Φλώρινα: Σχέδιο για έργο ηλεκτρονικής επιτήρησης σε όλη τη βόρεια συνοριογραμμή ανακοίνωσε ο Μ.  Χρυσοχοΐδης

Τον σχεδιασμό ενός μεγάλου έργου ηλεκτρονικής επιτήρησης των συνόρων που θα καλύπτει το σύνολο της βόρειας συνοριογραμμής της χώρας, ανακοίνωσε από τη Φλώρινα, την οποία επισκέφθηκε, ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης.

Μιχάλης Χρυσοχοΐδης Φλώρινα 2

Όπως ανέφερε, το νέο σχέδιο προβλέπει την επέκταση των συστημάτων ηλεκτρονικής επιτήρησης από την Ηγουμενίτσα και τη Σαγιάδα της Θεσπρωτίας έως τον Έβρο, καλύπτοντας τη Θράκη, την Ανατολική, Κεντρική και Δυτική Μακεδονία. Σύμφωνα με τον Υπουργό, η πρωτοβουλία εντάσσεται στο πλαίσιο της προσπάθειας που καταβάλλεται τα τελευταία χρόνια «να βελτιώσουμε συνολικά το κλίμα της ασφάλειας στη χώρα, να αισθάνονται οι πολίτες και τα παιδιά τους ασφαλείς, να μπορούν να κυκλοφορούν στην πόλη τους, στη γειτονιά τους με ασφάλεια». Σημείωσε, δε, πως αυτό είναι η επιτυχία, το μεγάλο αγαθό που είναι η ασφάλεια της πόλης και η ασφάλεια της χώρας, καθώς η Αστυνομία εποπτεύει, ελέγχει και προστατεύει τα σύνορα της χώρας.

Μιχάλης Χρυσοχοΐδης Φλώρινα 1

Στη διάρκεια υπηρεσιακής σύσκεψης, στην οποία συμμετείχαν ο Γενικός Συντονιστής Αστυνομίας Βόρειας Ελλάδας, Υποστράτηγος Γεώργιος Παπαδόπουλος, ο Γενικός Περιφερειακός Αστυνομικός Διευθυντής Δυτικής Μακεδονίας, Ταξίαρχος Νικόλαος Έξαρχος, Ανώτεροι Αξιωματικοί και Στελέχη Υπηρεσιών της ΓΕ.Π.Α.Δ. Δυτικής Μακεδονίας, ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη τούς συνεχάρη για τη σημαντική δουλειά που έχουν κάνει με πολύ θετικά αποτελέσματα, καθώς η περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας, όπως είπε, είναι από τις ασφαλέστερες περιοχές της χώρας.

Μιχάλης Χρυσοχοΐδης Φλώρινα 3

Επιπλέον, αναφέρθηκε σε ζητήματα οδικής ασφάλειας, επισημαίνοντας πως στην περιοχή γίνεται πολύ σπουδαία δουλειά για τη μείωση των τροχαίων και την προστασία της ανθρώπινης ζωής, ενώ ιδιαίτερη αναφορά έκανε στο σημαντικό έργο που γίνεται στον τομέα της Κοινωνικής Αστυνόμευσης, που επίσης αποτελεί βασική προτεραιότητα.

Όπως επισήμανε, τα τέσσερα Γραφεία Αντιμετώπισης Ενδοοικογενειακής Βίας στις αντίστοιχες Αστυνομικές Διευθύνσεις της ΓΕ.Π.Α.Δ, διαχειρίζονται εκατοντάδες υποθέσεις, σώζοντας ζωές και προστατεύοντας θύματα, ενώ μεγάλη είναι η συμβολή των Γραφείων για την προστασία των Ανηλίκων και την διαχείριση περιστατικών ανήλικης παραβατικότητας.

Μιχάλης Χρυσοχοΐδης Φλώρινα

«Βρίσκομαι εδώ στη Φλώρινα για να επαναβεβαιώσω τη θέλησή μας, την απόφασή μας ότι η ασφάλεια των πολιτών, η ασφάλεια των πόλεων είναι προτεραιότητά μας και θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε να γίνουμε ακόμη αποτελεσματικότεροι, ώστε να αισθάνονται οι πολίτες ακόμη πιο ασφαλείς από ό,τι είναι σήμερα. Είμαστε διαρκώς σε επαγρύπνηση, σε κινητοποίηση και έχουμε διαρκή παρουσία», κατέληξε ο κ. Χρυσοχοΐδης.

Στη συνέχεια, ο υπουργός είχε συνάντηση με τον αντιπεριφερειάρχη της Περιφερειακής Ενότητας Φλώρινας, Αθανάσιο Τάσκα, ενώ η επίσκεψή του στην περιοχή έκλεισε με τη συνάντησή του με τον δήμαρχο Φλώρινας, Βασίλειο Γιαννάκη.

ΦΩΤΟ: Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Έρευνα Mars: Το 64% των Ελλήνων θα άλλαζε δουλειά εάν μπορούσαν να φέρνουν το κατοικίδιό τους μαζί

Τα ευρήματα της έκθεσης Pet-Friendly Advantage (PFA) δημοσιοποίησε η Mars, με αφορμή τον εορτασμό της Bring Your Dog to Work Day. Η έρευνα, η οποία εκπονήθηκε από τη Censuswide σε δείγμα 16.000 εργαζομένων σε 16 ευρωπαϊκές χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, εξετάζει τις αντιλήψεις και τις προσδοκίες τους γύρω από τους pet-friendly χώρους εργασίας.

Τα αποτελέσματα αναδεικνύουν τις pet-friendly πολιτικές ως καθοριστικό παράγοντα για την ενίσχυση της ψυχολογίας των εργαζομένων, τη διαμόρφωση μιας σύγχρονης εταιρικής κουλτούρας, αλλά και την προσέλκυση νέων ταλέντων.

Τα αποτελέσματα επιβεβαιώνουν τον ολοένα και σημαντικότερο ρόλο που διαδραματίζουν τα κατοικίδια στη διαμόρφωση μιας θετικής επαγγελματικής εμπειρίας. Ειδικότερα, σε ευρωπαϊκό επίπεδο:

– Ποσοστό 36% των εργαζομένων δηλώνουν ότι δίνουν μεγαλύτερη βαρύτητα στις pet-friendly πολιτικές σε σύγκριση με τα παραδοσιακά εταιρικά προνόμια.

– Για το 71% των εργαζομένων που δηλώνουν ότι θα ήταν πιο πιθανό να αποκτήσουν κατοικίδιο εάν ο εργοδότης τους προσέφερε πιο υποστηρικτικές pet-friendly πολιτικές, η δυνατότητα παρουσίας κατοικιδίων στο γραφείο αποτελεί κριτήριο που μπορεί να επηρεάσει την επιλογή εργοδότη.

– Το 81% συνδέει την παρουσία των τετράποδων φίλων με ένα πιο ευχάριστο και χαλαρό εργασιακό περιβάλλον.

 Οι Έλληνες εργαζόμενοι όχι μόνο συμμερίζονται την ευρωπαϊκή τάση για pet-friendly πολιτικές, αλλά σε ορισμένους δείκτες εμφανίζονται ακόμα πιο ένθερμοι υποστηρικτές της:

– Σχεδόν 2 στους 3 Έλληνες (64%) δηλώνουν ότι θα εξέταζαν σοβαρά το ενδεχόμενο να αλλάξουν δουλειά εάν μπορούσαν να φέρνουν το κατοικίδιό τους μαζί, ποσοστό σημαντικά υψηλότερο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (55%).

– Σε ευθυγράμμιση με την ευρωπαϊκή τάση, το 73% των εργαζομένων χωρίς κατοικίδιο δηλώνει ότι οι pet-friendly πολιτικές θα το ενθάρρυναν να αποκτήσει ένα στο μέλλον.

– Το 87% εκτιμά ότι η παρουσία κατοικιδίων συμβάλλει σε ένα πιο ήρεμο εργασιακό κλίμα, ενώ το 83% πιστεύει ότι βοηθά στην έμπρακτη μείωση του στρες κατά τη διάρκεια της ημέρας.

– Το 77% θεωρεί σημαντικό οι εργοδότες να αναφέρουν με σαφήνεια τις σχετικές πολιτικές στις αγγελίες εργασίας.

Παράλληλα στην Ελλάδα, οι νεότερες γενιές συνδέουν άμεσα αυτές τις πρακτικές με μια πρωτοποριακή (forward-thinking) κουλτούρα. Στη Gen Z (18-24), το 38,1% βλέπει στις πολιτικές αυτές ένα έμπρακτο ενδιαφέρον για την ποιότητα ζωής των εργαζομένων, ενώ το 34,9% τις συνδέει με ένα ελκυστικό εργασιακό περιβάλλον. Επίσης, στις ηλικίες 25-34, το 24,3% δηλώνει ότι ένας τέτοιος παράγοντας θα καθόριζε την επιλογή του επόμενου εργοδότη τους.

«Τα ευρήματα της νέας έκθεσης επιβεβαιώνουν ότι οι pet-friendly πολιτικές δεν αποτελούν πλέον μια δευτερεύουσα παροχή, αλλά ουσιαστικό παράγοντα που επηρεάζει τις αποφάσεις των εργαζομένων. Με αφορμή τη Bring Your Dog to Work Day -μια πρωτοβουλία που ενσαρκώνει τη φιλοσοφία μας- στη Mars πιστεύουμε ότι η συνύπαρξη ανθρώπων και κατοικιδίων δεν θα πρέπει να περιορίζεται σε μία μόνο ημέρα τον χρόνο, αλλά να αποτελεί μέρος μιας σύγχρονης, συμπεριληπτικής και υποστηρικτικής εργασιακής κουλτούρας. Με σταθερό προσανατολισμό τη δημιουργία ενός καλύτερου κόσμου για τα κατοικίδια, πιστεύουμε ότι τέτοιες δράσεις αναβαθμίζουν συνολικά την εργασιακή εμπειρία», δήλωσε η Sara Giordano, Market Director της Mars Pet Nutrition σε Ελλάδα, Βαλκάνια και Ισραήλ.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ρόδος: Η Μαρία-Μιχαέλα Χαιρέτη συγκέντρωσε 19.710 μόρια και ανοίγει… φτερά  για την Ιατρική – Δηλώσεις

Μία από τις υψηλότερες επιδόσεις στις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις σημείωσε η Μαρία-Μιχαέλα Χαιρέτη από τη Ρόδο, η οποία συγκέντρωσε 19.710 μόρια, εξασφαλίζοντας ουσιαστικά την εισαγωγή της στην Ιατρική Σχολή.

Μιλώντας στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, η αριστούχος μαθήτρια δεν έκρυψε τη χαρά και τη συγκίνησή της για το αποτέλεσμα, επισημαίνοντας ότι οι θυσίες και η προσπάθεια πολλών ετών απέδωσαν καρπούς. «Αισθάνομαι μεγάλη χαρά και ικανοποίηση, διότι με την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων δικαιώνονται οι κόποι και οι προσπάθειες πολλών χρόνων», δήλωσε χαρακτηριστικά.

