Χρέος: Μια γραβάτα για λίγα κέρδη κι αμέτρητες ζημιές – Γράφει ο Νίκος Γ. Σακελλαρόπουλος

Δεν έχει περάσει δα και μια αιωνιότητα από εκείνο το διάγγελμα του Τσίπρα στο οποίο έλεγε ότι η επιμήκυνση του χρέους θα είναι ένα μακρύτερο σχοινί για να κρεμαστούμε! Και ζητούσε διαγραφή του 30% του χρέους και 2οετή επιμήκυνση.

Σακελλαρόπουλος Γ. Νίκος
Γράφει ο συνεργάτης του Έμβολος δημοσιογράφος Νίκος Γ. Σακελλαρόπουλος

Σήμερα, πανηγυρίζει!!!

Από μια συμφωνία πολύ κατώτερη αναφορικά με όσα περίμενε και μας έλεγε, η οποία συν τοις άλλους περιλαμβάνει τεράστια βάρη και με τα μεγάλα αλλά και ψιλά της γράμματα, καταρρίπτει το αφήγημα του πρωθυπουργού και της κυβέρνησης περί καθαρής εξόδου από τα μνημόνια.

Για να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους, πήραμε ότι μας έδωσαν.

Ούτε ένα ευρώ ελάφρυνση του χρέους, σε αντίθεση με το 2012 που υπήρξε «κούρεμα» χρέους 125 δις ευρώ κι ο ΣΥΡΙΖΑ … βγήκε στους δρόμους και στις πλατείες.

Η συμφωνία προβλέπει δεκαετή επιμήκυνση του χρέους ΜΟΝΟ για το δάνειο του EFSF, ύψους 130 δις κι ένα μαξιλάρι που δεν αναμένεται να περάσει τα 15 δις ευρώ και θα χρησιμοποιηθεί για την αποπληρωμή βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεων της χώρας τα επόμενα χρόνια. Από τη δόση των τελευταίων 15 δις ευρώ, τα 3,3 θα κατευθυνθούν στην επαναγορά δανείων του ΔΝΤ, ύψους 11 δις ευρώ. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι επανακτάται μεν από τη χώρα μας ένα μικρό μέρος των δανείων του ΔΝΤ αλλά αυτό παραμένει βασικός δανειστής μας και με σημαντικό ρόλο και λόγο στην περίοδο μετά τα μνημόνια.

Η ουσία είναι ότι η Ελλάδα, δεν βγαίνει από τα μνημόνια και δεν σβήνεται ευρώ χρέους.

Δυστυχώς, τα τελευταία χρόνια η ελληνική κυβέρνηση σπατάλησε κι ανθρώπινο και πολιτικό κεφάλαιο, δέσμευσε τη χώρα και τους πολίτες για δεκαετίες, υλοποίησε ασμένως 450 προαπαιτούμενα ΑΛΛΑ προχώρησε σε μηδαμινές ή ελάχιστες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που θ’ άλλαζαν την εικόνα του παραγωγικού ιστού και της ίδιας της Οικονομίας.

Προσέξτε:

Η κυβέρνηση πανηγυρίζει για κάτι που η ίδια …απευχόταν. Πανηγυρίζει επειδή οι… τοκογλύφοι έδωσαν «πολιτική έγκριση επιτυχίας»!!! Πουλάει και πάλι σανό ενώ τα δεδομένα δεν είναι έτσι.

Προσέξτε:

  1. Ο Τσίπρας δεν κατάφερε να διαγράψει ούτε μισό ευρώ χρέους, όπως έλεγε.
  2. Δεν κατάφερε να λάβει «αυτόματο» μηχανισμό ρύθμισης του χρέους, αναλόγως με την αύξηση του ΑΕΠ της και τις δυνατότητες της Οικονομίας.
  3. Ο Τσίπρας δεν κατάφερε την καθαρή έξοδο, ούτε τη μεταμνημονιακή σκληρή εποπτεία.
  4. Έφερε (με το 4ο μνημόνιο) νέα σκληρά μέτρα, ύψους 5 δις.
  5. Δέσμευσε τη χώρα να έχει πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% μέχρι το 2022 και κατά Μ.Ο. 2,2 -2,5%, μέχρι το… 2060!!!
  6. Δεν κατάφερε (όπως ήθελε και διαλαλούσε) ν’ αποφύγει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα αποκρατικοποιήσεων και μάλιστα με τη δυνατότητα των δανειστών να επιβάλουν νέα μέτρα αν αυτές δεν πραγματοποιούνται.

