Ο όρος τεχνητή νοημοσύνη(AI)αναφέρεται στον κλάδο της πληροφορικής, ο οποίος ασχολείται με τη σχεδίαση και την υλοποίηση υπολογιστικών συστημάτων που μιμούνται στοιχεία της ανθρώπινης συμπεριφοράς τα οποία υπονοούν έστω και στοιχειώδη ευφυΐα: μάθηση, προσαρμοστικότητα, εξαγωγή συμπερασμάτων, κατανόηση από συμφραζόμενα, επίλυση προβλημάτων κλπ.
Ο Τζον Μακάρθι όρισε τον τομέα αυτόν ως «επιστήμη και μεθοδολογία της δημιουργίας νοημόνων μηχανών».
Η τεχνητή νοημοσύνη αποτελεί σημείο τομής μεταξύ πολλαπλών επιστημών όπως της πληροφορικής, της ψυχολογίας, της φιλοσοφίας, της νευρολογίας, της γλωσσολογίας και της επιστήμης μηχανικών, με στόχο τη σύνθεση ευφυούς συμπεριφοράς, με στοιχεία συλλογιστικής, μάθησης και προσαρμογής στο περιβάλλον, ενώ συνήθως εφαρμόζεται σε μηχανές ή υπολογιστές ειδικής κατασκευής.
Διαιρείται στη συμβολική τεχνητή νοημοσύνη, η οποία επιχειρεί να εξομοιώσει την ανθρώπινη νοημοσύνη αλγοριθμικά, χρησιμοποιώντας σύμβολα και λογικούς κανόνες υψηλού επιπέδου, και στην υποσυμβολική τεχνητή νοημοσύνη, η οποία προσπαθεί να αναπαράγει την ανθρώπινη ευφυΐα χρησιμοποιώντας στοιχειώδη αριθμητικά μοντέλα που συνθέτουν επαγωγικά νοήμονες συμπεριφορές με τη διαδοχική αυτοοργάνωση απλούστερων δομικών συστατικών («συμπεριφορική τεχνητή νοημοσύνη»), προσομοιώνουν πραγματικές βιολογικές διαδικασίες όπως η εξέλιξη των ειδών και η λειτουργία του εγκεφάλου («υπολογιστική νοημοσύνη»), ή αποτελούν εφαρμογή στατιστικών μεθοδολογιών σε προβλήματα ΤΝ.
H τεχνητή νοημοσύνη έχει ευρεία εφαρμογή και στα καινούργια μοντέλα των αυτοκινητοβιομηχανιών. Στην αμιγώς ηλεκτρική Mercedes-Benz EQS προστέθηκε η τεχνητή νοημοσύνη, με λογισμικό ικανό να μαθαίνει. Η οθόνη MBUX Hyperscreen και ο τρόπος λειτουργίας της προσαρμόζονται πλήρως στον χρήστη της και κάνουν εξατομικευμένες προτάσεις για πολλές λειτουργίες ψυχαγωγίας, άνεσης και λειτουργιών του οχήματος.
Ένας βοηθός για τον οδηγό και τον συνοδηγό που μαθαίνει συνεχώς, χάρη στην τεχνητή νοημοσύνη.
Προσωποποιημένες προτάσεις με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης. Τα συστήματα ψυχαγωγίας προσφέρουν πολλές και ολοκληρωμένες λειτουργίες. Συχνά απαιτούνται αρκετά βήματα για τον χειρισμό τους, όμως η Mercedes-Benz έχει αναπτύξει ένα εξελιγμένο interface για τον χρήστη με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης, ώστε να μειώσει όσο το δυνατόν περισσότερο τα βήματα αυτά.
Το σύστημα MBUX εμφανίζει εκ των προτέρων τις κατάλληλες λειτουργίες τη σωστή στιγμή για τον χρήστη, με την υποστήριξη της τεχνητής νοημοσύνης (ορισμένα παραδείγματα αναφέρονται παρακάτω). Η ευαισθητοποίησή του σχετικά με το περιβάλλον βελτιστοποιείται συνεχώς με ανάλυση των στοιχείων του περιβάλλοντος και της συμπεριφοράς του χρήστη.
Περισσότερες από 20 επιπλέον λειτουργίες – από το πρόγραμμα ενεργού μασάζ έως την υπενθύμιση γενεθλίων ή την πρόταση για τη λίστα υποχρεώσεων- προσφέρονται αυτόματα με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης όταν σχετίζονται με τον οδηγό.
Ενδεικτικά, παρατίθενται τέσσερις περιπτώσεις χρήσης. Ο οδηγός μπορεί να αποδεχτεί ή να απορρίψει την αντίστοιχη πρόταση με ένα μόνο κλικ:
Εάν καλείτε πάντα έναν συγκεκριμένο φίλο στο δρόμο για το σπίτι τα βράδια της Τρίτης, θα σας ζητηθεί να πραγματοποιήσετε μια αντίστοιχη κλήση εκείνη την ημέρα της εβδομάδας και αυτή τη στιγμή της ημέρας. Εμφανίζεται μια επαγγελματική κάρτα με τα στοιχεία επικοινωνίας και -εάν αποθηκεύεται- εμφανίζεται η εικόνα της επαφής.
Εάν ο οδηγός χρησιμοποιεί τακτικά τη λειτουργία μασάζ θερμότητας (hot stone principle) το χειμώνα, το σύστημα μαθαίνει και προτείνει αυτόματα τη συγκεκριμένη λειτουργία άνεσης όταν η εξωτερική θερμοκρασία είναι χαμηλή.
Εάν ο χρήστης ανάβει τακτικά τη θέρμανση του τιμονιού και άλλων επιφανειών, π.χ. το καλοριφέρ καθίσματος, η σχετική λειτουργία του προτείνεται μόλις πιέσει το πλήκτρο για τη θέρμανση του καθίσματος.
Το πλαίσιο της EQS μπορεί να ανυψωθεί για να παρέχει περισσότερη απόσταση από το έδαφος, λειτουργία που είναι χρήσιμη για απότομες εισόδους γκαράζ. Το MBUX θυμάται τη θέση GPS στην οποία ο χρήστης έκανε χρήση της λειτουργίας «Vehicle Lift-Up». Εάν το όχημα πλησιάσει ξανά τη συγκεκριμένη θέση GPS, το MBUX προτείνει στον οδηγό την ανύψωση της EQS.
Σπύρος Ρέκκας / ΑΠΕ-ΜΠΕ