Ομιλία του βουλευτή Σερρών Κωνσταντίνου Μπούμπα στην Διαρκούς Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου με θέμα ημερήσιας διάταξης την επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών «Αναδιάρθρωση σιδηροδρομικού τομέα και ενίσχυση ρυθμιστικών φορέων μεταφορών».
Κύριοι του Υπουργείου, κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι. Βέβαια στη κατ’ άρθρο θα έχουμε την ευκαιρία να συζητήσουμε διεξοδικά στις επόμενες Επιτροπές αλλά ο χρόνος δεν είναι κατάλληλος. Λίγο πριν εκπνεύσει αυτή η χρονιά, όπου κατατίθεται ο ετήσιος Κρατικός Προϋπολογισμός που είναι μια ύψιστη κοινοβουλευτική ευθύνη και πρέπει να τοποθετηθούν οι Βουλευτές όλων των κομμάτων, αντιλαμβάνεστε το επόμενο τριήμερο τετραήμερο, θα μπορούσε το συγκεκριμένο νομοσχέδιο να έρθει με ηρεμία, με πραότητα, με σκέψη τους επόμενους μήνες της επόμενης χρονιάς. Διότι και οι εκλογές έγιναν υπό τη σκιά της τραγωδίας των Τεμπών και είναι ένα πολύ σημαντικό νομοσχέδιο για το τί σιδηρόδρομο θέλουμε να έχουμε στην Ελλάδα για τις επόμενες γενεές για να μη θρηνήσουμε και πάλι νέους ανθρώπους.
Πριν πάω σε αυτές τις σκέψεις που έχουμε ως Ελληνική Λύση, για να βοηθήσω λίγο και τους φορείς γιατί ξέρω ότι πιέζει ο χρόνος, -γι’ αυτό λέμε ότι δεν είναι η κατάλληλη χρονική στιγμή για να συζητηθεί ένα τέτοιο νομοσχέδιο στα τέλη της χρονιάς- για παράδειγμα, εκεί που λέμε, κυρία Πρόεδρε, για το Σωματείο Εργαζομένων στους Σιδηροδρόμους, διαβάζω μια συνέντευξη του Προέδρου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών , του κ. Γιάννη Ντίτσα. Θα μπορούσε να είναι εδώ στην Επιτροπή για να μας καταθέσει την άποψή του, διότι έχει και την εμπειρία και τις γνώσεις, όπως πολύ σημαντική και η συνέντευξη του πρώην Προέδρου Μηχανοδηγών του Κώστα Γενηδούνια.
Ιωάννα Τσιαπαρίκου, Πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, εδώ, στην Εξεταστική Επιτροπή, σημαντικό πρόσωπο, διότι είχε πει ότι «εμείς έχουμε μόνο το διαδικαστικό κομμάτι. Δεν έχουμε καμία σχέση με το υλικό». Άρα, λοιπόν, για ποια αναβάθμιση της ΡΑΣ μπορούμε να μιλήσουμε όταν δεν υπάρχει αρμοδιότητα σε ό,τι αφορά το υλικό παρά μόνο διαδικαστικό χαρακτήρα, όπως κατέθεσε η Πρόεδρος η κυρία Ιωάννα Τσιαπαρίκου, στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής;
Για να ολοκληρώσω με τους φορείς, εγώ σας θέτω προβληματισμό στα πρόσωπα τα οποία μπορούν να είναι πρόσωπα που κατέχουν νευραλγικές θέσεις και θα μπορούσαν να ακούσουμε την άποψή τους. Όταν μιλάμε για παράταση συμβάσεων διαχείρισης γεωθερμικούπεδίου, ο κ. ΓιώργοςΑποστολόπουλος, Καθηγητής στο Μετσόβιο Πανεπιστήμιο ο οποίος έχει κάνει έρευνα περί του γεωθερμικού πεδίου στη Λέσβο. Απόστολος Αρβανίτης Προϊστάμενος Τμήματος Γεωθερμίας και Ιαματικών Φυσικών Πόρων του ΕΑΓΜΕ για το γεωθερμικό πεδίοΛιθοτόπου Σερρών, από όπου είμαι και Βουλευτής του νομού Σερρών και το ξέρω πολύ καλά το ζήτημα- δεν μπορούν να κληθούν όλοι βάζω τα πρόσωπα- Δημάρχους Ηράκλειας, κ. Κλεάνθης Κοτσακιαχίδης, ο οποίος μιλάει με βάση την υπουργική απόφαση για την αξιοποίησή του γεωθερμικού πεδίου στην περιοχή, υπάρχει και ο Σάββας Μιχαηλίδης Δήμαρχος Νέστου Χρυσούπολη Καβάλας ο οποίος έχει κάνει μια πολύ καλή δουλειά σε ό, τι αφορά τα θερμοκήπια.
