Αρχική Blog Σελίδα 14181

Τι γίνεται και χαλάνε όλα; – Γράφει η Αγλαΐα Κρητικού, Ψυχολόγος στην Αθήνα

Γιατί οι προδιαγραφές είναι καλές και στην πορεία χαλάνε; Μήπως δεν πιστεύουμε αρκετά στον εαυτό μας, ότι δηλαδή μπορούμε να τα καταφέρουμε; Μήπως δεν εμπιστευόμαστε αρκετά τον άλλον ότι θα είναι εκεί, δίπλα μας; Ή μήπως ο άλλος δεν πιστεύει αρκετά σε εαυτό του;  Μήπως ο άλλος…; Μήπως αφήνουμε πολύ τον άλλο να μπαίνει; Μήπως είμαστε πολύ χαλαροί; Μήπως είμαστε πολύ άκαμπτοι;

Γράφει η Ψυχολόγος Αγλαΐα Κρητικού

Θα μπορούσα να γράφω συνέχεια λόγους, λόγους και δε θα τέλειωνα ποτέ, αν ήθελα να απαριθμήσω τους πιθανούς λόγους που ένα ζευγάρι δεν τα πάει καλά ή δεν τα πήγε καλά ή όπως θα ήθελε!

Ποια είναι η συνταγή της ευτυχίας;

Ειλικρίνεια, εμπιστοσύνη, αγάπη, έλξη, πάθος, φιλία, χαρά, συνέπεια, καλοσύνη, φροντίδα, ικανότητα, εξυπνάδα, κοινωνικότητα. Και πάλι δε θα τελειώσω ποτέ!

Κάθε ζευγάρι, όπως κάθε άνθρωπος, είναι μοναδικό και έχουν το δικό τους αποκλειστικά τρόπο να εκφράσουν όλα τα παραπάνω.  Για αυτό κι ένας ειδικός ζητά να ακούσει από το ζευγάρι συγκεκριμένα παραδείγματα, που να καταδεικνύουν τη δική του σύνθεση και πλοκή των γεγονότων και τη δική τους δαντέλα συναισθημάτων.

Κάθε φορά ανακαλύπτουμε πόσο πολύπλοκο είναι αυτό και ταυτόχρονα πόσο απλό, αφού αυτό που όλοι θέλουμε είναι η αγκαλιά που είχαμε ή που δεν είχαμε από τη μαμά μας, η αποδοχή που είχαμε ή δεν είχαμε από τη μαμά και τον μπαμπά μας, η χαρά που πήραμε ή δεν πήραμε στα παιδικά μας χρόνια, η αγάπη που εισπράξαμε ή δεν εισπράξαμε στα παιδικά μας χρόνια. Και έτσι προχωράμε. Βήμα – βήμα, όλο και πιο μπροστά, όλο και πιο βαθιά μέσα μας. Καλό ταξίδι!


 

Η Αγλαΐα Κρητικού είναι Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια στην Αθήνα και επιστημονικός συνεργάτης του Κέντρου Συμβουλευτικής και Ψυχολογικής Υποστήριξης «Επαφή».

Μαθησιακές δυσκολίες, διάγνωση και αντιμετώπιση. “Εργαλεία” για μία πιο εύκολη ζωή

Μπορεί τα σχολεία να έχουν κλείσει, αλλά οι έγνοιες των γονέων για το πώς θα τα πάνε τα παιδιά τους στο σχολείο με τη νέα χρονιά δεν σταματούν ποτέ. Ειδικά για τους γονείς παιδιών με μαθησιακές ή άλλες δυσκολίες.

Σύμφωνα με έρευνες, το ποσοστό των παιδιών αυτών παγκοσμίως μεγαλώνει, ωθώντας έτσι τα εκπαιδευτικά συστήματα να παρέχουν προβλέψεις για όλο το φάσμα των δυσκολιών.

Στην Ελλάδα, η Ειδική Αγωγή, αν και… «πολύπαθη», προσφέρει μία λύση. Πότε, όμως, ένα παιδί εντάσσεται στην ειδική εκπαίδευση; Μέχρι πρόσφατα, τα Κέντρα Διάγνωσης Διαφοροδιάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕΔΔΥ) ήταν επιφορτισμένα με την αξιολόγηση των μαθητών και γνωμοδοτούσαν και εισηγούνταν για το κατάλληλο εκπαιδευτικό πλαίσιο φοίτησης.

Μετά την πρόσφατη ψήφιση του νόμου για τις δομές Εκπαίδευσης, τα ΚΕΔΔΥ μετεξελίσσονται σε Κέντρα Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (ΚΕΣΥ), έχοντας εκτός των αρμοδιοτήτων των ΚΕΔΔΥ και εκείνη της υποστήριξης των μαθητών στο σχολικό πλαίσιο και την ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών ώστε να είναι σε θέση να αντιμετωπίζουν τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών τους.

«Για το σκοπό αυτό, ορίζεται υπεύθυνος εκπαιδευτικός ως σύνδεσμος επικοινωνίας με το ΚΕΣΥ της περιοχής του σχολείου με σκοπό την άμεση επικοινωνία και υποστήριξη από τη διεπιστημονική ομάδα του ΚΕΣΥ στην οποία μετέχουν εκπαιδευτικός, ψυχολόγος και κοινωνικός λειτουργός και εφόσον κρίνεται απαραίτητο λογοθεραπευτής, εργοθεραπευτής και φυσικοθεραπευτής», ανέφερε, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο διευθυντής Ειδικής Αγωγής του υπουργείου Παιδείας, Παναγής Κασσιανός.

Η μετεξέλιξη των ΚΕΔΔΥ σε ΚΕΣΥ για τον κ. Κασσιανό είναι μεγάλης σημασίας, ειδικά στο κομμάτι της σύνδεσης με τη σχολική διαδικασία.

Η πρώιμη παρέμβαση και η παραπομπή σε ειδικούς

Πολλοί, γονείς, ωστόσο, έχουν το άγχος μήπως όταν αποταθούν σε ειδικούς, είναι ήδη αργά. Όντως, για όσους ασχολούνται με την Ειδική Αγωγή, το ζήτημα της πρώιμης παρέμβασης (στην ηλικία 2-4 χρόνων) είναι πολύ σημαντικό, αναγνωρίζεται όμως ότι δεν υπάρχει καθορισμένο πλαίσιο, μέσα στο οποίο να μπορέσουν να κινηθούν οι γονείς.

«Η διαπίστωση των διαταραχών της ανάπτυξης σε πρώιμο ηλικιακό στάδιο που πιθανόν να προκαλέσουν δυσκολίες μάθησης δεν είναι μια απλή διαδικασία που μπορεί να εκτιμηθεί από τους γονείς μέσα από μια σειρά οδηγιών», σχολίασε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Κασσιανός.

Πράγματι, υπάρχουν ενδείξεις κατά την πρώιμη φάση της ανάπτυξης ενός παιδιού, που μπορούν να «χτυπήσουν το καμπανάκι» για τους γονείς, όπως είναι η καθυστέρηση στην ομιλία και στην ανάπτυξη της κίνησης, η αδυναμία συγκέντρωσης της προσοχής και η εύκολη διάσπαση αυτής από δραστηριότητες.

