Νέες Προσωρινές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην Εγνατία οδό, ένεκα αγροτικών κινητοποιήσεων

Ο ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ
ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ ΗΜΑΘΙΑΣ

Αποβλέποντας στην ομαλή και ασφαλή διεξαγωγή της οδικής κυκλοφορίας, στην πρόληψη των τροχαίων ατυχημάτων και για ιδιαίτερους λόγους ασφαλείας εξαιτίας αγροτικών κινητοποιήσεων στον Α/Κ Νησελίου της Εγνατίας Οδού,

Α Π Ο Φ Α Σ Ι Ζ Ο Υ Μ Ε

Προσωρινές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, ένεκα αγροτικών κινητοποιήσεων ως ακολούθως :

Α. Τον αποκλεισμό της δεξιάς λωρίδας κυκλοφορίας, της λωρίδας επιτάχυνσης και της Λ.Ε.Α., του κλάδου κυκλοφορίας με κατεύθυνση προς Ηγουμενίτσα, στο ύψος του Α/Κ Νησελίου, από την Χ.Θ. 275+800 έως τη Χ.Θ. 275+200 και τη διεξαγωγή της κυκλοφορίας όλων των οχημάτων μόνο από την αριστερή (ταχεία) λωρίδα κυκλοφορίας.

Β. Την απαγόρευση εισόδου παντός είδους οχημάτων στον κλάδο κυκλοφορίας με κατεύθυνση προς Ηγουμενίτσα μέσω του Α/Κ Νησελίου της Εγνατίας Οδού και την εκτροπή όλων των οχημάτων στη Π.Ε.Ο. Θεσσαλονίκης – Αθηνών και εν συνεχεία διαμέσου της Π.Ε.Ο. Θεσσαλονίκης – Βέροιας και Επαρχιακής Οδού Κυψέλης – Βέροιας, την επανείσοδο τους στον αυτοκινητόδρομο της Εγνατία οδού μέσω του Α/Κ Βέροιας.

Γ. Ανωτέρω κυκλοφοριακές ρυθμίσεις θα εφαρμοσθούν μέχρι νεοτέρας.

25-12-2025 Ενημερωτικό Δελτίο τελευταίου 24ωρου – Τροχαίο Δυστύχημα

ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ ΑΔΙΚΗΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΣΥΜΒΑΝΤΩΝ

Τροχαίο δυστύχημα Σήμερα (25 Δεκεμβρίου 2025) και ώρα 05:50 περίπου, στο Νησέλλι Ημαθίας, Ι.Χ.Ε. όχημα, που οδηγούσε 22χρονος ημεδαπός συγκρούστηκε με Ι.Χ.Ε όχημα, που οδηγούσε 24χρονος ημεδαπός, με αποτέλεσμα τον θανάσιμο τραυματισμό του 22χρονου οδηγού και τον τραυματισμό ενός 20χρονου που επέβαινε στο πρώτο όχημα, καθώς και τον τραυματισμό του 24χρονου οδηγού, ενός 60χρονου και μίας 67χρονης, που επέβαιναν στο δεύτερο όχημα. Προανάκριση για τα ακριβή αίτια του δυστυχήματος διενεργεί το Αστυνομικό Τμήμα Αλεξάνδρειας.

25-12-2025 Άρση προσωρινών κυκλοφοριακών ρυθμίσεων στην Εγνατία Οδό στην Ημαθία

Άρση προσωρινών κυκλοφοριακών ρυθμίσεων στην Εγνατία Οδό στην Ημαθία

Σε συνέχεια της από 3 Δεκεμβρίου 2025 Ανακοίνωσής μας και σύμφωνα με νεότερη απόφαση της Διεύθυνσης Αστυνομίας Ημαθίας, αίρονται οι προσωρινές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, που ίσχυαν λόγω αγροτικών κινητοποιήσεων, στο ύψος του ανισόπεδου κόμβου Νησελίου της Εγνατίας Οδού στην Ημαθία, στο ρεύμα προς Ηγουμενίτσα.

Η κυκλοφορία όλων των οχημάτων, στο ύψος του ανισόπεδου κόμβου Νησελίου από το 275,8 χιλιόμετρο έως τη 275,2 χιλιόμετρο του αυτοκινητόδρομου, στο ρεύμα προς Ηγουμενίτσα, διεξάγεται από την αριστερή λωρίδα κυκλοφορίας.

Σημειώνεται ότι απαγορεύεται η είσοδος όλων των οχημάτων μέσω του ανισόπεδου κόμβου Νησελίου της Εγνατίας Οδού, στον κλάδο κυκλοφορίας με κατεύθυνση προς Ηγουμενίτσα. Η κυκλοφορία των οχημάτων διεξάγεται από την παλαιά εθνική οδό Θεσσαλονίκης – Αθηνών και στη συνεχεία μέσω της παλιάς εθνικής οδού Θεσσαλονίκης – Βέροιας και της επαρχιακής Οδού Κυψέλης – Βέροιας, μέχρι την επανείσοδο των οχημάτων στην Εγνατία Οδό, μέσω του ανισόπεδου κόμβου Βέροιας.

Πλατύ: Δεύτερη ημέρα Αστερούπολη με πολλά χαμόγελα κι ευχές – Βίντεο – φωτό

Η δεύτερη ημέρα της χριστουγεννιάτικης Αστερούπολης ήταν εξαιρετικά ενδιαφέρουσα για μικρούς και μεγάλους.

Ρεπορτάζ: Βασίλης Σιμόπουλος – Κάμερα: Γιώργος Λεωνίδας Γκιώνης

Στον ειδικά διαμορφωμένο χώρο προβλήθηκε χαρούμενη γιορτινή, παιδική ταινία. Στη συνέχεια η ανιματέρ Μελισσούλα πρόσφερε στους μικρούς φίλους όμορφες στιγμές με παιχνίδι και χορό. Η βραδιά ολοκληρώθηκε με τη σκυτάλη να παίρνουν ο Θωμάς Δάλλας και η Μαρία Λουτζιανιώτη που τραγούδησαν σκορπίζοντας κέφι και χαρά. Η κάμερα του Έμβολος βρέθηκε απόψε στο γιορτινό πεζόδρομο και περιπλανήθηκε καταγράφονται εικόνες και βίντεο από όλα τα περίπτερα.

