Όταν οι Ευκαιρίες Χτυπούν την Πόρτα, αλλά Εμείς Δεν Ανοίγουμε – Γράφει ο ψυχολόγος Γιάννης Ξηντάρας

Πόσο ανοιχτοί είμαστε, στ’ αλήθεια, στις ευκαιρίες της ζωής; Συχνά πιστεύουμε ότι μας λείπουν οι δυνατότητες, οι σωστές συγκυρίες, οι «καλές στιγμές». Όμως η ψυχολογική εμπειρία δείχνει κάτι διαφορετικό: πολλές φορές δεν μας λείπουν οι ευκαιρίες, μας λείπει το εσωτερικό άνοιγμα προς αυτές.

Γιάννης Ξηντάρας
Γράφει ο ψυχολόγος Γιάννης Ξηντάρας

Η ζωή δεν σταματά να χτυπά την πόρτα. Αυτό που αλλάζει είναι το αν εμείς ακούμε. Κι αν ακούμε, αν αντέχουμε να σηκωθούμε και να ανοίξουμε.

Η ψυχολογία της εσωτερικής συστολής

Από την οπτική της ψυχολογίας και της ψυχοθεραπείας, η δυσκολία να επιτρέψουμε το καινούργιο δεν είναι τεμπελιά ούτε έλλειψη φιλοδοξίας. Είναι συχνά αποτέλεσμα ενός νευρικού συστήματος που έχει μάθει να επιβιώνει, όχι να ρισκάρει.

Όταν κάποιος έχει μεγαλώσει σε περιβάλλοντα όπου η ασφάλεια ήταν εύθραυστη ή οι αλλαγές συνδέθηκαν με πόνο, ο ψυχισμός του μαθαίνει να κρατά κλειστές πόρτες. Το γνώριμο, ακόμα κι αν δεν είναι καλό, μοιάζει πιο ασφαλές από το άγνωστο.

Έτσι γεννιέται μια εσωτερική στάση αναμονής, όπου η ζωή παρατηρείται από απόσταση, χωρίς πλήρη συμμετοχή.

Γιατί φοβόμαστε τις ευκαιρίες;

Ο φόβος της απώλειας ελέγχου

Κάθε ευκαιρία φέρει μέσα της το στοιχείο της αβεβαιότητας. Σημαίνει ότι κάτι θα αλλάξει. Κι η αλλαγή, για τον ανθρώπινο εγκέφαλο, δεν είναι ουδέτερη. Η νευροεπιστήμη δείχνει ότι το άγνωστο ενεργοποιεί τα ίδια κυκλώματα άγχους με μια πιθανή απειλή.

Έτσι, συχνά απορρίπτουμε ευκαιρίες όχι επειδή δεν τις θέλουμε, αλλά επειδή δεν μπορούμε να ελέγξουμε την έκβασή τους.

Η ταύτιση με τον ρόλο της επιβίωσης

Πολλοί άνθρωποι έχουν μάθει να λειτουργούν σε «λειτουργία επιβίωσης». Να αντέχουν, να προσαρμόζονται, να μην ζητούν πολλά. Όταν εμφανίζεται μια ευκαιρία που υπόσχεται περισσότερη ζωή, χαρά ή έκθεση, έρχεται σε σύγκρουση με αυτή την παλιά ταυτότητα.

Κι έτσι, χωρίς να το καταλάβουμε, την ακυρώνουμε.

Όταν το γνώριμο γίνεται φυλακή

Η συνήθεια έχει διπλή όψη. Από τη μία, προσφέρει σταθερότητα. Από την άλλη, μπορεί να γίνει ψυχική φυλακή. Στην ψυχοθεραπεία συχνά συναντάμε ανθρώπους που λένε:
«Δεν είμαι καλά, αλλά τουλάχιστον ξέρω τι να περιμένω».

Αυτή η φράση αποκαλύπτει μια βαθιά υπαρξιακή αλήθεια: το γνώριμο πονά λιγότερο από το άγνωστο, ακόμη κι αν μας περιορίζει. Όμως η ζωή δεν διευρύνεται μέσα από την απόλυτη ασφάλεια. Χρειάζεται ρωγμές.

Η ρωγμή ως ψυχολογική δυνατότητα

Η αλλαγή δεν έρχεται συνήθως με θεαματικούς τρόπους. Έρχεται με μικρές ρωγμές στο συνηθισμένο: μια διαφορετική απόφαση, ένα «ναι» εκεί που θα λέγαμε «όχι», ένα βήμα χωρίς πλήρη εγγύηση.

Από ψυχολογική σκοπιά, αυτές οι ρωγμές επιτρέπουν στο νευρικό σύστημα να μάθει κάτι καινούργιο: ότι η αλλαγή δεν ισοδυναμεί με καταστροφή. Ότι μπορούμε να αντέξουμε την αβεβαιότητα. Ότι η ζωή μπορεί να μας συναντήσει χωρίς να μας διαλύσει.

Ο ρόλος της ψυχοθεραπείας στο άνοιγμα προς το καινούργιο

Η ψυχοθεραπεία δεν «σπρώχνει» τον άνθρωπο να αλλάξει. Δημιουργεί έναν ασφαλή χώρο όπου το άνοιγμα μπορεί να συμβεί σταδιακά. Εκεί, ο άνθρωπος μαθαίνει:

  • να αναγνωρίζει τους φόβους που τον κρατούν κλειστό,
  • να ξεχωρίζει το παρελθόν από το παρόν,
  • να ρισκάρει με επίγνωση, όχι με παρορμητικότητα.

Ο ψυχοθεραπευτής δεν υπόσχεται ότι κάθε ευκαιρία θα οδηγήσει σε επιτυχία. Υπόσχεται όμως κάτι πιο ουσιαστικό: ότι η ζωή αξίζει να βιώνεται, όχι μόνο να αντέχεται.

Από την αποφυγή στη συμμετοχή

Κάποια στιγμή, η μη επιλογή γίνεται κι αυτή επιλογή. Όταν αποφεύγουμε συστηματικά το άνοιγμα, δεν προστατεύουμε τον εαυτό μας — τον συρρικνώνουμε. Η μετάβαση από την επιβίωση στη ζωή δεν απαιτεί βεβαιότητες. Απαιτεί θάρρος να μείνουμε παρόντες, ακόμα κι όταν δεν ξέρουμε το αποτέλεσμα.

Ίσως, τελικά, οι ευκαιρίες δεν χάνονται επειδή δεν υπήρξαν. Χάνονται επειδή δεν τις αφήσαμε να μας πλησιάσουν.

Συμπερασματικά

Η ζωή συνεχίζει να χτυπά την πόρτα. Το ερώτημα δεν είναι αν θα έρθουν νέες δυνατότητες, αλλά αν εμείς είμαστε έτοιμοι να κάνουμε χώρο. Μια μικρή ρωγμή στο γνώριμο μπορεί να είναι αρκετή για να περάσει φως. Και μερικές φορές, αυτό το φως είναι ό,τι ακριβώς περιμέναμε.

