Συνέντευξη του Υπουργού Επικρατείας
και Κυβερνητικού Εκπροσώπου Άκη Σκέρτσου
στην εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ»
και την δημοσιογράφο Ελένη Ευαγγελοδήμου
Πάμε απευθείας στην επομένη της εκλογικής βραδιάς… Έστω ότι είστε πρώτο κόμμα, αυτοδυναμία δεν υπάρχει, παίρνετε την εντολή. Τί την κάνετε;
Πριν φτάσουμε εκεί έχουμε τρεις προεκλογικές εβδομάδες και πρέπει να εξηγήσουμε γιατί είναι σημαντική αυτή η κάλπη. Από το αποτέλεσμά της κρίνεται αν η χώρα θα συνεχίσει στον δρόμο της σταθερότητας ή θα ξαναμπεί σε περιπέτειες, όπου το πολιτικό σύστημα θα γίνει ξανά παραγωγός κρίσεων. Ενδογενείς κρίσεις προέκυψαν τα προηγούμενα χρόνια σε μεγάλο βαθμό από την αδυναμία του πολιτικού συστήματος να διαχειριστεί σύνθετες ή ακόμη και απλές προκλήσεις. Στον αντίποδα, τα τελευταία τέσσερα χρόνια είδαμε εξωγενείς κρίσεις που η αυτοδύναμη κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη διαχειρίστηκε αν μη τι άλλο με επάρκεια, φέρνοντας τη χώρα σε καλύτερη θέση από το 2019. Αυτό κρίνεται στις 21 Μαΐου και αυτό είναι το δίλημμα: μπροστά με αυτοδύναμη σταθερή κυβέρνηση έστω και μετά τις δεύτερες εκλογές ή πίσω σε περιπέτειες από την αδυναμία του πολιτικού συστήματος να συνεργαστεί και διαφόρων αλλοπρόσαλλων πολιτικών προτάσεων. Μετά τις εκλογές της 21ης Μαΐου, προφανώς θα σεβαστούμε το αποτέλεσμα και θα κινηθούμε εντός του πλαισίου που θέτει το Σύνταγμα. Αυτή τη στιγμή, όμως, δεν συντρέχουν προϋποθέσεις για συνεργασίες .
Ούτε με το ΠΑΣΟΚ;
Το ΠΑΣΟΚ, μεταξύ άλλων, δεν συζητά με τη Νέα Δημοκρατία με Πρωθυπουργό Μητσοτάκη. Αυτό από μόνο του καθιστά αδύνατη οποιαδήποτε μετεκλογική συνεργασία. Αλλά και πέραν αυτού, συνεργασίες και συνεννοήσεις νομίζω ότι χτίζονται στο χρόνο, δεν μπορούν να προκύψουν σε ελάχιστες μέρες. Από εκεί και πέρα υπάρχουν και προβλήματα προγραμματικών αντιφάσεων. Ενώ επί της αρχής το ΠΑΣΟΚ συμφωνεί με κυβερνητικές πολιτικές, τις έχει καταψηφίσει στη Βουλή. Κάτι λέει αυτό για την επόμενη μέρα: σχήματα που δεν θα μπορούν να συνεννοηθούν εύκολα, ούτε να λάβουν αποφάσεις γρήγορα δεν μακροημερεύουν.
Επιμένετε αποκλειστικά στην αυτοδυναμία…
Επιμένουμε διότι θεωρούμε ότι είναι η μόνη συνθήκη για να μην εγκλωβιστεί η χώρα σε νέο κυκεώνα αντικρουόμενων σκοπιμοτήτων.