«Η εμπειρία δείχνει ότι εύκολα μπορεί να υπερεκτιμηθούν ή να αγνοηθούν οι παρατηρήσεις των γονέων. Γι αυτό χρειάζεται ψυχραιμία και να μην διστάζουμε να ζητήσουμε βοήθεια από ειδικούς», πρότεινε ο κ. Κασσιανός.

Σε πρώτο στάδιο, στη βρεφική και πρώτη παιδική ηλικία ο παιδίατρος είναι το πλέον οικείο πρόσωπο για τους γονείς. Γι αυτό κρίνεται απαραίτητη πλέον η εκπαίδευση των παιδιάτρων στην ανίχνευση πρώιμων διαταραχών της ανάπτυξης ώστε να είναι σε θέση να κατευθύνουν τους γονείς σε άλλους ειδικούς.

Σε δεύτερο στάδιο, πρόσωπο-κλειδί είναι ο εκπαιδευτικός στο νηπιαγωγείο και το δημοτικό, που θα πρέπει να είναι σε θέση να καθοδηγήσει τους γονείς για την περαιτέρω διερεύνηση των δυσκολιών του παιδιού τους.

Όπως σημείωσε ο κ. Κασσιανός, μεγάλο θέμα είναι το κατά πόσο οι γονείς είναι έτοιμοι να αποδεχτούν αυτό που παρατηρούν ή τους εντοπίζουν άλλοι και να ζητήσουν υποστήριξη από ειδικούς.

«Το γνωρίζουμε ότι είναι ένα πολύ δύσκολο θέμα η παραδοχή κάποιου μικρού ή μεγάλου ελλείμματος στην πορεία ανάπτυξης του παιδιού τους. Οι γονείς δεν χρειάζεται να κατηγορούνται γι αυτό αλλά να βοηθούνται να το αποδεχτούν», τόνισε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Εξάλλου, όσο πιο έγκαιρη είναι η υποστήριξη του παιδιού στο στάδιο της πρώιμης παρέμβασης, τόσο πιο εύκολη η υποστήριξη των παραμέτρων που σχετίζονται άμεσα με τη γνωστική ανάπτυξη και την ικανότητά του να ανταποκριθεί στις ακαδημαϊκές απαιτήσεις του σχολικού πλαισίου.

Σημαντικό είναι, βέβαια, να υπογραμμιστεί για μία ακόμη φορά το κομμάτι της ψυχραιμίας με την οποία θα πρέπει να παρατηρούν οι γονείς τις σχετικές ενδείξεις ή τα σχόλια των δασκάλων.

Μετά τα ΚΕΣΥ, τι;

Με την έναρξη λειτουργίας των ΚΕΣΥ, ο κάθε μαθητής με μαθησιακή ή άλλη δυσκολία μπορεί να ενταχθεί στην εκπαιδευτική διαδικασία και να υποστηριχθεί με τους εξής τρόπους:

α) Σε σχολική τάξη του γενικού σχολείου, εφόσον πρόκειται για μαθητές με ήπιες μαθησιακές δυσκολίες, υποστηριζόμενοι από τον εκπαιδευτικό της τάξης.

β) Σε σχολική τάξη του γενικού σχολείου, με παράλληλη στήριξη-συνεκπαίδευση, από εκπαιδευτικούς με εξειδίκευση στην ειδική αγωγή, όταν αυτό επιβάλλεται από το είδος και το βαθμό των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών. Η παράλληλη στήριξη παρέχεται σε μαθητές που μπορούν με κατάλληλη ατομική υποστήριξη να παρακολουθήσουν το αναλυτικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα της τάξης.

γ) Σε σχολική τάξη του γενικού σχολείου, υποστηριζόμενοι από ειδικά οργανωμένα και κατάλληλα στελεχωμένα Τμήματα Ένταξης (ΤΕ) που λειτουργούν μέσα στα σχολεία γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης.

δ) Όταν η φοίτηση των μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες καθίσταται ιδιαίτερα δύσκολη στα σχολεία του κοινού εκπαιδευτικού προγράμματος ή στα τμήματα ένταξης, λόγω των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών τους, η εκπαίδευση των μαθητών αυτών παρέχεται σε Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης ή με διδασκαλία στο σπίτι, όταν αυτή κρίνεται αναγκαία, για σοβαρά βραχυχρόνια ή χρόνια προβλήματα υγείας, τα οποία δεν επιτρέπουν τη μετακίνηση και φοίτηση των μαθητών στο σχολείο.

Βοήθεια στην καθημερινότητα

Όταν μιλάμε για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι οι δυσκολίες αυτές δεν εξαντλούνται στη ζωή τους μέσα στην σχολική τάξη, αλλά κυρίως έξω από αυτήν. Μεταξύ άλλων, σε ένα περιβάλλον που οι περισσότερες διαδικασίες γίνονται μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή και χρήσης του διαδικτύου, ένα βοήθημα που επιτρέπει την πρόσβαση σε αυτά είναι βασικό.

Ένα τέτοιο βοήθημα είναι το «3asyR», το οποίο έχει ως στόχο να βοηθήσει τους ανθρώπους με αναγνωστικές δυσκολίες στη διαδικτυακή ανάγνωση και μάλιστα, είναι διαθέσιμο προς χρήση για τη σελίδα του ΑΠΕ-ΜΠΕ, www.amna.gr.

«Χρησιμοποιούμε διάφορες επιλογές που μπορεί να χρησιμοποιήσουν οι χρήστες από το μενού, όπως να αυξήσουν τη γραμματοσειρά, να αλλάξουν τη γραμματοσειρά σε dyslexic font, να επιλέξουν το χρώμα του μαρκαδόρου, ανάμεσα σε 15 φιλικά προς σε αυτά χρώματα, να υπογραμμίσουν μια παράγραφο, να επιλέξουν τη γλώσσα που επιθυμούν και την επιλογή του text tο speech, ανάμεσα σε 20 φωνές διαφορετικών γλωσσών. Να ακούσουν δηλαδή το κείμενο που υπογράμμισαν», εξήγησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η CEO και συνιδρύτρια του «3asyR», Μαρία Τσιάνα.

«Ως δυσλεξική, ο τρόπος που είχα βρει να διαβάζω ευκολότερα είναι να χρησιμοποιώ μαρκαδόρο, ώστε τα μάτια να είναι εστιασμένα στο κείμενο. Ουσιαστικά, με το “3asyR” μεταφέραμε αυτή την εμπειρία online», πρόσθεσε.

Το «3asyR» μπορεί ο κάθε χρήστης να το χρησιμοποιεί ως επέκταση του Chrome, ως εργαλείο διαβάσματος για τις ιστοσελίδες που επισκέπτεται. Είναι διαθέσιμο ωστόσο και ως «web plugin», όπως είναι στο σάιτ του ΑΠΕ-ΜΠΕ, για εταιρίες και οργανισμούς που θέλουν η ιστοσελίδα τους να είναι προσβάσιμη σε ανθρώπους με αναγνωστικές δυσκολίες.

