Ερώτηση του Βιλιάρδου Βασίλειου, Βουλευτή Β1′ Βορείου Τομέα Αθηνών προς τον κ. Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης και τον κ. Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
ΘΕΜΑ: «Επιτακτική ανάγκη η παραχώρηση παράτασης για την απόσυρση των φορολογικών μηχανισμών ΕΑΦΔΣΣ, για τη διασύνδεση ERP-POS και για την ισχύ των vouchers ψηφιακών συναλλαγών»
Κύριοι Υπουργοί,
Ο κλαδικός φορέας με την επωνυμία: Ένωση Επαγγελματιών & Επιχειρήσεων Πληροφορικής Ελλάδας (ΕΕΕΠΕ), έθεσε υπόψη μας ενημερωτική επιστολή, με την οποία μας παρουσίασε έναν αριθμό θεμάτων για τα οποία είναι αναγκαία η λήψη κατάλληλων πολιτικών πρωτοβουλιών προς αποτροπή αδιεξόδων στην ψηφιακή τήρηση των βιβλίων Εσόδων – Εξόδων των επαγγελματιών αλλά και στις γνωστοποιήσεις ψηφιακών αρχείων που πρέπει να κοινοποιούνται ψηφιακά, κατά περίπτωση, στις Υπηρεσίες της Δημόσιας Διοίκησης που συνδέονται με το «επιχειρείν» στη χώρα μας. Πρώτο ζήτημα προς επίλυση, κατά τη γνώμη των εκπροσώπων του ανωτέρω φορέα, αποτελεί η ανάγκη παράτασης στην προθεσμία απόσυρσης των φορολογικών μηχανισμών «ΕΑΦΔΣΣ» και της διασύνδεσης των ERP-POS, που έληγε στις 30/06/2024, με σκοπό να προστατευθούν οι επαγγελματίες του κλάδου τους, καθώς και οι χρήστες λογισμικού ERP-POS πελάτες τους από μεγάλα πρόστιμα. Επιπλέον, όμοιας φύσης πρωτοβουλία χρειάζεται για την αποφυγή των αδιεξόδων λόγω της λήξης των vouchers ψηφιακών συναλλαγών που επίσης προγραμματιζόταν για τις 30/06/2024, με επίσης αναγκαία την χορήγηση παράτασης για την αντικατάσταση των «ΕΑΦΔΣΣ» και την παροχή υπηρεσιών υΠαηΕς.
Ο ως άνω κλαδικός φορέας θεωρεί ότι πρέπει να υλοποιηθούν τα παραπάνω αιτήματά του επειδή:
Α. Η τρέχουσα περίοδος που διανύουμε (τουριστική περίοδος) είναι από τις πιο σημαντικές για την οικονομία της χώρας μας και η βεβιασμένη εφαρμογή ριζικών αλλαγών μόνο προβλήματα, καθυστερήσεις και ζημιές μπορεί να δημιουργήσει.
Β. Δεν έχει γίνει σωστά και έγκαιρα η ενημέρωση των Επαγγελματιών – Επιχειρήσεων Πληροφορικής – Προγραμματιστών για τη διασύνδεση των λογισμικών ERP με τα POS.
Γ. Εκλείπουν διευκρινιστικές αποφάσεις από την πλευρά της Πολιτείας για υποπεριπτώσεις και συγκεκριμένους Κωδικούς Άσκησης Δραστηριότητας (ΚΑΔ), οι οποίοι, είτε δεν έχουν υποχρέωση σε χρήση ΦΗΜ/ΥΠΑΗΕΣ, είτε έχουν προαιρετική χρήση και δεν ενημερώθηκαν εγκαίρως, είτε, τελικά, παρόλο που γίνεται προαιρετική χρήση «φΗΜ/ΥΠΑΗΕΣ», δεν απαιτείται διασύνδεση (1002/2014).
