ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ
Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο: «Οργανωτικές και διαδικαστικές διατάξεις για την ανάπτυξη, παρεμβάσεις για την ενίσχυση της δίκαιης αναπτυξιακής μετάβασης και άλλες επείγουσες διατάξεις».
Θέμα: «Aυστηροποίηση διατάξεων για την περιστολή φαινομένων αθέμιτης κερδοφορίας μέσω της υποχρεωτικής καταγραφής – Τροποποίηση της παράγραφού 2 του άρθρου 57 του νομοσχεδίου με το οποίο τροποποιείται η παράγραφος 1 του άρθρου 54 και της παραγράφου 5 του άρθρου 54 του ν.5045/2023»
Αιτιολογική Έκθεση
Με τις διατάξεις του άρθρο 54 του ν.5045/2023 επιδιώκεται η παρεμπόδιση της αθέμιτης κερδοφορίας των επιχειρήσεων που προέρχεται από την πώληση προϊόντων ή την παροχή υπηρεσιών που είναι απαραίτητα για την υγεία, τη διατροφή, τη διαβίωση, τη μετακίνηση, τη θέρμανση, την παραγωγή ζεστού νερού χρήσεως και την ασφάλεια του καταναλωτή, στην περίοδο της γεωπολιτικής κρίσης που έχει προκληθεί από τη στρατιωτική εισβολή της Ρωσικής Ομοσπονδίας στην Επικράτεια της Ουκρανίας, καθώς και των προϊόντων των οποίων η αγορά επιδοτείται από το πρόγραμμα «Αλλάζω Συσκευή». Ο περιορισμός της αθέμιτης κερδοφορίας επιδιώκεται μέσω του προσδιορισμού ανώτατου ύψους περιθωρίου μικτού κέρδους, το οποίο δεν θα υπερβαίνει, μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2023, το μικτό περιθώριο κέρδους της εκάστοτε επιχείρησης πριν από την 1η Ιανουαρίου 2022. Η παράβαση της διάταξης τιμωρείται με πρόστιμο σύμφωνα με τη διαδικασία που προβλέπονται στην παρ. 5 του άρθρου 13α του ν. 2251/1994
Με την παράγραφο 2 του άρθρου 57 του νομοσχεδίου παρατείνεται η ως άνω προθεσμία έως την 30η Ιουνίου 2024. Ωστόσο επειδή η αποκλιμάκωση του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή και ειδικά του δείκτη για τα τρόφιμα γίνεται με εξαιρετικά χαμηλούς ρυθμούς με την προτεινόμενη διάταξη η προθεσμία παρατείνεται έως τη 31η Δεκεμβρίου 2024.
Επιπλέον σύμφωνα με τα στοιχεία που χορήγησε ο Υπουργός Ανάπτυξης, στην απάντηση του σχετικά με την εφαρμογή της διάταξης αυτής στις 4 Δεκεμβρίου 2023 στην Ολομέλεια της Βουλή σχετικά με την εφαρμογή της διάταξης προκύπτει ότι επέλεξε να ερμηνεύσει τις διατάξεις για την καταπολέμηση της αθέμιτης κερδοσκοπίας με αυθαίρετο τρόπο, ώστε η προβλεπόμενη στο 13α του ν. 2251/1994 περίληψη των αποφάσεων που προβλέπεται για τη διαδικασία επιβολής του προστίμου να υποκαθίσταται από ένα απλό δελτίο τύπου. Για αυτό με την προτεινόμενη διάταξη, με σκοπό για να υπηρετηθεί ορθά και επαρκώς το πνεύμα και ο σκοπός του άρθρο 54 του ν.5045/2023 και για να αρθεί οποιαδήποτε δυνατότητα παρερμηνείας του, προβλέπεται ρητά ότι στην περιγραφή της παράβασης καταγράφονται όλες οι επωνυμίες προϊόντων και οι υπηρεσίες στις οποίες διαπιστώθηκαν οι παραβάσεις, για να καταστεί γνωστό στους καταναλωτές με ποιον ακριβώς τρόπο επήλθε η αθέμιτη κερδοφορία αλλά και ποια ήταν η έκταση της. Έτσι η πίεση του καταναλωτικού κοινού θα λειτουργήσει συμπληρωματικά με το πρόστιμο στην αποτροπή της αθέμιτης κερδοφορίας.