Γράφει ο Ψυχολόγος-Σύμβουλος Γάμου Γιάννης Ξηντάρας

Ταινίες Πρώτης Προβολής: Κλασικός Τζάρμους, έκπληξη από τη Βραζιλία και Καποδίστριας

Χριστούγεννα στους κινηματογράφους με Τζιμ Τζάρμους και το τιμημένο με τον Χρυσό Λέοντα στο φεστιβάλ Βενετίας «Father Mother Sister Brother», Γιάννη Σμαραγδή και τον «Καποδίστριά» του και τον Βραζιλιάνο Γκαμπριέλ Μασκάρου στην εξαιρετικά ενδιαφέρουσα πολιτική του αλληγορία «Γαλάζιο Μονοπάτι», που κέρδισε το Μέγα Βραβείο στο φεστιβάλ Βερολίνου. Ακόμη, «Μπομπ Σφουγγαράκης: Η Αναζήτηση του Τετραγωνοπαντελονή», για τους μικρούς μας φίλους, η ελληνική αισθηματική κομεντί «Ο Έρωτας Γράφεται…», με την Έλλη Τρίγγου και τον Γιάννη Ποιμενίδη και το σπαγγέτι γουέστερν αλά ελληνικά «The Loner».

Father Mother Sister Brother

(“Father Mother Sister Brother”) Δραματική κομεντί, αμερικάνικης παραγωγής του 2025, σε σκηνοθεσία Τζιμ Τζάρμους, με τους Άνταμ Ντράιβερ, Κέιτ Μπλάνσετ, Μαγίμ Μπιάλικ, Βίκι Κριπς, Σαρλότ Ράμπλινγκ, Τομ Γουέιτς κα.

Ο πατέρας του ανεξάρτητου αμερικάνικου σινεμά, ο αγαπημένος στους σινεφίλ Τζιμ Τζάρμους, αν και έπιασε τα 70, παραμένει πιστός στον κινηματογράφο του για μια ακόμη φορά. Ένα σινεμά που λατρέψαμε πριν από περίπου 40 χρόνια, με τις χαμηλότονες μινιμαλιστικές του παρωδίες για την αμερικάνικη κοινωνία, κάτι που επιβεβαιώνει εμφατικά και στην τελευταία του δημιουργία.

Έχοντας στη διάθεσή του ένα έξοχο καστ, ανάμεσα στο οποίο και ο αξιαγάπητος και φίλος τού σκηνοθέτη Τομ Γουέιτς, θα κάνει συγχρόνως και μια ταινία μελετημένων χαρακτήρων, που μπορούν να μπουν στο πνεύμα του σεναρίου και μιας ιστορίας για το εύθραυστο οικογενειακό οικοδόμημα και τις δυσλειτουργικές σχέσεις των μελών της.

Και πάλι στοχαστικός, ίσως πιο βαρύς και συναισθηματικός, αλλά, όπως συνήθως, ακολουθώντας τους γνωστούς γοητευτικούς λιτούς χαμηλότονους ρυθμούς, την πικρή και συνάμα τρυφερή, ντελικάτη και σαρκαστικά αστεία ματιά του, ο Τζάρμους αναδεικνύει τα αδιέξοδα των οικογενειακών δεσμών, με τους ήρωές του απαλλαγμένους από τις συμβάσεις, να παραπέμπουν στο θέατρο του παραλόγου, χωρίς ωστόσο να χάνουν την επαφή τους, με την πραγματικότητα.

Η ταινία, τιμημένη με τον Χρυσό Λέοντα στο φεστιβάλ Βενετίας, διαθέτει τρυφερότητα και ανθρωπιά, καθώς και την ουσία, που αναδεικνύεται μέσα από κοινότυπες κουβέντες, διασκεδαστικές λεπτομέρειες και εκείνες τις υπέροχες σιωπές, τις στιγμές αμηχανίας, που λένε περισσότερα από το πιο πυκνογραμμένο σενάριο.

Μετά την κηδεία της μητέρας τους, ο πατέρας έχει απομονωθεί κι εμφανίζεται μόνο όταν χρειάζεται χρήματα. Ο πιο ευκολόπιστος, ο Τζεφ και η καχύποπτη μεγάλη αδελφή του, η Έμιλι, αποφασίζουν να τον επισκεφτούν, για να δουν με τα μάτια τους αν ο πατέρας τους βρίσκεται σε τραγική οικονομική κατάσταση. Στο μεταξύ, σε ένα προάστιο του Δουβλίνου, μία κλασάτη παγερή μητέρα και πετυχημένη συγγραφέας, περιμένει τις δυο κόρες της, τη συντηρητική Τιμοθέα και την άστατη Λίλιθ, για το ετήσιο ραντεβού τους. Την ίδια ώρα, στο Παρίσι, η Σκάι και ο Μπίλι, δυο δίδυμα αδέλφια, συναντιούνται για να πάνε στην κηδεία των γονιών τους, που πέθαναν σε ένα δυστύχημα και πρέπει να αδειάσουν το διαμέρισμα που μεγάλωσαν, από άχρηστα πράγματα αλλά και τις αναμνήσεις τους.

Χωρισμένη σε τρεις αυτόνομες ιστορίες – επεισόδια, που συνδέονται υπογείως – η δραμεντί του Τζάρμους αφηγείται τις δυσλειτουργικές σχέσεις τριών οικογενειών, που εκτυλίσσονται σε Αμερική, Ιρλανδία και Γαλλία, εστιάζοντας στην ανέφικτη επικοινωνία, πέρα από τις συμβατικές συμβάσεις.

Χωρίς να δραματοποιεί ή να ηθικολογεί, ο Τζάρμους παρατηρεί στοχαστικά, ελαφρά ειρωνικά, απαλά, με κατανόηση και μελαγχολικά τους ήρωές του και την παραδοξότητα των σχέσεων, τη δυσπιστία, τους ανταγωνισμούς και την ανάγκη για αποδοχή, μέσα από μυστικά και ψέματα και κυρίως πίσω από τις σιωπές και τα αμήχανα βλέμματα.

Για μια ακόμη φορά, ο Τζάρμους τα καταφέρνει να μιλήσει στην καρδιά του θεατή, με την ξεχωριστή δική του σκηνοθετική ματιά, κρατώντας τις ισορροπίες και την ηρεμία, ακόμη και όταν σηκώνει κεφάλι η υποβόσκουσα ένταση, που ποτέ, όμως, δεν έρχεται να ταράξει την κουλ ατμόσφαιρα, προς χάριν του εντυπωσιασμού.

Ένας κλασικός Τζάρμους, που δεν μας ξαφνιάζει, αλλά μας κερδίζει και πάλι με την απλότητά του, το γλυκόπικρο χιούμορ του, τη χαλαρή ατμόσφαιρα και μας θυμίζει ότι τα μικρά ορισμένες φορές υπερτερούν των μεγάλων και είναι αυτά που συνθέτουν τις οικογένειες.

Το ευπρόσωπο καστ, αρκετά διαφορετικό αλλά αρκούντως συντονισμένο, κάτω από την μπακέτα του σκηνοθέτη, δίνει τους τόνους και τα ημιτόνια, το χρώμα και τις αποχρώσεις που απαιτούν οι χαρακτήρες και συμβάλλει στο τελικό αποτέλεσμα, ενώ Ράμπλινγκ και Γουέιτς αποτελούν από μόνοι τους ένα ξεχωριστό λόγο για να κόψεις εισιτήριο.

ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Τρεις οικογενειακές ιστορίες σε τρεις διαφορετικές πόλεις. Ένας μοναχικός πατέρας που επισκέπτονται τα ενήλικα παιδιά του στις ΗΠΑ, αδελφές που επισκέπτονται τη μητέρα τους, μια μυθιστοριογράφο, στο Δουβλίνο, και ενήλικα δίδυμα που καλούνται πίσω στο διαμέρισμά τους στο Παρίσι για να αντιμετωπίσουν μια οικογενειακή τραγωδία.