Τι πήρε η κυβέρνηση;

  1. Πλην της δεκαετούς επιμήκυνσης, πήρε την επιστροφή των κερδών (περίπου 4 δις) των ευρωπαϊκών κεντρικών τραπεζών  από τα ελληνικά ομόλογα, που είχαν ανασταλεί από την περίοδο του Βαρουφάκη. Κι αυτά, κατόπιν έγκρισης.
  2. Να μην καταβάλλει για τις ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκης εξυπηρέτησης του χρέους, ποσά μεγαλύτερα του 15% του ΑΕΠ για το προσεχές μεσοπρόθεσμο διάστημα και 20% του ΑΕΠ μακροπρόθεσμα.

Φυσικά, τα χρήματα θα είναι υποχρεωμένη να τα βρίσκει στις αγορές, με επιτόκια απείρως μεγαλύτερα και …χωρίς διαπραγματεύσεις. Οι οποίες αγορές περιμένουν με ανοικτές αγκάλες για να διορθώσουν ή να ρεφάρουν την καταστροφή τους από το πραγματικό «κούρεμα» χρέους του 2012. Που ήταν 125 δις ευρώ (μαζί με το PSI).

Και με τα ελληνικά spread να βρίσκονται στα ύψη.

Προσέξτε κάτι ακόμη:

Στα ψιλά γράμματα του κειμένου της απόφασης του Eurogroup, οι δανειστές δεν άφησαν τίποτα στην τύχη. Αναφέρονται τα πάντα. Αναλυτικά χρονοδιαγράμματα κι όλες οι μεταμνημονιακές δεσμεύσεις της Ελλάδας. Δηλαδή, αυτό που εδώ και καιρό αποκαλούμε (και στην ουσία είναι) 4ο μνημόνιο.

Εκεί (δημοσιεύουμε στο τέλος του άρθρου το αγγλικό κείμενο) περιλαμβάνεται ακόμη κι η υποχρέωση εκπαίδευσης των δικαστών σε Οικονομικά ζητήματα, ούτως ώστε να γνωρίζουν τι δικάζουν και τι αποφάσεις λαμβάνουν.

Επιπλέον, αναφέρεται η ολοκλήρωση των αποκρατικοποιήσεων σε ΔΕΣΦΑ (εντός του 2018), των ΕΛΠΕ, της Εγνατίας, της ΕΥΔΑΠ, της ΕΥΑΘ και των λιμανιών της Καβάλας, της Αλεξανδρούπολης, της Κέρκυρας και της Ηγουμενίτσας.

Έχει κι άλλα.

Προβλέπει την πώληση των μετοχών της ΔΕΗ, του δικτύου ΔΕΠΑ ενώ αναφέρεται ξεκάθαρα η ελληνική δέσμευση για την πώληση των μετοχών των τραπεζών που διατηρεί το ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.

Όσο για μισθούς και συντάξεις που υπόσχονται διάφορα οι υπουργοί του ΣΥΡΙΖΑ;

Υπέγραψαν, στο Λουξεμβούργο προχθές, τη δέσμευση για τις περικοπές των συντάξεων και τη μη αύξηση του βασικού μισθού που ήδη η κυβέρνηση είχε φτάσει σε επίπεδο …χαρτζιλικιού.

Όσο για τη μη εφαρμογή του αφορολόγητου; Ξεχάστε το με βούλα και υπογραφή της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ.

