Πιο βαθιά στην παγίδα των τεκμηρίων διαβίωσης μπαίνουν ακόμη και οι άνεργοι με τη μείωση του αφορολόγητου ορίου στην περιοχή των 6.000 ευρώ. Τα χρονικά περιθώρια στενεύουν καθώς το αφορολόγητο όριο θα βρεθεί στο επίκεντρο της διαπραγμάτευσης ανάμεσα στον υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο και τους δανειστές.
Τα υψηλά τεκμαρτά εισοδήματα αποτελούν πονοκέφαλο για χιλιάδες φορολογούμενους με πενιχρά εισοδήματα, οι οποίοι θα κληθούν να πληρώσουν ακόμη περισσότερους φόρους, μετά την περαιτέρω μείωση του αφορολόγητου.
Είναι χαρακτηριστικό ότι άνεργος, παντρεμένος με ένα παιδί, ο οποίος μένει σε ένα σπίτι 60 τ.μ. και έχει ένα αυτοκίνητο 1.500 κ. εκ., μοντέλο του 2014, πληρώνει σήμερα 272 ευρώ σε φόρους, ενώ με τη μείωση του αφορολόγητου ορίου στα 5.000 ευρώ θα καταβάλει 1.122 ευρώ. Δηλαδή θα έχει μια επιβάρυνση της τάξης των 850 ευρώ. Αντίστοιχα άγαμος με ετήσια εισοδήματα 4.000 ευρώ, με ένα σπίτι 40 τ.μ. και ένα αυτοκίνητο 1.200 κ. εκ. πενταετίας δεν πληρώνει καθόλου φόρους σήμερα ενώ με τη μείωση του αφορολόγητου όριου στις 6.000 ευρώ θα κληθεί να καταβάλει 572 ευρώ.
Μάλιστα, τα όρια των τεκμηρίων δεν έχουν αλλάξει από το 2010 μέχρι σήμερα, όταν τότε, δηλαδή στην αρχής της κρίσης, το αφορολόγητο ήταν 12.000 ευρώ. Για αυτό τον λόγο πρέπει τα αντικειμενικά κριτήρια διαβίωσης να μειωθούν ανάλογα με το αφορολόγητο. Εάν το αφορολόγητο όριο μειωθεί στα 6.000 ευρώ, η πλειοψηφία των Ελλήνων που έχουν ένα μικρό εισόδημα και διαμένουν σε ένα ιδιόκτητο σπίτι, το οποίο τους έχει παραχωρηθεί δωρεάν από τους γονείς τους θα κληθούν να πληρώσουν φόρους.
Αξίζει αν σημειωθεί ότι τα τεκμήρια διαβίωσης είναι τα ελάχιστα ποσά, τα οποία πρέπει να καταβάλλουν κάθε χρόνο οι φορολογούμενοι για να συντηρούν τις κατοικίες τους, τα αυτοκίνητά τους, να καλύπτουν τις προσωπικές τους ανάγκες διαβίωσης και άλλα.
Για παράδειγμα η αντικειμενική δαπάνη για κύρια κατοικία έως 80 τ.μ. είναι 40 ευρώ το τ.μ., για σπίτια από 81 έως 120 τ.μ. είναι 65 ευρώ το τ.μ. και για κατοικίες από 301 τ.μ. και άνω είναι 400 ευρώ το τ.μ.
Αντίστοιχα για τα αυτοκίνητα η αντικειμενική δαπάνη για αυτοκίνητα έως 1.200 ευρώ ορίζεται στα 4.000 ευρώ ενώ για αυτοκίνητα από 1.201 έως 2.000 κ. εκατ. προστίθενται 600 ευρώ ανά 100 κ. εκατ.
Σε ότι αφορά το αφορολόγητο, κάθε 1.000 ευρώ που μειώνονται το αφορολόγητο όριο, αυξάνεται ο φόρος κατά 220 ευρώ. Γεγονός που σημαίνει ότι εάν το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο επιμείνει στη μείωση του αφορολόγητου ορίου, τότε θα επιβαρυνθούν δυσβάστακτα χιλιάδες φορολογούμενοι.