Δείτε το βίντεο:

Φωτογραφίες:

P1020573 P1020574 P1020575 P1020576 P1020577 P1020578 P1020579 P1020580 P1020581 P1020582 P1020583 P1020584 P1020585 P1020586 P1020587 P1020588 P1020589 P1020590 P1020591 P1020592 P1020593 P1020594 P1020595 P1020596 P1020597 P1020598 P1020599 P1020600 P1020601 P1020602 P1020603 P1020604 P1020605 P1020606 P1020608 P1020609 P1020610 P1020611 P1020612 P1020613 P1020614 P1020615 P1020616 P1020617

Μνήμες Χριστουγέννων

«Τα Χριστούγεννα τα γιορτάζαμε πανηγυρικά. Οι καμπάνες χτυπούσανε στις 3 τη νύχτα και μετά από το τέλειωμα της εκκλησίας, προς το γλυκοχάραμα, θα πήγαινε ο καθένας στο σπίτι του, για να περάσουμε με τα οικονομημένα υπάρχοντα μας».

Με αυτά τα λόγια, θυμάται στα Χριστούγεννα στο Πλαίσιο Φιλιατών ο Γιώργος Σκάγιας.

Εποχές αλλοτινές, δύσκολες, φτωχικές, όμως γεμάτες καλοσύνη, και αγάπη.

Όμορφα αγνά χρόνια, του μόχθου και του ξενιτεμού, μας λένε οι λιγοστοί ηλικιωμένοι που συναντάμε στα χωριά των Φιλιατών στην Θεσπρωτία. Χωρίς πολύχρωμα φωτά, λαμπερούς στολισμούς, κάθε λογής γλυκίσματα, τα παιδικά και εφηβικά τους χρόνια, τα θυμούνται νοσταλγικά, γιατί ήταν γεμάτα γαλήνη και φως.

Οι μνήμες έμειναν βαθιά χαραγμένες στην καρδιά τους.

Οι μικρές κοινωνίες των χωριών, βίωναν την αγάπη και την αλληλεγγύη, το νόημα των Χριστουγέννων.

Οι  επίτροποι των Ιερών Ναών από μέρες νωρίτερα, φρόντιζαν να εξασφαλίσουν ένα ποσόν από το ταμείο και τα υπάρχοντα της εκκλησίας , ώστε να μπορέσουν να το προσφέρουν ως βοήθημα, σε εκείνες τις οικογένειες, οι οποίες δυσκολεύονταν .

Όσοι είχαν καλύτερη οικονομική ευχέρεια, σε συνεννόηση με τους χασάπηδες και τους μπακάληδες της περιοχής,  έφτιαχναν «τα πακέτα της αγάπης και προσφοράς», για τους συγχωριανούς τους. Συσκεύαζαν κρέας και άλλα τρόφιμα και τα έστελναν σε πολλά σπίτια που δυστυχούσαν, ώστε τις Άγιες ημέρες των Χριστουγέννων, να περάσουν όμορφα όλες οι οικογένειες. Χριστουγεννιάτικο τραπέζι, έστρωναν σε όλα τα σπίτια.

Την Πρωτοχρονιά, σε κάθε σπίτι μοσχομύριζαν φρεσκοψημένες οι ηπειρώτικες βασιλόπιτες. Οι νοικοκυρές, έφταναν την «πρώτη πίτα» του χρόνου, με μεράκι. Χρησιμοποιούσαν για τη ζύμη, κοφτό σιτάρι και λάδι, ενώ έστρωναν τη γέμιση με αυγά και τυρί. Ήταν νόστιμες και πολλές φορές, συζητούσαν για το ποια νοικοκυρά είχε κάνει την καλύτερη.

Μαζί με τη βασιλόπιτα, έφτιαχναν και τηγανίτες, τη χαρά των παιδιών, που φρόντιζαν να είναι πετυχημένες.

 Ανήμερα τα Φώτα, γιόρταζαν με όλες τις τοπικές συνήθειες που έρχονταν από το βάθος του χρόνου. Ο μεγάλος Αγιασμός γίνονταν στις βρύσες του κάθε χωριού. Από τους Ιερούς Ναούς, οι κάτοικοι μαζί με τον ιερέα κρατώντας φλάμπουρα και εξαπτέρυγα, πήγαιναν στα τρεχούμενα νερά της κάθε περιοχής,  σε βρύσες και πηγάδια, για να γίνει η τελετή αγιασμού των υδάτων.

Όλο το 12ήμερο τα βράδια τα τζάκια των σπιτιών καίγανε το τζάκι. Μαζί με τα ξύλα, βάζανε και ένα από κερασιά, το οποίο φέρνανε από το δάσος και το καίγανε λίγο-λίγο. Τη στάχτη τη μαζεύανε και τη ρίχνανε στα κτήματα τους για να έχουν καλή σοδειά.

Πληροφορίες από το βιβλίο «Πλεσέβιτσα» του Γιώργου Σκάγια.
ΑΠΕ-ΜΠΕ

Η μαγεία και το μήνυμα των Χριστουγέννων: «Ό,τι κι αν κουβαλάς στην ψυχή σου, χωράς» – Μιλάει ο ψυχολόγος Άκης Μακρυγιάννης

Τα Χριστούγεννα παρουσιάζονται συχνά ως η πιο φωτεινή περίοδος του χρόνου. Πόλεις που λάμπουν, οικογενειακά τραπέζια, δώρα, χαμόγελα, διασκέδαση και μια προσδοκία ότι αυτές οι μέρες θα είναι όμορφες και ξέγνοιαστες.