Γαλάζιο Μονοπάτι

(“O Ultimo Azul”) Δραματική περιπέτεια, βραζιλιάνικης παραγωγής του 2025, σε σκηνοθεσία Γκαμπριέλ Μασκάρου, με τους Ντενίς Γουάινμπεργκ, Ροντρίγκο Σαντόρο, Μίριαμ Σοκάρας, Κλαρίσα Πινιέρο κα.

Ένας δυστοπικός εφιάλτης, απ’ αυτούς που μιλούν για το εγγύς μέλλον, αλλά έχεις την αίσθηση ότι είναι ήδη στο συρτάρι ορθολογικών πολιτικών, οδηγία υπερεθνικών οργανισμών, πρόθυμων αξιωματούχων, υπηρετών της «μοναδικής σκέψης», έτοιμων να τον σερβίρουν ως ρεαλιστική ιδανική λύση. Και ταυτόχρονα μία λυτρωτική ταινία δρόμου, μια πορεία προς την απελευθέρωση, στην αργοπορημένη ενηλικίωση, τη χειραφέτηση, στην επανάσταση και στην ελπίδα.

Η τελευταία ταινία του Βραζιλιάνου Γκαμπριέλ Μασκάρου, που γνωρίσαμε με τον ατρόμητο «Neon Bull» πριν από έξι χρόνια, αφηγείται μία ξεχωριστή ιστορία μεταμόρφωσης και εξέγερσης, μια εμπνευσμένη πολιτική αλληγορία, έχοντας ως σκηνικό τα πεντακάθαρα νερά του Αμαζονίου, την άγρια φύση, την απελευθερωτική μαγεία ενός τόπου απόμακρου απ’ τις μεγαλουπόλεις και την κοινωνική συνοχή, που απαιτεί θυσίες μόνο από τους οικονομικά ασθενέστερους και βεβαίως από τους πιο αδύναμους, τους ηλικιωμένους, τους πιο ενοχλητικούς για όλους τους οικονομικούς, αναπτυξιακούς δείκτες.

Ο εφιάλτης του Μασκάρου, πηγάζει από τον Μπολσονάρου και τους ομοίους του, που εφαρμόζουν κοινωνικά πειράματα πάνω σε ανθρώπους, με την ευκολία που πετούν από πάνω τους ένα ενοχλητικό κουνούπι. Έτσι, για την ευημερία των αριθμών, είναι πρόθυμοι να πετάξουν ανθρώπους σε μια χωματερή, αποδεικνύοντας ότι τα πειράματα ενός αποτρόπαιου παρελθόντος μπορούν να επιστρέψουν ως νέες εκσυγχρονιστικές ιδέες, με το απαραίτητο τεχνοκρατικό – επιστημονικό αμπαλάζ.

Σε ένα απροσδιόριστο, αλλά κοντινό χρονικά μέλλον, η κυβέρνηση της Βραζιλίας, όπως διαφημίζει, συγκεντρώνει με το ζόρι τους συνταξιούχους της χώρας σε μία ενιαία δομή, ονόματι La Colonia, προκειμένου η φροντίδα τους να αποτελεί πλέον κρατική μέριμνα, κι έτσι τα παιδιά τους να μπορούν να συνεχίζουν απερίσπαστα την εργασία τους, χωρίς την παραμικρή έγνοια για τους ηλικιωμένους. Κάθε πολίτης άνω των 82, όχι απλώς απομακρύνεται από τον εργασιακό του χώρο θεωρούμενος πια μη παραγωγικός, αλλά πρακτικά τελεί σε καθεστώς κηδεμονίας, καθώς δεν θεωρείται ικανός να λάβει την οποιαδήποτε απόφαση. Έτσι και η 77χρονη Τερέζα, μία φτωχή γυναίκα της εργατικής τάξης, θα βρεθεί απρόσμενα ενταγμένη στο πρόγραμμα, με λίγες μόνο ημέρες περιθώριο για τη μετεγκατάστασή της. Χωρίς να το πολυσκεφτεί θα αποφασίσει να δραπετεύσει και θα ξεκινήσει κρυφά ως λαθρεπιβάτης ένα ταξίδι στον Αμαζόνιο, να χαθεί στην άγρια φύση.

Μια ιστορία περιπλάνησης στις μαγικές διακλαδώσεις του Αμαζονίου, μετατρέπει μία περιπέτεια ζωής, σε ιστορία καθυστερημένης ενηλικίωσης, καθώς η ηρωίδα ανακτά την ανεξαρτησία της, την ελευθερία και την ωριμότητά της. Την ωριμότητα που απαιτείται για μία επαναστατική πράξη, αλλά και συνειδητοποίηση ότι όσα άκουγε, έβλεπε και δεν μπορούσε να καταλάβει ήταν πιο τρομαχτικά από τη συνάντηση με έναν πεινασμένο αλιγάτορα.

Κάνοντας και πάλι εξαιρετική δουλειά πάνω στο χρώμα και το φως, ο Μασκάρου θα θέσει τη φύση ως συμπρωταγωνίστρια της υπέροχης Ντενίς Γουάινμπεργκ και παρά τις μικρές αστοχίες, θα παραδώσει μία ιδιαίτερα πολύτιμη πολιτική και κοινωνική αλληγορία, τιμημένη στο φεστιβάλ του Βερολίνου με το Μέγα Βραβείο.

ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Σε μια προσπάθεια να ενισχύσει την οικονομία, η κυβέρνηση δημιουργεί απομακρυσμένες αποικίες για τους ηλικιωμένους, εξασφαλίζοντάς τους ένα άνετο τέλος στη ζωή τους. Μια 77χρονη γυναίκα απροσδόκητα ενταγμένη στο πρόγραμμα θα αποφασίσει να δραπετεύσει ξεκινώντας ένα ταξίδι στον Αμαζόνιο.

Καποδίστριας

Βιογραφική ταινία εποχής, ελληνικής παραγωγής του 2025, σε σκηνοθεσία Γιάννη Σμαραγδή, με τους Αντώνης Μυριαγκός, Τάσος Χαλκιάς, Μάξιμος Μουμούρης, Νικορέστης Χανιωτάκης, Γιάννης Σύριος, Ηλέκτρα Φραγκιαδάκη, Μιχάλης Ιατρόπουλος, Παύλος Κοντογιαννίδης κα.

Ο μεγάλος κύκλος βιογραφικών ταινιών για σημαντικές μορφές της Ρωμιοσύνης, που άνοιξε ο Γιάννης Σμαραγδής το 1981, με τον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη, συνεχίστηκε με τους Καβάφη, Ελ Γκρέκο, Βαρβάκη και Καζαντζάκη, ολοκληρώνεται (μάλλον;) με τον Καποδίστρια.

Μία παραγωγή, που πήρε περιπετειώδεις διαστάσεις, καθώς πέρασε από σαράντα κύματα, κυρίως λόγω οικονομικών δυσκολιών και εμποδίων, λόγω του θέματος της ταινίας, όπως αποκάλυψε ο ίδιος ο Σμαραγδής. Ωστόσο, το πείσμα του βετεράνου σκηνοθέτη, η θέλησή του να μιλήσει για έναν σπουδαίο Έλληνα, που πολλές φορές τεχνηέντως κακολογήθηκε ή υποτιμήθηκε και καταβλήθηκαν προσπάθειες για να μη γίνουν γνωστοί οι πραγματικοί λόγοι της δολοφονίας του, υπερτέρησε έναντι των κακών δαιμονίων.

