Μετά τις 6 Ιουλίου όλα τα καινούριγα αυτοκίνητα θα πρέπει να διαθέτουν την τεχνολογία Intelligent Speed Assistance (ISA). Πρόκειται για το σύστημα αναγνώρισης ορίου ταχύτητας, το οποίο βασίζεται σε πληροφορίες από τη χαρτογράφηση GPS και την αναγνώριση οδικών πινακίδων. Σύμφωνα με τους νέους κανονισμούς της ΕΕ, το ISA θα είναι ενεργό από προεπιλογή, αν και οι οδηγοί θα μπορούν, προς το παρόν, να απενεργοποιούν τα συστήματα στην αρχή κάθε ταξιδιού.
Αναφορικά με τον νέο Γενικό Κανόνα Ασφάλειας της ΕΕ, οι κατασκευαστές μπορούν να επιλέξουν τον τρόπο με τον οποίο θα προειδοποιούν τον οδηγό, ηχητικά ή με προειδοποιήσεις στον ψηφιακό πίνακα οργάνων ή με δονήσεις στο τιμόνι.
Πρόσφατα μηχανικοί της Ford στην Κολωνία, πήγαν το σύστημα ένα βήμα πιο πέρα. Το συγκεκριμένο σύστημα θα εμποδίζει τους οδηγούς να υπερβαίνουν την ταχύτητα σε προκαθορισμένες γεωγραφικές περιοχές με επέμβαση στον κινητήρα, ενώ παράλληλα θα αποτελεί και ένα βήμα πιο μπροστά προς την αυτόνομη οδήγηση.
Προς το παρόν, η τεχνολογία ISA θα ισχύει μόνο για τα ολοκαίνουργια μοντέλα που θα λανσαριστούν μετά τις 6 Ιουλίου. Τα νέα αυτοκίνητα που έχουν ήδη κυκλοφορήσει και βρίσκονται στις εκθέσεις θα πρέπει μέχρι τον Ιούλιο του 2024 να εξοπλιστούν με ISA.
Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC), επισημαίνει ότι το συγκεκριμένο σύστημα υποβοήθησης οδηγού θα μειώσει τα ατυχήματα κατά 30% και τους θανάτους από τροχαία ατυχήματα κατά 20%. Από την άλλη, η ΕΕ έχει στόχο μηδενικούς θανάτους από τροχαία ατυχήματα έως το 2050.
Το ISA, μαζί με άλλα μέτρα που έρχονται ταυτόχρονα, όπως το αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης (ΑΕΒ) θα μπορούσε να αποτρέψει 140.000 σοβαρούς τραυματισμούς από τροχαία μέχρι το 2038 στην Ευρώπη.
Ο Ανεξάρτητος Οργανισμός Δοκιμών EuroNCAP αναφέρει ότι η καλύτερη τήρηση των ορίων ταχύτητας θα αποτρέψει τα ατυχήματα και θα μετριάσει τις επιπτώσεις αυτών που συμβαίνουν στους δρόμους.
Ηδη σήμερα πολλά μοντέλα είναι εφοδιασμένα με το συγκεκριμένο σύστημα. Τα επόμενα βήματα είναι η σύνδεση με κάμερες αναγνώρισης σημάτων ταχύτητας, δορυφορικής πλοήγησης και έξυπνου λογισμικού, ώστε το αυτοκίνητο να αφήνει το στίγμα του για το που ακριβώς είναι, την ταχύτητα που έχει και το όριο ταχύτητας. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης το σύστημα θα μπορεί να περιορίσει την ισχύ του κινητήρα, ώστε να μην μπορεί να υπερβεί το όριο ταχύτητας. Δηλαδή θα είναι μια μορφή έξυπνου προσαρμοζόμενου cruise control που θα είναι πάντα ενεργοποιημένο.
ΑΠΕ-ΜΠΕ / Κυριάκος Παρασίδης