 

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ο “πρώτος των πρώτων” στις πανελλαδικές εξετάσεις Ευαγγελινός Μιχελής: «Η επιτυχία ή μία παροδική αποτυχία δε καθορίζουν τη ζωή σου»

«Όταν έχεις όρεξη, δημιουργικότητα και συνέπεια στη ζωή σου θα βρεις το δρόμο σου και θα δημιουργήσεις τις προϋποθέσεις να πας τη χώρας σου μπροστά…» με αυτά τα λόγια ο αριστεύσας στις Πανελλαδικές εξετάσεις, με 19.376 μόρια, Ευαγγελινός Μιχελής από τα Δενδρινάτα Πυλάρου της Κεφαλονιάς, ολοκλήρωσε τη συνέντευξή του στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Μία συνέντευξη χαρακτηρισμένη από την αυθεντικότητα και τον παρορμητισμό ενός νέου ανθρώπου που μόνο θετικά μηνύματα μπορεί να δώσει.

Ο Ευαγγελινός Μιχελής, ο μεγαλύτερος γιος μιας πολύτεκνης οικογένειας, με οχτώ παιδιά, είναι και ήταν το καμάρι του μικρού χωριού, των 60 συνολικά μόνιμων κατοίκων, τα Δενδρινάτα Πυλάρου.

Μιχελής 1
Οικογένια Γεράσιμου Μιχελή

Από μικρός, όπως αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πατέρας του, Γεράσιμος Μιχελής, ήταν ένα παιδί διαφορετικό από τα υπόλοιπα, με μοναδικές του αγάπες, τη μουσική και τα βιβλία.

«Ήταν βιβλιοφάγος, από την ώρα που έμαθε να διαβάζει» θα πει ο κ. Μιχελής, που ξεδιπλώνει στιγμές του γιου του στο μικρό χωριό και στιγμές με την οικογένεια του, όταν ο Ευαγγελινός, απτόητος από την κούραση του παιχνιδιού, άρπαζε το βιβλίο και χανόταν μέσα στις σελίδες του.

«Θα μπορούσε να βγάλει και 20, αλλά η βιολογία τον “πρόδωσε”» λέει με απίθανο χιούμορ και απόλυτη υπερηφάνεια, ο κ. Μιχελής, καθηγητής στο επάγγελμα, που ξέρει τις δυνατότητες του γιου του καλύτερα από τον καθένα.

Και ο Ευαγγελινός το ίδιο αισθάνεται. Ο άπιαστος για πολλούς βαθμός των 19.376 μορίων, για αυτόν θα μπορούσε να είναι ακόμη καλύτερος, όχι από επίδειξη, αλλά από γνώση.

«Για αυτό που ένιωσα μεγάλη έκπληξη ήταν η έκταση που πήρε το όλο ζήτημα, στην τοπική κοινωνία και ευρύτερα στην Ελλάδα» θα πει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Ευαγγελινός που δεν κρύβει τη χαρά του κυρίως για την αναγνωρισιμότητα που έλαβε ο τόπος του, μετά τη δική του επιτυχία.

Στόχος του δεν ήταν αρχής εξαρχής η ιατρική. Όπως μας εκμυστηρεύτηκε ο πατέρας του η επιμονή μίας καθηγήτριάς του στη δευτέρα λυκείου, της κ, Σιμάτη, ήταν αυτή που τον οδήγησε να αποφασίσει να επιλέξει τον συγκεκριμένο κλάδο σπουδών.

Μιχελής 3
Ο Ευαγγελινός Μιχελής

«Η επιτυχία μου να περάσω στην ιατρική είναι μόνο η αρχή. Θέλω να βοηθήσω τον κόσμο να γίνει καλά. Έστω και να τον κάνω πιο χαρούμενο, αυτό μου αρκεί. Μακάρι να καταφέρω να ασχοληθώ με μία καινοτόμο έρευνα, σε μία πρωτότυπη θεραπεία. Όλα αυτά όμως τα όνειρα του μέλλοντος μπορεί να πραγματοποιηθούν μόνο σε συνεργασία με άλλους ανθρώπους. Η ιατρική δεν είναι ατομική υπόθεση» θα πει χαρακτηριστικά ο Ευαγγελινός Μιχελής.

Ένα παιδί, με μυαλό ενός ενήλικα, που γνωρίζει πολύ καλά τι θέλει να κάνει στη ζωή του. Ένα παιδί που η πολυμελής οικογένεια του, του έδωσε όλα εκείνα τα εφόδια ψυχικά και υλικά για να αριστεύσει σήμερα.

Πώς μπορεί όμως σε μια οικογένεια με οχτώ παιδιά να μείνει κάποιος ανεπηρέαστος από τη «φασαρία» και να αφοσιώνεται στο στόχο του;

«Στο σπίτι γίνεται ένας mini πόλεμος. Το μυστικό όμως είναι ένα: να ισορροπείς, να σέβεσαι τα θέλω των άλλων και να συμβιώνεις με ηρεμία. Όταν μάθεις να μοιράζεσαι αποκτάς άλλα προτερήματα για την υπόλοιπη ζωή σου. Συνυπήρχα με την οικογένεια μου και θα συνεχίσω να το κάνω. Δεν λέω, κάποιες φορές, κυρίως μετά το Πάσχα, χρειάστηκε να πηγαίνω στη γιαγιά μου για να διαβάζω. Η αγάπη της μου έδινε περίσσιο κουράγιο» εξηγεί ο Ευαγγελινός.

Όσο για τους φίλους και τις στερήσεις που έχει ένα παιδί στην ηλικία του Ευαγγελινού, προκειμένου να διαθέσει πολλές ώρες από το χρόνο του, στο διάβασμα, ο Ευαγγελινός αισθάνεται ότι το αποτέλεσμα τον δικαίωσε απόλυτα, ενώ αμέσως μετά τις εξετάσεις «δραπέτευσε» με τους φίλους του που και αυτοί είχαν επιτυχία στις πανελλαδικές εξετάσεις, για λίγες ημέρες στην Πάρο.

Αυτό που δε στέρησε ποτέ από τον εαυτό του ήταν η «τούμπα» και η Φιλαρμονική της Σάμης στην οποία παίζει από μικρός.

Ο μακρύς δρόμος για την ακαδημαϊκή μόρφωση, τον Ευαγγελινό δε τον πτοεί πουθενά, άλλωστε μόλις τελείωσε το δημοτικό, ήταν αναγκασμένος να φεύγει πολύ νωρίς το πρωί, από το μικρό του χωριό για να φτάσει στο γυμνάσιο και μετέπειτα στο Γενικό Λύκειο της Σάμης.

Τον Ευαγγελινό, τον βρήκαμε, λίγο μετά το τέλος του ωραρίου του από τη δουλειά, όπου εργάζεται τα δύο τελευταία καλοκαίρια στη reception ενός μικρού ξενοδοχείου, για να βγάλει το χαρτζιλίκι του, όπως λέει, και να αποκτήσει τη δική του αυτονομία. Μιλώντας απταίστως αγγλικά αλλά και ιταλικά, ο Ευαγγελινός, τα πάει άψογα και στις δημόσιες σχέσεις.

Το βλέμμα του ήρεμο και καλοσυνάτο, η ιατρική τον περιμένει, αυτός όμως εξυπηρετεί τον κόσμο με ευγένεια.

