Ενημέρωση πολιτικών συντακτών και ανταποκριτών ξένου Τύπου από τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο Παύλο Μαρινάκη

Ενημέρωση πολιτικών συντακτών και ανταποκριτών ξένου Τύπου από τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο Παύλο Μαρινάκη

Καλό μεσημέρι,

Συγκεκριμένες και άμεσες λύσεις τόσο για την αξιοκρατική και ταχεία στελέχωση του Δημοσίου μαζί με το νέο σύστημα κινήτρων και ανταμοιβής του ανθρώπινου δυναμικού του, όσο και για τη βελτίωση της λειτουργίας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που αποτελεί την πρώτη γραμμή επαφής του κράτους με τους πολίτες, περιλαμβάνουν οι διατάξεις των δυο νομοθετικών παρεμβάσεων του υπουργείου Εσωτερικών που έχουν τεθεί σε δημόσια διαβούλευση.

Στο νομοσχέδιο που αφορά στην επιτάχυνση των προσλήψεων, στόχος είναι η σύντμηση των προθεσμιών σε όλα τα στάδια της διαδικασίας, από την προκήρυξη των θέσεων μέχρι την πλήρωσή τους.

Ακόμη, με το προτεινόμενο πλαίσιο αυξάνεται δραστικά η  μοριοδότηση της εντοπιότητας των υποψηφίων σε νησιωτικούς, ορεινούς και ηπειρωτικούς δήμους, που κατά περίπτωση φτάνουν έως και τον τριπλασιασμό της σχετικής πριμοδότησης.

Ταυτόχρονα, γίνεται υποχρεωτική η παραμονή στη θέση στον φορέα και στον τόπο διορισμού, για 15 χρόνια.

Από την άλλη, για όσους προσληφθούν αλλά δεν αποδεχτούν τον διορισμό ή παραιτηθούν εντός του πρώτου έτους από αυτόν, θεσπίζεται κώλυμα με το οποίο δεν θα μπορούν για τρία χρόνια να συμμετάσχουν σε νέα διαδικασία.

Το νομοσχέδιο επίσης, εστιάζει στον κρίσιμο παράγοντα για τη βελτίωση των παρεχομένων υπηρεσιών του κράτους προς τους πολίτες, την αύξηση της αποδοτικότητας και της παραγωγικότητας.

Με τη θέσπιση του ενιαίου συστήματος ανταμοιβής δημοσίων υπαλλήλων, επιδιώκεται η παρακίνηση του μόνιμου προσωπικού για την επίτευξη προσδιορισμένων στόχων, αλλά και η επιβράβευσή τους γι’ αυτήν την επίτευξη.

—-

Οι διατάξεις του δεύτερου νομοσχεδίου εστιάζουν στη βελτίωση της λειτουργίας των Δήμων, με τις κυριότερες παρεμβάσεις να αφορούν στη δυνατότητα ρύθμισης οφειλών προς τους Δήμους και τα νομικά τους πρόσωπα με καταβολή σε έως 60 δόσεις, για οφειλές που βεβαιώθηκαν ως 31 Αυγούστου 2024.

Ειδικά για τους ευάλωτους οφειλέτες, θεσπίζεται, επιπλέον, απαλλαγή από τις προσαυξήσεις έως και 95%.

Στόχος της ρύθμισης είναι, αφενός η διευκόλυνση των οφειλετών που θα την αξιοποιήσουν, λαμβάνοντας με τον τρόπο αυτό φορολογική ενημερότητα, και, αφετέρου, η βελτίωση της εισπραξιμότητας των Δήμων, καθώς το ύψος των οφειλών προς τους Δήμους και τις ΔΕΥΑ αγγίζει σήμερα τα 3,6 δις ευρώ.

Για κάθε οφειλή προς τους Δήμους άνω των 10.000 ευρώ θεσπίζεται πάγια δυνατότητα προσφυγής στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών.

Επίσης, διευκολύνεται ο συμψηφισμός των οφειλών των Δ.Ε.Υ.Α. με αυτές των Δήμων, χωρίς την προσκόμιση ενημερότητας, μειώνοντας με τον τρόπο αυτό τις ληξιπρόθεσμες οφειλές τους.

Ακόμη απαλλάσσονται οι ιδιοκτήτες μη ηλεκτροδοτούμενων κτηρίων από δημοτικά τέλη, εφόσον προσκομίσουν υπεύθυνη δήλωση και βεβαίωση περί μη ηλεκτροδότησης και εφόσον δεν έχουν οφειλές πριν κάνουν την αίτηση.

Με τις διατάξεις τριπλασιάζεται το πρόστιμο για την αυθαίρετη χρήση κοινόχρηστων χώρων και αυστηροποιούνται οι κυρώσεις από τη μη συμμόρφωση των παραβατών.

Παράλληλα, διευκολύνονται οι Δήμοι προκειμένου να ολοκληρώσουν τις απαιτούμενες προσαρμογές για την αδειοδότηση των δημοτικών παιδικών και βρεφικών σταθμών.

Με τις διατάξεις που φέρνει το Υπουργείο Εσωτερικών επικαιροποιείται το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των χερσαίων συνοριακών σταθμών και ορίζονται οι οικείες Αποκεντρωμένες Διοικήσεις της χώρας ως αρμόδιες για τα ζητήματα αναβάθμισης, συντήρησης, επέκτασης, λειτουργίας και κατασκευής των σταθμών.

—-

Αύξηση στις δηλωμένες υπερωρίες παρατηρείται με την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας, βάση των στοιχείων του Πληροφοριακού Συστήματος ΕΡΓΑΝΗ.  Χάρη στην ψηφιακή κάρτα εργασίας και την καταπολέμηση της αδήλωτης υπερωριακής εργασίας, οι υπερωρίες πλέον καταγράφονται και πληρώνονται κανονικά.

Το πρώτο 7μηνο του 2024, οι καταγεγραμμένες ώρες υπερωριών έφθασαν τις 1,53 εκ., σημειώνοντας αύξηση συγκριτικά με το αντίστοιχο 7μηνο των προηγούμενων ετών.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αύξησης των δηλωθεισών υπερωριών ανά κλάδο αποτελούν τα σούπερ-μάρκετ όπου, από την έναρξη της εφαρμογής του μέτρου έως το τέλος του 2023, παρατηρήθηκε σωρευτική αύξηση ύψους 61,2%.

Η ψηφιακή κάρτα εργασίας διασφαλίζει τα δικαιώματα των εργαζομένων, καθότι έτσι παρακολουθείται ο πραγματικός χρόνος εργασίας και καταπολεμώνται οι καταχρηστικές πολιτικές των αδήλωτων υπερωριών και των παράνομων μεταβολών και υπερβάσεων του εργασιακού χρόνου.