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ
Η παράγραφος 2 του άρθρου 57 του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο: «Οργανωτικές και διαδικαστικές διατάξεις για την ανάπτυξη, παρεμβάσεις για την ενίσχυση της δίκαιης αναπτυξιακής μετάβασης και άλλες επείγουσες διατάξεις», αντικαθίσταται ως εξής:
«2. Η προθεσμία στην παράγραφο 1 του άρθρου 54 παρατείνεται, στην περίπτωση β της παραγράφου 5 του άρθρου 54 του ν.5045/2023 (Α΄ 136), προστίθεται νέο εδάφιο και το άρθρο 54 διαμορφώνεται ως εξής:
« Άρθρο 54
Περιστολή φαινομένων αθέμιτης κερδοφορίας
1. Από την έναρξη ισχύος του παρόντος και έως την 31η Δεκεμβρίου 2024, απαγορεύεται η αποκόμιση μικτού κέρδους από την πώληση οποιουδήποτε προϊόντος ή την παροχή οποιασδήποτε υπηρεσίας που είναι απαραίτητη για την υγεία, τη διατροφή, τη διαβίωση, τη μετακίνηση, τη θέρμανση, την παραγωγή ζεστού νερού χρήσεως και την ασφάλεια του καταναλωτή, καθώς και από την πώληση σχολικών ειδών και γεωργικών προϊόντων και τροφίμων, ιδίως πρώτων υλών για την παραγωγή λιπασμάτων, ζωοτροφών, ωμών δημητριακών παντός είδους, αλεύρων, ηλίανθου φυτικών ελαίων, όταν το περιθώριο μικτού κέρδους ανά μονάδα υπερβαίνει το αντίστοιχο περιθώριο μικτού κέρδους ανά μονάδα προ της 31ης Δεκεμβρίου 2021.
2. Για το χρονικό διάστημα από την έναρξη έως την ολοκλήρωση του προγράμματος «Αλλάζω Συσκευή», που προκηρύχθηκε με την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΕΣΠΑΕΝ/61929/864/15.6.2022 απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Β’ 3099), απαγορεύεται η αποκόμιση μικτού κέρδους από την πώληση οποιουδήποτε προϊόντος που:
α) πωλείται από προμηθευτή που έχει συμπεριληφθεί στο Μητρώο Εγκεκριμένων Προμηθευτών ή από έμπορο λιανικής, που συμμετέχει στο πρόγραμμα «Αλλάζω Συσκευή», ή
β) έχει ενταχθεί στο Ενιαίο Μητρώο Εγκεκριμένου Εξοπλισμού της ως άνω απόφασης, όταν το περιθώριο μικτού κέρδους ανά μονάδα υπερβαίνει το αντίστοιχο περιθώριο μικτού κέρδους ανά μονάδα προ της 31ης Δεκεμβρίου 2021.
3. Αρμόδιες αρχές για τη λήψη καταγγελιών και τη διαπίστωση παράβασης των παρ. 1 και 2 ορίζονται:
α) η Γενική Γραμματεία Εμπορίου του Υπουργείου Ανάπτυξης,
β) η Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙ.Μ.Ε.Α.), και
γ) οι αρμόδιες υπηρεσίες ελέγχου των Περιφερειών.