Η Μαρία-Μιχαέλα, που ολοκλήρωσε τη φοίτησή της στο εκπαιδευτήριο «ΡΟΔΙΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑ», ανέφερε ότι το σχολείο αποτέλεσε για εκείνη ένα δεύτερο σπίτι, καθώς βρέθηκε στις αίθουσές του από το προνήπιο μέχρι και την αποφοίτησή της από το Λύκειο.

Όπως σημείωσε, νιώθει ιδιαίτερα υπερήφανη που κατάφερε να πετύχει τον στόχο της βασιζόμενη στις δικές της δυνάμεις, αλλά και στα εφόδια που της προσέφερε το σχολείο της. Παράλληλα, εξέφρασε τις θερμές ευχαριστίες της προς τους καθηγητές της για τη διαρκή καθοδήγηση και στήριξη κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις.

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε και στην οικογένειά της, ευχαριστώντας τους γονείς της, τη γιαγιά της και τον νονό της για την αγάπη και τη συμπαράσταση που της προσέφεραν σε όλη αυτή τη διαδρομή. Κλείνοντας τις δηλώσεις της, ευχήθηκε καλή σταδιοδρομία σε όλους τους συμμαθητές της, υπογραμμίζοντας ότι η προσπάθεια που κατέβαλαν όλοι οι υποψήφιοι αξίζει αναγνώρισης, ανεξάρτητα από το τελικό αποτέλεσμα.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Μέσα στις πρώτες 40 μέρες λειτουργίας του νέου ηλεκτρονικού συστήματος εκδόθηκαν 100.000 αντίγραφα ποινικού μητρώου

Μέσα στις πρώτες 40 μέρες λειτουργίας του νέου συστήματος ηλεκτρονικής έκδοσης αντιγράφων Ποινικού Μητρώου, εκδόθηκαν αυτόματα εκατό χιλιάδες. Το νέο σύστημα τέθηκε σε εφαρμογή από το υπουργείο Δικαιοσύνης, σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Ειδικότερα, οι 100.000 πολίτες και επιχειρήσεις που εξυπηρετήθηκαν, έλαβαν τα αντίγραφα μέσα σε ελάχιστα λεπτά, στον προσωπικό τους υπολογιστή, στο σπίτι τους ή στον χώρο εργασίας τους, ενώ πριν από την εφαρμογή της ηλεκτρονικής διαδικασίας απαιτούνταν αρκετές μέρες και προσωπική μετάβαση στις υπηρεσίες των Εισαγγελιών, όπως   και ανάλογη απασχόληση των δικαστικών υπαλλήλων.

Παράλληλα, στην ίδια χρονική περίοδο των 40 ημερών, εκδόθηκαν και 50.000 Ποινικά Μητρώα, των οποίων η έκδοση εκκρεμούσε στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών, με τη σύσταση πολυπληθούς ομάδας δικαστικών υπαλλήλων, που δημιουργήθηκε και εργάστηκε για τον σκοπό αυτό.

Μέσα στους επόμενους 4 μήνες, το ποσοστό αυτόματης έκδοσης πρόκειται να ανέλθει στο 100% των αιτήσεων που αφορούν έκδοση Ποινικού Μητρώου με μηδενικές εγγραφές (το λεγόμενο Λευκό Ποινικό Μητρώο με την ένδειξη «ΜΗΔΕΝ»).

ΑΠΕ-ΜΠΕ/Παν. Τσιμπούκης

 Ηράκλειο: Πανελλαδικές 2026 -Το απόλυτο άριστα στην έκθεση πέτυχε μαθητής του 3ου ΓΕΛ

Το απόλυτο άριστα στην Έκθεση, κατάφερε να πετύχει μαθητής του 3ου Γενικού Λυκείου Ηρακλείου. Ο Κωνσταντίνος Τζωρτζακάκης, από την Θετική Κατεύθυνση, κατάφερε να πετύχει το 100, κάτι που δεν συμβαίνει συχνά, και ειδικά στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, ενώ συνολικά στα μαθήματα κατάφερε να συγκεντρώσει 18.600 μόρια.

Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο Κωνσταντίνος ανέφερε ότι ήταν μια πολυετής προσπάθεια που απαιτούσε καλή οργάνωση και συνέπεια: «Το διάβασμα ήταν μια καθημερινότητα για μένα, καθ΄ όλη τη διάρκεια των σχολικών χρόνων. Οι βαθμοί που πέτυχα, μου δίνουν ιδιαίτερη χαρά, δικαιώνοντας τις προσπάθειές μου».

Σε ό,τι αφορά τη σχολή προτίμησής του, όπως τόνισε, αν και γνωρίζει τι του αρέσει, δεν έχει αποφασίσει ακόμη τι θα κάνει, ξεκαθαρίζοντας ότι βρίσκεται ανάμεσα στην έρευνα και τη μουσική, καθώς ο 18χρονος αριστούχος έχει κάνει σπουδές πιάνου και ανώτερων θεωρητικών, ενώ πρόσφατα έλαβε το πτυχίο Αντίστιξης.

«Η έρευνα και η μουσική βρίσκονται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντός μου. Είναι σίγουρο λοιπόν ότι η απόφαση και η επιλογή σχολής θα σταθμιστούν με βάση αυτά. Πρώτα από όλα όμως, αυτό που περιμένω είναι το καλοκαίρι, που σίγουρα θα είναι ένα καλοκαίρι ξεκούρασης και ξεγνοιασιάς» είπε χαρακτηριστικά ο Κωνσταντίνος Τζωρτζακάκης.

*Επισυνάπτεται φωτογραφία που παραχώρησε ο Κων. Τζωρτζακάκης

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ν. Δένδιας από τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων: Φέρνουμε τις Ένοπλες Δυνάμεις στη νέα εποχή, με τη δημιουργία τεχνογνωσίας σε σμήνη αυτονόμων στη θάλασσα, αλλά και πέρα από αυτή

Τη δημιουργία τεχνογνωσίας στα σμήνη αυτονόμων στη θάλασσα, αλλά και πέρα από τη θάλασσα, χάρη στην οποία η Ελλάδα φέρνει τους δόκιμούς της σε επαφή με τη νέα επιχειρησιακή πραγματικότητα και τις Ένοπλες Δυνάμεις σε μια νέα εποχή, υπογράμμισε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας, ο οποίος υποδέχθηκε, σήμερα, τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων, όπου ενημερώθηκαν για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Massachusetts Institute of Technology (MIT) με τίτλο «MIT TRITON Summer School: Marine Robotics & Autonomous Systems Training Program», το οποίο διεξάγεται στις εγκαταστάσεις της Σχολής.

Ο κ. Δένδιας χαρακτήρισε το πρόγραμμα «κάτι μοναδικό για την πατρίδα μας» επισημαίνοντας ότι πρόκειται για «μια σειρά σεμιναρίων από εξαιρετικούς καθηγητές του MIT στους Έλληνες δόκιμους, αλλά και σε στελέχη των άλλων Σχολών, της Σχολής Ικάρων και της Σχολής Ευελπίδων». Εξήγησε ότι οι καθηγητές του MIT είχαν την ευκαιρία «να δείξουν στον πρωθυπουργό πώς αυτή η νέα τεχνολογία επηρεάζει τη διεξαγωγή των επιχειρήσεων στη θάλασσα και πώς μπορεί να αποτελέσει ένα τεράστιο πλεονέκτημα για την πατρίδα μας».

Έκανε, δε, ιδιαίτερη μνεία στον επικεφαλής της ομάδας καθηγητών του ΜΙΤ, τον Έλληνα καθηγητή Μιχάλη Τριανταφύλλου, αναφέροντας ότι «του χρωστάμε βαθιά ευγνωμοσύνη γι’ αυτή τη συνεργασία που έχει αναπτυχθεί με το MIT». Ο πρωθυπουργός, συνοδευόμενος από τον υπουργό Άμυνας, ενημερώθηκε αναλυτικά για το τρέχον εκπαιδευτικό πρόγραμμα από τους καθηγητές του MIT Μιχάλη Τριανταφύλλου (Henry L. and Grace Doherty Professor of Ocean Science and Engineering at MIT) και Michael Benjamin, επιστημονικό ερευνητή του Πανεπιστημίου. Στη συνέχεια, παρέστησαν σε επίδειξη των δυνατοτήτων μη επανδρωμένων σκαφών επιφανείας.

Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, σε συνομιλία που είχε κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης, με τον πρωθυπουργό, τους καθηγητές, στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού και δόκιμους της Σχολής, ευχαρίστησε τους καθηγητές «για την πρόθεσή τους να μας βοηθήσουν» αλλά και για το γεγονός ότι «άνοιξαν το MIT Marine Lab» και εξήγησαν στον κ. Δένδια «τι κάνουν και είχαν την καλοσύνη να έρθουν στην Ελλάδα, να διδάξουν τους δικούς μας μαθητές στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων και στελέχη και της ιδιωτικής οικονομίας, αλλά και των άλλων Στρατιωτικών Σχολών και επίσης, να δημιουργήσουν εδώ, στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων, ένα προηγμένο εργαστήριο, ανάλογο του Εργαστηρίου του MIT, που θα μπορέσει να δώσει τη δυνατότητα και στα στελέχη μας, αλλά και στις επόμενες γενιές των στελεχών, όχι μόνο στα παρόντα στελέχη μας, να δημιουργούν πρωτογενώς νέα τεχνολογία και νέα τεχνογνωσία στα αυτόνομα στη θάλασσα». «Είναι άλμα για εμάς, για την πατρίδα μας» κατέληξε ο κ. Δένδιας.

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα αποτελεί πρωτοβουλία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, με τις κατευθύνσεις του οποίου συνδέεται άμεσα, στο πλαίσιο υλοποίησης της «Ατζέντα 2030», καθώς υπηρετεί την ενσωμάτωση της καινοτομίας, την αναβάθμιση των δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού και τη μετάβαση των Ενόπλων Δυνάμεων στη νέα εποχή.  Η δράση υλοποιείται από το Ελληνικό Κέντρο Αμυντικής Καινοτομίας (ΕΛΚΑΚ), στο πλαίσιο της αποστολής του για τη μεταφορά διεθνούς τεχνογνωσίας, την αναβάθμιση δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού των Ενόπλων Δυνάμεων και την ενίσχυση της αμυντικής καινοτομίας σε κρίσιμες τεχνολογίες, σε συνεργασία με το πανεπιστήμιο MIT και την υλικοτεχνική υποστήριξη της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, η οποία αναδεικνύεται ως κόμβος τεχνολογικής εκπαίδευσης, διακλαδικής συνεργασίας και μεταφοράς διεθνούς τεχνογνωσίας στο πεδίο της ναυτικής ισχύος.