Από το 2022, η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας εφαρμόζεται με επιτυχία στις τράπεζες και τα μεγάλα σούπερ μάρκετ, από το 2023 στις ασφαλιστικές εταιρίες, στις ΔΕΚΟ και στις εταιρίες φύλαξης, ενώ, από την 1η Ιουλίου 2024, η εφαρμογή της επεκτάθηκε στη βιομηχανία και το λιανεμπόριο, κλάδους στους οποίους εργάζονται περίπου 750.000 εργαζόμενοι. Εκτιμάται δε ότι, με την επέκταση της εφαρμογής του μέτρου σε εστίαση και τουρισμό, η οποία πιλοτικά θα ξεκινήσει τον Σεπτέμβριο, ο αριθμός αυτός θα ανέλθει συνολικά σε περίπου 1.500.000 εργαζόμενους.

—-

20.500 έλεγχοι καταγγελιών πολιτών σε 630 παραλίες όλης της χώρας έγιναν από το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών σε 60 ημέρες. Πρόκειται για τους πιο εκτεταμένους ελέγχους –και μάλιστα σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα- που έχουν διενεργηθεί ποτέ στις ελληνικές παραλίες, στους οποίους συνέδραμαν η εφαρμογή MyCoast καθώς και η χρήση drones και δορυφορικών εικόνων.

Το φετινό καλοκαίρι εφαρμόστηκαν από την συντριπτική πλειονότητα των επιχειρηματιών οι αυστηροί κανόνες λειτουργίας και κατάληψης του δημόσιου χώρου και επιβλήθηκαν αυστηρές ποινές και διοικητικά μέτρα σε όσους παρανομούν.

Κατά τις αυτοψίες που πραγματοποιήθηκαν ελέγχθηκαν περισσότερες από 2.400 επιχειρήσεις και διαπιστώθηκαν 682 παραβάσεις. Συνολικά ελήφθησαν 400 διοικητικά μέτρα και εκδόθηκαν 55 διαταγές σφράγισης επιχειρήσεων, ενώ τα πρόστιμα που επιβλήθηκαν ξεπερνούν τα 8,5 εκατ. Ευρώ.

Δεσμευθήκαμε ότι θα επικρατήσει η νομιμότητα στις παραλίες και αυτό έγινε πράξη στην συντριπτική πλειονότητα των παραλιών.

—-

Από σήμερα αρχίζει η διάθεση 67.652 αδιάθετων δελτίων των προγραμμάτων κοινωνικού Ιαματικού τουρισμού εκδρομών και θεάτρου, των οποίων η ισχύς διαρκεί έως τις 30 Μαΐου του 2025 και απευθύνονται στους δικαιούχους του Λογαριασμού Αγροτικής Εστίας  δηλαδή σε αγρότες και τις οικογένειές τους, προγράμματα που υλοποιούνται από το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας μέσω του ΟΠΕΚΑ.

Ο συνολικός αριθμός των διαθέσιμων δελτίων αφορά

  • 39.693 για τον Κοινωνικό Τουρισμό
  • 2.824 για τον Ιαματικό Τουρισμό
  • 5.372 για τον Εκδρομικό Τουρισμό και
  • 19.763 για τα Θέατρα

Δικαιούχοι στην διανομή των αδιάθετων δελτίων των προγραμμάτων κοινωνικού, ιαματικού τουρισμού – εκδρομών και θεάτρου είναι:

  • Όλοι όσοι κληρώθηκαν και δεν παρέλαβαν τα δελτία τους μέχρι και τις 30/8/2024
  • Όλοι όσοι υπέβαλαν αίτηση συμμετοχής στα παραπάνω προγράμματα και δεν κληρώθηκαν
  • Η εκ νέου διάθεση θα γίνει με σειρά προτεραιότητας προσέλευσης στα ΚΕΠ και μέχρι εξαντλήσεως των δελτίων.

Για πρώτη φορά στο πρόγραμμα Ιαματικού Τουρισμού εντάξαμε όλες και όλους τους ασφαλισμένους  αγρότες, ενώ μέχρι πρότινος δικαιούχοι, ήταν μόνον οι συνταξιούχοι.

Στα πρότυπα του προγράμματος που ακολουθήθηκε στη Β. Εύβοια και στα νησιά του Βορείου και Νοτίου Αιγαίου, λειτούργησε το πρόγραμμα κοινωνικού και ιαματικού τουρισμού στην Περιφερειακή ενότητα του Έβρου με περισσότερες μέρες και μηδενική συμμετοχή για τους ωφελούμενους ώστε να στηριχθεί η περιοχή.

Παράλληλα έτρεξαν για την αγροτική οικογένεια προγράμματα παιδικών κατασκηνώσεων, διάθεσης εισιτηρίων για θέατρο, παροχής δωρεάν βιβλίων και χορήγησης ποσού από 700 έως 1000 ευρώ στις μητέρες αγρότισσες με 3 ή και περισσότερα παιδιά.

Ο συνολικός αριθμός των ωφελούμενων υπερβαίνει τις 125.000 και ο προϋπολογισμός όλων των προγραμμάτων ανέρχεται στα 15 εκ. ευρώ.

—-

Μειώσεις στο αντίτιμο των διοδίων έως και 3 ευρώ για τους χρήστες ΙΧ, προβλέπεται να τεθούν σε εφαρμογή από την 1η Οκτωβρίου 2024 έως και τις 31 Δεκεμβρίου 2025, ως αποτέλεσμα της αξιοποίησης του ποσού των 15,8 εκατ. ευρώ, το οποίο αντιστοιχεί στο όφελος του Δημοσίου από την αναχρηματοδότηση του έργου «Αυτοκινητόδρομος Μαλιακός – Κλειδί».

Το όφελος που εξασφαλίσαμε για το Δημόσιο, επιστρέφει στην ελληνική κοινωνία μέσω σημαντικής και οριζόντιας μείωσης του κόστους διοδίων στους σταθμούς του αυτοκινητόδρομου, τόσο για τους χρήστες ΙΧ όσο και για τους επαγγελματίες.

Εργασίες πραγματοποιούνται σε σχολικά συγκροτήματα στην Νέα και Παλαιά Πεντέλη με στόχο την αποκατάσταση ζημιών που προκλήθηκαν από την πυρκαγιά. Στόχος των παρεμβάσεων, ο προϋπολογισμός των οποίων ανέρχεται σε 500.000 ευρώ, είναι τα σχολεία να λειτουργήσουν κανονικά στις 11 Σεπτεμβρίου.

Οι εργασίες αποκατάστασης, μέσω σύμβασης των Κτιριακών Υποδομών ΑΕ, έχουν ολοκληρωθεί στο μεγαλύτερο ποσοστό τους.

