Μέσα σε τρεισήμισι χρόνια η ελληνική οικονομία αναβαθμίστηκε 11 φορές τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο υφυπουργός Παιδείας και βουλευτής της ΝΔ Α’ Αθηνών Άγγελος Συρίγος, και επισημαίνει ότι «δεν θυμάμαι άλλον πρωθυπουργό μεταπολιτευτικά να χρειάστηκε να αντιμετωπίσει τέτοιες καταστάσεις. Παρά τις αντιξοότητες η κυβέρνηση και αντιμετώπισε με επάρκεια τις κρίσεις και εφάρμοσε τις προεκλογικές της εξαγγελίες».
Ο κ. Συρίγος απαντά στο «γιατί ένας μαθητής, ένας φοιτητής, ή ένας εκπαιδευτικός, να ψηφίσουν τη ΝΔ» ενώ κάνει εκτενή αναφορά στα ελληνοτουρκικά και αναφερόμενος στο ενδεχόμενο προσφυγής στη Χάγη τονίζει με έμφαση ότι «οι θέσεις των δύο πλευρών απέχουν έτη φωτός. Υπ’ αυτό το πρίσμα η προσφυγή στη Χάγη δεν είναι στον άμεσο ορίζοντα». Τέλος ο κ. Συρίγος αναφέρεται στην υποψηφιότητα του στην Α’ Αθηνών, εξηγεί το έργο της κυβέρνησης για την πρωτεύουσα, και προσθέτει: «Επί 4 χρόνια δεν κλείστηκα σε κάποιο γραφείο. Περπατούσα στην Αθήνα, ενημερωνόμουν και όποτε χρειαζόταν παρενέβαινα. Το ίδιο θα συνεχίσω να κάνω εάν επανεκλεγώ».
Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη του υφυπουργού Παιδείας και βουλευτή ΝΔ της Α’ Αθηνών Άγγελου Συρίγου στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και τον δημοσιογράφο Κώστα Μελισσόπουλο
ΕΡ: Κύριε Συρίγο, ο κύβος ερρίφθη, και οι εκλογές θα γίνουν σε λιγότερο από 50 ημέρες. Γιατί να σας ψηφίσει ένας πολίτης ξανά; Τι θα του απαντούσατε;
ΑΠ: Πρωτίστως για την οικονομία της χώρας, για την ανάταξή της. Από το 2010 και για μια δεκαετία ήμασταν εγκλωβισμένοι σε έναν φαύλο κύκλο ανακυκλήσεως του χρήματος. Οι διεθνείς οικονομικοί οίκοι μάς είχαν καταταγμένους στην κατηγορία «σκουπίδια». Μέσα σε τρεισήμισι χρόνια κατορθώσαμε και αναβαθμιστήκαμε 11 φορές. Αυτή τη στιγμή είμαστε ένα επίπεδο κάτω από τη βαθμίδα των επενδύσεων. Έχουμε επιστρέψει στο επίπεδο που ήμασταν το 2010. Μόνον η βελτίωση της οικονομίας μπορεί να φέρει καλύτερες συντάξεις, καλύτερους μισθούς, περισσότερα χρήματα για την παιδεία ή την άμυνα. Από κει και πέραν, από τους ερασιτεχνισμούς της περιόδου Τσίπρα-Καμμένου, περάσαμε σε μια περίοδο συστηματική δουλειάς και πραγματικής αλλαγής των δεδομένων στη χώρα μας. Από την ΔΕΗ που κατέρρεε το 2019, στο μεταναστευτικό και στο αίσχος της Μόριας, στην οργάνωση πραγματικής πολιτικής προστασίας, στο κράτος σύμμαχο του πολίτη μέσω των ηλεκτρονικών εφαρμογών, στην αποκατάσταση των αμυντικών μας ικανοτήτων. Πολλές μαύρες τρύπες δεν προλάβαμε να τις αντιμετωπίσουμε. Είναι σοβαρή αδυναμία μας. Από την άλλη δεν μπορεί κάποιος να ισχυριστεί ότι δεν συγκρουστήκαμε σε πολλούς τομείς με παθογένειες του κράτους μας.
