Από το 2022 αρχίζει το ξεπούλημα και των δημοσίων επιχειρήσεων που κατέχει το Υπερταμείο (ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΕΛΤΑ, ΟΑΣΑ, κλπ) – Απάντηση Μοσκοβισί σε Ν. Χουντή

Μύθος τα περί διατήρησης της δημόσιας περιουσίας από το Υπερταμείο (ΕΕΣΥΠ). Από το 2022 θα αρχίσει και το ξεπούλημα των δημόσιων επιχειρήσεων που κατέχει άμεσα το Υπερταμείο

Απάντηση Μοσκοβισί σε Νίκο Χουντή (ΛΑΕ)

Μύθος οι υποσχέσεις της κυβέρνησης για διατήρηση της δημόσιας περιουσίας που βρίσκεται στο Υπερταμείο. Από το 2022 θα αρχίσει το ξεπούλημα και των δημόσιων επιχειρήσεων που κατέχει η ΕΕΣΥΠ, όπως ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΕΛΤΑ, ΟΑΣΑ, 23 περιφερειακά αεροδρόμια κ.α. Αυτό προκύπτει από απάντηση του Επιτρόπου Οικονομικών και Νομισματικών Υποθέσεων, Πιερ Μοσκοβισί, σε γραπτή ερώτηση του ευρωβουλευτή της Λαϊκής Ενότητας (ΛΑΕ) Νίκου Χουντή, που είναι αποκαλυπτική των δεσμεύσεων που συνοδεύονται με το τέλος του 3ου Μνημονίου.

Πιο συγκεκριμένα, σε σχετική ερώτηση, ο Νίκος Χουντής αφού σημείωνε ότι  «σχεδόν όλη η περιουσία του ελληνικού δημοσίου σε τομείς όπως η ενέργεια, η ύδρευση, οι υποδομές, οι μεταφορές και ο τουρισμός» βρίσκεται στο Υπερταμείο,

ρωτούσε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή εάν υπάρχουν και ποια περιουσιακά στοιχεία του Δημοσίου που βρίσκονται στο Υπερταμείο, για τα οποία έχει αποφασισθεί ότι «δεν πρόκειται να ιδιωτικοποιηθούν, αλλά θα παραμείνουν υπό τον έλεγχο του Δημοσίου»

Στην απάντησή του ο κ. Μοσκοβισί, αφού υπογραμμίζει ότι στόχος είναι η υλοποίηση του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων που συμφωνήθηκε τον Αύγουστο του 2015, καθώς και η συνέχισή του και κατά την περίοδο μετά το 3ο Μνημόνιο, αποκαλύπτει ότι οι υποσχέσεις της κυβέρνησης για διατήρηση του δημόσιου ελέγχου μιας σειράς επιχειρήσεων που έχουν ενταχθεί στο Υπερταμείο, έχουν χρονικό ορίζοντα το 2022, μετά τον οποίο αυτές οι δημόσιες επιχειρήσεις θα μπορούν να βγουν στο σφυρί για να πουληθούν.

Τονίζει επί λέξει ο Επίτροπος: «Όσον αφορά τις κρατικές επιχειρήσεις, οι πιθανές πηγές εσόδων της ΕΕΣΥΠ είναι η εκποίηση συμμετοχών ή η διανομή μερισμάτων στην ΕΕΣΥΠ ως μέτοχο. Το Δημόσιο έχει δώσει οδηγίες βάσει των οποίων οι θέσεις (σ.σ. ποσοστό ιδιοκτησίας) της ΕΕΣΥΠ στις περισσότερες κρατικές επιχειρήσεις δεν πρέπει να περιοριστούν στην περίοδο του σημερινού στρατηγικού σχεδίου (!!!) που έχει ορίζοντα τριών ετών, δηλαδή, εώς το 2022.

Υπενθυμίζεται ότι το Υπερταμείο έχει ως άμεσες θυγατρικές το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου ΑΕ (ΤΑΙΠΕΔ), την Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου ΑΕ (ΕΤΑΔ), το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) και τις ακόλουθες συμμετοχές σε δημόσιες επιχειρήσεις: ΔΕΗ (34,12%), ΕΥΔΑΠ (50%+1), ΕΥΑΘ (50%+1), Folli-Follie (0.9%), ΕΤΒΑ Βιομηχανικές Περιοχές (35%), Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (25%), ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ (100%), Ανώνυμος Εταιρεία Διώρυγος Κορίνθου (100%), ΕΛΤΑ (90%), Οργανισμός Κεντρικών Αγορών και Αλιείας (100%), Κεντρική Αγορά Θεσσαλονίκης (100%), ΔΕΘ Helexpo (100%), Ελληνικές Αλυκές (55,19%), 23 περιφερειακά αεροδρόμια (Αλεξανδρούπολη, Άραξος, Αστυπάλαια, Ικαρία, Ιωάννινα, Καλαμάτα, Κάλυμνος, Κάρπαθος, Κάσος, Καστελόριζο, Καστοριά, Κοζάνη, Κύθηρα, Λέρος, Λήμνος, Μήλος, Νέα Αγχίαλος, Νάξος, Πάρος, Σητεία, Σκύρος, Σύρος, Χίος).

Ακολουθεί η πλήρης ερώτηση και απάντηση:

Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης E-002324/2018

προς την Επιτροπή

Άρθρο 130 του Κανονισμού

Nikolaos Chountis (GUE/NGL)

Θέμα:Πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων στην Ελλάδα

Ένας από τους βασικούς πυλώνες του τρίτου ελληνικού προγράμματος οικονομικής προσαρμογής είναι το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων. Για τον σκοπό αυτό έχει ιδρυθεί η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ), που συμπυκνώνει τις εταιρείες ΤΧΣ, ΤΑΙΠΕΔ, ΕΤΑΔ και διάφορες ΔΕΚΟ και στόχο έχει την αύξηση της αξίας της δημόσιας περιουσίας και τη δημιουργία εσόδων για το ελληνικό δημόσιο.

