Οι αλήθειες από τον κ. Γιώργο Μαυροπάνο, που για 5 χρόνια ήταν επικεφαλής του Κέντρου Τηλεδιοίκησης Αθηνών, πρόσφατα συνταξιοδοτήθηκε μετά από 37 χρόνια υπηρεσίας στον ΟΣΕ.
Η φοβερή τραγωδία του τραίνου, που βύθισε στο πένθος τόσες οικογένειες έχει άμεσους αυτουργούς αλλά και ηθικούς αυτουργούς.
«Οι άμεσοι αυτουργοί στην συγκεκριμένη τραγωδία είναι ένας άπειρος σταθμάρχης, που βρέθηκε σε ένα κομβικό σταθμό, πέρασμα 65-70 τραίνων την ημέρα, οι συνάδελφοί του που δεν τον κάλυψαν, ο προϊστάμενος που τον εμπιστεύθηκε. Οι ηθικοί αυτουργοί είναι όλοι οι επιτελείς, κάθε παράγοντας και των μέχρι σήμερα κυβερνήσεων, που είχαν εμπλοκή στην λειτουργία και την ασφάλεια της κίνησης των τραίνων.
Η έλλειψη έμπειρου και εκπαιδευμένου προσωπικού, η έλλειψη συντήρησης, οι συνεχείς εκπτώσεις στην ασφάλεια της κυκλοφορίας των τραίνων, η ανυπαρξία μιας ολοκληρωμένης τηλεδιοίκησης, η μη τήρηση του κανονισμού λειτουργίας των τραίνων, που είναι νόμος του κράτους, σε συνδυασμό με τις πιέσεις των εταιριών για κέρδη, δημιουργούν τις προϋποθέσεις για ένα δυστύχημα.
Η κατάσταση του δικτύου του σιδηροδρόμου είναι ευρωπαϊκών προδιαγραφών και σίγουρα αντέχει τις υψηλές ταχύτητες των 160 χιλιομέτρων, ίσως και περισσότερο και ο ΟΣΕ έχει δαπανήσει άπειρα χρήματα. Το θέμα της ασφάλειας όμως εξαρτάται από τις υποδομές, από μια ολοκληρωμένη τηλεδιοίκηση, που θα απομονώνει τον ανθρώπινο παράγοντα, το λάθος…
Η αποκαλυπτική συνέντευξη με τον κ. Γιώργο Μαυροπάνο στο βίντεο:
Ο κ. Μαυροπάνος μας εξηγεί το ρόλο της τηλεδιοίκησης στην ασφάλεια κίνησης των συρμών.
«Η τηλεδιοίκηση είναι ένα σύστημα που επιτρέπει στους σταθμάρχες να ελέγχουν τους σταθμούς και να λειτουργούν αυτούς, σαν να είχαν φυσική παρουσία εκεί. Το σύστημα εξασφαλίζει 100% τις κινήσεις του σταθμάρχη, αλλά και τις κινήσεις των αμαξοστοιχιών προειδοποιώντας τους μηχανοδηγούς με φωτοσημάνσεις για την πορεία του συρμού, τις γραμμές, τις ταχύτητες και παρέχει εξειδικευμένες πληροφορίες. Το Κέντρο Τηλεδιοίκησης Αθηνών όταν ολοκληρωθεί θα μπορεί να «βλέπει» μέχρι την Τιθορέα και από το Αεροδρόμιο μέχρι το Αίγιο.
Για τη συντήρηση του δικτύου γίνονται μεγάλες προσπάθειες, αλλά σε ότι αφορά τη συντήρηση της τηλεδιοίκησης υπάρχει έλλειψη προσωπικού και κυρίως έλλειψη κατάρτισης, που απαιτείται για σύγχρονα συστήματα. Έτσι δεν υπάρχει άμεση αντιμετώπιση των βλαβών. Τμήματα της τηλεδιοίκησης έχουν καταστεί ανενεργά από βλάβες, δολιοφθορές, κλοπές και αδυναμία συντήρησης. Τμήματα τηλεδιοίκησης δεν έχουν παραδοθεί από τις εταιρίες που έχουν αναλάβει τα έργα. Έτσι η πιθανότητα πρόκλησης ατυχήματος αυξάνει…
Θα πρέπει να δοθεί άμεση προτεραιότητα στην ολοκλήρωση του συστήματος τηλεδιοίκησης, το οποίο δεν είναι στο μεγαλύτερο τμήμα του απηρχαιωμένο, όπως ακούγεται. Ακόμα και τμήματα που είναι παλαιότερης τεχνολογίας σε κάποια σημεία αν συντηρηθούν σωστά, θα μπορούν κατά 100% να εξασφαλίσουν την κυκλοφορία.
Τα τραίνα δεν χρειάζεται να σταματήσουν, μπορούν να λειτουργήσουν παράλληλα με την πρόοδο και την ολοκλήρωση των εργασιών συντήρησης, αν δεν υπάρχουν πιέσεις από τις εταιρίες.
Όλες οι κυβερνήσεις μετά τον Τρικούπη δεν έδωσαν την πρέπουσα σημασία στην ανάπτυξη των τραίνων εν αντιθέσει με αυτό που συμβαίνει στο εξωτερικό.
Ας θυμηθούμε ότι το τραίνο θεωρείται «πράσινο» μέσο μεταφοράς, δεν επιβαρύνει το περιβάλλον, διασύνδεει λιμάνια, αεροδρόμια, άγονες γραμμές, δυσπρόσιτες περιοχές της χώρας και ο ρόλος του είναι πολυσήμαντος. Επίσης ο σιδηρόδρομος είναι προνομιούχος για εμπορευματικές μεταφορές, που σήμερα το ποσοστό τους είναι μόνον 3%.
Ας μην τα θυσιάσουμε όλα στο βωμό του κέρδους.