ΟΜΙΛΙΑ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΣΕΡΡΩΝ ΚΩΝΣΤΝΑΤΙΝΟΥ ΜΠΟΥΜΠΑ στην Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, με θέμα ημερήσιας διάταξης την επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων «Εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας, αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις». (03/02/2021) 3η Συνεδρίαση
Κοιτάξτε τώρα, το θέμα είναι να μιλήσουμε επί της ουσίας, να αποδεχθούμε κάποια πράγματα, να είμαστε ρεαλιστές, να προσγειωθούμε στην ελληνική πραγματικότητα, να μην ψάχνουμε τώρα τόσο το αίτιο -έχω πει- αλλά το αιτιατό και να δούμε, να μιλήσουμε για την ταμπακιέρα για να κάνουμε ουσιαστικές αλλαγές και να μπούμε σε μια άλλη διάσταση. Γιατί χρήζει τελικά η τριτοβάθμια εκπαίδευση να περάσουμε σε μια άλλη διάσταση.
Τώρα, δεν είμαι ικανοποιημένος απέναντι σε αυτό που λέει το Υπουργείο και η Υπουργός για κάποιες εξαιρέσεις θα πρέπει να μην ψηφιστεί η βεντάλια ανάλογα με τα κοινωνικά προβλήματα που έχουμε αν θέλετε στον οικογενειακό προϋπολογισμό και εξατομικευμένα πρέπει να δει κάποια προβλήματα φοιτητών για το ν+2 ή το ν+3.
Για να δώσω ένα παράδειγμα, όταν ένας φοιτητής είναι από μία αγροτική περιοχή όπως είναι ο Νομός μου, ο Νομός Σερρών στην Κεντρική Μακεδονία, στη Βόρεια Ελλάδα, στη Μακεδονία μας είναι αγροτικός και πρέπει να βοηθήσει τον πατέρα του στα χωράφια διότι ο πατέρας του είναι μεγάλης ηλικίας και δεν έχει βγει ακόμη στη σύνταξη -δίνω ένα κλασικό παράδειγμα μιας πραγματικότητας- και θα πρέπει να τον βοηθήσει αν είναι κτηνοτρόφος και έχει ένα οικογενειακό εισόδημα πολύ χαμηλό -γιατί και τα εισοδηματικά κριτήρια αν θέλουμε να σεβαστούμε το κάματο των Ελλήνων φορολογούμενων πολιτών και δη βιοπαλαιστών- θα του δώσουμε περισσότερο χρόνο.
Τι θα γίνει επίσης αν ένας φοιτητής είναι από μία οικογένεια μονογονεϊκή;
Αν είναι ορφανός από πατέρα ή μητέρα από πριν και θα πρέπει να βοηθήσει εισοδηματικά τη συγκεκριμένη οικογένεια -τη δική του οικογένεια- αναγκαστικά θα κάνει μαύρη και ανασφάλιστη εργασία. Γιατί και αυτό είναι μια πραγματικότητα. Πολλοί φοιτητές δουλεύουν ντελίβερι ή σερβιτόροι ανασφάλιστοι -είναι μια πραγματικότητα, δυστυχώς- ή είναι λαντζιέρηδες και είναι κρυμμένοι μέσα στα μαγαζιά, όταν έρχεται η επιθεώρηση για έλεγχο. Αν λάβουμε υπόψη τα εισοδηματικά κριτήρια αυτής της οικογένειας για να του δώσουμε μία χρονική παράταση.
Άρα, λοιπόν, η κοινωνική βεντάλια θέλω να ανοίξει πέρα του θανάτου, πέρα των προβλημάτων υγείας, πέρα και των 20 ωρών εργασίας εβδομαδιαίως που θέλετε να παρουσιάσετε, υπάρχει και η άλλη αθέατη πλευρά.
Πάμε λίγο στη γραφειοκρατία και στο διοικητικό. Αυτό που είπαμε το μεσημέρι, κύριε πρόεδρε, με τους φορείς που παραδέχθηκαν οι διοικητικοί ότι έχουν να γίνουν προσλήψεις πολλά χρόνια στα πανεπιστήμια.
