*του Μελιόπουλου Γιάννη
Την Τετάρτη 1 Σεπτεμβρίου 160 χιλιάδες νηπιαγωγοί, δάσκαλοι, καθηγητές βρέθηκαν στη θέση τους. Τα σχολεία όλης της χώρας άνοιξαν για να προετοιμάσουν τη λειτουργία τους αφού στις 13 του μήνα χιλιάδες μαθητές όλων των βαθμίδων πρόκειται να επιστρέψουν στα θρανία.
Όπως κάθε χρονιά τέτοιες ημέρες η κοινωνία ζει την επανάληψη εξαγγελιών και υποσχέσεων από την πλευρά του Υπουργείου Παιδείας. Και φέτος τα «σχολεία είναι πανέτοιμα» να επιτελέσουν την μορφωτική τους αποστολή. Δίπλα ωστόσο στις εξαγγελίες και τους πανηγυρικούς της πολιτικής ηγεσίας μπορεί κανείς να δει και να οσφρανθεί τους καπνούς από τα αποκαῑδια των υποσχέσεων.
Επανάληψη υποσχέσεων για το αυτονόητο: «Τα σχολεία θ’ ανοίξουν και όλοι οι εκπαιδευτικοί και τα βιβλία θα είναι στη θέση τους». Ανέξοδες φράσεις, χιλιοειπωμένες, σε συνδυασμό με μία ατέρμονη συζήτηση για τα υγειονομικά προβλήματα και πρωτόκολλα, λόγω covid, έρχονται ξανά στην επικαιρότητα. Είναι χαρακτηριστικές οι δηλώσεις του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Παιδείας, Αλ. Κόπτση, που τονίζει , προς κάθε κατεύθυνση για να πείσει, πως «η κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας έχουν…plan B και plan C» προκειμένου να μη χαθεί ούτε μία ημέρα ούτε μία ώρα μαθήματος.
Αδιάφορο αν παρόμοιες δηλώσεις και υποσχέσεις τέτοιων εναλλακτικών σχεδίων ακούστηκαν πριν ακριβώς ένα χρόνο. Αδιάφορα αν στην περσινή χρονιά μετρήσαμε ως χώρα μήνες εκπαιδευτικού lockdown και αντικατάσταση της δημιουργικής, δια ζώσης εκπαιδευτικής διαδικασίας και μάθησης με την τηλε-εκπαίδευση. Τηλε-εκπαίδευση που κατά γενική ομολογία δε φτάνει το «ζωντανό» σχολείο ούτε στο μικρό του νυχάκι, δεν προσεγγίζει τα μορφωτικά αποτελέσματα των ανοιχτών σχολείων ούτε στο εκατοστό, παρά τις προσπάθειες των χιλιάδων εκπαιδευτικών που μόχθησαν με αυτή και των χιλιάδων μαθητών που τη γεύτηκαν.
Σε καιρούς πανδημίας οι κυβερνητικές εξαγγελίες και υποσχέσεις προσαρμόζονται αναγκαστικά στο νέο περιβάλλον. Όπως η υφυπουργός Παιδείας, Ζ. Μακρή, ανέφερε υπάρχουν «σαφείς κανόνες» για τους εκπαιδευτικούς και τον εμβολιασμό τους. Οι μη εμβολιασμένοι θα πρέπει να διαθέτουν πιστοποιητικό νόσησης ή εργαστηριακό έλεγχο, 2 φορές την εβδομάδα, με δική τους ευθύνη και επιβάρυνση. Ανέφερε επίσης τι μέλει γενέσθαι σε περιπτώσεις κρούσματος ή κρουσμάτων στη σχολική αίθουσα, μη ξεχνώντας να σημειώσει τη διαφοροποίηση της φετινής χρονιάς λόγω εμβολίων.
Ποια είναι η υπόσχεση που διαφαίνεται, και ομολογείται, πίσω από τις δηλώσεις της αλλά και τις δηλώσςεις της ακόμη αρμοδιότερης Υπουργού, Ν.Κεραμέως ότι «Πάμε σε νέο μοντέλο, δεν μιλάμε για οριζόντιο κλείσιμο τάξεων»; Προφανέστατα οι κυβερνητικές δηλώσεις και εξαγγελίες σημειώνουν, για να πείσουν τους ενδιαφερόμενους, ότι τα μέτρα της πολιτείας και οι κυβερνητικές ρυθμίσεις είναι τόσα και τέτοια που η επιστροφή στα σχολεία και η δια ζώσης διδασκαλία και μάθηση είναι εξασφαλισμένα.
Πρόκειται όμως για εικονική πραγματικότητα!
Τα γεγονότα δείχνουν πως η νέα σχολική χρονιά θα είναι πιστό αντίγραφο της περσινής. Η ηγεσία του Υπουργείου και η κυβέρνηση ακολουθούν την πεπατημένη των μηδενικών μέτρων για την προφύλαξη μαθητών και εκπαιδευτικών. Όπως και πέρυσι έτσι και φέτος η κυβέρνηση επιλέγει τα πολυπληθή τμήματα, υπονομεύοντας τη μαθησιακή διαδικασία και την υγεία, αντί της μείωσης του αριθμού μαθητών στους 15. Όπως και πέρυσι αρνείται να καλύψει τα θηριώδη κενά στην εκπαίδευση και τις επαυξημένες ανάγκες λόγω πανδημίας, παρά τους διορισμούς που πραγματοποιήθηκαν έπειτα από τους πολύχρονους αγώνες των εκπαιδευτικών και του κινήματός τους.
