Άρθρο Β. Κορκίδη: Παράδειγμα προς αποφυγή η ψηφιοποίηση της γραφειοκρατίας

Η υλοποίηση των Ψηφιακών Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης «e-Government» είναι εξαιρετικά πολύτιμη γιατί στην επιχειρηματικότητα σε πολλές περιπτώσεις και ειδικά στις επενδύσεις ο χρόνος είναι πιο πολύτιμος και από το χρήμα. Ακριβώς λοιπόν το «time management» στον ψηφιακό μετασχηματισμό διαδραματίζει καταλυτικό ρόλο στην επίτευξη ενός στόχου που δεν είναι άλλος από την πλήρη ψηφιοποίηση του Δημόσιου τομέα που θα ολοκληρώσει το «όραμα» της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.

Άρθρο του προέδρου του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς Βασίλη Κορκίδη

Απαιτείται όμως κόπος και τρόπος, ώστε η ψηφιακή μετάβαση να περιορίσει και να μην ενσωματώσει την γραφειοκρατία, που ακόμα αντιστέκεται. Επαναλαμβάνω «ο χρόνος είναι χρήμα» καθώς το time management, στο Δημόσιο δηλαδή της στρατηγικής σωστής διαχείρισης του χρόνου θα επιτρέψει και στο business management, να ακολουθήσει, οδηγώντας έτσι στην ολοκλήρωση ενός σύγχρονου ψηφιακού κράτους.

Η εισαγωγή της Τεχνητής Νοημοσύνης στο Δημόσιο που ετοιμάζει το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης με τον ψηφιακό βοηθό στο gov.gr., η προοπτική σύνδεσης της πολιτικής προστασίας μέσα από την πλατφόρμα διαχείρισης των έξυπνων πόλεων, αλλά και ευρύτερα ο επανασχεδιασμός και τη λειτουργία της γραμμής έκτακτης ανάγκης 112 είναι σίγουρο ότι θα επηρεάσουν θετικά προς την κατεύθυνση της ψηφιοποίησης. Όμως, τα βήματα αυτά θα πρέπει να γίνουν προσεκτικά ώστε να μην υπάρξουν κενά που θα αποτελέσουν αργότερα την αιτία νέων προβλημάτων. Χρειάζεται να καινοτομήσουμε προς την κατεύθυνση της εξοικείωσης τους προσωπικού που υπηρετεί στο Δημόσιο με την ψηφιακή τεχνολογία κυρίως στο πεδίο της ταχύτητας που αυτή διεκπεραιώνει διαδικασίες υπό την προϋπόθεση ότι οι όγκοι των εγγράφων θα έχουν ψηφιοποιηθεί. Σήμερα η ελληνική δημόσια διοίκηση βρίσκεται στη φάση που ψηφιοποιεί 1,6 δισ. έγγραφα και 4.000 περιττές γραφειοκρατικές διαδικασίες.

Έκανα λόγο για time management και business management και την σημασία τους για την ψηφιοποίηση. Αντίστοιχη σημασία θα αποκτήσουν και για τις επιχειρήσεις οι οποίες θα κληθούν να αναδιατάξουν τις δυνάμεις τους που σπαταλούνται σε πεδία που σήμερα κυριαρχούν οι γραφειοκρατικές διαδικασίες με τους κυκεώνες της νομολογίας, των φορολογικών, των εργασιακών, των επεξηγήσεων και των παραπομπών. Αυτός ο χρόνος που θα προκύψει θα επιτρέψει στις επιχειρήσεις να κερδίσουν εκείνο τον ποιοτικό χρόνο τον οποίο και θα διαθέσουν στην ανάπτυξη των δραστηριοτήτων τους με «όπλο» την ταχύτητα συνδιαλλαγής με το Δημόσιο.