Γιατί το λέω αυτό; Διότι για το θέμα της γεωθερμίας μια και εμπεριέχεται μέσα σε αυτό, ξέρετε, είναι ένας πεπαλαιωμένος νόμος. Όπου η γεωθερμία δεν θεωρείται ΑΠΕ, θεωρείται μεταλλευτική δραστηριότητα, δηλαδή, κάποιος θα πρέπει να αποταθεί στο Ινστιτούτο Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών για να κάνει μια γεώτρηση, έστω κι αν αρτεσιανή, αυτά πρέπει να αλλάξουν. Αν θέλουμε να μιλάμε ότι μπορεί να συμβάλλει και στον ιαματικό τουρισμό αλλά, κυρίως, στον αγροτικό τομέα η γεωθερμία μία κάθετη οργανωμένη παραγωγή θερμοκηπίων. Το θέτω, γι’ αυτό βάζουμε και αυτά τα πρόσωπα τα οποία θα μπορούσαν να πουν την άποψή τους διότι είναι και επαΐοντες επί του ζητήματος.
Πάμε λίγο τώρα στο νομοσχέδιο που μιλάει για τον εκσυγχρονισμό. Ξέρετε αν ανατρέξουμε στην ιστορία, τρία είναι τα σιδηροδρομικά ατυχήματα που σηματοδότησαν την ιστορία των σιδηροδρόμων. Το ένα είναι στο Δερβένι Κορινθίας, από όπου κατάγεστε και εσείς κυρία Πρόεδρε, που έγινε το 1968. Το δεύτερο πανομοιότυπο ατύχημα με τα Τέμπη είναι αυτό που έγινε στο Δοξαρά Λάρισας το 1972. Το πρώτο 34 νεκρούς, το δεύτερο 21 νεκρούς και το τρίτο, δυστυχώς, μετά από μισό αιώνα με 57 νεκρούς.
Αν δούμε κυρίως το δεύτερο ατύχημα που είναι πανομοιότυπο με δύο αμαξοστοιχίες, δύο τότε επιβατικές αμαξοστοιχίες, δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα σχεδόν. Αν δηλαδή ο ιστορικός του μέλλοντος το αναλύσει ή «που τρίζουν τα κόκαλα» των νεκρών του ‘72 δεν έχει αλλάξει τίποτα. Μισό αιώνα μετά! Αντιλαμβάνεστε, γιατί τραγωδία μιλάμε,για τι ολιγωρία μιλάμε πάνω στο θέμα της ασφάλειας των σιδηροδρόμων εν Ελλάδι;
Δηλαδή, θα βγουν οι νεκροί του ’72 ή του’68 για να συναντήσουν δυστυχώς τις ψυχές τις περσινές και θα είναι το ίδιο, με κάτι ραδιοτηλέφωνα και τότε που ακόμη υπάρχουν στον ΟΣΕ.
