Αρχική Blog Σελίδα 6647

Κυρ. Μητσοτάκης: “Είναι ξεκάθαρο στην Ευρώπη ότι θα πρέπει να απεξαρτηθούμε από το ρωσικό αέριο όσο πιο γρήγορα γίνεται”

Συνέντευξη του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην τηλεόραση του πρακτορείου Bloomberg και στις δημοσιογράφους Francine Lacqua και Anna Edwards

Francine Lacqua: Αν είσαι ανάμεσα στους παγκόσμιους ηγέτες, αν είσαι ο Πρωθυπουργός της Ελλάδας, φυσικά και θέλεις να προσπαθήσεις να μετριάσεις τον αντίκτυπο που έχουν οι τιμές ενέργειας στους πολίτες, γι’ αυτό και ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης -που είναι σε ζωντανή σύνδεση μαζί μας τώρα έθεσε αυτό το πολύ σαφές Σχέδιο Έξι Σημείων στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Κύριε Πρωθυπουργέ, αναφέρεστε, πρώτα απ’ όλα, σε ένα πλαφόν στις τιμές του Ταμείου Μεταφοράς Τίτλων, στο εύρος των διακυμάνσεων, ώστε για παράδειγμα να μην υπάρχουν μεγάλες αυξομειώσεις, καθορισμός τιμών με βάση την πίεση στην αγορά. Αλλά το κύριο ερώτημα, κ. Πρωθυπουργέ -έχουμε τα έξι σημεία που είναι σαφή- το κύριο ερώτημα είναι ποιος θα πληρώσει γι’ αυτό; Συνεπώς, η Ευρώπη θα πρέπει να συνεχίσει να βγαίνει στην αγορά, να ανταγωνίζεται στην παγκόσμια αγορά. Άρα ανταγωνίζεστε την Ασία αλλά και την Κίνα για το LNG. Ποιος θα πληρώσει αυτό τον λογαριασμό;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Καταρχάς, Francine, επιτρέψτε μου να σας αναλύσω γρήγορα το σκεπτικό αυτής της πρότασης. Είμαι ένας κεντροδεξιός πολιτικός που πιστεύει στις ελεύθερες αγορές που  λειτουργούν εύρυθμα. Το πραγματικό ερώτημα είναι εάν η χονδρική αγορά φυσικού αερίου λειτουργεί αυτή τη στιγμή σωστά ή αν έχει πάψει να λειτουργεί με βάση τα θεμελιώδεις αρχές της προσφοράς και της ζήτησης. Αν απλώς προβάλετε το γράφημα σχετικά με τις διακυμάνσεις στο δείκτη TTF τις τελευταίες εβδομάδες, πιστεύω ότι είναι απολύτως προφανές ότι αυτή δεν είναι πλέον μια αγορά που λειτουργεί σωστά.

Συνεπώς, με βάση αυτό, τίθεται το ερώτημα εάν πρέπει να κάνουμε μια πιο δραστική παρέμβαση, ουσιαστικά για την επανεκκίνηση της αγοράς, την εξισορρόπησή της, ώστε να φροντίσουμε να αποφύγουμε υπερβολικές διακυμάνσεις, που ουσιαστικά δεν έχουν καμία σχέση με τους θεμελιώδεις κανόνες προσφοράς και ζήτησης. Αυτή είναι η ουσία της πρότασής μου προς την Επιτροπή. Κατανοώ ότι πρόκειται για μια τολμηρή πρόταση, αλλά τουλάχιστον θέτει ξεκάθαρα την ουσία του διλήμματος στο Συμβούλιο, το οποίο θα συζητήσει αυτό το θέμα αύριο.

22 03 09 0015 DPD8384

Francine Lacqua: Κύριε Πρωθυπουργέ, θα έπρεπε σε αυτήν την περίπτωση η ΕΕ να χρησιμοποιήσει κεφάλαια από το έκτακτο πρόγραμμα έκδοσης ομολόγων ώστε να γεφυρώσει αυτό το χάσμα;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Θα είχε τη δυνατότητα να το κάνει εφόσον το επιλέξει. Και πάλι, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως όταν συγκροτήσαμε το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, το NextGenerationEU, στη διάρκεια της πανδημίας, υπήρχαν πολλοί ευρωπαίοι ηγέτες που θεώρησαν ότι αυτό ήταν εντελώς αδιανόητο, ακόμη και λίγους μήνες πριν αυτό συσταθεί.

Αντιμετωπίζουμε λοιπόν μια πολύ ακραία κατάσταση. Αν κοιτάξετε τον αντίκτυπο που έχουν αυτές οι αυξήσεις τιμών στους λογαριασμούς ρεύματος, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, θα καταλάβετε την πίεση που υφίστανται οι πολίτες μας. Ασφαλώς επιδοτούμε τους λογαριασμούς ρεύματος -όλες οι Ευρωπαϊκές χώρες το κάνουν- αλλά πιστεύω ότι χρειάζεται μια πιο συστηματική παρέμβαση. Υπάρχουν και άλλες ιδέες που έχουν κατατεθεί, για παράδειγμα από την Ισπανία, σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί στην πραγματικότητα η αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Συνεπώς, αυτό που υποστηρίζω είναι μια πανευρωπαϊκή λύση σε ένα, ουσιαστικά, ευρωπαϊκό πρόβλημα.

Francine Lacqua: Και πάλι, πρόκειται για τολμηρές προτάσεις. Οι συγκεκριμένες προτάσεις, ωστόσο, μπορούν να βοηθήσουν, αλλά και πάλι, θα μπορούσαν να πλήξουν τη ρευστότητα. Επειδή το πραγματικό πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχει αρκετό φυσικό αέριο. Πώς μπορεί, λοιπόν, να το αντιμετωπίσει αυτό η Ευρώπη;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Η παροχή αερίου ουσιαστικά δεν έχει αλλάξει. Και αυτό εγείρει το ερώτημα: για ποιον λόγο βλέπουμε αυτές τις ιδιαίτερα δραματικές αυξήσεις στις τιμές του φυσικού αερίου ενώ η προσφορά αερίου παραμένει εν πολλοίς σταθερή; Γι’ αυτό το λόγο υποστηρίζω πως έχουμε ένα θεμελιώδες πρόβλημα μιας αγοράς που δεν λειτουργεί σωστά. Προφανώς, σε μεσομακροπρόθεσμο ορίζοντα οι Επίτροποι θα θέσουν σε εφαρμογή ένα τολμηρό πλάνο ώστε η Ευρώπη να απεξαρτηθεί ταχύτερα από το φυσικό αέριο. Αλλά, και πάλι, αυτή είναι μια διαδικασία που δεν μπορεί να υλοποιηθεί από τη μια μέρα στην άλλη.

Επομένως, εγώ τάσσομαι υπέρ μιας βραχυπρόθεσμης παρέμβασης στη δομή διαμόρφωσης των τιμών στη χονδρική αγορά αερίου. Και, βεβαίως θα συζητήσουμε το πόσο γρήγορα θα μπορέσουμε να κινηθούμε σε ό,τι αφορά την απεξάρτηση από τον άνθρακα, σχετικά με τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, και αναφορικά με την ατζέντα «Fit for 55». Έχουμε ήδη λάβει τις αποφάσεις μας. Αλλά η απομάκρυνση από το αέριο με γρήγορο ρυθμό, φυσικά, απαιτεί περισσότερο χρόνο από αυτόν που έχουμε αυτή τη στιγμή στη διάθεσή μας.

