Στους πολύ ενδιαφέροντες κύκλους συζητήσεων για την Τοπική Ανάπτυξη, πραγματοποιήθηκε, η προγραμματισμένη για κάθε πρώτη Κυριακή, συζήτηση στις 7/7/2019, με θέμα την «Κοινωνική Οικονομία», στον φιλόξενο χώρο του 1ου Συστήματος Προσκόπων Θέρμης.
Η προγραμματισμένη συζήτηση έγινε και με την ευκαιρία της Παγκόσμιας Ημέρας Συνεργατισμού-CoopsDay, η οποία φέτος συνέπεσε να είναι στις 6 Ιουλίου. Και από όσα ξέρουμε, στην Ελλάδα γιορτάστηκε μόνο στον Κτηνοτροφικό Σύλλογο Αττικής, με εισηγήτρια την κα Μάγδα Κοντογιάννη με θέμα «Συνεργατισμός για αξιοπρεπή εργασία» (5-7-2019) και στο 1ο Σύστημα Προσκόπων Θέρμης με συντονιστή τον Δημήτρη Μιχαηλίδη (παλαιό Αρχηγό) και θέμα «Κοινωνική Οικονομία» (7-7-2019).
Εκεί μεταξύ άλλων ξεκαθαρίστηκε ότι το υβρίδιο που παρουσιάστηκε τα τελευταία χρόνια, σαν μια μόδα που υποστηρίχθηκε υπερβολικά από την «αριστερά» στην ΕΕ και ονομάστηκε «Κοινωνική & Αλληλέγγυα Οικονομία» δεν μπορεί να αλλοιώσει επαρκώς την Κοινωνική Οικονομία.
Ακόμα και η ισχυρά υποστηριζόμενη, με πάρα πολλά λεφτά, και μεταπτυχιακά στα ελληνικά πανεπιστήμια, «Κοινωνική Επιχειρηματικότητα» και η «Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη» των μεγάλων εταιρειών, δεν είναι ικανές να διαστρέψουν την Κοινωνική Οικονομία.
Έτσι, στις 7-7-2019, στο φιλόξενο 1ο Σύστημα Προσκόπων Θέρμης, μετά την ψηφοφορία, για τις εθνικές εκλογές, και μετά την συζήτηση για την “ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ”, η Ομάδα Πρωτοβουλίας αποτελούμενη από τους: κ Δημήτριο Λίτσα, κ Γεώργιο Μακαδασόπουλο, κα Νάστια Ντάνου, κ Θεόδωρο Μακαδασόπουλο, κ Γρηγόρη Αντωνιάδη και Δημήτριο Μιχαηλίδη, έδωσαν στην πράξη ένα δείγμα της συνέχειας και συνέπειας που πρέπει να χαρακτηρίζει μια προσπάθεια. Ήδη ετοιμάζουν την 1-8-2019, όπου όλοι οι παλαιοί πρόσκοποι καλούνται να βγάλουν μια φωτογραφία τους με προσκοπική μαντήλα και να την αναρτήσουν στο facebook στην σελίδα “ΝΑΙ… ήμουν και εγώ πρόσκοπος στο 1ο Θέρμης”.
Στην συνέχεια, την πρώτη Κυριακή, στις 1-9-2019, οργανώνουν συζήτηση στο 1ο Σύστημα Προσκόπων Θέρμης με θέμα «Από τη λογοτεχνία στο σπίτι μας, εφαρμογές την επιστημονικής φαντασίας στην καθημερινή ζωή» και στις 6-10-2019 συζήτηση με θέμα την «Διατροφή».
Με μια ετήσια γιορτή δεν προωθείται ο συνεργατισμός. Απαιτείται συνέχεια και συνέπεια, και συνεχής φροντίδα για εφαρμογή των αξιών και αρχών του Συνεργατισμού, όπως προβλέπονται από την Διεθνή Συμμαχία Συνεταιριστών (ICA-International Cooperatives Alliens) και την Διεθνή Οργάνωση Εργασίας (ILO-International Labor Organization).
Έχω υπ όψη μου συνεπείς συνεταιριστές, οι οποίοι καθιέρωσαν, χειμώνα- καλοκαίρι, συνάντηση κάθε Τετάρτη, στις 17.00 (το καλοκαίρι στις 18.00) στα γραφεία του Συνεταιρισμού, υπό την μορφή «ανοικτού Διοικητικού Συμβουλίου», για ενημέρωση όλων, συζήτηση και συναπόφαση για όλα τα θέματα που πιθανόν μπορούν να απασχολήσουν τον Συνεταιρισμό, ή σε άλλο συνεταιρισμό στις 21.00. Όπως πχ στην ΚοινΣΕπ ΜΟΔΟΥΣΑ στο Παπάδος Γέρας Λέσβου, και στον Κοινωνικό Καταναλωτικό Συνεταιρισμό ΒιοςCoop (Θεσσαλονίκη).
