Αρχική Blog Σελίδα 6575

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΕ ΒΙΝΤΕΟ: Το γαλλικό αεροπλανοφόρο «Σαρλ Ντε Γκωλ» επισκέφθηκαν ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Ν. Παναγιωτόπουλος και η Γαλλίδα ομόλογός του Φλ. Παρλί

Δείτε την είδηση – πλάνα στο βίντεο:

Το γαλλικό αεροπλανοφόρο «Σαρλ Ντε Γκωλ» επισκέφθηκαν ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Ν. Παναγιωτόπουλος και η Γαλλίδα ομόλογός του Φλ. Παρλί

Το αεροπλανοφόρο του Γαλλικού Ναυτικού «Σαρλ Ντε Γκωλ» επισκέφθηκαν, χθες το βράδυ, Πέμπτη 24 Μαρτίου, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος και η υπουργός Άμυνας της Γαλλίας Φλοράνς Παρλί. Το αεροπλανοφόρο ναυλοχεί στο αγκυροβόλιο ανοικτά του Φαληρικού Όρμου. Η επίσκεψη πραγματοποιήθηκε μετά την τελετή υπογραφής υπογραφή της συμφωνίας για την προμήθεια των τριών συν μιας φρεγατών «Belh@rra» από το Πολεμικό Ναυτικό και έξι επιπλέον μαχητικών αεροσκαφών τύπου «Rafale» που πραγματοποιήθηκε στο Θωρηκτό «Γεώργιος Αβέρωφ».

Παρόντες κατά την επίσκεψη στο αεροπλανοφόρο ήταν, επίσης, ο πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων Κωνσταντίνος Τασούλας, ο υφυπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Χαρδαλιάς, ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ στρατηγός Κωνσταντίνος Φλώρος, ο αρχηγός ΓΕΝ αντιναύαρχος Στυλιανός Πετράκης, ο αρχηγός ΓΕΑ αντιπτέραρχος Θεμιστοκλής Μπουρολιάς και ο γενικός διευθυντής Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων αντιναύαρχος ε.α. Αριστείδης Αλεξόπουλος. Μετά την υποδοχή στο Γαλλικό αεροπλανοφόρο, την επιθεώρηση τιμητικού αγήματος και την ανάκρουση των Εθνικών Ύμνων της Ελλάδος και της Γαλλίας, ο Υπουργός Εθνικής Αμύνης προέβη σε δήλωση προς τους δημοσιογράφους.

ΑΠΕ ΜΠΕ/ Γραφείο Τύπου ΥΕΘΑ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΕ ΒΙΝΤΕΟ: Εντυπωσιακή και μεγαλειώδης η στρατιωτική παρέλαση για την επέτειο της εθνικής παλιγγενεσίας

Δείτε την είδηση – πλάνα στο βίντεο:

Εντυπωσιακή και μεγαλειώδης η στρατιωτική παρέλαση για την επέτειο της εθνικής παλιγγενεσίας

Με την εντυπωσιακή και μεγαλειώδη στρατιωτική παρέλαση ενώπιον της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου στην Αθήνα κορυφώθηκαν οι εορταστικές εκδηλώσεις για την 201η επέτειο της εθνικής παλιγγενεσίας και του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, Παρασκευή 25 Μαρτίου 2022.

ΑΠΕ ΜΠΕ / ΕΡΤ

Κατανομή κατά νομό στην Κεντρική Μακεδονία των 2.605 νέων κρουσμάτων κορονοϊού

Τα 2.605 νέα κρούσματα που ανακοινώθηκαν από τον ΕΟΔΥ για την Κεντρική Μακεδονία κατανέμονται ανά νομό ως εξής:

-1774 κρούσματα στην ΠΕ Θεσσαλονίκης

-166 κρούσματα στην Π.Ε Ημαθίας

-83  κρούσματα στην Π.Ε. Κιλκίς

-169 κρούσματα στην Π.Ε. Πέλλας

-98 κρούσματα στην Π.Ε. Πιερίας

-166 κρούσματα στην Π.Ε. Σερρών

-149 κρούσματα στην Π.Ε. Χαλκιδικής

Γεωγραφική κατανομή των 16.234 κρουσμάτων κορονοϊού που ανακοίνωσε σήμερα ο ΕΟΔΥ

Η γεωγραφική κατανομή των 16.234 κρουσμάτων covid-19 που ανακοίνωσε σήμερα ο ΕΟΔΥ έχει ως εξής:

Opera Στιγμιότυπο 2022 03 25 195614 eody.gov .gr

Opera Στιγμιότυπο 2022 03 25 195703 eody.gov .gr

Θεσσαλονίκη: Δύο συλλήψεις ύστερα από καταγγελία για αρπαγή ανήλικης 

Σε υπόθεση αρπαγής 15χρονης φαίνεται πως εμπλέκονται δυο αλλοδαποί, 34 και 17 ετών, οι οποίοι συνελήφθησαν στη Θεσσαλονίκη και οδηγούνται ενώπιον της Εισαγγελικής Αρχής.

Είχε προηγηθεί καταγγελία του πατέρα της ανήλικης (με καταγωγή από τη Συρία), σύμφωνα με την οποία άγνωστοι τού τηλεφώνησαν και τού ζήτησαν να καταβάλει χρήματα ώστε να επιστρέψει η 15χρονη στο σπίτι της.