22 03 09 0012 DPD8277

Anna Edwards: Καλημέρα κ. Πρωθυπουργέ. Σχετικά με αυτό, θα ήθελα να σας θέσω το εξής ερώτημα: έχει η Ευρώπη το περιθώριο να εφαρμόσει αυτό το «Σχέδιο Έξι Σημείων» που αφορά μία βραχυπρόθεσμη λύση, υποθέτω, σε ένα πολύ πιο μακροπρόθεσμο πρόβλημα, το οποίο είναι η έκθεση στην παροχή αερίου από τη Ρωσία; Έχει η Ευρώπη το περιθώριο να κάνει αυτό και ταυτόχρονα να κάνει πράξη το δύσκολο έργο της προσπάθειας διαφοροποίησης των ενεργειακών πηγών της; Δεν θα μπορούσε αυτό να αποτελέσει περισπασμό από το μακροπρόθεσμο πρότζεκτ;

 Κυριάκος Μητσοτάκης: Όχι, δεν πιστεύω πως θα αποτελέσει περισπασμό. Γιατί πιστεύω ότι θα πρέπει να κάνουμε και τα δύο ταυτόχρονα. Επαναλαμβάνω: τάσσομαι υπέρ μιας βραχυπρόθεσμης λύσης σε ένα πρόβλημα που προέκυψε με πολύ έντονο τρόπο τους τελευταίους μήνες, χωρίς όμως να αντανακλά τις θεμελιώδεις αρχές της προσφοράς και της ζήτησης.

Ταυτόχρονα, είναι ξεκάθαρο στην Ευρώπη ότι θα πρέπει να απεξαρτηθούμε από το ρωσικό αέριο όσο πιο γρήγορα γίνεται. Όπως προείπα, αυτό δεν πρόκειται να συμβεί από τη μια μέρα στην άλλη. Θα έλεγα πως ήδη έχουμε ένα δυναμικό σχέδιο στο πλαίσιο της ατζέντας «Fit for 55» για το πώς θα μειώσουμε σταδιακά την εξάρτησή μας από τα ορυκτά καύσιμα.

Επομένως, αυτό που υποστηρίζω είναι ότι θα πρέπει να δούμε τόσο τον μεσοπρόθεσμο, όσο και τον μακροπρόθεσμο ορίζοντα, όμως και η βραχυπρόθεσμη αναταραχή είναι τόσο μεγάλης κλίμακας. Και επιβάλλει ένα τόσο μεγάλο βάρος στους καταναλωτές, αλλά και στις επιχειρήσεις μας, το οποίο δεν θα είναι πλέον διαχειρίσιμο στο πλαίσιο των εθνικών προϋπολογισμών μας.

22 03 09 0017 DPD8461

Anna Edwards: Προφανώς υπάρχουν πολλές απόψεις στην Ευρώπη, σχετικά με το εάν θα πρέπει να απαγορευτεί τώρα η εισαγωγή ενέργειας από την Ρωσία, σε συνέχεια των όσων συνέβησαν στις Ηνωμένες Πολιτείες, και σε κάποιο βαθμό και στο Ηνωμένο Βασίλειο. Κύριε Πρωθυπουργέ, η Ελλάδα είναι μία από τις χώρες που επιθυμεί να δει απαγόρευση στις εισαγωγές ενέργειας από τη Ρωσία στην Ευρώπη και με τι χρονοδιάγραμμα;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Δεν θεωρώ πως μια άμεση απαγόρευση στις εισαγωγές φυσικού αερίου από τη Ρωσία είναι μια ρεαλιστική πρόταση αυτή την στιγμή.

Francine Lacqua: Θεωρείτε πως η Μόσχα θα σταματήσει πρώτη τις αποστολές και δεν θα χρειαστεί καν να επεξεργαστούμε το ενδεχόμενο απαγόρευσης, κ. Πρωθυπουργέ; Γιατί θα κάνουν πρώτα αυτοί αυτό το βήμα και θα σταματήσουν να πουλάνε στην Ευρώπη;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Δεν το γνωρίζω. Αν κάτι τέτοιο συμβεί, βεβαίως θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι για αυτό το ενδεχόμενο. Για παράδειγμα, η Ελλάδα εισάγει κάτι παραπάνω από 2 BCMs ρωσικού αερίου. Έχουμε σχέδια έκτακτης ανάγκης. Έχουμε εγκαταστάσεις για Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο (LNG).

Κάνουμε σημαντικές επενδύσεις σε επίπεδο αναβάθμισης των δυνατοτήτων μας σε επίπεδο πλωτών μονάδων αποθήκευσης και επαναεριοποίησης (FSRU), για να μπορέσουμε να εισάγουμε και περισσότερο Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο μεσοπρόθεσμα. Επομένως, υπάρχουν σχέδια έκτακτης ανάγκης. Αυτό που περιγράφετε εσείς προφανώς είναι το χειρότερο πιθανό σενάριο. Εμείς πρέπει να είμαστε έτοιμοι για κάθε ενδεχόμενο.

Αλλά με ρωτήσατε εάν πιστεύω ότι μονομερώς, ως Ευρώπη, μπορούμε να απομακρυνθούμε από το ρωσικό φυσικό αέριο από τη μια στιγμή στην άλλη. Και η απάντησή μου είναι ότι προφανώς αυτό δεν είναι μια ρεαλιστική πρόταση.

Francine Lacqua: Κύριε Πρωθυπουργέ, σας ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο σας.

Eurobank-7 ΗΜΕΡΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ: Ανάκτηση του μεγαλύτερου μέρους των απωλειών της πανδημίας σε όρους πραγμα-τικού ΑΕΠ το 2021

Το 2021 ξεκίνησε με υψηλή αβεβαιότητα λόγω του 2ου lockdown και έκλεισε με εντεινόμενη ανησυχία λόγω της ενεργειακής κρίσης. Τις τελευταίες μέρες ο βαθμός αβεβαιότητας έχει οξυνθεί λόγω των αλυσιδωτών αντιδράσεων που προκαλεί η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.

Την περασμένη Παρασκευή, η ΕΛΣΤΑΤ ανακοίνωσε τους εθνικούς λογαριασμούς του 4ου τριμήνου 2021 και την πρώτη εκτίμηση για το σύνολο του έτους. Μετά τη βαθιά ύφεση το 2020 (9,0%), η ελληνική οικονομία ανέκαμψε ταχέως, καταγράφοντας ρυθμό μεγέθυνσης της τάξης του 8,3% (βλέπε Σχήμα 1).

Ορισμένα κεντρικά συμπεράσματα που δύνανται να εξαχθούν από την ανάγνωση των εθνικών λογαριασμών είναι τα ακόλουθα:

  1. Η ελληνική οικονομία, παρά την υψηλή δημοσιονομική παρέμβαση (€16,9 δισεκ. το 2021 από €23,1 δισεκ. το 2020 σύμφωνα με την Εισηγητική Έκθεση Προϋπολογισμού 2022), δεν υπεραπέδωσε σε σύγκριση με τις πρόσφατες εκτιμήσεις επίσημων οργανισμών όπως της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (πρόβλεψη για αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ κατά 8,5% το 2021). Παρά ταύτα, η επίδοση της οικονομίας ήταν σαφώς καλύτερη από τις αρχικές εκτιμήσεις. Πριν από 12 μήνες, η μέση εκτίμηση της αγοράς για τον πραγματικό ρυθμό μεγέθυνσης το 2021 ήταν στο 3,5% (πηγή Focus Economics, βλέπε Πίνακα 1), ενώ η κορύφωση της κυκλικής ανάκαμψης από την πανδημία του κορωνοϊού COVID-19 αναμενόταν το 2022. Τελικώς επετεύχθη ένα χρόνο νωρίτερα. Το υψηλό μέγεθος των μέτρων στήριξης, η ανθεκτικότητα-προσαρμοστικότητα των φορέων της οικονομίας στο 2ο lockdown, οι υψηλότερες του αναμενομένου τουριστικές εισπράξεις (€10,7 δισεκ., 58,6% των ταξιδιωτικών εσόδων του 2019) και η μεγάλη αύξηση της βιομηχανικής παραγωγής ερμηνεύουν σε έναν βαθμό το προαναφερθέν αποτέλεσμα.
  2. Παρά την αυξημένη αβεβαιότητα, οι επενδύσεις παγίων ενισχύθηκαν κατά 19,6% σε ετήσια βάση το 2021, με τη συμμετοχή τους στο ΑΕΠ να ενισχύεται στο 12,8%, ωστόσο να παραμένει η χαμηλότερη ανάμεσα στα κράτη μέλη της ΕΕ-27 (22,0% στην ΕΕ-27 και την Ευρωζώνη). Η κατηγορία του μηχανολογικού εξοπλισμού και οπλικών συστημάτων είχε την υψηλότερη συνεισφορά στην άνοδο των επενδύσεων παγίων (αύξηση 41,1%, συνεισφέροντας το 53,7% της συνολικής ενίσχυσης των επενδύσεων παγίων) και ακολούθησαν: κατοικίες (αύξηση 26,5%, συνεισφορά 12,8%), μεταφορικός εξοπλισμός (αύξηση 31,9%, συνεισφορά 12,2%), εξοπλισμός τεχνολογίας πληροφορικής και επικοινωνίας (αύξηση 18,1%, συνεισφορά 9,5%), άλλες κατασκευές (αύξηση 4,8%, συνεισφορά 6,4%) και άλλα προϊόντα (αύξηση 6,0% συνεισφορά 6,3%).
  3. Το έλλειμμα του ισοζυγίου αγαθών και υπηρεσιών παρέμεινε σε σχετικά υψηλά επίπεδα το 2021 (βλέπε Σχήμα 2), καθότι η εγχώρια ζήτηση, ήτοι η συνολική κατανάλωση και οι συνολικές επενδύσεις, συνεισέφεραν προσεγγιστικά τα 9/10 της αύξησης του πραγματικού ΑΕΠ και οι καθαρές εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών το υπόλοιπο 1/10.

Λαμβάνοντας υπόψιν την ύφεση το 2020 και την ανάκαμψη το 2021, το ετήσιο πραγματικό ΑΕΠ της Ελλάδας το 2021 ήταν μικρότερο κατά 1,4% σε σύγκριση με το 2019 (σε επίπεδο τριμήνου, το πραγματικό ΑΕΠ της Ελλάδας το 4ο τρίμηνο 2021 ήταν ίσο με το αντίστοιχο του 4ου τριμήνου 2019). Στο Σχήμα 3 παρουσιάζονται οι αντίστοιχες επιδόσεις των χωρών της ΕΕ-27 (εκτός της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας, της Σλοβακίας και της Ιρλανδίας).

Η κατάταξη των οικονομιών έχει ως εξής (πραγματικό ΑΕΠ 2021 vs 2019): Εσθονία 5,2%, Λουξεμβούργο 5,0%, Λιθουανία 4,8%, Σλοβενία 3,5%, Πολωνία 3,0%, Ουγγαρία 2,1%, Δανία 2,0%, Σουηδία 1,7%, Κροατία 1,5%, Φινλανδία 0,9%, Ολλανδία 0,8%, Λετονία 0,8%, Μάλτα 0,3%, Βέλγιο 0,3%, Κύπρος 0,3%, ΕΕ-27 -0,9%, Ευρωζώνη -1,4%, Ελλάδα -1,4%, Γαλλία -1,4%, Γερμανία -1,8%, Αυστρία -2,6%, Τσεχία -2,7%, Ιταλία -3,0%, Πορτογαλία -3,9% και Ισπανία -6,4%.

Συνεπώς, σε όρους μεταβολής του πραγματικού ΑΕΠ στη διετία της πανδημίας, η επίδοση της ελληνικής οικονομίας ήταν παρόμοια με αυτή της Ευρωζώνης, καλύτερη σε σύγκριση με άλλες χώρες του Νότου όπως η Ισπανία, η Πορτογαλία και η Ιταλία, αλλά χειρότερη σε σχέση με την Κροατία, τη Μάλτα και την Κύπρο.

Διαβάστε τη συνέχεια του άρθρου.

Κων. Μητσοτάκης στο υπουργικό συμβούλιο: “Η στήριξη επιχειρήσεων, νοικοκυριών και αγροτών θα συνεχιστεί όσο διαρκεί η ενεργειακή αναστάτωση”

Εισαγωγική τοποθέτηση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου

Καλημέρα κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, να ευχηθώ και περαστικά στον Υπουργό Επικρατείας, ο οποίος ασθενεί από Covid και βρίσκεται στην οικία του. Καθώς το γεωπολιτικό περιβάλλον συνταράσσεται ακόμα από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, τα εκεί πολεμικά δεδομένα προκαλούν αλυσιδωτές συνέπειες στα πεδία της ενέργειας και της παγκόσμιας οικονομίας.

Οι διεθνείς εξελίξεις επηρεάζουν έτσι όλο και δραματικότερα τις εθνικές προκλήσεις κάθε χώρας. Και σε έναν κόσμο ο οποίος αλλάζει ταχύτατα, ενώ ταυτόχρονα αλληλοεξαρτάται, όλα αυτά τα προβλήματα γίνονται ακόμα πιο σύνθετα. Μπορούν όμως να βρεθούν λύσεις αν αυτές είναι τολμηρές και συντονισμένες.

Συνεπώς, ο πολιτικός χρόνος πυκνώνει, αναδεικνύοντας νέες προτεραιότητες: η μάχη για την ειρήνη και τη νομιμότητα πρωτίστως να συνδυαστεί με πρωτοβουλίες, τολμηρές πρωτοβουλίες, για την αμυντική και ενεργειακή πολιτική της Ευρώπης. Η πολεμική ένταση στην Ουκρανία να περιχαρακωθεί από περιφερειακές ζώνες ασφάλειας στην ήπειρό μας. Και, βέβαια, η πολιτική να παρέμβει, επαναφέροντας τις αγορές ενέργειας στο ρόλο τους και θωρακίζοντας το εισόδημα των πολιτών, τις επιχειρήσεις, από υπερβολικές διεθνείς ανατιμήσεις.

22 03 09 0002 DPC5398

Με αυτούς τους προσανατολισμούς η κυβέρνηση κινείται στο εσωτερικό μέτωπο, αλλά ταυτόχρονα κινείται και στο ευρωπαϊκό πλαίσιο, αλλά και στο πεδίο της εγγύτερης περιοχής μας. Σε ό,τι αφορά το πρώτο, το εσωτερικό μέτωπο, να επαναλάβω τη δέσμευσή μας ότι η στήριξη επιχειρήσεων, νοικοκυριών και αγροτών θα συνεχιστεί όσο διαρκεί η ενεργειακή αναστάτωση. Το επόμενο δεκαήμερο, μάλιστα, πιστεύω ότι θα είμαστε σε θέση, με τους συναρμόδιους Υπουργούς, να ανακοινώσουμε και να δρομολογήσουμε ένα πλήρες πρόσθετο πρόγραμμα στήριξης, αξιοποιώντας τόσο εθνικούς όσο και ευρωπαϊκούς πόρους.

Όμως, ένα πανευρωπαϊκό πρόβλημα απαιτεί και πανευρωπαϊκή απάντηση. Πριν βρεθώ, λοιπόν, αύριο στο έκτακτο Συμβούλιο Κορυφής στις Βερσαλλίες με επιστολή μου στην Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, την κα Ursula von der Leyen, πρότεινα μία πολιτική παρέμβαση έξι σημείων στη διαμόρφωση της εμπορικής αξίας του φυσικού αερίου στη χονδρεμπορική αγορά. Κι αυτό γιατί, χωρίς ουσιαστικά να υπάρχει αληθινό πρόβλημα παραγωγής, ποσότητας και τροφοδοσίας του καυσίμου, οι τιμές έχουν εκτοξευτεί κερδοσκοπικά, με πρόσχημα την κρίση στην Ουκρανία.

