Η τεχνητή νοημοσύνη βοηθός στη μάθηση: οι ειδικοί προτρέπουν τους μαθητές να υιοθετήσουν νέες προσεγγίσεις
- Σύμφωνα με την έκθεση του British Council Artificial Intelligence and English Language Teaching: Preparing for the future (Τεχνητή Νοημοσύνη και Διδασκαλία Αγγλικών: Προετοιμασία για το μέλλον), οι εκπαιδευτικοί αναφέρουν ότι υπάρχει ξεκάθαρη ανάγκη για μια σειρά συμφωνημένων ορισμών σχετικά με τη χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης στη διδασκαλία αγγλικών.
- Απαραίτητη επίσης είναι μια αλλαγή στη στάση των μαθητών όπου η τεχνητή νοημοσύνη θα παίρνει τη θέση του συνομήλικου, ή ακόμα ενός έξυπνου φίλου και όχι απαραίτητα ενός δασκάλου.
- Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να υποστηρίξει τις ανάγκες των μαθητών για εξάσκηση και ανάπτυξη δεξιοτήτων (γραπτό και προφορικό λόγο), χάρη στο τεράστιο πλεονέκτημά της για άμεση ανατροφοδότηση.
Αθήνα, 2 Οκτωβρίου–. Όσο περισσότερο μιλάμε για τεχνητή νοημοσύνη (AI), τόσο πιο ξεκάθαρα αναγνωρίζουμε την ύπαρξη πολλών διαφορετικών τύπων τεχνολογιών που χρησιμοποιούνται στο πλαίσιό της. Η τεχνητή νοημοσύνη δεν αποτελεί πρόσφατο φαινόμενο, και οι δεκαετίες εξέλιξής της, υποδεικνύουν ότι ο όρος «AI» καλύπτει πολύ διαφορετικούς τύπους τεχνολογίας: από τους αλγόριθμους μηχανικής μάθησης, στα έμπειρα συστήματα, τις εξατομικευμένες μηχανές μάθησης, τα μεγάλα γλωσσικά μοντέλα (LLM) και, πιο πρόσφατα, στην Παραγωγική Τεχνητή Νοημοσύνη (GenAI). Όλες οι παραπάνω είναι διαφορετικές τεχνολογίες, αλλά συνήθως αναφέρονται με τον ίδιο γενικό όρο – AI.
Σύμφωνα με τα ευρήματα της έκθεσης Artificial Intelligence and English Language Teaching: Preparing for the future, που πραγματοποίησε το British Council, ο διεθνής οργανισμός του Ηνωμένου Βασιλείου για τις πολιτιστικές σχέσεις και τις εκπαιδευτικές ευκαιρίες, σε συνεργασία με το Research Institute of Digital Innovation in Learning (Ερευνητικό Ινστιτούτο Ψηφιακής Καινοτομίας στη Μάθηση) (στο ODUGlobal, με έδρα το Old Dominion University, της Βιρτζίνια, στις ΗΠΑ), φαίνεται ότι υπάρχει ξεκάθαρη ανάγκη για καθορισμό προσυμφωνημένων ορισμών έτσι, ώστε όταν μιλάμε για τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στη Διδασκαλία της Αγγλικής Γλώσσας, να αναφερόμαστε πάντα στον ίδιο τύπο τεχνολογίας. Κάτι τέτοιο γίνεται ιδιαίτερα σημαντικό στις μέρες μας, όταν με την έκρηξη της δημοφιλίας της τεχνητής νοημοσύνης, ακόμη και τα εργαλεία που προηγουμένως θεωρούνταν απλά ψηφιακά ή διαδικτυακά, τώρα χαρακτηρίζονται ως υποστηριζόμενα από AI. Πιθανότατα, υπάρχει επίσης η ανάγκη για καθορισμό συγκεκριμένων ειδικών όρων για τον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης στη διδασκαλία των αγγλικών, που να υποστηρίζουν καλύτερα τη χρήση της στο συγκεκριμένο πλαίσιο.
Προωθώντας την τεχνητή νοημοσύνη ως συνεργάτη στη μάθηση
Εκτός από την ανάγκη καθορισμού συγκεκριμένων όρων για τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στη διδασκαλία των αγγλικών, ειδικοί και υπεύθυνοι λήψης αποφάσεων από 12 χώρες, μεταξύ των οποίων, εκπαιδευτικοί, κρατικοί εκπρόσωποι, ερευνητές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, εκπρόσωποι ιδιωτικών φροντιστηρίων ξένων γλωσσών και ειδικοί του χώρου της διδασκαλίας και της εκπαιδευτικής τεχνολογίας, οι οποίοι ρωτήθηκαν στο πλαίσιο της έρευνας, επεσήμαναν ότι οι μαθητές θα πρέπει να καθοδηγούνται πιο αποτελεσματικά σε σχέση με τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης κατά τη διάρκεια του μαθησιακού τους ταξιδιού. Προς το παρόν, οι μαθητές τείνουν να αντιλαμβάνονται την τεχνητή νοημοσύνη ως δάσκαλο (με όλες τις επακόλουθες πολιτιστικές προσδοκίες και θεωρήσεις, όπως ο σεβασμός και η έλλειψη αμφισβήτησης στις απαντήσεις που δίνονται). Από τη στάση αυτή προκύπτουν διάφορα μειονεκτήματα, που μεταξύ άλλων σχετίζονται με την εγγενή μεροληψία των τεχνολογιών τεχνητής νοημοσύνης. Οι μαθητές πρέπει να αναπτύξουν την ικανότητα άσκησης κριτικής απέναντι στα αποτελέσματα που τους παρέχονται και να βλέπουν την τεχνολογία περισσότερο ως συνεργάτη, ακόμη και ως έναν πραγματικά έξυπνο φίλο, και όχι απαραίτητα ως δάσκαλο.