Και όχι μόνο αυτό, αλλά έχουν υποχρεωτικές τακτικές Γενικές Συνελεύσεις τρείς φορές, ΝΑΙ ΤΡΕΙΣ ΦΟΡΕΣ, τον χρόνο. Όλοι είναι επαρκώς και ομόλογα πληροφορημένοι για όλα και μπορούν να αναλάβουν Διοικητικές θέσεις και να συμμετέχουν στις αποφάσεις, αφού είναι επαρκώς πληροφορημένοι.
Και όχι μόνο αυτά, αλλά έχουν και Διοικητικό Συμβούλιο το οποίο με βάση το καταστατικό τους αποφασίζει με «ομοφωνία» (ΝΑΙ, ναι με ομοφωνία ….) και ακόμα και στις εκλεγμένες θέσεις δεν μπορεί κάποιος να εκλεγεί πάνω από δύο συνεχόμενες φορές. Και έτσι «εξαναγκάζονται» … όλοι να συμμετέχουν και να παίρνουν αποφάσεις για όλους, αφού όλοι είναι ομόλογα ενημερωμένοι για όλα.
Οι Συνεταιρισμοί είναι εργαλεία αυτοβοήθειας, Τα μέλη του είναι οι ιδιοκτήτες, οι διοικητές, οι ελέγχοντες αλλά και οι «πελάτες», ωφελούμενοι- εξυπηρετούμενοι, από την επιχείρηση-δομή, τον Συνεταιρισμό, για την ανάγκη που καλείται ο συνεταιρισμός να καλύψει. Αυτό είναι Κοινωνική Οικονομία.
Τα διάφορα επίθετα και υποκοριστικά αλλοιώνουν την κεντρική ιδέα. Είναι όπως στην «δημοκρατία» όπως την καθόρισαν οι Αρχαίοι Έλληνες, που είναι άμεση και συμμετοχική. Όταν μπαίνουν τα διάφορα επίθετα, όπως προεδρευόμενη, βασιλευμένη, κοινοβουλευτική, αντιπροσωπευτική κλπ κλπ στην ουσία πρόκειται για νόθευση της δημοκρατίας, όπως την εννοούσαν οι Αρχαίοι Έλληνες.
Ξεκαθαρίστηκε για μια ακόμα φορά ότι: Συνεταιρισμός είναι μια αυτόνομη Οργάνωση προσώπων τα οποία συνδέονται εθελοντικά με σκοπό να εξυπηρετήσουν τις οικονομικές, κοινωνικές και πολιτιστικές ανάγκες και επιδιώξεις τους μέσω μιας συμμετοχικής και δημοκρατικά ελεγχόμενης επιχείρησης.
Οι συνεταιριστικές επιχειρήσεις βασίζονται στις αξίες: της αυτοβοήθειας,· της αυτοευθύνης,· της δημοκρατίας,· της ισότητας,· της δικαιοσύνης και· της αλληλεγγύης.
Σύμφωνα με τη συνεταιριστική παράδοση, τα μέλη των συνεταιριστικών επιχειρήσεων πιστεύουν στις ηθικές αξίες:· της εντιμότητας,· της ειλικρίνειας,· της κοινωνικής ευθύνης και· της μέριμνας για τους άλλους.
Οι Συνεταιριστικές ΑΡΧΕΣ (PRINCIPLES) είναι επτά (7): 1.Εθελοντική και ανοικτή συμμετοχή, 2.Δημοκρατικός έλεγχος των μελών, 3.Οικονομική συμμετοχή των μελών, 4.Αυτονομία και ανεξαρτησία, 5.Εκπαίδευση, κατάρτιση και πληροφόρηση, 6.Συνεργασία μεταξύ συνεταιριστικών εταιρειών, 7.Κοινοτικό ενδιαφέρον
Οι βασικότεροι άξονες της συνεταιριστικής κοινωνικής πολιτικής, με την ευρύτερη έννοια του όρου, είναι η αύξηση του εθνικού προϊόντος, η αναδιανομή του εισοδήματος και του πλούτου, η περιφερειακή ανάπτυξη και η προώθηση προγραμμάτων κοινωνικού χαρακτήρα.
Είναι απόλυτα σαφές ότι η Κοινωνική Οικονομία ΑΠΑΙΤΕΙ αρχές και αξίες και άξονες, οι οποίοι προαπαιτούν την άσκηση, τον εθισμό, στην ύπαρξη ενός συστήματος πανανθρώπινων συμφωνημένων αξιών.
Και αυτό το σύστημα αξιών το προσφέρει ο προσκοπισμός, ο οποίος είναι ένα σύστημα κοινωνικής διαπαιδαγώγησης, βασισμένο σε παγκόσμιες πανανθρώπινες αξίες, και στις αρχαιοελληνικές απόψεις για την διαπαιδαγώγηση των νέων.
Και το 1ο Σύστημα Προσκόπων Θέρμης (Ανθεμούντα) μπορεί να ροσφέρει αυτό στην τοπική κοινωνία χάρις στους εθελοντές του, βαθμοφόρους, μέλη Επιτροπής Κοινωνικής Συμπαράστασης και Παλαιούς Προσκόπους ….