Επιμένετε και στο σενάριο «κυβέρνησης ηττημένων», αν και διαψεύδεται. Γιατί;
Εμείς δεν λέμε άλλα πριν και άλλα μετά, ούτε θέλουμε να εμπλακούμε σε σεναριολογία. Απλώς επισημαίνουμε τη ρευστότητα και τα προβλήματα στις θέσεις της αντιπολίτευσης και αυτό δεν είναι καλός οιωνός, πόσω μάλλον αν τους δοθεί τελικά ένα ποσοστό που θα μπορούσε να οδηγήσει σε συνεργασία κομμάτων της δεύτερης, τρίτης, τέταρτης θέσης. Μια κυβέρνηση που θα έχει μέσα τον ΣΥΡΙΖΑ με τον Βαρουφάκη και ενδεχομένως το ΠΑΣΟΚ, θα είναι καταστροφική λύση. Επανάληψη του 2015. Αλλά πέραν αυτού, έχουν διατυπωθεί τόσο αντικρουόμενες στρατηγικές από την αντιπολίτευση που αυτό από μόνο του συνηγορεί τελικά υπέρ της αυτοδύναμης πρότασης του Πρωθυπουργού.
Χρειάστηκαν λίγες μέρες για να καταρρεύσουν τα φληναφήματα περί προοδευτικής Διακυβερνησης και να φανεί ότι τελικά οι θιασώτες της απλής αναλογικής είναι απλά θιασώτες της ακυβερνησίας και της παραλυσίας. Φανταστείτε τα κόμματα αυτά να έπρεπε να συνεννοηθούν σε συνθήκες Διακυβερνησης. Σε πόσες μέρες θα κατέρρεε η «προοδευτική κυβέρνησης συνεργασίας»;
Τρίτη κάλπη είναι στο τραπέζι;
Έχουμε εμπιστοσύνη ότι η πρότασή μας θα επιβραβευτεί από τους πολίτες και θα σχηματιστεί κυβέρνηση μετά τις δεύτερες εκλογές. Έχουμε μπροστά τον εθνικό στόχο της επενδυτικής βαθμίδας. Περισσότερες επενδύσεις, περισσότερες δουλειές θα έρθουν λόγω της βαθμίδας. Θα έρθει χαμηλότερο κόστος δανεισμού και για το κράτος και για τις τράπεζες, άρα για τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά. Δεν μπορούμε να χάσουμε χρόνο με μήνες διαπραγματεύσεων για κυβέρνηση συνεργασίας, συν το ότι έχουμε ένα τουριστικό καλοκαίρι και την κλιματική κρίση – το βλέπουμε κάθε χρόνο. Άρα χρειαζόμαστε σταθερό χέρι και στην ηγεσία και στη διοίκηση της Πολιτικής Προστασίας.
Ποιες θεσμικές παρεμβάσεις σκέφτεστε; Φτάνουν ως τον εκλογικό κύκλο;
Υπάρχουν σκέψεις, με πρώτη ότι η επόμενη Βουλή θα είναι προτείνουσα για συνταγματική αναθεώρηση. Μια από τις εμβληματικές μεταρρυθμίσεις που πρέπει να γίνουν είναι η αλλαγή του άρθρου 16. Είδαμε πρόσφατα και με το θέμα των καλλιτεχνών πόσα προβλήματα δημιουργεί αυτός ο αναχρονισμός. Έχει πει ο Πρωθυπουργός ότι σκέφτεται σοβαρά να επιστρέψει στη λίστα για τους ευρωβουλευτές. Είδαμε υπουργεία που έρχονται από το παρελθόν και χρειάζεται αναδιοργάνωση. Το κάναμε με το Κλιματικής Κρίσης που αναβάθμισε ουσιαστικά την πολιτική προστασία. Και επίσης ο Πρωθυπουργός έχει μιλήσει για αυτοτελές «κοινωνικό» υπουργείο που θα περιλαμβάνει σημαντικές αρμοδιότητες για θέματα, μεταξύ άλλων, κοινωνικής, δημογραφικής και στεγαστικής πολιτικής. ς. Ως προς τον εκλογικό κύκλο και εκεί θα μπορούσαν να γίνουν πράγματα. Για να σταθεροποιήσουν αυτό που λέγεται πλήρης θητεία που να δίνει ορατότητα, σταθερότητα, έναν συγκεκριμένο κύκλο. Τέσσερα χρόνια είναι ικανός χρόνος για να βγουν επαρκή συμπεράσματα για το κατά πόσον η κυβέρνηση κατάφερε να πάει τη χώρα κάποια βήματα μπροστά. Και νομίζω ότι συνηγορούν υπέρ αυτής της θεσμικής επιλογής.