«Οι καρδίες μας ηρεμούν μόνο όταν αυτό που κάνεις το κάνεις με αγάπη» θα μας πει. «Η επιτυχία ή μία παροδική αποτυχία δε καθορίζουν τη ζωή σου. Όμως όλες οι γνώσεις που αποκτάς θα φανούν χρήσιμες στο μέλλον, αν έχεις όρεξη και διάθεση να τις χρησιμοποιήσεις και να κάνεις τον κόσμο πιο όμορφο» θα πει όλο νόημα ο αριστούχος, μελλοντικός γιατρός, Ευαγγελινός Μιχελής.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ιαπωνία: Τουλάχιστον 62 νεκροί και δεκάδες αγνοούμενοι από τις «άνευ προηγουμένου» βροχοπτώσεις

Ο απολογισμός των νεκρών από τις άνευ προηγουμένου βροχοπτώσεις που πλήττουν την Ιαπωνία αυξήθηκε σήμερα σε τουλάχιστον 62, καθώς εκτεταμένες πλημμύρες έχουν υποχρεώσει εκατομμύρια κατοίκους να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους, ενώ περισσότερες βροχοπτώσεις αναμένεται να πλήξουν ορισμένες περιοχές για τουλάχιστον άλλη μια ημέρα.

Σε ορισμένα τμήματα της δυτικής Ιαπωνίας έπεσε τρεις φορές περισσότερο νερό απ’ ό,τι θεωρείται φυσιολογικό για τον Ιούλιο. Προκάλεσε κατολισθήσεις και πλημμύρες ποταμών, με αποτέλεσμα πολλοί άνθρωποι να παγιδευτούν στα σπίτια τους ή σε σκεπές.

«Δεν είχαμε δει ποτέ τέτοια βροχή», δήλωσε σε συνέντευξη Τύπου εκπρόσωπος της Ιαπωνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας. «Η κατάσταση είναι εξαιρετικά επικίνδυνη».

Τουλάχιστον 62 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους και 44 είναι αγνοούμενοι, μετέδωσε το εθνικό ραδιοτηλεοπτικό δίκτυο NHK. Μεταξύ των αγνοουμένων είναι ένα εννιάχρονο αγόρι που πιστεύεται ότι παγιδεύτηκε στο σπίτι του από κατολίσθηση που στοίχισε τη ζωή σε τουλάχιστον τρεις άλλους ανθρώπους, μεταξύ των οποίων και ένας 80χρονος άνδρας.

Η ιαπωνική κυβέρνηση δημιούργησε ένα κέντρο διαχείρισης της έκτακτης κατάστασης στο γραφείο του πρωθυπουργού και περίπου 54.000 διασώστες του στρατού, της αστυνομίας και της πυροσβεστικής έχουν αποσταλεί σε περιοχές στη νοτιοδυτική και τη δυτική Ιαπωνία.

«Εξακολουθεί να αγνοείται η τύχη πολλών ανθρώπων και άλλοι έχουν ανάγκη βοήθειας, κάνουμε κούρσα με τον χρόνο», δήλωσε ο πρωθυπουργός Σίνζο Άμπε.

Έκτακτες προειδοποιήσεις για σφοδρές βροχοπτώσεις παραμένουν σε ισχύ σε τρεις νομαρχίες. Τριακόσια χιλιοστά βροχής προβλέπεται να πέσουν το πρωί της Δευτέρας σε τμήματα του νησιού Σικόκου.

Περίπου 2 εκατομμύρια άνθρωποι έχουν πάρει εντολές να απομακρυνθούν από τα σπίτια τους και  ανάλογη σύσταση έχει γίνει σε 2,3 εκατομμύρια άλλους. Προειδοποιήσεις για κατολισθήσεις έχουν εκδοθεί στο ένα τέταρτο των νομαρχιών της χώρας.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ταϊλάνδη: Άρχισε η επιχείρηση για τη διάσωση των παιδιών από το σπήλαιο, ανακοίνωσε ο επικεφαλής της αποστολής

Η επικίνδυνη επιχείρηση διάσωσης των δώδεκα παιδιών και του προπονητή τους στο ποδόσφαιρο που έχουν αποκλειστεί εδώ και 15 ημέρες σε ένα πλημμυρισμένο δίκτυο σπηλαίων στην Ταϊλάνδη άρχισε τελικά σήμερα, έπειτα από ημέρες αναβολών εξαιτίας των πολύ μεγάλων κινδύνων.

«Σήμερα είναι η μεγάλη ημέρα … Τα αγόρια είναι έτοιμα να αντιμετωπίσουν όλες τις προκλήσεις», δήλωσε ο Ναρονγκσάκ Οσοτανακόρν, ο επικεφαλής της ομάδας που διαχειρίζεται την κρίση, στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που οργανώθηκε σε απόσταση από το σπήλαιο.

«Ο πρώτος αναμένεται να βγει γύρω στις 21:00» (17:00 ώρα Ελλάδας), διευκρίνισε ο αξιωματούχος αυτός, ο οποίος είναι επίσης ο κυβερνήτης της επαρχίας Τσιάνγκ Ράι, ανακοινώνοντας ότι στις 10 π.μ. (06:00 ώρα Ελλάδας) αναχώρησαν για να φθάσουν στα παιδιά «δεκατρείς ειδικοί παγκοσμίου επιπέδου που ήλθαν από χώρες που διαθέτουν εμπειρογνωμοσύνη» στη σπηλαιολογία και πέντε μέλη της επίλεκτης μονάδας SEAL του Πολεμικού Ναυτικού της Ταϊλάνδης.

Ο Ναρονγκσάκ διευκρίνισε πάντως ότι «δεν υπάρχει χρονικό όριο» και ότι η επιχείρηση διάσωσης μπορεί να πάρει μέρες ή να και σταματήσει ανά πάσα στιγμή.

Ένας αυστραλιανός γιατρός, ο οποίος συμμετέχει στη σημερινή αποστολή διάσωσης, εξέτασε χθες το βράδυ τα παιδιά και έδωσε το πράσινο φως για να προχωρήσει η επιχείρηση, έκανε επίσης γνωστό ο Ναρονγκσάκ.

Μέχρι τώρα, ένας έμπειρος δύτης χρειάζεται ένδεκα ώρες για να φθάσει μέχρι τα παιδιά και να επιστρέψει: έξι ώρες για να πάει και πέντε ώρες για να επιστρέψει, χάρη στα ρεύματα. Η διαδρομή περιλαμβάνει δύσκολα υποβρύχια περάσματα.

Αυτή τη στιγμή οι συνθήκες για την απομάκρυνση των παιδιών κρίνονται «τέλειες» από τον πυρήνα διαχείρισης της κρίσης, ιδιαίτερα όσον αφορά τη στάθμη του νερού μέσα στο σπήλαιο.

Οι διασώστες εκκένωσαν σήμερα το πρωί την περιοχή γύρω από το σπήλαιο ώστε να ανοίξουν χώρο «για να βοηθήσουμε τα θύματα».

