Συνεχίζοντας το «Οδοιπορικό για την Παιδεία» στην Ευρυτανία
Ο υπεύθυνος Κ.Τ.Ε. Παιδείας του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής και βουλευτής Κιλκίς, Στέφανος Παραστατίδης, ο Γραμματέας του Τομέα Νίκος Τσούλιας και το μέλος του Τομέα Γιώργος Γεωργακόπουλος συνέχισαν το «Οδοιπορικό Παιδείας» στην Ευρυτανία.
Αναδείχτηκαν τα πιο κρίσιμα τοπικά εκπαιδευτικά προβλήματα. Έγινε πλούσιος διάλογος. Αναπτύχθηκαν προτάσεις και ιδέες για την επίλυση των προβλημάτων. Θεωρούμε πως η ζωντανή και δημιουργική συζήτηση των θεμάτων της παιδείας είναι καθοριστικός παράγοντας για την ουσιαστική και ολιστική θεώρηση τους.
Σημαντικό στοιχείο της πρωτοβουλίας μας είναι η διαμόρφωση ψηφιακών δυνατοτήτων για τη συνεχή διάδρασή μας με τα σχολεία και τους εκπαιδευτικούς. Εγκαταλείπουμε το παραδοσιακό μοντέλο. Αλλάζουμε το «παράδειγμα» του εκπαιδευτικού διαλόγου.
Στο Γυμνάσιο με Λυκειακές τάξεις Ραπτόπουλου, σχολείο των απέραντων βουνών, των πολλαπλών και έντονων ανισοτήτων, διαπιστώθηκαν: σοβαρή έλλειψη εκπαιδευτικού προσωπικού, με αποτέλεσμα οι μαθητές να μην διδάσκονται κάθε χρόνο όλα τα μαθήματα (!), παντελής απουσία καλλιτεχνικής και πολιτιστικής παιδείας, μη μόνιμοι εκπαιδευτικοί από χρονιά σε χρονιά, πρόβλημα στέγασης, σίτισης και μετακίνησης των εκπαιδευτικών. Απαιτούνται: άμεσα μέτρα οικονομικής στήριξης των εκπαιδευτικών, αύξηση επιδόματος απομακρυσμένων περιοχών, σίτιση σε λέσχες, επίδομα μετακίνησης, προγράμματα επιμόρφωσης.
Το 1ο Γυμνάσιο Καρπενησίου υπολείπεται των στοιχειωδών και βασικών προϋποθέσεων. Παρουσιάζει μόνιμη έλλειψη ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού – που να ικανοποιεί τις ανάγκες ένταξης μαθητών ειδικών ομάδων – και απουσία κατάρτισης των εκπαιδευτικών στην ειδική αγωγή. Η Συμπερίληψη είναι κενή περιεχομένου – μαγική εικόνα.
Απαιτούνται: α) ανάγκη ίδρυσης και λειτουργίας ΕΝΕΕΓΥΛ για τη φοίτηση των μαθητών, που αυτή τη στιγμή παρά τις γνωματεύσεις του ΚΕΔΑΣΥ, φοιτούν σε σχολεία Γενικής Παιδείας δημιουργώντας σοβαρά προβλήματα στην όλη λειτουργία του σχολείου, β) άμεση οικονομική στήριξη των εκπαιδευτικών που συμπληρώνουν ωράριο σε τρία ή και περισσότερα σχολεία σε μεγάλες και δύσκολες αποστάσεις, και διευκολύνσεις στις μετακινήσεις των εκπαιδευτικών – ιδιαίτερα αυτών που δεν διαθέτουν αυτοκίνητο.
Το 3ο Δημοτικό Σχολείο Καρπενησίου είναι σχολείο εξωστρέφειας και πρωτοβουλιών. Συμβάλλει στη δημιουργική διάθεση μαθητών και εκπαιδευτικών, διαμορφώνει ευχάριστο μαθησιακό κλίμα, καλλιεργεί την ομαδοσυνεργατικότητα και την καινοτομία. Είναι σχολείο εξωστρεφές. Υλοποιεί πολλά ευρωπαϊκά προγράμματα, αναπτύσσει μορφωτικές και εκπαιδευτικές ευκαιρίες στους μαθητές. Έχει κατάλληλες υποδομές – τα νερά της βροχής όμως «κάνουν παρέα» στους εκπαιδευτικούς και στους μαθητές…
Παράλληλα, σε ευρύτερη συνάντηση, αναπτύχθηκε γενικότερος διάλογος για το δημογραφικό, για τα ζητήματα της εκπαίδευσης, για την αναγκαία ορθολογική αναμοριοδότηση των σχολείων κλπ, για τα προβλήματα των φοιτητών (σίτισης, έλλειψης καθηγητών για την πλήρη κάλυψη του Προγράμματος Σπουδών).
Θεωρούμε ιδιαίτερα σημαντικό τον ρόλο των εκπαιδευτικών, που προσπαθούν σε αντίξοες συνθήκες να αντιμετωπίσουν τις ελλείψεις της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας. Τα σχολεία είναι σε εγκατάλειψη. Η πολιτεία απουσιάζει. Η Ευρυτανία έχει και τις δικές ανισότητες μέσα στις γενικότερες ανισότητες. Απ’ εδώ – και από τις υπόλοιπες υποβαθμισμένες περιοχές της χώρας – πρέπει να ξεκινήσει η φροντίδα. Εδώ είναι η απόλυτη προτεραιότητα!