Στην Ελλάδα ένα από τα υψηλότερα ποσοστά πειρατείας ζωντανών αθλητικών διοργανώσεων

Διαδικτυακή πειρατεία: Οι Ευρωπαίοι καταναλώνουν περισσότερα πειρατικά τηλεοπτικά προγράμματα και ζωντανές αθλητικές διοργανώσεις

 

  • Η πτωτική τάση της πειρατείας που καταγράφηκε τα προηγούμενα χρόνια έχει αντιστραφεί, σύμφωνα με νέα μελέτη του EUIPO
  • Το τηλεοπτικό περιεχόμενο είναι το δημοφιλέστερο πειρατικό περιεχόμενο στην ΕΕ, καθώς αντιστοιχεί σχεδόν στο ήμισυ του συνόλου της πειρατείας
  • Η πειρατεία ζωντανών εκδηλώσεων, όπως η μετάδοση συνεχούς ροής (streaming) αθλητικών αγώνων, σημειώνει επίσης ανοδική τάση
  • Στην Ελλάδα καταγράφεται ένα από τα υψηλότερα ποσοστά πειρατείας ζωντανών αθλητικών διοργανώσεων, πολύ πάνω από τον μέσο όρο της ΕΕ, αμέσως μετά την Κύπρο και την Πορτογαλία
  • Η πειρατεία κινουμένων σχεδίων anime και manga επίσης αυξήθηκε το 2022

Σύμφωνα με έκθεση που δημοσιεύθηκε σήμερα από το Γραφείο Διανοητικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EUIPO) αποκαλύπτεται ότι η ψηφιακή πειρατεία αυξήθηκε κατά 3,3 % το 2022. Η αύξηση συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με τις πειρατικές τηλεοπτικές εκπομπές, σειρές, ταινίες και περιοδικά manga.

Αυτό είναι ένα από τα κύρια συμπεράσματα της μελέτης «Online Copyright Infringement in the European Union: Films, Music, Publications, Software and TV, 2017-2022» (Παραβίαση δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας στο διαδίκτυο στην Ευρωπαϊκή Ένωση: ταινίες, μουσική, εκδόσεις, λογισμικό και τηλεόραση, 2017-2022).

Από την έκθεση προκύπτει ότι η πειρατεία, όπως υπολογίζεται με βάση τον αριθμό των μηνιαίων επισκέψεων σε παράνομο περιεχόμενο ανά χρήστη του διαδικτύου, μειωνόταν με αργούς ρυθμούς τα προηγούμενα έτη έως το 2021, όταν αυτή η τάση αντιστράφηκε.

 

Πειρατικό περιεχόμενο: τι καταναλώνουν οι Ευρωπαίοι

Αυτή η αλλαγή της τάσης οφείλεται κυρίως στην αύξηση της πειρατείας τηλεοπτικών προγραμμάτων, η οποία αντιστοιχούσε σχεδόν στο ήμισυ (48 %) του συνόλου των επισκέψεων σε παράνομους ιστοτόπους οι οποίες καταγράφηκαν στην ΕΕ το 2022. Άλλα είδη πειρατικού περιεχομένου περιλαμβάνουν εκδόσεις (28 %), ταινίες (11 %), λογισμικό (7 %) και μουσική (6 %).

Το πειρατικό τηλεοπτικό περιεχόμενο σημείωσε αύξηση 15 % το 2022. Τα δημοφιλέστερα πειρατικά είδη είναι τηλεοπτικές εκπομπές και σειρές και ταινίες on-demand, ενώ ακολουθούν οι παραγωγές κινουμένων σχεδίων anime (σειρές και ταινίες), ζωντανές μεταδόσεις αθλητικών διοργανώσεων και ειδικά αθλητικά κανάλια.

Η παράνομη πρόσβαση σε εκδόσεις, που αποτελούν τη δεύτερη σημαντικότερη πηγή πειρατείας μετά την τηλεόραση, έχει επίσης αυξηθεί από τον Ιανουάριο του 2021, με κορυφαίο είδος σε αυτή την κατηγορία τα κόμικ manga, ενώ ακολουθούν σε κάποια απόσταση τα ηχητικά βιβλία (audio books) και τα ηλεκτρονικά βιβλία (e-books).

Παρά τη σημαντική μείωση που παρατηρήθηκε κατά τους πρώτους μήνες της πανδημίας COVID-19, η πειρατεία ταινιών αυξήθηκε ελαφρώς το 2021 και το 2022. Σύμφωνα με προηγούμενη μελέτη της EUIPO σε επίπεδο τίτλων, οι περισσότερες από τις πειρατικές ταινίες είναι μεγάλες εμπορικές επιτυχίες του Hollywood.

