
ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΩΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΣΕΡΡΩΝ (Ε.Σ.ΠΕ.Ε.Σ.) ΠΡΟΣ:
-Βουλευτή κ. Καραμανλή Κωνσταντίνο
-Βουλευτή κ. Λεονταρίδη Θεόφιλο
-Βουλευτή κ. Χατζηβασιλείου Αναστάσιο
-Βουλευτή κα Αραμπατζή Φωτεινή
-Βουλευτή κ. Μπούμπα Κωνσταντίνο
-Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών Στρατού-
Παράρτημα Σερρών Αρ. Πρωτ. : 172
-Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών
– ΜΜΕ
ΘΕΜΑ : Συμφωνούν οι Βουλευτές Σερρών και η Ένωση Αποστράτων Σερρών στο
Πολυνομοσχέδιο του ΥΠΕΘΑ;
- Η Ένωση Στρατιωτικών Περιφερειακής Ενότητας Σερρών (Ε.Σ.ΠΕ.Ε.Σ.) ζητά να εκφράσουν δημόσια και εγγράφως την άποψή τους οι Βουλευτές του Νομού Σερρών και η Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών Στρατού-Παράρτημα Σερρών, για το πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας το οποίο κατατέθηκε στις 15 Δεκεμβρίου 2025. Η Ένωση δηλώνει ρητά ότι το εν λόγω σχέδιο νόμου δεν εκφράζει επ’ ουδενί τους εν ενεργεία στρατιωτικούς της Περιφερειακής Ενότητας Σερρών.
- Παρά τις χιλιάδες των αρνητικών σχολίων, της τυπικής ηλεκτρονικής διαβούλευσης και κατόπιν πλήρους απουσίας ουσιαστικού διαλόγου, το πολυνομοσχέδιο κατατέθηκε με επουσιώδεις αλλαγές.
- Τα στελέχη των Ε.Δ. πρέπει να γνωρίζουν τη βούληση των αντιπροσώπων τους στο κοινοβούλιο αλλά και των απόστρατων πρώην συναδέρφων του Στρατού Ξηράς, μιας και οι Ενώσεις του Πολεμικού Ναυτικού και της Πολεμική Αεροπορίας έχουν τοποθετηθεί δεόντως.
- Όλοι πρέπει να αναλάβουν τις ευθύνες τους και υπό πλήρη διαφάνεια να αξιολογηθούν από την ιδιαίτερη, λόγω της αποστολής της, επαγγελματικής μας κατηγορίας αλλά και από την τοπική κοινωνία.
- Σε κάθε περίπτωση, η Ένωση θα κοινοποιήσει τις θέσεις των παραπάνω θεσμών, σε εύλογο χρόνο (και όχι πέραν της 3 Ιανουαρίου 2026), όταν λάβει απαντήσεις ή τη σιωπή τους, την οποία δεν εύχεται καθώς θα αποτελέσει δείγμα απαξίωσης.
- Ήδη το Σωματείο εξέφρασε τις αντιρρήσεις του στη δημόσια διαβούλευση με το παρακάτω κείμενο:
«Η Ένωση Στρατιωτικών Περιφερειακής Ενότητας Σερρών (Ε.Σ.ΠΕ.Ε.Σ.) εκπροσωπεί θεσμικά τα συμφέροντα όλων των εν ενεργεία στρατιωτικών της Π.Ε. Σερρών, ανεξαρτήτως βαθμού και προέλευσης. Αποτελεί δε ένα ιδιαίτερα ενεργό Σωματείο, το οποίο, σύμφωνα με τον νόμο, έχει ως αποστολή τη διαφύλαξη και προαγωγή των εργασιακών, οικονομικών, ασφαλιστικών, κοινωνικών και συνδικαλιστικών δικαιωμάτων του εν ενεργεία στρατιωτικού προσωπικού.
Το τελευταίο χρονικό διάστημα, η Ένωση έχει επικεντρώσει τις ενέργειές της στο υπό κατάθεση πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας με τίτλο «Χάρτης μετάβασης των Ενόπλων Δυνάμεων στη Νέα Εποχή». Η Ένωση εκφράζει έντονη ανησυχία, καθώς θεωρεί ότι το εν λόγω σχέδιο νόμου αποδυναμώνει τις Ένοπλες Δυνάμεις, υποβαθμίζει τα εργασιακά δικαιώματα των στελεχών και θίγει το αίσθημα δικαίου για πρώτη φορά στα χρονικά της στρατιωτικής κοινότητας.
Η Ε.Σ.ΠΕ.Ε.Σ. διαπιστώνει ότι το μοντέλο που εισάγει ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, κ. Νικόλαος Δένδιας, αποτελεί πρόχειρη και μη τεκμηριωμένη προσέγγιση, η οποία διακρίνεται από:
- Έλλειψη ουσιαστικής δημοκρατικής νομιμοποίησης, δεδομένου ότι οι προτεινόμενες ρυθμίσεις δεν αποτελούσαν μέρος προεκλογικού προγράμματος της Κυβερνώσας Παράταξης, παρότι αφορούν ζητήματα υψίστης σημασίας για τη δομή και λειτουργία των Ενόπλων Δυνάμεων.
- Απουσία οργανωμένης και επαρκούς διαβούλευσης, καθώς δεν υπήρξε θεσμικός διάλογος με τους επαγγελματικούς φορείς των Ενόπλων Δυνάμεων και το στρατιωτικό προσωπικό.