Τελικά, η ανήλικη -άγνωστο προς το παρόν υπό ποιες συνθήκες- εντοπίστηκε τα προηγούμενα 24ωρα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης και μεταφέρθηκε για κατάθεση στο Τμήμα Ασφαλείας Λευκού Πύργου. Εκεί, όπως ανακοίνωσε η αστυνομία, η 15χρονη κατέθεσε ότι αρχικά διέμενε με τη θέλησή της μαζί με τον 17χρονο, σε διαμέρισμα στους Αμπελόκηπους, όπου τους επισκεπτόταν ο 34χρονος. Μετά, όμως, από είκοσι μέρες οικειοθελούς διαμονής επιθυμούσε να αποχωρήσει, κάτι που -όπως κατήγγειλε- δεν της επιτράπηκε.

Υπό αυτές τις συνθήκες ακολούθησε έρευνα της ΕΛΑΣ, που οδήγησε στις δύο παραπάνω συλλήψεις.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Θεσσαλονίκη-Θ. Πλεύρης: Όσο πηγαίνουμε προς το καλοκαίρι θέλουμε να αρθούν τα περιοριστικά μέτρα

«Όσο πηγαίνουμε προς το καλοκαίρι θέλουμε να αρθούν τα περιοριστικά μέτρα», ανέφερε ο υπουργός Υγείας Θάνος Πλεύρης, σε δηλώσεις του από τη Θεσσαλονίκη, όπου συμμετέχει στις εορταστικές εκδηλώσεις για την εθνική επέτειο ως εκπρόσωπος της κυβέρνησης.

Διευκρίνισε, ωστόσο, ότι πρόκειται για μια διαδικασία με δυναμικά χαρακτηριστικά, με βάση την πορεία της πανδημίας και σημείωσε πως μέχρι το Πάσχα θα έχουν αρθεί μια σειρά από μέτρα.

Συγκεκριμένα, απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο κ. Πλεύρης ανέφερε: «Γενικότερα όσο πηγαίνουμε προς το καλοκαίρι θέλουμε να αρθούν τα περιοριστικά μέτρα. Παρουσιάστηκε στην Επιτροπή από τη γενική γραμματέα, την κυρία Αγαπηδάκη, ένα συνολικό πλάνο της κυβέρνησης, αλλά όπως καταλαβαίνετε αυτό έχει και δυναμικά χαρακτηριστικά με βάση την πορεία της πανδημίας.

Όσο δεν πιέζεται το Εθνικό Σύστημα Υγείας θέλουμε να πάμε τουλάχιστον για τους εμβολιασμένους στην απόλυτη κανονικότητα αλλά και γενικότερα να υπάρξει άρση μέτρων. Άρα μέχρι το Πάσχα θα έχουν αρθεί μια σειρά από μέτρα αλλά σίγουρα, πηγαίνοντας προς το καλοκαίρι, αυτό θα είναι πιο ξεκάθαρο».

«Το βασικό στοιχείο που μας προστατεύει είναι ο εμβολιασμός»

Απαντώντας σε άλλη ερώτηση σχετικά με τη διάθεση των αντιικών χαπιών για την Covid-19 της Pfizer, ο υπουργός σημείωσε ότι είμαστε από τις πρώτες χώρες που τα παραλαμβάνουμε και προσέθεσε: «Αυτή τη στιγμή είναι τα χάπια της Merck, ξεκινάνε τα χάπια της Pfizer. Παράλληλα θα υπάρχει διαδικασία και για τα δύο χάπια. Υπάρχουν κάποια επιστημονικά δεδομένα αλλά η διαδικασία είναι η ίδια.

Θα διασφαλίσουμε αντιικά φάρμακα για όλο τον πληθυσμό αλλά η πρόληψη και το βασικό στοιχείο που μας προστατεύει είναι ο εμβολιασμός και αυτή τη στιγμή, παρά τα υψηλά κρούσματα τα οποία βλέπετε, το γεγονός ότι η εμβολιστική κάλυψη του ενήλικου πληθυσμού έχει φτάσει το 84-85%, ακριβώς μας προστατεύει από τις νοσηλείες και τις βαριές νοσηλείες».

Για τα νοσοκομεία και τους υγειονομικούς σε αναστολή

Ερωτηθείς, εξάλλου, ο υπουργός για το πότε θα επιστρέψουν τα νοσοκομεία στην πρότερη κατάσταση, ανέφερε ότι «αυτή τη στιγμή και στο κομμάτι των διασωληνωμένων είμαστε σε νούμερα πολύ ελεγχόμενα από το ΕΣΥ, αλλά και στις απλές κλίνες πλέον έχουμε αρκετά κενά και έχουμε τη δυνατότητα και ήδη ξεκινάει η αποκλιμάκωση».

Ανέφερε δε, ότι «σ’ όλο αυτό το πλαίσιο θέλουμε να στηρίξουμε το ΕΣΥ με τις προσλήψεις που θα γίνουν -θα βγει προκήρυξη τις επόμενες ημέρες των 4,000 νοσηλευτών- διότι ακριβώς θέλουμε πολύ γρήγορα και με διαδικασίες και συνεργασιών με τον ιδιωτικό τομέα, να μειωθούν οι λίστες των χειρουργείων, να έρθουν τα νοσοκομεία στην προτέρα κατάσταση και να είμαστε έτοιμοι, γιατί και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας και το ECDC μας προειδοποιούν ότι από τον Σεπτέμβριο ενδεχομένως να υπάρξει κλιμάκωση. Άρα αυτόν τον χρόνο τον θέλουμε για να είμαστε καλύτερα προετοιμασμένοι».

Για τους ανεμβολίαστους υγειονομικούς που βρίσκονται σε αναστολή, ο υπουργός ανέφερε ότι μέχρι 31/12 θα παραμείνουν σε αναστολή και όσο υπάρχει πανδημία δεν θα επιστρέψουν στο Εθνικό Σύστημα Υγείας. «Η απόφασή μας είναι ότι όπως ακριβώς ανανεώνονται οι συμβάσεις των ανθρώπων για να προσφέρουν για covid, από τους υγειονομικούς και ειδικά τους γιατρούς και τους νοσηλευτές υπάρχει μια παραπάνω απαίτηση της Πολιτείας ότι για να παρέχουν τις υπηρεσίες θα πρέπει να προστατεύσουν τη δημόσια υγεία, να εμβολιαστούν».