«Όλοι όσοι δεν εμπλέκονται στην επιχείρηση πρέπει βγουν αμέσως από τη ζώνη», ανακοίνωσε από μεγάφωνα η αστυνομία στον χώρο γύρω από το σπήλαιο, όπου βρίσκονται εκατοντάδες δημοσιογράφοι. «Έχουμε όλο και περισσότερα μέσα ενημέρωσης που έρχονται και εγκαθίστανται παντού», είχε πει νωρίτερα ο επικεφαλής των επιχειρήσεων προσθέτοντας πως «οι ιατρικές ομάδες μου παραπονέθηκαν και αυτό γίνεται πρόβλημα».

Οι διασώστες είχαν καταφέρει να περάσουν έναν σωλήνα πολλών χιλιομέτρων για να διοχετεύσουν οξυγόνο στη σπήλαιο όπου έχει καταφύγει η ομάδα και το επίπεδο του οξυγόνου έχει σταθεροποιηθεί μέσα σ’ αυτό.

Όμως οι βροχές που αναμένονται προσεχώς θα μπορούσαν να περιορίσουν το μη πλημμυρισμένο τμήμα του σπηλαίου στο οποίο έχουν καταφύγει τα παιδιά.

Χθες το βράδυ έπεσε για μισή ώρα μια νεροποντή, υπενθυμίζοντας πόσο πολύ επείγει να απομακρυνθούν τα παιδιά.

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Τουρκία: Απολύονται περισσότεροι από 18.000 εργαζόμενοι στο δημόσιο

Περισσότεροι από 18.000 εργαζόμενοι στο δημόσιο απολύονται στην Τουρκία με διάταγμα που δημοσιεύεται σήμερα στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, ανάμεσα στους οποίους πάρα πολλά μέλη των δυνάμεων της τάξης, αλλά και εκπαιδευτικοί και πανεπιστημιακοί.

Συνολικά 18.632 πρόσωπα, μεταξύ των οποίων περισσότεροι από 9.000 αστυνομικοί και 6.000 μέλη των ενόπλων δυνάμεων είδαν τα ονόματά τους να δημοσιεύονται στο διάταγμα, το οποίο παρουσιάσθηκε στα μέσα ενημέρωσης ως το τελευταίο πριν από την πιθανή άρση της κατάστασης έκτακτης ανάγκης αύριο Δευτέρα.

Εξάλλου περίπου 1.000 εργαζόμενοι του υπουργείου Δικαιοσύνης και 650 του υπουργείου Παιδείας απολύονται επίσης.

Το διάταγμα αυτό εμφαίνζεται ως το τελευταίο που εκδίδεται υπό το καθεστώς έκτακτης ανάγκης που εγκαθιδρύθηκε την επομένη της αποτυχημένης απόπειρας πραξικοπήματος του Ιουλίου 2016 και έκτοτε ανανεώνεται αδιάκοπα.

Τα τουρκικά μέσα ενημέρωσης υποστηρίζουν πως το έκτακτο αυτό καθεστώς θα αρθεί αύριο Δευτέρα μετά την ορκωμοσία του προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν ο οποίος επανεξελέγη στις 24 Ιουνίου για μια νέα θητεία και είχε υποσχεθεί προεκλογικά την άρση της κατάστασης έκτακτης ανάγκης.

Η αυριανή ημέρα θα σηματοδοτήσει επίσης την έναρξη της ισχύος ενός προεδρικού συστήματος στο πλαίσιο της συνταγματικής αναθεώρησης που υιοθετήθηκε με δημοψήφισμα τον Απρίλιο 2017.

Υπό το νέο αυτό σύστημα, το σύνολο των εκτελεστικών εξουσιών περιέρχονται στον πρόεδρο, ο οποίος θα μπορεί να κυβερνά με προεδρικά διατάγματα.

Εξάλλου 12 ενώσεις, 3 εφημερίδες και ένα τηλεοπτικό δίκτυο έκλεισαν με το σημερινό διάταγμα.

Επιπλέον στο κείμενο ανακοινώνεται πως 148 πρόσωπα, που είχαν απολυθεί με προηγούμενα διατάγματα, επανεντάσσονται στη δημόσια διοίκηση.

Σύμφωνα με την μκο Human Rights Joint Platform (Ihop), στις 20 Μαρτίου 2018 112.679 πρόσωπα είχαν απολυθεί στην Τουρκία, εκ των οποίων περισσότερα από 8.000 από τις ένοπλες δυνάμεις, περίπου 33.000 μεταξύ του προσωπικού του υπουργείου Παιδείας και 31.000 στους κόλπους του υπουργείου Εσωτερικών, εκ των οποίων 22.600 στη Γενική Διεύθυνση Ασφαλείας.

Χιλιάδες άλλοι τέθηκαν σε διαθεσιμότητα.

Οι διώξεις αυτές επικρίνονται έντονα από την αντιπολίτευση και τις οργανώσεις υπεράσπισης των ανθρώπινων δικαιωμάτων, που βλέπουν σ’ αυτές απόπειρα να φιμωθεί κάθε επικριτική φωνή.

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

«Ο πληθυσμός της Ελλάδας υπό διωγμόν» – Μία ερευνητική εργασία της πανεπιστημιακού, Ήρας Έμκε – Πουλοπούλου, για το δημογραφικό πρόβλημα της χώρας

Δραματική αριθμητική ανατροπή φαίνεται πως πυροδότησε για τον πληθυσμό της Ελλάδας η οικονομική κρίση, που πλήττει από το 2010 τη χώρα. Η συρρίκνωση των γεννήσεων, η αύξηση των θανάτων και η αρνητική μετανάστευση, αναδεικνύουν το δημογραφικό της Ελλάδας σε μέγα εθνικό θέμα.

OrnerakisΣύμφωνα με τους υπολογισμούς της ΕΛΣΤΑΤ, μόνο το διάστημα 2011-2017 ο πληθυσμός της Ελλάδας μειώθηκε κατά 355.000 ανθρώπους και αν το πρόβλημα δεν αντιμετωπισθεί με την υπευθυνότητα που απαιτείται για το «νούμερο 1» εθνικό πρόβλημα, ο πληθυσμός της Ελλάδας, το 2050, μόλις που θα αγγίζει τα 10 εκατομμύρια ανθρώπων. Κι ακόμη χειρότερα, σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Eurostat, το 2080, με 7,2 εκατομ. ανθρώπους, η Ελλάδα θα αποτελεί το μικρότερο (σσ. και επισφαλέστερο (;)) τμήμα της ΕΕ.

