81η ΔΕΘ: Ο «Νάο» μας «συστήνει» την ποντιακή διάλεκτο και την Ακαδημία Ρομποτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας

Μας υποδέχθηκε μιλώντας ποντιακά και μην μπορώντας να κρύψει τον ενθουσιασμό του για τον μεγαλύτερο- σε μήκος και αριθμό συμμετεχόντων -ποντιακό χορό Ομάλ που διεκδίκησε μια θέση στο βιβλίο των Ρεκόρ Γκίνες “κυκλώνοντας” τη ΔΕΘ, χόρεψε υπό τους ήχους της ποντιακής μουσικής: Ο “Νάο”, μια ανθρωπόμορφη ρομποτική κατασκευή που έχει τη μοναδική δυνατότητα της αλληλεπίδρασης με τον άνθρωπο σε ψυχολογικό επίπεδο  παρουσίασε στο ΑΠΕ – ΜΠΕ -“μιλώντας” ποντιακά – το σχολείο διδασκαλίας της ποντιακής διαλέκτου στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας (ΠΑΜΑΚ).

Ο “Νάο”, “παιδί” της Ακαδημίας Ρομποτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, της πρώτης στην Ελλάδα, κάνει υπερήφανους όχι μόνο τους δημιουργούς του,  αλλά και όσους έχουν την ευκαιρία να τον γνωρίσουν, στο ισόγειο του Περιπτέρου 15 στο stand A12b στο χώρο της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης.

pan-mak3Ο “Νάο” διαθέτει ειδικές κάμερες που καταγράφουν τις κινήσεις  και τις εκφράσεις του προσώπου του ανθρώπου, μικρόφωνα που καταγράφουν τη φωνή του και ειδικούς αισθητήρες αφής για να «νιώθει» το άγγιγμά του. Όλες αυτές οι πληροφορίες διοχετεύονται στους επεξεργαστές του ρομπότ, που με ειδικό λογισμικό τις μεταφράζουν σε συναισθήματα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, ο “Νάο” να αντιλαμβάνεται και να αντιδρά ανάλογα, χαμογελώντας ή απαντώντας επίσης μ’ ένα χάδι.

Με το “Νάο” να μιλά ποντιακά, μικρά παιδιά ,αλλά και έφηβοι σταμάτησαν για αρκετή ώρα στο χώρο που φιλοξενείται και ο αντιπρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ποντίων Εκπαιδευτικών Κώστας Ανθόπουλος, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ,, ευχαρίστησε όλους όσους δείχνουν πως με πρωτότυπο και καινοτόμο τρόπο μπορούν να δημιουργηθούν ενδιαφέροντες δραστηριότητες σε σχέση με το πώς μπορεί η ποντιακή διάλεκτος να γίνει πιο προσιτή και ευχάριστη.

Αναφερόμενος στη συμφωνία συνεργασίας του Συνδέσμου με το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, τόνισε ότι προβλέπει – μεταξύ άλλων – την ίδρυση και λειτουργία σχολείου – μέσα στο Πανεπιστήμιο – διδασκαλίας ποντιακής διαλέκτου. Ήδη, έχουν υποβληθεί περίπου 400 αιτήσεις και “πιστεύουμε ότι θα ξεπεράσουμε τα 1000 άτομα”, ανέφερε χαρακτηριστικά.

Η κατάθεση αιτήσεων των ενδιαφερομένων θα ολοκληρωθεί στις 30 Σεπτμεβρίου. Τα μαθήματα θα γίνονται κάθε Δευτέρα ή Τρίτη θα ξεκινήσουν τον Οκτώβριο του 2016 και προβλέπεται να ολοκληρωθούν στις αρχές Ιουνίου 2017. Η διδασκαλία της διαλέκτου προβλέπεται να εμπλουτιστεί με δράσεις όπως εκθέσεις, διαλέξεις, εκδηλώσεις, ενώ θα έχει και ερευνητικό χαρακτήρα δεδομένου ότι, η εμπειρία από τη λειτουργία του σχολείου θα αξιοποιηθεί για το επόμενο βήμα που θα είναι η ίδρυση μεταπτυχιακών σπουδών στην ποντιακή διάλεκτο.

pan-mak2Οι φίλοι του “Νάο”

Μπορεί ο “Νάο” να μαγνήτισε τα βλέμματα των επισκεπτών, όμως δύο “φίλοι” του (ρομποτικές κατασκευές) ντύθηκαν με ”μικρογραφίες” ποντιακών φορεσιών (αντρική και γυναικεία) και έδειξαν τις χορευτικές τους ικανότητες στους ποντιακούς χορούς, προκαλώντας τον ενθουσιασμό του κοινού που έσπευσε να τους δει.

Η Ακαδημία Ρομποτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας

Η Ακαδημία Ρομποτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας είναι η πρώτη Ακαδημία Ρομποτικής στην Ελλάδα. Υπάρχουν προγράμματα για όλες τις ηλικίες με μαθητές από 5 έως 85 χρονών. Το ταξίδι της στο χώρο της Ρομποτικής έχει ξεκινήσει από το 2001. Επιστημονικά υπεύθυνος της Ακαδημίας Ρομποτικής είναι ο Νικόλαος Φαχαντίδης, επίκουρος καθηγητής στην Πληροφορική και Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση, Τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής  στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας.