Και, προφανώς, οι συνέπειες αυτής της κατάστασης επιδρούν στους λογαριασμούς ηλεκτρικού των καταναλωτών αλλά και στις οικονομίες όλων των κρατών. Θυμίζω ότι τα πιο πολλά κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχουν σημαντική ηλεκτροπαραγωγή από φυσικό αέριο. Είναι συνεπώς η ώρα της ευρωπαϊκής πολιτικής, η οποία σε ακραίες συνθήκες -το τονίζω σε ακραίες συνθήκες, όπως αυτές που βιώνουμε τώρα -οφείλει να πάρει τολμηρά ριζοσπαστικά μέτρα, που θα αποσυνδέουν τη γεωπολιτική από την ενεργειακή κρίση. Μέτρα έκτακτου χαρακτήρα αλλά και μέτρα άμεσης δράσης.

Αν σκεφτούμε ότι οι τιμές του φυσικού αερίου ήταν πριν την κρίση στα 30 ευρώ ανά θερμική μεγαβατώρα και τώρα έφτασαν τα 300 ευρώ, τότε αντιλαμβανόμαστε ότι ο εχθρός μας δεν είναι μόνο ο πόλεμος, αλλά μία βασική δυσλειτουργία με κερδοσκοπικά αίτια στην αγορά του φυσικού αερίου. Πρόκειται για μία πρωτοβουλία που συνδυάζεται με την ανάγκη συγκρότησης ενός Ειδικού Ταμείου απορρόφησης των αυξήσεων στην ενέργεια. Και, προφανώς, εντάσσεται στον ευρύτερο ευρωπαϊκό σχεδιασμό για την αποσύνδεση των χωρών- μελών της Ένωσης από το ρωσικό πετρέλαιο και το ρωσικό αέριο.

Εξάλλου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατέθεσε χθες στο δημόσιο διάλογο μια σειρά από προτάσεις οι οποίες θα συζητηθούν και αύριο στο έκτακτο Συμβούλιο Κορυφής. Όμως η πρότασή μας έχει μία συγκεκριμένη και ρεαλιστική στόχευση, και αυτή είναι η αποσύνδεση των πολεμικών εξελίξεων από το ράλι των τιμών και η διακοπή της αλληλοτροφοδότησης αυτών των δύο κρίσεων. Γίνεται, συνεπώς, σαφές ότι η Αθήνα συμμετέχει δυναμικά στην ατζέντα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, αύριο στο Παρίσι, με θέσεις για όλα όσα θα συζητηθούν.

Για τη στρατηγική αυτονομία, για την οποία θυμίζω ότι ήμασταν από τις πρώτες χώρες που αναδείξαμε τη σημασία της, για την ανάγκη ενίσχυσης των αμυντικών προϋπολογισμών των κρατών-μελών. Αλλά, ταυτόχρονα, θα προσέλθουμε με θέσεις και για τη μείωση της ενεργειακής μας εξάρτησης, για την ανθεκτικότητα των οικονομιών μας, για το πώς μπορούμε να κάνουμε πράξη την πιο γρήγορη μετάβαση στην πράσινη οικονομία, την ταχύτερη είσοδο των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στο ενεργειακό ισοζύγιο.

Θυμίζω, εξάλλου, ότι σήμερα οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειες είναι μακράν η φθηνότερη μορφή ενέργειας και η μόνη η οποία μπορεί να συμπιέσει προς τα κάτω το συνολικό κόστος της ενέργειας στην Ευρώπη. Γιατί οι τέσσερις αυτοί πυλώνες συγκροτούν τελικά μια νέα ευρωπαϊκή αντίληψη την οποία καλείται να οικοδομήσει η Ένωσή μας, ώστε να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στο νέο γεωπολιτικό περιβάλλον.

Παράλληλα, πέραν του εθνικού και του ευρωπαϊκού πλαισίου, σε ένα άλλο επίπεδο, την Κυριακή -όπως γνωρίζετε- επισκέπτομαι την Κωνσταντινούπολη για να τιμήσω τον Οικουμενικό Πατριάρχη, την Κυριακή της Ορθοδοξίας. Και θα συναντηθώ επίσης με τον Πρόεδρο Erdoğan, την πρόσκληση του οποίου αποδέχθηκα. Πάγια θέση μου, άλλωστε, είναι ότι τα «παράθυρα» του διαλόγου μένουν πάντα ανοιχτά, όπως κλειστές μένουν και οι πόρτες μας απέναντι σε οποιαδήποτε απειλή.

Ταξιδεύω, λοιπόν, στην Τουρκία την Κυριακή με διάθεση παραγωγική, πολύ περισσότερο όταν τις δυο χώρες μας απασχολούν ήδη ευρύτερα περιφερειακά θέματα.  Συνεπώς, ως γείτονες στον χάρτη, ως εταίροι στο ΝΑΤΟ, καλούμαστε να δοκιμαστούμε και στο πεδίο που επιβάλλει η διεθνής συγκυρία. Να κρατήσουμε, δηλαδή, την περιοχή μας μακριά από οποιαδήποτε πρόσθετη γεωπολιτική κρίση και φυσικά να συνταχθούμε με το συμμαχικό πνεύμα το οποίο καταδικάζει τον ιστορικό αναθεωρητισμό και την παραβίαση του Διεθνούς Δικαίου, αλλά και των συνόρων.

22 03 09 0022 DPD8070

Όπως έχω πει, το γεγονός ότι διαφωνούμε δεν σημαίνει ότι, ειδικά σε αυτή τη συγκυρία, δεν πρέπει να συζητούμε. Η Ελλάδα μάλιστα έχει κάθε λόγο να επιδιώκει τη συζήτηση, καθώς οι θέσεις μας εδράζονται στη διεθνή νομιμότητα.Οι προσδοκίες μου, συνεπώς, είναι μετρημένες και ρεαλιστικές. Γι’ αυτό και προσέρχομαι σε αυτήν τη συνάντηση με την αυτοπεποίθηση την οποία μας προσφέρουν οι τεκμηριωμένες εθνικές μας απόψεις.

Συνεχίζονται, τέλος -για να έρθω και στην ατζέντα του σημερινού Υπουργικού Συμβουλίου- οι σημαντικές κυβερνητικές δράσεις, σύμφωνα με τον ετήσιο προγραμματισμό μας. Από τα μεγάλα θέματα που θα μας απασχολήσουν σήμερα, επιτρέψτε μου να σταθώ, να ζητήσω την προσοχή σας, ειδικά στο μείζον ζήτημα της αναδιοργάνωσης της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας. Ένα νομοσχέδιο το οποίο έχει στόχο όλοι οι Έλληνες πολίτες να μπορούν να έχουν πλέον προσωπικό γιατρό, ο οποίος θα τους παρακολουθεί και θα τους συμβουλεύει.

Έχουμε μιλήσει πολλές φορές για την ανάγκη η περιπέτεια του Covid να αποτελέσει την αφορμή για σημαντικές παρεμβάσεις στο Εθνικό Σύστημα Υγείας και προφανώς σημαντική παρέμβαση χωρίς την ουσιαστική αναβάθμιση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας δεν νοείται. Οπότε, θα αναμένουμε με πολύ ενδιαφέρον τις εισηγήσεις και τις προτάσεις του Υπουργείου Υγείας.

Κλείνοντας, να πω ότι ο πόλεμος στην Ουκρανία μετέθεσε τον δημόσιο διάλογο αποκλειστικά στις τραγικές εξελίξεις στην Ανατολική Ευρώπη, δεν έχουμε τελειώσει όμως ακόμα με την πανδημία. Παρατηρούμε τις τελευταίες μέρες πάλι μία μικρή αύξηση των κρουσμάτων. Κατά συνέπεια, μην θεωρούμε ότι πρέπει καθ’ οποιονδήποτε τρόπο να «σφυρίξουμε λήξη» στην υγειονομική αυτή περιπέτεια μόνο και μόνο επειδή έχει σταματήσει να απασχολεί την επικαιρότητα.