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Πρεσβεία Ισραήλ για την 25η Μαρτίου: Η Ελλάδα είναι σύμβολο ελευθερίας και δημοκρατίας για τον κόσμο – Οι σχέσεις Ελλάδας-Ισραήλ γίνονται όλο και ισχυρότερες

Την Ελληνική Δημοκρατία και τον ελληνικό λαό για την εθνική εορτή της 25ης Μαρτίου, συγχαίρει με αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης η πρεσβεία του Ισραήλ στην Ελλάδα.

«Η Ελλάδα είναι σύμβολο ελευθερίας και δημοκρατίας για τον κόσμο. Οι σχέσεις μεταξύ των χωρών και των λαών μας γίνονται όλο και ισχυρότερες με βάση τις κοινές αξίες της ελευθερίας, της ανεξαρτησίας και της κυριαρχίας καθώς και της ιστορικής κληρονομιάς. Από το ένα αρχαίο έθνος στο άλλο προσφέρουμε τη φιλία και την αγάπη μας στην Ελλάδα. Ας είναι ευλογημένο το μέλλον» τονίζει στο μήνυμά της η ισραηλινή πρεσβεία.

ΑΠΕ-ΜΠΕ / Δημήτρης Μάνωλης

Υγεία: Μεγαλύτερος ο κίνδυνος εγκεφαλικού για όσους παίρνουν ευρέως χρησιμοποιούμενα αντιεμετικά φάρμακα, σύμφωνα με γαλλική έρευνα

Μια κατηγορία ευρέως χρησιμοποιούμενων φαρμάκων κατά της ναυτίας και του εμετού συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο ισχαιμικού εγκεφαλικού, σύμφωνα με μελέτη Γάλλων επιστημόνων.

Οι ασθενείς που παίρνουν αντιντοπαμινεργικά αντιεμετικά για να αντιμετωπίσουν τη ναυτία και τους εμετούς που προκαλούνται από την ημικρανία, τη αντικαρκινική χημειοθεραπεία και ακτινοθεραπεία ή άλλες αιτίες, έχουν υπερτριπλάσια πιθανότητα να πάθουν εγκεφαλικό ισχαιμικού τύπου, σε σχέση με όσους δεν παίρνουν τέτοια φάρμακα, σύμφωνα με τη γαλλική επιστημονική έρευνα.

Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου του Μπορντό, με επικεφαλής τη δρα Αν Μπενάρ-Λαριμπιέρ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο βρετανικό ιατρικό περιοδικό British Medical Journal (BMJ), ανέλυσαν στοιχεία για 2.612 ασθενείς με μέση ηλικία 72 ετών που είχαν πάθει εγκεφαλικό και άλλα 21.859 άτομα (η ομάδα ελέγχου).

Διαπιστώθηκε ότι μεταξύ όσων είχαν πάθει εγκεφαλικό, σχεδόν οι μισοί (48%) είχαν πάρει κάποιο αντιεμετικό φάρμακο (domperidone, metopimazine ή metoclopramide) τουλάχιστον μία φορά μέσα στις τελευταίες 14 μέρες πριν το εγκεφαλικό. Οι άνδρες βρέθηκαν να έχουν τον μεγαλύτερο κίνδυνο (κατά 3,6 φορές) για εγκεφαλικό μετά από λήψη αντιεμετικού φαρμάκου.

Όπως τα αντιψυχωσικά φάρμακα, τα εν λόγω αντιεμετικά μπλοκάρουν τη δράση της ντοπαμίνης στην εγκέφαλο. Τα αντιψυχωσικά έχουν επίσης συσχετισθεί από παλαιότερες μελέτες με αυξημένο κίνδυνο ισχαιμικού εγκεφαλικού.

Και τα τρία ανωτέρω φάρμακα βρέθηκαν να αυξάνουν τον κίνδυνο εγκεφαλικού, ιδίως μετά τις αρχικές δόσεις (συγκριτικά λιγότερο, κατά 2,5 φορές η domperidone, ενώ τα άλλα δύο κατά 3,5 έως 3,6 φορές)). Η δράση τους στην κυκλοφορία του αίματος στον εγκέφαλο πιθανώς εξηγεί αυτή τη συσχέτιση.

“Δεν είναι οι πρώτες παρενέργειες αυτών των φαρμάκων που εντοπίζονται και πιθανώς δεν είναι καν οι πιο σοβαρές, όμως είναι κάτι που θα πρέπει να έχουν υπόψη τους όσοι τα συνταγογραφούν”, δήλωσε ο φαρμακο-επιδημιολόγος Αντουάν Παριεντέ.

Σύνδεσμος για την επιστημονική δημοσίευση:

https://www.bmj.com/content/376/bmj-2021-066192

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Πανελλαδική δημοσκόπηση του ΚΕΦίΜ: «Πώς βλέπουν οι Έλληνες την Επανάσταση του 1821;»

Την εικόνα, τη γνώση που έχουμε για την Επανάσταση του 1821 έρχεται να καταγράψει η δημοσκόπηση που διενεργήθηκε για λογαριασμό του Κέντρου Φιλελεύθερων Μελετών. Ειδικότερα, για το χαρακτήρα και τους πρωταγωνιστές της Επανάστασης, το ρόλο των Μεγάλων Δυνάμεων, το όφελος από τα δάνεια που το νεοσύστατο ελληνικό κράτος έλαβε κ.α.

