανώς τον Πρωθυπουργό και την Κυβέρνηση, να πω ένα δημόσιο ευχαριστώ στον κ. Σχοινά για τις πολύ σημαντικές υπηρεσίες που προσέφερε, από αυτή την καίρια θέση του Αντιπροέδρου της Επιτροπής, στη χώρα. Η παράδοση, αυτό το οποίο συνέβαινε όλα τα χρόνια, είναι να μην έχουμε δεύτερη θητεία. Ουσιαστικά είναι μία επιλογή, μια νέα ευκαιρία, με τα χαρακτηριστικά και τους λόγους που περιέγραψα  στην αρχική εισήγηση, στον Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας, στον Απόστολο Τζιτζικώστα. Έναν άνθρωπο που επιλέγει ο κόσμος, οι πολίτες, οι ψηφοφόροι, με πολύ υψηλά ποσοστά, οι ψηφοφόροι της Κ. Μακεδονίας, εδώ και δέκα χρόνια – ποσοστά άνω του 50%, που πολλές φορές ξεπερνούν και το 60% – που σημαίνει ότι είναι ένας άνθρωπος γέννημα, θρέμμα, της Νέας Δημοκρατίας. Ένας άνθρωπος και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αλλά και με μία διεθνή, ευρωπαϊκή παρουσία. Ένας νέος άνθρωπος, ο οποίος όμως έχει καταφέρει να συνθέσει και να αποκτήσει αυτή την εμπιστοσύνη, να διατηρήσει αυτή την εμπιστοσύνη, που είναι πολύ πιο δύσκολο από μια πρώτη εκλογή, προφανώς από ψηφοφόρους, οι οποίοι ανήκουν ιδεολογικά σε πολύ μεγαλύτερες επιμέρους ιδεολογικές ομάδες, από αυτήν την οποία εκπροσωπεί η Νέα Δημοκρατία. Αυτό ακριβώς προσπαθεί να κάνει και ο Κ. Μητσοτάκης, που και αυτός εδώ και 20 χρόνια εκλέγεται βουλευτής. Είναι γέννημα, θρέμμα της Νέας Δημοκρατίας, αλλά ως Πρωθυπουργός καθημερινά προσπαθεί να βελτιώσει την καθημερινότητα των πολιτών, ως Πρωθυπουργός όλων των Ελλήνων. Και με μια πολύ προσεκτική διεύρυνση, πάντοτε μένοντας πιστός στις αρχές και στις αξίες της Νέας Δημοκρατίας, να καταφέρει να δώσει λύση στα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πολίτες. Επισημαίνω και πάλι αυτό που είπα και στην αρχική μου εισήγηση, τον πολύ σημαντικό ρόλο που έχει η Μακεδονία μας, η Κεντρική Μακεδονία, ευρύτερα η Βόρεια Ελλάδα και στην επόμενη πενταετία. Είναι ένας κόμβος από τον οποίο περνά η συντριπτική πλειοψηφία των μεγάλων έργων. Σε μια τετραετία, που θα είναι τετραετία των μεγάλων εγκαινίων, η Ελλάδα λοιπόν, θέλει να είναι ακόμα πιο δυνατή τα επόμενα πέντε χρόνια στην Ευρώπη για να καταφέρουμε, όπως είδαμε μετά από 15 χρόνια να έχουμε αυτά τα ποσοστά ανεργίας, να φτάσουμε, να γίνουμε Ευρώπη, σε όλα τα επίπεδα.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, τι απαντάτε στα κόμματα της αντιπολίτευσης που ζητούν την σύγκληση της Επιτροπής Θεσμών για τις υποκλοπές;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ:  Η αλήθεια είναι ότι αυτά τα οποία βλέπουμε να συμβαίνουν τις τελευταίες δύο ημέρες δεν τιμούν καθόλου την Δημοκρατία μας, στα 50 χρόνια από την αποκατάσταση της και δεν μπορώ να θυμηθώ ούτε προηγούμενο τέτοιο και θα σας εξηγήσω γιατί, ούτε μπορώ να βρω κάτι άλλο να συμβαίνει, αντίστοιχο σε  κάποια άλλη ευρωπαϊκή χώρα, σε κάποια άλλη Δημοκρατία εντός Ευρώπης. Με λίγα λόγια, πριν περάσω στην απάντηση, σημείο-σημείο αυτών που λένε στην αντιπολίτευση, τα κόμματα αυτά μας λένε ότι «κάθε φορά που δεν μας αρέσει μια απόφαση της Δικαιοσύνης, εμείς «θα την τραβάμε από το αυτί» την Δικαιοσύνη και θα την πηγαίνουμε στη Βουλή να «ζητάμε τον λόγο». Έχουνε κάθε δικαίωμα να το λένε αυτό, απλά να τους πει κάποιος ότι αυτό δεν προβλέπεται στη Δημοκρατία μας. Δεν συμβαδίζει με τη Δημοκρατία μας, δεν έχει καμία σχέση με τη διάκριση των εξουσιών. Είναι μαθήματα που ένας φοιτητής Νομικής τα μαθαίνει στο πρώτο έτος. Θεωρώ ότι με το να το ακούει κανείς αυτό από τον ΣΥΡΙΖΑ, δεν πέφτει από τα σύννεφα. Είναι το κόμμα του καταδικασθέντος 13-0, για πολύ σοβαρά αδικήματα, παραβίασης ουσιαστικά των θεσμών, είναι το κόμμα των παρα-υπουργείων Δικαιοσύνης, του έτερου καταδικασμένου υπουργού για ζητήματα, πολύ σοβαρά ποινικά ζητήματα που έχουν να κάνουν με τη Δικαιοσύνη και με τους Θεσμούς, άρα για τον ΣΥΡΙΖΑ, είναι «μια μέρα στη δουλειά» το να μην καταλαβαίνει τι σημαίνει η διάκριση των εξουσιών, το να μην καταλαβαίνει τι σημαίνει ότι δεν μπορούμε να επεμβαίνουμε Δικαιοσύνη, όταν ο ίδιος, κατά παραδοχή του κ. Κοντονή, το έκανε, χωρίς ντροπή. Αυτό ονειρεύονται, αυτό θέλουν να κάνουν. Αυτό ονειρεύονταν από την αρχή της πολιτικής τους ενασχόλησης, άρα αυτή η συμπεριφορά είναι ταυτόσημη με αυτά τα οποία οι ίδιοι έχουν μέσα τους. Αλλά το να βλέπεις το ΠΑΣΟΚ, που έχει μια παράδοση σεβασμού στους Θεσμούς, έτσι, να σέρνεται πίσω από τη ρητορική του ΣΥΡΙΖΑ, από τη ρητορική της κ. Κωνσταντοπούλου, με τα όσα ζήσαμε στη χώρα, πριν από 9 χρόνια, ε, νομίζω ότι επιβεβαιώνει πλήρως ότι δεν θέλει να γίνει αξιόπιστη αντιπολίτευση, αλλά ένας «πράσινος ΣΥΡΙΖΑ», που πολλές φορές έχει και μια ρητορική, -δεν είναι δυστυχώς λίγες οι φορές, είναι πολλές οι φορές-, με την οποία δεν καταλαβαίνεις και τις διαφορές.