Θα πρέπει να εξακολουθούμε να τηρούμε τους βασικούς κανόνες προστασίας και, προφανώς, η επιμονή μας θα εξακολουθεί να στρέφεται στην ανάγκη να συνεχίσουμε το πρόγραμμα του εμβολιασμού. Καθώς θα βαίνουμε προς την άνοιξη και το καλοκαίρι, είναι δεδομένο ότι η κατάσταση θα βελτιώνεται, αλλά θα ετοιμάσουμε από τώρα ένα σχέδιο προετοιμασίας της χώρας για το τι θα συμβεί από τον Σεπτέμβριο και μετά, το οποίο θα έχουμε την ευκαιρία να συζητήσουμε σε επόμενο Υπουργικό Συμβούλιο.

ΚΙΝ.ΑΛ: “Ο κ. Γεωργιάδης ψεύδεται και επιμένει να κάνει δηλώσεις για έναν τομέα που δεν τον γνωρίζει”

Κοινή Δήλωση Γιώργου Αρβανιτίδη και Χάρη Δούκα με αφορμή τη χθεσινή συνέντευξη του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Α. Γεωργιάδη

Ο Γιώργος Αρβανιτίδης αρμόδιος Τομεάρχης Ενέργειας και Περιβάλλοντος του Κινήματος Αλλαγής και ο Γραμματέας του Τομέα Ενέργειας του Κινήματος Αλλαγής Χάρης Δούκας, με αφορμή τη χθεσινή τηλεοπτική συνέντευξη του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Α. Γεωργιάδη όπου μεταξύ άλλων ανέφερε ότι «οι λιγνιτικές μονάδες δουλεύουν στο φουλ», έκαναν την ακόλουθη κοινή δήλωση:

«Ο κ. Γεωργιάδης ψεύδεται και επιμένει να κάνει δηλώσεις για έναν τομέα που δεν τον γνωρίζει. Τους πρώτους μήνες του έτους, με την έκρηξη των τιμών του φυσικού αερίου, η αξιοποίηση του λιγνίτη στην Ελλάδα ήταν στο 1/3 της δυναμικότητας των μονάδων. Ακόμη και τις τελευταίες δύο βδομάδες, όπου είχαμε πλέον εξωφρενικές τιμές στο φυσικό αέριο, η αξιοποίηση προσέγγισε μόλις το 50%. Η χώρα, η οικονομία και οι πολίτες δεν έχουν ανάγκη από παραπλανητικές δηλώσεις και λανθασμένα στοιχεία. Έχουν ανάγκη από έναν νέο ενεργειακό σχεδιασμό, ο οποίος θα οδηγεί με ασφάλεια και διαφάνεια στην ενεργειακή μας αυτονομία».

Η Formula 1 για 12η συνεχόμενη χρονιά στην COSMOTE TV

Η Formula 1, η κορυφαία διοργάνωση μηχανοκίνητου αθλητισμού, θα «τρέχει» και το 2022 ζωντανά στην COSMOTE TV. Η δράση των τριημέρων από όλα τα Grand Prix, το παρασκήνιο, το ρεπορτάζ και οι δηλώσεις των πρωταγωνιστών θα μεταδίδονται ζωντανά στα κανάλια COSMOTE SPORT HD, ενώ οι Κυριακάτικοι αγώνες θα «παίζουν» παράλληλα και σε ποιότητα UHD από το COSMOTE SPORT4K.

Έπειτα από το συγκλονιστικότερο φινάλε των τελευταίων ετών, η Formula 1 είναι έτοιμη να εκκινήσει με το Grand Prix του Μπαχρέιν, το τριήμερο 18-20 Μαρτίου. Η νέα σεζόν αναμένεται ακόμα πιο εντυπωσιακή, αφού ο καινούργιος σχεδιασμός των μονοθεσίων και οι νέοι κανονισμοί θα αυξήσουν ακόμη περισσότερο τον ανταγωνισμό.

Επτά από τις δέκα ομάδες διατήρησαν το ίδιο οδηγικό δίδυμο. Ο Τζορτζ Ράσελ μετακινήθηκε στη Mercedes, με τον Άλεξ Άλμπον να παίρνει τη θέση του στη Williams. Ο Βάλτερι Μπότας αντικατέστησε τον Κίμι Ραϊκόνεν στην Alfa Romeo και ο Γκουάνγιου Ζου, της Alfa Romeo, είναι ο μοναδικός rookie της σεζόν. Πώς θα αντιδράσει ο Λιούις Χάμιλτον μετά την επεισοδιακή απώλεια του περσινού πρωταθλήματος;

Είναι έτοιμος ο Μαξ Φερστάπεν να υπερασπιστεί τον τίτλο του; Θα καταφέρουν οι Ferrari και McLaren να κατακτήσουν τον τίτλο; Οι απαντήσεις θα δοθούν στις πίστες. H έμπειρη δημοσιογραφική ομάδα της COSMOTE TV, αποτελούμενη από τους Κώστα Ψάρρα, Γιάννη-Μάριο Παπαδόπουλο, Βιδιάνο Ρούσσο, Χρήστο Βασιλείου και Χρήστο Κυριαζή, θα μεταφέρει όλη τη δράση και το παρασκήνιο, με πλούσιο ρεπορτάζ.

Ο απόλυτος προορισμός μηχανοκίνητου αθλητισμού

Και το 2022, οι συνδρομητές της COSMOTE TV θα απολαμβάνουν τις μεγαλύτερες διοργανώσεις μηχανοκίνητου αθλητισμού. Formula 1, Formula 2, Formula 3, MotoGP, Moto2, Moto3, WRC, ERC, WRX, Extreme E, W Series, Rookies Cup και Moto-E θα προσφέρουν κορυφαίο θέαμα, μέσα από τα κανάλια COSMOTE SPORT. Και για όσους δεν προλαβαίνουν, η εκπομπή «GRAND PRIX», με τον Αντρέα Παλομπαρίνι, μέσα από την πλούσια θεματολογία της και με στιγμιότυπα από τους σημαντικότερους ελληνικούς αγώνες, θα μεταφέρει κάθε εβδομάδα όλη τη δράση από τους 2 και 4 τροχούς.

ΣΕΒ: Οι 5 βασικές θέσεις  για την αντιμετώπιση του κινδύνου «διαρροής άνθρακα»

Με κεντρικό μήνυμα την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής με όρους προάσπισης της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων πραγματοποιήθηκε σήμερα (Τετάρτη 9 Μαρτίου 2022) η ψηφιακή εκδήλωση του Συμβουλίου του ΣΕΒ για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη, με τίτλο: «Κλιματικοί στόχοι και διατήρηση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων».

Στην εκδήλωση παρουσιάστηκαν τα ευρήματα σχετικής μελέτης του ΙΟΒΕ και τοποθετήθηκαν εκπρόσωποι της πολιτικής ηγεσίας, καθώς και ευρωβουλευτές της Επιτροπής Περιβάλλοντος, Δημοσίας Υγείας και Τροφίμων (ENVI), που συμμετέχουν στη διαβούλευση της Ε.Ε. επί της δέσμης μέτρων «Fit for 55», με την οποία η Ε.Ε. φιλοδοξεί να πετύχει τους νέους κλιματικούς στόχους. Την εκδήλωση άνοιξε ο Γενικός Διευθυντής,κ. Κωνσταντίνος Κωνσταντίνου υπενθυμίζοντας ότι η Ε.Ε., έθεσε πρώτη τους στόχους για κλιματική ουδετερότητα μέχρι το 2050 και μείωσης των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου κατά 55% έως το 2030, σε σύγκριση με το 1990 και ότι η ευρωπαϊκή πρωτοβουλία έχει τη στήριξη των επιχειρήσεων, οι οποίες επενδύουν συστηματικά στη μείωση του ανθρακικού τους αποτυπώματος, σε σύγκριση με ανταγωνιστές εκτός Ε.Ε.

