Δ. Νάουσας: Πρόταση Εφαρμογής Εκπαιδευτικού Προγράμματος «Δημοτικό  Συμβούλιο Παίδων Νάουσας»

Ως προς την υποχρέωση τήρησης των πρακτικών

Θέμα : Πρόταση Εφαρμογής Εκπαιδευτικού Προγράμματος «Δημοτικό  Συμβούλιο Παίδων Νάουσας»

  1. ΠΡΟΟΙΜΙΟ

Η Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ στις 20 Νοεμβρίου 1989 ψήφισε ομόφωνα την Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Παιδιού το κείμενο, της οποίας κλήθηκαν τα κράτη μέλη αφενός να φροντίσουν να το δημοσιεύσουν αφετέρου να φροντίσουν την κυκλοφορία του, την αναγνώριση – ερμηνεία του κυρίως στα σχολεία και πάσης φύσεως εκπαιδευτικά ιδρύματα. Η Σύμβαση ενσωματώθηκε στο εθνικό δίκαιο της Ελλάδας με το νόμο 2101/1992, βάσει του οποίου έχει αυξημένη τυπική ισχύ και υπερτερεί των λοιπών διατάξεων της εθνικής νομοθεσίας.

Παρότι η Σύμβαση έχει συνολικά 54 άρθρα, διέπεται από τέσσερις θεμελιώδεις αρχές:

  • Άρθρο 2- Μη διάκριση: Δεν πρέπει ούτε να επωφελείσαι, ούτε να υποφέρεις εξ’ αιτίας φυλής, χρώματος, φύλου, γλώσσας, θρησκείας, ή εθνικής, κοινωνικής ή εθνοτικής καταγωγής, ή εξ’ αιτίας οποιασδήποτε πολιτικής ή άλλης θέσης, εξ’ αιτίας της κοινωνικής σου θέσης ή της περιουσίας ή της οικογένειας στην οποία γεννήθηκες, ή επειδή έχεις κάποια αναπηρία.
  • Άρθρο 3- Το Καλύτερο Συμφέρον του Παιδιού: Νόμοι και δράσεις που επηρεάζουν παιδιά πρέπει να θέτουν προτεραιότητα στο τι είναι το καλύτερο για σένα και να σε ωφελούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
  • Άρθρο 6-Επιβίωση, Ανάπτυξη και Προστασία: Οι αρχές στη χώρα σου πρέπει να σε προστατεύουν και να βοηθούν ώστε να εξασφαλισθεί η ολοκληρωμένη ανάπτυξή σου – φυσική, πνευματική, ηθική και κοινωνική.
  • Άρθρο 12-Συμμετοχή: Έχεις το δικαίωμα να εκφράζεις τη γνώμη σου για τις αποφάσεις που αφορούν τη ζωή σου και οι απόψεις σου πρέπει να λαμβάνονται υπόψη.

Η πρόταση απευθύνεται  σε μαθητές/τριες ΣΤ΄ τάξης  των  Δημοτικών Σχολείων του Δήμου Νάουσας και αφορά  το «3ο Δημοτικό Συμβούλιο Παίδων Δήμου Νάουσας» ως ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα που θα εφαρμοστεί για δεύτερη φορά. Η συγκρότηση του «3ου Δημοτικού  Συμβουλίου Παίδων Νάουσας» με μαθητές και μαθήτριες των σχολικών μονάδων του Δήμου Νάουσας, οι οποίοι/ες θα συμμετάσχουν διαδικτυακά ως «Δημοτικοί Σύμβουλοι» στις 6 Μαΐου 2022, θα συσταθεί με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου.

Οι ιδιαίτερες συνθήκες που έχει δημιουργήσει η διασπορά του κορωνοϊού (Covit-19) και στη χώρα μας, τα αυξημένα μέτρα ασφάλειας και προστασίας προκάλεσαν  την αναγκαία τροποποίηση της λειτουργίας βασικών θεσμών, όπως του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Νάουσας. Οι συνεδριάσεις γίνονται διαδικτυακά και με τον ίδιο βηματισμό θα πραγματοποιηθεί και το Δημοτικό Συμβούλιο των Παίδων, μέσω της πλατφόρμας Cisco webex, η οποία συστήνεται στα σχολεία από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων.

Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές και μαθήτριες της Στ΄ τάξης των Δημοτικών Σχολείων του Δήμου Νάουσας. Βασική επιδίωξή του είναι η διενέργεια μίας συνεδρίασης του «Δημοτικού Συμβουλίου Παίδων», στην οποία θα παρουσιαστούν οι απόψεις και οι θέσεις των παιδιών/κατοίκων του Δήμου Νάουσας. Ειδικότερα, στο «Δημοτικό Συμβούλιο Παίδων» πρόκειται να συμμετάσχουν 19 τακτικά μέλη, ως εκπρόσωποι των Δημοτικών Σχολείων του Δήμου Νάουσας (ένα μέλος από κάθε σχολείο).