Μία ταινία άρτιας παραγωγής και εξαντλητικής έρευνας από τον σκηνοθέτη, για μια ακόμη σκοτεινή και συνάμα θλιβερή ιστορία για την Ελλάδα. Αυτή τη φορά για τον πρώτο κυβερνήτη της, έναν έμπειρο διπλωμάτη και πολιτικό, με αναγνώριση στα ευρωπαϊκά σαλόνια, που απαρνήθηκε πλούτη και τιμές, για να οργανώσει το νεότευκτο ελληνικό κράτος. Να υπηρετήσει με ανιδιοτέλεια το όραμά του για μια ανεξάρτητη χώρα κι ενώ διαισθανόταν ότι κινδυνεύει η ζωή του. Θα κάνει εχθρούς τον ξένο παράγοντα και τους δανειστές, που ήθελαν να έχουν τη μικρή χώρα υπό τον πλήρη έλεγχό τους, αλλά και μικρά και μεγάλα ντόπια συμφέροντα, τερματίζοντας την πειρατεία, μοιράζοντας στους φτωχούς αγωνιστές κλήρους, προκαλώντας τη μήνη των προυχόντων, για μια σειρά από μέτρα που έπλητταν τα προνόμιά τους, δημιουργώντας εκ του μηδενός εκπαιδευτήρια, κοινωνικές δομές και προσπαθώντας να τερματίσει τις εμφύλιες διαμάχες.

Ο Σμαραγδής θα επιχειρήσει να φωτίσει την ιστορία του Καποδίστρια, με τη συνηθισμένη προσέγγισή του, αυτή της αγιογραφίας, της ακαδημαϊκής αφήγησης, την περιγραφή των γεγονότων, που κάποιες φορές μοιάζουν με δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ, ενώ παρελαύνουν ιστορικές προσωπικότητες, κάποιες απ’ τις οποίες επηρέασαν τα γεγονότα και τελικά έφεραν τη δολοφονία του πρώτου κυβερνήτη της Ελλάδας.

Ο στόμφος δεν λείπει ούτε σε αυτή την ταινία του Σμαραγδή, κάτι που τονώνει και το σενάριο, ενώ καλύτερα να έλειπαν οι σκηνές πλήθους και μαχών, καθώς δεν πείθουν ιδιαίτερα.

Απ’ την άλλη, όμως, να αναγνωρίσουμε την καλή δουλειά που έχει γίνει στις προσωπικές στιγμές του Καποδίστρια, στα βιώματα που τον καθόρισαν, στην αγωνία που ένιωθε μπροστά στην ευθύνη και τα ανυπέρβλητα πολλές φορές προβλήματα που έπρεπε να αντιμετωπίσει, το χρέος προς την πατρίδα και την πολυπόθητη ανεξαρτησία της. Στα θετικά να προστεθούν και η προσεγμένη φωτογραφία του έμπειρου Άρη Σταύρου, ο οποίος εκμεταλλεύτηκε στο μέγιστο το ελληνικό φυσικό φως, η ιδιαιτέρως φροντισμένη καλλιτεχνική διεύθυνση και το ικανοποιητικό ρεπεράζ.

Και μπορεί ο «Καποδίστριας» να έχει αδυναμίες, αλλά είναι απολύτως σεβαστή η θέληση του Σμαραγδή να μιλήσει για μια ιστορία που μας πληγώνει, για έναν μεγάλο της Ρωμιοσύνης, αλλά και τα δεινά της διχόνοιας, που εκμεταλλεύτηκε και τροφοδότησε ο ξένος παράγοντας, που δεν ήθελε την Ελλάδα ως μία πραγματικά ανεξάρτητη χώρα.

Ικανοποιητικός και με πολλές ομοιότητες στον ομώνυμο πρωταγωνιστικό ρόλο ο Αντώνης Μυριαγκός, ενώ, με τα πάνω και τα κάτω του, το υπόλοιπο πολυπρόσωπο καστ, ένα μίγμα πολύπειρων και νεότερων ηθοποιών, που όταν κράτησε το μέτρο κατάφερε να γίνει πειστικό, ενώ όταν κυριάρχησε το πομπώδες, κατρακύλησε στην καρικατούρα.

ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Η ιστορία του Ιωάννη Καποδίστρια, από τα πρώτα του βήματα στην πολιτική, τη διεθνή διπλωματία και το πάθος του για την ελευθερία, μέχρι την ευθύνη του πρώτου κυβερνήτη της Ελλάδας και τη δολοφονία του.

Προβάλλονται ακόμη οι ταινίες:

Ο Έρωτας Γράφεται…

Αισθηματική κομεντί, ελληνικής παραγωγής του 2025, σε σκηνοθεσία Βασίλη Μυριανθόπουλο και σε παραγωγή του Γκάρεθ Άνγουιν, που είχε κερδίσει το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας το 2010, με το γνωστό βιογραφικό δράμα «Ο Λόγος του Βασιλιά». Ανάλαφρη, πολύχρωμη, αλλά και με αδυναμίες και χρήση όλων των κλισέ του είδους, η ταινία του Μυριανθόπουλου («Απόψε Τρώμε στης Ιοκάστης», «Σούλα Έλα Ξανά») διαθέτει ένα φωτογενές πρωταγωνιστικό ζευγάρι, Έλλη Τρίγγου – Γιάννης Ποιμενίδης, που αποκτά χημεία και δίνει ζωντάνια στο όχι και τόσο πρωτότυπο στόρι.

Μια ανερχόμενη συγγραφέας, που παλεύει να ολοκληρώσει το πρώτο της βιβλίο, συναντά τυχαία στο βιβλιοπωλείο της οικογένειάς της, που κινδυνεύει από χρέη, έναν ιδεαλιστή δικηγόρο και η ζωή της ανατρέπεται.

Συμπαθητικά τα live action & animated σκετσάκια, ενώ το καστ συμπληρώνουν οι Παύλος Ορκολόπουλος, Γιώργος Γεροντιδάκης, Γιούλη Τσαγκαράκη, Ελένη Ουζουνίδου, Κώστας Κάππας, Μαρία Αλιφέρη κα.

Μπομπ Σφουγγαράκης: Η Αναζήτηση του Τετραγωνοπαντελονή

(“The SpongeBob Movie: Search for SquarePants”) Το δημοφιλές animation, που πέρασε από το 2004 και στη μεγάλη οθόνη με μεγάλη επιτυχία, επιστρέφει φέτος με νέες περιπέτειες, σε αυτό το τέταρτο σίκουελ, που θα τραβήξει το παιδικό κοινό. Σε σκηνοθεσία του Ντέρεκ Ντράιμον, το πολύχρωμο, κεφάτο και φιλόδοξο ψηφιακό animation, θέλει τον Μπομπ Σφουγγαράκη, που πρέπει να αποδείξει την αξία του στον κύριο Καβούρη, να ακολουθεί τον Ιπτάμενο Ολλανδό σε μια πειρατική περιπέτεια στα βαθύτερα βάθη της θάλασσας, εκεί που κανένα Σφουγγάρι δεν έχει πάει ποτέ. Το φιλμ προβάλλεται μεταγλωττισμένο στα ελληνικά.

