ΑΠΕ-ΜΠΕ-
Σε πτωτική τροχιά κινείται τα τελευταία χρόνια η αγορά στις χειμερινές εκπτώσεις σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, που με αφορμή την εκκίνησή τους, στις 9 Ιανουαρίου 2017 ενημερώνει σχετικά τα μέλη της.
Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ που επικαλείται η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας, ο τζίρος το 2016 διαμορφώθηκε στα 5,39 δισ. ευρώ από τα 8,83 δισ. ευρώ που ήταν το 2008 ενώ σε σχέση με το 2015 η πτώση, πέρυσι, ήταν στο -5,1%. Συνολικά η ΕΣΕΕ υπολογίζει ότι πάνω από 3,4 δισ. ευρώ χάθηκαν λόγω της μείωσης της ζήτησης.
Κατά τα λοιπά, η ΕΣΕΕ ενημερώνει για τις χειμερινές εκπτώσεις του 2017, τον καθορισμό της πρώτης Κυριακής των εκπτώσεων και τη νέα υποχρέωση των εμπορικών καταστημάτων για αποδοχή μέσων πληρωμής με κάρτα.
Σύμφωνα με το άρθρο 15 του νόμου 4177/2013, οι χειμερινές εκπτώσεις για το 2017 θα αρχίσουν τη Δευτέρα, 9 Ιανουαρίου και θα λήξουν την Τρίτη, 28 Φεβρουαρίου 2017. Επίσης, υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με τον ίδιο νόμο, τα καταστήματα μπορούν να ανοίξουν προαιρετικά την πρώτη Κυριακή κατά την έναρξη της χρονικής περιόδου των εκπτώσεων, ήτοι την Κυριακή, 15 Ιανουαρίου 2017.
Κατά τη διενέργεια των εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης. Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, η επίδειξη του παρεχόμενου ποσοστού έκπτωσης επιβάλλεται, οπότε θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία, ενώ στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού («από …. % έως …. %»). Σε κάθε άλλη περίπτωση θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό. Ο τρόπος με τον οποίο υπολογίζεται και προβάλλεται η μειωμένη τιμή, πρέπει να ανταποκρίνεται στην αλήθεια και να μην είναι ανακριβής.
Οι καταστηματάρχες θα πρέπει, σε περίπτωση ελέγχου, να είναι σε θέση να αποδείξουν, ότι η παλαιά τιμή πώλησης που αναγράφεται στην πινακίδα, ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Κατά τη διενέργεια των τακτικών εκπτώσεων, απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή από τους συναδέλφους, γιατί οι κυρώσεις είναι αυστηρές και δεν επιτρέπεται να επιβάλλονται λόγω λάθους. Γενικά, στους παραβάτες των διατάξεων περί εκπτώσεων επιβάλλεται πρόστιμο ποσού ίσου με το 0,5% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο των 5.000 ευρώ. Σε περίπτωση που επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα 5 ετών, το πρόστιμο αυξάνεται στο 3% του ετήσιου κύκλου εργασιών της συγκεκριμένης επιχείρησης. Ειδικότερα, για την περίπτωση που οι εκπτώσεις είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές ως προς το ποσοστό τους, ως προς την ακρίβεια των αναγραφόμενων τιμών ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων με έκπτωση προϊόντων ή όταν ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση, επιβάλλεται πρόστιμο ποσού ίσο με το 1% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο από 10.000 ευρώ, ανάλογα με τη βαρύτητα και τη συχνότητα της παράβασης. Σε περίπτωση που επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα 5 ετών, το πρόστιμο αυξάνεται στο 3% του ετήσιου κύκλου εργασιών της συγκεκριμένης επιχείρησης. Αρμόδια αρχή για την επιβολή των προστίμων είναι ο γενικός γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης («κρατικός περιφερειάρχης»), όπου διαπιστώνεται η παράβαση.
Σημειώνεται ότι από φέτος με τον ν. 4446/2016 (ΦΕΚ Α 240/22.12.2016) καθιερώνεται και η υποχρεωτική αποδοχή ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής, σε ορισμένους κλάδους αρχικά και σταδιακά στο σύνολο των επιχειρήσεων. Συγκεκριμένα, προβλέπεται μεταξύ άλλων ότι θα καθοριστούν με ΚΥΑ των Υπουργών Οικονομίας, Ανάπτυξης και Οικονομικών, οι υπόχρεοι συμμόρφωσης βάσει των κύριων ΚΑΔ, καθώς και η προθεσμία συμμόρφωσής τους ( των υπόχρεων), οι διαδικασίες και τα δεδομένα παρακολούθησης των τηρούμενων Επαγγελματικών Λογαριασμών στους Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών του ν.3862/2010 καθώς και οι κυρώσεις που θα επιβάλλονται σε περίπτωση μη συμμόρφωσης.