 

Σταδιακά αυξάνεται επίσης και η πειρατεία λογισμικού, όπως παιχνίδια και λογισμικό για κινητές συσκευές, αν και με πιο αργό ρυθμό. Παρότι το περασμένο έτος καταγράφηκε αύξηση σε όλες τις κατηγορίες, η πειρατεία στη μουσική μειώθηκε και παραμένει σε χαμηλά επίπεδα.

 

Κατά μέσο όρο, κάθε χρήστης του διαδικτύου στην ΕΕ επισκέφθηκε ιστοτόπους που προσφέρουν περιεχόμενο που παραβιάζει δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας περίπου 10 φορές τον μήνα στα τέλη του 2022. Υπάρχουν σημαντικές αποκλίσεις μεταξύ των κρατών μελών. Οι χώρες με τα υψηλότερα ποσοστά πειρατείας είναι η Εσθονία και η Λετονία, με σχεδόν 25 επισκέψεις ανά χρήστη μηνιαίως, ενώ τα χαμηλότερα ποσοστά παρατηρούνται στη Γερμανία, την Ιταλία και την Πολωνία με περίπου 7,5 επισκέψεις τον μήνα.

Ο εκτελεστικός διευθυντής του EUIPO, Christian Archambeau, δήλωσε τα εξής:

Η παραβίαση των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας στην ψηφιακή εποχή εξακολουθεί να αποτελεί πολύ σοβαρή πηγή ανησυχίας και άμεση απειλή για τις δημιουργικές βιομηχανίες στην Ευρώπη. Η νέα μελέτη δείχνει ότι απαιτούνται ακόμη πολλές προσπάθειες για την αντιμετώπιση της πειρατείας. Η εξάλειψη αυτού του φαινομένου είναι δύσκολη υπόθεση, καθώς η πειρατεία εξελίσσεται συνεχώς παράλληλα με την τεχνολογία. Για τον λόγο αυτό, η κατανόηση των μηχανισμών που διέπουν την πειρατεία είναι απαραίτητη για τη θέσπιση αποτελεσματικών πολιτικών και μέτρων που συμβάλλουν στη μείωσή της.

 

Η ανοδική τάση των ζωντανών αθλητικών διοργανώσεων και της μετάδοσης συνεχούς ροής

Σύμφωνα με τη μελέτη, η μετάδοση συνεχούς ροής έχει γίνει η δημοφιλέστερη μέθοδος πρόσβασης σε παράνομο τηλεοπτικό περιεχόμενο. Το 58 % της πειρατείας στην ΕΕ πραγματοποιείται μέσω μετάδοσης συνεχούς ροής και το 32 % μέσω τηλεφόρτωσης.

Η μελέτη αναλύει επίσης, για πρώτη φορά, την παράνομη πρόσβαση σε ζωντανές αθλητικές διοργανώσεις. Αυτό το είδος πειρατείας παρουσιάζει ανοδική τάση το 2021 και το 2022, με αύξηση της τάξης του 30 % σε μόλις ένα έτος. Σε ορισμένες χώρες όπως η Γαλλία και η Ισπανία, αυτό το είδος περιεχομένου αντιστοιχεί σε περισσότερο από το ένα τρίτο (34 %) των συνολικών παράνομων προσβάσεων.

Επιπλέον, η πειρατεία ζωντανών εκδηλώσεων παρουσιάζει έντονη αύξηση τον Απρίλιο και τον Σεπτέμβριο-Οκτώβριο, καθώς και ελάχιστες τιμές τον Ιούνιο και τον Ιούλιο κάθε έτους, γεγονός που ενδεχομένως αντικατοπτρίζει τις ενεργές περιόδους και τις θερινές διακοπές των σημαντικότερων ευρωπαϊκών πρωταθλημάτων ποδοσφαίρου.

Στο πλαίσιο αυτό, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξέδωσε τον Μάιο του 2023 Σύσταση για την καταπολέμηση της διαδικτυακής πειρατείας αθλητικών και άλλων ζωντανών εκδηλώσεων, η οποία αποσκοπεί στην εξάλειψη της μη εξουσιοδοτημένης αναμετάδοσης αυτού του είδους των εκδηλώσεων. Το EUIPO συνεργάζεται με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και με ενδιαφερόμενα μέρη για την παρακολούθηση του αντικτύπου της σύστασης.