Αρνείται να καλύψει με ουσιαστική στήριξη χιλιάδες μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες και ειδικές μαθησιακές ανάγκες. Ο προκλητικός, για τη νοημοσύνη και υγεία , κυβερνητικός λόγος συνεχίζεται με ανακοινώσεις περικοπών στις δαπάνες για προσωπικό καθαριότητας!. Τα παραπάνω ανακοινώνονται και πράττονται όταν οι αρμόδιοι λοιμωξιολόγοι τονίζουν πως τα παιδιά της σχολικής ηλικίας δεν είναι θωρακισμένα απέναντι στον ιό.
Ωστόσο τα εκπαιδευτικά σωματεία της χώρας, αλλά και πολλές Ενώσεις Γονέων, επισημαίνουν ότι η κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας έχουν τεράστιες ευθύνες για την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στην Εκπαίδευση, για το γεγονός ότι μια ακόμα σχολική χρονιά ξεκινάει χωρίς ουσιαστικά μέτρα θωράκισης των σχολείων απέναντι στην εξάπλωση της πανδημίας. Και είναι δεδομένο πως οι εκπαιδευτικοί θα εξακολουθήσουν να εγκαλούν κυβέρνηση και Υπουργείο γιατί:
-Απέναντι στο αίτημα για μείωση του αριθμού μαθητών ανά αίθουσα, απαντούν με αύξηση του μέγιστου αριθμού μαθητών, ενώ σχεδιάζουν την κατάργηση εκατοντάδων ολιγομελών τμημάτων σε όλη τη χώρα
-Απέναντι στο αίτημα να καλυφθούν όλα τα κενά και να προσληφθεί επιπλέον προσωπικό, ώστε να καλυφθούν οι μεγάλες ανάγκες που έχουν προκύψει, απαντούν με τρίμηνες συμβάσεις εργασίας και περικοπές εκπαιδευτικών στην παράλληλη στήριξη και όχι μόνο.
-Απέναντι στο αίτημα για καθαρά σχολεία με μόνιμο προσωπικό, απαντούν με 2ωρες συμβάσεις (!) και απολύσεις καθαριστριών/ών.
-Απέναντι στο αίτημα για μαζικά επαναλαμβανόμενα τεστ του ΕΟΔΥ μέσα στα σχολεία, απαντούν με self-test στους μαθητές και επί πληρωμή τεστ στους εκπαιδευτικούς, πετώντας το μπαλάκι για άλλη μια φορά στην ατομική ευθύνη.
-Απέναντι στο αίτημα για επιστημονική ενημέρωση των εργαζομένων και ενίσχυση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, απαντάει με απαράδεκτους εκβιασμούς και διαίρεση των εργαζομένων.
Οι εκπαιδευτικοί και τα σωματεία τους θα απαντήσουν στο δόγμα της κυβερνητικής πολιτικής περί ατομικής ευθύνης, θα απαντήσουν απέναντι στον αυταρχισμό που παίρνει σάρκα και οστά. Για να συγκαλύψει, η κυβέρνηση την δική της εγκληματική πολιτική που οδήγησε τη χώρα σε εκατόμβες νεκρών από την πανδημία, τοποθετώντας τη σε μια από τις χειρότερες θέσεις παγκοσμίως, ασκεί μια διχαστική και αυταρχική πολιτική με όχημα τον υποχρεωτικό εμβολιασμό ενοχοποιώντας τους εργαζόμενους ανοίγοντας το δρόμο για απολύσεις.
Μετατρέπουν το εμβόλιο από ανάγκη, δικαίωμα και όπλο της επιστήμης σε μέσο διαίρεσης των εργαζομένων, εκβιασμών, επίθεσης στα εργασιακά δικαιώματα. Απειλούν με ποινές (περικοπή αποδοχών, απόλυση για αναπληρωτές κ.ά.) εκπαιδευτικούς που δεν είναι εμβολιασμένοι και δε θα προσκομίζουν για την είσοδό τους στο σχολείο μοριακό ή rapid test, επιδιδόμενη για άλλη μια φορά στο προσφιλές τους κυνήγι μαγισσών!
Οι εκπαιδευτικοί ήταν εκείνοι που φρόντισαν για την τήρηση όλων των μέτρων προστασίας, όσο τα σχολεία ήταν ανοιχτά, τη στιγμή που η κυβέρνηση ακολουθούσε την πολιτική της μάσκας-αερόστατο και του παγουρίνο και τις αντιεπιστημονικές θεωρίες της κυβερνητικής επιτροπής των ειδικών ότι «στα σχολεία δε μεταδίδεται ο κορωνοϊός» ή ότι σε «τάξεις με λιγότερους μαθητές κολλάει πιο εύκολα».
Ο κόσμος της εκπαίδευσης δεν πρόκειται να πετάξει στον κάλαθο των αχρήστων τα αιτήματα για μόρφωση των μαθητών, σε σύγχρονα και ασφαλή σχολεία. Θα δυναμώσει τον αγώνα του για να γίνουν αληθινή πραγματικότητα και όχι κάλπικη και εικονική.
*Ο Γιάννης Μελιόπουλος είναι δάσκαλος, μέλος της Συσπείρωσης Παρέμβασης εκπαιδευτικών-Εκπαιδευτικού Όμιλου Ημαθίας