Η δημοσκόπηση, τρίτη κατά σειρά που έχει πραγματοποιήσει το ΚΕΦίΜ από το 2019 και μετά, διενεργήθηκε από την εταιρεία MARC το διάστημα 30 Νοεμβρίου ως 5 Δεκεμβρίου, είναι πανελλαδική και έχει δείγμα 1.211 ατόμων. Εντάσσεται δε, στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού προγράμματος «200 Χρόνια από τη Φιλελεύθερη Επανάσταση».

Σε ό,τι αφορά τα κύρια ευρήματα της δημοσκόπησης, αυτά έχουν ως εξής: εν πρώτοις, «η Επανάσταση του 1821 αποτελεί κοινό τόπο αναφοράς που ενώνει όλους τους Έλληνες, ανεξαρτήτως δημογραφικών χαρακτηριστικών, μορφωτικού επιπέδου, ιδεολογικής τοποθέτησης, πολιτικής ταυτότητας», επισημαίνεται από το Κέντρο, που υπογραμμίζει ταυτόχρονα την καθολική αποδοχή που απολαμβάνει ο εθνικός χαρακτήρας της Επανάστασης (91,2%).

Οι πλέον γνωστοί πρωταγωνιστές της Επανάστασης είναι, κατά σειρά, ο Θ. Κολοκοτρώνης, ο Γ. Καραϊσκάκης και η Λ. Μπουμπουλίνα -με αύξηση άνω των 10 μονάδων η τελευταία. Παραλλήλως αναγνωρίζεται η θετική συμβολή της Φιλικής Εταιρείας (90%), των Φιλελλήνων (84,4%) και των νησιωτών πλοιοκτητών (83,8%) στην έκβαση του Αγώνα, περισσότερο από άλλους παράγοντες.

Από εκεί και πέρα, «ο Φιλελεύθερος χαρακτήρας της Επανάστασης είναι πλέον δεύτερος σε δημοφιλία μετά τον Εθνικό», με τον Κοινωνικό να περνά στην τρίτη θέση, ενώ κατά τη διάρκεια των τριών τελευταίων ετών «παρατηρείται σημαντική αύξηση του αριθμού των πολιτών που αναγνωρίζουν τον Φιλελεύθερο (από 52,9% το 2019, σε 58,4% το 2021) και Δημοκρατικό (από 40,8% σε 46,2%) χαρακτήρα της Επανάστασης». Επιπροσθέτως, 9 στους 10 Έλληνες αποτιμούν θετικά το ρόλο του Αδαμάντιου Κοραή, πατέρα του Ελληνικού φιλελευθερισμού στην επιτυχή έκβαση της Επανάστασης.

Σε ό,τι αφορά τον ρόλο των Μεγάλων Δυνάμεων στην έκβαση του Αγώνα, το 38,9% των Ελλήνων πιστεύει ότι η Ρωσία είχε την πλέον θετική συμβολή, με τη Γαλλία (20,7%) και τη Μεγάλη Βρετανία (19,7%) να ακολουθούν. Σε σχέση με την πρώτη δημοσκόπηση του 2019 η Ρωσία και η Αυστρία παρουσιάζουν μικρή πτωτική τάση, ενώ Μεγάλη Βρετανία και Γαλλία κατά τι ανοδική (σ.σ. διευκρινίζεται ότι η δημοσκόπηση πραγματοποιήθηκε πριν την έναρξη του ρωσο-ουκρανικού πολέμου).

Ταυτοχρόνως, 4 στους 10 συγκλίνουν στο θετικό ρόλο των εξωτερικών δανείων αλλά και 3 στους 10 στον αρνητικό. Διχασμένες οι απαντήσεις και στο καθοριστικό αίτιο της θετικής έκβασης της Ελληνικής Επανάστασης: σύμφωνα με το 58% αυτό ήταν οι στρατιωτικές επιτυχίες των επαναστατών, η επέμβαση των Μεγάλων Δυνάμεων, αντιτείνει το 34%.

Ακόμη, στο ερώτημα, «μύθος ή αλήθεια το κρυφό σχολειό;», το 70,5% των ερωτηθέντων πιστεύει πως είναι αλήθεια, άποψη που δεν συμμερίζεται το 23,8%. Ενώ στο ερώτημα, αν, πράγματι, η Επανάσταση ξεκίνησε την 25η Μαρτίου στην Αγία Λαύρα;, το 43% συμφωνεί πως, όντως, ξεκίνησε από εκεί η Επανάσταση, τη στιγμή που το 41,7% λέει πως είναι ένας μύθος.

Η επέτειος των 200 χρόνων ήταν, όμως, μια ευκαιρία να …φρεσκάρουμε τις ιστορικές μας γνώσεις, καθώς από τη δημοσκόπηση καταγράφεται ότι οι μισοί Έλληνες δηλώνουν ότι στη διάρκεια του 2021 διάβασαν και έμαθαν περισσότερα για το 1821, με τις τηλεοπτικές εκπομπές (28,4%), τα βιβλία (18,6%) και το διαδίκτυο (16,9%) να είναι ανάμεσα στις σημαντικότερες πηγές ενημέρωσης. Περίπου οι μισοί δηλώνουν ότι γνωρίζουν καλά την ιστορία της Ελληνικής Επανάστασης, ωστόσο μόλις 1 στους 10 συμφωνεί ότι την γνωρίζουν εξίσου καλά οι συμπολίτες τους.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ταινίες Πρώτης Προβολής: Ταινίες για όλα τα γούστα και ενδιαφέροντα ελληνικά ντοκιμαντέρ

Ακόμη επτά νέες ταινίες έρχονται αυτή την εβδομάδα στις κινηματογραφικές αίθουσες, που δεν λένε να δουν πραγματικά μια καλή μέρα. Ανάμεσα στις ταινίες, που θα κάνουν απόψε πρεμιέρα, ξεχωρίζουν ελαφρώς η ρομαντική περιπέτεια ”Η Χαμένη Πόλη” με Τσάνιγνκ Τέιτουμ, Σάντρα Μπούλοκ και Μπραντ Πιτ και το δράμα από τη Γαλλία ”Αντίο Κύριε Χάφμαν”, με τον Ντανιέλ Οτέιγ.