ΕΡ: Εάν βάλουμε στη ζυγαριά τα αρνητικά και τα θετικά της 4ετίας, που πιστεύετε ότι θα γείρει η πλάστιγγα, και γιατί;
ΑΠ: Οι κρίσεις της προηγούμενης τετραετίας ήσαν πρωτοφανείς και αλλεπάλληλες. Δεν θυμάμαι άλλον πρωθυπουργό μεταπολιτευτικά να χρειάστηκε να αντιμετωπίσει τέτοιες καταστάσεις. Παρά τις αντιξοότητες η κυβέρνηση και αντιμετώπισε με επάρκεια τις κρίσεις και εφάρμοσε τις προεκλογικές της εξαγγελίες. Θεωρώ ότι η σύγκριση των πεπραγμένων είναι συντριπτικά υπέρ της σημερινής κυβερνήσεως.
ΕΡ: Η προεκλογική περίοδος προβλέπεται εξόχως σκληρή. Πιστεύετε ότι είναι προς το συμφέρον της ΝΔ μια αντιπαράθεση σε υψηλούς τόνους;
ΑΠ: Δεν είναι σοβαρό το επίπεδο του δημόσιου διαλόγου στη χώρα μας. Αυτό δυστυχώς δεν αφορά μόνον στην αντιπολίτευση αλλά διατρέχει όλο το πολιτικό φάσμα. Συζητάς για ένα θέμα με στοιχεία και ο συνομιλητής σου αντί για απάντηση προτιμά μια κατηγορία του τύπου «και εσείς βασανίζατε τους μαύρους» που λέει το παλιό ανέκδοτο. Καταλήγουμε σε έναν παραληρηματικό λόγο με φωνασκίες και ταυτόχρονους μονολόγους που οδηγεί σε αποστροφή του κόσμου προς τέτοιου τύπου αντιπαραθέσεις. Η κυβέρνηση έχει έργο κι έχει και επιχειρήματα. Θέλει διάλογο και όχι κραυγές. Αυτές θολώνουν τα νερά ακριβώς για να μην υπάρξει σύγκριση.
ΕΡ: Κύριε Συρίγο πως σχολιάζετε τις τελευταίες εξελίξεις στα ελληνοτουρκικά; Η βελτίωση του κλίματος έχει ημερομηνία λήξεως κατά την άποψη σας;
ΑΠ: Υπάρχουν κάποια απτά σημεία βελτιώσεως που δεν περνούν απαρατήρητα. Από τις 14 Φεβρουαρίου έχουν πρακτικώς εκμηδενιστεί οι παραβάσεις των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας και του ελληνικού εναέριου χώρου. Τέτοια συμπεριφορά είχαμε να δούμε από το 1999. Έχει επίσης σταματήσει και η εξαιρετικά επιθετική ρητορική των τελευταίων μηνών του τύπου «θα έρθουμε ένα βράδυ». Υπήρξαν και κάποιες κινήσεις σε θέματα ήσσονος πολιτικής σημασίας όπως η αλληλοϋποστήριξη για υποψηφιότητες σε θέση διεθνών οργανισμών και η συζήτηση για θέματα της λεγόμενης χαμηλής ατζέντας όπως ο τουρισμός ή το περιβάλλον. Όλα αυτά συνδέονται προφανώς με τον καταστροφικό σεισμό του Φεβρουαρίου στην Τουρκία. Μέχρι τότε ήταν απολύτως σαφές πώς η Τουρκία προχωρούσε σε συστηματική κλιμάκωση με πιθανότερο χρόνο κορυφώσεως την περίοδο των εκλογών και στις δύο χώρες. Απομένει να φανεί μετά τις εκλογές εάν αυτό θα έχει συνέχεια. Να υπενθυμίσω επίσης ότι η κλιμάκωση δεν ήταν επιλογή της Ελλάδας αλλά της Τουρκίας.
ΕΡ: Μετά τις δεύτερες εκλογές νομίζετε ότι είναι η ώρα να σπεύσουμε στη Χάγη για να επιλύσουμε τα προβλήματα με την Τουρκία;
ΑΠ: Στη Χάγη δεν σπεύδεις. Μελετάς προσεκτικά τι θα τεθεί ενώπιον του διεθνούς δικαστηρίου διαπραγματευόμενος παράλληλα με την άλλη πλευρά. Θεωρώ ότι οι θέσεις των δύο πλευρών απέχουν έτη φωτός. Υπ’ αυτό το πρίσμα η προσφυγή στη Χάγη δεν είναι στον άμεσο ορίζοντα.