- Ασυνέπεια στρατηγικού σχεδιασμού, αφού οι προτεινόμενες μεταβολές δεν εντάσσονται σε ενιαίο, συνεκτικό και μακροπρόθεσμο σχεδιασμό και βρίσκονται σε αντίθεση με τις κατευθύνσεις των προηγούμενων ετών.
- Έλλειψη επιχειρησιακής αξιολόγησης και επιστημονικής τεκμηρίωσης, καθώς δεν έχουν πραγματοποιηθεί δοκιμαστικές εφαρμογές, προσομοιώσεις ή μελέτες που να επιβεβαιώνουν τη βιωσιμότητα, αποτελεσματικότητα και συμβατότητα των αλλαγών με την ελληνική στρατιωτική πραγματικότητα.
- Υπερσυγκέντρωση εξουσιών στον Υπουργό Εθνικής Άμυνας, ο οποίος αποκτά τη δυνατότητα μονοπρόσωπης λήψης αποφάσεων μέσω Προεδρικών Διαταγμάτων και Υπουργικών Αποφάσεων για ζητήματα που άπτονται της δομής και λειτουργίας των Ενόπλων Δυνάμεων, χωρίς επαρκείς θεσμικούς μηχανισμούς ελέγχου.
- Διατάραξη της βαθμολογικής δομής και της εσωτερικής συνοχής, με κατάτμηση του προσωπικού σε κατηγορίες που δημιουργούν δυσανάλογες διαφοροποιήσεις σε σχέση με τα προσόντα, το μορφωτικό επίπεδο και τις υφιστάμενες υποχρεώσεις.
- Προσβολή κεκτημένων δικαιωμάτων αναφορικά με την εξέλιξη και τη σταδιοδρομία των στελεχών, καθώς οδηγεί σε απώλεια βαθμών για αποφοίτους ΑΣΣΥ (έξι έως επτά βαθμούς), για τους ΕΜΘ (τρεις βαθμούς) και για τους ΕΠ.ΟΠ. (έναν βαθμό), θίγοντας την αρχή της προηγούμενης εμπιστοσύνης του διοικουμένου.
Η τυχόν ψήφιση του πολυνομοσχεδίου ενδέχεται να επιφέρει:
- Υποβάθμιση της συνεισφοράς των Υπαξιωματικών.
- Ρήγμα εμπιστοσύνης μεταξύ προσωπικού και ιεραρχίας.
- Σοβαρή μείωση του ηθικού, στοιχείο κρίσιμο για την επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα.
- Δημιουργία αρνητικής εικόνας στην κοινωνία σχετικά με τη συνοχή και το κύρος των Ενόπλων Δυνάμεων.
- Μετατροπή του νομοθετήματος σε «Δούρειο Ίππο» για:
α. την εισαγωγή ιδιωτικών εταιρειών σε κρίσιμες δομές Διοικητικής Μέριμνας,
β. την αυξημένη εξάρτηση από ξένες δυνάμεις και εμπλοκή σε επιχειρήσεις εκτός συνόρων,
γ. τη συρρίκνωση του Εθνικού Φρονήματος.
Επιπλέον, προκαλεί ιδιαίτερη ανησυχία η συστηματική χρήση απαξιωτικών και προσβλητικών εκφράσεων από τον κ. Υπουργό προς το στρατιωτικό προσωπικό, γεγονός που συνιστά πρωτοφανές θεσμικό προηγούμενο και οδηγεί σε απογοήτευση, εσωστρέφεια και πρόωρη αποχώρηση έμπειρων στελεχών.
Διαπιστώνεται, επίσης, ότι έχει αναπτυχθεί εκτεταμένη επικοινωνιακή καμπάνια υπέρ του νομοσχεδίου, με τη συμμετοχή συστημικών ΜΜΕ και, προσφάτως, με την άδεια εμφάνισης του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ στα μέσα ενημέρωσης — μια πρακτική πρωτόγνωρη για την ελληνική στρατιωτική πραγματικότητα προκειμένου να στηριχθεί το αφήγημα της ορθολογικότητας του πολυνομοσχεδίου.
Η κοινωνία και τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων οφείλουν να σταθούν απέναντι σε αυτήν τη ραγδαία και ενδεχομένως μη αναστρέψιμη πορεία αποδυνάμωσης ενός εκ των βασικών πυλώνων του Έθνους, η οποία ενδέχεται να προκύψει από την υιοθέτηση μιας μεταρρύθμισης που στερείται πραγματικής τεκμηρίωσης και κινδυνεύει να επιφέρει δυσμενείς και οριστικές συνέπειες για την εθνική άμυνα και τον Έλληνα πολίτη».
- Η Ε.Σ.ΠΕ.Ε.Σ. είναι διαθέσιμη να τοποθετηθεί και να παράσχει επιπλέον πληροφόρηση, με συναντήσεις που δύναται να πραγματοποιήσει με τους παραπάνω θεσμούς, αν και εφόσον κλιθεί απ’ αυτούς.
- Η αξιολόγηση των επιλογών πρέπει να τίθεται πάντα στην κρίση των ενδιαφερομένων.
- Η νομοθέτηση εκπορεύεται εις το όνομα του Ελληνικού Λαού και ως εκ τούτου η διαβούλευση κατατείνει στην απόσυρση λόγω μη συναίνεσης.
- Είμαστε στη διάθεσή σας, για οποιαδήποτε πληροφορία ή/και διευκρίνιση.
Για το Διοικητικό Συμβούλιο












