H αβεβαιότητα, οι ανατιμήσεις λόγω της έκρηξης του κκόστους ενέργειας και η οικονομική δυσκολία μεγάλης μερίδας των καταναλωτών, αρχίζει να αποτυπώνεται στην καταναλωτική συμπεριφορά τους και στατιστικά.
Το πλήγμα στο λιανεμπόριο έχει αρχίσει να καταγράφεται ήδη από το 2020 λόγω των lockdowns και αναμένεται να “μετρηθεί” η αντίστοιχη εικόνα και το 2021, παρά την πρόβλεψη για μια μικρή ανάσα κυρίως λόγω ανοίγματος της οικονομίας και τουρισμού.
Τα νούμερα για το λιανεμπόριο στην Αττική είναι ενδεικτικά του κλίματος σε όλη την Ελλάδα για το 2020.
Απώλειες 3,2 δισ. για το λιανεμπόριο της Αττικής στην πανδημία. Από τις βασικότερους προβληματισμούς των επιχειρηματικών που δραστηριοποιούνται στο λιανικό εμπόριο είναι η αλλαγή των καταναλωτικών συνηθειών και η ευρύτερη αβεβαιότητα στην αγορά. Σε ό,τι αφορά τις επιχειρήσεις τους, ο χαμηλός τζίρος και οι υψηλές πάγιες υποχρεώσεις αποτελούν τις κυριότερες ανησυχίες τους.
Ο τζίρος των μικρών επιχειρήσεων στην περιφέρεια Αττικής το 2020 περιορίστηκε κατά 2,98 δισ. ευρώ, ενώ το 2021 η πτώση του τζίρου αναμένεται να είναι 221,6 εκατ. ευρώ. Η μεταβολή για το 2020 σε σύγκριση με το 2019 ήταν -28% και για το 2021 αναμένεται ότι θα υπάρξει μείωση κατά 2,9% σε σύγκριση με πέρυσι. Οι συνολικές πωλήσεις του 2019 ήταν 10,65 δισ. ευρώ, το 2020 μειώθηκαν στα 7,67 δισ. ευρώ και το 2021 έφτασαν τα 7,45 δισ. ευρώ. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι για τις επιχειρήσεις του κλάδου χάθηκαν συνολικά 3,2 δισ. ευρώ στα δύο χρόνια της πανδημίας στην Ελλάδα.
Οι προβλέψεις για το 2021 δείχνουν βελτίωση του τζίρου με αύξηση πάνω από +5% για το 37,5% των επιχειρήσεων. Στον αντίποδα, το 36,4% του συνόλου προβλέπει νέα μείωση σε ποσοστό άνω του 5%. Το 26,2% των επιχειρήσεων δεν προβλέπει σημαντική αλλαγή για το 2021 σε σχέση με το 2020. Σημειώνεται ότι το μεγαλύτερο μέρος των επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου και όπως προκύπτει από έρευνα της ICAP για το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών που αφορά στην περιφέρεια Αττικής (εκτός Πειραιά, Δ. Αττικής και Λαυρίου) κατέγραψε πτώση κύκλου εργασιών πάνω από 10%.
Απρόθυμοι για έξοδα και τα Χριστούγεννα
Tη σημαντική αλλαγή που επήλθε στις αγοραστικές συνήθειες του καταναλωτικού κοινού τον τελευταίο χρόνο και την μεγάλη επίδραση των πληθωριστικών πιέσεων στο διαθέσιμο εισόδημα και κατ’ επέκταση στην αγορά της λιανικής στην Ελλάδα καταδεικνύει έρευνα που πραγματοποίησε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος.
Η έρευνα υλοποιήθηκε με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και έλαβε χώρα την περίοδο 9-11 Δεκεμβρίου 2021 μέσω Πανελλήνιας Έρευνας σε δείγμα 859 καταναλωτών. Καταγράφονται ιδιαίτερα ενδιαφέροντα συμπεράσματα και τάσεις σε σχέση με τις αγοραστικές συνήθειες του κοινού για την αγορά των Χριστουγέννων την επίδραση των αυξήσεων του κόστους ενέργειας και την πανδημίας. Στην έρευνα καταγράφονται οι εκτιμήσεις των καταναλωτών σε σχέση με τις αγορές των Χριστουγέννων. Η πλειοψηφία του κοινού, ποσοστό 58%, θεωρεί ότι η αξία των αγορών της τα φετινά Χριστούγεννα θα είναι μειωμένη, ενώ μόλις ένα 7% εκτιμά ότι θα είναι αυξημένη, και 35% θεωρούν ότι θα μείνει αμετάβλητη. Το μεγαλύτερο ποσοστό, 31%, θεωρεί ότι η μείωση αυτή θα είναι πάνω από το μισό της δαπάνης του προηγούμενου έτους, άνω του 50%.
Μεσοσταθμικά, η εκτίμηση των καταναλωτών μεταφράζεται σε μία εκτιμώμενη μείωση της τάξης του -20%, δηλαδή ότι φέτος θα χαθεί περίπου το 1/5 του περυσινού “τζίρου”. Όσον αφορά το ύψος της εκτιμώμενης δαπάνης για αγορές την περίοδο των Χριστουγέννων, αυτή μεσοσταθμικά εκτιμάται σε 146 ευρώ κατά κεφαλήν. Το 15% εκτιμά ότι δεν θα δαπανήσει τίποτα, το 14% μέχρι 50 ευρώ, το 23% έως 100 ευρώ, το 25% από 101 έως 200 ευρώ, το 17% από 200 έως 500 ευρώ και το 7% πάνω από 500 ευρώ. Πρακτικά το μισό κοινό, ποσοστό 52% θα δαπανήσει λιγότερο από 100 ευρώ τα φετινά Χριστούγεννα για αγορές.