The loner

Γουέστερν, ελληνικής παραγωγής 2025 και σε σκηνοθεσία Τάκη Βογόπουλου. Για την ακρίβεια ένα σπαγγέτι γουέστερν αλά ελληνικά, που θα προκαλέσει πολλά γέλια, όχι πάντα για καλό, αλλά μάλλον θα περάσει άμεσα στην κατηγορία των καλτ ταινιών. Στο Τέξας το 1923, ένας άκακος φιλήσυχος φωτογράφος, βλέπει τη έγκυο γυναίκα του να δολοφονείται άγρια. Από την τέφρα αυτού του εγκλήματος γεννιέται ο Loner: ένας άντρας που αφήνει πίσω του το φως και βαδίζει στο σκοτάδι της εκδίκησης. Εκτός από τη σκηνοθεσία, ο Βογόπουλος υπογράφει και το «σενάριο» και την «παραγωγή», ενώ ο ίδιος κρατά και τον πρωταγωνιστικό ρόλο.

Φωτογραφία από την ταινία «Father Mother Sister Brother» – Προέλευση Φωτογραφίας: Cinobo
ΑΠΕ-ΜΠΕ

Η Μόσχα διαπιστώνει ότι υπάρχει «αργή αλλά σταθερή πρόοδος» στις ειρηνευτικές συνομιλίες με τις ΗΠΑ

Η Μόσχα διαπιστώνει ότι υπάρχει αργή αλλά σταθερή πρόοδος στις ειρηνευτικές συνομιλίες με τις Ηνωμένες Πολιτείες για την Ουκρανία, όπως δήλωσε η εκπρόσωπος του ρωσικού υπουργείου Εξωτερικών Μαρία Ζαχάροβα.

«Στην διαπραγματευτική διαδικασία  για την διευθέτηση της σύγκρουσης στην Ουκρανία, εννοώ στην διαδικασία διαπραγματεύσεων με τις Ηνωμένες Πολιτείες, υπάρχει αργή αλλά σταθερή πρόοδος», είπε.

Η εκπρόσωπος πρόσθεσε ότι οι δυτικές ευρωπαϊκές δυνάμεις προσπαθούν «να τορπιλίσουν» την πρόοδο και προέτρεψε στις ΗΠΑ να αντιταχθούν σε τέτοιες κινήσεις.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Η θαλπωρή του «μαζί» – Γράφει ο Νίκος Γ. Σακελλαρόπουλος

Τα Χριστούγεννα δεν έρχονται χαμηλόφωνα. Έρχονται σχεδόν πάντα με θόρυβο, με φωνές και εισβάλλουν στη ζωή μας. Άλλοτε αδιάκριτα κι άλλοτε ως μια παλιά ανάμνηση που επιστρέφει χωρίς να ζητά άδεια.

Νίκος Σακελλαρόπουλος
Γράφει ο συνεργάτης του Έμβολος δημοσιογράφος Νίκος Γ. Σακελλαρόπουλος

Κάποτε τα καταλαβαίναμε κι από το κρύο, τη σόμπα. Το τζάκι που έκαιγε ολημερίς κι ολονυκτίς. Σήμερα, δεν έχει τόσο κρύο… Μα τα νιώθουμε από τη μέρα που πάει για ύπνο νωρίς, από τα φωτάκια σε βιτρίνες και δρόμους, από τα μελομακάρονα, τις δίπλες και τους κουραμπιέδες που μαζί με τις μυρωδιές του φρέσκου βούτυρου, ταλαιπωρούν  και το μυαλό, μαζί με τους γευστικούς κάλυκες… Ενίοτε γίνονται οι καλύτερες «φιλενάδες» τη νύχτα, τότε που φωνάζουν ηδονικά «σε θέλω»…

Το σπίτι μεταμορφώνεται. Το χριστουγεννιάτικο δέντρο στήνεται πάντα με μια παράξενη σοβαρότητα, σαν να πρόκειται για ιεροτελεστία. Ο πατέρας επιμένει να είναι ίσιο, η μητέρα να είναι καλαίσθητο, τα παιδιά να είναι γεμάτο. Τα φωτάκια, μονίμως μπερδεμένα, ανάβουν και σκορπούν μια μοναδική ζεστασιά. Πάνω στα κλαδιά κρέμονται χρόνια ολόκληρα: στολίδια παλιά και καινούργια,  φτιαγμένα από παιδικά χέρια, ή κληρονομημένα από τους παππούδες, φορτωμένα ιστορίες. Στην κορυφή, θυμάμαι που έβγαζα το αστέρι που τοποθετούσε η μάνα μου κι έβαζα το τριφύλλι…Το έβγαζε, το ξανάβαζα…

Η κουζίνα γίνεται η καρδιά του σπιτιού. Μυρωδιές από κανέλα, πορτοκάλι και βούτυρο διαχέονται παντού. Η μητέρα ζύμωνε με κινήσεις γνώριμες, σχεδόν μηχανικές, όπως τις έμαθε από τη δική της μητέρα. Ο πατέρας περνούσε δήθεν αδιάφορα και δοκίμαζε κλέβοντας μια μπουκιά κι εισπράττοντας ένα χαμόγελο από τη μάνα μου. Οι παππούδες κάθονταν κοντά στη τζάκι και έλεγαν ιστορίες… Πάσης φύσεως. Από τον έρωτά τους και πώς την στρίμωχνε να του «κάτσει» πριν τον γάμο -μα εκείνη …τάξις και ηθική- μέχρι ιστορίες της κατοχής κι ένα σωρό άλλες…

Τα παιδιά, εμείς, τρέχαμε εδώ κι εκεί. Ουκ ολίγες φορές είχα μετωπική με το δέντρο και… φτου κι απ’ την αρχή το στόλισμα… «Κακό χρόνο να μην έχεις», η μάνα μου…

Και τα δώρα κάτω από το δέντρο. Τα αγγίζαμε, τα μετακινούσαμε  ελαφρά, προσπαθούσαμε να μαντέψουμε τι κρύβεται μέσα στις τσάντες. Δεν ξέραμε ακόμη πως, όταν μεγαλώσουμε, δεν θα θυμόμαστε μόνο τι έκρυβαν οι τσάντες, αλλά και το πώς νιώθαμε. Το φως στο σαλόνι, τα γέλια, οι φωνές, οι αγκαλιές.

Και το τραπέζι που στρώνεται, τα ποτήρια που γεμίζουν, οι φωνές που σταματούν. Κάποιος κάνει μια ευχή. Κάποιος θυμάται όσους λείπουν. Το παρελθόν κάθεται δίπλα στο παρόν και το μέλλον παρακολουθεί σιωπηλό.

Και τότε καταλαβαίναμε, ακόμη το κάνουμε, ότι τα Χριστούγεννα δεν είναι τα δώρα, ούτε τα στολίδια. Είναι η θαλπωρή του «μαζί». Είναι η μνήμη που επιστρέφει για να μας θυμίσει ποιοι είμαστε και σε ποιους ανήκουμε. Και όσο υπάρχει ένα σπίτι φωτισμένο και άνθρωποι γύρω από ένα τραπέζι, το φως δεν σβήνει. Καλά Χριστούγεννα σε όλους.