Τώρα, επί της ουσίας, εξέδωσε μια ανακοίνωση ο Άρειος Πάγος, που πρακτικά δίνει απαντήσεις σε μια σειρά από πολύ σοβαρά ερωτήματα και αναφέρεται σε ένα πόρισμα 300 σελίδων. Σημαντική λεπτομέρεια, δεν το έχει διαβάσει κανένα από αυτά τα κόμματα, ούτε εμείς, το πόρισμα αυτό. Δηλαδή, όλες αυτές οι ανακοινώσεις έχουν εκδοθεί, χωρίς να ξέρουν γιατί μιλούν. Απλά, επειδή δεν τους άρεσε ένα σκέλος, το σκέλος το οποίο απαλλάσσει μια σειρά από κρατικούς παράγοντες ή υπηρεσιακούς παράγοντες, χωρίς να το έχουν διαβάσει, ενώ λέει ο Άρειος Πάγος τη διαδικασία την οποία ακολούθησε, τις έρευνες που έκανε, τις καταθέσεις, τους ελέγχους που έχει κάνει σε όλες τις κρατικές Υπηρεσίες, είναι a priori αντίθετοι στην ηγεσία του Αρείου Πάγου και στοχοποιούν και την εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, που να θυμίσω ότι έχει εκλεγεί με τα 4/5 της πλειοψηφίας της Βουλής. Είναι και μια προσωπική στοχοποίηση. Άλλο ένα δείγμα, πολύ σοβαρό δείγμα, ότι κάποια κόμματα φαίνεται ότι έχουν τσακωθεί με τους στοιχειώδες κανόνες λειτουργίας των θεσμών και της Δημοκρατίας. Ενώ, λοιπόν, δεν έχουν διαβάσει αυτό το πόρισμα, έρχονται ουσιαστικά και επιτίθενται στη Δικαιοσύνη, επειδή δεν τους αρέσει μια απόφαση. Και τι λένε; Να έρθει ο Εκπρόσωπος της Δικαστικής Εξουσίας, της Ανεξάρτητης Δικαστικής Εξουσίας στη Βουλή να μας δώσει εξηγήσεις. Και μάλιστα, το τι θα απαντήσει η Βουλή, είναι θέμα της Βουλής. Εγώ δεν μπορώ να προδικάσω τις αποφάσεις μιας άλλης εξουσίας, της νομοθετικής εξουσίας. Αλλά, επειδή κάποια πράγματα είναι ρητώς διατυπωμένα και στο Σύνταγμά μας και στους νόμους μας, υπάρχει δυνατότητα σύγκλησης της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας και υπάρχει δυνατότητα κλήσης εκπροσώπων της Δικαστικής Εξουσίας, όχι για να απολογηθεί, για να δώσει εξηγήσεις για μια δικαστική απόφαση. Αυτό δεν προβλέπεται. Αυτό είναι παράνομο. Αυτό το αίτημα είναι άκυρο. Αλλά αυτά θα τα απαντήσει, όπως πιστεύει η Βουλή, για να μην προδικάζω τις απαντήσεις. Τι προβλέπεται; Να έρθει εκπρόσωπος της Δικαστικής Εξουσίας για ζητήματα λειτουργίας της Δικαιοσύνης, για ζητήματα δηλαδή διαδικαστικά της Δικαιοσύνης. Αυτό είναι κάτι το οποίο δεν αμφισβητείται. Εν κατακλείδι, εδώ και περίπου δύο χρόνια, όπως σε κάθε άλλη σοβαρή υπόθεση και εγώ, ως Εκπρόσωπος της Κυβέρνησης και οι προκάτοχοί μου και όλα τα υπόλοιπα μέλη του Υπουργικού Συμβουλίου, απαντούσαμε με απόλυτο σεβασμό στη Δικαιοσύνη, ότι περιμένουμε τις αποφάσεις της Δικαιοσύνης. Είναι πάρα πολλές οι φορές που έχουμε ερωτηθεί για πάρα πολλές υποθέσεις και όπως έχετε δει, σεβόμαστε τη δημοκρατική μας υποχρέωση του να μην μπαίνουμε στα χωράφια της Δικαιοσύνης.

Βγήκε, λοιπόν, ένα πόρισμα, το οποίο περιμένουμε να το διαβάσουμε κιόλας και με μια ανακοίνωση, είχε κάποια αποτελέσματα και έδωσε κάποιες απαντήσεις. Οι απαντήσεις αυτές είναι ξεκάθαρες. Η Δικαιοσύνη μίλησε. Δεν χωρεί καμία αμφιβολία σε όλα αυτά τα οποία είπε. Ένα μέρος της υπόθεσης προχωράει και εξετάζεται στη Δικαιοσύνη. Το ότι είναι πλημμεληματικού χαρακτήρα και το τι θα αποφασίσει η Δικαιοσύνη, είναι δικό της θέμα. Αλλά το ότι είναι πλημμεληματικού χαρακτήρα φέρει φαρδιά πλατιά την υπογραφή του ΣΥΡΙΖΑ με τον εκτρωματικό Ποινικό Κώδικα, γι’ αυτό δεν είπαν λέξη βέβαια, τι να πουν με τόσα που έχουν κάνει σε αυτό τον Ποινικό Κώδικα. Αλλά τις απαντήσεις στη Δικαιοσύνη, τις δίνει η Δικαιοσύνη. Δεν τις δίνουν ούτε τα πολιτικά κόμματα, μηδενός εξαιρουμένου, στα παράθυρα, ούτε τα τηλεδικαστήρια, ούτε οι ανακοινώσεις των κομμάτων. Ας μάθουν, λοιπόν, τα βασικά για τη λειτουργία ενός κράτους Δικαίου. Ας μάθουν να σέβονται τις αποφάσεις, ακόμη κι αν δεν τους αρέσουν. Και βέβαια, ας περιμένουν τις αποφάσεις της Δικαιοσύνης, πριν βγάζουν ανακοινώσεις, συκοφαντώντας, κατηγορώντας, προδικάζοντας τα αποτελέσματα, προδικάζοντας την καταδίκη πολιτών. Η Δικαιοσύνη εξετάζει νηφάλια και αντικειμενικά κάθε μεγάλη υπόθεση και εκδίδει τις αποφάσεις που εκείνη θεωρεί σωστές, με βάση τον ανεξάρτητο ρόλο της. Τελεία και παύλα.

Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Δεδομένου του γεγονότος ότι όλο αυτό το διάστημα, κατά κάποιο τρόπο υπήρχε συνάρτηση του χαρτοφυλακίου με το πρόσωπο που θα επιλεγεί, γνωρίζουμε ή μπορούμε να υποθέσουμε ποιο χαρτοφυλάκιο θα έχει ο κ. Τζιτζικώστας;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όχι, δεν το γνωρίζουμε. Είναι απόφαση της Προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Αυτό που μπορώ να σας πω είναι ότι η Ελλάδα, όπως έχει φανεί τα τελευταία χρόνια, πρωταγωνιστεί στα μεγάλα ζητήματα της Ευρώπης, είναι όλο και πιο ισχυρή, γεωπολιτικά, αμυντικά, διπλωματικά, επί της ουσίας και μέσα στην Ευρώπη. Όταν έχουμε κάτι περισσότερο, θα σας το ανακοινώσουμε.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Τι απαντάτε στις αιτιάσεις στο γεγονός ότι αναρωτιούνται και οι πολίτες και τα κόμματα και προσωπικότητες για τη διαβολική αυτή σύμπτωση δεκάδων στόχων της Ε.Υ.Π. και του Predator; Και σας ρωτώ και ως Εκπρόσωπο μιας Κυβέρνησης, στελέχη της οποίας, με τη βούλα του Αρείου Πάγου, βρέθηκαν υπό παρακολούθηση.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ας περιμένουμε να διαβάσουμε το πόρισμα της Δικαιοσύνης. Αυτά δεν τα ερευνά ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος, ούτε κάποιο μέλος της Εκτελεστικής Εξουσίας. Οι αιτιάσεις σε μια Δημοκρατία εκδηλώνονται, διατυπώνονται. Οι αντιρρήσεις, τα ερωτήματα τίθενται από τους δημοσιογράφους. Αλλά όταν μια υπόθεση είναι αντικείμενο δικαστικής διερεύνησης, απαντήσεις δίνει η Δικαιοσύνη. Άρα, η απάντηση σε κάθε αιτίαση, είναι στο πόρισμα της Δικαιοσύνης, όπως και για κάθε υπόθεση, όχι μόνο γι’ αυτή την υπόθεση. Εγώ δεν έχω να πω κάτι γι’ αυτό. Εδώ και πάρα πολύ καιρό, περίπου ένα χρόνο που έχω την τιμή να εκπροσωπώ την Κυβέρνηση και τον Πρωθυπουργό και γι’ αυτή την υπόθεση και για τις υπόλοιπες υποθέσεις που είναι στη Δικαιοσύνη, σας λέω ότι τον λόγο έχει η Δικαιοσύνη. Θα περιμένουμε τα πορίσματά της και εδώ είμαστε να απαντήσουμε. Η Δικαιοσύνη μίλησε. Δεν έχω κάτι περισσότερο να πω.

Π. ΜΙΧΟΣ: Την 30 Ιουλίου, το Γραφείο του Προέδρου της Ουκρανίας, Βολοντιμίρ  Ζελένσκι, εξέδωσε μια ανακοίνωση για την πραγματοποίηση ενός ακόμη γύρου διαπραγματεύσεων με την ελληνική πλευρά, για την συνομολόγηση μιας συμφωνίας ασφαλείας. Στην ίδια ανακοίνωση γινόταν λόγος ότι θα έρθουν και άλλες διαπραγματεύσεις μέχρι και την τελική συμφωνία. Σας ρωτώ, διαπραγματεύεται η ελληνική Κυβέρνηση μια συμφωνία ασφαλείας με την Ουκρανία; Αν ναι, τι περιλαμβάνει αυτή η συμφωνία; Και γενικότερα, πρόκειται η Ελλάδα να βαθύνει την εμπλοκή της σε μια σύρραξη με προδιαγεγραμμένη κατάληξη;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η απάντηση είναι, όχι. Η Ελλάδα θα ακολουθήσει την πολιτική που έχει ήδη ανακοινώσει, στο πλαίσιο και των όσων έχουν συμφωνηθεί σε επίπεδο Ε.Ε.. Άρα, δεν υπάρχει κάτι περισσότερο, ούτε θα υπάρχει περαιτέρω βαθύτερη εμπλοκή, όπως την περιγράφετε. Συνεχίζουμε να είμαστε αταλάντευτα χωρίς αστερίσκους στο πλευρό του αμυνόμενου, στο πλευρό της Ουκρανίας, μετά από αυτή την επίθεση την οποία δέχτηκε με τα αποτελέσματα τα οποία είδαμε.

ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Είπατε ότι η Δικαιοσύνη μίλησε για το θέμα των υποκλοπών και βεβαίως αρχειοθέτησε το σκέλος που αφορά την Ε.Υ.Π.. Και λέει η κυρία Διγενή, διορθώστε με αν κάνω λάθος, ότι οι επισυνδέσεις έγιναν νόμιμα. Άρα, νόμιμα παρακολουθούνταν οι συνάδελφοί σας Υπουργοί. Γι’ αυτό δεν σχολιάζει κάτι η Κυβέρνηση;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η Κυβέρνηση και η Εκτελεστική Εξουσία, αν το θέλετε καλύτερα, δεν απαντά για λογαριασμό της Δικαστικής Εξουσίας σε μια Δημοκρατία. Η Δικαστική Εξουσία, η Δικαιοσύνη απαντά σε συγκεκριμένη υπόθεση με ένα πόρισμα πολυσέλιδο, το οποίο ήταν αποτέλεσμα μιας, όπως είπα και πριν, εμπεριστατωμένης έρευνας με πάρα πολλά σκέλη αυτής της έρευνας, στο ανώτατο επίπεδο. Άρα, οι απαντήσεις για όλα αυτά τα ερωτήματα είναι στο πόρισμα, το οποίο θεωρώ ότι με την πρώτη ευκαιρία, όταν θα υπάρχει αυτή η δυνατότητα να το λάβει, κυρίως οι διάδικοι, θα γίνει γνωστό και θα δοθούν και οι σχετικές απαντήσεις στις επιμέρους λεπτομέρειες. Μια γενική αρχή του πορίσματος, μια γενική εντύπωση του πορίσματος και οι βασικές παραδοχές του, χωρίς όμως να γνωρίζουμε την ανάλυση, ήταν στην ανακοίνωση του Αρείου Πάγου, άρα δεν μπορούμε να σχολιάσουμε κάτι περισσότερο.