Ίσως γι’ αυτό η γιορτή των Χριστουγέννων έχει συνδεθεί με την έννοια της «μαγείας», καθώς αγγίζει κάτι βαθιά ανθρώπινο: την ανάγκη για σύνδεση, επαφή και επικοινωνία.

«Μου λείπουν κάποιοι άνθρωποι πιο πολύ αυτές τις μέρες».  «Νιώθω την ανάγκη να είμαι πιο κοντά σε άλλους». «Θέλω να μιλήσω, να μοιραστώ, να μη νιώθω μόνος ή μόνη». «Έχω ανάγκη για ανθρώπινη επαφή».

Σε αυτές τις φράσεις,  συμπυκνώνονται όσα ακούει συχνά  αυτή την περίοδο στο κλινικό του έργο ο Ψυχολόγος-ειδικευόμενος στην Ψυχαναλυτική-Ψυχοθεραπεία, συνεργάτης του Φορέα «Κλίμακα» ‘Ακης Μακρυγιάννης και αποτυπώνεται ξεκάθαρα η ανθρώπινη ανάγκη για επικοινωνία. Όπως επισημαίνει, πρόκειται για φράσεις που «δεν έχουν να κάνουν με αδυναμία, αλλά με την-έμφυτη ίσως- ανάγκη μας για το σχετίζεσθαι».

Εξηγεί ότι οι γιορτές μας φέρνουν πιο κοντά σε παλιές εμπειρίες, σχέσεις φροντίδας και ασφάλειας, εμπειρίες που ακόμη κι αν δεν τις θυμόμαστε συνειδητά, συνεχίζουν να υπάρχουν μέσα μας.

Τα Χριστούγεννα λειτουργούν ως ένας «μεγεθυντικός φακός» του ψυχισμού

«Η εμπειρία μου δείχνει ότι τα Χριστούγεννα λειτουργούν συχνά ως ένας “μεγεθυντικός φακός” του ψυχισμού: φέρνουν στην επιφάνεια απουσίες που πονάνε, ανεκπλήρωτες προσδοκίες, τη σημασία των σχέσεων, αλλά και την επιθυμία μας να συνδεθούμε ουσιαστικά με τους άλλους», αναφέρει ο κ. Μακρυγιάννης.

Προσθέτει ότι αυτό που ενεργοποιείται αυτές τις μέρες δεν είναι τόσο η λύπη ή η μελαγχολία, όσο «η ανάγκη για εγγύτητα, φροντίδα και μια αίσθηση ασφάλειας». Πολλοί άνθρωποι, όπως σημειώνει, αναρωτιούνται: «Χωράω όπως είμαι; Υπάρχει κάποιος να με δει; Μπορώ να στηριχθώ;».

Σύμφωνα με τον ίδιο, αυτό που τελικά κάνει τη διαφορά είναι η σύνδεση. «Η ουσία των Χριστουγέννων, όπως τη συναντώ μέσα από τις ιστορίες των ανθρώπων, δεν είναι η απουσία των δυσάρεστων συναισθημάτων ούτε η εξαναγκασμένη χαρά. Είναι η εμπειρία του να μη χρειάζεται να κουβαλάς τα δύσκολα μόνος σου. Η ανακουφιστική αίσθηση ότι υπάρχει χώρος, ακόμη κι αν δεν είμαι στα καλύτερά μου».

Η αξία των μικρών πράξεων σύνδεσης

Όπως επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο ψυχολόγος ‘Ακης Μακρυγιάννης οι άνθρωποι δεν αναζητούν «μεγάλες» ή «φανταχτερές» λύσεις, αλλά μικρές πράξεις σύνδεσης: ένα μήνυμα, ένα τηλεφώνημα, μια πρόσκληση, μια απλή παρουσία, το «σε σκέφτηκα», το «είμαι εδώ». «Το να καθίσεις δίπλα σε κάποιον χωρίς να προσπαθείς να τον διορθώσεις. Μια αγκαλιά ή μια πράξη αλληλεγγύης. Μπορεί να μη λύνει τα προβλήματα, αλλά σπάει τη μοναξιά».

Στην κλινική πράξη, σημειώνει, είναι συχνά συγκινητικό το πόσο θεραπευτικό μπορεί να είναι για έναν άνθρωπο το να νιώσει ότι δεν είναι αόρατος, ότι υπάρχει κάποιος που τον βλέπει και τον νοιάζεται.

Τονίζει ότι τα Χριστούγεννα μπορούν να λειτουργήσουν ως μια υπενθύμιση πως η ανθρώπινη επαφή-ατελής, αυθεντική και ζεστή- μπορεί να κάνει τη ζωή λίγο καλύτερη. Και αυτό, από μόνο του, είναι μια ιδιαίτερη μορφή ουσίας και νοήματος των γιορτών.

Τα Χριστούγεννα  προσθέτει εξακολουθούν να μας αγγίζουν διότι ξυπνούν την πιο ανθρώπινη πλευρά μας. «Αυτή που θέλει να δώσει αγάπη χωρίς να περιμένει αντάλλαγμα. Όχι την ιδανική, την τέλεια, την κουρδισμένη αγάπη. Αλλά την ανθρώπινη: την ατελή, τη δύσκολη, την καθημερινή. Αυτή που δίνεται με απλότητα».

«Ας είναι λοιπόν τα Χριστούγεννα μια αφορμή όπου θα μπορούμε να συναντηθούμε ακριβώς όπως είμαστε. Όχι με προσωπεία, αλλά με την ψυχή μας. Με τα καλά μας και τα κακά μας, με τις ατέλειες μας, με τα παράξενα μας, με τα ωραία μας, αλλά και με τα σκοτάδια μας, με τις αναμνήσεις μας, τις προσδοκίες μας, τις πληγές μας, τις ελπίδες μας, τις ανάγκες μας. Να δώσουμε στους εαυτούς μας και στους άλλους χώρο. Χώρο για συγγνώμες. Χώρο για τρυφερότητα. Χώρο για ευαλωτότητα. Χώρο για μια αγάπη όχι ρομαντική και τέλεια, αλλά για αγάπη που κουβαλά μέσα της αλήθεια και αυθεντικότητα.  Και να θυμάσαι: ό,τι κι αν κουβαλάς, χωράς».