Την Παρασκευή 6 Σεπτεμβρίου ο Πρωθυπουργός θα μεταβεί στην Θεσσαλονίκη για την έναρξη της 88ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης.

Το Σάββατο 7 Σεπτεμβρίου, ο Πρωθυπουργός θα πραγματοποιήσει την εναρκτήρια ομιλία του στο Βελλίδειο Συνεδριακό Κέντρο στις 19:30,

ενώ την Κυριακή 8 Σεπτεμβρίου θα παραχωρήσει την καθιερωμένη Συνέντευξη Τύπου στις 12:00.

Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, αληθεύουν οι πληροφορίες ότι η Κυβέρνηση εξετάζει μείωση του ΦΠΑ στο ελαιόλαδο; Ευχαριστώ.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ:  Όχι, δεν ευσταθούν οι πληροφορίες αυτές, η Κυβέρνηση σε συνέχεια των 50 μειώσεων ή καταργήσεων φόρων της πρώτης τετραετίας, έχει προχωρήσει σε μια σειρά από παρεμβάσεις μείωσης φορολογικών συντελεστών και στην δεύτερη τετραετία, όπως είναι η αύξηση του αφορολόγητου για οικογένειες με παιδιά και μια σειρά από προσωρινά μειωμένους ΦΠΑ, οι οποίοι μονιμοποιήθηκαν όλοι, πλην ενός, του ΦΠΑ στον σερβιριζόμενο καφέ. Θα συνεχίσει στην κατεύθυνση φοροαπαλλαγών, μόνιμων παρεμβάσεων μειώσεων φόρων, όμως, όπως έχει αποδειχθεί και αντιθέτως με άλλες χώρες που δοκίμασαν μια προσωρινή μείωση ΦΠΑ, για να αντιμετωπίσουν την ακρίβεια, το μέτρο αυτό όχι μόνο δεν έφτασε στον καταναλωτή, αλλά οδήγησε και σε αυξήσεις τιμών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Ισπανία, σας παραπέμπω και σε σχετικά δημοσιεύματα συναδέλφων σας της Ισπανίας, γιατί το χειρότερο που συμβαίνει είναι ότι κάποια στιγμή, που θα επανέλθει ο προσωρινά μειωμένος ΦΠΑ στο προηγούμενο ποσοστό, τότε θα έχουμε και μια περαιτέρω αύξηση για τους καταναλωτές. Φαίνεται ότι αυτή τη στιγμή, για τέταρτο συνεχόμενο μήνα, με βάση τα επίσημα στοιχεία, έχουμε μειώσεις στις  τιμές των τροφίμων και στα σούπερ μάρκετ, έχουμε αποκλιμάκωση του πληθωρισμού τροφίμων. Η Ελλάδα για ένα μήνα ακόμα έχει πληθωρισμό τροφίμων χαμηλότερο από τον μέσο ευρωπαϊκό μέσο όρο, ως προς τον πληθωρισμό τροφίμων. Είναι μια μάχη που συνεχίζουμε να την δίνουμε, γιατί πρέπει να έχουμε πολλούς περισσότερους ακόμα μήνες μειώσεις για να φτάσουμε να καλύψουμε σωρευτικά τον πληθωρισμό στα τρόφιμα, που ξεπερνάει το 20% και για την Ελλάδα  και για την Ευρώπη, αλλά με μέτρα, τα οποία ξέρουμε ότι θα αποδώσουν. Άρα επαναλαμβάνω, ότι αυτό το οποίο ακούγεται και γράφεται δεν ισχύει.

Μ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΗΣ:  Καλό μεσημέρι κύριε Εκπρόσωπε. Θα ήθελα να σας ρωτήσω αν υπάρχει κάποια εμπλοκή με το πέμπτο αίτημα εκταμίευσης από το Ταμείο Ανάκαμψης, ισχύει κάτι τέτοιο; Ευχαριστώ.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ:  Δεν ισχύει κάτι τέτοιο. Δεν υπάρχει καμία εμπλοκή. Καταρχάς, μιλάμε για το πέμπτο αίτημα πληρωμής χρημάτων από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, δεν υπάρχει καμία εμπλοκή και κάποια επιπλέον προϋπόθεση που να αφορά στις διαδικασίες που ακολουθούνται για τη σύναψη δημόσιων Συμβάσεων, η οποία να μην τηρείται, εν πάση περιπτώσει, στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Η πλειοψηφία των έργων που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης, έχουν προϋπολογισμούς που από τον νόμο απαιτούν την διεξαγωγή ανοικτών διαγωνισμών και για αυτό και η κριτική που ακούστηκε τις προηγούμενες ημέρες, δέχτηκα και μια σχετική ερώτηση για απευθείας αναθέσεις, δεν ευσταθεί. Το πρόγραμμα προχωράει, ο  αρμόδιος Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών, κ. Ν. Παπαθανάσης, είναι από πάνω, σε συνεργασία με τους καθ΄ ύλην αρμόδιους Υπουργούς, οι διαδικασίες προχωράνε και είμαστε αισιόδοξοι, ότι για ακόμη μια φορά θα παραμείνουμε στις υψηλές θέσεις απορροφητικότητας και θα είμαστε από τις πρώτες  χώρες, όπως και τις προηγούμενες περιπτώσεις που θα προχωρήσουμε και στην ολοκλήρωση, στην πλήρωση του πέμπτου αιτήματος πληρωμής σχετικά με το Ταμείο Ανάκαμψης. Άρα δεν υπάρχει κάποιος λόγος ανησυχίας.

