Η στυγερή δολοφονία της νεαρής μητέρας στα Γλυκά Νερά έφερε για μια ακόμη φορά στο προσκήνιο τις δυνατότητες, τις λειτουργίες και τα όρια της αστυνόμευσης στη χώρα μας. Δυστυχώς, η μεταστροφή των χαρακτηριστικών του εγκληματικού φαινομένου, που παρουσιάζεται σκληρότερο τα τελευταία δύο χρόνια, κυρίως μέσω του οργανωμένου εγκλήματος που επεκτείνεται ανεξέλεγκτα, δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί από τον υπάρχοντα σχεδιασμό του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη.
Οι προφανείς αδυναμίες του κυβερνητικού έργου στον τομέα αυτό εντοπίζονται κυρίως:
Α) Στην μονομερή και εμμονική επικέντρωση προς την επικοινωνιακή παραγωγή μιας εικόνας τάξης, που δεν συνοδεύεται όμως από κανένα ουσιαστικό μέτρο παραγωγής αισθήματος ασφάλειας για τον πολίτη. Η κυβέρνηση της ΝΔ εξαντλεί την αποφασιστικότητά της κυρίως στο να ρυθμίζει ή καταστέλλει πολιτικές διαμαρτυρίες και διαδηλώσεις, αποσπώντας την αστυνομία από τα καθήκοντα πρόληψης και καταστολής του οργανωμένου εγκλήματος ή του κοινού βίαιου εγκλήματος. Ενώ μετά από κάθε στυγερό έγκλημα,
α) ανακοινώνει αλλαγές στον ποινικό κώδικα και τους ειδικούς ποινικούς νόμους που θα ισχύσουν αύριο ή και ποτέ και το κάνει μονίμως με τρόπο αυτοματοποιημένο, με σκοπό βέβαια να διασκεδάσει επικοινωνιακά την αποτυχία της να ελέγξει και καταστείλει το έγκλημα σήμερα,
β) διαρρέει σε μόνιμη βάση το δόγμα «εμείς τους πιάνουμε και εσείς τους αφήνετε», το οποίο στρέφεται ανεπίτρεπτα συλλήβδην κατά της δικαστικής εξουσίας υπονομεύοντας τον ρόλο της και αναπαράγοντας στερεότυπα με ολοκληρωτικό πυρήνα.
Β) Στην επίσης εμμονική επιλογή του κατακερματισμού του έργου των αστυνομικών δυνάμεων, που δεν μπορεί να υπαχθεί λόγω της πολυδιάσπασής του σε συνολικό εποπτικό έλεγχο και καθετοποιημένη επιχειρησιακή λειτουργία κεντρικά ή ανά περιοχή αστυνόμευσης. Ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη δημιουργεί διαρκώς νέες «ομάδες αντιμετώπισης» που προστίθενται στις παλαιότερες. Στη θητεία του είδαμε την δημιουργία της Ο.Δ.Ο.Σ. για τον έλεγχο των διαδηλώσεων, της λεγόμενης Πανεπιστημιακής Αστυνομίας για τα εγκλήματα εντός των ΑΕΙ, ενώ ανακοινώθηκε πως εξετάζεται και η Αστυνομία των Μεταφορών για τον έλεγχο της εγκληματικότητας κυρίως στο ΜΕΤΡΟ. Η λειτουργία των ομάδων αυτών εντάσσεται επίσης σε ένα επικοινωνιακό πνεύμα επίδειξης δήθεν ενδιαφέροντος για συγκεκριμένα προβλήματα του αστικού χώρου, που βέβαια ως αποτέλεσμα είναι καταδικασμένο να αποτύχει.
Σε όλες αυτές τις ομάδες προστίθενται και οι προϋφιστάμενες ομάδες ΟΠΚΕ, ΔΙΑΣ κ.λπ., που επεκτείνουν τον κατακερματισμό του αστυνομικού έργου.
Ο κατακερματισμός επίσης δημιουργεί κουλτούρα ομαδοποίησης ή και αυτονόμησης στις διάφορες αστυνομικές ομάδες αντιμετώπισης του εγκλήματος, που μπορεί να καταστεί επικίνδυνος για την δημόσια τάξη.
Γ) Στην τραγική υπολειτουργία και αποδυνάμωση των Αστυνομικών Τμημάτων και των Τμημάτων Ασφαλείας της χώρας που αφενός αποψιλώνονται από προσωπικό που αποσπάται στη φύλαξη προσώπων ή αλλού, αφετέρου απασχολούνται σε σειρά δευτερευόντων καθηκόντων (επίδοση κλήσεων, γνήσια υπογραφών, έλεγχος αντικαπνιστικής νομοθεσίας και τώρα μέτρων προστασίας από την πανδημία κ.λπ.).
Για περιοχές ολόκληρες που ανήκαν σε 2,3 ή και 4 πρώην καποδιστριακούς δήμους υπάρχει ένα περιπολικό το βράδυ, που αν εμπλακεί σε περιστατικό, δεν υπάρχει άλλη δύναμη αστυνομικής παρέμβασης και τα θύματα εγκαταλείπονται στο έλεος των δραστών.
Στο Λεκανοπέδιο που υπηρετεί περίπου το 45% των αστυνομικών δυνάμεων της χώρας είναι ζήτημα αν στο δρόμο βρίσκεται το 1/3 των αστυνομικών την ημέρα και πρέπει το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη να απαντήσει με σαφή στοιχεία πόσοι είναι οι αστυνομικοί που βρίσκονται καθημερινά στον δρόμο στην δίωξη του εγκλήματος, ανά διεύθυνση και τμήμα και αντιστοίχως επί ποιου ακριβώς συνόλου αστυνομικών.
