Για ποιόν λόγο δεν ψηφίσαμε υπέρ ορισμού εκπρόσωπου του Αναπτυξιακού Οργανισμού Κεντρικής Μακεδονίας
Κατά την τακτική συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Κεντρικής Μακεδονίας που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 25 Ιανουαρίου 2024, μεταξύ των θεμάτων συζήτησης, κληθήκαμε όλοι οι εκλεγμένοι περιφερειακοί σύμβουλοι της ΠΚΜ να ψηφίσουμε για ορισμό εκπροσώπου της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ Α.Ε. – Αναπτυξιακός Οργανισμός Τοπικής Αυτοδιοίκησης».
Από την πλευρά μας ως «ΣΥΝ-εργασίας» δεν ψηφίσαμε υπέρ ορισμού εκπρόσωπου του Αναπτυξιακού Οργανισμού Κεντρικής Μακεδονίας για τους κάτωθεν και πολύ σοβαρούς λόγους:
Τον Μάρτη του 2020 ψηφίστηκε ο Ν4674 «Στρατηγική αναπτυξιακή προοπτική των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ρύθμιση ζητημάτων αρμοδιότητας Υπουργείου Εσωτερικών και άλλες διατάξεις». Ακολούθησε η έκδοση εγκυκλίου (είναι βέβαιο ότι θα ακολουθήσουν πολλές) πάνω στον νόμο, με αρ, 200/16-6-2020 αρ. Πρωτ. 37620.
Ο νομός δίνει την δυνατότητα τόσο της δημιουργίας Αναπτυξιακών οργανισμών ΟΤΑ (ΑΟΤΑ) από την αρχή μεταξύ των Δήμων, όσο και μετατροπής υπαρχόντων Αναπτυξιακών ΑΕ ΟΤΑ.
Οι αναπτυξιακές που θα λειτουργούν με μορφή ΑΕ, θα έχουν ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων όπως. (Εγκύκλιος 200, Α1 ΣΚΟΠΟΣ ΣΥΣΤΑΣΗΣ και Α4 ΕΠΙΠΡΟΣΘΕΤΕΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ): Εκπόνηση επιχειρησιακών προγραμμάτων των Δήμων, αποφάσεις για επενδύσεις σε τοπικό επίπεδο και αξιοποίησης της κινητής και ακίνητης περιουσίας των Δήμων, (ακόμη και παραχώρησης περιουσιακών στοιχείων των Δήμων προς των ΑΟΤΑ που συμβάλλονται για επίτευξη των σκοπών του), αποφάσεις για αλλαγή χρήσεων γης, διαχείριση αναπτυξιακών ή συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων ΕΣΠΑ, LEADER, Εκπόνηση μελετών, σύναψη συμβάσεων, επίβλεψη έργων και προμηθειών των τεχνικών και υπηρεσιών δόμησης των Δήμων. Θα μπορούν να ασχολούνται με τη διαχείριση αποβλήτων, τις ΑΠΕ, με έργα και δράσεις βιώσιμης ανάπτυξης κλπ. Επίσης θα μπορούν να αναλαμβάνουν υπηρεσίες και προγράμματα της κοινωνικής πολιτικής των Δήμων, αλλά και των οικονομικών και διοικητικών υπηρεσιών, όπως και την μηχανοργάνωση των υπηρεσιών.
Το έργο των εταιρειών αυτών βλέπουμε πως είναι ευρύτερα επιτελικό, συντονιστικό και εκτελεστικό. Πρόκειται στην ουσία για δημιουργία παράλληλης δομής στα πλαίσια λειτουργίας των ΟΤΑ, η οποία σε σύντομο χρόνο θα υποκαταστήσει βασικές λειτουργίες των Δήμων και Περιφερειών.
Δεν εµπίπτουν στο πεδίο εφαρµογής του ν. 4412/2016, που ρυθµίζει τις διαδικασίες ανάθεσης, σύναψης και εκτέλεσης των δηµοσίων συµβάσεων» }.
Από αυτά συνάγεται η απουσία ελέγχου και η απολογία σε θεσμοθετημένα συλλογικά όργανα όπως το Δημoτικό Συμβούλιο και η παράκαμψη νόμιμων διαδικασιών εκτέλεσης δημοσίων συμβάσεων.
Αυτό που κατά την γνώμη μου επιδιώκεται με την μετατροπή σε ΑΟΤΑ των υπαρχόντων Αναπτυξιακών είναι η παράκαμψη της όποιας διαβούλευσης και ελέγχων είχαν απομείνει στις δικαιοδοσίες των συλλογικών οργάνων της ΤΑ και η ανάθεση με fast truck διαδικασίες της σχεδίασης και της υλοποίησης έργων, υπηρεσιών και προμηθειών προς εξυπηρέτηση των συμφερόντων ιδιωτικών ομίλων.
Πιστεύω ότι η ιδιωτικοποίηση των δημοσίων έργων και άλλων υπηρεσιών των ΟΤΑ, η παράκαμψη των ελεγκτικών διαδικασιών, η απουσία συζήτησης και διαβούλευσης στα δημοκρατικά εκλεγμένα όργανα και η απουσία συζήτησης στην ίδια την κοινωνία για τις πραγματικές τις ανάγκες, θα αυξήσει κατακόρυφα το κόστος εκτέλεσης των έργων και θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στο φυσικό και δομημένο περιβάλλον.
Τέλος δεν είναι λίγα τα παραδείγματα αναπτυξιακών εταιρειών που στο παρελθόν και μετά από κάποια χρόνια λειτουργίας, τέθηκαν σε καθεστώς εκκαθάρισης επιβαρύνοντας τελικά τους Δήμους δηλαδή τους ίδιους τους δημότες που πλήρωσαν το κόστος.
Με εκτίμηση,
Βασίλης Ρόκος
Επικεφαλής «ΣΥΝ-εργασίας»
Περιφερειακός Σύμβουλος Θεσσαλονίκης