Η έρευνα με τίτλο «Ο πληθυσμός της Ελλάδας υπό διωγμόν», που υπογράφει η νομικός Ήρα Έμκε- Πουλοπούλου, διδάκτορας του πανεπιστημίου του Παρισιού, μέλος της Ακαδημίας Επιστημόνων της Νέας Υόρκης και αντιπρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Δημογραφικών Μελετών, υπό την αιγίδα της οποίας, άλλωστε, τελεί η έκδοση, είναι «κραυγή αγωνίας». «Στόχος του βιβλίου είναι να αποδείξει ότι κατά τη διάρκεια της κρίσης μεγάλα τμήματα του ελληνικού πληθυσμού βρίσκονται “υπό διωγμόν”, υφίστανται, δηλαδή, συστηματική υποβολή σε ταλαιπωρίες, που έχουν οδηγήσει ή θα καταλήξουν στο μέλλον στην απομάκρυνσή τους από την Ελλάδα, από την οικογένειά τους, από τη δουλειά τους, από τους φίλους τους, ακόμη και από τη ζωή» σημειώνει χαρακτηριστικά η ίδια στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και συμπυκνώνει το δημογραφικό πρόβλημα της χώρας ως εξής: «Οι δημογραφικοί δείκτες εξελίσσονται με βραδύ ρυθμό και βελτιώνονται με ακόμη βραδύτερο. Αν, όμως, η στρατηγική που έχει ως στόχο την αύξηση των γεννήσεων, την επιβράδυνση του ρυθμού γήρανσης, τον περιορισμό της αποδημίας, δεν εφαρμοστεί ΤΩΡΑ, τα προβλήματα του πληθυσμού θα εκδικηθούν εκείνους που τα αγνοούν!».

Ornerakis1

Στην έκδοση των 734 σελίδων, «προϊόν έρευνας τριών χρόνων», που φιλοξενεί αποκωδικοποιώντας δεκάδες στατιστικούς πίνακες της ΕΛΣΤΑΤ και της EUROSTAT και εικονογραφείται από το σκωπτικό πενάκι του Σπύρου Ορνεράκη, παρατίθεται λεπτομερειακή χαρτογράφηση του ελληνικού πληθυσμού, όπως αυτή διαμορφώθηκε μέσα από τις κατά καιρούς οικονομικο-πολιτικο-κοινωνικές συνθήκες από το 1828 έως σήμερα, αλλά κυρίως την περίοδο της οικονομικής κρίσης.

Η κ. Έμκε – Πουλοπούλου εξηγεί ότι το δημογραφικό εμφανίστηκε στη δεκαετία του ΄80, επομένως προϋπήρχε της κρίσης, αλλά επιδεινώθηκε κατά τη διάρκειά της, με αποτέλεσμα ο πληθυσμός της Ελλάδας να μειώνεται, να αλλοιώνεται και να γερνάει με ταχύτερο από τον αναμενόμενο ρυθμό.

«Οι απογραφές αποκάλυψαν ότι έως και τις αρχές του 21ου αι. ο πληθυσμός της χώρας αυξανόταν διαρκώς, ακόμα και στις ανώμαλες περιόδους, που γνώρισε το ελληνικό έθνος» λέει και συνεχίζει: «Για παράδειγμα, το 1828, πριν από την ίδρυση του ελληνικού κράτους, η Ελλάδα «μετρούσε» 753.000 ανθρώπους, οι οποίοι το 2011 έφτασαν τους 10,9 εκατομμμύρια. Το 2011 αντιστοιχούσαν 104 γυναίκες σε 100 άνδρες και στην περίοδο 1951-2011 μειώθηκε στο μισό ο πληθυσμός των νέων 0-14 χρόνων (από 28,8% σε 14,5%) και σχεδόν τριπλασιάστηκε η αναλογία των ηλικιωμένων στον πληθυσμό (από 6,7% σε 19,5%). Αλλά, στην περίοδο της κρίσης, ο ρυθμός γήρανσης επιταχύνεται. Η μέση ηλικία του πληθυσμού από 30 έτη το 1951 φτάνει τα 43,5 το 2014!».

Ornerakis2Επιπλέον, την περίοδο 2001-2011 καταγράφεται μικρή μείωση στους άγαμους και στους έγγαμους, αυξάνεται σημαντικά ο αριθμός των διαζευγμένων και λιγότερων των χήρων/χηρών, ενώ παρατηρείται μεγάλη αύξηση των μονοπρόσωπων νοικοκυριών, μικρότερη αύξηση των νοικοκυριών 2-3 ατόμων και μείωση των νοικοκυριών 4 ατόμων. Είναι, δε, εντυπωσιακή η μείωση των πολύτεκνων οικογενειών.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, την περίοδο 2011-2016, οι θάνατοι ξεπέρασαν τις γεννήσεις κατά 115.479 άτομα (γεννήσεις 692.592 / θάνατοι 808.071). Η μικρή αύξηση των γεννήσεων (κατά 1.051 παιδιά), που καταγράφηκε το 2016 οφείλεται κατά 77% σε γεννήσεις από γυναίκες πρόσφυγες, που δεν θα μείνουν στην Ελλάδα. Σε έξι χρόνια, δε, χάθηκαν πολύ περισσότερα άτομα από τις γεννήσεις ενός έτους (π.χ. το 2016, 93.698 γεννήσεις). Έως το 2010, οι άνθρωποι που έρχονταν στην Ελλάδα ήταν περισσότεροι από εκείνους που την εγκατέλειπαν. Η εικόνα που παρουσιάζει σήμερα (2018) η χώρα, εκτός από την υπεροχή των θανάτων έναντι των γεννήσεων, οφείλεται στο φαινόμενο της «αρνητικής μετανάστευσης», γεγονός που έχει ως συνέπεια τη μείωση του ελληνικού πληθυσμού, κάθε χρόνο, σε απόλυτο αριθμό.

Τα στοιχεία που παρατίθενται στην ογκώδη έκδοση οδηγούν στο σχεδόν αδιαπραγμάτευτο συμπέρασμα πως ό,τι κατάφερε με κόπο η Ελλάδα να κερδίσει στα χρόνια της «ευμάρειας», όταν -έτσι κι αλλιώς- τα νέα ζευγάρια δύσκολα έπαιρναν την απόφαση για 2ο και 3ο παιδί, το έχασε μέσα στα οκτώ χρόνια της κρίσης! Το δημογραφικό από εθνικό θέμα εξελίχθηκε σε εφιάλτη.

Όπως αναφέρει η ερευνήτρια, για το θέμα των αιτίων και των επιπτώσεων των δημογραφικών εξελίξεων, οι παράγοντες για τη δυσμενή εικόνα του πληθυσμού είναι πολλοί, αλλά «πρωταρχική θέση κατά τη διάρκεια της κρίσης κατέχει η ανεργία, η επισφαλής απασχόληση και η μείωση του οικογενειακού εισοδήματος. Μετά το 2013 παρατηρείται μείωση της ανεργίας με ταυτόχρονη μείωση της πλήρους απασχόλησης και αύξηση της μερικής. Η εξέλιξη αυτή σημαίνει ότι καταργούνται οι “καλές” θέσεις εργασίας με ικανοποιητικό μισθό, εξασφάλιση και εργασιακά δικαιώματα, ενώ αυξάνονται οι “ευέλικτες μορφές απασχόλησης”, ανασφάλιστες με πολύ χαμηλούς μισθούς και ενίοτε απαράδεκτες συνθήκες εργασίας». Ως εκ τούτου, η αύξηση της ανεργίας των νέων ανδρών και γυναικών και η απασχόληση σε δυσβάστακτο περιβάλλον αποτελούν αιτία μείωσης της γαμηλιότητας και της γεννητικότητας και αύξηση της αποδημίας, γιατί όσοι της υφίστανται, κυρίως όσοι έχασαν τη δουλειά τους, δεν αποφασίζουν να παντρευτούν και να κάνουν παιδιά και όσοι έχουν προσόντα επιλέγουν τη μετανάστευση».

