Η ενεργειακή και διατροφική δύναμη των μουσκεμένων σπόρων! – Γράφει η Μαρία Αλιμπέρτη – Κατσάνη

Ο Σπόρος ή κουκούτσι ή σπέρμα ονομάζεται το αναπαραγωγικό όργανο που ύστερα από γονιμοποίηση περιέχεται στον καρπό. Ό σπόρος αυτός περιέχει τόση ενέργεια όση μπορεί να έχει ένα ολοκληρωμένο φυτό ή δένδρο και όταν βραχεί με νερό ανοίγει και βγαίνει έξω ένα νεογέννητο φυτό. 

μαρια αλιμπερτι1
Γράφει η Δημοσιογράφος Μαρία Αλιμπέρτη – Κατσάνη

Οι σπόροι, είναι από τα πιο θρεπτικά τρόφιμα γιατί περιέχουν όλη την ενέργεια του φυτού από το οποίο προέχονται και είναι πολύ καλές πηγές πρωτεϊνών και κάποιοι από αυτούς μπορούν να αντικαταστήσουν ακόμα και το κρέας στη διατροφή μας.

Σπόροι είναι τα όσπρια, που καταναλώνει ο άνθρωπος, όπως τα φασόλια, οι φακές, τα ρεβίθια, τα κουκιά, η φάβα, τα μπιζέλια, τα φιστίκια, η σόγια, τα χαρούπια τα λούπινα και άλλα.

Σήμερα τα φασολάκια τα τρώμε ολόκληρα χλωρά, φρέσκα ή καταψυγμένα, στο παρελθόν που δεν υπήρχαν ψυγεία και καταψύκτες για να τα αποθηκεύσουν ξέραιναν τον καρπό του φασολιού ολόκληρο, και σαν διαφορετικό τρόφιμο τον σπόρο όταν ήταν γινωμένος-ολοκληρωμένος. Και στις δύο περιπτώσεις για να το μαγειρέψουν ενεργοποιούσαν-ξυπνούσαν το φασόλι με νερό, το μούλιαζαν για να φουσκώσει και μετά το μαγείρευαν.

‘Ήξεραν όμως πως οι χλωροί σπόροι  είναι πιο θρεπτικοί από τον καρπό ολόκληρο και το ίδιο το φυτό ακόμα γι αυτό και η φύλαξη σπόρων είναι πιο διαδεδομένη.

Το μούσκεμα- μούλιασμα των δημητριακών, σπόρων, οσπρίων και ξηρών καρπών δεν είναι κάτι πρωτότυπο, αποτελεί μια πανάρχαια τακτική από την μαγειρική του ανθρώπου.

Αλήθεια εκτός της βλάστησης του φυτού τι προσφέρει το μούλιασμα στο νερό;

Το μούλιασμα είναι απαραίτητο πριν την κατανάλωση γιατί όλοι οι ωμοί ξηροί καρποί  και όλοι οι ακατέργαστοι σπόροι, τα όσπρια και τα δημητριακά, έχουν υψηλά επίπεδα φυτικού οξέος, ταννίνης, γλουτένης, αλλεργιογόνων και ερεθιστικών, χημικών υδατοδιαλυτών παραγόντων, συντηρητικά και φυτοφάρμακα, που καλύπτουν εξωτερικά τους σπόρους πριν βλαστήσουν παρέχοντας τους προστασία από εξωτερικούς παράγοντες, που όμως δεν είναι τόσο ευεργετικό για τους ανθρώπους, γιατί κατά την κατανάλωσή τους μπορεί να εμφανίσουν μια  σειρά διαφόρων θεμάτων υγείας που αφορούν το στομάχι και τα έντερα.

Μπορούμε λοιπόν περιορίσουμε την κατανάλωση των ουσιών αυτών, χωρίς όμως να αποβάλλουμε από την διατροφή μας τα τρόφιμα που το περιέχουν,  καθώς αυτά περιέχουν επίσης πληθώρα θρεπτικών συστατικών, απαραίτητων για την καλή και εύρυθμη λειτουργία του οργανισμού μας.

Τα δημητριακά και τα όσπρια τα μουλιάζουμε  κατά τη διάρκεια της νύχτας σε νερό και ποτίζουμε με  το νερό τους στα λουλούδια που τα θωρακίζουμε έτσι από φυτασθένειες.

Βάζουμε τους ξηρούς καρπούς ή τους σπόρους σε ένα μεγάλο μπολ, να ξεπλένουμε μια φορά με νερό και στην συνέχεια να τα ξαναβάζουμε στο μπολ και να τα καλύπτουμε με νερό και1-2 κουταλιές της σούπας αλάτι ανά 1 λίτρο νερό, το πρωί ξεπλένουμε τους ξηρούς καρπούς καλά σε ένα σουρωτήρι. Αυτό το νερό με το αλάτι δεν το χρησιμοποιούμε για τα λουλούδια.

Υιοθετήστε  την διαδικασία του μουλιάσματος, μέχρι ο σπόρος να φυτρώσει, γεγονός που πολλαπλασιάζει την περιεκτικότητά του σε θρεπτικά συστατικά. Οι γνωστές μας φύτρες πωλούνται πανάκριβα στα καταστήματα υγιεινής διατροφής, κάντε το μόνοι σας.

Όταν κάνετε διατροφή φάτε λίγους εμποτισμένους ξηρούς καρπούς τακτικά για να βοηθήσουν να επιταχύνουν τη διαδικασία της απώλειας βάρους.