Δ) Στην κατασπατάληση δυνάμεων της ΟΠΚΕ ή της Άμεσης Δράσης σε φύλαξη σταθερών στόχων. Οι εποχούμενες περιπολίες είναι πια είδος προς εξαφάνιση, ειδικά τις νυκτερινές ώρες και δεν υπάρχει προληπτική παρουσία τις αστυνομίας σε όσο το δυνατόν ευρύτερες περιοχές ώστε αφενός να εμπεδώνεται αίσθημα ασφάλειας στον πολίτη, αφετέρου να δημιουργείται αποτροπή στους εγκληματίες.
Ε) Στην πρόσληψη ειδικών φρουρών και στην εγκατάλειψη της επάνδρωσης των Α/Τ και Τ/Α.
ΣΤ) Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και η κυβέρνηση δοκιμάζονται σοβαρά από την αδυναμία τους να παράγουν ένα επιτελικό μοντέλο αστυνόμευσης με ασφάλεια για τον πολίτη και οι πολιτικές του στερούνται κάθε αποτελεσματικότητας. Ενδεικτικά στην Αττική που συγκεντρώνει το μεγαλύτερο βάρος της σκληρής εγκληματικότητας παρατηρούνται τα ακόλουθα.
ΚΥΡΙΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΜΕ ΑΥΞΗΜΕΝΗ ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
ΚΑΙ ΒΑΡΙΑ ΠΑΡΑΒΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
1. Κέντρο Αθήνα, Χαλκοκονδύλη, Βάθη, Μάρνη, Ιουλιανού, Μουσείο, Γερανίου, Σωκράτους, Ξούθου κ.λπ. (Ναρκωτικά, πορνεία, διαρρήξεις, ληστείες, συγκρούσεις αλλοδαπών)
2. Πλατεία Αγίου Παντελεήμονα, Μιχαήλ Βόδα, Αχαρνών, Κολιάτσου κ.λπ. (ληστείες, κλοπές, δολοφονίες κυρίως αλλοδαπών, προπηλακισμοί)
3. Εξοχικές περιοχές και κατοικίες σε Βορειοανατολική και Νοτιανατολική Αττική, Κορωπί, Νέα Μάκρη, Ανθούσα, Γλυκά Νερά, Παλλήνη, Πικέρμι, Ραφήνα, Διόνυσος κ.λπ. (ληστείες, ληστείες μετά φόνου, διαρρήξεις κ.λπ.)
4. Νότια Προάστια, Γλυφάδα, Βάρη, Βουλιαγμένη, Βούλα κ.λπ. (δολοφονίες οργανωμένου εγκλήματος, δολοφονίες – ξεκαθάρισμα λογαριασμών, Εκβιάσεις κ.λπ.)
5. Δυτική Αττική, Ασπρόπυργος, Μενίδι, Καματερό, Λιόσια, Ελευσίνα, Μαγούλα, Μάνδρα, Φυλή κ.λπ. (Ναρκωτικά, ληστείες, κλοπές κ.λπ.)
6. Γενικά έξαρση οργανωμένου εγκλήματος νέας γενιάς.
7. Τέλος, ειδικό θέμα υψηλού ενδιαφέροντος για το Κίνημα Αλλαγής αποτελούν οι εξαφανίσεις – φυγές ανηλίκων. Είδαμε μάλιστα τις τελευταίες ημέρες τις εξαφανίσεις τριών ανηλίκων κοριτσιών. Παρά το γεγονός ότι υπάρχουν συχνές δημόσιες ανακοινώσεις γι’ αυτό, εν τούτοις δεν έχει δοθεί στην δημοσιότητα ο συνολικός αριθμός εξαφανίσεων – φυγών και ευρέσεων των ανηλίκων ανά έτος και δεν απαντάται ξεκάθαρα αν τυχόν υπάρχουν περιπτώσεις -πίσω από αυτό- δράσης εγκληματικών οργανώσεων trafficking κ.λπ. Ζητάμε από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη να δώσει τα σχετικά στοιχεία στην δημοσιότητα και σε βάθος πενταετίας.
ΕΠΙΓΡΑΜΜΑΤΙΚΑ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΜΕΤΡΑ
1. Αναπροσδιορισμός και ενίσχυση του ρόλου των αστυνομικών τμημάτων ως βασικού πόλου αστυνόμευσης.
2.Προσλήψεις ικανού αριθμού αστυνομικών από πανελλήνιες εξετάσεις και αποκλειστική διάθεση στα αστυνομικά τμήματα.
3. Αποδέσμευση περιπολικών και ομάδας Ζ, καθώς και ομάδων ΟΠΚΕ από τη φύλαξη σταθερών σημείων.
4. Επέκταση μεγαλύτερων δυνάμεων περιπολιών κατά τις νυκτερινές ώρες.
5. Νέος ευέλικτος σχεδιασμός αστυνόμευσης σε περιοχές που εμπλέκεται αστικός και μη αστικός οικισμός.
6. Αποδέσμευση δυνάμεων από υδροκέφαλες κεντρικές υπηρεσίες προς όφελος της αστυνόμευσης.
7. Στοχευμένες δράσεις αστυνόμευσης.
8. Ενίσχυση περιπολιών υπηρεσιών ασφαλείας.
9. Αποδέσμευση αστυνομικών από πάρεργα (επιδόσεις, αντικαπνιστική νομοθεσία, επικύρωση γνησίων υπογραφών κ.λπ.).
10. Αναβάθμιση της εκπαίδευσης των εξωτερικών φρουρών.