Ornerakis3Η κ. Έμκε – Πουλοπούλου χτυπάει τον κώδωνα κινδύνου. «Το δημογραφικό πρόβλημα θα επιδεινωθεί» τονίζει και εξηγεί: «Η εντυπωσιακή μείωση των γεννήσεων, η γήρανση του πληθυσμού και η εκτόξευση της αποδημίας θα καταλήξουν σε μεγάλη συρρίκνωση του πληθυσμού της χώρας μας και σε αύξηση της αναλογίας των ηλικιωμένων. Θα αυξάνεται ο πληθυσμός άνω των 65 ετών σε βάρος των ηλικιών 0-14».

Στο ερώτημα αν μπορεί να υπάρξει αντιστροφή της δημογραφικής… κατρακύλας της χώρας, η ερευνήτρια απαντά: «Πρόκειται για μία εν μέρει μη αναστρέψιμη πραγματικότητα. Η επί 40 χρόνια χαμηλή γονιμότητα έχει δημιουργήσει μια μικρότερη αριθμητικά γενιά γυναικών. Ακόμα κι αν οι γυναίκες αυτές αποκτήσουν περισσότερα παιδιά, θα είναι δύσκολο ο αριθμός των γεννήσεων να ξεπεράσει τον αριθμό των θανάτων. Εξάλλου, θα πρέπει να περάσουν 25-30 χρόνια, ώστε η αύξηση των γεννήσεων να δημιουργήσει τη γενιά, που θα ενταχθεί στην αγορά εργασίας και με την απασχόληση και τις εισφορές της στο ασφαλιστικό σύστημα να συμβάλει στη στήριξή του. Μέχρι ν΄ αρχίσει να εργάζεται αυτή η γενιά, θα χρειαστούν επιπλέον δαπάνες ιδιωτικές και δημόσιες για την ανατροφή και την εκπαίδευσή της».

Η κ. Έμκε Πουλοπούλου κρατά για το τέλος μια μικρή δέσμη φωτός από μια χαραμάδα ελπίδας… «Υπάρχει, ωστόσο, δυνατότητα να σταματήσει η κατάρρευση και να επιβραδυνθεί ο ρυθμός γήρανσης, αλλά αυτό μπορεί να γίνει μόνο με την παροχή γενναίων κινήτρων για την ενίσχυση της γονιμότητας και τον περιορισμό της αποδημίας. Αλλά όχι έτσι απλά. Υπάρχει άμεση ανάγκη για μια υπεύθυνη, συντονισμένη, σοβαρή δημογραφική πολιτική, που θα έχει ως στόχο τη διαμόρφωση ενός κοινωνικού και εργασιακού περιβάλλοντος, ευνοϊκού για τη δημιουργία οικογένειας, την απόκτηση παιδιών και την παραμονή των νέων στον τόπο μας. Πρέπει, δε, να γίνει κατανοητό ότι η χρησιμοποίηση μεταναστών και προσφύγων για τη βελτίωση του δημογραφικού προβλήματος, μπορεί να οδηγήσει σε εθνική και δημογραφική αλλοίωση. Εξάλλου, οι μετανάστες προσαρμόζουν την αναπαραγωγική συμπεριφορά τους στη συμπεριφορά των γηγενών και μακροχρόνια γερνούν και αυτοί. Εκείνο που πρέπει να γίνει, είναι η δημιουργία ενός φορέα που θα συντονίζει τη στρατηγική για το Δημογραφικό, π.χ. ένα υπουργείο Οικογενειακής Πολιτικής ή ένα Γραφείο Δημογραφικής Πολιτικής της Βουλής. Τέλος, απαραίτητη προϋπόθεση για μια τέτοια πολιτική είναι η ανάπτυξη με ρυθμό τουλάχιστον 2%, ώστε να μπορεί να βοηθήσει και στη στήριξη του ασφαλιστικού συστήματος».

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Κοινωνική Προσφορά Στρατού Ξηράς Μηνός Ιουνίου 2018 στον Τομέα των Αεροδιακομιδών

Κατά τη διάρκεια του μηνός Ιουνίου 2018, ο Στρατός Ξηράς, στο πλαίσιο της κοινωνικής του προσφοράς, συνέδραμε σε επιχειρήσεις αεροδιακομιδών για την εκτέλεση, με ελικόπτερα της 1ης Ταξιαρχίας Αεροπορίας Στρατού (1η ΤΑΞ ΑΣ), 27 αποστολών ημέρα και νύχτα, για την αεροδιακομιδή 32 ασθενών, από νησιά του κεντρικού και νοτιοανατολικού Αιγαίου, σε νοσοκομεία αστικών κέντρων.

Τα ελικόπτερα της Αεροπορίας Στρατού, παρέχουν σε καθημερινή βάση τις παραπάνω υπηρεσίες κοινωνικής προσφοράς, χωρίς να μειώνεται στο ελάχιστο η εμπλοκή τους στις καθημερινές πολλαπλές επιχειρησιακές τους δραστηριότητες (ασκήσεις, μεταφορά στρατευμάτων, επιτήρηση, αναγνωρίσεις, κ.λπ.).

Δείτε ένα μικρό σχετικό με το θέμα βίντεο στο κανάλι μας στο YouTube, στον ακόλουθο σύνδεσμο:https://www.youtube.com/watch?v=q1Bh9dpVe7o

Η μεσογειακή διατροφή ασπίδα για τη μόλυνση του περιβάλλοντος, αλλά και για το φαινόμενο του θερμοκηπίου

Πληθαίνουν οι φωνές της επιστημονικής κοινότητας για τα οφέλη της μεσογειακής διατροφής. Πέρα από τα γνωστά περί πρόληψης διαφόρων ασθενειών, πλέον προστίθεται και η πρόληψη στο φαινόμενο του θερμοκηπίου, αλλά και η προστασία από τη ρύπανση της ατμόσφαιρας.

Όπως αναφέρει στο Πρακτορείο Fm και στην εκπομπή της Τάνιας Μαντουβάλου «104,9 Μυστικά Υγείας» ο επίκουρος καθηγητής Παθολογίας στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, Παναγιώτης Χαλβατσιώτης, σήμερα ο πλανήτης έχει ανάγκη περισσότερο από ποτέ αυτή τη διατροφή, γιατί σε πρόσφατες μελέτες φάνηκε ότι μπορεί να αποτελέσει αμυντικό μηχανισμό στο φαινόμενο του θερμοκηπίου.

«Σε μελέτη του Tufts που έγινε σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο του Μιζούρι, το Πανεπιστήμιο του Κονέκτικατ και το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ, βρέθηκε ότι 33 εκατομμύρια κινητήρες αυτοκινήτων ισοδυναμούν με τα καυσαέρια που παράγονται από την παρασκευή τροφής. Επίσης στη μελέτη βρέθηκε ότι η παραγωγή του κόκκινου κρέατος, δηλαδή το μπιφτέκι στο πιάτο μας, συμβάλλει κατά 36% στα αέρια του θερμοκηπίου». Άρα αν εμείς περιορίσουμε τη διατροφή μας σε ζωικές πρωτεΐνες και προτιμήσουμε πρωτεΐνες φυτικής προέλευσης που προτείνει και η μεσογειακή διατροφή, θα βοηθήσουμε πρακτικά και στη μείωση των αερίων του θερμοκηπίου, και ως εκ τούτου θα βελτιώσουμε τις κλιματικές συνθήκες, τονίζει ο κ. Χαλβατσιώτης.

