Αγαπητέ γονέα,
Ξεκινά μια νέα σχολική χρονιά και εμείς, οι καθηγητές του παιδιού σου, δε μπορούμε να σου κρύψουμε την ανησυχία και τον προβληματισμό μας για το γεγονός πως, εν μέσω πανδημίας, τα σχολεία ανοίγουν σε προβληματικές συνθήκες και χωρίς ουσιαστικά μέτρα για την αντιμετώπιση του covid19. Αυτές τις ημέρες και μετά από τέσσερις μήνες αδράνειας η κυβέρνηση στο ζήτημα του ανοίγματος των σχολείων, του σχεδιασμού της λειτουργίας τους και της αντιμετώπισης πιθανών κρουσμάτων, κινείται με τρόπο που χαρακτηρίζεται από προχειρότητα και διαπνέεται από ¨το πνεύμα της αγοράς¨, αφού βάζει στο ζύγι τις ανάγκες των σχολείων και των μαθητών από τη μια και τον περιορισμό του κόστους από την άλλη. Τελικά αποφασίζει υπέρ του δεύτερου αντιμετωπίζοντας τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς και το περιβάλλον τους ως πειραματόζωα στην εφαρμογή της “ανοσίας της αγέλης”.
Τον Μάιο, και με περιορισμένο αριθμό ημερήσιων κρουσμάτων, τα σχολεία άνοιξαν με μειωμένο αριθμό μαθητών και βάρδιες. Τότε το Υπουργείο επικαλούμενο «τη γνώμη των ειδικών» όριζε τον αριθμό των μαθητών ανά τμήμα στους 15 και τον απαιτούμενο χώρο για κάθε μαθητή στα 7m2 . Σήμερα, με αυξημένο αριθμό κρουσμάτων και πολλές περιοχές της χώρας, ανάμεσα τους και η Ημαθία, σε καθεστώς περιοριστικών μέτρων, τα παιδιά στοιβάζονται σε τμήματα των 27 ατόμων και η μάσκα έχει αναχθεί σε μοναδικό και πρώτιστο μέτρο που σώζει ζωές. Πώς αλήθεια δικαιολογείται από τη μία να μην επιτρέπεται συνάθροιση περισσότερων των εννέα ατόμων και από την άλλη, μέσα σε μια τάξη να υπάρχουν 28 άτομα; Πώς δικαιολογείται να συναθροίζονται, έστω οι μισοί μαθητές, σε αυλές ελαχίστων τετραγωνικών; Ακόμη και σε μεγαλύτερες αυλές πώς μπορεί να συναθροίζονται π.χ. 370 μαθητές, που αντιστοιχούν στη μισή δύναμη του ΕΠΑΛ Βέροιας;
Αλλά και ο σχεδιασμός αντιμετώπισης κρούσματος γεννά πολλά ερωτηματικά. Το Υπουργείο λέει πως σε περίπτωση κρούσματος θα απομονώνεται το τμήμα όπου αυτό εντοπίστηκε και το υπόλοιπο σχολείο θα λειτουργεί κανονικά. Πόσο αποτελεσματικό μπορεί να είναι αυτό όταν το τμήμα θα έχει διαφορετική σύνθεση στα μαθήματα Γενικής Παιδείας και διαφορετική στις κατευθύνσεις, στις ξένες γλώσσες, στους τομείς και τις ειδικότητες; Επίσης ο κάθε καθηγητής –τρια δε διδάσκει μόνο σε ένα τμήμα αλλά σε όλα τα τμήματα και ενδεχομένως σε όλες τις τάξεις του σχολείου. Και σα να μη φτάνει αυτό, οι περισσότεροι καθηγητές χρειάζεται να γυρνούν ακόμη και σε περισσότερα των τεσσάρων σχολεία για να συμπληρώσουν το απαιτούμενο ωράριο. Είναι προφανές πως ο περιορισμός της μετάδοσης δε μπορεί να βασίζεται σε μια τέτοια λογική.
Από την πρώτη στιγμή οι εκπαιδευτικοί, αλλά και οι γονείς, διεκδικήσαμε το αυτονόητο: Τμήματα με μέγιστο αριθμό 15 μαθητές-τριες ώστε να υπάρχει φυσική απόσταση μεταξύ τους. Αυτό αυτομάτως συνεπάγεται διορισμούς προσωπικού ώστε να στελεχωθούν τα σχολεία και να περιοριστούν οι μετακινήσεις, άρα και η πιθανή διασπορά. Ζητήσαμε επίσης να υπάρχει πληρότητα σε υλικά, όπως μάσκες και αντισηπτικά. Ζητήσαμε τακτική απολύμανση χώρων, που απαιτεί μόνιμο και επαρκές προσωπικό καθαριότητας και επάρκεια απορρυπαντικών στα σχολεία. Ζητήσαμε δωρεάν μαζικά τεστ σε τακτική βάση. Ζητήσαμε την παρουσία νοσηλευτή στα σχολεία.
Τα αιτήματα αυτά, αν προ πανδημίας θεωρούνταν υπερβολικά, σήμερα αποδεικνύονται λογικά, ρεαλιστικά και επιβεβλημένα. Αυτό το καταλαβαίνουν οι πάντες εκτός του Υπουργείου. Το οποίο προτιμάει τη φθηνότερη λύση που είναι η μάσκα – για την ακρίβεια οι δύο μάσκες πολλών χρήσεων και το παγούρι χορηγία – και την προτιμάει ακριβώς γι’ αυτό!
Μάλιστα η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας τις τελευταίες ημέρες, αντιλαμβανόμενη πως τα προηγούμενα επιχειρήματά της περί Μέσων Όρων, κλειστής κάψουλας κτλ είναι στα όρια της αστειότητας, δεν προσπαθήσει να κρύψει καν πως απέρριψε τη λύση των λιγότερων παιδιών ανά τμήμα ως ακριβή. Δηλαδή εξετάζει τόσο το ζήτημα της υγείας μας και της υγείας των παιδιών μας, όσο και το ζήτημα της εκπαίδευσης με αμιγώς οικονομικά κριτήρια.
Αγαπητέ γονέα,
Θέλουμε ανοικτά σχολεία για όλους τους μαθητές, με κανόνες υγιεινής, με ασφάλεια και με ουσιαστικό μαθησιακό και παιδαγωγικό ρόλο.
Για αυτό και επιμένουμε:
- Ολιγομελή τμήματα τώρα με μέγιστο αριθμό τα 15 άτομα σε συνάρτηση πάντα με το εμβαδόν της αίθουσας διδασκαλίας. Εξασφάλιση των απαραίτητων πρόσθετων χώρων όπου αυτοί χρειαστούν.
- Διορισμούς εκπαιδευτικού προσωπικού.
- Διανομή δωρεάν υγειονομικού υλικού (αντισηπτικά, μάσκες).
- Τακτικές απολυμάνσεις.
- Μόνιμο και επαρκές προσωπικό καθαριότητας σε όλα τα σχολεία.
- Διενέργεια τακτικών, δωρεάν τεστ.
- Ρεαλιστικό πρωτόκολλο αντιμετώπισης κρουσμάτων στα σχολεία.
- Ενίσχυση του δημόσιου Συστήματος Υγείας.