4. Οι αρχές της παρ. 3 δύνανται να: α) έχουν πρόσβαση σε κάθε πληροφορία, δεδομένο και έγγραφο από οιαδήποτε πηγή που διευκολύνει τον έλεγχο οιασδήποτε πιθανολογούμενης παράβασης,
β) διενεργούν έλεγχο, ο οποίος συμπεριλαμβάνει την πρόσβαση σε κάθε χώρο ή μέσο μεταφοράς που χρησιμοποιεί ο προμηθευτής, τον οποίον αφορά ο έλεγχος, ή να παραγγέλλουν ελέγχους που διενεργούνται από άλλες δημόσιες αρχές, προκειμένου να λαμβάνονται, να εξετάζονται και να κατάσχονται στοιχεία, δεδομένα ή έγγραφα που προκύπτουν κατά τη διάρκεια του ελέγχου, ανεξαρτήτως του μέσου αποθήκευσής τους,
γ) διατηρούν στην κατοχή τους τα στοιχεία, τα δεδομένα και τα έγγραφα που προκύπτουν κατά τη διεξαγωγή του ελέγχου για όσο χρόνο και στον βαθμό που απαιτείται για την ομαλή διεκπεραίωση του ελέγχου,
δ) αναζητούν την παροχή πληροφοριών όσον αφορά στα πραγματικά περιστατικά από κάθε εκπρόσωπο ή μέλος του προσωπικού του προμηθευτή που ελέγχεται, ο οποίος έχει την υποχρέωση να παρέχει πληροφορίες και εξηγήσεις όσον αφορά στα πραγματικά περιστατικά, τα δεδομένα ή τα έγγραφα που σχετίζονται με το αντικείμενο του ελέγχου.
5. Με απόφαση του αρμοδίου οργάνου της Αρχής Ελέγχου της παρ. 3, επιβάλλονται εις βάρος οποιουδήποτε παραβαίνει τις απαγορεύσεις των παρ. 1 και 2 ανάλογα με τη βαρύτητα της παράβασης, σωρευτικά ή διαζευκτικά, κυρώσεις ως εξής:
α) σύσταση με σκοπό την παύση της παράνομης πρακτικής και τη συμμόρφωση εντός οριζόμενης με την απόφαση αποκλειστικής προθεσμίας, καθώς και την παράλειψή της στο μέλλον,
β) πρόστιμο από πέντε χιλιάδες (5.000) έως ένα εκατομμύριο (1.000.000) ευρώ και ανακοίνωση της επωνυμίας του παραβάτη και του επιβληθέντος προστίμου με τις προϋποθέσεις και τη διαδικασία που προβλέπονται στην παρ. 5 του άρθρου 13α του ν. 2251/1994 (Α’ 191). Η περιγραφή της παράβασης που συμπεριλαμβάνεται στην περίληψη των αποφάσεων επιβολής προστίμων, που εκδίδονται βάσει της διαδικασίας του προηγούμενου εδαφίου, περιέχει, μεταξύ των υπολοίπων στοιχείων, και όλες τις επωνυμίες προϊόντων και τις υπηρεσίες για τα οποία διαπιστώθηκε αθέμιτη κερδοφορία όπως αυτή προβλέπεται στην παράγραφο 1 του παρόντος άρθρου.
6. Με απόφαση του αρμοδίου οργάνου της Αρχής Ελέγχου της παρ. 3, επιβάλλονται εις βάρος του ελεγχόμενου προσώπου πρόστιμο έως πενήντα χιλιάδων (50.000) ευρώ, εάν αυτό αποκρύψει, παραποιήσει ή δεν προσκομίσει τα στοιχεία που ζητούνται από τις αρμόδιες αρχές ή παρεμποδίσει με οποιονδήποτε τρόπο την άσκηση των ελεγκτικών αρμοδιοτήτων των παρ. 3 και 4.
7. Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης δύνανται να εξειδικεύονται οι κατηγορίες των αγαθών και των υπηρεσιών που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος και ο ακριβής τρόπος υπολογισμού του περιθωρίου κέρδους της παρ. 1, και ιδίως το χρονικό διάστημα προ της 31ης Δεκεμβρίου 2021 που λαμβάνεται υπόψη γι’ αυτόν, να καθορίζονται η διαδικασία του ελέγχου και της επιβολής των κυρώσεων των παρ. 5 και 6, η κλιμάκωση των προστίμων, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία για την εφαρμογή του παρόντος λεπτομέρεια.
8. Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης δύναται να καθορίζεται ανώτατη τιμή πώλησης στους καταναλωτές για τα αγαθά και τις υπηρεσίες της παρ. 1.»
Οι προτείνοντες βουλευτές
Κωνσταντινόπουλος Οδυσσέας
Γερουλάνος Παύλος
Κουκουλόπουλος Παρασκευάς
Κατρίνης Μιχάλης
Νικητιάδης Γεώργιος
Αποστολάκη Μιλένα
Βατσινά Ελένη
Σταρακά Χριστίνα