Τι θα γίνει;
Θα γίνουν προσλήψεις;
Διότι τα στοιχεία δεν είναι διόλου ευχάριστα στο πώς διεκπεραιώνουν γραφειοκρατικής φύσεως ζητήματα οι διοικητικοί υπάλληλοι οι οποίοι θέλουν και μια εξειδίκευση για να μπορούν να ανταποκριθούν πλέον στις νέες προκλήσεις των πανεπιστημίων.
Αυτός ο ειδικός λογαριασμός κονδυλίων έρευνας -το έχω πει- θα αλλάξει ή θα παραμείνει να είναι λογιστικός σε γραφειοκρατικές αγκυλώσεις μεταξύ καθηγητών και δεν ξέρω ποιων άλλων παραγόντων ενώ κυρίως είναι αντικείμενο των διοικητικών;
Και το λέω αυτό, διότι αν θέλουμε να δώσουμε μια βαθιά τομή σε καινοτόμες ερευνητικές -θα λέγαμε- εργασίες θα πρέπει όλα αυτά με νόμο να είναι υποχρεωτικά και να δίδονται στο φως. Τις έρευνες για αυτό τις πληρώνει ο φορολογούμενος Έλληνας στους πανεπιστημιακούς. Για να αποτελέσουν εργαλείο και μοχλό ανάπτυξης για την αγορά.
Πάμε λίγο τώρα στο θέμα της αστυνόμευσης. Δεν ξέρω πώς διατυπώθηκε η ερώτηση, αλλά έψαξα αν θέλετε και δημοσιογραφικά να δω πόσες υπογραφές μπήκαν για το θέμα της αστυνόμευσης. Βλέπω, λοιπόν, ότι στους φοιτητές οι υπογραφές που συγκεντρώθηκαν δεν είναι 10.000, είναι 8.000 να πω 10.000; Να πω 10.000 σε 668.000 σπουδαστές. Άρα, μιλάμε για ένα ποσοστό 1,5%. Δεν ξέρω αν διατυπώθηκε αλλιώς η ερώτηση που άκουσα την κυρία Αναγνωστοπούλου να λέει. Αν πάμε στους καθηγητές αυτοί που είναι στο διδακτικό ερευνητικό προσωπικό -να θεωρήσω ότι υπέγραψαν και είναι όλοι μέλη- υπέγραψαν 900. Οι καθηγητές είναι 17.288 όπως βλέπω τα στατιστικά. Άρα, μιλάμε για ένα ποσοστό 5,1%.
Γιατί το λέω;
Λέτε ότι δεν υπάρχει αστυνομία σε άλλα κράτη. Εμείς ως Ελληνική Λύση και εγώ προσωπικά, είδα καθηγητές από μεγάλα πανεπιστήμια και της Γηραιάς Ηπείρου και του πλανήτη δηλαδή το Yale, μιλάμε για το Bristol, μιλάμε για το Liverpool, μιλάμε για την Γαλλία. Ο Σταύρος o Κατσανέβας, ο Καλύβας είναι καθηγητές, οι οποίοι τι λένε;
Λένε ακριβώς πώς γίνεται ο έλεγχος στα ξένα πανεπιστήμια. Διάβασα προσεκτικά αυτά που λένε οι συγκεκριμένοι καθηγητές -Στάθης Καλύβας από το Yale, Κώστας Μήλας από το Liverpool, Στράτος Κατσανέβας από τη Γαλλία, Αλέξανδρος Νεχαμάς από το Princeton- υπάρχει έλεγχος.
Άρα, λοιπόν, το ειδικό σώμα που προτείνουμε εμείς πρέπει να έχει και γνώσεις και επίπεδο. Το ειδικό σώμα φύλαξης που πρέπει να είναι στις αρμοδιότητες της Ελληνικής Αστυνομίας -σίγουρα άλλο φύλαξη και άλλο ασφάλεια- να τα δούμε αλλά προτείνουμε ειδική εκπαίδευση και γιατί όχι να πάει ένας επικεφαλής εκεί, να ενημερωθεί, να αποκομίζει εμπειρία, γιατί θέλουμε επίπεδο.