Με τον ίδιο νόμο, θεσπίζεται το πλαίσιο για την υποχρέωση ενημέρωσης των δικαιωμάτων των καταναλωτών μεταξύ αυτών και των επιχειρήσεων, αναφορικά με την αποδοχή καρτών και τη διενέργεια ηλεκτρονικών συναλλαγών και καθορίζεται το πλαίσιο προσφυγής των καταναλωτών στις αρμόδιες αρχές στις περιπτώσεις παραβάσεων από τις επιχειρήσεις. Συγκεκριμένα, με το άρθρο 66 του ίδιου νόμου 4446/2016 προβλέπεται μεταξύ άλλων ότι οι επιχειρήσεις που αποδέχονται ηλεκτρονικές πληρωμές υποχρεούνται από την 1 Φεβρουαρίου του 2017 να ενημερώνουν τους καταναλωτές σχετικά με την αποδοχή καρτών και ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής, με σαφή τρόπο που να μην επιδέχεται παρερμηνείας και με αναγραφή ευκρινώς της πληροφορίας αυτής στην είσοδο του καταστήματος και στο ταμείο καθώς και ότι σε όσους παραβαίνουν την υποχρέωση αυτή, θα επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο ύψους χιλίων (1.000) ευρώ.
Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Βασίλης Κορκίδης δήλωσε σχετικά: «…Καθ’ όλη τη διάρκεια της κρίσης που πλήττει τη χώρα σχεδόν οχτώ χρόνια τώρα, ο επιχειρηματικός κόσμος διέρχεται καθημερινά από ισχυρές δοκιμασίες επιβίωσης. Είναι πλέον σαφές ότι τα προβλήματα που υπάρχουν στην οικονομική ζωή της χώρας δεν αφήνουν ανεπηρέαστη την αγορά, κάτι που επιβεβαιώνεται και διαχρονικά από την εξέλιξη του τζίρου των επιχειρήσεων. Στο αρνητικό κλίμα οικονομικής ανασφάλειας, με την ανοικτή διαπραγμάτευση, η αγορά φαίνεται να πληρώνει σε καθημερινή βάση ακριβά το κόστος όλων αυτών, αφού το διαθέσιμο εισόδημα και το ποσοστό αποταμίευσης των νοικοκυριών μειώνονται συνεχώς. Ακόμα και στις εκπτωτικές και εορταστικές περιόδους, που παραδοσιακά αποτελούν περιόδους σχετικής ανάκαμψης της οικονομίας, δεν φαίνεται να σημειώνεται θετική εξέλιξη στον τζίρο των επιχειρήσεων. Ευελπιστώ μάλιστα τα αποτελέσματα της εορταστικής αγοράς να μην είναι «μάντης κακών» για την αγοραστική κίνηση των φετινών χειμερινών εκπτώσεων. Η διαχρονική αρνητική εξέλιξη του τζίρου σε καταστήματα λιανικής κατά την περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων σε απόλυτους αριθμούς από το 2008 (όπου κυμαινόταν στα 8,3 δις ευρώ) σημειώνει διαρκή μείωση, με την κορύφωσή της το 2013 (στα 5,89 δις ευρώ), ενώ το 2016 σε μια εκτίμηση μετά βίας έφτασε τα 5,4 δις ευρώ, σημειώνοντας απώλειες περίπου 5% σε σχέση με το 2015.
Ας ελπίσουμε ότι τουλάχιστον το 2017, θα σταματήσει αυτή η πτωτική πορεία και η εκπτωτική αγορά Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου θα σταθεροποιηθεί τουλάχιστον στα περυσινά επίπεδα. Η εμπορική δραστηριότητα με την πάροδο του χρόνου πλήττεται άμεσα, με την υπερφορολόγηση, τα λουκέτα, τη μείωση της κατανάλωσης και την έλλειψη ρευστότητας, παράγοντες οι οποίοι εξουθενώνουν όλο και περισσότερο τις ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Όμοια εικόνα όσον αφορά την εξέλιξη του τζίρου των καταστημάτων, αναμένεται και κατά τη διάρκεια των χειμερινών εκπτώσεων του 2017, όπου όπως δείχνει η μέχρι σήμερα κατάσταση, αναμένεται να σημειωθούν επίσης απώλειες, σε σχέση με πέρυσι. Οι εμπορικές επιχειρήσεις πλέον δραστηριοποιούνται με αίσθημα ευθύνης απέναντι στους καταναλωτές-πελάτες τους, ώστε να παραμείνουν ζωντανές. Ελπίζουμε και η πολιτεία πλέον να αντιληφθεί ότι είμαστε σύμμαχοι στην προσπάθεια για επιστροφή στη κανονικότητα και να στηρίξει τις ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις ανάλογα.
Η ΕΣΕΕ έχει ήδη ενημερώσει τις Ομοσπονδίες και τους Εμπορικούς Συλλόγους της Χώρας, ώστε με τη σειρά τους να ενημερώσουν έγκαιρα τα μέλη και όλες τις εμπορικές επιχειρήσεις της περιοχής τους για οποιαδήποτε περαιτέρω διευκρίνιση που αφορά στις φετινές χειμερινές εκπτώσεις. Εύχομαι σε όλους τους εμπόρους, καλή χρονιά και καλές δουλειές όλη τη περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων του 2017…»