Τώρα, απ’ όλο αυτό το σχέδιο το οποίο συζητάμε όταν κόβουμε την Ελλάδα πραγματικά και αφήνουμε περιοχές όπως είναι η Κεντρική,Ανατολική Μακεδονία και η Θράκη τόσους μήνες χωρίς τρένα, εκεί οι κάτοικοι αισθάνονται παραμελημένοι. Όπως, βέβαια, και λόγω της κακοκαιρίας που έγινε στη Θεσσαλία του Daniel κλπ. το καταλαβαίνουμε.Αλλά εδώ μιλάμε για τραγικά λάθη.
Εάν δούμε τα στατιστικά μιλάμε σήμερα ότι οι ισόπεδες διαβάσεις είναι 741 στον αριθμό, έχουν μειωθεί κατάντη, αλλά μιλάμε αυτή τη στιγμή για 292 αφύλακτες διαβάσεις, όχι «ιρλανδικού τύπου», αφύλακτες, διότι δεν υπάρχει προσωπικό. Στον δε Έβρο, που με κάποιους συναδέλφους δημοσιογράφους μίλησα, μιλάμε για 38 αφύλακτες διαβάσεις που δόθηκε η φύλαξή τους φασόν σε μία ιδιωτική σεκιούριτι και δεν έχει υλοποιηθεί.
Επιπλέον, είναι και το κόστος. Φανταστείτε ότι τα κόμιστρα των λεωφορείων από 2 εκατομμύρια και κάτι ανήλθαν στα 6 εκατομμύρια, διότι δεν έχουμε σιδηρόδρομο σε αυτές τις περιοχές και σε αυτά τα γεωγραφικά διαμερίσματα.Αλλά το τρελό, χώρια το ότι έπρεπε να είναι αναβαθμισμένο στην Ελλάδα και εκσυγχρονισμένο κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα, στον Έβρο και στην Μακεδονία είναι αποκομμένο το δρομολόγιο Ορμένιο-Ξάνθη-Αλεξανδρούπολη.
Αφύλακτες διαβάσεις,ελλοχεύει ο κίνδυνος ατυχημάτων. Δεν είναι ξέρετε μόνο ένα πολύνεκρο ατύχημα το οποίο προκαλεί ενδιαφέρον, όπως είναι τα τρία κομβικά ατυχήματα στην ιστορία και στο διάβα του χρόνου. Υπάρχουν και τα μεμονωμένα ατυχήματα που αν μαζέψουμε είναι αρκετοί οι νεκροί.Ξεπερνούν τους 200 τα τελευταία χρόνια.Απλά, όταν είναι μαζικό ένα ατύχημα, μας ταράζει περισσότερο. Αλλά υπάρχουν και στις Σέρρες και στο Άδενδρο και σε πολλές περιοχές που δεν είναι της παρούσης, που είχαμε δύο-τρεις νεκρούς, ο οποίοι πέρασαν, συγγνώμη,«στα ψιλά γράμματα». Γιατί, άλλο να έχεις δύο νεκρούς και άλλο να έχεις 57.Προσελκύει το ενδιαφέρον δυστυχώς.Οι ψυχές που φεύγουν όμως;Και μία ψυχή που φεύγει είναι το ίδιο, δεν αλλάζει η αξία της ψυχής που φεύγει.
Από εκεί και πέρα, εάν έχουμε μια αντιπαράθεση ανάμεσα στην ιταλική εταιρεία, τηνHellenicTrain, που χρωστάει λέει το κράτος για τις άγονες γραμμές και από τη δική της πλευρά ότι οι Ιταλοί χρωστούν 100 εκατομμύρια στον ΟΣΕ που το αμφισβητούν, εκεί θα μπούμε σε μια διελκυστίνδα και σε μια αντιπαράθεση η οποία δεν έχει νόημα.