Δεν μπορούμε να κάνουμε, δηλαδή, ένα αστυνομικό τμήμα -προς το Υπουργείο Δημόσιας Τάξης το μήνυμα- απλά για τμήμα.
Θα πρέπει να δούμε πως οι συγκεκριμένοι αστυνομικοί, οι οποίοι, ευχής έργο να είναι μέσα από τις Πανελλήνιες, εκεί που χρειάζεται να έχουν ειδική και σωματική εκπαίδευση επιχειρησιακού χαρακτήρα για κάποια στοιχεία επικίνδυνα που υπάρχουν πέριξ κτιρίων ή μέσα σε έναν αύλειο χώρο του πανεπιστημιακού ιδρύματος, αλλά θα πρέπει να έχουν δίαυλο και κώδικα επικοινωνίας με την ιδιοσυγκρασία κυρίως της νεολαίας και δη της φοιτητικής.
Τώρα σε ότι αφορά τα συγγράμματα θέλω να ρωτήσω αν μπορεί να μας πει το Υπουργείο πόσα χρήματα δαπανούν για τα συγγράμματα των καθηγητών που τυπώνονται; Γιατί το λέω αυτό; Διότι εδώ και μήνες γίνεται μάθημα εξ αποστάσεως. Οι φοιτητές είναι «μέσα στον υπολογιστή» και δαπανούμε αρκετά χρήματα από τα συγγράμματα των καθηγητών και λέω αυτά τα χρήματα αν μπορούσαν να δοθούν σε έρευνες και σε καινοτόμες προσπάθειες φοιτητών είτε εξατομικευμένα είτε ομαδικά θα είχαμε άλλα αποτελέσματα.
Τώρα, αν θέλει κάποιος φοιτητής να τυπώσει βιβλίο, να έχει ειδικό κονδύλιο να το τυπώσει, αλλά φοβούμαι ότι σπαταλούμε αρκετά χρήματα στην ηλεκτρονική εποχή «απέναντι» στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Τώρα θα μου πείτε το βιβλίο δεν είναι στη βιβλιοθήκη, σαφώς, ,αλλά οι περισσότεροι θα είχαν και το πλεονέκτημα, με μια προτροπή.
Επειδή η παιδεία είναι δημόσιο αγαθό και επειδή το πανεπιστήμιο είναι υπό κρατική εποπτεία, επιστασία και δικαιοδοσία δεν θα πείραζε ο φορολογούμενος πολίτης που πληρώνει την παιδεία και καλώς είναι εθνικό και δημόσιο δωρεάν αγαθό να μπορεί να έχει μπροστά του συγγράμματα πανεπιστημιακά, αρκεί να έχει ένα Α.Φ.Μ. για να τα δει για να τον βοηθήσουν, διότι ψάχνουν πολλοί πολίτες να ενημερωθούν, να «μετα-μορφωθούν», να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους από συγγράμματα πανεπιστημιακών και τι είναι αυτά; Δεν είναι κρατικά μυστικά. Αν είναι κρατικά μυστικά είναι μια άλλη παράμετρος – να μπορούν ελεύθερα να τα διαβάζουν και να ενημερώνονται αρκεί να είναι φορολογούμενοι πολίτες.
Επιτέλους, θα πρέπει αυτό που γίνεται στη σχολή Νηπιαγωγών Θεσσαλονίκης και σε κάποια άλλα πανεπιστημιακά τμήματα να θεσμοθετηθεί και η αξιολόγηση των καθηγητών πανεπιστημίων να γίνεται από τους φοιτητές που θα πρέπει να τη δει, κύριε Πρόεδρε το Υπουργείο για να αλλάξει το status αξιολόγησης καθηγητών πανεπιστημίων από τους ίδιους τους φοιτητές.
Θα έχουμε την ευκαιρία να τα πούμε και πιο εμπεριστατωμένα αν θέλετε και πιο αναλυτικά και στην επόμενη συνεδρίαση στην Ολομέλεια.