Ζητούμενο, τόνισε, παραμένει το ρυθμιστικό πλαίσιο να διασφαλίσει ίσους όρους ανταγωνισμού στις παγκόσμιες αγορές, ώστε να ελεγχθεί αποτελεσματικά ο κίνδυνος «διαρροής άνθρακα», δηλαδή της μεταφοράς επενδύσεων σε χώρες εκτός Ε.Ε. χωρίς ανάλογους κλιματικούς στόχους, λόγω υψηλού κλιματικού κόστους. Τα ευρήματα της μελέτης με τίτλο: «Επιπτώσεις της αναθεωρημένης ευρωπαϊκής πολιτικής για το Κλίμα στην ελληνική βιομηχανία και οικονομία» παρουσίασαν ο  Καθηγητής Νίκος Βέττας, Γενικός Διευθυντής ΙΟΒΕ και ο κ. Γιώργος Μανιάτης, Υπεύθυνος Κλαδικών Μελετών ΙΟΒΕ.  Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της μελέτης ο κίνδυνος της «διαρροής άνθρακα» για τη χώρα μας,  είναι ιδιαίτερα σημαντικός και αφορά κλάδους που παράγουν το 27% της Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας (ΑΠΑ) της μεταποίησης, ενώ απασχολούν περίπου 57 χιλ. εργαζόμενους (16% της συνολικής απασχόλησης στη μεταποίηση).

Πρόκειται για κλάδους με έντονη εξωστρέφεια, υψηλή ένταση κεφαλαίου και υψηλή παραγωγικότητα εργασίας –χαρακτηριστικά που αποτελούν άλλωστε ζητούμενο για το νέο αναπτυξιακό υπόδειγμα της Ελλάδας και την επίτευξη του στόχου για αύξηση του μεριδίου της βιομηχανίας στο 15% του ΑΕΠ το 2030. Η εξωστρέφεια των κλάδων αυτών είναι πολλαπλάσια του ευρωπαϊκού μέσου όρου, ενώ από το 2010 συνεισφέρουν σταθερά πάνω από το 40% στις ελληνικές εξαγωγές αγαθών, με το μεγαλύτερο μέρος τους να κατευθύνεται σε χώρες εκτός Ε.Ε.

Για τη μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα, με ταυτόχρονη προστασία της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων, το Συμβούλιο ΣΕΒ για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη αναγνωρίζει ως απαραίτητες 5 βασικές θέσεις:

  1. Εφαρμογή του προτεινόμενου Μηχανισμού Συνοριακής Προσαρμογής Άνθρακα ως συμπληρωματικού και όχι ως εναλλακτικού μέτρου της δωρεάν κατανομή δικαιωμάτων, στο πλαίσιο λειτουργίας του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών
  2. Επιστροφή του επιπλέον κόστους άνθρακα που επιβαρύνονται οι παραγωγοί εντός Ε.Ε. για τις εξαγωγές σε τρίτες χώρες
  3. Διατήρηση της αντιστάθμισης του κόστους έμμεσων εκπομπών. Οι έμμεσες εκπομπές θα πρέπει να συμπεριληφθούν στον Μηχανισμό Συνοριακής Προσαρμογής Άνθρακα μόνο όταν το κόστος τους θα έχει περιοριστεί σημαντικά, ως αποτέλεσμα αυξημένου ποσοστού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ.
  4. Θωράκιση του Μηχανισμού Συνοριακής Προσαρμογής Άνθρακα ώστε να προστατεύονται οι ευρωπαϊκές εταιρείες από πρακτικές παράκαμψής του, όπως π.χ. μέσω εισαγωγών μόνο από συγκεκριμένες μονάδες παραγωγής χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος ή μέσω εισαγωγών  ημικατεργασμένων προϊόντων.
  5. Θέσπιση μέτρων χρηματοδοτικής στήριξης για την υιοθέτηση νέων τεχνολογιών χαμηλών εκπομπών και διασφάλιση της πρόσβασης σε χρηματοδότηση από την αγορά.

Η Ευρωβουλευτής κ. Μαρία Σπυράκη, σημείωσε ότι «Με τη μεταρρύθμιση του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ETS) και την πρόταση για τον Μηχανισμό Συνοριακής Προσαρμογής Άνθρακα (CBAM), η Ευρωπαϊκή Ένωση λαμβάνει δραστικά μέτρα για τον περιορισμό του ανθρακικού αποτυπώματος της βιομηχανίας. Είναι θετικό ότι στο ETS συμμετέχουν όλοι οι κλάδοι και η ναυτιλία. Το διεθνές περιβάλλον μεταβάλλεται ραγδαία και η Ένωση καλείται να διασφαλίσει την ενεργειακή της αυτονομία, δίχως να ρισκάρει την ανταγωνιστικότητά της. Για το σκοπό αυτό, ο “ξαφνικός θάνατος” των δωρεάν δικαιωμάτων δεν μπορεί να είναι αποδεκτός. Θα κινδυνεύσουν επενδύσεις, θέσεις εργασίας και θα υπονομευθεί η επόμενη ημέρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης».

Ο Ευρωβουλευτής κ. Πέτρος Κόκκαλης, τόνισε ότι «H δημιουργία ενός μηχανισμού άνθρακα στα σύνορα της Ένωσης θα ενισχύσει την αξιοπιστία και την νομιμότητα της, στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής και στην προστασία των θέσεων εργασίας και της βιομηχανίας της. Έχουμε μια μοναδική ευκαιρία που δημιουργείται  με τη σύνδεση μεταξύ της πραγματικής προστασίας του κλίματος, της καταπολέμησης του αθέμιτου ανταγωνισμού και του ντάμπινγκ για το κλίμα, και της βιομηχανικής  καινοτομίας χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Αυτή η δυναμική μπορεί να συμβάλει στην επαναβιομηχάνιση της Ευρώπης και στη δημιουργία  θέσεων εργασίας του αύριο».

Τέλος, ο Πρόεδρος του Συμβουλίου ΣΕΒ για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη, κ. Ανδρέας Σιάμισιης, σημείωσε ότι «Η έννοια της Βιώσιμης Ανάπτυξης απαιτεί να υπάρχει ισορροπία και ρεαλισμός στις πολιτικές που ακολουθούνται από την Ευρώπη.  Είναι σαφές ότι η προτεραιότητα καθορίζεται από την κλιματική αλλαγή, αλλά η μη σωστά μελετημένη και εφαρμοσμένη πολιτική, θα οδηγήσει όχι μόνο σε μεταφορά της βιομηχανικής βάσης και οικονομικής ανάπτυξης σε χώρες εκτός ΕΕ, αλλά πολύ πιθανόν και σε ταυτόχρονη αύξηση των εκπομπών ρύπων για το ίδιο προϊόν σε παγκόσμια κλίμακα»

Τη διαδικτυακή εκδήλωση συντόνισε η δημοσιογράφος κ. Χρύσα Λιάγγου.

Δ. Μάντζος: “Οι προτάσεις του Πρωθυπουργού δεν αντιμετωπίζουν την ενεργειακή κρίση”

ΔΗΛΩΣΗ ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΑΝΤΖΟΥ, ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΥ ΤΥΠΟΥ ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΑΛΛΑΓΗΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑ

Οι προτάσεις του Πρωθυπουργού δεν αντιμετωπίζουν την ενεργειακή κρίση. Είναι άμεση ανάγκη να τεθεί πλαφόν στις εξωφρενικές χρηματιστηριακές τιμές όχι μόνο στο φυσικό αέριο, αλλά και στο πετρέλαιο. Οι ραγδαίες ανατιμήσεις προκαλούν ασφυξία σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις.