Σαλάτα παντζαριού ροζέ – Μια εντυπωσιακή σαλάτα

Σίσσυ Νίκα
Γράφει η Σίσσυ Νίκα – Δημοσιογράφος Γαστρονομίας και Πολιτισμού

Οι γιορτές πλησιάζουν και εμείς σας προτείνουμε εύκολες, οικονομικές και εντυπωσιακές γευστικές δημιουργίες για να εντυπωσιάσετε τους καλεσμένους σας.

Το παντζάρι με το στραγγιστό γιαούρτι είναι τροφές θρεπτικές και τα καρύδια με το μήλο δένουν αρμονικά με τη γεύση.

Το ροζέ είναι ένα χρώμα που θα χαρίσει λάμψη στο τραπέζι σας.

Η Βάσω πάντα πρωτοπορεί… και την ευχαριστούμε. 

Σαλάτα παντζαριού ροζέ 1

 Σαλάτα παντζαριού ροζέ

 Από τη Βάσω Κατσαρού – Γιαννοπούλου γιατρό και σπουδαία μαγείρισσα

 Υλικά για 4 άτομα

4 βρασμένα και καθαρισμένα παντζάρια, κομμένα σε κύβους

4-5 κ.σ. γιαούρτι στραγγιστό 2%

Αλάτι

3 κ.σ. ξύδι μπαλσάμικο με μέλι

Μια κ.σ. ελαιόλαδο εκλεκτό

Μια χούφτα καρύδια, χοντροκομμένα

Μισό πράσινο μήλο, σε κύβους

1 σκελίδα σκόρδο πολτοποιημένο

 Για το φινίρισμα

3-4 καρύδια, κομμένα στη μέση

Μια τουφίτσα δυόσμο ή μέντα

Σαλάτα παντζαριού ροζέ 2

 Τρόπος παρασκευής

 Σε ένα μπολ βάζουμε τα παντζάρια, το γιαούρτι, το αλάτι, το ελαιόλαδο, το μπαλσάμικο, το πράσινο μήλο, το σκόρδο και τα καρύδια.

 Ανακατεύουμε καλά μέχρι να ομογενοποιηθεί το μείγμα.

 Σκεπάζουμε τη σαλάτα με μεμβράνη και τη βάζουμε στο ψυγείο για 3-4 ώρες περίπου.

Σαλάτα παντζαριού ροζέ 3

 Τη βγάζουμε από το ψυγείο και τότε διακοσμούμε με τα υπόλοιπα καρύδια ή ακόμα και με μια τουφίτσα δυόσμο ή μέντα.

Καιρός: Ο καιρός στην Ελλάδα για σήμερα Παρασκευή 26 Δεκεμβρίου 2025 (Δεύτερη μέρα Χριστουγέννων)

ΠΡΟΓΝΩΣΗ ΓΙΑ ΣΗΜΕΡΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 26-12-2025 (ΔΕΥΤΕΡΗ ΜΕΡΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ)

Νεφώσεις παροδικά αυξημένες. Βροχές θα σημειωθούν κυρίως στην ανατολική Θεσσαλία, την Εύβοια, τις Σποράδες, την ανατολική Στερεά, τα νησιά του Ιονίου και κατά τόπους στη δυτική ηπειρωτική χώρα. Σποραδικές καταιγίδες θα εκδηλωθούν στο Ιόνιο μέχρι το μεσημέρι. Τις μεσημβρινές ώρες τα φαινόμενα βαθμιαία θα εξασθενήσουν και το βράδυ στις περισσότερες περιοχές θα έχουν σταματήσει.
Λίγα χιόνια θα πέσουν στα κεντρικά και βόρεια ηπειρωτικά ορεινά.
Οι άνεμοι θα πνέουν στα δυτικά ανατολικοί νοτιοανατολικοί 3 με 5 και στα ανατολικά από βόρειες διευθύνσεις 4 με 6 και στο βόρειο Αιγαίο τις πρωινές ώρες βορειοανατολικοί τοπικά 7 μποφόρ.
Η θερμοκρασία θα σημειώσει μικρή πτώση κυρίως στα βόρεια. Θα φθάσει στα βόρεια ηπειρωτικά τους 10 με 12 βαθμούς, στα ανατολικά ηπειρωτικά τους 13 με 16, στα δυτικά τους15 με 17 και στην υπόλοιπη χώρα τους 16 με 19 βαθμούς Κελσίου. Παγετός θα σημειωθεί κατά τόπους νωρίς το πρωί στα βόρεια ηπειρωτικά.

ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, ΘΡΑΚΗ
Καιρός: Λίγες νεφώσεις παροδικά αυξημένες με τοπικές βροχές μέχρι το πρωί στην ανατολική Μακεδονία και τη Θράκη και μέχρι το μεσημέρι στις υπόλοιπες περιοχές.
Λίγα χιόνια θα πέσουν στα ορεινά τις πρώτες πρωινές ώρες.
Άνεμοι: Στην ανατολική Μακεδονία, τη Θράκη και τα νότια τμήματα της κεντρικής Μακεδονίας ανατολικοί βορειοανατολικοί 4 με 6 και από το μεσημέρι μεταβλητοί 3 με 4 μποφόρ. Στις υπόλοιπες περιοχές βόρειοι βορειοδυτικοί 3 με 5 μποφόρ που το βράδυ θα ενισχυθούν.
Θερμοκρασία: Από 03 έως 12 βαθμούς Κελσίου. Στη δυτική Μακεδονία 3 με 4 βαθμούς χαμηλότερη.

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Καιρός: Λίγες νεφώσεις παροδικά αυξημένες με λίγες τοπικές βροχές μέχρι το μεσημέρι.
Άνεμοι: Βόρειοι βορειοδυτικοί 3 με 4 μποφόρ που το βράδυ θα ενισχυθούν.
Θερμοκρασία: Από 07 έως 12 βαθμούς Κελσίου.

ΝΗΣΙΑ ΙΟΝΙΟΥ, ΗΠΕΙΡΟΣ, ΔΥΤΙΚΗ ΣΤΕΡΕΑ, ΔΥΤΙΚΗ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ
Καιρός: Νεφώσεις παροδικά αυξημένες. Τοπικές βροχές θα σημειωθούν στα νησιά του Ιονίου την Ήπειρο, τη δυτική Στερεά και τα βορειότερα τμήματα της δυτικής Πελοποννήσου και κυρίως στα νησιά του Ιονίου σποραδικές καταιγίδες. Μέχρι το μεσημέρι τα φαινόμενα βαθμιαία θα εξασθενήσουν και το βράδυ θα έχουν σταματήσει. Λίγα χιόνια θα πέσουν στα ορεινά της Ηπείρου και της δυτικής Στερεάς.
Άνεμοι: Ανατολικοί νοτιοανατολικοί 3 με 4 και το πρωί στο βόρειο Ιόνιο τοπικά 5 μποφόρ.
Θερμοκρασία: Από 06 έως 17 βαθμούς Κελσίου. Στο εσωτερικό της Ηπείρου 4 με 6 βαθμούς χαμηλότερη.