Τα καινούργια οφέλη όμως της μεσογειακής διατροφής δεν σταματούν εδώ.

«Μελέτη του Εθνικού Ινστιτούτου Υγείας των ΗΠΑ που έγινε σε 548.699 ανθρώπους για 17 χρόνια και ανακοινώθηκε στις αρχές Ιουλίου, σε συνέδριο της Αμερικανικής Θωρακοχειρουργικής Εταιρείας, διαπιστώνει ότι όσοι ακολουθούν μεσογειακή διατροφή, προστατεύονται από την έκθεση στη μόλυνση της ατμόσφαιρας, λόγω των αντιοξειδωτικών που περιέχει μέσα από τα φρούτα και τα λαχανικά».

*O κ. Χαλβατσιώτης είναι επίκουρος καθηγητής Παθολογίας στην Ιατρική Σχολή  του Πανεπιστημίου Αθηνών στο Αττικόν, με εξειδίκευση στο Διαβήτη, και ΓΓ του Ινστιτούτου Ερευνών του Πανελληνίου Ιατρικού Συλλόγου. (Επισυνάπτεται φωτογραφία του κ. Χαλβατσιώτη).

 

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

New York Times: Η Ευρώπη θα μπορούσε να διαλυθεί από ένα απλό ζήτημα συνόρων

«Σήμερα που οι Ευρωπαίοι αγωνίζονται με τις κοινωνικές και πολιτικές συγκρούσεις που προκαλούνται από τη μετανάστευση. από τα φτωχά και ρημαγμένα από τον πόλεμο κράτη, ορισμένοι φωνάζουν για να διατηρήσουν αυτό που αισθάνονται ότι ποτέ δεν συμφώνησαν να παραδώσουν, το δικαίωμα στο εθνικό κράτος» γράφουν οι New York Times .

«Ένας αυξανόμενος αριθμός ευρωπαίων ψηφοφόρων θέλει να περιορίσει αισθητά την άφιξη των προσφύγων στις χώρες τους, πράγμα που θα απαιτούσε το κλείσιμο των συνόρων. Υπάρχει, όμως, ένας λόγος που έφερε την Ευρώπη σε αυτή την κατάσταση. Το ερώτημα που προκύπτει από το ζήτημα των συνόρων είναι  εάν η Ευρώπη μπορεί να κινηθεί πραγματικά πέρα από τις παραδοσιακές έννοιες του εθνικού κράτους» διερωτάται η αμερικανική εφημερίδα .

Το 2015, στο αποκορύφωμα της προσφυγικής κρίσης η Μέρκελ προειδοποίησε ότι εάν οι ευρωπαϊκές χώρες δεν μοιράζονταν “δίκαια” το βάρος, τότε ορισμένοι  λαϊκιστές ηγέτες θα μπορούσαν να εκμεταλλευτούν το ζήτημα για να καταργήσουν την ελευθερία στην εσωτερική κυκλοφορία στην ΕΕ. Τρία χρόνια αργότερα, η  Mέρκελ έγινε ηγέτης σαν αυτούς για τους οποίους προειδοποίησε. Για να σώσει τον κυβερνητικό συνασπισμό στο Βερολίνο πρότεινε να επιβληθούν έλεγχοι στα αυστριακά σύνορα για να εμποδίσουν τους πρόσφυγες. Οι περισσότεροι πρόσφυγες φτάνουν στην Ιταλία, την Ελλάδα ή την Ισπανία και πρέπει να παραμείνουν εκεί ενώ περιμένουν να τους χορηγηθεί άσυλο. Στην πράξη, όμως, πολλοί κατευθύνονται προς το βορρά της ΕΕ. Εάν σκληρύνουν πολύ τα σύνορα, οι πρόσφυγες θα μπορούσαν να καταλήξουν «κολλημένοι»  στην Ιταλία, την Ελλάδα και την Ισπανία – μια έκβαση για την οποία η κα Mέρκελ έχει προειδοποιήσει ότι θα μπορούσε να καταδικάσει την ΕΕ ενθαρρύνοντας τις χώρες αυτές να αποχωρήσουν. Αν και η αντίδραση επικεντρώνεται κυρίως στους πρόσφυγες, οι μελέτες δείχνουν ότι υφίσταται επίσης δυσαρέσκεια και προς τους μετανάστες από άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Δεν είναι εύκολο για τους Ευρωπαίους να εγκαταλείψουν την εθνική ταυτότητα  παλαιού τύπου, με ρίζες στη φυλή και τη γλώσσα, που μοιάζει σήμερα να προκαλεί τέτοια προβλήματα. Οι ευρωπαίοι ηγέτες ήλπιζαν  ότι θα μπορούσαν να αντισταθούν σε αυτές τις παρορμήσεις αρκετά καιρό για να μεταμορφώσουν την Ευρώπη από την κορυφή προς τα κάτω, αλλά η οικονομική κρίση του 2008 προέκυψε  όταν το έργο τους είχε ολοκληρωθεί  μόνο κατά το ήμισυ. Αυτό οδήγησε στην κρίση του ευρώ, η οποία αποκάλυψε τις πολιτικές ρωγμές του ευρωπαϊκού οικοδομήματος. Επίσης προέκυψε και η έκρηξη της ισλαμικής τρομοκρατίας, που αποτελούσε επίσης απειλή. Όταν οι άνθρωποι αισθάνονται ότι απειλούνται, σύμφωνα με την έρευνα, επιδιώκουν μια ισχυρή ταυτότητα που θα τους κάνει να αισθάνονται μέρος μιας ισχυρής ομάδας. Για το λόγο αυτό, πολλοί Ευρωπαίοι στράφηκαν στην εθνική τους ταυτότητα. Όμως όσο περισσότεροι άνθρωποι αγκάλιασαν την εθνική ταυτότητά τους, τόσο περισσότερο έφταναν να δυσπιστούν απέναντι  στην Ευρωπαϊκή Ένωση και απέναντι σε όποιον εντός των συνόρων τους αντιλαμβάνονται ως ξένο.

Ο Αυστριακός καγκελάριος Kουρτς  ζητά όλο και πιο σκληρά “εξωτερικά” σύνορα, αυτά δηλαδή  που χωρίζουν την Ευρωπαϊκή Ένωση από τον έξω κόσμο, προκειμένου να διατηρηθούν ανοικτά τα εσωτερικά σύνορα. Αυτό θα μπορούσε να λειτουργήσει εάν οι αφίξεις προσφύγων ήταν το βασικό ζήτημα. Δεν θα λύσει όμως την αντίφαση ανάμεσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση ως ένα πείραμα για την υπερνίκηση του εθνικισμού σε σχέση με την πολιτική συγκυρία της εποχής που διανύουμε, κατά την  οποία οι πολίτες απαιτούν περισσότερο εθνικισμό, καταλήγει το άρθρο των New York Times.

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