ΕΡ: Κύριε Συρίγο, η εκλογή Ερντογάν δεν είναι βέβαιη. Μια νίκη της αντιπολίτευσης θα αλλάξει κάτι προς το καλύτερο ή το χειρότερο για εμάς και την προοπτική των συνομιλιών;
ΑΠ: Η τουρκική εξωτερική πολιτική δεν αλλάζει. Οι «γκρίζες ζώνες» ή το casus belli δεν ετέθησαν επί Ερντογάν. Ο Ερντογάν όμως συνέχισε ακάθεκτος προσθέτοντας νέα θέματα. Να θυμίσω ότι το 2021 είχαμε για πρώτη φορά ευθεία αμφισβήτηση της ελληνικής κυριαρχίας σε ρητώς αναφερόμενα στις συνθήκες νησιά όπως τη Λέσβο, τη Χίο, τη Σάμο, την Ικαρία, τα Δωδεκάνησα. Όποιος και να είναι στα πράγματα, θα συνεχίσει σε γενικές γραμμές την ίδια πολιτική. Εάν η σημερινή αντιπολίτευση αναλάβει την εξουσία, θα έχει να ασχοληθεί με το ξήλωμα του βαθέως κράτους που έστησαν οι ισλαμιστές για περισσότερα από 20 χρόνια. Δεν θα μπορεί να φανεί ότι υστερεί έναντι του Ερντογάν στα εθνικά θέματα. Επομένως θα βρισκόμαστε περίπου στον ίδιο παρανομαστή.
ΕΡ: Η Τουρκία έχει κάνει γνωστές τις απαιτήσεις εδώ και καιρό, ενώ ο Χουλουσί Ακάρ δήλωσε δημοσίως ότι θέλει «μοιρασιά του Αιγαίου και του υποθαλάσσιου πλούτου». Υπό αυτές τις συνθήκες μπορεί να βρεθεί λύση στις διαφορές μας;
ΑΠ: Η γεωγραφία προσδιορίζει σε όλο τον κόσμο τον τρόπο με τον οποίο ασκείται η κυριαρχία ή απολαμβάνονται τα κυριαρχικά δικαιώματα από ένα κράτος. Δεν υπάρχει μοιρασιά. Υπάρχει διεθνές δίκαιο που θέτει αρχές βάσει των οποίων γίνονται οριοθετήσεις. Από εκεί και πέραν, ο πραγματικός πλούτος του Αιγαίου είναι το φυσικό του περιβάλλον. Αυτό έρχονται να απολαύσουν εκατομμύρια τουρίστες που πλημμυρίζουν τις ακτές και των δύο κρατών που βρέχονται από αυτή τη θάλασσα. Αυτό πρέπει να προστατεύσουμε.
ΕΡ: Η επέκταση στα 12 ναυτικά μίλια από την ελληνική πλευρά, υπό τις νέες συνθήκες που διαμορφώθηκαν στις διεθνείς ισορροπίες, είναι μια φρόνιμη επιλογή σήμερα;
ΑΠ: Το σημαίνον είναι να μην εξαιρεθεί το Αιγαίο από την εφαρμογή του διεθνούς δικαίου. Κάποια σημεία πρέπει να τα προσέξουμε ιδιαιτέρως. Επί παραδείγματι τα στενά που χρησιμοποιεί η διεθνής ναυσιπλοΐα, ή η στρατηγική διάσταση της αμυντικής προστασίας των λιμένων Αλεξανδρουπόλεως, Καβάλας και Θεσσαλονίκης που δεν επηρεάζει κατ’ ελάχιστον τη θαλάσσια επικοινωνία. Από εκεί και πέραν χρειάζεται προσοχή, διότι η Τουρκία έχει χαρακτηρίσει ως αιτία πολέμου-casus belli, την τυχόν επέκταση των ελληνικών χωρικών υδάτων. Η απειλή είναι παράνομη αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι την αγνοούμε. Χρειάζεται προσεκτικές κινήσεις και συνεργασία με τη διεθνή κοινότητα που χρησιμοποιεί τα θαλάσσια περάσματα στο Αιγαίο.
