Θέμα: « Οι ψηφιακοί νομάδες γυρίζουν την πλάτη στην Ελλάδα λόγω της απραξίας της κυβέρνησης σε ψηφιακό μετασχηματισμό, ακρίβεια και στεγαστικό»
Η Αθήνα, η πρωτεύουσα της χώρας, τοποθετείται στην τελευταία θέση μεταξύ των ευρωπαϊκών πόλεων για τους εργαζόμενους σε τηλε-εργασία, έχοντας αξιολογηθεί παράγοντες όπως η ταχύτητα του διαδικτύου και του WiFi, το κόστος ενοικίου και ηλεκτρικού ρεύματος και η ασφάλεια εντός της χώρας.
Η μελέτη της Brother UK που δημοσιεύει το Forbes κατατάσσει στις 5 χειρότερες πόλεις της Ευρώπης, εκτός από την Αθήνα που παρουσιάζει βαθμολογία 50,42/100, δύο ακόμα ελληνικές πόλεις, τη Θεσσαλονίκη (50,87/100) όπου έρχεται δεύτερη χειρότερη και την Πάτρα (52,33/100) στην τέταρτη χειρότερη θέση, κατά σειρά.
Παράλληλα, στην τελευταία έρευνα του VisaGuide.World, του μεγαλύτερου διαδικτυακού οδηγού πληροφοριών για τις παγκόσμιες βίζες, η Ελλάδα είναι εκτός δεκάδας στη λίστα των χωρών που θα προτιμήσουν το 2024 οι ψηφιακοί νομάδες. Στο δείκτη Digital Nomad Visa όπου κατέταξε τις χώρες με βάση την ενεργή διαθεσιμότητα βίζας, την ταχύτητα του ίντερνετ, τις φορολογικές πολιτικές, τα εισοδηματικά κριτήρια για αιτήσεις θεώρησης, το κόστος ζωής, την παγκόσμια βαθμολογία υγείας και την τουριστική ανάπτυξη, η δεκάδα καταρτίζεται κατά σειρά από την Ισπανία, την Αργεντινή, τη Ρουμανία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, την Κροατία, την Πορτογαλία, την Ουρουγουάη, τη Μάλτα, τη Νορβηγία και την Ανδόρρα, ενώ η χώρα μας βρίσκεται στην 28η θέση.
Τα παραπάνω εμπεριστατωμένα στοιχεία αποτυπώνουν το γεγονός ότι, το κλίμα, η φύση και ο τρόπος ζωής μπορεί να κάνουν την Ελλάδα έναν πολύ ελκυστικό προορισμό, ωστόσο οι σοβαρές δομικές ελλείψεις και ιδιαίτερα η καθυστέρηση στο ψηφιακό μετασχηματισμό τόσο στις πόλεις μας, όσο και στην περιφέρεια αποτελούν ανασταλτικό παράγοντα για να εργαστεί κάποιος εξ αποστάσεως στη χώρα μας. Επιπλέον στις μεγάλες πόλεις, οι επισκέπτες αυτοί έρχονται αντιμέτωποι και με άλλα προβλήματα όπως, η ακρίβεια των αγορών, η εκτίναξη των δαπανών στέγασης ακόμα και το ακριβότερο στην Ευρώπη ίντερνετ, καθώς οι τιμές στις τηλεπικοινωνίες στην Ελλάδα ήταν 67,4% ακριβότερες από τον μέσο όρο της ΕΕ, το 2022.
Είναι ιδιαίτερα κατατοπιστικό το στοιχείο σύμφωνα με παλαιότερη έρευνα του MIT Enterprise Forum, πως αν η Ελλάδα προσέλκυε τουλάχιστον 100.000 «ψηφιακούς νομάδες» οι οποίοι θα έμεναν στη χώρα για 6 μήνες, η οικονομία μας θα επωφελούνταν περίπου με 1,6 δις ευρώ.
Τα γραφειοκρατικά εμπόδια, όπως η ψηφιακή νομαδική βίζα είναι καθοριστικής σημασίας για την εικόνα της ετοιμότητας της χώρας μας να δεχθεί αυτού του είδους τους επισκέπτες. Υπάρχουν αναρίθμητα παραδείγματα νομάδων των οποίων εκκρεμούν οι αιτήσεις μέχρι και ένα χρόνο, ενώ η λύση των προσωρινών εγγράφων χωρίς την τυπικά οριστική διευθέτηση της παραμονής τους προκαλεί την αβεβαιότητα, ειδικά σε όσους νομάδες έχουν παιδιά που φοιτούν σε ελληνικά σχολεία. Αντίθετα, στην Ισπανία και την Κροατία, οι χρόνοι έκδοσης δεν ξεπερνούν τους δύο μήνες, ενώ και το Ίντερνετ είναι οικονομικότερο και πολύ πιο αξιόπιστο.