Φ. ΠΑΝΤΑΖΗΣ:  Κύριε Εκπρόσωπε, τι να περιμένουν οι πολίτες από την παρουσία του Πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη το Σαββατοκύριακο; Μπορείτε να μας δώσετε κάποιο στίγμα των προθέσεων του;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ:  Νομίζω ότι έχουμε μιλήσει πάρα πολλές φορές, μένουν πάρα πολύ λίγες μέρες, δύο μέρες, για την ομιλία του Πρωθυπουργού και τρεις ημέρες για την συνέντευξη Τύπου, όπου και εκεί θα δώσει απαντήσεις στα ερωτήματα  των συναδέλφων σας, από όλα τα Μέσα. Αυτό το οποίο δεν μας έχει συνηθίσει να κάνει ο Πρωθυπουργός είναι να βγάζει ένα μεγάλο καλάθι, για να γίνει προσωρινά ευχάριστος και να υποθηκεύσει τις επόμενες γενιές. Το έχουμε πει πάρα πολλές φορές, βασικός στόχος, κεντρική προτεραιότητα της Κυβέρνησης αυτής και πολύ περισσότερο στη δεύτερη τετραετία, που έχουμε διανύσει τον ένα από τα τέσσερα χρόνια, είναι η αύξηση των εισοδημάτων των πολιτών. Είχαμε μιλήσει το 2023, για 1.500 ευρώ μέσο μισθό, είμαστε σε μια πορεία προς αυτό, να θυμίσω ότι πριν αναλάβει ο Κ. Μητσοτάκης την εξουσία της χώρας, ο μέσος μισθός ήταν στα 1.046 ευρώ στη χώρα, τώρα είναι στα 1.300 -1.295, αν δεν κάνω λάθος, άρα πηγαίνουμε προς τα 1.500 ευρώ και ταυτόχρονα έχουμε αυξήσει και τον κατώτατο μισθό με μια σειρά από παρεμβάσεις. Ο στόχος λοιπόν ποιος είναι; Ο στόχος είναι με μόνιμες παρεμβάσεις, με μια σειρά από μεταρρυθμίσεις, να οδηγηθούμε στα 1.500 ευρώ μέσο μισθό και βέβαια επειδή δεν είναι μόνο τα ζητήματα οικονομίας, αλλά και μια σειρά από μεταρρυθμίσεις που έχουν ξεκινήσει, έχουν προχωρήσει, πολλά εξ αυτών έχουν νομοθετηθεί, που ήταν στο πρόγραμμά μας το 2023, να περιγράψει τι έχει γίνει αυτόν τον πρώτο χρόνο και πως θα οδηγηθεί η χώρα στο τέλος αυτής της τετραετίας. Σε ποιο σημείο θέλουμε να είναι και τι θέλουμε να κάνουμε το 2027, σε όλους τους σημαντικούς τομείς πολιτικής.

Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ:  Κύριε Εκπρόσωπε, η άρνησή σας να μειωθεί το ΦΠΑ στο λάδι, δημιουργεί πολλά ερωτηματικά σε κάποιους πολίτες, οι οποίοι λένε, δεν έχει εμπιστοσύνη στην αγορά, δεν μπορεί να ελέγξει αν η μείωση του ΦΠΑ πέσει και περάσει στον καταναλωτή ή έχετε τόσο ανάγκη τα χρήματα από τις πωλήσεις του ελαιόλαδου, στο ΦΠΑ ο κρατικός προϋπολογισμός; Και σε τελική ανάλυση ο καταναλωτής θα πρέπει να αγοράσει ηλιέλαια και σπορέλαια από την Ουκρανία και σύμφωνα με τα στοιχεία η πτώση του ελαιόλαδου για πέρσι ήταν 15% κάτω. Ευχαριστώ.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ:  Κοιτάξτε, έχουμε απαντήσει πάρα πολλές φορές αυτό το ερώτημα. Οι λόγοι είναι πολύ συγκεκριμένοι και προκύπτουν και από την έκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής, αλλά και από όλες τις αντίστοιχες αναλύσεις και από τα παραδείγματα στις άλλες χώρες. Ένας παράγοντας, για το αν θα προχωρήσει μια σοβαρή Κυβέρνηση, γιατί έχουν υπάρξει και μη σοβαρές Κυβερνήσεις στη χώρα αυτή, που μας χρέωσαν πολλά δισεκατομμύρια και υποθήκευσαν πολλές γενιές μετά τη διακυβέρνησή τους, μια προϋπόθεση είναι, προφανώς αν αυτό το οποίο πάει να κάνει, βγαίνει δημοσιονομικά. Μια άλλη προϋπόθεση όμως, η οποία είναι και πιο σημαντική, αν μου επιτρέπετε σε αυτή τη συζήτηση, το είπα και σε προηγούμενη ερώτηση, είναι αν αυτό θα φτάσει στον καταναλωτή. Και όχι μόνο αν θα φτάσει για κάποιους μήνες στον καταναλωτή, αν, επειδή μιλάμε για προσωρινά μέτρα, όπως έτσι τίθενται και από την αντιπολίτευση, αν όταν θα επανέλθει η τιμή αυτή στο προηγούμενο ποσοστό ΦΠΑ, είτε αφορά το ελαιόλαδο, είτε κάποιο άλλο προϊόν, αν αυτό δεν θα έχει πολύ μεγάλες επιπτώσεις στην τιμή για τον καταναλωτή. Αυτά τα έχουμε απαντήσει πάρα πολλές φορές. Και ξέρετε, θα είχε μια λογική, μια έτσι  καχυποψία, αν απευθυνόσασταν σε μια Κυβέρνηση, η οποία, όπως η προηγούμενη από εμάς, έβαζε ή δημιουργούσε φόρους. Η Κυβέρνηση αυτή κάνει το αντίθετο. Αποκλιμακώνει τους φορολογικούς συντελεστές. Το ξαναλέμε όμως, με βάση το πρόγραμμά της, με βάση το τι βγαίνει οικονομικά για την χώρα, δηλαδή να «βγαίνει ο λογαριασμός» και με βάση έναν σχεδιασμό, ο οποίος έχει ως βασικό κριτήριο όλα αυτά να είναι προς όφελος των καταναλωτών. Όσοι το δοκίμασαν, κάποιες δηλαδή προσωρινές μειώσεις ΦΠΑ για να αντιμετωπίσουν την ακρίβεια, δεν πέτυχαν τον στόχο αποκλιμάκωσης των τιμών. Αυτό λοιπόν, δικαιώνει την πολιτική και πιστέψτε με, δεν νομίζω ότι υπάρχει Κυβέρνηση, στην Ευρώπη, στον κόσμο, που να μην θέλει να προχωράει σε μέτρα που θα ανακουφίζουν τους πολίτες. Είναι λογικό, είναι ένα από τα μεγαλύτερα, αν όχι το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι πολίτες και στη χώρα μας, η ακρίβεια. Όλες οι παρεμβάσεις που κάνουμε, κυρίως για την ενίσχυση των εισοδημάτων, έχουν και ως κριτήριο το πόσο πιο γρήγορα θα στηρίξουμε τους πολίτες σε αυτό το κύμα ακρίβειας, που για πάρα πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα αντιμετωπίζει και η Ελλάδα, άρα οι αποφάσεις μας αυτές είναι συνειδητές. Οι αποφάσεις μας αυτές είναι αποφάσεις, οι οποίες είναι κοστολογημένες.

ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, υπάρχουν αντιδράσεις ακόμη, δύο μέρες μετά από την παρουσία Έλληνα αξιωματικού των Ενόπλων Δυνάμεων σε γιορτή που έκανε στην Σμύρνη η τουρκική ηγεσία για την ημέρα νίκης. Αν έχετε κάποιο σχόλιο επ’ αυτού και αν έχετε κάποιο σχόλιο για την προσπάθεια προσέγγισης που κάνει ο Τούρκος Πρόεδρος στην Αίγυπτο. Είχαμε και μια συνάντηση χτες, με τον κ. Σίσι να μεταβαίνει στην Άγκυρα. Πώς αντιμετωπίζει η Αθήνα αυτό το νέο που φαίνεται πως διαμορφώνεται στην Αν. Μεσόγειο;

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ξεκινώ από το δεύτερο ερώτημά σας, γιατί το πρώτο το έχω απαντήσει αρκετές φορές τις τελευταίες ημέρες. Δεν θα αποφύγω να το απαντήσω ξανά. Είναι δεδομένα εξαιρετικές οι σχέσεις της Ελλάδας με την Αίγυπτο και είναι προφανές ότι δεν ετεροκαθορίζονται. Ήταν, είναι και παραμένουν εξαιρετικές και, μάλιστα, η χώρα μας τα τελευταία χρόνια με τις Συμφωνίες τις οποίες έχει συνάψει και με την εικόνα που δείχνει στο εξωτερικό, είναι πολύ περισσότερο ενισχυμένη σε όλα τα επίπεδα. Τώρα, ως προς το πρώτο ερώτημα, επειδή κάποιοι επανέρχονται σε μία επικίνδυνη ατζέντα για την χώρα, γιατί είναι άλλο πράγμα η σφοδρή κριτική, είναι άλλο πράγμα η σκληρή κριτική σε μία κυβέρνηση, όταν σε αυτό μπαίνουν ζητήματα που προσπαθούν να φτιάξουν ένα αφήγημα υποχωρητικότητας, χωρίς να πατάνε στην πραγματικότητα, τότε αυτό δεν είναι στην ευρύτερη συζήτηση της αντιπολίτευσης ή της κριτικής στην κυβέρνηση, αλλά μπαίνει στην σφαίρα άλλων θεμάτων.

Η εκδήλωση στην τουρκική Πρεσβεία, όπως αναφέρεται ρητά στην επίσημη πρόσκληση, σύμφωνα και με τα επίσημα στοιχεία της τουρκικής Πρεσβείας στην Αθήνα, η οποία απεστάλη από τον Τούρκο Πρέσβη και τον Τούρκο ακόλουθο Άμυνας, αφορούσε την ημέρα των τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων. Αναφέρεται χαρακτηριστικά «Turkish Armed Forces Day» και όχι σε «ημέρα νίκης», όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα. Άρα, ένα ανακριβές δεδομένο είναι αυτό. Σε αυτή, λοιπόν, ακριβώς την εκδήλωση παρέστη Έλληνας υποστράτηγος του Στρατού Ξηράς και όχι σε εκδήλωση για την «ημέρα νίκης», όπως γράφεται. Το έχουμε διαψεύσει πάρα πολλές φορές.  Στην οποία η χώρα μας, κατά πάγια τακτική, όπως είναι αυτονόητο, δεν εκπροσωπείται, ούτε στέλνει εκπρόσωπο, ούτε ποτέ πρόκειται να στείλει εκπρόσωπο. Το ίδιο ισχύει και για τις προηγούμενες από εμάς κυβερνήσεις και φαντάζομαι αυτό θα συνεχιστεί στο μέλλον.

Να πω, επίσης, γιατί ζήτησα σχετική ενημέρωση και από το καθ’ ύλην αρμόδιο Υπουργείο ότι δεν είναι η πρώτη φορά που εκπρόσωπος των ελληνικών Ένοπλων Δυνάμεων, παρίσταται σε εκδήλωση για την ημέρα των τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων. Για να μην παρεξηγηθούμε. Συνέβη το 2017, συνέβη το 2018, συνέβη το 2019, όπου εκπροσωπήθηκαν οι ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις με ανώτατο αξιωματικό, ενώ το ίδιο έγινε και το 2022 και το 2023. Το 2020 και το 2021 δεν έλαβε χώρα η συγκεκριμένη εκδήλωση λόγω της πανδημίας του Covid. Αντίστοιχα, και αυτό είναι ένα δεδομένο το οποίο μας έδωσε το αρμόδιο Υπουργείο, η παρουσία στην εκδήλωση για την ημέρα των τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων στην Αθήνα έγινε στο πλαίσιο της αμοιβαιότητας. Κατά τον εορτασμό της εθνικής μας επετείου για το 1821 στην Πρεσβεία της Ελλάδας στην Άγκυρα, που προηγήθηκε, συγκεκριμένα 25η Μαρτίου του 2024, παραβρέθηκε πολυμελής αντιπροσωπεία των τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων, αποτελούμενη από δύο υποναυάρχους -έχουμε εδώ αναλυτικά, έναν υποστράτηγο, τέσσερις ταξιάρχους, έναν σμήναρχο, έναν πλοίαρχο και τέσσερις ακόμη ανώτερους αξιωματικούς από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και τα γενικά επιτελεία της Τουρκίας. Όπως βλέπετε, με βάση όλα αυτά τα πραγματικά δεδομένα άνθρακας ο θησαυρός και άλλη μία απόπειρα να παρουσιαστεί η Κυβέρνηση Μητσοτάκη ως δήθεν επιζήμια για τα εθνικά μας θέματα πέφτει στο κενό. Προσπαθούμε να το πούμε όσο πιο απλά γίνεται. Υπάρχουν τόσα πολλά ζητήματα αντιπαράθεσης. Είναι, προφανώς, πολύ κρίσιμα και τα εθνικά μας θέματα, αλλά η παραποίηση των στοιχείων, των δεδομένων, που γενικά είναι προβληματική, είναι ιδιαιτέρως επιζήμια όταν αφορά τα εθνικά θέματα.

 

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, τι συμβαίνει με την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ; Προχωράει κανονικά ή υπάρχουν προβλήματα;

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η Ελλάδα υποστηρίζει απολύτως το έργο αυτό και έχει προβεί σε όλα τα αναγκαία ρυθμιστικά μέτρα για την διασφάλισή του. Αυτό μπορώ να σας πω μέχρι στιγμής. Αν υπάρχει κάτι περισσότερο και από τις δύο πλευρές θα ενημερωθείτε αρμοδίως.

 

ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, συνεχίζεται η έρευνα από την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα για το σκάνδαλο με τη διαρροή προσωπικών δεδομένων Ελλήνων του εξωτερικού, όπου εμπλεκόταν και η κ. Ασημακοπούλου. Ο πρώην Γραμματέας Αποδήμων του κόμματος, Νίκος Θεοδωρόπουλος, επιμένει ότι η διαρροή έγινε με άνωθεν εντολή από το κόμμα της Ν.Δ.. Ποια είναι η άποψή σας; Γιατί είναι πολύ σοβαρή η συγκεκριμένη καταγγελία που συνεχίζεται.