Εδώ πρέπει να αλλάξουν άρδην πάρα πολλά πράγματα. Δεν μπορεί σήμερα να καταγγέλλουν οι μηχανοδηγοί ότι δεν γίνεται κλάδεμα δέντρων και ελλοχεύει ο κίνδυνος ατυχημάτων στις σιδηροδρομικές διαβάσεις.Δεν μπορεί να ακούγεται σήμερα μέσα από δημοσιεύματα ότι είτε τοFrecciabianca είτε το Frecciargento, αυτό το ασημένιο βέλος κατά τα ιταλικά πρότυπα και τα τρένα Pendolino, όπου στην Ελβετία παίρνουν εύκολα φωτιά, τα λεγόμενα «τρένα των Άλπεων», τα οποία δεν ήταν ενδεδειγμένα.
Δεν μπορεί σήμερα να έχει αυξηθεί ο χρόνος Αθήνας-Θεσσαλονίκης αντί τις τέσσερις ώρες σε πέντε ώρες και κάτι, γιατί για λόγους ασφαλείας θα πρέπει η ταχύτητα να είναι μικρότερη στις υπάρχουσες σιδηροδρομικές γραμμές.Δηλαδή, από τη μία, πήραμε τρένα, από την άλλη,όμως, οι ράγες δεν ήταν οι κατάλληλες και οι ενδεδειγμένες για να κινηθούν αυτά τα τρένα.
Βλέπουμε, λοιπόν, ότι η προσπάθεια θα είναι «Σισύφειος» για μία ακόμη φορά και θα ξαναγυρίσουμε πάλι στα αρχικά στάδια. Διότι με συγχωνεύσεις δεν επιλύεται το πρόβλημα και δεν είναι η «πανάκεια» για έναν σύγχρονο σιδηρόδρομο στη χώρα.Είναι βαθύτερο το ζήτημα, θα πρέπει να ενσκήψουμε πραγματικά με πολύ μεγαλύτερη σοβαρότητα μια μεγάλη διαβούλευση από όλους τους αρμόδιους φορείς.
Συνεχίζονται οι βανδαλισμοί, οι κλοπές και οι λεηλασίες σε ό,τι αφορά το υλικό των σιδηροδρόμων. Γίνεται πάρτι και έχει γίνει πάρτι με πολλά χρήματα τα οποία δαπανήθηκαν και μετά λεηλατήθηκαν, είναι γνωστά όλα αυτά τα ζητήματα, κι αντί να έχουμε έναν σιδηρόδρομο, που δεν είχαμε σχεδόν ποτέ από την εποχή του Χαρίλαου Τρικούπη για να λέμε την αλήθεια, ο οποίος θα μπορούσε να συνδράμει τα μάλα σε ό,τι αφορά τη διαχείριση και των επιβατών, αλλά και των εμπορικών προϊόντων καινα μειώσει κατά πολύ το κόστος που σήμερα είναι δυσβάσταχτο λόγω και των πολλών διοδίων και των ακριβών καυσίμων.
Αυτό έχει ως συνέπεια ένα προϊόν να παίρνει την ανιούσα στην τιμή για τον καταναλωτή, όπου ο σιδηρόδρομος θα μπορούσε πραγματικά να είναι υπέρ και των λαϊκών στρωμάτων στις μετακινήσεις, αλλά και να μειώσει τις τιμές των εμπορικών προϊόντων και να ρίξει το κόστος και φορτοεκφόρτωσης και μεταφοράς.
Δυστυχώς, απ’ ότι φαίνεται από την τραγωδία των Τεμπών δεν έχουμε παραδειγματιστεί για να σκύψουμε περισσότερο στο πρόβλημα και πάμε να το λύσουμε κυρίως διαδικαστικά σε ό,τι αφορά με τις συγχωνεύσεις, είτε της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, είτε του ΟΣΕ και πάει λέγοντας.