Η δυνατότητα της τεχνητής νοημοσύνης για ανάπτυξη δεξιοτήτων
Ποια θα ήταν, λοιπόν, η ιδανικότερη χρήση των εργαλείων που λειτουργούν με τεχνητή νοημοσύνη στο πλαίσιο της διδασκαλίας των αγγλικών;
Οι περισσότεροι ερωτηθέντες αναγνωρίζουν τις μεγάλες δυνατότητες για την ανάπτυξη παραγωγικών δεξιοτήτων (γραπτού και προφορικού λόγου) και το τεράστιο όφελος από τη δυνατότητα για ανατροφοδότηση που προσφέρει η τεχνητή νοημοσύνη. Η ευκαιρία εξάσκησης στον προφορικό λόγο και η λήψη εξατομικευμένης και προσαρμοσμένης ανατροφοδότησης αποτελεί σημαντική ανάγκη για τα εκπαιδευτικά συστήματα παγκοσμίως. Οι περιορισμοί είναι ευρέως γνωστοί: η έλλειψη χρόνου μέσα στην τάξη για όλους τους μαθητές προκειμένου να εξασκηθούν επαρκώς, το είδος διδασκαλίας που αντιμετωπίζει τα αγγλικά ως περιεχόμενο και όχι ως δεξιότητα, η αδυναμία ενός και μόνο καθηγητή να ασκήσει εποικοδομητική κριτική και να προσφέρει συμβουλές σε κάθε μαθητή ξεχωριστά, η αντίληψη του μαθητή ότι η συνομιλία με έναν συμμαθητή που δεν είναι «καλός» στα αγγλικά, δεν είναι χρήσιμη για τη δική του γλωσσική εξέλιξη κλπ. Εάν η τεχνητή νοημοσύνη μπορούσε να ξεπεράσει πολλά ή όλα αυτά τα εμπόδια, η αλλαγή στις τάξεις, και, μετέπειτα, στα αποτελέσματα στην εκμάθηση των αγγλικών, θα ήταν σημαντική.
«[…] Εάν χρησιμοποιείτε την παραγωγική τεχνητή νοημοσύνη ως συνεργάτη, όταν γράφετε, τότε αυτή η διαδικασία καταγράφεται αυτόματα. Και καθώς συνομιλείτε, καθώς κρίνετε τα αποτελέσματα που προτείνει, καθώς βελτιώνετε τις εντολές που της δίνετε για να προσπαθήσει να προσφέρει καλύτερα αποτελέσματα, η συνομιλία σας μετατρέπεται σε έγγραφο της διαδικασίας που διανύετε. Αυτό, νομίζω, ότι είναι μια πραγματικά θετική δυνατότητα που προσφέρει η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στη διδασκαλία γραπτού λόγου.» – Δρ Rodney Jones, – ένας από τους ειδικούς που συμμετείχαν στην έρευνα για την έκθεση Artificial intelligence and English language teaching: Preparing for the future.
Δωρεάν διαδικτυακό συνέδριο για την Παγκόσμια Ημέρα Εκπαιδευτικών
Από το 2016, το British Council έχει φιλοξενήσει μια σειρά από διαδικτυακά συνέδρια στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Ημέρας Εκπαιδευτικών, προσελκύοντας θετικές εντυπώσεις και το ενδιαφέρον τις παγκόσμιας κοινότητας των εκπαιδευτικών. Το φετινό συνέδριο για την Παγκόσμια Ημέρα Εκπαιδευτικών θα διαρκέσει τρεις ημέρες: από την Πέμπτη 3 Οκτωβρίου έως και το Σάββατο 5 Οκτωβρίου παρουσιάζοντας 18 διαδικτυακά σεμινάρια από και για καθηγητές αγγλικών σε όλο τον κόσμο. Η ζωντανή μετάδοση του συνεδρίου θα είναι διαθέσιμη από το Facebook και το Zoom. Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να βρείτε στη σχετική ιστοσελίδα του British Council TeachingEnglish.
Η τεχνητή νοημοσύνη στη διδασκαλία της αγγλικής γλώσσας
Στο πλαίσιο της έκθεσης Artificial intelligence in English language teaching: Preparing for the future ειδικοί στην εκπαιδευτική τεχνολογία από το British Council και το Research Institute of Digital Innovation in Learning, διερευνούν τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στη διδασκαλία της αγγλικής γλώσσας και στη διαδικασία της μάθησης παγκοσμίως.
Πρώτη στο είδος της, αυτή η έκθεση αποτελείται από τρία μέρη: τη βιβλιογραφική ανασκόπηση, την έρευνα και τις ποιοτικές συνεντεύξεις. Περιλαμβάνει μια εις βάθος ανάλυση του τρόπου με τον οποίο η τεχνητή νοημοσύνη χρησιμοποιείται στις μέρες μας για την εκμάθηση και τη διδασκαλία των Αγγλικών (ELT), και εξετάζει το πώς οι δάσκαλοι και άλλοι βασικοί ενδιαφερόμενοι ανταποκρίνονται στην διείσδυση και την εφαρμογή ταχέως εξελισσόμενων τεχνολογιών τεχνητής νοημοσύνης στη διαδικασία της μάθησης.