Τη φωτογραφία παραχώρησε ο 'Ακης Μακρυγιάννης
ΑΠΕ-ΜΠΕ

Η απομάγευση του ανθρώπου και το άνοιγμα του Θεού προς τον κόσμο – Του Μητροπολίτου Θεσσαλονίκης Φιλοθέου

Στον κόσμο των ραγδαίων τεχνολογικών εξελίξεων, ο σύγχρονος άνθρωπος βιώνει μια ιδιότυπη αντίφαση: όσο πληθαίνουν τα μέσα επικοινωνίας, τόσο βαθαίνει η αίσθηση της απομόνωσης· όσο διευρύνεται η πρόσβαση στην πληροφορία, τόσο δυσκολεύεται να ανακαλύψει το αληθινό νόημα. Μέσα στην περιδίνηση του τεχνικού πολιτισμού, που έχει αναγάγει σε αξία το ωφελιμιστικό και το μετρήσιμο, το βαθύτερο υπαρξιακό περιεχόμενο των Χριστουγέννων κινδυνεύει να συσκοτιστεί. Κι όμως, ίσως ακριβώς αυτή η εποχή να είναι η πιο πρόσφορη για να ξαναφωτιστεί και να αναδειχθεί το ριζοσπαστικό μήνυμα της Γέννησης του Χριστού: το άνοιγμα του Θεού στον άνθρωπο, την ιστορία και τον κόσμο.

Ο τεχνικός πολιτισμός και η συρρίκνωση του προσώπου

Ο τεχνικός πολιτισμός προσφέρει αναμφίβολα σπουδαίες ευεργεσίες. Ο αυτοματισμός, η τεχνητή νοημοσύνη, οι παγκόσμιες δικτυώσεις έχουν απλουστεύσει και διευκολύνει τη ζωή και έχουν αναδιαμορφώσει εκ βάθρων την καθημερινότητα. Ωστόσο, όπως επεσήμανε ο Μάρτιν Χάιντεγκερ ήδη από τον 20ό αιώνα, ο τεχνικός τρόπος σκέψης τείνει να αντιμετωπίζει τον κόσμο και τον άνθρωπο ως «αποθέματα», ως πόρους προς διαχείριση και αξιοποίηση. Έτσι, ο άνθρωπος κινδυνεύει να υποβαθμιστεί σε λειτουργικό ον, απογυμνωμένο από μυστήριο, βάθος και υπαρξιακή προοπτική.

Η εξέλιξη αυτή συνοδεύεται από μια σταδιακή περιθωριοποίηση των ανθρωπιστικών επιστημών. Σε μια κοινωνία που μετρά την αξία σχεδόν αποκλειστικά με όρους παραγωγικότητας και τεχνοκρατικής αποτελεσματικότητας, η θεολογία, η φιλοσοφία, η λογοτεχνία και η ιστορία συχνά θεωρούνται μη «χρήσιμες». Κι όμως, ακριβώς αυτές οι επιστήμες είναι ο χώρος όπου ο άνθρωπος μαθαίνει να νοηματοδοτεί την ύπαρξή του και να στοχάζεται πάνω σε όσα δεν χωρούν σε μετρήσεις: την ελευθερία, τη δικαιοσύνη, την αγάπη, τον πόνο, τον θάνατο, τον Θεό.

Οι ανθρωπιστικές επιστήμες δεν περιορίζονται στην παροχή επαγγελματικών δεξιοτήτων· οικοδομούν την ικανότητα του ανθρώπου να νοηματοδοτεί τον κόσμο. Στο πλαίσιο αυτό, τα Χριστούγεννα – ως εορτή της Σάρκωσης – λειτουργούν ως πηγή νοήματος που αντισταθμίζει τη μονόπλευρη τεχνική αντίληψη. Υπενθυμίζουν ότι η ιστορία δεν είναι ουδέτερη μηχανική διαδικασία, αλλά τόπος συνάντησης του Θεού με τον άνθρωποꞏ ότι ο κόσμος δεν είναι απλώς αντικείμενο προς εκμετάλλευση, αλλά μυστήριο, που καλεί σε κατανόηση και αγάπη.

Ο σύγχρονος άνθρωπος, παρά την πληθώρα μέσων που διαθέτει, αναζητά απεγνωσμένα έναν άξονα σταθερότητας. Ο τεχνικός πολιτισμός μπορεί να προσφέρει απεριόριστες δυνατότητες, αλλά δεν μπορεί να απαντήσει στο θεμελιώδες ερώτημα του «γιατί υπάρχουμε». Αυτό το έργο ανέλαβαν διαχρονικά οι ανθρωπιστικές και θεολογικές προσεγγίσεις.

Όταν ο άνθρωπος ξεχνά το νόημα, ξεχνά τον εαυτό του. Γι’ αυτό και τα Χριστούγεννα δεν είναι απλώς μια παράδοση που πρέπει να διατηρηθεί, αλλά μια ευκαιρία να θυμηθούμε ότι το ανθρώπινο είναι πολύτιμο, ότι το πρόσωπο είναι αδιαπραγμάτευτο, ότι η ζωή κρύβει μυστήριο, ότι η σχέση έχει προτεραιότητα έναντι της χρήσης. Δεν είναι τυχαίο ότι ο άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος υπογράμμιζε πως «το μεγαλύτερο των όλων είναι ο άνθρωπος». Η Χριστιανική παράδοση ποτέ δεν είδε τον άνθρωπο ως βιολογικό μηχανισμό, αλλά ως πρόσωπο με ανεκτίμητη αξία. Και ακριβώς γι’ αυτό, τα Χριστούγεννα αποκτούν σήμερα έναν ιδιαίτερο λόγο ύπαρξης: υπενθυμίζουν ότι μέσα στην τεχνική περιδίνηση, το φως της Γέννησης, παραμένει άξονας νοήματος και ελπίδας.

