Τα ασφάλιστρα των αυτοκινήτων δεν παραμένουν σταθερά στη διάρκεια των χρόνων, αλλά έχουν άμεση σχέση με το πλήθος και τη σοβαρότητα των τροχαίων ατυχημάτων και κατ’ επέκταση με την κατανάλωση καυσίμων και την κίνηση στους δρόμους. Αν υπάρχουν περισσότερα οχήματα στον δρόμο, τότε είναι λογικό να αυξάνονται οι πιθανότητες για τροχαία ατυχήματα.
Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, λόγω της σημαντικής μείωσης στην κατανάλωση καυσίμων και στις νέες ταξινομήσεις, παρατηρήθηκε μία μεγάλη μείωση στα τροχαία. Αυτό είχε ως φυσικό αποτέλεσμα τη μείωση των ασφαλίστρων.
Τώρα, όμως, παρατηρείται ξανά αύξηση στις μετακινήσεις, άρα και μεγάλη αύξηση στα τροχαία ατυχήματα. Ένας σημαντικός παράγοντας που επιβαρύνει τα ασφάλιστρα των αυτοκινήτων είναι και το αυξημένο κόστος επισκευών. Τα αυξημένα κόστη επισκευών οδηγούν σε αύξηση των αποζημιώσεων από τις ασφαλιστικές εταιρείες και επακόλουθα στην αύξηση των ασφαλίστρων. Τα τελευταία χρόνια έχει παρατηρηθεί μεγάλη αύξηση στις τιμές των ανταλλακτικών των αυτοκινήτων, οι οποίες σημειώνουν άνοδο 6% σε σχέση με το 2020 και 44% σε σχέση με το 2013, σύμφωνα με έρευνα από τον Οργανισμό Ασφάλισης της Γερμανίας (GDV).
Ακόμη ένας παράγοντας που επηρεάζει τις τιμές είναι ότι οι τεχνολογίες των οχημάτων έχουν γίνει πιο περίπλοκες και τα υλικά που χρειάζονται είναι πιο ακριβά. Ενδεικτικά, οι τιμές αντικατάστασης του πορτμπαγκάζ έχουν αυξηθεί κατά 60%, ενώ ακόμα περισσότερο έχουν αυξηθεί οι τιμές για φωτιστικά σώματα (67%).
Η ασφάλεια αυτοκινήτου είναι απαραίτητη για όλα τα οχήματα που βρίσκονται σε κίνηση. Αν συμβεί κάποιο ατύχημα ή βλάβη, αν υπάρξει κλοπή του οχήματος ή αν προκύψει κάποια φυσική καταστροφή, ο ιδιοκτήτης του αυτοκινήτου θα πρέπει να αποζημιωθεί.
Στη διαμόρφωση του τελικού ασφαλίστρου σημαντικό ρόλο παίζει η ηλικία του οδηγού, που είναι από τα πιο σημαντικά κριτήρια στη διαμόρφωση του ασφαλιστικού προγράμματος. Ένας νέος οδηγός, πέρα από το επασφάλιστρο που πληρώνει, είναι πιο επιρρεπής σε ατυχήματα. Γι’ αυτόν τον λόγο οι πιο νέοι και άπειροι οδηγοί πληρώνουν μεγαλύτερα ασφάλιστρα έναντι ενός έμπειρου οδηγού 40 ετών.
Εάν ο οδηγός έχει το δίπλωμα για λιγότερο από ένα έτος, πληρώνει επασφάλιστρο μέχρι να συμπληρώσει τα 23 έτη του.
Ο τόπος διαμονής είναι άλλος ένας βασικός παράγοντας. Αυτό συμβαίνει καθώς οι ασφαλιστικές γνωρίζουν ποιες περιοχές έχουν περισσότερα ατυχήματα. Έτσι, αντίστοιχα, υπάρχουν αυξημένες τιμές στην ασφάλεια αυτοκινήτου. Συνήθως, τα μεγάλα αστικά κέντρα έχουν υψηλότερες τιμές, σε αντίθεση με την επαρχία που απολαμβάνει χαμηλότερες τιμές στην ασφάλιση λόγω μικρότερου ρίσκου.
Τα κυβικά και ο τύπος οχήματος επηρεάζουν τις τιμές ασφάλισης και το τελικός κόστος του ασφαλίστρου. Τα πιο γρήγορα αυτοκίνητα, καθώς και τα sport, πληρώνουν συνήθως υψηλότερα ασφάλιστρα καθώς θεωρούνται υψηλότερου κινδύνου.
Τέλος, όσο μικρότερη είναι η διάρκεια ασφάλισης τόσο υψηλότερα θα είναι τα ασφάλιστρα. Μία ετήσια ασφάλεια προσφέρει εξοικονόμηση έως και περίπου 40% σε σχέση με μία μηναία ασφάλιση και περίπου 20% σε σχέση με την εξάμηνη ασφάλιση.
ΑΠΕ-ΜΠΕ / Κυριάκος Παρασίδης