Δ. Η αδυναμία εξυπηρέτησης από τις εταιρείες Διαχείρισης Μέσων Πληρωμών (NSP, Aquirers), λόγω φόρτου εργασίας, δυσχεραίνει την ομαλή και έγκαιρη ενσωμάτωση της Διασύνδεσης των ERP λογισμικών με τα POS από τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις λογισμικού. Ενώ, αρχικά, υπάρχει επαρκής επικοινωνία για την διάθεση των απαραίτητων πληροφοριών προς υλοποίηση, όταν ολοκληρώνεται η φάση των δοκιμών και πρόκειται να προχωρήσει το λογισμικό σε πιστοποίηση, υπάρχει πλήρης απουσία επικοινωνίας και προγραμματισμού σχετικού ραντεβού.
Ε. Σε ό,τι αφορά στην υπ’ αρ. 1098 εγκύκλιο οδηγία, η καθυστέρηση των κατασκευαστών ΦΗΜ στην παράδοση DEMO και στις παραγγελίες των ΦΗΜΑΣ, καθώς και των ενδιάμεσων λογισμικών και υλικο-λογισμικών για την επικοινωνία του ERP με τους ΦΗΜ (ΦΗΜΑΣ/ΦΤΜ/ΑΔΗΜΕ), καθιστούσε αδύνατη την έγκαιρη εφαρμογή της απόσυρσης των ΕΑΦΔΣΣ και της Διασύνδεσης ERP με POS μέχρι τις 30/06.
Στ. Σε ό,τι αφορά στην υπ’ αρ. 1155 εγκύκλιο οδηγία, οι ΥΠΑΗΕΣ είτε λόγω του περιορισμένου χρονικού διαστήματος υλοποίησης των αλλαγών, είτε εξαιτίας των προβλημάτων που συναντούν και ίδιοι με τους NSP, αδυνατούν να δώσουν λύσεις έγκαιρα. Ακόμα και ο χρόνος ετοιμασίας των συμβάσεων και η κατάθεσή τους στις αρμόδιες ΔΟΥ δείχνει ότι είναι ανέφικτες οι ημερομηνίες που έχουν τεθεί ως όριο από την Πολιτεία και την ΑΑΔΕ, για ακόμη μια φορά. Μια σημαντική επισήμανση – τεχνικής φύσεως – σε αυτή την περίπτωση, είναι η καθυστέρηση που προστίθεται, ειδικά σε περιπτώσεις με ενδιάμεση cloud υπηρεσία, στην έκδοση των αποδείξεων. Από την στιγμή που θα σταλεί η εντολή “εκτύπωση απόδειξης” από τον χρήστη, το παραστατικό θα “ταξιδέψει” από το ERP στον ΥΠΑΗΕΣ (1) για να πάρει Signature, θα επιστρέψει στο ERP (2), θα περάσει στην cloud υπηρεσία του NSP και από εκεί κάποια στιγμή στο POS (3), όπου αυτό με τη σειρά του θα επικοινωνήσει με το ανάλογο τραπεζικό σύστημα (4), θα επιστρέψει στην cloud υπηρεσία του NSP και πάλι στο ERP (5), θα σταλεί στον ΥΠΑΗΕΣ για να πάρει έγκριση (6), θα επιστρέψει άλλη μια φορά στο ERP (7) και τελικά, θα γίνει η εκτύπωση. Αυτές οι 7 επικοινωνίες που μεσολαβούν από την εντολή μέχρι την εκτύπωση, πρόκειται να καθυστερήσουν σημαντικά την έκδοση μιας απόδειξης. Αυτές, όμως, οι καθυστερήσεις είναι απαγορευτικές για εντατικούς ρυθμούς λιανικών πωλήσεων.
Ζ. Διαπιστώνεται ότι δεν υπάρχει κοινή γραμμή “επικοινωνίας” μεταξύ των Παρόχων Πληρωμών EFT-POS και των ERP, πράγμα που θα έκανε την όλη διασύνδεση πιο εύκολη – όπως έγινε πρόσφατα για τις Ταμειακές Μηχανές. Το API έπρεπε να είναι κοινό.