Στο πρόγραμμα συμμετέχουν στελέχη από τον Στρατό Ξηράς, το Πολεμικό Ναυτικό, την Πολεμική Αεροπορία, το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή, τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και από ιδιωτικούς φορείς του οικοσυστήματος θαλάσσιας τεχνολογίας. Τα εκπαιδευτικά αντικείμενα συνδυάζουν θεωρητική κατάρτιση, εργαστηριακές δοκιμές και πρακτική εφαρμογή με χρήση ρομποτικών σκαφών. Οι συμμετέχοντες εκπαιδεύονται στη σχεδίαση, ολοκλήρωση, πρακτική εφαρμογή και επιχειρησιακή αξιοποίηση συστημάτων θαλάσσιας ρομποτικής και αυτόνομων συστημάτων.

Στην επίσκεψη του πρωθυπουργού στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων παρέστησαν, επίσης, η υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας Δόμνα Μιχαηλίδου, ο υφυπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας Κώστας Κατσαφάδος, ο βουλευτής Νικόλαος Βλαχάκος, ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ, στρατηγός Δημήτριος Χούπης, ο γενικός γραμματέας Εθνικής Ασφαλείας Θάνος Ντόκος, ο αρχηγός ΓΕΝ, αντιναύαρχος Δημήτριος-Ελευθέριος Κατάρας ΠΝ, ο διευθυντής ΣΤ΄ Κλάδου ΓΕΕΘΑ, υποστράτηγος Γεώργιος Πανούσης, ο διοικητής της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, υποναύαρχος Ιωάννης Ρέτσας ΠΝ, ο διευθύνων σύμβουλος του ΕΛΚΑΚ Παντελής Τζωρτζάκης, μέλη του Ανωτάτου Ναυτικού Συμβουλίου, ανώτατοι και ανώτεροι αξιωματικοί του Πολεμικού Ναυτικού, αξιωματικοί και συμμετέχοντες στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του MIT.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Κυρ. Μητσοτάκης: Τα γκάζια είναι για την πίστα, δεν είναι για τον δρόμο

Ότι παρακολουθεί διαχρονικά το Ράλλυ Ακρόπολις και ότι μεγάλωσε με τον Colin McRae, αναγνωρίζοντάς τον ως πολυνίκη του θεσμού, ανέφερε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης σε συνέντευξή του στο newsauto.gr.

Για το ενδεχόμενο διεξαγωγής αγώνα Formula 1 στην Ελλάδα, τόνισε ότι, αν και θα ήταν επιθυμητό, «δεν θα ήταν εύκολο», δεν είναι ρεαλιστικός στόχος στο άμεσο μέλλον, καθώς απαιτεί πολύ μεγάλες επενδύσεις και σημαντική επιβάρυνση για την πόλη. Αποκάλυψε, δε, ότι είχαν εξετάσει στο παρελθόν τη δυνατότητα διοργάνωσης ενός city race στην Αθήνα και ότι υπήρξαν σχετικές συνομιλίες με τη Formula 1, ωστόσο εκτίμησε πως δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις για την υλοποίησή του σύντομα.

Παράλληλα, ανακοίνωσε ότι εξασφαλίστηκαν σχεδόν 10 εκατομμύρια ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για την πλήρη ανακατασκευή της πίστας των Σερρών, υπογραμμίζοντας τη σημασία των αγωνιστικών εγκαταστάσεων τόσο για τον μηχανοκίνητο αθλητισμό όσο και για την τοπική οικονομία. Ανέφερε, επίσης, ότι αγαπούσε το αυτοκίνητο από μικρός και ότι εξακολουθεί να απολαμβάνει την οδήγηση όταν του δίνεται η δυνατότητα. Για την αυτοκίνηση, σημείωσε ότι θεωρεί την ηλεκτροκίνηση παρόν και μέλλον, χωρίς όμως να κρύψει τη διαχρονική του προτίμηση στα συμβατικά αυτοκίνητα λόγω της διαφορετικής οδηγικής εμπειρίας που προσφέρουν. «Αν και έχω οδηγήσει εξαιρετικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, είναι μία τελείως διαφορετική εμπειρία, αλλά υπάρχει κάτι στον ήχο ενός καλού κινητήρα, που δεν μπορεί, παρά τη φιλότιμη προσπάθεια κάποιων ηλεκτρικών να αναπαράγουν τους ήχους, δεν μπορεί… ».

Αναφερόμενος στα προσωπικά του βιώματα, είπε ότι το πρώτο του αυτοκίνητο ήταν ένα Fiat Panda 4×4 του 1986, με το οποίο ταξίδεψε σε όλη την Ελλάδα, ενώ εξέφρασε τη λύπη του που το πούλησε. Ως το αγαπημένο αυτοκίνητο που έχει οδηγήσει από πλευράς οδηγικής απόλαυσης χαρακτήρισε την Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio. Σε πιο χαλαρό τόνο, αστειεύτηκε ότι θα επέλεγε τον Αλέξη Τσίπρα ως συνοδηγό σε αγωνιστικό αυτοκίνητο, επειδή, όπως είπε, έχει κάνει τόσες «πιρουέτες» που δύσκολα θα ζαλιζόταν.

«Τα γκάζια είναι για την πίστα. Τα γκάζια είναι για συνθήκες ασφαλείς, γι’ αυτό και έχει μεγάλη σημασία να έχουμε περισσότερες πίστες στην πατρίδα μας. Τα γκάζια δεν είναι για τον δρόμο», τόνισε ο πρωθυπουργός μιλώντας για την οδική ασφάλεια και κάλεσε τους πολίτες, ιδιαίτερα τους νέους, να επιδεικνύουν υπευθυνότητα στην οδήγηση. Υπογράμμισε ότι η κυβέρνηση υλοποίησε μια ολοκληρωμένη στρατηγική για την οδική ασφάλεια, με αυστηρότερο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, περισσότερους ελέγχους και βελτιωμένες υποδομές. Ανέφερε ότι οι θάνατοι από τροχαία μειώθηκαν κατά 21% το 2025, εκτιμώντας ότι η θετική αυτή τάση θα συνεχιστεί και το 2026. Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στα αλκοτέστ, τα οποία χαρακτήρισε μεγάλη επιτυχία, καθώς συνέβαλαν στη διαμόρφωση νέας κοινωνικής συνείδησης γύρω από την κατανάλωση αλκοόλ και την οδήγηση.

«Όλα αρχίζουν και τελειώνουν, όμως, από την ίδια την οδική συμπεριφορά, το πώς αντιμετωπίζουμε τον δρόμο με σεβασμό και το πώς δεν εμπνεόμαστε από αυτά τα οποία θα δούμε τις επόμενες μέρες και δεν θεωρούμε ότι μπορούμε να έχουμε αντίστοιχες συμπεριφορές στον δρόμο», υπογράμμισε. Τέλος, για το φετινό Ράλλυ Ακρόπολις, παραδέχθηκε ότι δεν παρακολουθεί τόσο στενά τις εξελίξεις, αλλά προέβλεψε ως πιθανό νικητή τον Sébastien Ogier, επιλέγοντας, όπως είπε, να εμπιστευθεί την εμπειρία.

Αναλυτικά το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του πρωθυπουργού έχει ως εξής:

Τάκης Τρακουσέλλης: Ράλλυ Ακρόπολις 2026.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Ωραίο μέρος, ε;

Τάκης Τρακουσέλλης: Ωραίο μέρος, ωραία πίστα.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Ωραία εμπειρία. Αναμένουμε με πολύ μεγάλη χαρά το σημερινό γεγονός.

Τάκης Τρακουσέλλης: Βλέπεις Ράλλυ Ακρόπολις;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Βλέπω και έβλεπα και παλιά.

Τάκης Τρακουσέλλης: Να σου κάνω ένα κουίζ: ποιος είναι ο πολυνίκης του Ράλλυ Ακρόπολις;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Εντάξει, εμείς μεγαλώσαμε με Colin McRae και φαντάζομαι είναι ο πολυνίκης. Δεν θυμάμαι αν είναι.

Τάκης Τρακουσέλλης: Είναι ο πολυνίκης πράγματι και θα έπαιρνε περισσότερες νίκες αν δεν έφευγε άδικα. Είμαστε σε μια πίστα τώρα η οποία έχει διαμορφωθεί ειδικά για το Ράλλυ Ακρόπολις. Formula 1 στην Ελλάδα θέλουμε;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Θέλουμε, αλλά…

Τάκης Τρακουσέλλης: Μπορούμε;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Αλλά δεν θα είναι εύκολο. Για να είμαστε τώρα αντικειμενικοί, για να δημιουργήσουμε καινούργια πίστα Formula 1 είναι πάρα πολύ μεγάλη επένδυση. Κάποια στιγμή εξετάσαμε τη δυνατότητα να κάναμε ένα city race στην Αθήνα και παραμένουμε σε κάποιες συνομιλίες με τη Formula 1, όμως η επιβάρυνση για την πόλη, για να οργανώσεις έναν τέτοιο αγώνα, είναι πολύ μεγάλη. Οπότε, θέλω να είμαι ρεαλιστής, δεν βλέπω δυνατότητα να φέρουμε τη Formula 1 στην Ελλάδα σύντομα.

Τάκης Τρακουσέλλης: Θα στεναχωρηθεί κόσμος τώρα.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Θα στεναχωρηθεί, αλλά αυτή είναι η αλήθεια.

Τάκης Τρακουσέλλης: Να είμαστε ρεαλιστές.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Έχω μάθει να μην κοροϊδεύω τον κόσμο, οπότε νομίζω ότι αυτή τη στιγμή δεν είναι κάτι το οποίο θα μπορεί να είναι στα βραχυπρόθεσμα σχέδια της χώρας.

Τάκης Τρακουσέλλης: Ναι, μιας και μιλάμε τώρα για πίστες και για Formula 1 και για όλα αυτά, έχουμε πρόβλημα με τις πίστες στην Ελλάδα, χρειαζόμαστε πίστες στην Ελλάδα. Γιατί η πίστα δεν είναι μόνο ότι θα φέρει τον τουρισμό του μηχανοκίνητου αθλητισμού, που είναι ένας καλός τουρισμός, ποιοτικός τουρισμός, όπως λένε χαρακτηριστικά. Είναι ότι μπαίνουν και οι οδηγοί μέσα να εκπαιδευτούν, να δουν τα όριά τους. Τι θα κάνουμε με τις πίστες στην Ελλάδα;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Έχω και ένα καλό νέο, επειδή μπορεί να στεναχώρησα κάποιους με τη Formula 1. Έχουμε εξασφαλίσει από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων του υπουργείου Αθλητισμού σχεδόν 10 εκατομμύρια για να κάνουμε μία πλήρη ανακατασκευή της πίστας στις Σέρρες.

Τάκης Τρακουσέλλης: Και δουλεύουν όλοι με μια πίστα. Δουλεύουν τα ξενοδοχεία, δουλεύουν εστιάτορες, όλοι.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Ναι, ναι.

Τάκης Τρακουσέλλης: Σου αρέσει το αυτοκίνητο;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Μου αρέσει.

Τάκης Τρακουσέλλης: Σε είδα, απήλαυσες τις βόλτες με τους οδηγούς.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Μου αρέσει πολύ, μου άρεσε από μικρός και εξακολουθώ και σήμερα, όποτε μπορώ, τα Σαββατοκύριακα να οδηγώ ο ίδιος.