“Η «Ακαδημία Ρομποτικής» (http://www.robotics.uom.gr/) αποτελεί καινοτομία του Πανεπιστημίου Μακεδονίας στον ελληνικό ακαδημαϊκό χώρο και στη διάρκεια της έως τώρα λειτουργίας της έχει παρουσιάσει πολύπλευρο έργο, τόσο με την ανάπτυξη πρότυπου εκπαιδευτικού υλικού και την οργάνωση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, όσο και με τη υποστηρικτική συμμετοχή της σε δράσεις κοινωνικών φορέων”, δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Φαχαντίδης.

Στόχος και όραμα της ομάδας είναι – υπογράμμισε ο κ. Φαχαντίδης- βάσει των σύγχρονων επιστημονικών πορισμάτων, να αναδειχτεί ο ρόλος της Ρομποτικής ως υποστηρικτικό εργαλείο στο χώρο της εκπαίδευσης και της κοινωνίας, ενώ παράλληλα να υποστηριχθεί ο αναγκαίος προβληματισμός σε θέματα ηθικής και φιλοσοφίας. Να συνεισφέρει ώστε οι τεχνολογίες της Ρομποτικής να διαδοθούν και να αξιοποιηθούν στο ελληνικό σχολείο και γενικότερα σε χώρους τυπικής και άτυπης μάθησης, ως εργαλείο κατάκτησης της γνώσης, προσωπικής ανάπτυξης και κοινωνικής ένταξης, είτε μέσα από τις δράσεις που προσφέρονται στο πανεπιστήμιο είτε μέσα από συμβουλευτικές δράσεις και συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας και φορείς της κοινωνίας”.

Στην ομάδα των διδασκόντων της Ακαδημίας Ρομποτικής συμμετέχουν καθηγητές Πανεπιστημίου, διδάκτορες και υποψήφιοι διδάκτορες, μεταπτυχιακοί φοιτητές, οι οποίοι πλαισιώνονται από καταρτισμένους συνεργάτες. Εξάλλου, τον τελευταίο χρόνο μπήκαν οι βάσεις για τη δημιουργία μίας κοινότητας από άτομα στο χώρο την νέων τεχνολογιών. Ήδη υπάρχουν πολλοί ‘χομπίστες’ αλλά και εκπαιδευτική οι οποίοι συμμετέχουν σε ανοιχτές συζητήσεις και forums που οργανώνονται από την Ακαδημία Ρομποτικής και το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας.

Πρωτοποριακές δράσεις από το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας

pan-mak1Από την πλευρά του, ο Πέτρος Παρλαντίδης Παπαδόπουλος, μηχανικός πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών, υποψήφιος διδάκτορας στο πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας και μέλος της ομάδας της Ακαδημίας Ρομποτικής, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ τόνισε ότι, “στη φετινή ΔΕΘ βρισκόμαστε ως ομάδα του Πανεπιστημίου Μακεδονίας με σκοπό την προώθηση των δράσεών του. Με ένα πολύ διαδραστικό και καινοτόμο τρόπο, αξιοποιώντας την ρομποτική τεχνολογία, παρουσιάζουμε στους επισκέπτες της ΔΕΘ όλα τα πρόγραμμα του Πανεπιστημίου και τις ομάδες που λειτουργούν υπό από την σκέπη του”.

Σύμφωνα με τον ίδιο, μερικές από τις δεκάδες δράσεις του Πανεπιστημίου Μακεδονίας είναι το πρωτοποριακό σύστημα καθοδήγησης τυφλών ατόμων στο εσωτερικό κτιρίων που ανέπτυξε το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, η παρουσίαση του Άυλου Μουσικού Οργάνου του Εργαστηρίου Πολυμέσων, Ασφάλειας και Δικτύωσης του Ιδρύματος, τα επιτεύγματα της Ακαδημίας Ρομποτικής, η έναρξη των μαθημάτων διδασκαλίας της ποντιακής διαλέκτου, τα μεταπτυχιακά και προπτυχιακά προγράμματα, η ευαισθητοποίηση του κοινού σε θέματα περιβάλλοντος με τη συνεργασία της Περιβαλλοντικής Ομάδας του Πανεπιστημίου, οι δράσεις της ομάδας TEDxUniversityofMacedonia, όπως επίσης και η δραστηριότητα των Εκδόσεων του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.

“Παράλληλα, η ομάδα έρευνας και καινοτομίας της Ακαδημίας Ρομποτικής με διακρίσεις σε διεθνές επίπεδο προσκαλέστηκε από την ΔΕΘ για να παρουσιάσει την Daisy.Η Daisy είναι ένα ρομπότ κοινωνικής αρωγής που διακρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση ως η καλύτερη εκπαιδευτική τεχνολογία στην Ευρώπη για το έτος 2015. Τόσο η εκπαιδευτική μέθοδος που ακολουθείται, όσο και η κατασκευή του ρομπότ σχεδιάστηκαν και υλοποιήθηκαν στην Ελλάδα στο πλαίσιο διδακτορικών διατριβών μελών της ομάδας υπό την καθοδήγηση του κ. Φαχαντίδη”, σημείωσε ο ίδιος.

Ευρύκλεια Σοφιανού
ΣΣ: Οι φωτογραφίες παραχωρήθηκαν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ από την Ακαδημία Ρομποτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας

ΑΠΕ-ΜΠΕ

 

Προηγούμενο άρθροΗ εμμηνόπαυση πριν από τα 45 χρόνια, αυξάνει τον κίνδυνο για την καρδιά και για πρόωρο θάνατο
Επόμενο άρθροΤην σταδιακή αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού προτείνει ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Βασίλης Κορκίδης