Προκειμένου να επισπευσθεί η όλη ως άνω διαδικασία, οι εκπρόσωποι της ΕΕΕΠΕ μας πληροφορούν ότι με επί τούτου δελτίο τύπου είχαν προτείνει, ως σωτήρια για τους εμπλεκόμενους λύση, ένα συνδυασμό των υπ’ αρ. 1098 και 1155 εγκύκλιων οδηγιών, χρησιμοποιώντας το ήδη υπάρχον Common Protocol TCP v3 που υπάρχει για τις Ταμειακές ή να δημιουργηθεί εκ νέου ένα πρωτόκολλο, το οποίο θα είναι κοινό για όλα τα EFT-POS για τοπική (local-api) επικοινωνία, που δεν θα χρειάζεται υπογραφή (Signature) από Πάροχο ή ΦΗΜ.
Σε αυτό το σημείο οι εκπρόσωποι της ΕΕΕΠΕ μας τονίζουν την επιτακτική ανάγκη δημιουργίας Δημόσιου Παρόχου Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης. Με αυτό το αίτημα, διευκρινίζουν ότι δεν ζητείται η δημιουργία ενός επιπλέον τρόπου για την υποβολή παραστατικών PEPPOL, ο οποίος θα βοηθήσει και στην διασύνδεση των EFT-POS και θα εξυπηρετήσει επιχειρήσεις που δεν έχουν την δυνατότητα επένδυσης, είτε σε κατάλληλο πρόγραμμα ή υπηρεσία, είτε σε κάποιον ιδιωτικό ΥΠΑΗΕΣ.
Περαιτέρω, μας επισημαίνεται από τους εκπροσώπους της ΕΕΕΠΕ η δυσκολία προσαρμογής των συναδέλφων τους προγραμματιστών στα API των παρόχων, κρίνοντας ότι όφειλε να έχει καθοριστεί κοινό μορφότυπο παρόμοιο με αυτό του myDATA και στα API των τελευταίων. Συνέπεια του προηγουμένου είναι, σε περίπτωση διακοπής εργασιών ή αδυναμίας εξυπηρέτησης οποιουδήποτε παρόχου, όποτε προκύψει το σχετικό ενδεχόμενο, ο κατασκευαστής-προγραμματιστής του ERP να χρειαστεί να παραμετροποιήσει εκ νέου (με τη μορφή κατεπείγοντος), το αρχείο υποβολής προς το νέο πάροχο που θα επιλέξει, πράγμα που αποτελεί επιπλέον επένδυση χρόνου και πόρων, άρα και ζημία, τόσο για τους επαγγελματίες και τις επιχειρήσεις πληροφορικής, όσο και για όλους τους προγραμματιστές λογισμικών ERP.
Ως δυσμενείς συνέπειες της ανωτέρω περιγραφόμενης κατάστασης, που δεν συμβαδίζει με τις λύσεις που θεωρούν εφαρμόσιμες και προτιμητέες οι εκπρόσωποι της ΕΕΕΠΕ, μας δηλώνεται ότι προκύπτουν οι παρακάτω δυσάρεστες εξελίξεις στον χώρο του κλάδου που εκπροσωπεί η ΕΕΕΠΕ:
Ι) Ζητείται από τους πελάτες να αλλάξουν τα EFT-POS τους και τις συνεργαζόμενες τράπεζες, είτε γιατί ο πάροχος πληρωμών δεν απαντά στις κλήσεις και στα email των ειδικών συνεργείων που υποστηρίζουν σε θέματα πληροφορικής τους τελευταίους, είτε γιατί δεν είναι έτοιμος ο ως άνω πάροχος από μεριάς API.