Τάκης Τρακουσέλλης: Σε αφήνει η Ασφάλεια να οδηγείς μόνος;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Δεν τους έδωσα επιλογή.

Τάκης Τρακουσέλλης: Ηλεκτρικό ή συμβατικό, θερμικό αυτοκίνητο;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Και τα δύο. Το ηλεκτρικό είναι το παρόν και το μέλλον, αλλά δεν σου κρύβω ότι η μεγάλη αγάπη παραμένει το συμβατικό. Αν και έχω οδηγήσει εξαιρετικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, είναι μία τελείως διαφορετική εμπειρία, αλλά υπάρχει κάτι στον ήχο ενός καλού κινητήρα, που δεν μπορεί, παρά τη φιλότιμη προσπάθεια κάποιων ηλεκτρικών να αναπαράγουν τους ήχους, δεν μπορεί…

Τάκης Τρακουσέλλης: Είναι μια αίσθηση και αυτό.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Ναι, από την άλλη, πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι η ηλεκτροκίνηση έχει έρθει εδώ για να μείνει. Προφανώς η ταχύτητα με την οποία θα κάνουμε τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση νομίζω ότι είναι ένα θέμα το οποίο σίγουρα συζητιέται αυτή τη στιγμή και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Νομίζω ότι θα πάμε πιο σιγά από αυτό το οποίο περιμέναμε, αλλά σίγουρα το μέλλον είναι στην ηλεκτροκίνηση.

Τάκης Τρακουσέλλης: Ποιο είναι το αγαπημένο σου αυτοκίνητο; Θέλω να μου πεις, μάλλον, ποιο είναι το πρώτο αυτοκίνητο που οδήγησες και ποιο είναι και το αγαπημένο σου.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Το πρώτο μου παραμένει πάντα στην καρδιά μου. Ένα Fiat Panda 4×4 του 1986, το κλασικό, το πρώτο τετρακίνητο τότε.

Τάκης Τρακουσέλλης: Αυτό πήγαινε στο χιόνι απίστευτα.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Αυτό πήγαινε παντού, στο χιόνι, στην άμμο. Το απέκτησα όταν ήμουν 18 ετών, έβγαζε 50 άλογα, αν θυμάμαι καλά. Έχω γυρίσει όλη την Ελλάδα με αυτό και λυπάμαι πάρα πολύ που κάποια στιγμή μετά από πέντε, έξι χρόνια το πούλησα. Θα ήθελα πάρα πολύ να μπορώ να το έχω ακόμα στην κατοχή μου. Και χαίρομαι πολύ που η Fiat ετοιμάζεται να επανεκδώσει το Panda σε τετρακίνητη έκδοση. Νομίζω ότι θα μπω σίγουρα σε πειρασμό.

Τάκης Τρακουσέλλης: Είσαι τώρα σε ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο, είσαι οδηγός του αγωνιστικού αυτοκινήτου και πρέπει να επιλέξεις, πάντα ο οδηγός επιλέγει τον συνοδηγό του, που είναι πολύ σημαντικός ο ρόλος του σε ένα αγωνιστικό. Ποιον από τους πολιτικούς σου αντιπάλους θα επέλεγες δίπλα σου;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Κοίταξε, επειδή τώρα είχα την ευκαιρία να μπω συνοδηγός και όταν μπαίνεις συνοδηγός με έναν οδηγό αγώνων, ειδικά σε αυτοκίνητο το οποίο δεν έχει αγωνιστικά καθίσματα, ζαλίζεσαι…

Τάκης Τρακουσέλλης: Είναι λίγο δύσκολο, για τον συνοδηγό ειδικά.

Κυριάκος Μητσοτάκης: …ζαλίζεσαι αρκετά εύκολα. Νομίζω ότι θα επέλεγα τον Αλέξη Τσίπρα, γιατί έχει κάνει τόσες «πιρουέτες», που αν οδηγούσα εγώ αποκλείεται να ζαλιζόταν. Με ρώτησες, όμως δεν σου είπα ποιο είναι το αγαπημένο μου.

Τάκης Τρακουσέλλης: Το αγαπημένο, ναι. Α, δεν ήταν το πρώτο;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Το πρώτο όχι, το πιο ωραίο αυτοκίνητο το οποίο έχω οδηγήσει από πλευράς οδηγικής απόλαυσης είναι η Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio.

Τάκης Τρακουσέλλης: Μάλιστα, εντάξει. Ένα κλασικό αυτοκίνητο και πολύ αγαπημένο για τους Έλληνες το αυτοκίνητο αυτό. Να μιλήσουμε λίγο για την οδική ασφάλεια. Έχουμε καταφέρει ως χώρα μια φοβερή μείωση στα τροχαία δυστυχήματα, στους θανάτους, 21%, και απ’ ό,τι φαίνεται θα πάει καλύτερα αυτό. Και το Ράλλυ Ακρόπολις παίζει τον ρόλο του σε αυτό. Έχει μια άμεση σχέση με την οδική ασφάλεια, αν μη τι άλλο. Ποιο είναι το μήνυμα που θέλεις να περάσεις προς τους νέους ανθρώπους που θα έρθουν εδώ και θα δουν γκάζια;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Τα γκάζια είναι για την πίστα. Τα γκάζια είναι για συνθήκες ασφαλείς, γι’ αυτό και έχει μεγάλη σημασία να έχουμε περισσότερες πίστες στην πατρίδα μας. Τα γκάζια δεν είναι για τον δρόμο. Έχοντας οδηγήσει πολλές δεκαετίες και έχοντας όλοι κάνει κάποια στιγμή στη ζωή μας τις παρασπονδίες μας, νομίζω ότι πρέπει να περάσουμε ένα μεγάλο μήνυμα υπευθυνότητας, το οποίο ξεκινάει από την εφαρμογή του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ο οποίος, ναι, έχει αυστηροποιηθεί. Ναι, κάνουμε πολλά περισσότερα αλκοτέστ. Ναι, έχουμε φτιάξει καλύτερους δρόμους. Ναι, έχουμε μια συνολική στρατηγική για την οδική ασφάλεια.

Βλέπουμε τα αποτελέσματα. Είναι πολύ θετικό ότι έχουμε μείωση 21% στους θανάτους το 2025 και πιστεύω ότι η ίδια τάση θα συνεχιστεί το 2026. Μπορούμε, όμως, πολύ καλύτερα. Όλα αρχίζουν και τελειώνουν, όμως, από την ίδια την οδική συμπεριφορά, το πώς αντιμετωπίζουμε τον δρόμο με σεβασμό και το πώς δεν εμπνεόμαστε από αυτά τα οποία θα δούμε τις επόμενες μέρες και δεν θεωρούμε ότι μπορούμε να έχουμε αντίστοιχες συμπεριφορές στον δρόμο.

Οπότε νομίζω ότι πάντα πρέπει να κάνουμε αυτή τη διάκριση μεταξύ αυτών των καταπληκτικών οδηγών που βλέπουμε, αλλά σε συνθήκες προστατευμένες και ασφάλειας, και να καταλαβαίνουμε ότι στον δρόμο πρέπει να συμπεριφερόμαστε με υπευθυνότητα, όχι μόνο για να προστατεύουμε τους εαυτούς μας, αλλά για να προστατεύουμε και τους άλλους.

Και νομίζω ότι σε μεγάλο βαθμό αυτό πια το κατακτούμε ως ένα μεγάλο κοινωνικό αιτούμενο, αν σκεφτεί κανείς ότι αυτή η μείωση των θανάτων κατά 21% ισοδυναμεί με σχεδόν 160 ζωές, με 160 ζωές λιγότερες, που σώθηκαν, άνθρωποι που ζουν σήμερα, που δεν θα ζούσαν αν συνεχίζαμε με την ίδια τάση, επειδή η πολιτεία για πρώτη φορά πήρε τα θέματα της οδικής ασφάλειας πάρα πολύ στα σοβαρά.

Τάκης Τρακουσέλλης: Όπως τα αλκοτέστ.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Το αλκοτέστ είναι, νομίζω, μία πολύ μεγάλη επιτυχία, γιατί αλλάζει και την αντίληψη των συμπολιτών μας. Εγώ το βλέπω, όχι μόνο στα νέα παιδιά, πια εξυπακούεται ότι όταν θα βγεις είτε δεν θα πιεις είτε, αν πιεις, θα πρέπει να έχεις μεριμνήσει για το πώς θα γυρίσεις σπίτι σου χωρίς να οδηγήσεις.

Αυτό νομίζω ότι πια γίνεται κοινωνική συνείδηση, γίνεται κοινωνικό κεκτημένο και νομίζω ότι αυτή είναι η πολύ μεγάλη επιτυχία αυτής της πολιτικής. Και μου αρέσει το γεγονός ότι όταν γίνονται αλκοτέστ στον δρόμο, και μπορεί να υπάρχει ένα Σάββατο βράδυ και μία σχετική ανάσχεση ή μία μικρή ταλαιπωρία, ο κόσμος δεν γκρινιάζει τελικά. Διότι καταλαβαίνει ότι αυτό είναι για το καλό του.

Τάκης Τρακουσέλλης: Ναι, αλλά γκρινιάζει η εστίαση.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Αν γκρινιάζει η εστίαση…

Τάκης Τρακουσέλλης: Ναι, γιατί δεν πίνουν.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Σε έναν βαθμό το καταλαβαίνω, αλλά νομίζω ότι αυτό είναι και μία συνολικότερη τάση. Νομίζω η νέα γενιά πίνει γενικά λιγότερο. Αυτό δεν είναι κατ’ ανάγκη κακό.

Τάκης Τρακουσέλλης: Αυτό είναι αλήθεια. Θέλω την πρόβλεψή σου για το φετινό Ράλλυ Ακρόπολις. Ποιος πιστεύεις θα είναι ο νικητής; Είναι δύσκολο.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Δεν το ξέρω. Δεν παρακολουθώ και τόσο καλά. Εγώ στον Ogier έχω μείνει ακόμα. Αλλά δεν ξέρω τώρα.

Τάκης Τρακουσέλλης: Είναι ο πλέον έμπειρος.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Είναι ο πλέον έμπειρος, οπότε θα πάω με την εμπειρία. Μας αρέσει η εμπειρία.