Ζητάμε άμεσα τη φορολόγηση στα απροσδόκητα κέρδη (windfallprofits) των ηλεκτροπαραγωγών. Με ειδική εισφορά και με προκαταβολή για να ενισχυθεί η ρευστότητα. Τέλος, επιμένουμε στη θέση μας για την εισαγωγή πλαφόν στη ρήτρα αναπροσαρμογής στους λογαριασμούς ρεύματος. Με όρους διαφάνειας και ενεργειακής δικαιοσύνης.

Λάζαρος Τσαβδαρίδης για το νομοσχέδιο για την οπαδική βία: «Τέρμα στις ποινές – χάδι, τέρμα στις κουκούλες στα γήπεδα, τέρμα στα κοροϊδιλίκια με τις αναστολές που αποθρασύνουν κάθε παραβατικό»

Την αποφασιστικότητα της Κυβέρνησης της ΝΔ όχι απλά να διορθώσει τα κακώς κείμενα στο αθλητικό γίγνεσθαι αλλά και να προχωρήσει σε καινοτόμες πρωτοβουλίες που θα βελτιώσουν ουσιαστικά την εικόνα και τον αντίκτυπο του επαγγελματικού και του ερασιτεχνικού αθλητισμού σε όλους μας και ειδικά στη νέα γενιά, υπογράμμισε από το Βήμα της Βουλής ο Αν. Γεν. Γραμματέας ΚΟ της ΝΔ και Βουλευτής Ημαθίας κ. Λάζαρος Τσαβδαρίδης.

Στην ομιλία του επί του νομοσχεδίου για την αντιμετώπιση της οπαδικής βίας ο κ. Τσαβδαρίδης σημείωσε ότι η οδύνη και η αγανάκτηση του συνόλου της Ελληνικής κοινωνίας για την αποτρόπαια δολοφονία του συντοπίτη μας, Άλκη Καμπανού επειδή απλά ήταν υποστηρικτής μιας άλλης ομάδας, απαιτεί πλέον όχι απλά την αυστηροποίηση της αθλητικής νομοθεσίας στη χώρα μας αλλά και έναν συνολικό εκσυγχρονισμό της ίδιας της λειτουργίας του αθλητισμού, επ’ ωφελεία της ελληνικής κοινωνίας.

Να γιατί η Κυβέρνηση της ΝΔ με ταχύτατα αντανακλαστικά ψηφίζει νομοσχέδιο το οποίο σπάει επιτέλους το δυσώδες απόστημα της οπαδικής βίας που τορπιλίζει την αγνή αγάπη για τον αθλητισμό, που αποξενώνει τον απλό φίλαθλο και την οικογένεια από τα γήπεδα, που λεκιάζει κάθε προσπάθεια για ποιοτική και υγιή αθλητική δραστηριότητα.

«Τέρμα η χαοτική κατάσταση στους οπαδικούς συνδέσμους και στα παραρτήματά τους μετεξέλιξε πολλούς από αυτούς σε στέκια παρανομίας και σε αποθήκες πυρομαχικών και επιθετικών εργαλείων. Τέρμα οι ποινές – χάδι που κανάκευαν εμμέσως την οπαδική βία. Τέρμα πια η ανωνυμία και οι κουκούλες στα γήπεδα. Τέρμα πια τα κοροϊδιλίκια με τις αναστολές που αποθρασύνουν κάθε παραβατικό. Τέρμα πια στον φόβο να πάρουμε το παιδί μας και να πάμε στο γήπεδο για να χειροκροτήσουμε την ομάδα που αγαπάμε» υπογράμμισε ο Βουλευτής Ημαθίας.

Σημείωσε δε ότι ο στόχος του ξεριζώματος της οπαδικής βίας θα ήταν γράμμα κενό περιεχομένου αν παράλληλα η Κυβέρνηση δεν προχωρούσε σε ρυθμίσεις που θα δώσουν νέα δυναμική στον αθλητισμό μας στη σύγχρονη εποχή, κινητοποιώντας κρυμμένες ή μη επαρκώς αξιοποιημένες μέχρι σήμερα δυνάμεις της αθλητικής κοινότητας.

Προς αυτή την κατεύθυνση, ανέφερε ο κ. Τσαβαρίδης, η βέλτιστη ενεργοποίηση του εθελοντισμού, του πολύτιμου δηλαδή γραναζιού κάθε μικρής ή μεγάλης αθλητικής οργάνωσης είναι κομβικής σημασίας προτεραιότητα καθώς ο αθλητικός εθελοντισμός στη χώρα μας πρέπει να πάψει να κινείται στην απαξία αλλά να θεσμοθετηθεί και να οργανωθεί, όπως αξίζει στο μέγεθος αυτής της προσφοράς, με ομπρέλα τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού.

Ίδιας μεγάλης βαρύτητας, τόνισε, είναι και οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου για την αναβάθμιση του πνευματικού, του ηλεκτρονικού αλλά και του εργασιακού αθλητισμού. Καθώς είναι τουλάχιστον οξύμωρο, όπως παρατήρησε, να έχουμε το βλέμμα μας ως κοινωνία στραμμένο στο μέλλον και την ίδια στιγμή να εθελοτυφλούμε μπροστά στη δυναμική μη συμβατών με τα στερεότυπα χρόνων αθλητικών δραστηριοτήτων, στερώντας τους τη δυνατότητα να λειτουργήσουν και να ανθίσουν επί ίσοις όροις μέσα σε ένα δομημένο από την Πολιτεία αθλητικό πλαίσιο.

Ο κ. Τσαβδαρίδης εξέφρασε και την απογοήτευσή του για την στείρα όπως τη χαρακτήρισε αντιπολίτευση του ΣΥΡΙΖΑ, που ακόμη και σήμερα σφυρίζει αδιάφορα στις απαιτήσεις ολόκληρης της κοινωνίας για κοινό μέτωπο απέναντι στο καρκίνωμα της οπαδικής βίας αλλά και για κοινή πορεία για έναν αθλητισμό που θα αποτελεί υγιές πρότυπο για τις νέες γενιές.

Εξέφρασε δε τη βεβαιότητα ότι παρά την αντιπολιτευτική πενία, η Κυβέρνηση της ΝΔ θα συνεχίζει αποφασιστικά να προχωράει σε όλες τις απαραίτητες μεταρρυθμίσεις αλλά και συγκρούσεις, για να μη διαψεύσει τις μεγάλες προσδοκίες του Ελληνικού λαού.

Αναλυτικά η ομιλία του κ. Τσαβδαρίδη:

Άννα – Μισέλ Ασημακοπούλου: “Να μην αφήσουμε την Τουρκία να γίνει «κερκόπορτα» για να παρακαμφθούν οι κυρώσεις της ΕΕ στη Ρωσία”

«Πρέπει να επιμείνουμε, ώστε η Τουρκία όχι μόνο να σταματήσει την ανάμιξή της στις δημοκρατικές μας διαδικασίες, αλλά και να υιοθετήσει μια ξεκάθαρη στάση για την ενεργό υπεράσπιση της δημοκρατίας της Ουκρανίας», τόνισε κατά την παρέμβασή της στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, για την «Έκθεση σχετικά με τις εξωτερικές παρεμβάσεις σε όλες τις δημοκρατικές διαδικασίες στην Ευρωπαϊκή Ένωση», η Ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας και του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος, κα Άννα Μισέλ Ασημακοπούλου.