Επιτελικό κράτος: Πέτυχε, απέτυχε;
Δεν βλέπω γιατί πρέπει να είναι αντικείμενο συζήτησης αν χρειαζόμαστε επιτελικότητα στη διακυβέρνηση. Συμβαίνει σε οποιαδήποτε ευρωπαϊκή χώρα και θα είναι πισωγύρισμα να ξηλωθεί. Το επιτελικό κράτος δεν είναι τίποτα άλλο από το να θέτεις στον πυρήνα της κυβέρνησης μηχανισμούς στοχοθεσίας, παρακολούθησης, αξιολόγησης. Δεν έχει να κάνει με τα πρόσωπα, αλλά με διαδικασίες, κανόνες, με όσα αναδείχθηκαν και με το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών ότι λείπουν από τη δημόσια διοίκηση. Θέλουμε περισσότερο επιτελικό κράτος και έχουμε θετικά παραδείγματα: το «Ελλάδα 2.0», την εμβολιαστική εκστρατεία «Ελευθερία», το πρόγραμμα πρόληψης «Φώφη Γεννηματά», το στεγαστικό πρόγραμμα «Σπίτι μου».
Λάθη αναγνωρίζετε;
Το επιτελικό κράτος αποτυγχάνει όταν πάει να υποκαταστήσει υπουργεία και αρμοδιότητες. Δεν είναι ούτε πυροσβέστης, ούτε αστυνομικός, ούτε φορέας για να βγάζει συντάξεις. Ο καθένας πρέπει να κάνει τη δουλειά του. Είναι η αναγκαία συνθήκη για συνεκτικές πολιτικές και υπηρεσίες που σπάνε τον κύκλο δυσπιστίας που εύλογα έχει ο πολίτης απέναντι στο Δημόσιο.
Αντιμετωπίσατε προβλήματα στο «πάντρεμα» τεχνοκρατών – πολιτικών, νεοδημοκρατών και μη του Μητσοτάκη;
Προσωπικά ως κεντρώος Πολίτης και ψηφοφόρος αισθάνομαι πολύ άνετα στον πολιτικό χώρο της Νέας Δημοκρατίας υπό τον Κυριάκο Μητσοτάκη και υπό το πλαίσιο των πολιτικών που έχει θέσει ως προτεραιότητα για τον ριζικό εκσυγχρονισμό της χώρας, τη θωράκιση των συνόρων μας, τη δυναμική και συνεκτική ανάπτυξη της οικονομίας και της κοινωνίας.
Στο πρόσωπο του Πρωθυπουργού βλέπω έναν έντιμο πραγματιστή κοσμοπολίτη ηγέτη που εκπροσωπεί επάξια τη χώρα μας στο εξωτερικό και μπορεί να φέρει τις αναγκαίες επενδύσεις στη χώρα μας. που δεν δυσκολεύεται να ομολογήσει λάθη και να τα διορθώσει ούτε να εφαρμόσει πολιτικές και από άλλες ιδεολογικές αφετηρίες όταν είναι εθνικά αναγκαίες.
Γιατί δεν κατεβαίνετε υποψήφιος;
Δεν πιστεύω ότι είμαστε όλοι για όλα. Μου αρκεί η τιμή που μου έχει κάνει Πρωθυπουργός να υποστηρίζω το κυβερνητικό έργο και το προσωπικό του όραμα που είναι και δικό μου. Σε κάποια φάση θα ήθελα να επιστρέψω στην «κανονικότητά» μου.
Από την επομένη των εκλογών;
Η επόμενη μέρα θα με βρει δίπλα στον Κυριάκο Μητσοτάκη.