Η Σάρκωση ως άνοιγμα και πρόσληψη του ανθρώπου

Για τους Πατέρες της Εκκλησίας, η Γέννηση του Χριστού δεν είναι ένα τρυφερό θρησκευτικό στιγμιότυπο, αλλά μια κοσμογονική τομή στην ιστορία του κόσμου και του ανθρώπουꞏ ένα γεγονός παράδοξο και ασύλληπτο: ο άναρχος Λόγος του Θεού «σαρκούται», προσλαμβάνει ολόκληρη την ανθρώπινη φύση και μαζί της την ιστορία, την ύλη, τον πόνο και την αγωνία του κόσμου.

Ο άγιος Αθανάσιος ο Μέγας συνοψίζει το μυστήριο αυτό σε μία φράση που διατρέχει τους αιώνες: «Ο Θεός έγινε άνθρωπος, ώστε εμείς να θεοποιηθούμε». Η Σάρκωση είναι το μέγιστο άνοιγμα του Θεού: δεν παραμένει κλεισμένος στη δόξα Του, αλλά «κατέρχεται» για να ανυψώσει τον άνθρωπο. Η γλώσσα των Πατέρων δεν είναι απλώς ποιητική· είναι βαθιά αντι-μηδενιστική. Αρνείται να δει τον κόσμο ως κενό και αδιάφορο και τον άνθρωπο απλώς ως βιολογικό μηχανισμό.

Στον τεχνοκρατούμενο πολιτισμό μας, όπου ο άνθρωπος συχνά αισθάνεται ελαχιστοποιημένος, η Σάρκωση του Θεού λειτουργεί ως συγκλονιστική υπενθύμιση ότι το σώμα, η ύλη, η καθημερινότητα, έχουν απεριόριστη αξία. Στον κόσμο της τεχνολογικής απομυθοποίησης, η Ενανθρώπηση επαναφέρει το θαύμα στο κέντρο της ύπαρξης. Ο αοίδιμος καθηγητής Θεολογίας Χρυσόστομος Σταμούλης, τόνιζε ότι η Σάρκωση δεν είναι κίνηση εξουσίας, αλλά ερωτική κίνηση κοινωνίας. Ο Θεός δεν κρύβεται στον ουρανό· σκύβει και εισέρχεται στον ανθρώπινο χώρο, στον πόνο, στη φτώχεια, στην εγκατάλειψη. Ονόμαζε, μάλιστα, την Ενανθρώπηση «θέωση της καθημερινότητας», ανακάλυψη, δηλαδή, ότι ο Θεός βρίσκεται μέσα στο απλό, στο ασήμαντο, στο ευάλωτο. Και αυτή η θεώρηση είναι εξαιρετικά ελπιδοφόρα σε μια εποχή όπου ο άνθρωπος αισθάνεται κατακερματισμένος και απρόσωπος.

Η Σάρκωση ως αποκατάσταση του ανθρωπίνου

Στο σημερινό περιβάλλον όπου η έννοια της κοινότητας συχνά θρυμματίζεται και ο άνθρωπος βιώνει την απομόνωση, η Σάρκωση δεν προσφέρει απλώς ένα θεολογικό μήνυμα, αλλά αποτελεί ένα ανθρωπολογικό θεραπευτικό πρόταγμα: ο Θεός δεν σώζει τον άνθρωπο «από μακριά», αλλά μέσα από την πιο ριζική ταύτιση με την ανθρώπινη ύπαρξη. Η σωτηρία, επομένως, δεν είναι απόδραση από τον κόσμο, αλλά μεταμόρφωση του κόσμου εκ των έσω.

Ο Θεός ενδύεται την ύλη για να δείξει ότι είναι αγαπημένη και ιερή. Γεννιέται σε μια φάτνη για να φανερώσει ότι κανένας χώρος δεν είναι ανάξιος της παρουσίας Του, ότι ολόκληρος ο κόσμος μπορεί να μεταμορφωθεί σε χώρο Θεότητας. Έρχεται ως παιδί για να αποκαλύψει ότι η ανθρώπινη ευθραυστότητα δεν είναι ντροπή ή αδυναμία αλλά δυνατότητα σχέσης και πρόσκληση σε κοινωνία.

Απέναντι σε μια τεχνολογική κουλτούρα που συχνά εξιδανικεύει την αθανασία, την απόδοση και την τέλεια λειτουργικότητα, η ενανθρώπηση αναδεικνύει την αξία του ευάλωτου. Το Χριστιανικό μήνυμα δεν είναι τελειοθηρικό· είναι ερωτικό και σχεσιακό: «Ο Θεός γίνεται άνθρωπος για να γίνει ο άνθρωπος Θεός». Η Σάρκωση δεν είναι κίνηση εξουσίας, αλλά κίνηση αγάπης· δεν είναι επιβολή, αλλά πρόσληψη· δεν είναι απομάκρυνση από τον κόσμο, αλλά βαθιά είσοδος σε αυτόν.

Το αληθινό νόημα των Χριστουγέννων σήμερα

Μέσα στο γρήγορο, αγχώδες και συχνά απάνθρωπο περιβάλλον του τεχνικού πολιτισμού, τα Χριστούγεννα δεν είναι μια ρομαντική φυγή από την πραγματικότητα ή απλώς μια εθιμική ανάπαυλα. Είναι η υπενθύμιση ότι η πραγματικότητα μπορεί να θεραπευτείꞏ ότι ο κόσμος έχει βάθος και κρύβει μυστήριοꞏ ότι η ιστορία έχει νόημα.