Προς τι λοιπόν τα πανηγύρια και τα show;

Προς τι ο νέος διαμοιρασμός σανού;

Προς τι το βάλε –βγάλε τη γραβάτα;

Πάντως, δόξα τω Θεώ, που γλιτώσαμε τα 2 δις του email Χαρδούβελη!

 

Για του λόγου το αληθές, ιδού το αγγλικό κείμενο:

22 June 2018
Annex: Specific commitments to ensure the continuity and completion of reforms adopted under the ESM programme

1: Fiscal and fiscal structural. Greece will fully respect its commitment to ensure that its annual budget achieves a primary surplus of 3.5% of GDP over the medium-term which respects the objectives of key reforms enacted under the ESM programme. To this end, it will complete the full offsetting and collection of the clawback by June every year for the previous calendar year. On tax policy, Greece will undertake, by mid-2019 and mid-2020, nationwide valuation exercises of property tax value based on market values and will update property tax values for ENFIA and other taxes fully in line with market values by mid-2020. On tax administration, Greece will reach the agreed permanent staffing positions at the Independent Authority of Public Revenue (IAPR) of 12.000 by end-2018, 12.500 by end 2019 and 13.322 by mid-2021, by when the end-to-end IT collection systems will also be fully operational. Greece will continue to implement reforms in the area of public financial management, avoiding the accumulation of new arrears and will, by mid-2019, complete the implementation of reforms identified by the Hellenic Court of Auditors. In addition, Greece commits to complete the cash monitoring and forecasting for the General Government Treasury account system (end-2019), complete the Chart of Accounts for the central administration by implementing the fund and functional classifications in the 2021 State budget (mid-2021) and extend to this reform to General Government entities (mid-2022).

2: Social welfare. Greece will continue with efforts to modernise it social welfare system, working closely with technical assistance provided through the SRSS. The setup of the single pension fund EFKA will be completed by mid-2020. As part of the Greek authorities’ strategy to modernise the health care sector, Greece will ensure the rollout of the primary health care system, in particular by opening at least 120 primary health care centres (TOMYs) by end-2018 and all 240 TOMYs by mid-2020. The main body responsible for central procurement (EKAPY) will be set up by end-2018, with a view to achieving a share of centralised procurement in total hospital expenditure of 30% in mid-2020 and 40% in mid-2022. Greece will complete the reform of social safety nets launched under the programme; to this end it will apply to all disability benefits the new approach for disability determination based on both medical and functional assessment by mid-2019, review the system of subsidies for local public transport by end-2019, and complete the roll-out of all three pillars of the Social Solidarity Income (SSI) scheme by end-2019.

3: Financial stability. Greece will continue to implement reforms aimed at restoring the health of the banking system, including NPL resolution efforts by ensuring the continued effectiveness of the relevant legal framework (i.e. household and corporate insolvency, out-of-court workout, NPL sales, e-auctions) and taking all necessary actions to this effect. Greece will implement the comprehensive action plan on household insolvency with the objective to eliminate the backlog of cases, including the process of pending applications, by end-2021. Financial training to judges, related to the above, will be provided by end-2018. In the context of implementing the Three-Year Action Plan on Justice, phases I and II of the establishment of the e-justice system (OSDDY-PP) will be completed by end-2018 and mid-2020 respectively and the electronic filing of legal documents will be implemented throughout the Courts by end-2019, having completed the tendering procedure by mid-2019. The HFSF will by end-2018 develop an exit strategy for the sale of its stakes in the systemic banks and the mandate of the Selection Panel of the HFSF shall aligned with the mandate of the HFSF; the independence of the HFSF will be fully respected and it shall continue to operate under commercial terms and without any political or other interference. The decision on liquidation or extension of the mandate for the HFSF will be taken by mid-2022. Greece will continue the relaxation of capital controls in line with the published roadmap.