Για πολλούς νομάδες η επιλογή της ελληνικής περιφέρειας είναι πιο συμφέρουσα επιλογή συγκριτικά με τα αστικά κέντρα, διότι η ποιότητα ζωής είναι σαφώς καλύτερη, ενώ και σε πολλές περιπτώσεις λόγω ειδικού ενδιαφέροντος και τοπικής στήριξης των ψηφιακών αυτών «κοινοτήτων», το ίντερνετ αναγνωρίζεται ως ιδιαίτερα ικανοποιητικό.
Επειδή είτε για τους «ψηφιακους νομάδες» είτε γενικότερα για τους τουρίστες και επισκέπτες το μοντέλο «ήλιος και θάλασσα» θεωρείται παρωχημένο, αν δεν συνδυάζεται με ευρύτερες και συνδυασμένες πολιτικές για τις δημόσιες και ιδιωτικές υποδομές και ειδικότερα, τα τηλεπικοινωνιακά και ψηφιακά δίκτυα προκειμένου να καταστούν οι πόλεις και τα χωριά μας φιλικότερα στην επίσκεψη και διαμονή από λίγες ημέρες έως και πολλούς μήνες,
Επειδή η ακρίβεια καλπάζει, τα δημόσια νοσοκομεία καταρρέουν, η στεγαστική κρίση έχει ξεπεράσει κάθε αρνητικό όριο, η ατμοσφαιρική ρύπανση πολλαπλασιάζεται, τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς έχουν εγκαταλειφθεί, όπως και ο σιδηρόδρομος, ενώ το διαδίκτυο παρουσιάζει αδικαιολόγητες αδυναμίες συγκριτικά με όσα πληρώνουν οι χρήστες του, με βασικούς χαμένους την εθνική οικονομία και τους πολίτες της χώρας μας,
Επειδή στην περίπτωση που κάποιος ψηφιακός νομάς θέλει να μείνει περισσότερο από λίγους μήνες σύμφωνα με το Ν.4825/2021 μπορεί να κάνει αίτηση για τη χορήγηση διετούς άδειας διαμονής, συνεπώς οι πρωτοβουλίες και τα κίνητρα της πολιτείας μπορούν σχεδιαστούν στη βάση του χρονικού ορίζοντα, διετούς διαμονής ή και μεγαλύτερης,
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός
- Τι σκοπεύετε να πράξετε για τη δυσφημιστική θέση της χώρας μας στις σχετικές λίστες κατάταξης των ευρωπαϊκών χωρών που μπορούν να φιλοξενήσουν επάξια εργαζόμενους με εξ αποστάσεως σχέση εργασίας αλλά και «ψηφιακούς νομάδες;
- Ποιος είναι ο σχεδιασμός που υλοποιείται σήμερα για την ειδική αυτή κατηγορία τουριστών και επισκεπτών δεδομένου των υψηλών οικονομικών ωφελειών που αποδεδειγμένα μπορεί να ανακύψουν για τη χώρα μας;
- Πως ο κρατικός αυτός στρατηγικός σχεδιασμός εξυπηρετεί παράλληλα τις ανάγκες βιώσιμης ανάπτυξης;
- Ποιες σχετικές δράσεις βελτίωσης των παρεχόμενων τεχνολογικών υπηρεσιών έχουν υλοποιηθεί μέσα στο προηγούμενο έτος και ποιες πρόκειται να πραγματοποιηθούν την τρέχουσα χρονιά;
- Ποιες πρωτοβουλίες συνδυαστικά λήφθηκαν σε συνεργασία με τα υπόλοιπα Υπουργεία και την Τοπική Αυτοδιοίκηση για την εξυπηρέτηση του γενικού σκοπού; Και ποιες ανάλογες ενέργειες έγιναν σε συνεννόηση με τους ιδιώτες παρόχους υπηρεσιών τηλεπικοινωνιών και διαδικτύου για τους ίδιους λόγους;
Ο Ερωτών Βουλευτής
Καραμέρος Γεώργιος