Ενδιαφέρον έχουν, όμως, τα δυο εγχώρια ντοκιμαντέρ ”Τελευταίο Ταξίδι” του Άρη Χατζηστεφάνου και ”Στο Ίχνος του Χρόνου” της Διονυσίας Κοπανά. Επίσης, προβάλλεται και το ”1821: Άνεμος Ελευθερίας” του Στέλιου Χαραλαμπόπουλου, με αφορμή τα 200 χρόνια από την επανάσταση.

Η Χαμένη Πόλη (The Lost City). Κωμική περιπέτεια, αμερικάνικης παραγωγής του 2022, σε σκηνοθεσία Άαρον Νι και Άνταμ Νι, με τους Μπραντ Πιτ, Τσάνινγκ Τέιτουμ, Σάντρα Μπούλοκ, Ντάνιελ Ράντκλιφ, Πάτι Χάρισον, Ρέιμοντ Λι, Τόμας Φορμπς-Τζόνσον, Όσκαρ Νούνιες κ.ά.

Εύπεπτη εύθυμη περιπέτεια στη ζούγκλα, με δόσεις ρομαντισμού, θεαματικές σκηνές, χιούμορ, γκαγκς και καλή χημεία ανάμεσα στο πρωταγωνιστικό ζευγάρι Τσάνινγκ Τέιτουμ και Σάντρα Μπούλοκ. Ένα φιλμ που πατάει πάνω στους ”Κυνηγούς της Χαμένης Κιβωτού”, με στοιχεία και χαρακτήρες και από το ”Κυνηγώντας το Πράσινο Διαμάντι”, χωρίς όμως τη λάμψη των πρωταγωνιστών της.

Οι σκηνοθέτες, Άαρον και Άνταμ Νι, αυτής της χαριτωμένης, δίχως, ωστόσο, ιδιαίτερες απαιτήσεις, κωμικής περιπέτειας, βάζουν στο μίξερ τα δύο υποδείγματα ψυχαγωγικής ρομαντικής περιπέτειας των Σπίλμπεργκ και Ζεμέκις, προσέχοντας ως ένα βαθμό τις αναλογίες και τα καρυκεύματα, ακολουθώντας με συνέπεια τις συνταγές, προσφέροντας ένα ευχάριστο δίωρο, κατά το οποίο θα αδειάσει το μυαλό του κοινού απ’ τις σκοτούρες που όλο και γίνονται βαρύτερες.

Το στόρι, που κάτι θα θυμίσει σε όλους, θέλει τη μοναχική συγγραφέα ρομαντικών περιπετειών Λορέτα να πέφτει θύμα απαγωγής από έναν δισεκατομμυριούχο που πιστεύει ότι θα τον οδηγήσει στον θησαυρό μιας χαμένης πόλης. Εκεί έρχεται, ο Άλαν, το μοντέλο που χρησιμοποιεί ως ήρωα στα μυθιστορήματά της η συγγραφέας να την βοηθήσει και να αποδείξει ότι δεν είναι μόνο για τα εξώφυλλα των βιβλίων της.

Μάλιστα, οι σκηνοθέτες, θα προσθέσουν, σε μια προσπάθεια ανανέωσης του ενδιαφέροντος της ταινίας, που από κάποια στιγμή αρχίζει να εξαντλείται από ευρήματα και έναν ακόμη αναπάντεχο χαρακτήρα, που υποδύεται αυτοσαρκαστικά και με κέφι ο Μπραντ Πιτ, ενώ στο ρόλο του γραφικού κακού δεν τα πάει άσχημα και ο Ντάνιελ Ράντκλιφ, προσθέτοντας κι αυτός ακόμη μια κωμική νότα.

Εν κατακλείδι μια κωμική ρομαντική περιπέτεια, που παρά τις αδυναμίες της και την αντιμετώπιση των χαρακτήρων ως καρικατούρες, ρέει ευχάριστα, χαρίζοντας ένα διωράκι διασκέδασης, που όμως δεν κρατάει για πολύ και με την έξοδο από το σινεμά, ο θεατής επιστρέφει στην πραγματικότητα και το μόνο που του θυμίζει την ταινία είναι τα ποπκόρν που έχουν κολλήσει στα δόντια.

ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Η διάσημη, μα μοναχική συγγραφέας Λορέτα Σέιτζ έχει αφιερώσει την καριέρα της γράφοντας ρομαντικές περιπέτειες σε εξωτικά μέρη με πρωταγωνιστή το πανέμορφο μοντέλο Άλαν, ο οποίος ερμηνεύει τον χαρακτήρα του Ντάς. Στη διάρκεια ενός προωθητικού ταξιδιού συνοδεία του Άλαν, η Λορέτα θα πέσει θύμα απαγωγής από έναν εκκεντρικό δισεκατομμυριούχο, ο οποίος ελπίζει πως μπορεί να τον οδηγήσει στον θησαυρό της χαμένης αρχαίας πόλης του τελευταίου μυθιστορήματός της. Ο Άλαν, θέλοντας να αποδείξει τον ηρωισμό του και στην πραγματική ζωή, θα αναλάβει να την απελευθερώσει.