Τάκης Τρακουσέλλης: Μας αρέσει η εμπειρία. Ευχαριστούμε πάρα πολύ.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Εγώ σε ευχαριστώ. Να είσαι καλά.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Σ. Φάμελλος: «Η κυβέρνηση θέλει μια αδύναμη και εξαρτημένη Αυτοδιοίκηση – Με τον απαράδεκτο εκλογικό νόμο για τους δήμους θυσιάζουν τη Δημοκρατία»

Ομιλία του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Σωκράτη Φάμελλου στην Ολομέλεια της Βουλής

Ευχαριστώ, κύριε πρόεδρε, κυρίες και κύριοι βουλευτές, κύριοι και κυρία υπουργέ, θα ήθελα ξεκινώντας να εκφράσω τη βαθιά μας θλίψη για τη μεγάλη καταστροφή που προκάλεσαν οι σεισμοί στη Βενεζουέλα. Εκφράζουμε την αμέριστη συμπαράσταση μας στον λαό της Βενεζουέλας και σε όλους όσοι δίνουν μάχη σήμερα στα συντρίμμια. Η σκέψη μας είναι προφανώς σε όσους δοκιμάζονται, αλλά και στην ελληνική κοινότητα της Βενεζουέλας. Αλλά έρχομαι σε δύο θέματα του υπουργείου Εσωτερικών, τα οποία δεν είναι στον Κώδικα, αλλά νομίζω πρέπει να αναφερθούν:

Το πρώτο είναι το μείζον σκάνδαλο της διαρροής των προσωπικών δεδομένων και της παράνομης χρήσης τους για κομματικό συμφέρον. Η απόφαση του δικαστηρίου, κύριε υπουργέ, είναι κόλαφος για το κόμμα της Νέας Δημοκρατίας. Καταδικάστηκε μία ευρωβουλευτής, η κα. Ασημακοπούλου, ένας γενικός γραμματέας που τοποθετήθηκε από τον κ. Μητσοτάκη και δύο κεντρικά στελέχη της Νέας Δημοκρατίας: υπεύθυνος Αυτοδιοίκησης, υπεύθυνος Αποδήμων.

Και δεν καταδικάστηκαν, γιατί απλά «έστειλε ένα email» η ευρωβουλευτής σας, αυτό προσπαθείτε να πείτε, αλλά γιατί τα προσωπικά δεδομένα 25.000 εκλογέων, που παρείχαν τα στοιχεία τους στο υπουργείο Εσωτερικών για να ασκήσουν εκλογικό δικαίωμα, τα κλέψατε ως κόμμα και τα κάνατε κομματικές λίστες της Νέας Δημοκρατίας. Νομίζετε ότι θα σας αφήσουμε να σφυρίζετε αδιάφορα;

Το υπουργείο Εσωτερικών με την ηγεσία της Νέας Δημοκρατίας, αντί να διαφυλάξει τα προσωπικά δεδομένα, όπως επιβάλλει η νομοθεσία, τα έκανε φέιγ βολάν με ψηφοθηρικό σκοπό, τόσο πολύ σέβονται τους απόδημους, τόσο πολύ στηρίζουν τον απόδημο Ελληνισμό. Το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι να αντιμετωπίζουν τους πολίτες και τους απόδημους ως ψήφους. Και αυτό είναι τραγικό για την απαξίωση που επιφυλάσσει η Νέα Δημοκρατία για τους πολίτες. Είναι μια κυβέρνηση αμέτρητων σκανδάλων, δεκάδων ελεγχόμενων από τη Δικαιοσύνη βουλευτών και υπουργών. Έχετε καταντήσει να είστε ο καλύτερος πελάτης της Ευρωπαίας Εισαγγελέως.

Ένα δεύτερο θέμα, εξίσου σημαντικό, είναι η κρίση που έχει προκύψει τους τελευταίους μήνες στα Προσφυγικά στην Αλεξάνδρας. Αφορά στη λειτουργία της Αυτοδιοίκησης, γι’ αυτό το βάζω στην ηγεσία του υπουργείου Εσωτερικών, αλλά και στην ευαισθησία και τον σεβασμό της ανθρώπινης ζωής.

Κύριοι υπουργοί, μεταφέρετέ το και στον κ. Λιβάνιο, έπρεπε να έχετε αναλάβει μια πρωτοβουλία, είναι θέμα της Περιφέρειας, χθες παρενέβη ο Δήμος και εσείς είστε απόντες και απούσα. Εδώ, λοιπόν, υπάρχει ερώτημα: Ποια πρωτοβουλία πήρατε; Ποιους καλέσατε για να λυθεί το πρόβλημα;

Έπρεπε να περιμένουμε, δηλαδή, να φτάσει στο όριο επιβίωσης μια ανθρώπινη ζωή; Τα Προσφυγικά είναι ένας ζωντανός χώρος προσφυγικής μνήμης του 1922, ένας χώρος κοινωνικής αλληλεγγύης, αλλά είναι και άρρηκτα συνδεδεμένος με τον αγώνα της Αντίστασης κατά του ναζισμού. Η λύση δεν μπορεί να είναι οι εξώσεις και η ποινικοποίηση των κατοίκων. Γι’ αυτό και θέλω να το πω:

Χαιρετίζουμε την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Αθηναίων για τη διακοπή της ανάπλασης των Προσφυγικών από την Περιφέρεια και κυρίως γιατί συνετέλεσε στη διακοπή της απεργίας πείνας του κ. Αριστοτέλη Χαντζή. Ξέρετε, είναι μία νίκη της Αυτοδιοίκησης, είναι μια ανάσα ζωής, αλλά είναι μια ήττα μιας ανάλγητης Δεξιάς, που δεν την ένοιαζε. Αυτό είναι το μεγάλο πρόβλημα. Ας περάσω στον κώδικα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, να το πω εξαρχής:

Είναι μια σημαντική πρωτοβουλία να κωδικοποιείς τη νομοθεσία για τον χώρο της Αυτοδιοίκησης. Γιατί; Γιατί η Αυτοδιοίκηση είναι ο πυρήνας της δημοκρατικής λειτουργίας μιας ευρωπαϊκής Πολιτείας. Ή τουλάχιστον θα θέλαμε η Ελλάδα να είναι μία ευρωπαϊκή Πολιτεία και θα θέλαμε η Αυτοδιοίκηση να είναι πυρήνας της Δημοκρατίας, αλλά δεν είναι με αυτή την κυβέρνηση που μπλέξαμε.

Γιατί στα χέρια της Νέας Δημοκρατίας η Αυτοδιοίκηση περνάει τις χειρότερες μέρες της. Μαζί με την υποβάθμιση των Δήμων τι γίνεται; Υποβαθμίζεται η ποιότητα ζωής, αλλά αδειάζει και το πορτοφόλι των δημοτών, με δημοτικά τέλη που βαρύνονται επιπλέον και από ιδιωτικοποιήσεις. Από την απαξίωση των Δήμων οι πολίτες πληρώνουν το «μάρμαρο», γιατί έχουν και χαμηλή ποιότητα υπηρεσίας και υψηλά δημοτικά τέλη και υποβάθμιση του κοινωνικού κράτους και της ποιότητας ζωής, αυτό είναι η Νέα Δημοκρατία. Πρόσφατα, οι δήμαρχοι από όλη την Ελλάδα με την ηγεσία της ΚΕΔΕ ήταν έξω από τη Βουλή, όταν συζητούσαμε τον Προϋπολογισμό πριν λίγους μήνες. Γιατί ήταν έξω από τη Βουλή; Γιατί μας έλεγαν ότι η κυβέρνηση τους έχει βάλει θηλιά στον λαιμό. Δεν μπορούν να επιβιώσουν χωρίς πόρους, χωρίς στελέχη και χωρίς πραγματικές αρμοδιότητες για τη χάραξη πολιτικής.

Τα οικονομικά των Δήμων εκπέμπουν σήμα κινδύνου, γιατί το νομοθετημένο ποσοστό που έπρεπε να παίρνουν οι Δήμοι σαν Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους, αντί να είναι 8,5 δισ. που προβλεπόταν για το 2026 νομοθετικά, είναι 2,7. Αν το πάρετε και με αναλογία σχετικά με το 2009, έχει υποδιπλασιαστεί το ποσοστό που παίρνουν οι Δήμοι από τον προϋπολογισμό. Και τότε ήταν δικαιολογία, τα προηγούμενα χρόνια, η χρεοκοπία. Τώρα που υπάρχει θηριώδες πλεόνασμα δισ. τι δικαιολογία έχετε;

Δίνετε λιγότερα λεφτά στους Δήμους και τους δίνετε και περισσότερες αρμοδιότητες. Κλασική επιλογή ασφυξίας, το επιλέξατε να ασφυκτιούν οι Δήμοι, τόσο ενδιαφέρεστε γι’ αυτούς. Γιατί για την κυβέρνηση, η Αυτοδιοίκηση πρέπει να είναι απλά το μακρύ χέρι του κράτους και φοροεισπρακτικός μηχανισμός. Γι’ αυτό και έχετε αφήσει τους Δήμους να λειτουργούν με το 50% του προβλεπόμενου από τους κανονισμούς προσωπικού, ενώ οι μόνιμες προσλήψεις γίνονται με το σταγονόμετρο.

Παράλληλα, τώρα, με τη Συνταγματική Αναθεώρηση, επιχειρείτε να φέρετε και έναν νέο πόρο, τοπικό πόρο, ή μια νέα δυνατότητα να επιβάλει η Αυτοδιοίκηση τοπικούς πόρους. Με ποιον σκοπό; Όχι να γίνει πιο δυνατή η Αυτοδιοίκηση, αλλά να κόψετε από τα λεφτά που είναι να τους δώσετε, αυτό θέλετε πρακτικά.

Προσέξτε τι θέλουν: Χρεοκοπημένους και αδύναμους πολιτικά Δήμους, που να ελέγχονται από το καθεστώς και να παρακαλούν για χρηματοδοτήσεις, φτωχούς εργαζόμενους, χαμηλές αμοιβές, εκβιαζόμενους συμβασιούχους, υψηλά δημοτικά τέλη, ιδιωτικοποίηση των δημοτικών λειτουργιών της Αυτοδιοίκησης. Να μένουν λεφτά στα υπουργικά γραφεία για να κάνετε κι άλλες αναθέσεις και να μαζεύετε κι άλλες «γαλάζιες ακρίδες» δίπλα σας, αυτή είναι η χαρά του κ. Μητσοτάκη, αυτός είναι και ο στόχος του.

Να δούμε λίγο το σκάνδαλο της ανακύκλωσης με τα σπιτάκια; Να το συζητήσουμε λιγάκι το σκάνδαλο της ανακύκλωσης; Προσέξτε, στημένοι διαγωνισμοί με φωτογραφικές διατάξεις, ένας εξοπλισμός που αγοράστηκε πέντε φορές πάνω από την τιμή στις άλλες χώρες, τα σπιτάκια ανακύκλωσης.

Στον Δήμο Θεσσαλονίκης το κόστος του σκανδάλου ήταν για 48 σπιτάκια, 18,5 εκατομμύρια ευρώ. Και προσέξτε, ένας εξοπλισμός ο οποίος δεν επιτυγχάνει ανακύκλωση, τους το λέμε εδώ και επτά χρόνια, δεν έχουν αποτελέσματα. Βάλτε λίγο πόσα λεφτά δίνουν για κάθε σπιτάκι. Και ταυτόχρονα ο εξοπλισμός αυτός έχει ήδη χρηματοδοτηθεί από την εισφορά των πολιτών στην ανακύκλωση και τους δώσανε επιπλέον στο σκάνδαλο αυτό και 70 εκατομμύρια από το πρόγραμμα «Τρίτσης» και 62 εκατομμύρια από το ΕΣΠΑ. Ήρθε βέβαια τελικά η ΕΔΕΛ, η Επιτροπή Δημοσιονομικού Ελέγχου και ανακάλεσε 40 εκατομμύρια, για να καταλάβετε το μέγεθος του σκανδάλου.