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κάθε πολίτης ο οποίος καλείται να δώσει εξηγήσεις σε μια διαδικασία, προφανώς έχει δικαίωμα να δίνει τις δικές του απαντήσεις. Εγώ δεν γνωρίζω τα δεδομένα μιας υπόθεσης αυτή την στιγμή. Ό,τι είπαμε από την πρώτη στιγμή, πολύ πριν το θέμα αρχίσει να εξετάζεται από την αρμόδια Αρχή, ισχύει στο ακέραιο και, μάλιστα, η Ν.Δ., όπως έχω ζητήσει και σχετική ενημέρωση, κάθε φορά που με ρωτάτε, στέλνει αναλυτικό υπόμνημα και πιο σημαντικό από το υπόμνημα είναι και τα στοιχεία, με πολύ συγκεκριμένα στοιχεία που έχω την εντύπωση, γιατί δεν είμαι η αρμόδια Αρχή, ούτε η Δικαιοσύνη, ότι αποδεικνύουν κάθε της ισχυρισμό. Από εκεί και πέρα, όταν θα έχουμε μια τελική απόφαση με όλα τα δεδομένα και τα πραγματικά στοιχεία, τότε θα είμαστε εδώ να σχολιάσουμε την υπόθεση.

 

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Συμπληρωματικά: Εσείς, ως ένα πρόσωπο με σημαντικό ρόλο στην Ν.Δ. τα προηγούμενα χρόνια, δεσμεύεστε; Δεν υπήρχε καμία τέτοια άνωθεν εντολή; Απορρίπτετε κάθε τέτοιο ενδεχόμενο;

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Απολύτως καμία εντολή και, μάλιστα, αν γνωρίζει κάποιος και κάποια δεδομένα, και αυτό δεν αφορά μόνο εμένα, αφορά και όλους τους υπόλοιπους που είχαν μια θέση στην Ν.Δ., μπορεί να καταλάβει γιατί δεν μπορεί να υπάρξει τέτοια εντολή. Είναι σαφές τι συμβαίνει σε ένα κόμμα, ποια δεδομένα μπορεί να έχει, τα δεδομένα των μελών του, πού μπορεί να αποσταλούν αυτά, ποιες είναι οι διαδικασίες. Και, μάλιστα, στη συγκεκριμένη υπόθεση, όπως έπρεπε να κάνει και όπως πολύ καλά έκανε, η αρμόδια Αρχή έχει κάνει και ελέγχους σε όλα τα επιμέρους γραφεία της Ν.Δ., στους υπολογιστές, στα συστήματα που έχει. Επειδή τυχαίνει να έχω ρωτήσει και τους αρμόδιους, γιατί γίνονται συνέχεια ερωτήσεις, δεν νομίζω ότι θα μπορούσε να γίνει πιο εξονυχιστικός έλεγχος. Από εκεί και πέρα, κάθε πολίτης, κάθε φυσικό πρόσωπο, το οποίο είναι σε μια υπόθεση, μπορεί να λέει, να καταθέτει ό,τι θέλει. Από εκεί και πέρα, αυτά αξιολογούνται. Σημασία έχει, -σας μιλάω και με την δικηγορική μου ιδιότητα- τι αποδεικνύεται και, βέβαια, σας απαντώ κατηγορηματικά ότι δεν υπήρχε καμία τέτοια εντολή.

 

Μ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΗΣ: Από χθες, υπάρχουν κάποια δημοσιεύματα που κάνουν λόγο για επιστροφή 15.000 Αφγανών μέσω της Τουρκίας στην Ελλάδα και πρωτοσέλιδα δημοσιεύματα και δημοσιεύματα στο διαδίκτυο. Θα ήθελα να σας ρωτήσω, ισχύει κάτι τέτοιο; Και αν ισχύει, πώς θα αντιμετωπιστεί κάτι τέτοιο από τα αρμόδια Υπουργεία;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ’ αρχάς, πρόκειται για ένα ζήτημα που δεν υφίσταται και πέραν όλων των υπολοίπων -το διαψεύδω, δηλαδή- και ο αριθμός αυτός είναι αυθαίρετος. Εδώ αυτό που χρειάζεται να εξηγήσουμε σε εσάς και στον Τύπο και στους πολίτες που μας ακούν, ότι είναι δύο διαφορετικές κατηγορίες. Υπάρχει μια κατηγορία, όσοι έχουν λάβει άσυλο, οι αναγνωρισμένοι πρόσφυγες. Οι αναγνωρισμένοι πρόσφυγες νόμιμα για 90 ημέρες μπορούν να ταξιδέψουν σε όποια χώρα επιθυμούν, με υποχρέωση όμως σε 90 ημέρες να επιστρέψουν στη χώρα που τους έδωσε το άσυλο. Οι μη έχοντες άσυλο, δηλαδή για τους παράνομους μετανάστες, δεν ισχύει. Και εδώ ακολουθείται μια άλλη διαδικασία, μια διαδικασία επιστροφής τους αρχικά στη χώρα από την οποία εισήλθαν και στη συνέχεια η διαδικασία που προβλέπεται, η διαδικασία επιστροφής στη χώρα τους. Αυτή είναι μια σύνθετη διαδικασία, η οποία συμβαίνει κατά περίπτωση και με βάση και το ποια είναι η χώρα στην οποία αναφερόμαστε. Η Ελλάδα έχει καταφέρει να αντιμετωπίσει συγκριτικά με τις υπόλοιπες χώρες, κυρίως του Νότου που έχουν πολύ πιο έντονα το μεταναστευτικό ζήτημα ως χώρες υποδοχής, πολύ πιο αποτελεσματικά. Έχουν μειωθεί τους τελευταίους μήνες, σύμφωνα και με τα επίσημα στοιχεία του αρμόδιου Υπουργείου, σε πολύ μεγάλο βαθμό οι ροές. Έχει βοηθήσει σε αυτό και μια νέα διαδικασία που εφαρμόζεται από τη στιγμή που ανέλαβε η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη την εξουσία, απονομής ή μη ασύλου, που γίνεται σε ένα πολύ πιο γρήγορο χρονικό διάστημα ολίγων μηνών και όχι ένα διάστημα που κάποτε κρατούσε και παραπάνω από ένα, ίσως και ενάμιση χρόνο. Υπάρχει ζήτημα στη Γερμανία, είναι γνωστό αυτό. Αλλά αυτό το οποίο σας λέω είναι ότι αυτοί οι αριθμοί και αυτή η κινδυνολογία δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Γιατί αυτή η επιμονή της Κυβέρνησης για τη συγχώνευση σχολικών τμημάτων; Μπορεί να γίνει ουσιαστικό μάθημα με 25, 27, ακόμη και 30 παιδιά στην τάξη; Τι γίνεται όταν κάποια από αυτά έχουν μαθησιακές δυσκολίες ή είναι προσφυγόπουλα; Και προς τι όλη αυτή η πίεση προς τους εκπαιδευτικούς να συμμορφωθούν προς τις υποδείξεις, ακόμα και τα χημικά εναντίον τους και η επίθεση εναντίον τους;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Είναι από τις περιπτώσεις που η πραγματικότητα είναι εντελώς αντίθετη με αυτά που ισχυρίζονται κάποιοι, μα εντελώς αντίθετη. Πρώτον, φέτος ξεκινούν τα σχολεία με επιπλέον 10.000 περισσότερους εκπαιδευτικούς, 10.000 μόνιμους διορισμούς. Είμαστε η Κυβέρνηση, μια πενταετία πλέον, που έχει κάνει τους περισσότερους διορισμούς εκπαιδευτικών εδώ και πάρα πολλές δεκαετίες. Δεύτερον, Διορίζονται εκπαιδευτικοί με φυσική παρουσία σε απομακρυσμένες περιοχές, όπως είναι η Γαύδος, όπως είναι οι Αρκιοί, σε περιοχές που υπήρχε μη λειτουργία ή πολύ προβληματική λειτουργία σχολείων. Και όλα τα υπόλοιπα που εφαρμόζονται με το ψηφιακό σχολείο, το ψηφιακό φροντιστήριο.

