Πριν κάποια χρόνια, όταν είχα γνωρίσει την Ανδρονίκη Χειλά, δεν υπήρχε άνθρωπος της τέχνης που να μην ισχυρίζεται ότι θα αφήσει τη δική της ιστορία στη ζωγραφική και δη στον εξπρεσιονισμό. Παιδί του Πειραιά, βούτηξε από μικρή στα χρώματα της πόλης. Στα χρώματα του ουρανού, του ήλιου, της θάλασσας, του φεγγαριού, της γης… Όσα αποτύπωνε το βλέμμα της, τα κατέθετε αρχικά στο χαρτί, αργότερα στον μουσαμά, ενίοτε και στους τοίχους του σπιτιού της…
Σιγά σιγά, τα τελάρα ζωγραφικής, τα πινέλα, τα χρώματα για περιγράμματα, τα σωληνάρια και τα κουτιά με χρώματα, οι παλέτες κι όλα τα είδη ζωγραφικής, γέμισαν ασφυκτικά το σπίτι της. Η πορεία της ζωής της ήταν ήδη προδιαγεγραμμένη.
Η Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας την υποδέχτηκε για να της εξωτερικεύσει όσα είχε κρυμμένα η ψυχή της, με δάσκαλο τον σπουδαίο Χρόνη Μπότσογλου. Ταυτοχρόνως, εντρυφεί στην Αγιογραφία και στην Νωπογραφία με τον Παύλο Σάμιο και στο ψηφιδωτό με την Δάφνη Αγγελίδου. Κι ύστερα ήρθε η υποτροφία στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Βαρκελώνης.
Και το απόλυτο άνοιγμα των φτερών της… Στην αναγνώριση! Στην καταξίωση! Όπως προέβλεπαν όσοι γνώριζαν…
Έργα της υπάρχουν, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή και σε άλλες δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές. Δίπλα σε έργα κορυφαίων ζωγράφων. Είναι χαρακτηριστικό ότι προσφάτως έγινε αντικείμενο συζήτησης το γεγονός ότι, κορυφαίος εικαστικός τοποθέτησε στον προσωπικό του χώρο έργο της, δίπλα σε έργα του Τσαρούχη και του Μόραλη. Δηλαδή «πάντρεψε» υπέροχα το χθες με το σήμερα, τη λαϊκή παράδοση, τον κυβισμό και τον αρχέγονο αισθησιασμό, με τον εξπρεσιονισμό της Ανδρονίκης Χειλά.
Φίλοι της από τα στέκια του Πειραιά ισχυρίζονται ότι όσα βλέπουν τα δικά της μάτια, δε τα βλέπουν τα δικά τους κι ότι το φως με το οποίο εκείνη ορίζει τις μορφές της, δίνει την αίσθηση του ουράνιου! Κάτι που … συνδέει τον γαλαξία μας με τον έξω κόσμο!
Η αλήθεια είναι, ότι οι χρωματικές εντάσεις της Ανδρονίκης Χειλά καθιστούν τα έργα περιπέτειες των αισθήσεων. Ο ιστορικός τέχνης Γιώργος Μυλωνάς, ισχυρίζεται ότι η Χειλά «μετατρέπει σε γλώσσα εκφραστική όλες τις τεχνικές του πινέλου – τη βίαιη βουρτσιά, αλλά και την πλαστική κίνηση των δακτύλων, του καρπού, του χεριού και εν τέλει του σώματος, για να αποκαλύψει όχι μια λαμπερή φιγούρα, αλλά μια παρουσία μυστηριακή που κεντρίζει το βλέμμα με τον υπερβατικό της χαρακτήρα». Κι ότι το έργο της με την « ορμητικότητα της πινελιάς παραπέμπει στην πάλη της ζωγράφου με το υλικό της κι απηχεί την αμφίθυμη στάση της απέναντι στη ρεαλιστική απεικόνιση του οπτικού ερεθίσματος. Εδώ η ζωγράφος δεν καθαρίζει την εικόνα από την πατίνα του χρόνου. Μέσα από επάλληλες στρώσεις χρώματος, επιχειρεί να φανερώσει το κρυμμένο, το κλειστό και η αναπαράσταση γίνεται εφικτή μέσα από την ενστικτώδη οριοθέτησή του. Το στοιχείο αυτό, στα δικά μου μάτια, φέρνει τη δημιουργό πολύ κοντά στον Μπουζιάνη, σε μία ζωγραφική με πνευματικότητα», αναφέρει ο Γιώργος Μυλωνάς.
Αφορμή αυτών των σκέψεων, είναι η νέα έκθεση της Ανδρονίκης Χειλά στην Ελλάδα και δη στον υπέροχο νέο χώρο τέχνης Artworx, στην Κηφισιά (Κολοκοτρώνη 1), που δημιούργησαν η Μαρία Ξανθάκου και η Ιζαμπέλα Φρανσές.
Η έκθεση με τα έργα της θα ξεκινήσει στις 27 Σεπτεμβρίου και θα διαρκέσει μέχρι τις 27 Οκτωβρίου. Οι ώρες λειτουργίας της έκθεσης θα είναι Τρίτη- Πέμπτη- Παρασκευή (12.00 -21.00) και Τετάρτη –Σάββατο (10.00 – 16.00)
Να πάτε! Να γνωρίσετε και να μάθετε την εξαιρετική νέα πρέσβειρα του ελληνικού εξπρεσιονισμού και να ταξιδέψετε στα χρώματα και όσα καταθέτει η ψυχή της στον μουσαμά…
Να πάτε! Για να συνειδητοποιήσετε ότι ο πολιτισμός κι η τέχνη δεν είναι μόνο ομορφιά, αλλά σκίρτημα της ψυχής…