Κ. ΤΖΑΒΑΡΑ: Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΕΛΚΑ καταγράφηκε αρνητικός πληθωρισμός στον μέσο όρο τιμών των σουπερμάρκετ τον Ιούλιο. Αυτό αντανακλά μια τάση αποκλιμάκωσης των τιμών ή είναι κάτι που οφείλεται μόνο στην επίδραση της εποχικότητας σε συγκεκριμένα προϊόντα;  

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Χθες είχαμε ένα πάρα πολύ καλό νέο στο μέτωπο της μείωσης της ανεργίας. Το βάζω πρώτο και το επαναλαμβάνω – πριν απαντήσω σ’ αυτό το οποίο με ρωτήσατε- γιατί είμαι και εγώ ένα μέλος μιας γενιάς, που η βασική συζήτηση που είχε και κυρίως σε ανθρώπους οι οποίοι ήθελαν να φύγουν στο εξωτερικό, αν ποτέ θα βρούμε μια καλή δουλειά στην Ελλάδα. Το γεγονός ότι έχουμε καταφέρει και έχουμε δημιουργήσει 400.000 θέσεις εργασίας, είναι αποτέλεσμα μιας πολιτικής αυτής της Κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη. Προφανώς υπάρχει πολύ μεγάλη συνέχεια σ’ αυτήν την πολιτική για να φτάσουμε τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Σημαντική υποσημείωση, ότι η συντριπτική πλειοψηφία αυτών των θέσεων εργασίας είναι με καλύτερους μισθούς. Και είχαμε και δύο ακόμα ενθαρρυντικά νέα. Προσέχω τις λέξεις που χρησιμοποιώ, γιατί στο μέτωπο της ακρίβειας οι πολίτες έχουν περάσει πάρα πολύ δύσκολα και συνεχίζουν και αντιμετωπίζουν δυσκολίες. Και αυτό το οποίο είπε το ΙΕΛΚΑ, όπου έχουμε μείωση, συνολικά δηλαδή, στο σουπερμάρκετ 1,5% σε σχέση με τον περασμένο μήνα, είναι ένας ακόμα μήνας που φαίνεται ότι μιλάμε για μειώσεις στο σουπερμάρκετ. Πρέπει να ακολουθήσουν και άλλοι μήνες για να μπορούμε να πούμε ότι αυτό θα αποτυπωθεί ακόμα περισσότερο στους πολίτες. Και έχουμε και ένα άλλο καλό νέο. Η προσωρινή εκτίμηση του πληθωρισμού τροφίμων φέρνει τη χώρα μας στο 1,4%, ενώ η ευρωζώνη είναι στο 2,3%. Ήταν ο πιο δύσκολος επιμέρους δείκτης πληθωρισμού για πάρα πολλούς μήνες. Είναι σημαντικό για έναν ακόμα μήνα η πολιτική της χώρας συγκριτικά με τις πολιτικές που εφαρμόζονται στα υπόλοιπα κράτη της ευρωζώνης, φαίνεται ότι αποδίδει περισσότερο. Και η διαφορά αυτή του 1,4% στη μια περίπτωση, που είναι χαμηλότερος από την ευρωζώνη και του -1,5% είναι γιατί το ΙΕΛΚΑ βάζει συνολικά, αυτό που λέμε το καλάθι στο σουπερμάρκετ, για να καταλαβαίνουν και αυτοί που μας ακούνε, οι πολίτες, ποια είναι η διαφορά, ενώ ο δείκτης αυτός της εκτίμησης, γιατί είναι προσωρινή εκτίμηση, αφορά μόνο τα τρόφιμα. Ο στόχος είναι να μιλάμε, πλέον, μόνο για μειώσεις τιμών μήνα με τον μήνα. Είναι δεδομένο ότι υπάρχει πολύς ακόμα δρόμος να διανυθεί και βέβαια βασικό όπλο αυτής της πολιτικής – γιατί συνολικά το κόστος ζωής είναι το μεγαλύτερο ζήτημα που αντιμετωπίζουν οι πολίτες – είναι η ενίσχυση των εισοδημάτων. Και αυτό είναι μια πολιτική που ακολουθούν μια σειρά από Υπουργεία και συνολικά η Κυβέρνηση.

Φ. ΠΑΝΤΑΖΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, το αίτημα της αποφυλάκισης του Φρέντι Μπελέρη με περιοριστικούς όρους πήρε νέα αναβολή και θα εκδικαστεί στις 2 Σεπτεμβρίου, ένα σχεδόν μήνα πριν την προγραμματισμένη αποφυλάκισή του. Θεωρείτε ότι υποκρύπτεται πολιτικό κίνητρο πίσω από τη συγκεκριμένη απόφαση, ενόψει και των εκλογών της Κυριακής στη Χειμάρρα; Και επ’ ευκαιρία, ποιες είναι οι προσδοκίες της Κυβέρνησης από τη συγκεκριμένη εκλογική διαδικασία;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Οι προσδοκίες από μια εκλογική διαδικασία είναι προφανείς. Αυτό που θέλουμε είναι να αποτυπωθεί η λαϊκή βούληση. Αυτό είναι το ζητούμενο των εκλογών. Και αυτή τη φορά η λαϊκή βούληση να μετατραπεί σε ορκωμοσία και ανάληψη καθηκόντων αυτού που θα επιλέξουν οι δημότες του συγκεκριμένου δήμου, κάτι το οποίο σε μια Δημοκρατία θα έπρεπε να είναι αυτονόητο. Στην περίπτωση του Φρέντι Μπελέρη, όμως, δεν ήταν. Δεν κατάφερε να ορκιστεί Δήμαρχος, ενώ των εξέλεξαν οι πολίτες και γι’ αυτό το ζήτημα αυτό το αναγάγαμε σε κορυφαίο ζήτημα κράτους Δικαίου και μη σεβασμού στα στοιχειώδη ανθρώπινα δικαιώματα σε ευρωπαϊκό επίπεδο.  Ο Φρέντι Μπελέρης, αυτή του την εμπειρία, την τραγική εμπειρία θα την μεταφέρει σ’ όλη την Ευρώπη και θα είναι ένας πολύ ισχυρός κρίκος της αλυσίδας και της Νέας Δημοκρατίας και του ΕΛΚ στην προάσπιση του κράτους Δικαίου, υπέρ των συμφερόντων όλων των συμπολιτών του, όλων των Ελλήνων. Γιατί, ξέρετε, και άλλοι «υπερασπίστηκαν το κράτος Δικαίου», αλλά το έκαναν ζητώντας να κοπούν χρήματα για τους συμπολίτες τους, πηγαίνοντας στην Ευρώπη. Δεν θα τα ξεχάσουμε ποτέ αυτά. Υπάρχουν οι δύο Ελλάδες, οι δύο όψεις εκπροσώπησης. Εμείς επιλέγουμε τη λογική της ουσιαστικής προάσπισης του κράτους Δικαίου και επιβραβευόμαστε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όχι από μια κομματική απόφαση. Η Έκθεση για το κράτους Δικαίου, νομίζω ότι είναι αυτό που λέμε ότι πολύ δύσκολα θα την ξεπεράσουν – όπως φαίνεται και από τις αντιδράσεις τους – οι συκοφάντες της χώρας, εντός και εκτός συνόρων.

Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Για αυτό το θέμα θέλω να ρωτήσω. Ο κ. Μπελέρης έχει υποδείξει τον κ. Γκικουρία, αν δεν κάνω λάθος. Υποψήφιος δήμαρχος, αν λέω σωστά το όνομά του. Υπάρχει, όμως, και ο αντίπαλος του, ο κ. Τάβος, ο οποίος έχει υποδειχθεί από τον κ. Ράμα, ο οποίος κ. Τάβος σύμφωνα με επίσημες καταγγελίες που έχουν έρθει και στις εφημερίδες των Βορειοηπειρωτών, αναφέρει ότι έχει τη στήριξη της ελληνικής Κυβέρνησης. Συμβαίνει κάτι τέτοιο;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν γνωρίζω εγώ για κάποια στήριξη, ούτε υπάρχει κάποια τέτοια απόφαση…

Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η Κυβέρνηση στηρίζει τις επιλογές του κ. Μπελέρη, δηλαδή;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Προσέξτε να δείτε. Η Κυβέρνηση δεν μπορεί να παρέμβει σε μια εκλογική διαδικασία και να δώσει χρίσμα σε έναν υποψήφιο. Οπότε, όπως αντιλαμβάνεστε, δεν μπορώ να επιβεβαιώσω σε καμία περίπτωση αυτό το οποίο μου λέτε, ούτε να πω κάτι περισσότερο.

Κ. ΤΖΙΑΒΑΡΑ: Πώς σχολιάζετε δημοσίευμα της εφημερίδας «Η Καθημερινή» για συγχωροχάρτι στις παρανομίες στους αιγιαλούς, μέσω τροπολογίας στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για την νομιμοποίηση παράνομων κατασκευών;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η διάταξη αυτή δεν προβλέπει κανένα συγχωροχάρτι στις παρανομίες και στους αιγιαλούς και νομίζω ότι όσα έχουμε δει να γίνονται αυτό το καλοκαίρι και ο τρόπος που εφαρμόζεται ο νόμος, αποδεικνύουν το εντελώς αντίθετο. Η διάταξη αυτή εξασφαλίζει ότι δεν θα πληρώνουν καλόπιστοι τρίτοι τις συνέπειες της ολιγωρίας εκ μέρους των δήμων στην καρδιά, μάλιστα, της τουριστικής περιόδου και, επειδή έχω και μια ενημέρωση σχετική από την φιλοσοφία της διάταξης αυτής, την αιτιολογική έκθεση, να θυμηθούμε το 2019 εισήχθη μια διαδικασία για αδειοδότηση παλαιών έργων σε αιγιαλούς, τα οποία είχαν κατασκευαστεί είτε χωρίς άδεια, είτε κατά παράβαση της άδειας, από δήμους. Πρόκειται για έργα που οι δήμοι κατασκεύαζαν αυθαίρετα για όσο είχαν δυνάμει παραχώρησης από το δημόσιο τη χρήση αιγιαλών και παραλιών. Η διαδικασία αυτή είναι αρκετά αυστηρή. Περιέχει και τη διενέργεια μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Είναι, δηλαδή, μια διαδικασία που διασφαλίζει ότι αν αδειοδοτηθεί μια τέτοια κατασκευή δεν θα προκαλεί προβλήματα στο περιβάλλον. Η διαδικασία αυτή είχε μια προθεσμία και η προθεσμία αυτή παρατάθηκε διαδοχικά μέχρι τον Απρίλιο του 2024. Δυστυχώς, οι δήμοι δεν εκμεταλλεύθηκαν αυτή τη δυνατότητα και τα έργα που είχαν κατασκευάσει παρέμεναν χωρίς αδειοδότηση. Η νέα ρύθμιση ξανανοίγει υπό πολύ αυστηρούς όρους και προϋποθέσεις την προθεσμία για την αδειοδότηση που ήδη προβλεπόταν, ακριβώς για να μην υποστούν καλόπιστοι τρίτοι τις συνέπειες της ολιγωρίας των δήμων. Εντός αυτής της προθεσμίας καθιστά δυνατή τη σύναψη σύμβασης παραχώρησης υπό πολύ αυστηρές προϋποθέσεις και με το διπλάσιο αντάλλαγμα σε σχέση με το κανονικό. Απαραίτητες προϋποθέσεις για να είναι δυνατή η σύναψη σύμβασης παραχώρησης είναι πρώτον: Η προηγούμενη εκκίνηση της διαδικασίας για την αδειοδότηση των κατασκευών, με την υποβολή σχετικής αίτησης στην αρμόδια κτηματική υπηρεσία, μετά από απόφαση του δημοτικού συμβουλίου. Δεύτερον, η πιστοποίηση της ασφάλειας των κατασκευών για την χρήση τους από τους λουόμενους και το κοινό. Η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων ή η αίτηση υπαγωγής σε πρότυπες περιβαλλοντικές δεσμεύσεις πρέπει να υποβληθεί ως τις 31 Δεκεμβρίου 2024, διαφορετικά η παραχώρηση ανακαλείται. Παράλληλα, αναστέλλεται, ειδικά για τις επιχειρήσεις που έχουν σφραγιστεί στις περιοχές αυτές, δηλαδή στις περιοχές όπου οι δήμοι αδράνησαν να ξεκινήσουν τη διαδικασία αδειοδότησης, η απαγόρευση να λάβουν νέα παραχώρηση χρήσης αιγιαλού και παραλίας. Η αναστολή αυτή ισχύει όσο ο δήμος προχωρά κανονικά τη διαδικασία αδειοδότησης.