Αντίο Κύριε Χάφμαν (Adieu Monsieur Haffmann). Δραματική ταινία, γαλλικής παραγωγής του 2021, σε σκηνοθεσία Φρεντ Καβαγιέ, με τους Ντανιέλ Οτέιγ, Ζιλ Λελούς, Σαρά Ζιραντό, Νικολάι Κίνσκι, Ματίλντ Μπισόν κ.ά.

Ενδιαφέρον δράμα, αλλά εμφανώς θεατρικής δομής, καθώς βασίζεται στο ομώνυμο θεατρικό έργο του Ζαν Φιλίπ Νταγκέρ. Η ιστορία διαδραματίζεται στο Παρίσι του 1941, που βρίσκεται υπό την κατοχή των Γερμανών κι ένας Εβραίος κοσμηματοπώλης πουλά εικονικά στον υπάλληλό του το κατάστημα, για να διαφύγει κάτι που τελικά δεν αποφασίζει και επιστρέφει, για να κρυφτεί στο υπόγειο του μαγαζιού κι ενώ ο πρώην υπάλληλός του έχει φέρει μαζί του και τη σύντροφό του.

Ταινία χαρακτήρων, που ουσιαστικά είναι γυρισμένη στους χώρους του καταστήματος, όπου βρίσκεται και το σπίτι του κοσμηματοπώλη, ένα χαμηλόφωνο δράμα, σε μια εποχή που και οι τοίχοι έχουν αυτιά και αναδεικνύει την απληστία τού ανθρώπου, καθώς ο ταπεινός υπάλληλος μεταμορφώνεται σε αφέντη, σε έναν έμπορο, που τα θέλει όλα και κυρίως να ταπεινώσει το πρώην αφεντικό του.

Ο Φρεντ Καβαγιέ (”Ο Αρχιτσιγγούνης”) μελετά τους χαρακτήρες, μπαίνει με επιδεξιότητα στη σκοτεινή πλευρά του ανθρώπου, τις ενοχές, την εκ φύσεως απληστία του, αλλά είναι φανερό ότι το έργο θα ήταν πιο αποτελεσματικό στο θεατρικό σανίδι, καθώς δεν μπορεί να περιορίσει τη θεατρικότητα και την αίσθηση ότι όλα όσα συμβαίνουν είναι η επινόηση ενός θεατρικού συγγραφέα. Και αυτό παρότι έχει στη διάθεσή του τους καταξιωμένους πρωταγωνιστές Ντανιέλ Οτέιγ, Ζιλ Λελούς και την ανερχόμενη Σαρά Ζιραντό, που πασχίζουν να πετάξουν από πάνω τους το θεατρικό ύφος, αλλά δεν τους βοηθά ιδιαιτέρως, στον τομέα αυτό, ο σκηνοθέτης.

ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Παρίσι 1941. Ο Φράνσουα Μερσιέ, ένας συνηθισμένος άντρας με μόνο σκοπό να κάνει οικογένεια με την αγαπημένη του Μπλανς, εργάζεται για τον κύριο Χάφμαν, έναν ταλαντούχο Εβραίο κοσμηματοπώλη. Υπό τη σκιά της γερμανικής κατοχής, εργοδότης και υπάλληλος αναγκάζονται να συνάψουν μία συμφωνία που, με το πέρασμα του χρόνου, θα επηρεάσει τη ζωή τους ανεπανόρθωτα.

Η Βασίλισσα της Κυψέλης (Hive). Δραματική ταινία, αλβανικής, κοσοβάρικης και ελβετικής παραγωγής του 2021, σε σκηνοθεσία της Μπλέρτα Μπασόλι, με τους Ίλκα Γκάσι, Τσουν Λάιτσι, Αουρίτα Αγκούσι, Κουμρίε Χότζα κ.ά.

Αν και είναι η πρώτη ταινία που κέρδισε στο Φεστιβάλ του Σάντανς και τα τρία σημαντικότερα βραβεία -Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας και Κοινού- αυτό το βαρύ γυναικείο δράμα από την Κοσοβάρα σκηνοθέτιδα Μπλέρτα Μπάσολι, εκτός από ένα δυνατό στόρι, μέσα σε ένα ιστορικό πλαίσιο και ρεαλιστικές κοινωνικές αναφορές, διαθέτει και ατέλειες και αφηγηματικά κενά και εύκολες συναισθηματικές επιλογές, γνωρίζοντας ότι απευθύνεται αρχικά σε ένα κοινό που ελκύεται από πρωτόλεια και επιδερμικά πολιτικά στερεότυπα (δηλαδή τους ”τρόφιμους” των φεστιβάλ).

Δράμα γυναικείας χειραφέτησης και φεμινιστικής αλληλεγγύης, που βασίζεται σε αληθινά γεγονότα, έχει ως κεντρική ηρωίδα την Φαρίγε, μια γυναίκα σε ένα χωριό του Κοσόβου, που αναζητά τον αγνοούμενο σύζυγό της, χωρίς ιδιαίτερες ελπίδες, μετά τον εμφύλιο πόλεμο της Γιουγκοσλαβίας, προσπαθεί να αναθρέψει τα δυο παιδιά της και τον ανάπηρο πεθερό της, με τα λίγα χρήματα που βγάζει από τα μελίσσια που έχει η οικογένειά της, ενώ σύντομα και μέσα σε ένα εχθρικό ανδρικό περιβάλλον, θα μπει σε μια τοπική ένωση γυναικών που στηρίζει τις χήρες της περιοχής, φτιάχνοντας μια γευστική σάλτσα από κόκκινες πιπεριές.

