Είναι γνωστό ότι η κατηγορία των SUV και των οχημάτων αποκλειστικά των off-road αυξάνεται διαρκώς, παίρνοντας κάθε μήνα σημαντικό κομμάτι από το αγοραστικό κοινό. Βασικό γνώρισμα όλων αυτών των οχημάτων είναι ότι χαρακτηρίζονται από σχετικά μακρύ μεταξόνιο και έχουν μόνιμη ή τουλάχιστον εναλλασσόμενη τετρακίνηση.
Έχουν δηλαδή όλα τα απαραίτητα στοιχεία για εκτός δρόμου διαδρομές. Στην οδήγηση σε μαλακό και σαθρό οδόστρωμα, όπως σε χαλίκι, σε χαλαρό χώμα, ακόμη και σε βραχώδες έδαφος, θα πρέπει πάντα να τηρούνται μερικοί βασικοί κανόνες. Σε αντίθεση με τους δημόσιους δρόμους, όπου η πρόσβαση για βοήθεια είναι εύκολη, στο δάσος και στις ερημιές μετατρέπεται σε δύσκολη, με την οδική βοήθεια να μην μπορεί να προσεγγίσει.
Από την άλλη, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων γνωρίζουν ότι σχεδόν κανένα από τα οχήματα που βγαίνει στην παραγωγή δεν θα έχει απόλυτο προσανατολισμό από τον οδηγό για εκτός δρόμου διαδρομές. Έτσι, τα SUV εφοδιάζονται, στην πρώτη εργοστασιακή τοποθέτηση, συνήθως με ασφάλτινα ελαστικά δρόμου. Το ίδιο συμβαίνει ακόμη και αν μιλάμε για οχήματα 4×4 και σε ελαφρά αγροτικά/pickups. Το πρόβλημα είναι ότι αυτά τα ελαστικά δεν είναι αρκετά ανθεκτικά στις ζημιές και δεν μπορούν να προσφέρουν επαρκή πρόσφυση και «μπλοκάρισμα» στις σαθρές επιφάνειες. Έτσι, αν σχεδιάσει ο οδηγός μια εκτός δρόμου διαδρομή δεν μπορεί να αποφύγει την μεγάλη φθορά τους. Με πλεονέκτημα την εξαιρετική μετάδοση και τη δύναμη πέδηση, είναι σίγουρο ότι ένα «συμβατικό» ελαστικό δεν θα μπορέσει να ανταποκριθεί στις αυξημένες απαιτήσεις του οδηγού σε εκτός δρόμου διαδρομές.
Για να εξασφαλιστεί η βέλτιστη πρόσφυση θα πρέπει να γίνει προσαρμογή της πίεσης των ελαστικών στην, κατά περίπτωση, κατάσταση οδοστρώματος και οδήγησης να εφαρμόζονται όλες οι οδηγίες του κατασκευαστή. Σύμφωνα με τις οδηγίες που δίνει η εταιρεία ελαστικών General Tire σε ανώμαλο έδαφος, η επαφή με το έδαφος βελτιώνεται όταν η πίεση των ελαστικών μειώνεται, κατά περίπου 10%. Αυτό θα αυξήσει την περιοχή επαφής του ελαστικού με το έδαφος αλλά και το «κράτημα». Στην άμμο, συνιστάται μείωση της πίεσης από 25% έως και 40%. Σε πολύ μαλακές επιφάνειες, η πίεση των ελαστικών μπορεί να μειωθεί έως και 50%.
Εάν το όχημα έχει κολλήσει στη λάσπη, θα πρέπει πρώτα να μείνουμε ήρεμοι. Μερικά απλά κόλπα βοηθούν να συνεχίσουμε την περιπλάνηση και κάθε γνώση που βοηθά να αυξηθεί η πρόσφυση των ελαστικών μπορεί να φανεί χρήσιμη. Για παράδειγμα, μπορούμε να προσπαθήσουμε να αφαιρέσουμε τη λάσπη μπροστά από τους τροχούς με ένα φτυάρι ή να βάλουμε τα πατάκια του αυτοκινήτου κάτω από τις ρόδες. Στα πολύ δύσκολα, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε μεγάλα κλαδιά κάτω από τους τροχούς ή εναλλακτικά να εμπλέξουμε τα πλευρικά τοιχώματα των ελαστικών, χρησιμοποιώντας προσεκτικές πλευρικές κινήσεις του τιμονιού.
Στο χειρότερο σενάριο, θα πρέπει πάντα να έχουμε στο όχημά μας γάντια, «εργάτη» (βαρούλκο) με συρματόσχοινα, ιμάντες (λουριά) ή αλυσίδες καθώς και φτυάρι, τσεκούρι και προστάτη δέντρων. Οι ιμάντες μπορούν να στερεωθούν σε σημεία ανάκτησης του οχήματος, όπως οι μεγάλοι κορμοί δέντρων, με τη χρήση του εργάτη. Για να γίνει αυτό θα πρέπει το δέντρο να είναι αρκετά σταθερό και ότι ο ιμάντας δεν βλάπτει τον κορμό του δέντρου. Αν στο όχημα δεν έχετε «εργάτη», μη χρησιμοποιείτε γρύλο, διότι η χρήση του μπορεί να γίνει πολύ επικίνδυνη σε εκτός δρόμου έδαφος, εκτός κι αν έχετε μεγάλη εμπειρία με αυτόν. Οι σάκοι ανύψωσης είναι μια σχετικά άγνωστη εναλλακτική, αν και ακριβή, λύση. Πρόκειται για μεγάλους σάκους από PVC που γεμίζουν αέρα από την εξάτμιση του οχήματος και που μπορούν να σηκώσουν το όχημα γρήγορα και να το επαναφέρουν σε πιο στέρεο έδαφος.
ΑΠΕ-ΜΠΕ