Οι Δημοτικοί Σύμβουλοι του Δήμου Νάουσας, μετά από τη Σύνοδο του «Δημοτικού Συμβουλίου των Παίδων», θα ενημερωθούν για τα πεπραγμένα  του «Δημοτικού Συμβουλίου Παίδων», ώστε να γνωρίζουν τους προβληματισμούς, τις σκέψεις, τις ανησυχίες και τις επιθυμίες του νεότερου και του πλέον ευαίσθητου και ελπιδοφόρου  τμήματος  κάθε τοπικής κοινωνίας.

  1. ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Σκοπός του προγράμματος

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Δημοτικό Συμβούλιο Παίδων», αποσκοπεί στην καλλιέργεια της ενεργής ιδιότητας του πολίτη, ώστε οι μαθητές/τριες να καταστούν ικανοί να συμμετέχουν υπεύθυνα στις κοινωνίες που ζουν ως αυριανοί ενεργοί πολίτες. Ειδικότερα, οι μαθητές/τριες να καταστούν ικανοί/ές να προτείνουν συγκεκριμένα μέτρα για την οικοδόμηση της κοινωνίας του μέλλοντος, στο πλαίσιο μιας καθολικής αρμονίας στις σχέσεις ανθρώπου-φύσης-κόσμου, όπου η Δημοκρατία είναι ενεργή καθημερινή πραγματικότητα και ο παραγόμενος πολιτισμός αντάξιος του ανθρώπου.

Με αυτόν τον τρόπο η συμμετοχή τους στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα αποκτά ένα συμμετοχικό, διυποκειμενικό και δημοκρατικό χαρακτήρα.

Στόχοι του προγράμματος

Οι μαθητές/τριες

  • να αποκτήσουν γνώσεις, ικανότητες, στάσεις και συμπεριφορές, έτσι ώστε να είναι σε θέση να ασκούν και να υπερασπίζονται τα δημοκρατικά τους δικαιώματα και υποχρεώσεις στην κοινωνία και να διαδραματίζουν ενεργό ρόλο στη δημοκρατική ζωή,
  • να παρουσιάσουν τις δικές τους απόψεις για ένα πρόβλημα που αφορά στην καθημερινή τους ζωή στον τόπο τους,
  • να υποστηρίξουν με επιχειρήματα τις δικές τους προτάσεις για την αντιμετώπιση ή βελτίωση του προβλήματος στη διαδικτυακή ολομέλεια του «Δημοτικού Συμβουλίου Παίδων»,
  • να προβληματιστούν σχετικά με τη ζωή στην πόλη και στις τοπικές κοινότητες και να τους δοθεί βήμα λόγου και προτάσεων για τα κοινά ζητήματα, να μυηθούν στις αξίες, τις πρακτικές και τις δυσκολίες της δημοκρατίας, ως τρόπου συλλογικής διαβούλευσης και διακυβέρνησης,
  • να αποκτήσουν θετική στάση ως προς τη διαφορετικότητα των απόψεων για το ίδιο θέμα,
  • να αποκτήσουν θετική στάση ως προς τη σπουδαιότητα της διαλογικής συζήτησης,
  • να κατανοήσουν ότι οι προτάσεις για την επίλυση των προβλημάτων είναι προϊόν διαλογικής συζήτησης και δημοκρατικών διαδικασιών και δεν είναι πάντα αποδεκτές από όλους/ες,
  • να ενισχυθεί το ενδιαφέρον των παιδιών για τα κοινά του Δήμου τους και τη βιωματική δράση που προσομοιάζει στη λειτουργία του σημαντικότερου πολιτικού σώματος, του Δημοτικού Συμβουλίου Νάουσας,
  • να διατυπώσουν, συνοπτικά, τι βλέπουν να συμβαίνει σήμερα στον κόσμο, σύμφωνα με τον τρόπο που βιώνουν και αντιλαμβάνονται τη γενικότερη κοινωνική και πολιτική πραγματικότητα στον Δήμο τους ,
  • να αναπτύξουν την κριτική τους σκέψη και να προβούν σε προσωπικές εκτιμήσεις, να αξιολογήσουν γεγονότα, καταστάσεις και επιλογές,
  • να οραματιστούν το μέλλον τους στον Δήμο και ευρύτερα τη θέση τους ως παιδιά στο παρόν και στο μέλλον.
  1. ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ

α. Το θεματικό πλαίσιο εργασίας

Για την προσέγγιση των στόχων του Προγράμματος προτείνονται ενδεικτικά οι παρακάτω θεματικές ενότητες  ως πλαίσιο ανάπτυξης των εργασιών των μαθητών:

  • Μιλώ για τον τόπο μου και το περιβάλλον που ζω.
  • Μιλώ για την ατομική και συλλογική ευθύνη.
  • Mιλώ και για ό,τι μπορώ εγώ να κάνω για την καλυτέρευση των συνθηκών της ζωής.
  • Mιλώ για τις ανθρώπινες σχέσεις, τον αλληλοσεβασμό, την αλληλοκατανόηση, την ελευθερία, την κοινωνική δικαιοσύνη, την αλληλεγγύη, τα δικαιώματα των παιδιών, τη δημοκρατία, τον πολιτισμό, το περιβάλλον, το σχολείο, την εργασία, τα κοινωνικά ζητήματα, την ανεργία, τον εθελοντισμό, τον αθλητισμό, τον ελεύθερο χρόνο, τα ανθρώπινα δικαιώματα, τον ρατσισμό, τους πρόσφυγες, τους μετανάστες…
  • Διαπιστώνω – κρίνω – φαντάζομαι – προτείνω για τον τόπο που ζω.
  • Μιλώ για ό,τι άλλο με απασχολεί που έχει σχέση με τον τόπο μου.

β. Χρονοδιάγραμμα εφαρμογής του Προγράμματος

Η διαδικασία και το χρονοδιάγραμμα που θα ακολουθηθεί τελούν υπό την εποπτεία της Δ/ντης Πρωτοβάθμιας Εκπ/σης Ημαθίας και του 3ου ΠΕΚΕΣ Κεντρικής Μακεδονίας.