Σύμφωνα με το ενεργητικό της εταιρείας, όλη σχεδόν η περιουσία του ελληνικού δημοσίου σε τομείς όπως η ενέργεια, η ύδρευση, οι υποδομές, οι μεταφορές και ο τουρισμός, κινδυνεύει να «εξυγιανθεί» και να «αξιοποιηθεί» με τις «βέλτιστες επιχειρηματικές πρακτικές», ούτως ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι του τρίτου προγράμματος.

Με δεδομένο ότι στη γλώσσα των θεσμών και της τρόικα, η λέξη «αξιοποίηση» ισοδυναμεί με ιδιωτικοποιήσεις, ερωτάται η Επιτροπή:

Ποια περιουσιακά στοιχεία της ΕΕΣΥΠ δεν πρόκειται να ιδιωτικοποιηθούν, αλλά θα παραμείνουν υπό τον έλεγχο του Δημοσίου;

Με ποια κριτήρια θα αποφασίζεται εάν ένα περιουσιακό στοιχείο θα ιδιωτικοποιείται;

Σε περίπτωση που δεν επιτυγχάνονται οι στόχοι των ιδιωτικοποιήσεων, θα απαιτούνται περισσότερες εκποιήσεις δημόσιας περιουσίας;

EL

E-002324/2018

Απάντηση του κ. Moscovici εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής

(3.8.2018)

Ο γενικός στόχος της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ) είναι να διαχειρίζεται ελληνικά περιουσιακά στοιχεία σημαντικής αξίας και να προστατεύει, να δημιουργεί και εν τέλει να μεγιστοποιεί την αξία τους.

Το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων καθορίζεται σύμφωνα με το σχέδιο αξιοποίησης των περιουσιακών στοιχείων που εγκρίθηκε από την Ελλάδα[1]. Οι άμεσες πωλήσεις είναι μια επιλογή, ενώ ορισμένα μεγάλα έργα στο σχέδιο αξιοποίησης των περιουσιακών στοιχείων υλοποιούνται μέσω συμβάσεων παραχώρησης, όπου η κυριότητα παραμένει στο Ελληνικό Δημόσιο. Στόχος είναι η συνεχής εφαρμογή του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων που συμφωνήθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας το οποίο υπεγράφη τον Αύγουστο του 2015, καθώς και κατά την περίοδο μετά το πρόγραμμα. Η πώληση των περιουσιακών στοιχείων από την ΕΕΣΥΠ δεν συνδέεται με τις επιδόσεις του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων.

Όσον αφορά τις κρατικές επιχειρήσεις, οι πιθανές πηγές εσόδων της ΕΕΣΥΠ είναι η εκποίηση συμμετοχών ή η διανομή μερισμάτων στην ΕΕΣΥΠ ως μέτοχο. Το Δημόσιο έχει δώσει οδηγίες βάσει των οποίων οι θέσεις της ΕΕΣΥΠ στις περισσότερες κρατικές επιχειρήσεις δεν πρέπει να περιοριστούν στην περίοδο του σημερινού στρατηγικού σχεδίου (που έχει ορίζοντα τριών ετών). Ως εκ τούτου, τα έσοδα από μερίσματα αναμένεται να αποτελέσουν την κύρια πηγή εσόδων της ΕΕΣΥΠ για το άμεσο μέλλον.

Η έμφαση της ΕΕΣΥΠ είναι να αυξηθεί η αξία και η αποδοτικότητα κυρίως μέσω της βελτιωμένης διακυβέρνησης και επαγγελματικής διαχείρισης των κρατικών επιχειρήσεων. Οι κρατικές επιχειρήσεις υπόκεινται σε μηχανισμό συντονισμού, ούτως ώστε να διασφαλιστεί ότι οι δραστηριότητές τους αντικατοπτρίζουν την κοινωνική τους σημασία. Το κέρδος αποτελεσματικότητας και η βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών αναμένεται να αποφέρουν μακροπρόθεσμα ικανοποιητική οικονομική απόδοση συγκρίσιμη με αντίστοιχες επιχειρήσεις σε άλλες χώρες.

Όσον αφορά τα ακίνητα περιουσιακά στοιχεία, ο στόχος θα πρέπει να είναι επίσης η μεγιστοποίηση της οικονομικής τους αξίας, καθώς και μέσω της εκμίσθωσης ακινήτων, μισθώσεων ή άμεσων πωλήσεων. Τα έσοδα της ΕΕΣΥΠ θα είναι εκ νέου υπό τη μορφή διανομής μερισμάτων από τη θυγατρική της στον τομέα των ακινήτων (Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ).

https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/economy-finance/annex_1_-_asset_development_plan.pdf

Τελευταία έκδοση κατά τη στιγμή της τέταρτης αναθεώρησης: https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/economy-finance/adp_approvedbykysoip14.6.2018_en.pdf

Προηγούμενο άρθροΔήλωση του Τομεάρχη Οικονομικών της Ν.Δ. κ. Χρ. Σταϊκούρα για τα νέα στοιχεία σχετικά με τις ληξιπρόθεσμες οφειλές
Επόμενο άρθροΕισαγωγική Τοποθέτηση του Προέδρου της Ν.Δ. κ. Κυριάκου Μητσοτάκη σε συνάντηση με παραγωγικούς και επιστημονικούς εταίρους της Βορείου Ελλάδος