4: Labour and product markets. Regarding the labour market, Greece will safeguard competitiveness through an annual update of the minimum wage in line with the provisions of Law 4172/2012. The implementation of the action plan on undeclared work will be completed by end-2019. Greece will complete the investment licensing reform, and to this end adopt all enabling licensing legislation (end-2018), finalise inspection legislation (mid-2020), revise the nuisance classification (mid-2021), finalise the simplification of investment licensing procedures in the agreed remaining sectors (mid- 2020) and fully deploy the relevant ICT (end-2019) . Greece will complete the cadastre project by ratifying the complete cadastral mapping and forest maps by mid-2021, and as intermediate steps will complete the drawing of the remaining forest maps by mid-2019 and fully establish the cadastral agency and complete 45% of cadastral mapping by mid-2020. With a view to completing reforms in the energy sector, the agreed divestment of Public Power Corporation’s lignite-fired capacity will be completed by end-2018. The Target Model will be fully launched by mid-2019, while the measures agreed as part of the joint assessment on the NOME auction system will be implemented by end-
2019.

5. HCAP and privatisation. The Asset Development Plan and the Strategic Plan of HCAP will be implemented on a continuous basis. With a view to swiftly attracting investment to support a sustained economic recovery, Greece confirms its intention to complete of the transactions on the AIA concession and DESFA (end-2018); HELPE (including transfer of remaining shares to HCAP) and Marina of Alimos (mid-2019); Egnatia, DEPA commercial, AIA shares, EYDAP, EYATH and the regional ports of Alexandroupoli and Kavala (end-2019); the sale or other form of monetisation of PPC shares, DEPA network, regional ports of Igoumenitsa and Kerkyra, and Kavala underground storage (mid- 2021) and a number of other regional ports, based on the recommendations of the consultants of TAIPED and following the agreed process between the authorities and TAIPED (mid-2022). The transfer of OAKA to HCAP and the restructuring of ETAD will be completed by end-2018 and the review/replacement of all SOE boards by mid-2019.

6. Public administration. The implementation of reforms to modernise the public administration will be sustained. As part of this effort, Greece will complete reforms to modernise human resource management in the public sector, and in particular the appointment of Administrative Secretary Generals and all Directors General according to law 4369/2016 by end-2018 and independent assessment of this process, including follow-up measures (mid-2019), complete the 3rd cycle of mobility and performance assessments by mid-2019, and complete the integrated HR Management System (digital organigram for all public entities and link with single payment authority) by end-2019.

In view of enhancing legal certainty and access to law through legal codification, the Labour Law Code and Code of Labour Regulatory Provisions will be adopted by mid-2020, and the National Gateway for Codification and Reform of Greek Legislation will be completed by mid-2022. Greece will implement all GRECO (Groupe d’Etats contre la Corruption) recommendations in the context of the implementation of its overall national anti-corruption plan by mid-2021.

Προηγούμενο άρθροΠρωτοσέλιδοι βασικοί τίτλοι εφημερίδων του Σαββάτου 23 Ιουνίου 2018
Επόμενο άρθροΓερμανία: Το ευρώ “διασφαλίζει το κοινό μας μέλλον στην Ευρώπη” δηλώνει ο υπουργός Οικονομικών Όλαφ Σολτς
*Ο Νίκος Γ. Σακελλαρόπουλος είναι δημοσιογράφος και συγγραφέας («Hellas Special Άφιλτρο», «Ο Γέρος του Βοριά» που αποτελεί τη λαϊκή βιογραφία του Κωνσταντίνου Καραμανλή, «Οι Μύθοι και το Παραμύθι»). Θεωρείται εκ των πρωτεργατών της «ελεύθερης ραδιοφωνίας» και επί χρόνια ασχολήθηκε με την πολιτική αρθρογραφία και ανάλυση σε εφημερίδες, περιοδικά, ραδιόφωνα και τηλεοπτικούς σταθμούς. Για πολλά χρόνια συνδύασε την εργασία με τα χόμπι του (αθλητισμός) , με την ιδιότητά του ως Γενικός Διευθυντής της εφημερίδας «Sportime» και της «Αθλητικής Ηχούς», ενώ έχει γράψει στίχους σε τραγούδια σημαντικών Ελλήνων δημιουργών και τραγουδιστών.