  1. H Διεύθυνση Π.Ε. Ημαθίας αποστέλλει στις σχολικές μονάδες ευθύνης της που ανήκουν στον Δήμο Νάουσας, γραπτή πρόσκληση, με θέμα τη συμμετοχή τους στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «3ο Δημοτικό Συμβούλιο Παίδων Δήμου Νάουσας».
  2. Οι Σύλλογοι Διδασκόντων των σχολείων συνεδριάζουν και αποφασίζουν για τη συμμετοχή τους στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Την απόφασή τους καταγράφουν σε πρακτικό και την αποστέλλουν στον Διευθυντή Π.Ε. και στη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου, που έχει την παιδαγωγική ευθύνη των σχολείων του Δήμου Νάουσας, μέχρι 15 Απριλίου.
  3. Οι εκπαιδευτικοί ενημερώνουν τους/τις μαθητές/τριες των τάξεων που θα συμμετέχουν στην πραγματοποίηση του προγράμματος. Κατόπιν, παραλαμβάνουν τις ενυπόγραφες δηλώσεις της σύμφωνης γνώμης των γονέων των μαθητών/τριών για τη συμμετοχή και την έκθεση στην ανοικτή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου.
  4. Οι μαθητές/τριες φωτογραφίζουν δύο έως τρεις χαρακτηριστικές εικόνες (2-3 φωτογραφίες) της πόλης ή της κοινότητας και περιγράφουν μια σαφή και τεκμηριωμένη πρόταση επίλυσης (εφόσον επισημαίνουν πρόβλημα) ή προτάσεων για την παραπέρα βελτίωση της εικόνας του Δήμου που έχουν φωτογραφίσει. Η διαδικτυακή παρουσίαση γίνεται είτε ατομικά είτε ομαδικά ως αποτέλεσμα συζήτησης ή δράσεων που έχουν πραγματοποιηθεί στη σχολική αίθουσα, στις ώρες διδασκαλίας της Γλώσσας, της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, καθώς και στο πλαίσιο υλοποίησης Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων. Τα θέματα να είναι συναφή με τους στόχους και το περιεχόμενο του εκπαιδευτικού προγράμματος ή να σχετίζονται με τους στόχους του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών.
  5. Ο κάθε Σύλλογος Διδασκόντων επιλέγει την καλύτερη ατομική ή ομαδική εργασία, η οποία θα εκπροσωπήσει το σχολείο στη συνεδρίαση του «Δημοτικού Συμβουλίου Παίδων». Η τεκμηριωμένη πρόταση δεν πρέπει να ξεπερνά τις 20 αράδες σε γραπτό κείμενο. Η ζωντάνια και η αμεσότητα, στοιχεία του προφορικού λόγου, αξιολογούνται θετικά. Η παρουσίαση της εργασίας είναι επιλογή της σχολικής μονάδας και η διάρκειά της δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τα 3΄.
  6. Ο Δ/ντής ή η Δ/ντρια της σχολικής μονάδας αποστέλλει τις εργασίες στη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου το αργότερο μέχρι 2 Απριλίου.
  7. Η Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου στέλνει στον Δήμο Νάουσας τα ονόματα των «Παίδων Δημοτικών Συμβούλων», καθώς και τις εργασίες- εισηγήσεις τους έως 4 Απριλίου 2022.
  8. Μία περίπου εβδομάδα πριν τη Σύνοδο της Ολομέλειας οι Παίδες Δημοτικοί Σύμβουλοι προσκαλούνται διαδικτυακά από τον Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου, τον Αντιδήμαρχο Παιδείας, τη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου για ενημέρωση επί της διαδικασίας που θα ακολουθηθεί κατά την ημέρα της συνεδρίασης του Δ.Σ. Παίδων.
  9. Κάθε «Σύμβουλος» καλείται από τον Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου Νάουσας, με ατομική πρόσκληση, για να συμμετάσχει στη συνεδρίαση του «3ου Δημοτικού Συμβουλίου Παίδων Δήμου Νάουσας». Σ’ αυτήν θα αναγράφονται: τα θέματα της Η.Δ., η ημερομηνία και ώρα της έναρξης της διαδικτυακής Συνόδου της Ολομέλειας.
  10. Την Παρασκευή 6 Μαΐου 2022 και ώρα 9.00΄π.μ. θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακή συνεδρίαση του «3ου Δημοτικού Συμβουλίου Παίδων Δήμου Νάουσας», μέσω της πλατφόρμας Cisco webex, όπου οι μαθητές/τριες θα παρουσιάσουν τις εργασίες τους. Η παρουσίαση θα γίνει είτε ατομικά, εφόσον πρόκειται για ατομική εργασία, είτε από έναν εκπρόσωπο της ομάδας της τάξης στην περίπτωση που η πρόταση είναι ομαδική.
  11. Πρόεδρος στη Σύνοδο της Ολομέλειας θα είναι πρόσωπο εγνωσμένης φήμης. Συντονιστής της διαδικασίας θα είναι ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Νάουσας. Στα εικονικά έδρανα του προεδρείου παρίστανται ο Δήμαρχος Νάουσας, κ. Καρανικόλας Νικόλας, ο Αντιδήμαρχος Παιδείας κ. Τζουβάρας, ο Δ/ντής Α/θμιας Εκπ/σης Π.Ε. Ημαθίας κ. Πυρινός Δημήτριος, ο Οργανωτικός Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου κ. Γραίκος Νικόλαος, η Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου κ. Παπαγεωργίου Αικατερίνη και o γραμματέας του Δημοτικού Συμβουλίου κ. Τσέλιος Σταύρος.
  12. Στο τέλος, οι Παίδες – Δημοτικοί Σύμβουλοι μπορούν να συζητήσουν, να τοποθετηθούν αναφορικά με τις εισηγήσεις των μελών της συνεδρίασης. Επίσης, μαθητές/τριες των σχολείων που συμμετέχουν και παρακολουθούν τη συνεδρίαση διαδικτυακά, μπορούν να κάνουν τις δικές τους τοποθετήσεις και παρεμβάσεις. Ο Δήμαρχος και οι Αντιδήμαρχοι καλούνται να τοποθετηθούν και να απαντήσουν στα θέματα που θα έχουν αναπτύξει οι Παίδες-Δημοτικοί Σύμβουλοι. Η φάση αυτή δεν είναι τόσο διαδικασία προσομοίωσης του Δημοτικού Συμβουλίου στο σύνολό της ως θεσμού, ως κεντρικού οργάνου και ως συστήματος λειτουργιών του Δήμου, αλλά ως άσκηση εκπαίδευσης της πολιτικής σκέψης και του πολιτικού λόγου του μαθητή «Δημοτικού Συμβούλου» στο πλαίσιο της οργανωμένης στην ολομέλεια συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου των Παίδων.
  13. Μέρος της συνεδρίασης μπορούν να παρακολουθήσουν διαδικτυακά οι μαθητές/τριες της ΣΤ΄τάξης των Δημοτικών σχολείων του Δήμου.

Το πρόγραμμα προσαρμόστηκε στο επίπεδο των μαθητών της ΣΤ΄τάξης των Δημοτικών Σχολείων και προτείνεται η από κοινού εφαρμογή του από τον Δήμο Νάουσας, την Α/θμια Εκπ/ση Ημαθίας και το 3ο ΠΕΚΕΣ Κεντρικής Μακεδονίας.

 

Ο Εισηγητής

ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ & ΝΕΟΛΑΙΑΣ

ΤΖΟΥΒΑΡΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ

 

Προηγούμενο άρθροO Αντιπεριφερειάρχης Ψηφιακής Διακυβέρνησης Άγγελος Χαριστέας στο Διεθνές Συνέδριο Πόλεων Νοτιοανατολικής Ευρώπης για τις πόλεις του μέλλοντος
Επόμενο άρθροΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΩΝ ΨΑΡΑΔΩΝ Ν. ΗΜΑΘΙΑΣ: Απαγόρευση αλιείας