Το αληθινό μήνυμά τους σήμερα είναι μια πρόκληση:

– να ξαναδούμε τον άλλον όχι ως αντικείμενο, αλλά ως πρόσωπο

– να θυμηθούμε ότι η ζωή δεν μετριέται μόνο με επιτυχίες, αλλά με σχέσεις

– να ανακαλύψουμε ότι ο Θεός δεν παραμένει μακρινός και απρόσιτος, αλλά έχει ήδη ανοίξει την αγκαλιά Του στον κόσμο.

Σε μια εποχή όπου ο άνθρωπος, απομαγευμένος, ζητά απεγνωσμένα νόημα, η Ενανθρώπηση προσφέρει ακριβώς αυτό που λείπει: την αποκατάσταση του θαύματος της ύπαρξης. Και αυτό —ίσως περισσότερο από οτιδήποτε άλλο— είναι το ακριβές και ανεξάντλητο νόημα των Χριστουγέννων.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

limateHub: Τα πιο ψυχρά και τα πιο θερμά Χριστούγεννα τα τελευταία 125 χρόνια

Η 25η Δεκεμβρίου 1909 ήταν η πιο κρύα μέρα Χριστουγέννων, σύμφωνα με τις καταγραφές του ιστορικού κλιματικού σταθμού του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών (ΕΑΑ) που βρίσκεται μόνιμα εγκατεστημένος στο λόφο των Νυμφών στο Θησείο και παρέχει πολύτιμες πληροφορίες για τον καιρό της Αθήνας αδιάλειπτα από το 1890. «Με τυπική θερμοκρασία τον Δεκέμβριο κοντά στους 10 βαθμούς Κελσίου, η πιθανότητα να χιονίσει στην Αθήνα ανήμερα τα Χριστούγεννα είναι αποκαρδιωτικά μικρή, αν και έχει συμβεί κάποιες φορές τα τελευταία 125 χρόνια, πιο συχνά κατά τις πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα», σημειώνει το ClimateHub, ο κόμβος πληροφόρησης για τις εθνικές ενεργειακές ανάγκες και τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με τις μετρήσεις θερμοκρασίας του σταθμού, όπως αναφέρει η συγγραφική ομάδα (Στέργιος Μήσιος, Δήμητρα Φουντά, Ρούλα Κώστα), η πιο κρύα ημέρα Χριστουγέννων τα τελευταία 125 χρόνια ξημέρωσε στις 25 Δεκεμβρίου 1909 ακολουθώντας το Ιουλιανό ημερολόγιο (7 Ιανουαρίου 1910 στο Γρηγοριανό που χρησιμοποιούμε μετά το 1923). Αυτό το ρεκόρ ψύχους, όπως υπογραμμίζεται, δεν αλλάζει ακόμη κι αν υπολογίσουμε την μέση ημερήσια θερμοκρασία του τριημέρου 24, 25, και 26 Δεκεμβρίου για το έτος 1909.

Η ημερήσια μέση θερμοκρασία που καταγράφηκε στις 25 Δεκεμβρίου 1909 δεν ξεπέρασε τους 4°C ενώ τις νυχτερινές ώρες η θερμοκρασία έπεσε στους 2°C.

 Ιδιαίτερα ψυχρά ήταν όμως, σύμφωνα με το ClimateHub, και τα Χριστούγεννα του 1933, 1937, 1953, 1986, 1987 και 1992, με μέση θερμοκρασία γύρω στους 5°C, αλλά αισθητά χαμηλότερη τις νυχτερινές ώρες. «Παρά το τσουχτερό κρύο δεν καταγράφεται απαραίτητα χιονόπτωση στο κέντρο της Αθήνας σύμφωνα με τις παρατηρήσεις του Αστεροσκοπείου αν και δεν αποκλείεται να χιόνισε στις βορειότερες περιοχές του λεκανοπεδίου. Αντίθετα χιόνιζε στην Αθήνα όλο το βράδυ προς 25 Δεκεμβρίου του έτους 1949, ενώ χιονόπτωση καταγράφεται και άλλες χρονιές μεταξύ 24 και 26 Δεκεμβρίου, όπως το 1903, 1906, 1907, 1913, 1915, 1936, 1948, 1962, 1968, 1991, 1992. Αξίζει να αναφερθεί στο σημείο αυτό και η βαρυχειμωνιά, αλλά και οι χιονοπτώσεις, που σημειώθηκαν στην Αθήνα κατά την περίοδο μεταξύ 27 Δεκεμβρίου 1941 και 5 Ιανουαρίου 1942 στην Αθήνα. Οι θερμοκρασίες τη νύχτα ήταν κάτω του μηδενός για 10 συνεχόμενες ημέρες, με τη χαμηλότερη (-4,4 °C) να καταγράφεται στις 2 Ιανουαρίου. Το γεγονός αυτό έβαλε σε μεγάλη δοκιμασία τον λαό της Αθήνας, που εκτός από την πείνα κατά τη διάρκεια της Κατοχής είχε να αντιμετωπίσει και την παγωνιά», υπογραμμίζει το ClimateHub.