Και τώρα ελέγχει την υπόθεση η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, γιατί έξι χρόνια τα λέει ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, αλλά η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας κάνει πως δεν ακούει. Και ενώ γνωρίζουμε ότι υπήρξε ακόμα και πολιτική πίεση σε δημάρχους, που τιμωρήθηκαν πολιτικά γιατί δεν ήθελαν να βάλουν σπιτάκια του σκανδάλου. Αυτή είναι η Νέα Δημοκρατία.

Κυρίες και κύριοι βουλευτές, εμείς στον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ έχουμε ένα διαφορετικό μοντέλο για την οικονομική ενίσχυση της Αυτοδιοίκησης. Ναι, πρέπει να υπάρχουν κατοχυρωμένοι πόροι, οι οποίοι θα κατανέμονται απευθείας και αυτό πρέπει να είναι συνταγματική υποχρέωση και όχι να περιμένουν τη διάθεση της κυβέρνησης. Ταυτόχρονα, οι πόροι αυτοί πρέπει να απεικονίζουν και μια φορολογική μεταρρύθμιση, που δεν θα βαρύνει περισσότερο τους πολίτες, αλλά θα αποκεντρώσει πόρους στους φτωχότερους Δήμους. Έτσι θα ζήσει η περιφέρεια, γιατί με εσάς έχει ερημώσει.

Θα πρέπει να έχουν μόνιμο και εξειδικευμένο προσωπικό και να στηρίζονται οι κοινωνικές δομές και οι τοπικές υπηρεσίες. Δεν θέλουμε δημάρχους-ομήρους και υποτελείς, να περιμένουν έξω από τα γραφεία σας για να πάρουν κάποια χρηματοδότηση. Αντίθετα, πρέπει να έχουν αναπτυξιακό εργαλείο στα χέρια τους. Τα προγράμματα «Φιλόδημος» της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ ήταν μεταρρύθμιση που έδωσε δύναμη στην Αυτοδιοίκηση. Το Ταμείο Ανάκαμψης επί κυβέρνησης Μητσοτάκη ήταν μια μεγάλη χαμένη ευκαιρία, για να μην πω και ένα σκάνδαλο, αυτή είναι η πραγματικότητα κύριοι υπουργοί.

Κυρίες και κύριοι βουλευτές ο Κώδικας δημιούργησε προσδοκίες όταν τον εξήγγειλε η κυβέρνηση. Τελικά, είναι πολύ κατώτερος των περιστάσεων. Η κωδικοποίηση διατάξεων πάντα έχει ένα θετικό πρόσημο, αλλά εδώ δεν υπάρχει ούτε καν κωδικοποίηση. Υπάρχουν αντιδραστικές αλλαγές μέσα στον Κώδικα ή δια του Κώδικα και καμία μεταρρύθμιση. Οι ρυθμίσεις που είχε ο Κώδικας υπολείπονται, όχι απλά των θέσεων μας, των προτάσεων της ΚΕΔΕ και της ΕΝΠΕ. Δεν έχετε τις προτάσεις της Αυτοδιοίκησης μέσα, δεν λύνετε τα μεγάλα και σοβαρά προβλήματα της Αυτοδιοίκησης, δεν μιλάω μόνο για τα οικονομικά -που είναι σοβαρά- αλλά και τις επιχειρησιακές και στρατηγικές λειτουργίες των Δήμων. Επειδή γνωρίζετε τον δημόσιο διάλογο της Αυτοδιοίκησης, όλος ο προοδευτικός χώρος: Πού είναι η τοπική ανάπτυξη; Πού είναι ο δημοκρατικός προγραμματισμός; Πού είναι η κοινωνική οικονομία; Πού είναι η κλιματική μετάβαση; Πού είναι η αποκέντρωση;

Δεν υπάρχουν στον Κώδικα, άγνωστες λέξεις. Θα μου πείτε «ψιλά γράμματα για αυτή την κυβέρνηση, η προτεραιότητα τους είναι οι “Φραπέδες” και οι “Χασάπηδες”, μόνο αυτό ξέρουν να κάνουν καλά». Όμως υπάρχουν και βαθιά αντιδραστικές και συντηρητικές προβλέψεις μέσα στον Κώδικα, όπως ο απαράδεκτος εκλογικός νόμος. Να το πούμε πολύ απλά: Έχουν αναφυλαξία, δεν αντέχουν τις προοδευτικές συνεργασίες και δεν μπορούν να χωνέψουν ότι έχασαν τον Δήμο Αθηναίων.

Και τώρα νομοθετούν, ώστε να μην υπάρχει τέτοια εξέλιξη στο μέλλον. Δηλαδή, να μην υπάρχει μία δημόσια και διαφανής συνεργασία προοδευτικών ψηφοδελτίων στον δεύτερο γύρο. Γιατί; Γιατί πολύ απλά στο DNA σας είναι οι συμφωνίες να γίνονται κάτω από το τραπέζι και πριν από την πρώτη κάλπη. Άκουσα τον εισηγητή σας να ανησυχεί για τη διχόνοια που θα δημιουργήσει ο δεύτερος γύρος στους αποτυχόντες υποψηφίους του πρώτου γύρου. Δηλαδή τους τάζουν ότι θα βγούνε, δεν βγαίνουν, και φοβάστε τον θυμό των υποψηφίων των δικών σας. Αν είναι δυνατόν. Και γι’ αυτό αλλάζουν το εκλογικό σύστημα. Προσέξτε: Η Δημοκρατία και το ευρωπαϊκό κεκτημένο είναι DNA της Αυτοδιοίκησης. Και τώρα έρχεστε να το καταργήσετε. Για εσάς όλα αυτά είναι ψιλά γράμματα.

Τώρα, θα μου πείτε, εσείς έχετε ανεχτεί να υπάρχει σύστημα παρακολουθήσεων μέσα από το Μαξίμου, με τη Δημοκρατία των ΟΤΑ θα ασχοληθείτε; Θέλουν ένα σύστημα, το οποίο δεν χρειάζεται ούτε 42% για να αναδειχθεί ο συνδυασμός. Γιατί; Γιατί, λέει, θα συγκεντρώσει «ψήφους συμπάθειας». Επιτρέψτε μου λοιπόν, τώρα, να θυμηθώ κάτι που έγινε χθες το βράδυ εδώ, στο προαύλιο της Βουλής. Ο μεγάλος Έλληνας συνθέτης, τον οποίο απολαύσαμε, ο Σταύρος Ξαρχάκος, παρουσίασε ένα νέο τραγούδι με στίχους της κας Νικολακοπούλου. Ξέρετε ένα κομμάτι αυτού του ωραίου τραγουδιού τι λέει;

«Ψηφίζεις για το αύριο και σου βγαίνει το χθες». Ε, σας αφιερώνω λοιπόν τον τίτλο αυτόν, γιατί αυτό είναι το νομοσχέδιο σας. Και αυτά σας τα λέει και η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής: «Ενέχει κίνδυνο ανεπαρκούς αντιπροσωπευτικότητας του αποτελέσματος και διασφάλισης της διαφάνειας του εκλογικού ανταγωνισμού». Ένας συνδυασμός, δηλαδή, του 25% θα παίρνει το 60% των εδρών. Φοβεροί εκλογομάγειρες!

Επικαλείστε την περικοπή του κόστους του δεύτερου γύρου ως λόγο γι’ αυτό το καινοφανές σύστημα. Ερώτημα: Την περικοπή των δημοκρατικών επιλογών των πολιτών δεν την σκέφτεστε; Βάζετε την περικοπή του κόστους δίπλα στη δημοκρατική επιλογή του πολίτη και λέτε «είναι καλύτερο να κόψουμε τη δημοκρατική επιλογή του πολίτη για να κερδίσουμε λίγους πόρους»; Δηλαδή, θυσιάζετε τη Δημοκρατία με πρόσχημα το κόστος των εκλογών.

Ερωτώ: Το ένα δισ. που κλάπηκε από «γαλάζιες ακρίδες» στον ΟΠΕΚΕΠΕ δεν σας ένοιαζε; Τώρα σας νοιάζουν τα λεφτά; Για απαντήστε σε αυτό, κύριοι υπουργοί. Για ένα κόμμα το οποίο χρωστάει 500 εκατομμύρια δανεικά και αγύριστα στις τράπεζες, τολμάτε να επικαλείστε δικαιολογία κόστους για μία δημοκρατική διαδικασία; Η απάντηση είναι απλή: Θέλετε να βγαίνουν οι δικοί σας. Ξεκάθαρα τοποθετήθηκε και ο πρώην Πρόεδρος της Δημοκρατίας, ο κ. Προκόπης Παυλόπουλος, ότι δεν μπορεί να θεσπίζονται εκλογικά συστήματα, τα οποία τείνουν να κατοχυρώσουν στην εκάστοτε κυβέρνηση την πλειοψηφία των ηγεσιών Δήμων και Περιφερειών.

Με τον Κώδικα μεταφέρετε, επιπλέον, πιο συντηρητικά τον άξονα των πολιτικών. Γιατί μεταφέρετε αρμοδιότητες στον Δήμαρχο και σε ολιγομελή όργανα και αφαιρείτε αρμοδιότητες από τα συμβούλια. Το αντίθετο, δηλαδή, από ότι κάνει η Ευρώπη. Γιατί ακόμα και αυτά που επικαλείστε ως «ευρωπαϊκά παραδείγματα», που δεν έχουν δεύτερο γύρο, είναι γιατί τα δημοτικά συμβούλια αποφασίζουν ακόμα και για τον δήμαρχο. Αυτό σημαίνει Δημοκρατία και Αυτοδιοίκηση.

Ως προς τους εργαζόμενους: Πρέπει να κλείσει αυτό το κεφάλαιο της ομηρίας των συμβασιούχων και οι Δήμοι πρέπει να είναι στελεχωμένοι με εξειδικευμένο και μόνιμο προσωπικό. Αυτές είναι και οι διεκδικήσεις της ΠΟΕ-ΟΤΑ, τους συναντήσαμε και στηρίζουμε τα αιτήματα τους και τις απεργίες τους.