ΕΡ: Κύριε Συρίγο, ένας μαθητής, ένας φοιτητής, ή ένας εκπαιδευτικός, για ποιο λόγο να ψηφίσουν στις εκλογές ΝΔ;
ΑΠ: Πολύ καλή ερώτηση! Να το θέσω διαφορετικά. Δεν έχουν κανένα λόγο να ψηφίσουν Νέα Δημοκρατία εάν πιστεύουν ότι στην εκπαίδευση δεν είναι απαραίτητες οι μεταρρυθμίσεις και ο εκσυγχρονισμός. Ο εκπαιδευτικός δεν έχει λόγο να ψηφίσει ΝΔ εάν προτιμά να διδάσκει βιβλία που γράφτηκαν 15 χρόνια πριν· εάν δεν θέλει την αξιολόγηση· εάν δεν θέλει βελτίωση των εγκαταστάσεων του σχολείου του. Το ίδιο ισχύει και για τον μαθητή· εάν πιστεύει ότι πρέπει να διδάσκεται τα ίδια ακριβώς μαθήματα που έκαναν και οι γονείς του· εάν θέλει να ζει στο συννεφάκι του αποφεύγοντας αποφεύγει τη σύγκριση των γνώσεών του με αυτά που μαθαίνουν συνομήλικοί του σε άλλα σχολεία της Ελλάδας και του εξωτερικού. Τέλος, ένας φοιτητής δεν έχει λόγο να ψηφίσει τη ΝΔ εάν πιστεύει ότι το πανεπιστήμιο είναι κάτι σαν την τέταρτη λυκείου όπου όλοι οι απόφοιτοι λυκείου πρέπει να πηγαίνουν ασχέτως του επιπέδου των γνώσεών τους· εάν θεωρεί ότι η καθημερινότητά του πρέπει να ορίζεται από τις καταλήψεις και την ιδεολογική τρομοκρατία της αντιεξουσιαστικής αριστεράς· εάν θέλει ένα πτυχίο χωρίς αντίκρισμα.
ΕΡ: Εκλέγεστε στην Α Αθηνών. Γιατί ένας Αθηναίος να σας ψηφίσει ξανά;
ΑΠ: Ανήκω σε μία κυβέρνηση που βελτίωσε το επίπεδο ζωής τα τελευταία χρόνια στο κέντρο της Αθήνας από πλευράς καθημερινότητας. Σας θυμίζω ότι το 2019 τα Εξάρχεια ήταν μια απαγορευμένη περιοχή για τον μέσο πολίτη, έξω από την ΑΣΟΕΕ κυριαρχούσε το παραεμπόριο, στο πεδίον του Άρεως δεν έμπαινες, η πλατεία Βικτωρίας ήταν διαρκώς κατειλημμένη από εκατοντάδες αλλοδαπούς με μπόγους ρούχων, στο κέντρο της Αθήνας υπήρχαν δεκάδες καταλήψεις. Σε αυτή τη βελτίωση της καθημερινότητας βοήθησα διαρκώς με ερωτήσεις, με παρεμβάσεις, με διαρκή παρουσία εκεί που υπήρχαν τα προβλήματα. Επί παραδείγματι, μετά από πίεση, τον Δεκέμβριο του 2022 σταμάτησε το πρόγραμμα ΕΣΤΙΑ με 15.000 θέσεις στεγάσεως σε 2.500 διαμερίσματα στο κέντρο της Αθήνας. Απευθυνόταν σε αιτούντες άσυλο. Στην πραγματικότητα είχε οδηγήσει σε περαιτέρω υποβάθμιση περιοχών που είχαν ήδη μεγάλο πρόβλημα κοινωνικής συνοχής. Προφανώς κι έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας ακόμη για να γίνει ολόκληρο το κέντρο της Αθήνας ασφαλής περιοχή. Υπάρχουν περιοχές υποβαθμισμένες, όπου χρειάζεται περισσότερη αστυνομική παρουσία. Υπάρχουν δυσεπίλυτα προβλήματα όπως αυτό τον τοξικοεξαρτημένων που δεν δέχονται να μπουν σε κάποια δομή. Επί 4 χρόνια δεν κλείστηκα σε κάποιο γραφείο. Περπατούσα στην Αθήνα, ενημερωνόμουν και όποτε χρειαζόταν παρενέβαινα. Το ίδιο θα συνεχίσω να κάνω εάν επανεκλεγώ.
ΑΠΕ-ΜΠΕ