ΘΕΣΣΑΛΙΑ, ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΣΤΕΡΕΑ, ΕΥΒΟΙΑ, ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ
Καιρός: Νεφώσεις παροδικά αυξημένες. Βροχές θα σημειωθούν κυρίως στην ανατολική Θεσσαλία, την Εύβοια, τις Σποράδες και την ανατολική Στερεά. Τις μεσημβρινές ώρες τα φαινόμενα βαθμιαία θα εξασθενήσουν και το βράδυ θα έχουν σταματήσει.
Άνεμοι: Στα βόρεια αρχικά βορειοανατολικοί 4 με 6 μποφόρ που βαθμιαία θα εξασθενήσουν και μέχρι το βράδυ θα στραφούν σε βορειοδυτικούς 4 με 5 μποφόρ . Στα νότια αρχικά βόρειοι βορειοδυτικοί 3 με 5 που το μεσημέρι θα στραφούν σε βόρειους βορειοανατολικούς με την ίδια ένταση.
Θερμοκρασία: Από 08 έως 17 με 18 βαθμούς Κελσίου. Στα βόρεια 3 με 4 βαθμούς χαμηλότερη.

ΚΥΚΛΑΔΕΣ, ΚΡΗΤΗ
Καιρός: Λίγες νεφώσεις παροδικά αυξημένες με τοπικές βροχές από το απόγευμα στην Κρήτη.
Άνεμοι: Από βόρειες διευθύνσεις 3 με 5 μποφόρ.
Θερμοκρασία: Από 12 έως 19 βαθμούς Κελσίου.

ΝΗΣΙΑ ΑΝΑΤΟΛΙΚΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ – ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΑ
Καιρός: Νεφώσεις παροδικά αυξημένες με λίγες τοπικές βροχές κυρίως στα νησιά του ανατολικού Αιγαίου μέχρι το μεσημέρι.
Άνεμοι: Στα νότια δυτικοί βορειοδυτικοί 4 με 6 μποφόρ. Στα βόρεια αρχικά βορειοανατολικοί 5 με 7 οι οποίοι βαθμιαία θα στραφούν σε βόρειους 4 με 6 μποφόρ.
Θερμοκρασία: Από 12 έως 19 βαθμούς Κελσίου. Στα βόρεια η μέγιστη 2 με 3 βαθμούς χαμηλότερη.

ΑΤΤΙΚΗ
Καιρός: Λίγες νεφώσεις κατά τόπους αυξημένες με πιθανότητα βροχής στα ανατολικά και τα βόρεια μέχρι το απόγευμα.
Άνεμοι: Βόρειοι βορειοδυτικοί 3 με 5 και πρόσκαιρα στα ανατολικά 6 μποφόρ.
Θερμοκρασία: Από 09 έως 17 βαθμούς Κελσίου.

ΠΡΟΓΝΩΣΗ ΓΙΑ ΑΥΡΙΟ ΣΑΒΒΑΤΟ 27-12-2025
Στην ανατολική και νότια χώρα νεφώσεις κατά τόπους αυξημένες με τοπικές βροχές στη Χαλκιδική, τις Σποράδες, την Εύβοια, την ανατολική Στερεά, την ανατολική και νότια Πελοπόννησο, τις Κυκλάδες, τη βόρεια Κρήτη και το πρωί στο βόρειο Αιγαίο. Στην υπόλοιπη χώρα γενικά αίθριος καιρός με λίγες τοπικές νεφώσεις τις πρωινές ώρες.
Τοπικά περιορισμένη ορατότητα τις πρωινές ώρες κυρίως στα δυτικά ηπειρωτικά.
Οι άνεμοι θα πνέουν από βόρειες διευθύνσεις, στα δυτικά 3 με 5 και πρόσκαιρα στο βόρειο Ιόνιο τοπικά έως 6, στα ανατολικά 4 με 6 και στο Αιγαίο τοπικά 7 μποφόρ με βαθμιαία εξασθένηση στα βόρεια.
Η θερμοκρασία θα σημειώσει πτώση κυρίως στα ανατολικά και τα βόρεια. Θα φθάσει στα βόρεια ηπειρωτικά τους 9 με 10 βαθμούς, στα ανατολικα ηπειρωτικά τους 13 με 15, στα δυτικά τους 15 με 16 και στην νησιωτική χώρα τους 16 με 17 βαθμούς Κελσίου. Παγετός θα σημειωθεί κατά τόπους νωρίς το πρωί στα βόρεια ηπειρωτικά.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Σαν σήμερα 26 Δεκεμβρίου – Σημαντικά γεγονότα

Τα σημαντικότερα γεγονότα της σημερινής ημέρας

1606…. Κάνει πρεμιέρα η τραγωδία του Ουίλιαμ Σέξπιρ «Βασιλιάς Λιρ».

1776…. Οι αμερικανικές δυνάμεις υπό τη διοίκηση του Τζορτζ Ουάσινγκτον νικούν τους άγγλους στη Μάχη του Τρέντον.

1805…. Το διπλωματικό τέλος της Μάχης του Αούστερλιτς γράφεται με τη Συνθήκη του Πρέσμπουργκ, σημερινή Μπρατισλάβα. Η Αγία Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία του Γερμανικού Έθνους παύει να υφίσταται, έπειτα από 900 χρόνια ύπαρξης. Η Ρωσία αποσύρεται από την Αυστρία και αναγνωρίζεται η κυριαρχία της Γαλλίας στην ιταλική χερσόνησο.

1825…. Ο Ιμπραήμ φθάνει στο Μεσολόγγι και αναλαμβάνει τις επιχειρήσεις εναντίον της πόλης, αφού αντικαθιστά τον Κιουταχή στην αρχηγία των τοπικών τουρκικών στρατευμάτων.

1865…. Ο αμερικανός Τζέιμς Μέισον λαμβάνει δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για το φίλτρο του καφέ.

1906…. Προβάλλεται η πρώτη ταινία μεγάλου μήκους στην ιστορία του κινηματογράφου, η αυστραλιανή παραγωγή «Η ιστορία της συμμορίας του Ναντ Κέλι», που κόστισε 450 δολάρια.

1912…. Διακόπτονται οι διαπραγματεύσεις στο Λονδίνο για την ειρήνη στα Βαλκάνια, λόγω αδιαλλαξίας της Τουρκίας.

1925…. Η Τουρκία υιοθετεί το Γρηγοριανό Ημερολόγιο.

1933…. Αρχίζει τη λειτουργία της στο Τόκιο η Nissan Motor Company.

1943….  Αποτυγχάνει απόπειρα δολοφονίας του Χίτλερ, από τον κόμη Κλάους φον Στάουφενμπεργκ.

1949…. Ο Άλμπερτ Αϊνστάιν παρουσιάζει τη θεωρία του περί βαρύτητας.

1951…. Ο Οργανισμός Έκδοσης Σχολικών Βιβλίων στην Ελλάδα αναλαμβάνει την έκδοση και των πανεπιστημιακών συγγραμμάτων σε χαμηλές τιμές.

1977…. Πρώτη εμφάνιση του Δημήτρη Σαραβάκου στα ποδοσφαιρικά γήπεδα με τη φανέλα του Πανιώνιου εναντίον του Αιγάλεω.

1982….  “Ανθρωπος της χρονιάς” από το περιοδικό TIME ανακηρύσσεται ο… προσωπικός ηλεκτρονικός υπολογιστής.

1990…. Η ρουμανική κυβέρνηση απελαύνει τον πρώην βασιλιά Μιχαήλ, λίγες ώρες μετά την επιστροφή του στο Βουκουρέστι, έπειτα από 43 χρόνια εξορίας.

1991…. Στην τελευταία του συνεδρίαση, το Ανώτατο Σοβιέτ (σοβιετικό κοινοβούλιο) υιοθετεί ψήφισμα, που ορίζει το τέλος της ΕΣΣΔ.