Π. ΜΙΧΟΣ: Προ ημερών ο Πρόεδρος της Τουρκικής Δημοκρατίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, βρισκόμενος στη γενέτειρά του, το Ριζαίον ή Ριζούντα του Πόντου, απείλησε με εισβολή το κράτος του Ισραήλ. Η Ελλάδα έχει στρατηγική συνεργασία με το Ισραήλ και, ταυτόχρονα, βρίσκεται σε μια σχέση επαναπροσέγγισης με τις όποιες δυσκολίες με την Τουρκία. Θα μπορούσε η Αθήνα, στο πλαίσιο μιας ιδιότυπης πολιτικής ενεργητικής ουδετερότητας, να μεσολαβήσει μεταξύ των δύο μερών και να συγκαλέσει σε αυτοσυγκράτηση για να μην ενταθεί κι άλλο η ένταση στην περιοχή; Ευχαριστώ.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όπως έχει πει πολλές φορές και ο Πρωθυπουργός και ο Υπουργός Εξωτερικών, ο κ. Γιώργος Γεραπετρίτης, η ελληνική Κυβέρνηση, η ελληνική Πολιτεία, έχει κρατήσει μια στάση αρχής στα θέματα της Μέσης Ανατολής. Υπάρχει ένας προβληματισμός για το αν θα υπάρχει αύξηση των μεταναστευτικών ροών μετά από αυτές τις εξελίξεις. Βεβαίως, υπάρχουν και τα ζητήματα που έχουν να κάνουν με την εφοδιαστική αλυσίδα ευρύτερα. Φαίνεται, όμως, ότι η χώρα μας είναι οχυρωμένη, δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας και, εν πάση περιπτώσει, βρίσκεται σε πολύ καλή και αντίθετη κατάσταση υποδοχής και των αυξημένων μεταναστευτικών ροών, όπως έδειξε και τους προηγούμενους μήνες. Άρα, αυτή η κατάσταση σίγουρα μας προβληματίζει. Μας θέτει σε επιφυλακή, ευρύτερα δηλαδή, η κλιμάκωση στη Μέση Ανατολή. Όμως, αυτό το οποίο χρειάζεται να μεταφέρουμε στον κόσμο που μας ακούει, στους Έλληνες πολίτες, η στρατηγική που έχει ακολουθήσει, η πολιτική που έχει ακολουθήσει η Ελλάδα, την καθιστά πολύ ισχυρή και δεν γεννά μεγάλους λόγους ανησυχίας για τους πολίτες. Τώρα, από εκεί και πέρα, εμείς στηρίξαμε εξαρχής την κατάσταση, όπως διαμορφώνεται, με βάση το Διεθνές Δίκαιο. Από την αρχή έχουμε μιλήσει για την ανάγκη προστασίας των αμάχων, κατάπαυσης του πυρός, διάνοιξης ανθρωπιστικών διαύλων και για τον λόγο αυτό, ακόμη και σήμερα έχουμε εξασφαλίσει -και δεν είναι πολλές οι χώρες που το έχουν κάνει αυτό- να μπορούμε να συνομιλούμε με όλους τους ενεργούς δρώντες στην περιοχή. Στόχος μας είναι η Ελλάδα να βγει κατά το δυνατόν αλώβητη και να βγούμε όλοι από την κρίση αυτή την επόμενη μέρα, χωρίς να έχουμε τόσο δραματικές συνέπειες για την Οικουμένη.

Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Διαβάζω μία ανακοίνωση του κ. Θεοδωρικάκου, ως Υπουργού Προστασίας του Πολίτη 28 Απριλίου του 2023: Είχαμε πει ότι θα κάνουμε τα πάντα για να εξιχνιαστεί η δολοφονία του Καραϊβάζ και οι έρευνες επιταχύνθηκαν και είχαν  ως αποτέλεσμα την εξιχνίαση της άγριας δολοφονίας.

Χθες, γίναμε μάρτυρες, όσοι βρεθήκαμε στο Ορκωτό, μιας πολύ δύσκολης κατάστασης, γιατί οι άνθρωποι αυτοί οι οποίοι κατηγορήθηκαν και ως δολοφόνοι, απαλλάχθηκαν από τις κατηγορίες, λόγω αμφιβολιών αθωώθηκαν και μάλιστα με ευρεία πλειοψηφία. Πρόκειται να κάνει κάτι η Κυβέρνηση γι’ αυτό; Όχι για τους συγκεκριμένους ανθρώπους, αλλά για να δούμε ποιος έχει σκοτώσει τον συνάδελφό μας και κυρίως ποιος έδωσε την εντολή να τον σκοτώσουν.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν μπορώ να καταλάβω τι μπορεί να κάνει η Κυβέρνηση πάνω σε μία δικαστική απόφαση. Είναι δεδομένο ότι και στην υπόθεση της δολοφονίας Καραϊβάζ, και σε κάθε υπόθεση δολοφονίας και σε κάθε σοβαρή ποινική υπόθεση, η Κυβέρνηση και η Αντιπολίτευση …

Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Με συγχωρείτε, δεν εννοώ τη δικαστική υπόθεση. Η δικαστική υπόθεση κρίθηκε.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Με ρωτήσατε. Απλά, αν μπορείτε να μην με διακόπτετε, να περιμένετε να απαντήσω. Δόξα τω Θεώ, όλο αυτό τον χρόνο έχω δώσει όλες τις ερωτήσεις σε όλους. Δεν έχω διακόψει καμία ερώτηση. Αλλά αφήστε με να απαντάω τουλάχιστον, μην με διακόπτετε.