Η κα Ασημακοπούλου επικεντρώθηκε στην περίπτωση της Τουρκίας, επισημαίνοντας την ανάμιξή της σε δράσεις που υπονομεύουν τις δημοκρατικές διαδικασίες. Συγκεκριμένα, αναφέρθηκε στις απόπειρες της τουρκικής κυβέρνησης να επηρεάσει τους απανταχού ομογενείς της, προκειμένου να διαδοθούν οι θέσεις της Άγκυρας και να διχαστούν οι ευρωπαϊκές κοινωνίες, στη στόχευση δημοσιογράφων, όπως ο Erk Acarer στο Βερολίνο και στις ξένες παρεμβάσεις και εκστρατείες παραπληροφόρησης, κατά των υπό ένταξη στην Ευρωπαϊκή Ένωση χωρών στα Δυτικά Βαλκάνια.

Μιλώντας για τον πόλεμο στην Ουκρανία, η κα Ασημακοπούλου σημείωσε εμφατικά: «Η Τουρκία είναι μέλος του ΝΑΤΟ και εξακολουθεί να είναι υποψήφια προς ένταξη χώρα στην ΕΕ και, ως εκ τούτου, θα πρέπει να ευθυγραμμίσει την εξωτερική της πολιτική με αυτήν της ΕΕ. Ωστόσο, στην περίπτωση της Ουκρανίας, η Τουρκία, αν και ψήφισε υπέρ της πρόσφατης απόφασης της Γενικής Συνέλευσης των Ηνωμένων Εθνών, είναι απρόθυμη να ευθυγραμμιστεί με την ΕΕ, ως προς την επιβολή οικονομικών κυρώσεων εναντίον της Ρωσίας. Διατηρεί τον εναέριο χώρο της ανοικτό στη Ρωσία και θα μπορούσε, δυνητικά, να αποτελέσει μια κερκόποτρα για να παρακαμφθούν οι εμπορικές κυρώσεις της ΕΕ».

Ακολουθεί το κείμενο της τοποθέτησης:

«Έχουμε, όλοι μας, πλήρη επίγνωση των πιέσεων που αντιμετωπίζουν τα μοντέλα Δημοκρατίας από την άνοδο του λαϊκισμού και της παραπληροφόρησης. Και στην παγκόσμια σκηνή δεν υπάρχει έλλειψη «παικτών», έτοιμων να εκμεταλλευτούν και να ενεργοποιήσουν αυτά τα σημεία πίεσης. Σε αυτήν τη σημαντική έκθεση, βλέπουμε τα ίδια κράτη να αναφέρονται ξανά και ξανά, δηλαδή τη Ρωσία, την Κίνα και την Τουρκία.

Στην περίπτωση της Τουρκίας επισημαίνονται τα εξής:

1.  Απόπειρες της τουρκικής κυβέρνησης να επηρεάσει τους απανταχού ομογενείς της, προκειμένου να διαδοθούν οι θέσεις της Άγκυρας και να διχαστούν οι ευρωπαϊκές κοινωνίες.

2. Στόχευση δημοσιογράφων, όπως ο Erk Acarer στο Βερολίνο.

3. Ξένες παρεμβάσεις και εκστρατείες παραπληροφόρησης, κατά των υπό ένταξη στην ΕΕ χωρών στα Δυτικά Βαλκάνια.

Η Τουρκία είναι μέλος του ΝΑΤΟ και εξακολουθεί να είναι υποψήφια προς ένταξη χώρα στην ΕΕ και, ως εκ τούτου, θα πρέπει να ευθυγραμμίσει την εξωτερική της πολιτική με αυτήν της ΕΕ. Ωστόσο, στην περίπτωση της Ουκρανίας, η Τουρκία, αν και ψήφισε υπέρ της πρόσφατης απόφασης της Γενικής Συνέλευσης των Ηνωμένων Εθνών, είναι απρόθυμη να ευθυγραμμιστεί με την ΕΕ, ως προς την επιβολή οικονομικών κυρώσεων εναντίον της Ρωσίας.

Διατηρεί τον εναέριο χώρο της ανοικτό στη Ρωσία και θα μπορούσε, δυνητικά, να αποτελέσει μια κερκόποτρα για να παρακαμφθούν οι εμπορικές κυρώσεις της ΕΕ. Πρέπει να επιμείνουμε, ώστε η Τουρκία όχι μόνο να σταματήσει την ανάμιξή της στις δημοκρατικές μας διαδικασίες, αλλά και να υιοθετήσει μια ξεκάθαρη στάση για την ενεργό υπεράσπιση της δημοκρατίας της Ουκρανίας».

Ν. Ανδρουλάκης: “Η άνοιξη φέτος δεν ήρθε για τα παιδιά της Ουκρανίας”

Την σημασία της Ενιαίας Εξωτερικής Πολιτικής και Άμυνας αλλά και της ενεργειακής αυτονομίας της Ευρώπης ανέδειξε ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, Νίκος Ανδρουλάκης, μιλώντας στην Ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου στο Στρασβούργο που συνεδρίασε παρουσία της Πρωθυπουργού της Εσθονίας, Κάγια Κάλας, για την Ουκρανία.

«Η Ένωση, οφείλει να αποκτήσει τα μέσα και να υπερασπιστεί τις αξίες της απέναντι στο φρικτό και τυραννικό δεσποτισμό. Η Ενιαία Εξωτερική Πολιτική και Άμυνα, η ενεργειακή αυτονομία, είναι προτεραιότητες. Ο Ευρωστρατός, τα κοινά εξοπλιστικά προγράμματα, οι ισχυρές οικονομικές κυρώσεις και το εμπάργκο όπλων είναι εργαλεία που μπορούν να περιφρουρήσουν την ευημερία μας και τα σύνορά μας» υπογράμμισε ο κ. Ανδρουλάκης.

«Η τυφλή προσήλωση των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων στα οικονομικά τους συμφέροντα, υποτίμησε τις επικίνδυνες, αυτοκρατορικές, αναθεωρητικές ιδέες του Πούτιν αλλά και του Ερντογάν» επισήμανε ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής σχολιάζοντας σχετικές πρακτικές.

«Δεν ζητώ σε καμία περίπτωση, η Ευρώπη, να επιστρέψει στον μιλιταρισμό, αλλά πρέπει να κάνουμε ότι περνάει από το χέρι μας, ώστε να μην επιτρέψουμε την επιστροφή του» έδωσε το στίγμα του ο κ. Ανδρουλάκης.

Η Ομιλία του κ. Ανδρουλάκη

“Η άνοιξη φέτος, δεν ήρθε για τα παιδιά της Ουκρανίας.

Η εισβολή του Πούτιν είναι μια παράνομη και βάρβαρη πράξη, που βυθίζει στην καταστροφή και την απελπισία έναν ολόκληρο λαό.

Δυστυχώς ζούμε προκλήσεις που τις θεωρούσαμε ένα πολύ άσχημο και μακρινό παρελθόν. Η τυφλή προσήλωση των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων στα οικονομικά τους συμφέροντα, υποτίμησε τις επικίνδυνες, αυτοκρατορικές, αναθεωρητικές ιδέες του Πούτιν αλλά και του Ερντογάν.

Πλέον, με έναν τραγικό τρόπο, ανοίγει μια νέα εποχή. Η Ένωση, οφείλει να αποκτήσει τα μέσα και να υπερασπιστεί τις αξίες της, απέναντι στο φρικτό, τυραννικό δεσποτισμό.

Η Ενιαία Εξωτερική Πολιτική και Άμυνα, η ενεργειακή αυτονομία, είναι προτεραιότητες. Ο Ευρωστρατός, τα κοινά εξοπλιστικά προγράμματα, οι ισχυρές οικονομικές κυρώσεις και το εμπάργκο όπλων είναι εργαλεία που μπορούν να περιφρουρήσουν την ευημερία μας και τα σύνορά μας, από την Εσθονία και την Φινλανδία, μέχρι την Ελλάδα και την Κύπρο.

Δεν ζητώ σε καμία περίπτωση, η Ευρώπη, να επιστρέψει στον μιλιταρισμό, αλλά πρέπει να κάνουμε ότι περνάει από το χέρι μας, ώστε να μην επιτρέψουμε την επιστροφή του.”