1994…. Στη Γαλλία, ειδικές δυνάμεις ασφαλείας θέτουν τέρμα στην αεροπειρατεία αεροσκάφους της “Air France” από αλγερινούς ισλαμιστές που είχαν εκτελέσει τρεις επιβάτες στις 24 Δεκεμβρίου. Νεκροί και οι τέσσερις αεροπειρατές.

1995…. Κρίση των Ιμίων: Το Λιμεναρχείο Καλύμνου ενημερώνει το Υπουργείο Εξωτερικών και αυτό με τη σειρά του το Τουρκικό Υπουργείο Εξωτερικών ότι αν δεν παρέμβει ρυμουλκό, το τουρκικό πλοίο που προσάραξε σε αβαθή ύδατα κοντά στην Ανατολική Ίμια θα κινδυνεύσει.

    …. Την ίδια μέρα ο νικητής των βουλευτικών εκλογών στην Τουρκία και πρόεδρος του Iσλαμικού Κόμματος της Ευημερίας, Νετζμετίν Ερμπακάν, ζητά από τον πρόεδρο Ντεμιρέλ την εντολή σχηματισμού κυβέρνησης.

1996…. Η Συνθήκη για την καταπολέμηση της ερημοποίησης τίθεται σε ισχύ από τον ΟΗΕ.

      …. Την ίδια μέρα πραγματοποιείται η μεγαλύτερη απεργία στην ιστορία της Νότιας Κορέας. Συμμετέχουν 1,2 εκατομμύρια εργαζόμενοι στο τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας.

2003…. Ισχυρός σεισμός μεγέθους 6,6 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ ισοπεδώνει την ιστορική πόλη Μπαμ του Νοτίου Ιράν και προκαλεί το θάνατο 41.000 ανθρώπων.

2004…. Ισχυρότατος σεισμός, μεγέθους 9,3  βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ, σημειώνεται στ’ ανοιχτά της Βόρειας Σουμάτρας. Τα παλιρροϊκά κύματα που ακολουθούν, σαρώνουν τα παράλια της Ινδονησίας, της Ταϊλάνδης, της Μαλαισίας, του Μπαγκλαντές, της Ινδίας, των Μαλδίβων Νήσων, της Σομαλίας και της Τανζανίας, αφήνοντας πίσω τους 230.000 νεκρούς.

Γεννήσεις

Το 1791 γεννήθηκε ο βρετανός μαθηματικός και εφευρέτης, Τσαρλς Μπάμπατζ,

 το 1891 ο αμερικανός συγγραφέας, Χένρι Μίλερ (“Ο τροπικός του Καρκίνου”),

το 1893 ο μεγάλος τιμονιέρης της Κίνας, Μάο Τσε Τουνγκ,

το 1909 η ρωσίδα πρίμα μπαλαρίνα, Γκαλίνα Ουλάνοβα

το 1918 ο πολιτικός και πρωθυπουργός, Γεώργιος Ράλλης.

Θάνατοι

Το 1771 πέθανε ο γάλλος φιλόσοφος, Κλοντ Αντριέν Ελβέτιους, γνωστός στην Ελλάδα και ως Κλαύδιος Αδριανός Ελβέτιος,

το 1890 ο γερμανός αρχαιολόγος, Ερρίκος Σλήμαν,

το 1972 ο 33ος πρόεδρος των ΗΠΑ, Χάρι Τρούμαν,

το 1997 ο φιλόσοφος Κορνήλιος Καστοριάδης, που αποδεχόταν τον Μαρξ και απέρριπτε το μαρξισμό

το 2006 ο 38ος Πρόεδρος των ΗΠΑ, Τζέραλντ Ράντολφ Φορντ, ο μοναδικός μη αιρετός πρόεδρος των ΗΠΑ.

 

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Θεσσαλονίκη: Συνεχίζονται οι έρευνες για τον εντοπισμό του διοικητή της Πυροσβεστικής Άνω Ποροΐων

Άκαρπες παρέμειναν και σήμερα οι έρευνες για την εξαφάνιση του διοικητή του Πυροσβεστικού Κλιμακίου Άνω Ποροΐων, Κωσταντίνου Γκίνη.

Ο 45χρονος αγνοείται από το πρωί της Τρίτης, καθώς έφυγε από το σπίτι που διαμένει με τη σύζυγο και τα παιδιά του και έκτοτε αναζητείται. Άφησε στο σπίτι του τα προσωπικά του αντικείμενα, το κινητό του τηλέφωνο και το πορτοφόλι του, όμως έφυγε με το αυτοκίνητο του.
Κλιμάκιο της Πολιτικής Προστασίας του Δήμου Σιντικής, Πυροσβεστική, Αστυνομία, μέλη των εθελοντικών ομάδων της ΕΠΟΜΕΑ, του ΟΦΚΑΘ και του Κυνηγετικού Συλλόγου Ροδόπολης έψαξαν και σήμερα σε όλα δύσβατα σημεία. Το έργο βοήθησαν και drones.
Υπενθυμίζεται πως για την εξαφάνιση του 45χρονου έχει ενεργοποιηθεί το Silver Alert.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Νησέλι Ημαθίας: Ένας νεκρός και τέσσερις τραυματίες σε τροχαίο στο Νησέλλι Ημαθίας

Θανατηφόρο τροχαίο σημειώθηκε σήμερα περίπου στις 05:50 το πρωί στο Νησέλλι Ημαθίας, όταν Ι.Χ. επιβατικό όχημα που οδηγούσε 22χρονος συγκρούστηκε με όχημα 24χρονου.

Όπως τονίζεται σε σημερινή σχετική ανακοίνωση της αστυνομίας, από τη σύγκρουση ο 22χρονος οδηγός τραυματίστηκε θανάσιμα, ενώ τραυματίστηκε και ένας 20χρονος που επέβαινε στο ίδιο όχημα. Στο δεύτερο όχημα τραυματίστηκαν ο 24χρονος οδηγός, ένας 60χρονος και μια 67χρονη.
Για τα ακριβή αίτια του δυστυχήματος διενεργείται προανάκριση από το Αστυνομικό Τμήμα Αλεξάνδρειας.
ΑΠΕ-ΜΠΕ

Το Ισραήλ καταδικάζει την έκκληση 14 χωρών να σταματήσει την επέκταση οικισμών στην κατεχόμενη Δυτική Όχθη

Το Ισραήλ απέρριψε την έκκληση 14 χωρών να σταματήσει την επέκταση των εβραϊκών οικισμών στην κατεχόμενη Δυτική Όχθη, λέγοντας ότι είναι «ηθικά λανθασμένη».

«Ξένες κυβερνήσεις δεν θα περιορίσουν το δικαίωμα των Εβραίων να ζουν στη γη του Ισραήλ και κάθε έκκληση αυτού του είδους είναι ηθικά λανθασμένη», δήλωσε ο υπουργός Εξωτερικών Γκίντεον Σάαρ σε ανάρτησή του στο Χ το βράδυ της Τετάρτης προς Πέμπτη.
Δεκατέσσερις χώρες, μεταξύ των οποίων η Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, ο Καναδάς και η Ιαπωνία, καταδίκασαν χθες την πρόσφατη έγκριση για τη δημιουργία νέων οικισμών στη Δυτική Όχθη, καλώντας το Ισραήλ να «σταματήσει την επέκταση των οικισμών».

ΑΠΕ-ΜΠΕ