Η Μπρέτλα Μπάσολι, στην τρίτη της ταινία, κερδίζει με το ρεαλιστικό μινιμαλιστικό ύφος τής σκηνοθεσίας της, το δράμα μιας γυναίκας που έχει να αντιμετωπίσει εκτός από την προκατάληψη των ανδρών και τις διαδεδομένες μεθόδους της πατριαρχίας στο Κόσοβο, τις επιθέσεις που δέχεται από την κοινωνία και την πλήρη εγκατάλειψη από το νεότευκτο κράτος και την έφηβη και οργισμένη κόρη της, αλλά και τη συγκρατημένη δυσπιστία του πεθερού της. Χάνει όμως από την ανάπτυξη της ιστορίας της, αφηγηματικά να προχειρολογεί και να μετατρέπει με μιας τις δυσοίωνες καταστάσεις, το εχθρικό κλίμα που αντιμετωπίζει η ηρωίδα σε ένα ”success story”, βασισμένο στο επιχειρηματικό δαιμόνιο και τη γυναικεία αλληλεγγύη της μικρής κοινότητας.

Μια ταινία που έχει το ενδιαφέρον της, τα καλά και τα στραβά της και μια καλή ερμηνεία από την Ίλκα Γκάσι, που αποφεύγει τις συναισθηματικές ευκολίες, εν αντιθέσει με την νεαρά σκηνοθέτιδα.

ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Ο άντρας της Φαρίγε αγνοείται από τότε που ξέσπασε πόλεμος στο Κόσοβο και μαζί με τη θλίψη για τον χαμό του, η οικογένεια έχει να αντιμετωπίσει και πολλές οικονομικές δυσκολίες. Για να εξασφαλίσει την οικογένειά της, η Φαρίγε ξεκινά μια μικρή αγροτική επιχείρηση. Στη μικρή, κλειστή, πατριαρχική κοινωνία όπου ζει, όμως, η φιλοδοξία της και η προσπάθειά της να ενδυναμώσει τον εαυτό της και άλλες γυναίκες, αντιμετωπίζονται πολύ αρνητικά. Παλεύει όχι μόνο για την επιβίωση της οικογένειάς της, αλλά και ενάντια σε μια εχθρική κοινωνία που θέλει να τη δει να αποτυγχάνει.

Τα Κακά Παιδιά (The Bad Guys). Παιδική ταινία κινουμένων σχεδίων, αμερικάνικης παραγωγής του 2022, σε σκηνοθεσία Πιέρ Περιφέλ.

Ευχάριστη κωμωδία δράσης κινουμένων σχεδίων, για παιδιά αλλά και μεγάλους που θέλουν να γίνουν παιδιά για περίπου δυο ώρες, βασισμένη στη γνωστή σειρά βιβλίων του Άαρον Μπλάμπεϊ, με την υπογραφή της DreamWorks Animation και του Γάλλου σκηνοθέτη Πιέρ Περιφέλ. Ένα χαριτωμένο animation για το καλό και το κακό, την αποδοχή και την απόρριψη, με πρωταγωνιστή τον κλέφτη Mr. Wolf και τα υπόλοιπα μέλη της συμμορίας του, ένα φίδι, ένα πιράνχας, μια ταραντούλα κι έναν καρχαρία να θέλουν να αποδείξουν ότι πλέον είναι καλά παιδιά, για να γλυτώσουν τη φυλακή. Με ένα χιούμορ, που εναλλάσσεται, μια λεπτό μια χοντρό, ευφάνταστες πλάκες και το εύρημα ότι το καλό δεν απέχει και πολύ από το κακό και αντίθετα, το φιλμάκι είναι πολύ καλύτερο από τα αντίστοιχα animation που κατακλύζουν τη μεγάλη οθόνη.

Να προτιμηθεί, αν αυτό είναι δυνατό, η πρωτότυπη βερσιόν, καθώς στον Mr. Wolf χαρίζει τη φωνή του ο σπουδαίος Σαμ Ρόκγουελ, χωρίς να υποτιμάμε τη δουλειά που έχουν κάνει οι Έλληνες συνάδελφοί του.

ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Δεν έχει υπάρξει ποτέ άλλη παρέα πέντε φίλων τόσο κακόφημη όσο αυτή των ”Κακών Παιδιών” – ο τολμηρός πορτοφολάς Mr. Wolf, ο έμπειρος διαρρήκτης χρηματοκιβωτίων Mr. Snake, ο χαλαρός άρχοντας της μεταμφίεσης Mr. Shark, ο ευέξαπτος νταής Mr. Piranha και η ετοιμόλογη χάκερ Ms. Tarantula. Αλλά όταν ύστερα από αμέτρητες ληστείες η συμμορία τελικά συλλαμβάνεται, ο Mr. Wolf κάνει μια συμφωνία (την οποία δεν έχει πρόσθεση να τηρήσει) προκειμένου να γλυτώσουν τη φυλακή: Τα Κακά Παιδιά θα γίνουν καλά! Υπό την κηδεμονία του μέντορά τους, του καθηγητή Marmalade, ένα αλαζονικό, αλλά αξιολάτρευτο, πειραματόζωο, τα Κακά Παιδιά ξεκινούν να ξεγελάσουν τον κόσμο προσποιούμενα πως έχουν μεταμορφωθεί! Στην πορεία, ωστόσο, ο Mr. Wolf αρχίζει και συνειδητοποιεί ότι πράττοντας το καλό, του προσφέρει αυτό που πάντα αποζητούσε: την αποδοχή των άλλων.

Προβάλλονται ακόμη οι ταινίες:

1821: Άνεμος Ελευθερίας. Δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ ή και μυθοπλαστικό ιστορικό δράμα τεκμηρίωσης, από τον Στέλιο Χαραλαμπόπουλο, που μας έχει χαρίσει μερικά απ’ τα ομορφότερα ντοκιμαντέρ του ελληνικού σινεμά. Με αφορμή τα 200 χρόνια από την επανάσταση του 1821, το υβριδικό φιλμ παρακολουθεί τη δράση του Ιωάννη Φίλωνα -επινοημένο πρόσωπο- στην προεπαναστατική Πελοπόννησο και σε περιοχές διασποράς του Ελληνισμού, για να φωτίσει τα ιστορικά γεγονότα.