Παράλληλα, όπως επισημαίνουν, χρησιμοποιώντας σύγχρονα εργαλεία επα-ανάλυσης του παρελθόντος κλίματος που αξιοποιούν κλιματικά μοντέλα και διαθέσιμες μετρήσεις από μετεωρολογικούς σταθμούς, μπορούν να αποτυπώσουν τον καιρό που επικρατούσε στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου τα Χριστούγεννα, όπως για παράδειγμα τα ψυχρά Χριστούγεννα του 1909. « Τα δεδομένα από την επαν-ανάλυση κλίματος του 20ου αιώνα (20th Century reanalysis) αναδεικνύουν μια ψυχρή εισβολή στο Αιγαίο από τα βόρειο-ανατολικά, που ξεκίνησε στις 24 Δεκεμβρίου και διατήρησε χαμηλές θερμοκρασίες καθ’ όλη τη διάρκεια των εορτών όχι μόνο στην Αθήνα αλλά σε ολόκληρη τη χώρα μέχρι και την Κρήτη. Αυτό επιβεβαιώνεται και από τις μετεωρολογικές παρατηρήσεις των περιφερειακών σταθμών που διατηρούσε το Εθνικό Αστεροσκοπείο στις αρχές του 20ου αιώνα (Δίκτυο Αιγινήτη). Στη Σύρο, για παράδειγμα, η μέγιστη θερμοκρασία που καταγράφηκε ανήμερα των Χριστούγεννων του 1909 είναι 9°C, ενώ στην Λαμία η μέγιστη θερμοκρασία δεν ξεπέρασε τους 4°C, ενώ σημειώθηκαν αρνητικές τιμές τις βραδινές ώρες (-2°C), αλλά χωρίς ταυτόχρονη χιονόπτωση», υπογραμμίζει το ClimateHub.

Aκόμη, όπως τονίζει η συγγραφική ομάδα, στον αντίποδα των ακραίων τιμών θερμοκρασίας, τα Χριστούγεννα του 2010 μάλλον θύμιζαν καλοκαίρι, με ημερήσια μέση θερμοκρασία 17°C, και μέγιστη 19°C, ενώ η παραμονή ήταν ακόμη πιο ζεστή, με τη μέγιστη θερμοκρασία να αγγίζει τους 22°C. «Οι υψηλές θερμοκρασίες ήταν ακόμη πιο έντονες στη Βόρεια Ελλάδα και τα Βαλκάνια, όπως επίσης προκύπτει από τα δεδομένα επα-ανάλυσης του παρελθόντος κλίματος. Παρόμοιο ανοιξιάτικο καιρό είχαμε και τα Χριστούγεννα του 1995 και του 1927. Συγκεκριμένα, ενώ το πρωινό της 25ης Δεκεμβρίου 1927 ήταν μουντό και βροχερό, ο καιρός βελτιώθηκε σημαντικά μετά το μεσημέρι με αποτέλεσμα ”από της 2 μμ εις πείσμα της καθιερωμένης αργίας, εις πείσμα της ράθυμου ημέρας, εις πείσμα εξώρμησε προς τας οδούς, τα θεαματικά κέντρα και τα Φάληρα….” , όπως περιγράφει η εφημερίδα ΕΜΠΡΟΣ τις 27 Δεκεμβρίου 1927. Άνοιξη θύμιζαν όμως και τα Χριστούγεννα του 2023, με τη μέγιστη θερμοκρασία να αγγίζει τους 22°C την παραμονή», σημειώνουν.

Σημειώνεται ότι τo ClimateHub συντονίζεται από την ομάδα NOA-ReACT του ΙΑΑΔΕΤ/ΕΑΑ και υποστηρίζεται από το ”Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Συνεργασίας της Υπηρεσίας Παρακολούθησης Κλιματικής Αλλαγής Copernicus C3S” (Copernicus Climate Change Service National Collaboration Programme C3S-NCP).

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ν. Δένδιας: Τις Άγιες Ημέρες η σκέψη μας στα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων

Χρόνια πολλά! Εγκάρδιες ευχές για τη μεγάλη εορτή των Χριστουγέννων! Αυτές τις ‘Αγιες Ημέρες, η σκέψη μας βρίσκεται στα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και τους στρατευμένους Έλληνες, που μακριά από τις οικογένειές τους προασπίζονται την εθνική μας κυριαρχία και τα κυριαρχικά μας δικαιώματα.

Αυτό τόνισε με σημερινή του ανάρτηση στο κοινωνικό δίκτυο Χ ο υπουργός Εθνικής ‘Αμυνας Νίκος Δένδιας.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Χριστούγεννα στον κόσμο

Ο πάπας Λέων ΙΔ’ αναμένεται να επαναλάβει σήμερα την έκκλησή του για ειρήνη από την Βασιλική του Αγίου Πέτρου, στην πρώτη του ευλογία για τα Χριστούγεννα, στην ολοκλήρωση μιας χρονιάς που επισκιάστηκε από συγκρούσεις και πολιτική πόλωση αλλά σημαδεύτηκε επίσης από ελπίδες για ειρήνη στη Γάζα.

Το 2025 φθάνει στο τέλος του με ελπίδες για τη χριστιανική κοινότητα που γιορτάζει τα πρώτα Χριστούγεννα στη Βηθλεέμ, στην κατεχόμενη Δυτική Όχθη, από την αρχή του πολέμου στη Γάζα.

Αλλά η έκκληση του ποντίφικα για μονοήμερη εκεχειρία δεν εισακούσθηκε στην Ουκρανία, όπου ο πόλεμος μαίνεται για σχεδόν τέσσερα χρόνια, ενώ εκείνος ετοιμάζεται να απευθύνει την ευλογία του «Urbi et Orbi» (στην πόλη και στην οικουμένη) το μεσημέρι (13.00 ώρα Ελλάδας).

Πριν από την παρέμβαση του, ο Λέων ΙΔ’, ο πρώτος πάπας αμερικανικής καταγωγής, που εξελέγη τον Απρίλιο, τέλεσε χθες βράδυ την πρώτη του χριστουγεννιάτικη λειτουργία. Κατά την τελετή αυτή για τον εορτασμό της γέννησης του Χριστού, απηύθυνε μήνυμα «φιλανθρωπίας και ελπίδας» απέναντι στις υπερβολές μιας «διαστρεβλωμένης οικονομίας», αφού εμφανίστηκε στον εξώστη που βλέπει στην πλατεία του Αγίου Πέτρου για να χαιρετίσει περίπου 5.000 πιστούς που είχαν συγκεντρωθεί παρά τη βροχή.