Το 2023 έκλεισε με 38 νέες υπηρεσίες στο gov.gr, αριθμός που σε ρυθμό ξεπερνά την προσθήκη μίας υπηρεσίας την ημέρα. Συνολικά, κατά τη διάρκεια του 2023, στο gov.gr προστέθηκαν 189 υπηρεσίες από 40 φορείς της Δημόσιας Διοίκησης. Πρόκειται είτε για νέες υπηρεσίες είτε για υπηρεσίες που προϋπήρχαν και εντάχθηκαν στην Ενιαία Ψηφιακή Πύλη. Σε αυτές μάλιστα συγκαταλέγονται και υπηρεσίες από φορείς που για πρώτη φορά μπήκαν στο gov.gr, όπως υπηρεσίες του Αρείου Πάγου και του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας. Κάπως έτσι η έναρξη του 2024 βρήκε την ενιαία ψηφιακή πύλη του Δημοσίου να διαθέτει 1.638 υπηρεσίες προς τους πολίτες, οι οποίες παρέχονται από 20 υπουργεία, την Προεδρία της Κυβέρνησης, 85 φορείς και οργανισμούς, 13 Ανεξάρτητες Αρχές και 13 Περιφέρειες. Στο gov.gr προστέθηκαν η λειτουργία του Ψηφιακού Φακέλου Μεταβίβασης Ακινήτου, το «My Auto Wallet»και αναμένεται και ο πολυπόθητος προσωπικός αριθμός, ο οποίος θα επιτυγχάνει την ταυτοποίηση των πολιτών αντικαθιστώντας το ΑΦΜ, τον ΑΜΚΑ και τον ΑΔΤ. Σύμφωνα με πληροφορίες όλα είναι έτοιμα, και πλέον αναμένεται η έγκριση της σχετικής έκθεσης που έχει σταλεί από την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα. Σημειωτέο ότι η σχετική ακρόαση που προβλέπει η διαδικασία έχει ήδη γίνει, οπότε και η απόφαση εκτιμάται ότι θα είναι θετική. Μετά την σχετική έγκριση θα εκδοθεί το Προεδρικό Διάταγμα που απαιτείται και θα ανακοινωθεί ο προσωπικός αριθμός. Επίσης η ΑΑΔΕ προχώρησε στην Ψηφιοποίηση των δελτίων εισόδου, εξόδου και μεταβίβασης στην Ελεύθερη Ζώνη γεγονός που προσλαμβάνει ιδιαίτερης σημασίας για το εισαγωγικό και εξαγωγικό εμπόριο.

Οφείλουμε να δούμε τις εξελίξεις για την ψηφιοποίηση των εγγράφων διακίνησης εμπορευμάτων, οι οποίες φαίνονται να κυλούν ομαλά από τους δημόσιους φορείς που έχουν αναλάβει, αλλά και από τους ιδιώτες που ως συνήθως, τραβούν πρώτοι την ανηφόρα και ανοίγουν το δρόμο στο δημόσιο ν’ ακολουθήσει. Σύμφωνα με τα στοιχεία το Εθνικό Συμβούλιο Εφοδιαστικής έχει επικαιροποιήσει το Εθνικό Σχέδιο Δράσης προς την αρμόδια Κυβερνητική Επιτροπή για τη χάραξη της στρατηγικής της χώρας μας στην Εφοδιαστική. Η ψηφιοποίηση των εγγράφων διακίνησης των εμπορευμάτων εντάσσεται στο Εθνικό Σχέδιο Δράσης και έχει ήδη προτεραιοποιηθεί πολύ ψηλά από την αρμόδια Κυβερνητική Επιτροπή για την ανάπτυξη της Εφοδιαστικής με την σημασία της αξιοπιστίας και ευελιξίας στο μετασχηματισμό των αλυσίδων εφοδιασμού να είναι πρόδηλη. Τα άμεσα οφέλη που θα προκύψουν είναι ενδεικτικά η σύγχρονη παρακολούθηση των στοιχείων μεταφορών, διακίνησης και αποθήκευσης εμπορευμάτων, η μείωση του λειτουργικού κόστους των εταιρειών, η αξιοπιστία στις μεταφορές εμπορευμάτων και ο αναπτυξιακά αναγκαίος ψηφιακός μετασχηματισμός των εταιρειών. Βέβαια το επόμενο βήμα για τις μεταφορές και την εφοδιαστική θα πρέπει να είναι το «eFTI», που θα διασυνδέσει τους ενδιαφερόμενους οικονομικούς φορείς και τις αρμόδιες αρχές στη μεταφορά εμπορευμάτων στην επικράτεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Και βέβαια, δεν πρέπει να ξεχνάμε το «eCMR», που αφορά τις διεθνείς εμπορευματικές μεταφορές και αποτελεί έναν ακόμη κρίκο στην αλυσίδα για την ψηφιοποίηση των εγγράφων διακίνησης εμπορευμάτων.

Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να επισημάνουμε τη σημασία της συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα στην υλοποίηση ψηφιακών έργων. Η ψηφιακή μετάβαση Δημοσίου και επιχειρήσεων είναι οι δύο δύσκολοι στόχοι που πρέπει να επιτευχθούν, δεδομένων και των ασφυκτικών χρονοδιαγραμμάτων και οροσήμων του Ταμείου Ανάκαμψης που δεν επιδέχονται χαλαρώσεων και μεταθέσεων προδιαθέτουν για νέα συγκέντρωση δυνάμεων σε μία κατακερματισμένη, μέχρι και πριν λίγα χρόνια, αγορά. Πρέπει, όπως προανέφερα, να δούμε και το μεγάλο κεφάλαιο της εξοικείωσης- εκπαίδευσης των στελεχών σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα στα νέα ψηφιακά εργαλεία, τις νέες τεχνολογίες.

Οι επιχειρήσεις καλούνται να δράσουν ταχύτατα, αλλά όχι βιαστικά, «γρήγορα ναι, πρόχειρα όχι» καταστρώνοντας τα επενδυτικά τους πλάνα με τον χρόνο να μην είναι σύμμαχος τους δεδομένου ότι πλησιάζουμε στο «τέλος του δρόμου» του Ταμείου Ανάκαμψης στην εκπνοή του 2026 που δεν είναι και τόσο μακριά. Τα ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα και ο όγκος των πόρων που χρειάζεται να απορροφήσουν καθιστούν κάτι παραπάνω από αναγκαίες τις συμπράξεις μεταξύ των εταιρειών, αλλιώς θα χαθεί το τρένο του Ταμείου Ανάκαμψης με τον κίνδυνο απώλειας πόρων να διαφαίνεται στον όχι και τόσο μακρινό ορίζοντα.

Αξίζει να σημειωθεί πως για την ώρα παρατάσεις, εφόσον μείνουν αδιάθετα κονδύλια από το Ταμείο, δεν προβλέπονται. Συνεπώς για κράτος και εταιρείες αν δεν επιταχύνουν, ενδέχεται δεύτερη ευκαιρία να μην παρουσιαστεί. Αυτό που πρέπει να αποφευχθεί είναι η προχειρότητα, στην λογική τού διεκδικώ κονδύλια μόνο για να μην τα χάσω γεγονός που έχει αποδειχθεί σε άλλες περιπτώσεις καταστροφικό. Στην ψηφιοποίηση όλοι πρέπει να βάλουν πλάτη γιατί οι όγκοι είναι τεράστιοι με αποτέλεσμα για να επιτευχθούν οι στόχοι δεδομένων των πιεστικών συνθηκών, οι συμπράξεις μεγάλων και μικρών στον κλάδο της πληροφορικής, και όχι μόνο, είναι αναγκαίες για να αυξηθούν οι πιθανότητες να αποδώσουν οι ψηφιακές υπηρεσίες του δημοσίου, από και προς τον ιδιωτικό τομέα, σωστά, απλά και γρήγορα.

ΑΠΕ-ΜΠΕ
Προηγούμενο άρθροΌ,τι αρχίζει ωραίο, τελειώνει ενίοτε με πόνο και νέο κύκλο απογοήτευσης – Γράφει ο Ζαχαρίας Ζούπης
Επόμενο άρθροΗ είσοδος της Κίνας στον διαστημικό αγώνα – Γράφει ο Ηλίας Σταυρίδης