Η έκθεση επισημαίνει ότι, μεταξύ των παραγόντων που θα μπορούσαν να επηρεάσουν την κατανάλωση πειρατικού περιεχομένου εντός της ΕΕ, υπάρχουν οικονομικοί και κοινωνικοί παράγοντες, όπως το κατά κεφαλήν ΑΕΠ, η εισοδηματική ανισότητα ή το ποσοστό των νέων στον πληθυσμό. Η αύξηση του όγκου του περιεχομένου που προσφέρεται νόμιμα είναι επίσης στοιχείο που συμβάλλει στη μείωση της πειρατείας μουσικής, κινηματογραφικών ταινιών και τηλεοπτικών προγραμμάτων.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΣΥΝΤΑΚΤΕΣ

Πρόκειται για την τρίτη μελέτη που δημοσιεύει το EUIPO σχετικά με την εξέλιξη των διαδικτυακών παραβιάσεων των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας στα κράτη μέλη της ΕΕ και στο Ηνωμένο Βασίλειο. Η μελέτη εξετάζει τον αριθμό των προσβάσεων σε πειρατικές ταινίες, τηλεοπτικά προγράμματα, μουσική, λογισμικό και εκδόσεις από τον Ιανουάριο του 2017 έως τον Δεκέμβριο του 2022, χρησιμοποιώντας διάφορες μεθόδους πρόσβασης από υπολογιστές και κινητές συσκευές, όπως η μετάδοση συνεχούς ροής, η τηλεφόρτωση, τα torrents και το λογισμικό αποθήκευσης περιεχομένου που μεταδίδεται μέσω streaming (stream ripping). Η νέα έκδοση περιλαμβάνει δύο είδη περιεχομένου που δεν είχαν μελετηθεί προηγουμένως, τις εκδόσεις και το λογισμικό, αλλά μόνο για τα έτη 2021 και 2022.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ EUIPO

 

Το EUIPO είναι ένας από τους μεγαλύτερους αποκεντρωμένους οργανισμούς της ΕΕ με έδρα στο Αλικάντε της Ισπανίας. Το EUIPO, το οποίο χαρακτηρίστηκε ως ένα από τα πλέον καινοτόμα γραφεία διανοητικής ιδιοκτησίας στον κόσμο, διαχειρίζεται την καταχώριση του σήματος της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EUTM) και του καταχωρισμένου κοινοτικού σχεδίου ή υποδείγματος (ΚΚΣΥ), αμφότερα τα οποία παρέχουν προστασία διανοητικής ιδιοκτησίας σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ. Διεξάγει επίσης δραστηριότητες συνεργασίας με τα εθνικά και περιφερειακά γραφεία διανοητικής ιδιοκτησίας της ΕΕ και φιλοξενεί το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο για την Παραβίαση των Δικαιωμάτων Διανοητικής Ιδιοκτησίας. Επιπλέον, το EUIPO διοργανώνει τα Βραβεία DesignEuropa ανά διετία για την αναγνώριση εξαιρετικών βιομηχανικών σχεδίων και υποδειγμάτων και των σχεδιαστών τους.

Το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο παραβίασης των δικαιωμάτων διανοητικής ιδιοκτησίας συστάθηκε το 2009 με σκοπό να στηρίξει την προστασία και την επιβολή των δικαιωμάτων διανοητικής ιδιοκτησίας και να συμβάλει στην καταπολέμηση της αυξανόμενης απειλής από τις παραβιάσεις δικαιωμάτων διανοητικής ιδιοκτησίας στην Ευρώπη. Οι αρμοδιότητες σχετικά με τη λειτουργία του μεταφέρθηκαν στις 5 Ιουνίου 2012 στο EUIPO με τον κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 386/2012 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου.

Το Παρατηρητήριο διατηρεί τη διαδικτυακή πύλη Agorateka, μια δωρεάν ευρωπαϊκή πύλη διαδικτυακού περιεχομένου που έχει σχεδιαστεί για να διευκολύνει τους καταναλωτές να εντοπίζουν προσφορές νόμιμου περιεχομένου στη χώρα τους.

Επικοινωνία με τα μέσα ενημέρωσης

Υπηρεσία επικοινωνίας του EUIPO

Τηλ.: +34 653 674 113

press@euipo.europa.eu

Προηγούμενο άρθροΞεκινάει στην Κεντρική Μακεδονία ο από αέρος εμβολιασμός με δολώματα κατά της λύσσας των κόκκινων αλεπούδων
Επόμενο άρθροΗ Λαϊκή Συσπείρωση Βέροιας για τη διαχείριση των απορριμμάτων & την ανακύκλωση