Είναι θετική η διάταξη για την ένταξη σε μόνιμες θέσεις των συμβασιούχων των κοινωνικών προγραμμάτων, του ΕΣΠΑ. Ναι, αλλά πρέπει να περιλάβετε και τους διοικητικούς, που έχουν μπει με όρους ΑΣΕΠ. Γιατί εξαιρείτε μία κατηγορία εργαζομένων; Και ως προς την απαράδεκτη διάταξη Βορίδη – που παρενέβαινε στη συζήτηση μέσω δικαστηρίου των εργαζομένων, των συμβασιούχων, με τις διοικήσεις των Δήμων – καλώς κάνετε ένα πρώτο βήμα περιορισμού του πεδίου εφαρμογής, αλλά γιατί δεν το κάνετε πλήρες; Γιατί θέλετε εργαζόμενους δύο ταχυτήτων και αφήνετε σε ένα ποσοστό 30% των εργαζομένων συμβασιούχων να εφαρμόζεται αυτή η απαράδεκτη παρέμβαση;

Θα ήθελα όμως και μία διευκρίνιση, δεν ξέρω αν γνωρίζετε, να μας τη δώσετε, σχετικά με τις ΔΕΥΑ. Προσέξτε: Στον Κώδικα παρουσιάζετε ότι είναι οικειοθελείς οι συγχωνεύσεις των ΔΕΥΑ, αν το αποφασίσουν τα δημοτικά συμβούλια, που είναι και οι ιδιοκτήτες των δικτύων ύδρευσης και αποχέτευσης και των υπηρεσιών. Όμως ο κ. Παπασταύρου, στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, επιμένει σε υποχρεωτικές συγχωνεύσεις και σε συγχωνεύσεις και με την ΕΥΔΑΠ για την ευρύτερη περιοχή της Στερεάς Ελλάδας, όχι μόνο της Αττικής, και με την ΕΥΑΘ στην Κεντρική Μακεδονία. Τελικά τι ισχύει; Δόκτωρ Τζέκιλ και Μίστερ Χάιντ με μόνο στόχο την ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών ύδρευσης; Και έχετε και παρελθόν στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Αλλά θα μου πείτε, εδώ ιδιωτικοποιήσατε το νερό άρδευσης στη Θεσσαλία μετά την τραγική πλημμύρα, για την οποία έχετε και σοβαρές ευθύνες.

Κυρίες και κύριοι βουλευτές, δεν θα μπορούσα να αφήσω εκτός σχολιασμού και το σχέδιο αφαίρεσης των πολεοδομιών από τους Δήμους. Το σενάριο είναι να μεταφερθούν στο Κτηματολόγιο. Και γίνεται όλο αυτό, ενώ συζητάμε για ένα μεγάλο γαλάζιο σκάνδαλο στις πολεοδομίες, που έφτανε μέχρι και το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Και με κεντρικά στελέχη, όχι στους Δήμους, στην Αποκεντρωμένη και στην Κεντρική Διοίκηση -γιατί χρησιμοποιούν ως επιχείρημα τον «κίνδυνο διαφθοράς στους Δήμους».

Ποια είναι η αλήθεια όμως; Πάμε λίγο πιο πίσω… Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ με τον νόμο 4495/2017 έκανε μια μεγάλη μεταρρύθμιση στη δόμηση. Τι έκανε; Άλλη υπηρεσία εκδίδει την άδεια δόμησης κι άλλη ελέγχει τη νομιμότητα και τα αυθαίρετα. Και κάναμε Παρατηρητήρια Δόμησης στο δευτεροβάθμιο επίπεδο. Είχε γίνει και προγραμματισμός προσλήψεων, για να ξέρετε, εκείνη την περίοδο, παρότι ήμασταν σε χρεοκοπία. Έτσι υπάρχει ασφάλεια δικαίου.

Τι έκανε η Νέα Δημοκρατία; Προσέξτε τώρα πού φτάσανε. Ακύρωσαν τα  Παρατηρητήρια Δόμησης, δεν προσέλαβαν δηλαδή το προσωπικό, άφησε στην άκρη τους μηχανισμούς ελέγχου, άφησε τις υπηρεσίες δόμησης υποστελεχωμένες και τώρα, αφού αποδυνάμωσε το σύστημα, επικαλείται τον κίνδυνο σκανδάλων για να βγάλει μια μεγάλη λύση. Να πάρουμε τις ΥΔΟΜ, τις Υπηρεσίες Δόμησης, να τις πάμε στο Κτηματολόγιο. Δηλαδή αλλάζουμε ταμπέλα στην πόρτα και αυτό το ονομάζουμε «μεταρρύθμιση».

Στο Κτηματολόγιο, δε, κάνανε πρόσφατα μια φιέστα ολοκλήρωσης του Κτηματολογίου. Για να κρύψουν τι; Ότι το Κτηματολόγιο νοσεί. Οι πολίτες, οι δικηγόροι, οι μηχανικοί ξέρουν ότι περιμένουν μέρες για να εξυπηρετηθούν και ότι υπάρχουν εκατοντάδες χιλιάδες υποθέσεις στον πάγο, με εκκρεμότητα δηλαδή στους τίτλους, ανασφάλεια δικαίου και ταλαιπωρία στους πολίτες. Γιατί; Γιατί η Νέα Δημοκρατία αποφάσισε να κλείσει το Κτηματολόγιο, χωρίς να ελεγχθεί η νομιμότητα των τίτλων. Άρα είναι σαν να έχουμε Κτηματολόγιο, αλλά δεν θα έχουμε Κτηματολόγιο. Και αυτό το λέει και το Ελεγκτικό Συνέδριο στην πρόσφατη τεκμηρίωση του. Τραγικό να υπάρχουν εκκρεμότητες σε κτηματολόγιο ευρωπαϊκής χώρας.

Και τώρα, με δικαιολογία τα σκάνδαλα, που δεν είναι των Δήμων, είναι της κυβέρνησης, στέλνει τις πολεοδομίες στο Κτηματολόγιο λέγοντας ότι «η διαφθορά αντιμετωπίζεται με αλλαγή υπηρεσιών». Λοιπόν, να το πούμε απλά: Η διαφθορά στην Ελλάδα αντιμετωπίζεται μόνο με αλλαγή κυβέρνησης και μάλιστα να φύγει το συντομότερο η κυβέρνηση Μητσοτάκη. Γιατί στο ερώτημα «ποιος ακύρωσε τις μεταρρυθμίσεις, ποιος οργάνωσε το επιτελικό κράτος για να καλύπτει τη διαπλοκή», η απάντηση είναι μία: Το καθεστώς Μητσοτάκη.

Οι ευθύνες, ξέρετε, έχουν και ονοματεπώνυμο και χρώμα και κόμμα. Κυρίες και κύριοι βουλευτές, η κυβέρνηση θέλει μια Αυτοδιοίκηση αδύναμη, εξαρτημένη από την κυβέρνηση, ευάλωτη στις πιέσεις και τα κομματικά κελεύσματα. Η δική μας πρόταση είναι εκ διαμέτρου αντίθετη. Εμείς πιστεύουμε στην ενίσχυση του ρόλου των Δήμων και των Περιφερειών. Πιστεύουμε στην αποκέντρωση, στη συμμετοχή των πολιτών, στις κοινωνικές υπηρεσίες, στο κοινωνικό κράτος.

Μόνο μια ισχυρή Αυτοδιοίκηση θα εξασφαλίσει βιώσιμη ανάπτυξη, κοινωνική δικαιοσύνη, εμπιστοσύνη στους θεσμούς, Δημοκρατία. Και όλα αυτά μπορούν να γίνουν μόνο αν αλλάξει η πολιτική κατάσταση στην Ελλάδα και αν πέσει το καθεστώς Μητσοτάκη. Έτσι θα δώσουμε ανάσα στον τόπο μας. Γι’ αυτό και είναι χρέος όλων των προοδευτικών πολιτών, όλων των προοδευτικών δυνάμεων, να εργαστούμε για να έλθει η αλλαγή στη χώρα μας, που θα έχει στο επίκεντρο της μια ισχυρή και δημοκρατική Αυτοδιοίκηση. Σας ευχαριστώ πολύ.

Πρώτο πακέτο 7 μέτρων στήριξης της ελληνικής αλιείας ανακοίνωσε ο ΥπΑΑΤ Μαργαρίτης Σχοινάς μετά από σύσκεψη με αλιείς

Ένα πρώτο πακέτο επτά στοχευμένων μέτρων για τη στήριξη της ελληνικής αλιείας, με στόχο την άμεση αντιμετώπιση των σοβαρών προκλήσεων που αντιμετωπίζει ο κλάδος, ανακοίνωσε ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Μαργαρίτης Σχοινάς,  μετά από δίωρη σύσκεψη με εκπροσώπους των οργανώσεων αλιέων.

2 5

Όπως τόνισε ο Υπουργός, η ελληνική αλιεία βρίσκεται τα τελευταία χρόνια αντιμέτωπη με τις υψηλές τιμές των καυσίμων, τις επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης, την εξάπλωση ξενικών ειδών όπως ο λαγοκέφαλος, αλλά και φαινόμενα λαθραλιείας και αθέμιτου ανταγωνισμού. Έπειτα από διαδοχικές διαβουλεύσεις με τους εκπροσώπους του κλάδου, το Υπουργείο προχωρά στην υλοποίηση ενός πρώτου πλέγματος παρεμβάσεων, οι οποίες αποτελούν την αρχή ενός ευρύτερου σχεδιασμού για την ανασυγκρότηση και τη βιώσιμη ανάπτυξη της ελληνικής αλιείας.

Στα άμεσα μέτρα περιλαμβάνεται η επιδότηση του αλιευτικού πετρελαίου, κατά τα πρότυπα της αντίστοιχης στήριξης που έχει ήδη δοθεί στους γεωργούς, καθώς και η έναρξη πιλοτικού προγράμματος για την αντιμετώπιση της εξάπλωσης του λαγοκέφαλου στις ελληνικές θάλασσες. Στο πλαίσιο του προγράμματος, που θα εφαρμοστεί αρχικά στο Νότιο Αιγαίο, η αλίευση λαγοκέφαλου επιδοτείται με 5,33 ευρώ ανά κιλό, παρέχοντας παράλληλα ένα νέο εργαλείο προστασίας του θαλάσσιου οικοσυστήματος και στήριξης του εισοδήματος των αλιέων.

Ακολουθούν οι δηλώσεις του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Μαργαρίτη Σχοινά:

«Η ελληνική αλιεία τα τελευταία χρόνια βρίσκεται σε δύσκολη κατάσταση.Κλονίζεται από τις απαγορευτικές τιμές του πετρελαίου που εν πολλοίς έχουν καθηλώσει τον ελληνικό αλιευτικό στόλο. Απειλείται από την κλιματική αλλαγή, από τα ξενικά είδη και τους λαγοκέφαλους, που αποτελούν πια μια υπαρκτή απειλή στις θάλασσές μας, αλλά και από τη λαθροαλιεία και τις αθέμιτες πρακτικές στο Αιγαίο. Έχουμε διαβουλευτεί  δύο και τρεις φορές με τους εκπροσώπους της ελληνικής Αλιείας. Σήμερα, είμαστε σε θέση να ανακοινώσουμε ένα πρώτο πακέτο συγκεκριμένων αποφάσεων που θα βοηθήσει την ελληνική αλιεία να αντιμετωπίσει τις δυσκολίες του τώρα.

Παρουσιάζουμε λοιπόν επτά συγκεκριμένα κοστολογημένα μέτρα, τα οποία επαναλαμβάνω είναι η πρώτη σελίδα, το πρώτο επεισόδιο αν θέλετε, σε αυτά που θα ακολουθήσουν. Τα πρώτα τρία από αυτά τα μέτρα τα ενεργοποιούμε άμεσα.

