Αναιμική η ζήτηση στην Χριστουγεννιάτικη αγορά – Γράφει ο Χρήστος Παγώνης

Συγκρατημένοι και κατηφείς εμφανίζονται οι καταναλωτές, λίγες μόνο ημέρες πριν τα Χριστούγεννα. Οι ανεβασμένες τιμές λόγω του πληθωρισμού, το κακό κλίμα λόγω της πανδημίας και η γενικότερη δυστοπική συγκυρία, πλήττουν την διάθεση των πολιτών για κατανάλωση.

Γράφει ο Χρήστος Παγώνης

Ήδη, την Κυριακή 19 Δεκεμβρίου, μια παραδοσιακά καλή μέρα για το εμπόριο με ανοικτά τα καταστήματα, την τελευταία μάλιστα Κυριακή πριν τα Χριστούγεννα, παρά τη μεγάλη κίνηση στους εμπορικούς δρόμους, οι αγορές που έγιναν ήταν περιορισμένες με βάση όσα ανέφεραν παράγοντες του εμπορίου.

Σύμφωνα, δε, με έρευνα που πραγματοποίησε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ) καταγράφεται σημαντική αλλαγή στις αγοραστικές συνήθειες του καταναλωτικού κοινού τον τελευταίο χρόνο.

Η έρευνα υλοποιήθηκε με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και έλαβε χώρα την περίοδο 9-11 Δεκεμβρίου 2021 μέσω Πανελλήνιας Έρευνας σε δείγμα 859 καταναλωτών.

Με βάση, έτσι, τα στοιχεία της έρευνας, οι 6 στους 10 καταναλωτές θα δαπανήσουν λιγότερα χρήματα σε σύγκριση με το 2020, πάνω από τους μισούς (52%) θα δαπανήσουν λιγότερο από 100 ευρώ για χριστουγεννιάτικες αγορές, ένα αρκετά σημαντικό 16% θα προτιμήσει τις ηλεκτρονικές αγορές, ενώ οι 6 στους 10 αγοράζουν προϊόντα με βασικό κριτήριο τη χρηματική δαπάνη.

Επίσης με βάση δηλώσεις στο Open tv, χτες, του Θάνου Τσαγγάρη Γενικoύ Γραμματέα του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών αναμένεται σε σχέση με το 2019, έτος αναφοράς,  ο εορταστικός τζίρος εκτιμάται ότι θα είναι χαμηλότερος κατά 15%. Κι αυτό έρχεται μετά από μια εκπτωτική περίοδο όπου επίσης οι πωλήσεις του λιανεμπορίου ήταν πεσμένες, με εξαίρεση ίσως τα μεγάλα εμπορικά κέντρα.

Οι αιτίες

Είναι προφανές ότι η ψυχολογία της αγοράς δεν είναι και η καλύτερη. Είτε λόγω πανδημίας, που δείχνει και πάλι τα «δόντια» της και  διαμορφώνει ένα «άδηλο» μέλλον, είτε λόγω πληθωρισμού οι καταναλωτές εμφανίζονται συγκρατημένοι. Άλλωστε περιμένοντας τη «λυπητερή» με τους λογαριασμούς ρεύματος και φυσικού αερίου, αλλά και με κόστη μεγάλα λόγω ανόδου των βασικών ειδών διατροφής είναι φειδωλοί σε αγορές.

Σημαντικό ρόλο βέβαια παίζουν και οι ελλείψεις καθώς λειτουργούν ανασχετικά στη ζήτηση και τους τζίρους.

Χαρακτηριστική ήταν η αναφορά την περασμένη Παρασκευή της διοίκησης του ομίλου Fourlis, στο περιθώριο της εκδήλωσης εγκαινίων του νέου city IKEA στο The Mall Athens. Όπως αναφέρθηκε αναμένονται ανατιμήσεις με το νέο κατάλογο της ΙΚΕΑ, που πάντως έχει διατηρήσει σταθερές τιμές στην πανδημία, αλλά πλέον αντιμετωπίζει προκλήσεις από τις αυξήσεις στα μεταφορικά κόστη, στις πρώτες ύλες και ειδικά στο ξύλο, καθώς και στην ενέργεια. Επίσης όπως αναφέρθηκε οι ελλείψεις φτάνουν στο 13-14% των κωδικών του χαρτοφυλακίου της εταιρίας αλλά ενδεχομένως να αντιπροσωπεύουν μεγαλύτερο ποσοστό επί του τζίρου.

Προηγούμενο άρθροΚυρ. Μητσοτάκης: Η Τουρκία πρέπει να σταματήσει τις προκλητικές ενέργειες και το αδιανόητο casus belli
Επόμενο άρθροΥγεία: Οι άνδρες 40-80 ετών έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα να πεθάνουν έπειτα από χειρουργική επέμβαση από ό,τι οι γυναίκες ίδιας ηλικίας