Στη δεκαετία του ΄80, ο Μένιος Κουτσόγιωργας εκ των πρωτοπαλίκαρων του ΠαΣοΚ και νομογράφος του απατεώνα Κοσκωτά, έλεγε κάθε τόσο και λιγάκι «δεν δικαιούσθε για να ομιλείτε», σε όποιον ασκούσε κριτική στην κυβέρνηση Ανδρέα Παπανδρέου. Φράση εμβληματική στην πολιτική ιστορία της μεταπολίτευσης, ακόμη κι όταν ο Κουτσόγιωργας πιάστηκε με τη γίδα στην πλάτη, δηλαδή τα 2 εκ. δολάρια του Κοσκωτά.
Όσο κι αν η φράση είναι αρνητικά φορτισμένη, σκέφτομαι ότι θα πρέπει να απευθυνθεί σε όσους απέχουν από τη γιορτή της δημοκρατίας, τις εκλογές. Δεν μπορεί να λειτουργεί το πολίτευμα κι η δημοκρατία χωρίς εκλογές και συμμετοχή. Άρα, οι απέχοντες …. δεν δικαιούνται να ομιλούν μέχρι να ξαναβρούν τον δρόμο της κάλπης.
Ναι, μάλλον θα έχουμε αυξημένα ποσοστά αποχής στις ευρωεκλογές. Γεγονός που μόνο ως ακατανόητο μπορεί να χαρακτηριστεί. Όπως είναι ακατανόητο το γεγονός ότι γράφτηκαν 204 χιλιάδες άνθρωποι για να ψηφίσουν επιστολικά και τελικά ψήφισαν 155 χιλιάδες!! Τότε γιατί όσοι απείχαν τελικά, πήγαν και γράφτηκαν στη διαδικασία;
Θεωρώ ότι η διαδικασία της αποχής είναι προσβολή προς όλους τους άλλους, είναι αντικοινωνική συμπεριφορά, είναι ανερμάτιστη σκέψη, είναι ντροπή. Πώς μπορεί κάποιος να πάει για μπάνιο, αλλά δεν μπορεί να πάει να ψηφίσει; Πώς μπορεί η δυσαρέσκεια για κάτι που έκανε η κυβέρνηση ή η αντιπολίτευση ν’ αποτελεί ισχυρό λόγο αποχής από τις εκλογές; Πώς μπορεί ο απών να έχει την απαίτηση ν’ ασκεί οιαδήποτε κριτική, όταν ο ίδιος δεν συμμετέχει;
Ξέρετε κάτι; Όσο φεύγουν οι γενιές που έζησαν μεγάλες στιγμές της σύγχρονης ιστορίας μας, τόσο πιο μεγάλο γίνεται το ζήτημα συμμετοχής σε κορυφαίες δημοκρατικές διαδικασίες από τις νεότερες γενιές. Πολύ περισσότερο αφού αυτές οι γενιές έχουν σοβαρά ελλείμματα εκπαίδευσης, από ένα ανεπαρκές σύστημα στην Παιδεία. Κι η σημασία να είσαι υπεύθυνος πολίτης ίσως να είναι μείζον μάθημα, εφάμιλλο με τα μαθηματικά, τη φυσική και την ιστορία.
Να μια μικρή, πολύ μικρή «μεταρρύθμιση» που μπορεί να ξεκινήσει άκοπα, από τη νέα σχολική χρονιά… Αμέσως!
Η ουσία είναι, ότι η φράση Κουτσόγιωργα έρχεται πάλι στα καθ’ ημάς.
Κύριοι απέχοντες… δεν δικαιούσθε για να ομιλείτε…