Ως έμπορος και ανώτερο στέλεχος της Φιλικής Εταιρείας, ο Φίλωνας θα μας ταξιδέψει από τη Μάνη και την Κωνσταντινούπολη μέχρι την Τεργέστη, την Βιέννη και το Ιάσιο, θα μας βάλει στο κλίμα της συνωμοτικής δραστηριότητας των Ελλήνων που ετοιμάζουν την επανάσταση και ταυτόχρονα θα φέρει στο φως πληροφορίες για την κοινωνία των αρχών του 19ου αιώνα, την καθημερινή ζωή, τις κοινωνικές συγκρούσεις, αλλά και τη διαπάλη των ιδεών, όλα προϊόν ενδελεχούς ιστορικής έρευνας.

Ο Χαραλαμπόπουλος, με συνέπεια σε αυτό που ξέρει πολύ καλά, τεκμηριώνει και περιγράφει την εποχή και το ιστορικό πλαίσιο, αποφεύγει τις γραφικότητες και τον κούφιο ηρωισμό, αλλά δεν καταφέρνει να αποφύγει ορισμένες παγίδες στόμφου και μιας τηλεοπτικής αντιμετώπισης της ιστορίας του, θυμίζοντας πολλές φορές εκπαιδευτική τηλεόραση ή καλύτερα μια παραγωγή-παραγγελία για μια εκδήλωση για την εθνική επέτειο. Πάντως, τεχνικά η ταινία είναι ιδιαιτέρως προσεγμένη, με τη φωτογραφία του Δημήτρη Κορδελά, το μοντάζ του Λάμπη Χαραλαμπίδη και τη μουσική του Πλάτωνα Ανδριτσάκη, ενώ παίζουν και οι Τίμος Παπαδόπουλος, Σήφης Πολυζωίδης, Πάνος Κυπαρίσσης, Ρηνιό Κυριαζή, Γιάννης Αναστασάκης κ.ά.

Τελευταίο Ταξίδι. Ελληνικό ντοκιμαντέρ (2021) του δημοσιογράφου και ντοκιμαντερίστα Άρη Χατζηστεφάνου, που ακολουθεί τα βήματα του Νίκου Καζαντζάκη σε δυο ταξίδια που πραγματοποίησε στην Ιαπωνία, πριν και μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και με τον Γιάννη Αγγελάκα και την Όλια Λαζαρίδου να διαβάζουν αποσπάσματα από το βιβλίο του συγγραφέα ”Ταξιδεύοντας: Ιαπωνία – Κίνα”.

Ο Χατζηστεφάνου (”Χρεοκρατία”, ”This Is Not a Coup”) που εξελίσσεται ως ένας σημαντικός δημιουργός ντοκιμαντέρ, κινηματογραφεί σε αστραφτερό ασπρόμαυρο και συνοδεύει τις σκέψεις του Καζαντζάκη, με εικόνες, πολλές φορές εντυπωσιακές, αλλά και στιγμιότυπα από animation, video games και ιαπωνικά manga. Σχολιάζει με πολιτική ματιά έναν κόσμο που γοήτεψε και επηρέασε την πολιτική και φιλοσοφική σκέψη του συγγραφέα καθοριστικά, ενώ τα γυρίσματα στην Ιαπωνία, που διήρκησαν ένα χρόνο, μας φέρνουν κοντά σε πολλά απ’ αυτά που πήγε ο Καζαντζάκης. Όπως σημειώνει ο ίδιος ο σκηνοθέτης: «Καταγράψαμε τα μνημεία που γνώρισε και έμειναν αναλλοίωτα στον χρόνο και τον πόλεμο, αλλά και τις πόλεις και τις γειτονιές που άλλαξαν με θεαματικό τρόπο.

Τον φανταστήκαμε να κατευθύνεται προς τους οίκους ανοχής της συνοικίας Γιοσιβάρα, καθισμένο όχι σε μια ”ρικσά” αλλά σε ένα Uber. Τον είδαμε να προβλέπει τη μετατόπιση της διεθνούς γεωπολιτικής σκακιέρας προς την Ανατολική Ασία αλλά και να αποσιωπά την άνοδο του φασισμού που γιγαντωνόταν μπροστά στα μάτια του. Να εγκαταλείπει τον βουδισμό για χάρη του Έπαφου (του θεού της αφής), αλλά να μην βρίσκει ποτέ τον υλισμό». Δημιουργικό μοντάζ από τον Άρη Τριανταφύλλου και μουσική από τον Άρη Αζιλαζιάν.

Στο Ίχνος του Χρόνου. Ελληνικό ντοκιμαντέρ του 2020, σε σκηνοθεσία της Διονυσίας Κοπανά, εμπνευσμένο από το έργο, τη σκέψη και την ανθρωπιά του μεγάλου αρχαιολόγου Γιάννη Σακελλαράκη, που διακρίθηκε για τις αρχαιολογικές ανασκαφές και ανακαλύψεις του στην Κρήτη. Ένα γοητευτικό και με τον πρέποντα σεβασμό αφιέρωμα στον εκλιπόντα αρχαιολόγο, ένα ταξίδι που αναζητά τον άνθρωπο που δεν είναι πλέον παρών, μέσα από το ίχνος που άφησε στους τόπους όπου βρέθηκε και στους ανθρώπους που γνώρισε.

(Φωτογραφία από την ταινία ”Χαμένη Πόλη”)

ΑΠΕ-ΜΠΕ / Χάρης Αναγνωστάκης