Το πρώτο είναι ένα σχέδιο νόμου για την επιδότηση του αλιευτικού πετρελαίου για την περίοδο από τον Απρίλιο ως τον Ιούνιο. Οι τιμές επιδότησης θα είναι 16 λεπτά το λίτρο για τον Απρίλιο και τον Μάιο. Και 12 λεπτά το λίτρο για τον Ιούνιο.
Ουσιαστικά αντικατοπτρίζουν και αντανακλούν και τις σχετικές αποφάσεις που έχουμε ήδη λάβει για την ελληνική γεωργία και τις εφαρμόζουμε κατ αναλογία και στην ελληνική αλιεία.

Το δεύτερο άμεσο μέτρο είναι η εφαρμογή μιας πιλοτικής δράσης για την αλίευση, για την αλίευση του λαγοκέφαλου, καταρχήν στις νότιες θάλασσες της χώρας μας, δηλαδή στην Κρήτη και στο Νότιο Αιγαίο, όπου οι επιστημονικές συμβουλές που δεχόμαστε μας δείχνουν ότι είναι και οι περιοχές με το πιο οξυμένο πρόβλημα. Η τιμή που θα επιδοτείται η αλίευση του λαγοκέφαλου στο πλαίσιο αυτής της πιλοτικής δράσης είναι 5,33 ευρώ το κιλό. Μια τιμή που, υπογραμμίζω, είναι καθαρή αμοιβή στους αλιείς. Δεν συμπεριλαμβάνει την ψύξη και την καύση που θα αναλάβουν οι περιφέρειες της χώρας.

4 7

Θέλω εδώ να τονίσω ότι είναι η πρώτη φορά που στην Ελλάδα λαμβάνεται ένα τέτοιο μέτρο, αλλά λαμβάνεται από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων με τις περιορισμένες δυνατότητες που έχουμε στα χέρια μας. Φιλοδοξία μου είναι να γενικευθεί αυτό το πιλοτικό σχέδιο και να καλύψει όλες τις θάλασσες της χώρας, στο πλαίσιο όμως μίας ευρύτερης περιβαλλοντικής προσέγγισης στην προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος, η οποία όπως αντιλαμβάνεστε εμπλέκει και το Υπουργείο Περιβάλλοντος, με το οποίο σε πολιτικό επίπεδο θα συναντηθούμε την επόμενη Τετάρτη.

Είναι λοιπόν ένα πρώτο σημαντικό βήμα, μια πιλοτική δράση, αυτή που παρουσιάζουμε για το λαγοκέφαλο, αλλά είναι η αρχή, όχι το τέλος των δράσεων στο σχετικό πεδίο.

Τρίτο μέτρο είναι ο σχεδιασμός μιας αποζημίωσης  για τους Έλληνες αλιείς, οι οποίοι θα δουν τις δραστηριότητες τους να περιορίζονται από την θεσμοθέτηση των θαλάσσιων πάρκων. Αυτό όπως ξέρετε, είναι ένας σχεδιασμός εθνικός. Στηρίζουμε τα εθνικά πάρκα ως ύψιστη προτεραιότητα, αλλά ταυτόχρονα διαβεβαιώνουμε τους Έλληνες αλιείς ότι θα βρούμε τον τρόπο ώστε να μπορέσουμε να τους αποζημιώσουμε για τις ενδεχόμενες απώλειες ή δυσκολίες πρόσβασης που θα έχουν σε αυτές τις περιοχές.

Ως τέταρτο μέτρο, ανακοινώνουμε ότι στη νέα Κοινή Αλιευτική Πολιτική, στον νέο Κανονισμό Αλιείας που διαπραγματευόμαστε αυτή  τη στιγμή στην Ευρώπη, για πρώτη φορά προβλέπεται ο εκσυγχρονισμός των σκαφών και την άρση της απαγόρευσης χρηματοδότησης των μηχανών.
Πράγματα δηλαδή που μέχρι τώρα δεν γίνονται, αλλά έχουμε πια ένα φως στον ορίζοντα ότι θα μπορέσουμε να βοηθήσουμε τους Έλληνες αλιείς να εκσυγχρονίσουν τα σκάφη τους με μηχανές, έτσι ώστε να μπορέσουν να δώσουν και τη σκυτάλη στις νέες γενιές.

Και τέλος, τα τρία τελευταία μέτρα, έχουν να κάνουν με τη θεσμοθέτηση της εκπροσώπησης των Ελλήνων αλιέων σε όλα τα επίπεδα, με ένα σχέδιο νόμου που θα τους επιτρέπει να οργανωθούν ανά εργαλείο, σε περιφέρειες και εθνικά όργανα, όπως το Συμβούλιο Αλιείας.

Θεσμοθετούμε για πρώτη φορά ένα μητρώο υποχρέωσης και καταγραφής της παραγωγής από τους ερασιτέχνες αλιείς, έτσι ώστε να μη ανταγωνίζονται άδικα και χωρίς κανόνες τους επαγγελματίες.

Και τέλος εισάγουμε ένα νέο σύστημα για τις ποινές αργίας των σκαφών που έχουν περιπέσει σε παραπτώματα, έτσι ώστε η αργία που τους επιβάλλεται να μην είναι υπερβολική, αλλά να είναι κλιμακωτή μέσα από ένα point system.

Αυτά τα 7 μέτρα είναι αυτό που νομίζουμε ότι μπορούμε να κάνουμε στην τωρινή συγκυρία.

Φιλοδοξία μου είναι να ισχυροποιήσω τις παρεμβάσεις της πολιτείας προς όφελος των Ελλήνων ψαράδων. Σήμερα πιστεύω ότι κάνουμε μια νέα αρχή. Θα συνεχίσουμε να είμαστε σε στενή συνεργασία με τους Έλληνες ψαράδες. Είμαστε σε καθημερινή επαφή με τους επιστήμονες και προσβλέπω σε μία πολύ παραγωγική συνεργασία με το Υπουργείο Περιβάλλοντος και τον συνάδελφό μου και φίλο Σταύρο Παπασταύρου, έτσι ώστε να μπορέσουμε να ολοκληρώσουμε αυτές τις πρώτες δράσεις και να κινηθούμε ταχύτατα στον εθνικό σχεδιασμό. Σας ευχαριστώ».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ το σχετικό έγγραφο.

Δείτε τις δηλώσεις του ΥπΑΑΤ:

Κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Επίμετρο το συναρπαστικό μυθιστόρημα του Νίκου Σκούφου “Η Αναχώρηση”

Κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Επίμετρο το συναρπαστικό μυθιστόρημα του Νίκου Σκούφου Η Αναχώρηση, ένα ταξίδι πέρα από τη Γη, προς μια κοινωνία χωρίς χρήμα, σύνορα, στρατούς, αστυνομίες και φυλακές.

Μπορεί να υπάρξει μία σύγχρονη κοινωνία, χωρίς να κυκλοφορούν χρήματα και με όλα να ανήκουν σε όλους; Είναι δυνατό όλοι οι άνθρωποι, από τη στιγμή που γεννιούνται, να έχουν δικαίωμα δωρεάν παροχών από τη Κοινότητα, απλώς και μόνο επειδή υπάρχουν και είναι μέλη της; Υπάρχει η πιθανότητα ο Ιωάννης στην Αποκάλυψή του να πρόβλεψε τις διαστάσεις ενός τεράστιου κυβικού διαστημόπλοιου, που μπορεί να σώσει όλους τους ανθρώπους της Γης από μια αναπότρεπτη κοσμική καταστροφή;

Θα μπορούσαν όσοι άνθρωποι δέχονταν να Αναχωρήσουν με τον Κύβο, να φτιάξουν στο νέο πλανήτη, όπου θα μεταφερθούν, αυτή τη νέα Κοινωνία, που θα μπορεί να λειτουργεί χωρίς χρήματα, σύνορα, στρατούς, αστυνομίες και φυλακές; Μπορούν να υπάρξουν τελικά οι προϋποθέσεις οι άνθρωποι να γίνουν «ως θεοί»; Πόσο θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην εξέλιξη αυτή ο Πάπας, ο Δαλάι Λάμα και οι άλλοι θρησκευτικοί και πνευματικοί ηγέτες της Γης;

Θα τα καταφέρουν όλα αυτά, και πώς, ο Πορφύριος  (ένας ηγούμενος από το Άγιον Όρος), η Φατίμα (μία κακοποιημένη και κατατρεγμένη γυναίκα από το Αφγανιστάν), και όλοι οι άλλοι, που επιλέγουν να κάνουν αυτό το ταξίδι; Αλλά και ο Αδάμ και η Εύα και όλοι οι άλλοι άνθρωποι, που γεννήθηκαν στη Νέα Γη, που την είπαν και Εντοπία; Και πόση βοήθεια παίρνουν από τη Λούσυ και την Πανδώρα, τους πανίσχυρους κβαντικούς υπερυπολογιστές; Αυτά είναι μερικά από τα ερωτήματα, στα οποία προσπαθεί να δώσει απάντηση το βιβλίο, που κρατάτε στα χέρια σας…

Nikos Skoufos

Ο συγγραφέας Δημήτρης Στεφανάκης σημειώνει στον πρόλογό του: «Στην ουσία ο Σκούφος πραγματεύεται θέματα κοινά, διατυπώνοντας ξανά τα ίδια ερωτήματα που δεν βρίσκουν απάντηση. Η πλανητική απειλή και η συνακόλουθη λύση της εγκατάλειψης της Γης είναι δύο πόλοι ανάμεσα στους οποίους  χωρούν τα πάντα: Θεσμοί, εκκλησία, κοινή γνώμη, τεχνητή νοημοσύνη, Τύπος, μαφία… Ο συγγραφέας βάζει τους πάντες στο παιχνίδι του.  Κι ο αναγνώστης μένει με την αίσθηση πως ταξιδεύει  σε ένα αφηγηματικό τοπίο φαινομενικά ήρεμο, όπου οι ανατροπές τον περιμένουν σε κάθε σελίδα. Η Αναχώρηση είναι ένας αποχαιρετισμός στον κόσμο που ξέραμε, ή καλύτερα η διόρθωση αυτού εδώ του κόσμου, αφού στην πραγματικότητα ο ανθρώπινος κόσμος είναι πάντοτε ο ίδιος.»

Βιογραφικό

Ο Νίκος Σκούφος γεννήθηκε και ζει στην Αθήνα, ασκώντας το επάγγελμα του δικηγόρου. Εξέδωσε τις ποιητικές συλλογές Χωρίζοντας την ανάμνηση σε πηγαιμὀ και γυρισμό με φόντο κάθε αναλυμένη ηδονή μιας λεύτερης υπόστασης (1971) και Έξη προσπάθειες του Δον Κιχώτη για την τιμή της Δόνα Δουλτσινέα στον κάμπο με τους ανεμόμυλους (1972). Ο σπόρος της Αναχώρησης άρχισε να φυτρώνει στη διάρκεια της πανδημίας Covid 19.