Μια σημαντική αλλαγή από τον πάπα Λέοντα ΙΔ’: σήμερα θα χοροστατήσει στη λειτουργία των Χριστουγέννων, αναβιώνοντας έτσι μια παράδοση που χρονολογείται από την παπική θητεία του Ιωάννη Παύλου Β’ (1978-2005).

«Χαρά» 

Χιλιάδες χιλιόμετρα πιο μακριά, η εκεχειρία στη Λωρίδα της Γάζας, αν και εύθραυστη, έδωσε τη δυνατότητα να επιστρέψουν οι εορτασμοί στη Βηθλεέμ. Ενώ πλησίαζαν τα μεσάνυχτα εκατοντάδες πιστοί συγκεντρώθηκαν στον Ναό της Γεννήσεως.

Οι εορτασμοί των Χριστουγέννων εκεί τα δύο τελευταία χρόνια αμαυρώθηκαν από τον καταστροφικό πόλεμο στη Γάζα που πυροδοτήθηκε από την πρωτοφανή επίθεση της παλαιστινιακής ισλαμιστικής οργάνωσης Χαμάς στις 7 Οκτωβρίου 2023.

Σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους Παλαιστίνιους του θύλακα, οι εορτασμοί είχαν ματαιωθεί αλλά φέτος, με την εκεχειρία που τέθηκε σε εφαρμογή στη Γάζα τον Οκτώβριο, το τεράστιο χριστουγεννιάτικο δέντρο φωτίστηκε και πάλι μπροστά από το Ναό της Γεννήσεως. Νωρίτερα, εκατοντάδες άνθρωποι γέμισαν τους δρόμους για να δουν την παρέλαση των προσκόπων στην εμβληματική πλατεία Μανγκέρ, τραγουδώντας παραδοσιακά κάλαντα.

«Είναι μια ημέρα γεμάτη χαρά, διότι δεν μπορούσαμε να γιορτάσουμε λόγω του πολέμου», δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο η Μιλάγκρος Ανστας, 17 ετών.

«Η δύναμη της αγάπης» 

Όπως και σε άλλα σημεία στη Μέση Ανατολή, οι χριστιανοί αποτελούν μειονότητα στους Άγιους Τόπους, με μια κοινότητα 185.000 ανθρώπων στο Ισραήλ και 47.000 στα παλαιστινιακά εδάφη.

Ο δήμος της Βηθλεέμ προσπάθησε ωστόσο να μετριάσει κάπως τη μεγαλοπρέπεια των εορτασμών. Διότι, παρά την εκεχειρία, οι Παλαιστίνιοι στη Γάζα εξακολουθούν να βιώνουν μια σοβαρή ανθρωπιστική κρίση.

Στη διάρκεια της λειτουργίας, ο Λατίνος πατριάρχης Ιεροσολύμων, ο καρδινάλιος Πιερμπατίστα Πιτσαμπάλα, εκφώνησε κήρυγμα για ειρήνη, ελπίδα και ανανέωση απέναντι σε πολιτικές αποφάσεις και ισορροπίες δυνάμεων που «μοιάζουν συχνά να καθορίζουν την τύχη των λαών».

«Τα Χριστούγεννα, ωστόσο, μας προσκαλούν να κοιτάξουμε πέρα από τη λογική της κυριαρχίας, να ανακαλύψουμε ξανά τη δύναμη της αγάπης, της αλληλεγγύης και της δικαιοσύνης», δήλωσε ο καρδινάλιος, ο οποίος είχε τελέσει λειτουργία στη Γάζα την Κυριακή.

 Πολιτική και σοβαρά καιρικά φαινόμενα 

Σε αντίθεση με τις δηλώσεις θρησκευτικών ηγετών, ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ ευχήθηκε ευτυχισμένα Χριστούγεννα «σε όλους, συμπεριλαμβανομένων των αποβρασμάτων της ριζοσπαστικής αριστεράς», αναφερόμενος στους δημοκρατικούς αντιπάλους του, στους οποίους ο ρεπουμπλικάνος φορτώνει την υπαιτιότητα για όλα τα κακά του κόσμου.

Ωστόσο πέρα από το ηλεκτρισμένο πολιτικό κλίμα στις ΗΠΑ μετά την επιστροφή του στον Λευκό Οίκο τον Ιανουάριο, τα σοβαρά καιρικά φαινόμενα είναι αυτά που έρχονται να διαταράξουν τις γιορτές στον τέλος της χρονιάς στην Καλιφόρνια. Εκφράζοντας φόβους για επικίνδυνες πλημμύρες, οι αρχές κήρυξαν χθες κατάσταση έκτακτης ανάγκης στο Λος Άντζελες και έδωσαν εντολή για την εκκένωση εκατοντάδων σπιτιών.

Στην Αυστραλία, οι χριστουγεννιάτικοι εορτασμοί ήταν υποτονικοί στη διάσημη παραλία Μπόνταϊ του Σίδνεϊ μετά την τρομοκρατική επίθεση που στοίχισε τη ζωή σε 15 ανθρώπους στις 14 Δεκεμβρίου. Αστυνομικοί περιπολούσαν στην παραλία, παραδοσιακό χριστουγεννιάτικο προορισμό, ενώ εκατοντάδες άνθρωποι, αρκετοί φορώντας σκούφους του Άγιου Βασίλη, είχαν συγκεντρωθεί στην άμμο.

«Νομίζω ότι είναι τραγικό και νομίζω ότι όλοι σέβονται και είναι πολύ λυπημένοι για αυτό που συνέβη, και πιστεύω ότι οι άνθρωποι βρίσκονται στην παραλία επειδή είναι σαν μια γιορτή, αλλά όλοι το έχουν χαραγμένο στις αναμνήσεις τους και όλοι σέβονται αυτό που συνέβη», δήλωσε ο Μαρκ Κόνροϊ, τουρίστας από τη Βρετανία, στο Reuters.

ΑΠΕ-ΜΠΕ