Τα πρόσφατα ακραία καιρικά φαινόμενα σε όλο τον κόσμο αναδεικνύουν τους κινδύνους της ενεργειακής ασφάλειας που επιφέρει η κλιματική αλλαγή. Αυτό σημαίνει ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα πρέπει να αντιμετωπίσουν την αυξημένη κλιματική αλλαγή και τις μεγάλες καταναλώσεις ηλεκτρικής ενέργειας σε περιόδους ακραίων θερμοκρασιών.
Οι συγκεκριμένες προκλήσεις υπογραμμίζουν την επείγουσα ανάγκη για ισχυρές και καλά σχεδιασμένες πολιτικές και μεγάλες επενδύσεις για τη βελτίωση των συστημάτων παροχής και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας. Οι καύσωνες σε όλο τον πλανήτη και οι ασυνήθιστα μακροχρόνιες ξηρασίες είναι προειδοποιήσεις για το τι θα πρέπει να περιμένουμε, καθώς ο πλανήτης υπερθερμαίνεται με αρνητικές συνέπειες σε όλους τους τομείς της καθημερινότητας.
Πολλές χώρες σε όλο τον κόσμο έχουν ανακοινώσει φιλόδοξους στόχους για την επίτευξη μηδενικών εκπομπών ρύπων στον τομέα του αυτοκινήτου και επιδιώκουν να εντείνουν τις προσπάθειες για μετάβαση στην καθαρή ενέργεια. Ο πρόσφατος Παγκόσμιος Οδικός Χάρτης του ΙΕΑ για μηδενικές εκπομπές ρύπων στα αυτοκίνητα το 2050, καθιστά σαφές ότι η επίτευξη αυτού του στόχου θα απαιτήσει πολύ περισσότερη ηλεκτρική ενέργεια και πολύ καθαρότερη ηλεκτρική ενέργεια που θα προέρχεται από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.
Έτσι, η ηλεκτρική ενέργεια αγγίζει και άλλους τομείς όπως τις μεταφορές (π.χ. ηλεκτρικά οχήματα, φορτηγά), τα κτίρια (π.χ. αντλίες θερμότητας) και τη βιομηχανία. Καθώς ο ρόλος του καθαρού ηλεκτρικού ρεύματος στην οικονομία διευρύνεται και τα ορυκτά καύσιμα μειώνονται, οι ανανεώσιμες πηγές ηλεκτρικής ενέργειας γίνονται ολοένα και πιο σημαντικές. Ειδικά όταν η ηλεκτρική ενέργεια κληθεί να ικανοποιήσει την αυξημένη ζήτηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, εκτινάσσοντας στα ύψη τις καταναλώσεις και φέρνοντας πολλές φορές στα όριά τους τα συστήματα ηλεκτρικής παροχής ρεύματος.
Μια έκθεση του IEA επισημαίνει ότι θα υπάρξει αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων τη δεκαετία που διανύουμε και ότι μπορεί αυτή να επιταχυνθεί περαιτέρω εάν οι κυβερνήσεις εφαρμόσουν πολιτικές που στοχεύουν στην επίτευξη μηδενικών εκπομπών ρύπων. Στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, παρά το γεγονός ότι όλος ο κλάδος βρέθηκε αντιμέτωπος με την πανδημία, η αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων γνώρισε ανάπτυξη άνω του 40% και βρίσκεται σε καλό δρόμο. Περισσότερα από 3 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα βγήκαν στους δρόμους το 2020, σημειώνοντας αύξηση 41% από το προηγούμενο έτος, όταν η παγκόσμια αγορά αυτοκινήτων συρρικνώθηκε κατά 16% το 2020.
Η περσινή αύξηση έφερε στους δρόμους παγκοσμίως περισσότερα από 10 εκατομμύρια αυτοκίνητα, με άλλα περίπου ένα εκατομμύριο ηλεκτρικά φορτηγά, βαρέα φορτηγά και λεωφορεία. Για πρώτη φορά πέρυσι, η Ευρώπη ξεπέρασε την Κίνα στην αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη υπερδιπλασιάστηκαν στα 1,4 εκατομμύρια, ενώ στην Κίνα αυξήθηκαν κατά 9% αγγίζοντας τα 1,2 εκατομμύρια οχήματα.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έβγαλαν στην παραγωγή 370 μοντέλα ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2020, σημειώνοντας αύξηση 40% σε ετήσια βάση. Δεκαοκτώ από τις 20 μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ανακοινώσει προθέσεις για περαιτέρω αύξηση του αριθμού των διαθέσιμων μοντέλων και αύξηση της παραγωγής ηλεκτρικών ελαφρών οχημάτων. Αυτές οι αυτοκινητοβιομηχανίες αντιπροσωπεύουν το 90% του συνόλου των παγκόσμιων πωλήσεων αυτοκινήτων.
Η έκθεση του ΙΕΑ τονίζει ότι η στροφή του τομέα των οδικών μεταφορών προς τα ηλεκτρικά οχήματα εκτείνεται και πέρα από τα αυτοκίνητα. Η βιώσιμη μεταφορά σήμερα στις πόλεις αφορά και τα δίκυκλα και τρίτροχα, όπως μοτοσικλέτες και μοτοποδήλατα, με περισσότερα από 25 εκατομμύρια πωλήσεις παγκοσμίως, με τον μεγαλύτερο όγκο να πραγματοποιείται στην Ασία. Τα αστικά λεωφορεία έχουν επίσης ηλεκτριστεί και όπως και τα φορτηγά, με πωλήσεις που αυξάνονται συνεχώς, καθώς η απόδοση της μπαταρίας έχει βελτιωθεί και η εμβέλεια οδήγησης έχει επιμηκυνθεί.
Όλα αυτά προϋποθέτουν καλό σύστημα παροχής ενέργειας. Οι επενδύσεις πάνω σε αυτό τον τομέα θα πρέπει να είναι συνεχόμενες και ουσιαστικές. Παράλληλα, θα πρέπει να καλλιεργηθεί και η τάση των πελατών να φορτίζουν τα αυτοκίνητά τους σε ώρες όπου η ζήτηση είναι μικρή (για παράδειγμα το βράδυ), ενώ η λογική τους θα πρέπει να εστιάζεται και στο γεγονός ότι θα πρέπει να δίνουν περίσσια ενέργεια στο όλο σύστημα (όπως σε ώρες αιχμής) βοηθώντας την όλη βεβαρημένη κατάσταση και εξοικονομώντας παράλληλα κάποια έσοδα από το ηλεκτρικό τους όχημα τις ώρες που δεν το χρησιμοποιούν…
ΑΠΕ-ΜΠΕ / Κυριάκος Παρασίδης