Επανέρχομαι. Όπως σε κάθε υπόθεση δολοφονίας, έτσι και σε αυτή δεν υπάρχει κάποιος που να μην θέλει να βρεθούν οι δολοφόνοι. Και όσοι ισχυρίζονται τα αντίθετα, είναι κοινοί συκοφάντες και «πετάνε τη λάσπη στον ανεμιστήρα». Στη χώρα μας το ποσοστό εξιχνίασης των ανθρωποκτονιών είναι από τα υψηλότερα στην Ευρώπη, είναι 90%. Αλλά, όπως και στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες της Ευρώπης, υπάρχουν δυστυχώς δολοφονίες ανεξιχνίαστες. Συνελήφθησαν δύο ύποπτοι και στη συνέχεια κατηγορούμενοι γι’ αυτή τη δολοφονία. Λειτούργησαν οι Αρχές στη λογική ότι έκαναν τη δουλειά τους σύμφωνα με τα στοιχεία που είχαν. Αλλά, όπως σε κάθε Δημοκρατία, το αν κάποιος είναι αθώος ή ένοχος το αποφασίζει η Δικαιοσύνη. Δεν αποφασίζουν – το ξαναλέω – ούτε τα τηλεπαράθυρα, ούτε οι τηλεδικαστές ούτε κανένας άλλος. Πρέπει να το μάθουμε κάποια στιγμή αυτό σε αυτή τη χώρα. Δεν είναι κανείς a priori ένοχος ούτε αθώος. Είναι δύσκολο κάποιοι να το καταλάβουν. Και αναφέρομαι σε κάποια κόμματα της Αντιπολίτευσης που έσπευσαν να βγάλουν ανακοίνωση κατά της Κυβέρνησης για μία απόφαση του Μεικτού Ορκωτού, που έχει στη σύνθεσή του τρεις δικαστές και τέσσερις πολίτες ως ενόρκους. Αυτά δεν υπάρχουν πουθενά. Είδαμε ανακοινώσεις κομμάτων για μια απόφαση του Μεικτού Ορκωτού, για μία απόφαση της Δικαιοσύνης. Είναι δεδομένο ότι, με βάση αυτή την απόφαση, η έρευνα αυτή παραμένει ανοιχτή. Και πρέπει οι αρμόδιες Αρχές – όπως είμαι βέβαιος ότι θα το κάνουν, όπως το έχουν κάνει σε μια σειρά από άλλες υποθέσεις –  να σπεύσουν  να δοθούν τελικά οι απαντήσεις και εκ νέου, ελπίζω το συντομότερο δυνατό, η Δικαιοσύνη να κρίνει  αν υπάρχουν και όταν υπάρχουν εξελίξεις, αν οι επόμενοι ύποπτοι ή κατηγορούμενοι όταν αυτοί βρεθούν,  είναι αθώοι ή ένοχοι. Έτσι λειτουργούν οι Δημοκρατίες, έτσι λειτουργούν οι θεσμοί. Και θωρώ ότι είναι αδιανόητο να κατηγορείται η Κυβέρνηση, ένα κόμμα, για το αν εξιχνιάστηκε ή όχι μία δολοφονία. Είναι δεδομένο ότι αν ήμασταν  ως Κυβέρνηση σε μια χώρα όπου είχαμε πολύ χαμηλό ποσοστό, επί των ημερών μας, εξιχνίασης ανθρωποκτονιών, με βάση και τις αποφάσεις της Δικαιοσύνης, θα ήμασταν υπόλογοι. Και, βέβαια, είμαστε υπόλογοι για κάθε  τι το οποίο πρέπει να «τρέξει» πιο γρήγορα. Αλλά το να «κουνάμε το δάχτυλο» στην Κυβέρνηση επειδή εκδόθηκε μία δικαστική απόφαση – το ξαναλέω-  δεν έχει καμία σχέση με τη λειτουργία των θεσμών και της Δημοκρατίας. Και, μάλιστα, μία Κυβέρνηση που έχει αυστηροποιήσει μια σειρά από διατάξεις στον ποινικό κώδικα, τις οποίες είχε «μαλακώσει» η «προοδευτική» Αριστερά και είχε βγάλει μια σειρά από εγκληματίες εκτός φυλακής. Μέχρι και την ανθρωποκτονία – γιατί συζητάμε για μία δολοφονία – είχαν βάλει, εκτός από τα ισόβια, μέχρι 15 χρόνια ποινή.   Αυτά τα έχουμε δει να γίνονται στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια, όχι πριν από 20 και 30 χρόνια.

ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Με συγχωρείτε, η αφετηρία της ερώτησής μου δεν είναι η αντιπολίτευση. Αυτοί, ούτως ή άλλως, δεν παρακολούθησαν καν τη δίκη, δεν παρενέβησαν σε κανένα σημείο, παρά μόνον τώρα στο τέλος. Αλλά, αν θα συνεχίσει η κυβέρνηση, το υπουργείο Δημόσιας Τάξης, με το ίδιο ενδιαφέρον που είχε επιδείξει από την αρχή και ο κύριος Χρυσοχοΐδης, όταν είχε επισκεφθεί τον Πρωθυπουργό, αν θυμάστε, το 2021 ή ο κύριος Θεοδωρικάκος ο διάδοχός του, αν θα συνεχίσει με το ίδιο ενδιαφέρον, ν’ ασχολείται με την υπόθεση του συναδέλφου μας. Αυτό σας ρώτησα.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Υπάρχει κάποιος λόγος για τον οποίον θα εξαιρέσει μία δολοφονία και τόσο σοβαρή υπόθεση η Δικαιοσύνη, ή η Αστυνομία, ή οι Αρχές, αναλόγως σε πιο διαδικαστικό στάδιο βρίσκεται; Δηλαδή ποιος είναι ο λόγος να πει η Αστυνομία ή ο κύριος Χρυσοχοΐδης, που είναι τώρα ο πολιτικός προΐστάμενος του Υπουργείου, ότι, ξέρετε παιδιά, για τη δολοφονία αυτή κάνουμε στην άκρη; Αλίμονο! Προφανώς, όπως για κάθε τόσο σοβαρό έγκλημα, που είναι η αφαίρεση ανθρώπινης ζωής, δεν υπάρχει, μαζί με κάποια ακόμα, κάτι σοβαρότερο, οι Αρχές θα κάνουν ό,τι περνάει από το χέρι τους, για να το εξιχνιάσουν. Είναι δεδομένο αυτό, δεν χρειαζόταν καν να το πω εγώ, ως κυβερνητικός Εκπρόσωπος, το αντίθετο θα ήταν εξοργιστικό, θα ήταν κάτι παραπάνω από εξοργιστικό.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, δεν είναι απλά μια δολοφονία, είναι μια δολοφονία δημοσιογράφου που έχει βρεθεί μέχρι και στην Έκθεση για το Κράτος Δικαίου, στο Ευρωκοινοβούλιο, σε ανακοινώσεις διεθνών οργανώσεων και ούτω καθ’ εξής, γι’ αυτό σας ρωτάμε, επειδή υπάρχουν και δημοσιεύματα, όταν ασκήθηκαν οι διώξεις, της Καθημερινής φερ’ επείν, που μιλάγανε για πολιτικές παρεμβάσεις, ουσιαστικά. Έχετε να πείτε κάτι γι’ αυτό;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ποιες πολιτικές παρεμβάσεις;

