Άνοιγμα…. στην Ανατολή κάνουν οι εξαγωγείς – Γράφει ο Δημήτρης Χριστούλιας

Πλώρη για τις πιο αναδυόμενες αγορές του κόσμου βάζουν οι Έλληνες εξαγωγείς, προσδοκώντας σε ακόμη μεγαλύτερες επιδόσεις το 2018.

Γράφει ο συνεργάτης του Έμβολος δημοσιογράφος Δημήτρης Χριστούλιας

Στο στόχαστρο των εξαγωγέων μπαίνουν κυρίως χώρες της Μέσης Ανατολής που οι οικονομίες τους εμφανίζουν υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης με αποτέλεσμα μεγάλο μέρος του πληθυσμού να αυξάνει το βιοτικό του επίπεδο και να στρέφεται στην αγορά ποιοτικότερων τροφίμων, υψηλής διατροφικής αξίας, όπως είναι τα ελληνικά. Η Κίνα, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, η Σαουδική Αραβία, το Ισραήλ, το Κατάρ και η Ινδία αποτελούν αγορές-στόχους των εγχώριων εξαγωγικών επιχειρήσεων.

Είναι χαρακτηριστικό ότι τη χρονιά που μας πέρασε οι εξαγωγές ελληνικών προϊόντων σε αυτές τις χώρες σημείωσαν εξαιρετικές επιδόσεις, Ωστόσο όμως είναι και κάποιες χώρες, όπως τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, όπου η αύξηση των εξαγωγών κινήθηκε σε χαμηλά επίπεδα παρόλα αυτά το μέλλον προδιαγράφεται ιδιαίτερα ευοίωνο. Σύμφωνα με  εκπροσώπους των εξαγωγέων σημαντικό ρόλο στην ραγδαία ανάπτυξη των εξαγωγών παίζει το γεγονός ότι ένα σημαντικό ποσοστό του πληθυσμού της Μέσης Ανατολής αυξάνει σημαντικά τα εισοδήματά του. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η περίπτωση της Ινδίας.

Σημειώνεται ότι οι ελληνικές εξαγωγές στην Ινδία αυξήθηκαν το 2017 κατά 55,8% σε σχέση με το 2016, φτάνοντας τα 97,4 εκατ. ευρώ. Για πρώτη χρονιά μάλιστα πραγματοποιήθηκαν στη Ινδία εξαγωγές ελληνικών ψαριών ενώ ανοδικές ήταν και οι εξαγωγές καρπών, νωπών φρούτων, ελαιολάδου, γαλακτοκομικών και λαχανικών. Πρόσφατα μάλιστα επισκέφθηκαν τη χώρα μας 26 στελέχη Ινδικών επιχειρήσεων που πραγματοποίησαν συναντήσεις με ελληνικές εταιρείες τροφίμων προκειμένου να συνάψουν νέες συμφωνίες.

Αντίστοιχα, στην Κίνα οι ελληνικές εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 44,4%, στη Σαουδική Αραβία 52,1%, στο Ισραήλ 63,6% και στο Κατάρ 35,7%. Πρόκειται για χώρες όπου τα ελληνικά προϊόντα αποκτούν φανατικούς καταναλωτές, με το ελαιόλαδο, το κρασί και τα γαλακτοκομικά να βρίσκονται ψηλά στην λίστα των επιλογών τους.

Εκτός όμως από τις χώρες της Μέσης Ανατολής σημαντικές εξαγωγική δραστηριότητα παρουσιάζουν ο Καναδάς (11,1%), το Μαρόκο (20,9%), η Τυνησία (41,1%) και η Γκάνα (73,9%). Πρόκειται για χώρες όπου οι συμφωνίες γίνονται μετά από πολύμηνες διαπραγματεύσεις και τώρα γίνονται ορατά τα πρώτα αποτελέσματα.