ΙΙ) Αναγκάζονται κάποιοι πελάτες του κλάδου που υποστηρίζει η ΕΕΕΠΕ να επιλέξουν συγκεκριμένους ΥΠΑΗΕΣ, γιατί κάποιοι εξ’ αυτών έχουν την δυνατότητα καλύτερης επικοινωνίας με κάποιους παρόχους πληρωμών για “άγνωστο λόγο” και μπορούν να διασυνδέσουν μαζί τους τα EFT-POS που διατηρούν.
ΙΙΙ) Γίνεται αδύνατη η υποστήριξη κάποιων πελατών του κλάδου της ΕΕΕΠΕ, γιατί δεν μπορούν να λυθούν προβλήματα, είτε λόγω μη ετοιμότητας των ΦΗΜΑΣ και των ΥΠΑΗΕΣ, είτε λόγω προβλημάτων των EFT-POS και μη αποδοχή του πελάτη του ανωτέρω κλάδου να αλλάξει τράπεζα.
Ιν) Αρκετοί πελάτες επιχειρήσεων του κλάδου της ΕΕΕΠΕ δεν δέχονται να βάλουν ΦΗΜΑΣ και αντικαθιστούν τη μηχανογράφησή τους για έκδοση λιανικής απόδειξης με απλή ταμειακή.
- Αρκετοί πελάτες επιχειρήσεων του κλάδου της ΕΕΕΠΕ δεν δέχονται να βάλουν ΦΗΜΑΣ και αναγκάζονται να βάλουν ΥΠΑΗΕΣ για να ανακαλύψουν ότι και με αυτήν την επιλογή τους δεν υπάρχουν έτοιμες λύσεις διασύνδεσης.
- Αρκετοί πελάτες επιχειρήσεων του κλάδου της ΕΕΕΠΕ έχουν εγκριθεί στο πρόγραμμα ψηφιακών συναλλαγών για την αντικατάσταση των ΕΑΦΔΣΣ ή την παροχή υπηρεσιών ΥΠΑΗΕΣ και ενδεχομένως, έχασαν τα vouchers των οποίων η προθεσμία εξαργύρωσης έληγε στις 30/06/2024.
Εξάγεται από τα ανωτέρω γραφόμενα ότι, οι επιλογές που έγιναν στα θιγόμενα ζητήματα της παρούσας από τις αρμόδιες Υπηρεσίες των Υπουργείων σας καθώς και ο χρόνος που δόθηκε για την υλοποίησή τους δεν επαρκούσε. Επειδή η αγορά στην οποία αφορούν τα παραπάνω είναι ανάστατη, κρίνουν οι εκπρόσωποι του φορέα ΕΕΕΠΕ ότι η χορήγηση ικανής παράτασης στην απόσυρση των φορολογικών μηχανισμών ΕΑΦΔΣΣ και την διασύνδεση ERP-POS είναι το ελάχιστο που μπορεί να γίνει αυτή τη στιγμή.
Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,
Ερωτώνται οι κ. κ. Υπουργοί:
- Προτίθεσθε να παραχωρήσετε τις αναγκαίες χρονικές παρατάσεις στις προθεσμίες για την απόσυρση των φορολογικών μηχανισμών ΕΑΦΔΣΣ, για τη διασύνδεση των ERP λογισμικών με τα POS και για την ισχύ των vouchers ψηφιακών συναλλαγών;
- Προτίθεσθε να προσκαλέσετε σε διάλογο όλους τους εκπροσώπους των κλαδικών φορέων που το αντικείμενό τους άπτεται στα θιγόμενα εντός της παρούσας, ώστε να λάβετε πληρέστερη γνώση για τα υπάρχοντα αδιέξοδα της αγοράς και να προκριθούν ορθές λύσεις;
Ο ερωτών Βουλευτής
ΒΙΛΙΑΡΔΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ
Διαβάστε τις απαντήσεις: 1725 ΑΠΑΝΤΗΣΗ 2 Επιτακτική ανάγκη η παραχώρηση παράτασης για την απόσυρση των φορολογικών μηχανισμών ΕΑΦΔΣΣ, για την διασύνδεση ERP-POS