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Για το ότι «έτρεξε» η υπόθεση, κατόπιν πολιτικών πιέσεων.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Μισό λεπτό. Κατ’ αρχάς, μπορείτε να ρωτάτε ό,τι θέλετε και απαντάμε με βάση αυτά τα οποία μας ρωτάτε. Και είναι προφανώς η διάσταση ότι είναι ένας δημοσιογράφος αυτός ο οποίος δολοφονήθηκε που καθιστά και πολύ πιο, ας πούμε, «ενδιαφέρουσα» την υπόθεση για τον κόσμο να λυθεί και να βρεθούν οι ένοχοι. Είναι λογικό, δεν το συζητάμε αυτό. Αλλά αυτό όλο, πώς συνδέει τη συγκεκριμένη περίπτωση με την κυβέρνηση. Εγώ αυτό δεν καταλαβαίνω. Δηλαδή, γιατί να μην πούμε για μία από τις άλλες υποθέσεις του 10% ότι, το οποίο είναι επίσης παράλογο, ότι μπορεί να έχει κάποια ευθύνη η κυβέρνηση, υπάρχει κάποιο στοιχείο, υπάρχει κάποια ένδειξη, υπάρχει το οτιδήποτε, όλα αυτά τα χρόνια, που να οδηγεί στο συμπέρασμα ότι θέλει η κυβέρνηση να καθυστερήσει τη διαλεύκανση της υπόθεσης; Όχι, είναι η απάντηση. Απλά, επί τη βάσει του πολύ σοβαρού δεδομένου ότι δολοφονήθηκε, τόσο άγρια, ένας δημοσιογράφος, γι’ αυτό αναφέρομαι στην αντιπολίτευση, η αντιπολίτευση με διάφορα Μέσα τα οποία το πάνε ακόμα παρακάτω, προσπαθούν να χτίσουν ένα αφήγημα το οποίο είναι εξοργιστικό. Ότι τι, δηλαδή, ότι θέλει η κυβέρνηση να μη βρεθούν οι ένοχοι; Από πού και ως πού; Σε καμία περίπτωση. Όλοι θέλουμε να βρεθούν το συντομότερο δυνατό οι ένοχοι και να ησυχάσουν, όσο μπορούν, μετά από αυτήν την απώλεια, οι συγγενείς του Καραϊβάζ. Ενός ανθρώπου που δολοφονήθηκε τόσο άγρια. Αυτό θέλουμε όλοι, αυτό θέλετε κι εσείς, αυτό θέλουμε κι εμείς. Από κει και πέρα, όμως, η Αστυνομία κάνει τη δουλειά της, όπως σε κάθε υπόθεση, και η Δικαιοσύνη κάνει τη δική της.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Να ρωτήσω κάτι και για την πανώλη; Επειδή υπήρξε εντοπισμός επικίνδυνων περιπτώσεων και αλλού, υπάρχει κάποιος λόγος που το αρχικό σχέδιο περιορισμού της δεν πέτυχε; Γιατί, ας πούμε, δεν έχετε σταματήσει τις εισαγωγές από επικίνδυνες περιοχές; Και συνολικά έχετε κάποιο σχέδιο για την αντιμετώπιση ενδεχόμενης επισιτιστικής κρίσης, εξαιτίας της κατάστασης αυτής;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν είμαστε σε σημείο ανάγκης αντιμετώπισης επισιτιστικής κρίσης και θα έλεγα ότι το σχέδιο αντιμετώπισης είναι υποδειγματικό και παράδειγμα για όλες τις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης. Αν δει κανείς τους αριθμούς σε άλλες χώρες, όπως η Ρουμανία, που είχαν πρόβλημα και το αντίστοιχο πρόβλημα πόσο είναι τελικά με την ιχνηλάτηση να συνεχίζεται στην Ελλάδα, θα καταλάβει πόσο γρήγορα ήταν τα αντανακλαστικά και πόσο αποτελεσματική ήταν η πολιτική που ακολούθησε η κυβέρνηση, σε συνεργασία με την Περιφέρεια Θεσσαλίας και τις κατά τόπους Αρχές, σε όλες τις περιοχές που χρειάστηκε να υπάρξει συνδρομή τοπικής Αυτοδιοίκησης και κεντρικής Κυβέρνησης, ένα πολύ σοβαρό θέμα που αφορά συγκεκριμένη νόσο που δεν αγγίζει τον άνθρωπο και δεν απειλεί τον άνθρωπο και προφανώς, με βάση τα επιδημιολογικά δεδομένα, τα κρούσματα τα οποία εντοπίζονται, ακολουθούνται και τ’ αντίστοιχα μέτρα στις περιοχές αυτές. Γίνεται αναλυτική παρουσίαση από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και κάθε φορά που χρειάζεται να παρθούν περαιτέρω μέτρα, είτε να παραταθεί μία απόφαση, είτε να επεκταθεί σε μια άλλη περιοχή, αυτό το οποίο κάνει το Υπουργείο, το ανακοινώνει.

Σας ευχαριστώ.

Προηγούμενο άρθροΟ Τάσος Μπαρτζώκας στον FM100: Καθημερινή και διαρκής η μάχη της Κυβέρνησης με την ακρίβεια!
Επόμενο άρθροΛάρισα-Δυστύχημα Τεμπών: Αποφυλακίστηκε με περιοριστικούς όρους ο σταθμάρχης Λάρισας