Αυτό που ενδιαφέρει τον κόσμο είναι να αποκτήσει εκ νέου την εμπιστοσύνη στον σιδηρόδρομο. Δεν θα αποκτηθεί εύκολα. Είναι πληγωμένος ο κόσμος. Έχει βγει το όνομα, δυστυχώς, των σιδηροδρόμων στην Ελλάδα. Θέλει πολύ μεγάλη προσπάθεια. Αλλά όταν έχεις το υπάρχον σιδηροδρομικό δίκτυο, βγάλε τις θεομηνίες, το οποίο είναι πεπαλαιωμένο, όταν έχεις αυτά τα τρένα για τα οποία έχουν ακουστεί πολλάκις, δυστυχώς όχι θετικά σχόλια, για τα λεγόμενα «Pendolino», αυτό το εκκρεμές των Άλπεων. Όταν έχεις, λοιπόν, μία ανοργανωσιά και δεν έχεις ένα οργανόγραμμα ουσιαστικό για εκπαίδευση αν θέλετε και προσωπικού με τις γνωστές ελλείψεις, με τις αφύλακτες διαβάσεις που προαναφέραμε πριν, δεν μπορεί να υπάρχει εμπιστοσύνη στον κόσμο.
Από εκεί και πέρα, θα έχουμε την ευκαιρία να τοποθετηθούμε κατ’ άρθρο σε αυτά τα οποία έχουμε επισημάνει. Έχουμε βέβαια και τις άλλες ρυθμίσεις, όπως ξεχωρίζουν οι διατάξεις για το κτίριο της οδού Αρκαδίας 4 στους Αμπελόκηπους που υπέστη ζημιές. Σε περίπτωση μη υπαγωγής επιλαμβάνεται μικτό κλιμάκιο, λέτε, ελέγχου αυθαιρέτων κατασκευών και αυθαίρετων αλλαγών χρήσεων και επιβάλλονται οι προβλεπόμενες κυρώσεις. Θα τα δούμε όλα αυτά.
Έχουμε αρχικά που προβλέπεται η ετήσια παράταση των μισθώσεων των χειμερινών και θερινών κινηματογράφων, αλλά και σε αυτό το οποίο αναφέρθηκα πριν, για την παράταση της διάρκειας των συμβάσεων μίσθωσης δικαιωμάτων έρευνας και διαχείρισης του γεωθερμικού πεδίου υψηλής θερμοκρασίας, του άρθρου 30 του νόμου 4342/2015. Πολύ σημαντικό θέμα η γεωθερμία, η οποία μπορεί να συμβάλει πάρα πολύ στην ανάπτυξη και στον παραγωγικό ιστό και χαρακτήρα στον πρωτογενή τομέα.
Ο ορισμός της αδιαφάνειας σε ό,τι αφορά τις προσλήψεις στις Ανεξάρτητες Αρχές ξεχωρίζουν. Οι παρατάσεις των συμβάσεων ορισμένου χρόνου στο Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου και στην Ελεγχόμενη Δομή Προσωρινής Φιλοξενίας Αιτούντων Άσυλο Πύργου, αλλά και των δεκατεσσάρων μετακλητών του Υπουργείου. Σε αυτό να τονίσουμε ότι πάνω από 4 εκατομμύρια ευρώ είναι το ετήσιο κόστος μόνο για το συγκεκριμένο προσωπικό, αυτά και πολλά άλλα που πληρώνουν οι Έλληνες φορολογούμενοι πολίτες για την παροχή υπηρεσιών προς πάσης φύσεως σε ό,τι αφορά μετανάστες αλλά και παράνομους τις οποίες τις σταχυολογούμε, αλλά και τις αναλύουμε.