Πάμε στην αναλογία μαθητών ανά εκπαιδευτικούς, γιατί αυτή είναι η αναλογία που μπορεί κανείς να καταλάβει τι συμβαίνει σε κάθε χώρα. Η αναλογία στην Ελλάδα είναι 8,2 μαθητές ανά εκπαιδευτικό. Ξέρετε ποια είναι η αναλογία της Ευρώπης; Στην Ελλάδα είναι 8,2. Στην Ευρώπη είναι 12,1. Έχουμε, δηλαδή, πολύ καλύτερη αναλογία. Αν δεν κάνω λάθος, είμαστε στις πέντε πρώτες χώρες καλύτερης αναλογίας μαθητών ανά εκπαιδευτικούς. Κάθε χρόνο υπάρχουν κενά, αλλά οι ελλείψεις εκπαιδευτικών έχουν να κάνουν με την κατανομή, όχι με τον συνολικό αριθμό εκπαιδευτικών μετά και τους τελευταίους διορισμούς, ούτε με την αναλογία. Ουσιαστικά, δηλαδή, υπάρχουν κάποιες περιπτώσεις που έχουμε σπατάλη ανθρώπινων πόρων και χρημάτων και αυτό προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε.

Πάμε τώρα στα τμήματα. Πόσα είναι συνολικά τα τμήματα; Εξήντα μία χιλιάδες είναι τα τμήματα συνολικά στη χώρα. Πόσα συγχωνεύονται; Συγχωνεύονται 1.000 τμήματα. Δηλαδή μιλάμε για το 1,6% επί του συνόλου των τμημάτων. Ποιος ήταν ο μέσος όρος μαθητών ανά τμήμα με βάση όλες τις βαθμίδες το 2024-2025, δηλαδή τη νέα σχολική χρονιά σε σχέση με πέρυσι; Σας διαβάζω με βάση την επίσημη ενημέρωση του Υπουργείου Παιδείας: 16 μαθητές στο νηπιαγωγείο φέτος, από 17 που ήταν την περσινή σχολική χρονιά. 16 μαθητές στο δημοτικό, ακριβώς όσο και πέρυσι. 21 μαθητές στο γυμνάσιο, ίδιος αριθμός με πέρυσι. 19 στο λύκειο, δύο μαθητές ανά τμήμα λιγότεροι από πέρυσι, δηλαδή 21 πέρυσι στο λύκειο, 19 μέσος όρος φέτος. Άρα, δεν μιλάμε για αύξηση, αλλά για μείωση των μαθητών ανά τμήμα, αν δείτε συνολικά τις βαθμίδες. Έχουμε μείωση και στο νηπιαγωγείο και στο λύκειο και ίδιο αριθμό στο γυμνάσιο και στο δημοτικό. Αν σε κάποια ελάχιστα σχολεία προστεθούν ένας ή δύο μαθητές ανά τμήμα, αυτό δεν αλλάζει τη μεγάλη εικόνα. Το όφελος, δηλαδή, είναι πολλαπλάσιο, καθώς τα κενά θα μειωθούν, οπότε η εκπαιδευτική διαδικασία θα γίνει από την αρχή της χρονιάς πιο ουσιαστική.

Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Χθες, δόθηκε στη δημοσιότητα η ετήσια έκθεση του Συνηγόρου του Καταναλωτή. Ανάμεσα στην έκθεση έχει συμπεριλάβει και το ΔΕΔΔΗΕ, του οποίου «αφιερώθηκε» 500 λέξεις κείμενο και αναφέρει τα προβλήματα και τα γεγονότα στα οποία δεν μπορεί να ανταποκριθεί ο ΔΕΔΔΗΕ. Λάθος καταμετρήσεις, δεν μπορεί να βάλει ένα ρολόι στην ώρα του, μετρητές εννοείται, νυχτερινό, πολλά θέματα. Το ερώτημα προς εσάς είναι -θα πω και το όνομα του Διευθύνοντος Συμβούλου, κ. Αλέξανδρου Μάνου, κατέχει τη θέση πέντε χρόνια- η Κυβέρνηση πώς αξιολογεί έναν Διευθύνοντα Σύμβουλο που διορίστηκε από την Κυβέρνηση και αν δεν ισχύει μόνο στον ΔΕΔΔΗΕ και στους υπόλοιπους φορείς; Πώς τους αξιολογείτε; Δηλαδή, πόσα χρόνια θέλει ο κ. Μάνος για να λύσει ένα πρόβλημα στον ΔΕΔΔΗΕ; Και να πω και το τελευταίο, είναι το καλύτερο «ρουσφέτι» σήμερα για τους βουλευτές. Είναι το μόνο θέμα που απασχολεί την κοινωνία, πώς θα λύσει το θέμα με τον ΔΕΔΔΗΕ και παρεμβαίνει το πολιτικό μέσο.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Θα διαφωνήσω με το συμπέρασμα που κάνετε για τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΔΕΔΔΗΕ. Δεν εμφανίστηκε ούτε εκείνος, ούτε πολλοί άλλοι οι οποίοι ανέλαβαν πολύ κρίσιμες θέσεις σε μεγάλους Οργανισμούς, όπως είναι ο ΔΕΔΔΗΕ, δεν εμφανίστηκε ως θαυματοποιός, ούτε η Κυβέρνηση είχε την απαίτηση να μην υπάρχουν προβλήματα μετά από κάποια χρόνια. Ακόμα υπάρχουν προβλήματα. Άρα, αν δει κανείς τα οικονομικά στοιχεία, αν δει κανείς την ταχύτητα απόκρισης του ΔΕΔΔΗΕ που συνεχώς πρέπει να βελτιώνεται, αν δει κανείς πάρα πολύ μεγάλες προκλήσεις πολύ έντονων φυσικών καταστροφών, την ταχύτητα αποκατάστασης, για παράδειγμα, στη μεγάλη πυρκαγιά, τη μοναδική -το φετινό καλοκαίρι- δύσκολη πυρκαγιά στην Αττική και το πόσο γρήγορα ανταποκρίθηκε ο μηχανισμός συνολικά, αλλά και όσα ήταν στην αρμοδιότητα του ΔΕΔΔΗΕ, θα καταλάβει ότι μιλάμε για μια άλλη πραγματικότητα. Αυτά, λοιπόν, τα οποία αναφέρετε, προφανώς είναι σημαντικά και όλα επιμέρους πρέπει να τα δούμε. Αλλά η μεγάλη εικόνα δεν είναι αυτή. Η μεγάλη εικόνα είναι ότι ο ΔΕΔΔΗΕ τρέχει με πολύ μεγάλες ταχύτητες, εξυγιαίνεται. Εδώ και πάρα πολλά χρόνια σταματάει, κυρίως η ΔΕΗ, αλλά και ο ΔΕΔΔΗΕ να αποτελεί πρόβλημα και να είναι ιδιαίτερα επιζήμιος για τον Έλληνα φορολογούμενο. Και βέβαια, με πολλά ακόμα που χρειάζονται και ως προς το προσωπικό, έχει καταφέρει να ανταποκρίνεται στις πολλές ανάγκες, στις πολλές απαιτήσεις των πολιτών, είτε κάποιων διακοπών ρεύματος που συμβαίνουν, είτε σε περιπτώσεις, όπως σας είπα, φυσικών καταστροφών.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Χθες, ο Υπουργός, κ. Κικίλιας, τοποθετήθηκε δημόσια υπέρ της υποψηφιότητας του κ. Δένδια για την Προεδρία της Δημοκρατίας. Εσείς πριν από λίγες ημέρες είπατε ότι αυτή η συζήτηση είναι πρόωρη και αντιπαραγωγική. Σε προηγούμενο διάστημα είχατε πει ως και ασεβή στον ρόλο της Προέδρου, από τη στιγμή που υπάρχει Πρόεδρος για κάποιους μήνες ακόμα. Γιατί συμβαίνει αυτό; Βλέπουμε στελέχη και βουλευτές και Υπουργούς της Ν.Δ. να επαναφέρουν συνέχεια το θέμα.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν το επαναφέρουν οι Υπουργοί και οι βουλευτές το θέμα, το επαναφέρουν αυτοί που το ρωτούν. Όταν ρωτάτε, το θέμα επανέρχεται, αλλά η απάντηση είναι η ίδια, η απάντηση που έδωσα τις προηγούμενες ημέρες. Είναι εξαιρετικά πρόωρη η συζήτηση και θεωρώ ότι είναι και προσβλητική ως προς τον θεσμό του Προέδρου της Δημοκρατίας. Από εκεί και πέρα, αν ένα κυβερνητικό στέλεχος ρωτηθεί για την επάρκεια ενός άλλου κυβερνητικού στελέχους και πει την άποψή του, αυτό δεν σημαίνει ότι προσβάλλει τον θεσμό του Προέδρου της Δημοκρατίας. Η συζήτηση αυτή είναι πρόωρη. Έχουμε πολύ καιρό μπροστά μας. Θα ανοίξει όταν πρέπει, από το 2025 και μετά και τότε δεν θα είναι ανεπίκαιρη, διότι θα είναι επίκαιρη. Αλλά προς το παρόν, νομίζω ότι συζητάμε πολύ νωρίς για ένα θέμα, το οποίο είναι για αρκετούς μήνες αργότερα. Εσείς μπορείτε να ρωτάτε ό,τι θέλετε, αλλά η απάντηση θα είναι η ίδια.

ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Πάνω σε αυτό, αλλά κάτι διαφορετικό. Έχετε δίκιο ότι είναι πρόωρη θεωρητικά, γιατί είναι σε λίγους μήνες. Παρ΄ όλα αυτά, όμως, ερωτώνται στελέχη της Ν.Δ. και πρωτοκλασάτα και πολλοί λένε τις τελευταίες ημέρες ολοένα και περισσότερο ότι υπάρχουν στη Ν.Δ. πρόσωπα με συνθετικά χαρακτηριστικά σε ό,τι αφορά την Προεδρία της Δημοκρατίας. Το είπε, παράδειγμα, ο κ. Βορίδης, χθες. Είναι σημαντικό, θα σπάσει η Κυβέρνηση την παράδοση να προτείνει πρόσωπο γι’ αυτή τη θέση από την «αντίπαλη» παράταξη; Υπό την έννοια, ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας πρέπει να ενσαρκώνει την ενότητα του λαού και του κράτους και τις τελευταίες δεκαετίες υπήρχε μια παράδοση με αυτή τη λογική. Άρα, αφού μπαίνει στην κουβέντα από στελέχη της Ν.Δ., υπάρχει η λογική να σπάσει αυτή η παράδοση 20-30 ετών;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Είναι πολύ πρόωρη η συζήτηση. Νομίζω απάντησα. Δεν μπορώ να γνωρίζω, αυτή τη στιγμή, τι θα γίνει σε τέσσερις, πέντε μήνες.

ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Δεν ρώτησα για το πρόσωπο, για τη λογική λέω.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αντιλαμβάνομαι αυτό που λέτε. Έχει απαντήσει και σχετικά ο Πρωθυπουργός ως προς το τι πρέπει να πρεσβεύει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, σε μια από τις προηγούμενες τηλεοπτικές συνεντεύξεις του, αλλά δεν έχω κάτι περισσότερο να πω πάνω σε αυτό.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Μπορείτε να διαψεύσετε το οποιοδήποτε ενδεχόμενο αλλαγής του εκλογικού νόμου;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν υπάρχει τέτοιο ενδεχόμενο.

Σας ευχαριστώ.

Προηγούμενο άρθροΕισήγηση Γιώργου Αυτιά για αποζημιώσεις από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Αλληλεγγύης για φυσικές καταστροφές
Επόμενο άρθροΑνακοίνωση ΚΚΕ για τη νέα σχολική χρονιά