Από εκεί και πέρα, μπαίνουμε και σε άλλα, όπως η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία Α.Ε., η ΕΑΒ Α.Ε., που εξακολουθεί να εξαιρείται από την υποχρέωση προσκόμισης αποδεικτικού φορολογικής ενημερότητας και ασφαλιστικής ενημερότητας για χρέη προς το δημόσιο και απολαμβάνει αυξημένου ποσοστού μη παρακράτησης και συμψηφισμού των απαιτήσεων. Είναι απλές ανάσες αυτές. Δεν είναι η πανάκεια για να κρατήσουμε ζωντανή πραγματικά την ΕΑΒ που, αυτή δυστυχώς η βαριά μας βιομηχανία η οποία προσέφερε αρκετά με τα ελληνικά μυαλά, τα οποία είναι fullbrain αυτά τα μυαλά τα οποία μεταναστεύουν και έπρεπε να είναι στη χώρα, έχει κάνει κατασκευές όπως το ραντάρ ΤΗΛΕΜΑΧΟΣ όχι μόνο για την κάλυψη των ιδίων αναγκών, αλλά ακόμη και με πρόσημο εξαγωγές.
Είναι όλα αυτά τα οποία μας προβληματίζουν, κύριε Υπουργέ, πραγματικά, διότι και διαβούλευση χρειάζεται το συγκεκριμένο νομοσχέδιο και χρόνος χρειάζεται, γιατί πρέπει να γίνουν βαθιές τομές. Δεν είναι απλά να πάμε να συγχωνεύσουμε και να μειώσουμε το κόστος στις εταιρείες αυτές. Πρέπει να υπάρχει έλεγχος του υλικού πέρα από την καταγραφή. Οι διαγωνισμοί να είναι όπως πρέπει για να έχουμε το ενδεδειγμένο υλικό, είτε αφορά τρένα, είτε αφορά σιδηροδρομικές γραμμές και όλα αυτά τα αναλώσιμα συντήρησης. Σε ό,τι αφορά το προσωπικό, πρέπει να υπάρχει ένα συγκεκριμένο οργανόγραμμα πρόσληψης ειδικοτήτων που θα μπορέσουν να πληρωθούν αυτές οι θέσεις για να μην υπάρχουν τα κενά και, εν πάση περιπτώσει, μία στρατηγική, ένα actionplan σε ό,τι αφορά τον σιδηρόδρομο στην Ελλάδα.
Όσο και αν καθυστερήσαμε και δεν είναι της παρούσης για να δούμε για ποιο λόγο έγιναν αυτές οι καθυστερήσεις γιατί κανείς μπορεί να κάνει πολλούς συνειρμούς ξέρετε απέναντι στα υπόλοιπα μέσα μεταφοράς, ήρθε η ώρα και είναι αδήριτη ανάγκη να κάνουμε ένα σιδηρόδρομο όπως αρμόζει αν θέλουμε να λεγόμαστε ισότιμο μέλος της Γηραιάς, της Κομισιόν. Δεν πάει άλλο αυτή η κατάσταση. Έχουμε γίνει ρεζίλι της Γηραιάς σε ότι αφορά το σιδηρόδρομο μας. Δεν νοείται σήμερα να μην έχουμε ένα οργανωμένο σύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο στη χώρα, για τους λόγους που αναφέραμε πριν, αλλά δεν γίνεται να περνάμε μέσα σε ένα τόσο σύντομο χρονικό διάστημα σε μία κοινοβουλευτική περίοδο, η οποία εκπνέει σε λίγες μέρες και αλλάζουμε ημερολογιακά χρονιά και μάλιστα με έναν ετήσιο Κρατικό Προϋπολογισμό που είναι ένα πολύ σοβαρό ζήτημα διεκπεραίωσης και ψήφισης και κατάθεσης προτάσεων – απόψεων, μέσα σε έναν Προϋπολογισμό που σηματοδοτεί το οικονομικό πλάνο της κυβέρνησης αλλά και τις απόψεις των άλλων κομμάτων για την οικονομική διαχείριση της χώρας, να φέρουμε αυτό το νομοσχέδιο.
Για τα άρθρα, θα έχουμε την ευκαιρία να τοποθετηθούμε πιο αναλυτικά στις επόμενες συνεδριάσεις.
Σας ευχαριστώ.