Το Πράσινο Κίνημα χαιρετίζει την πολιτική βούληση που εξέφρασε μέσω Ψηφίσματος το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για την ενίσχυση της ποδηλασίας και της πορείας προς την Πράσινη Μετάβαση της ΕΕ μέσω της δημιουργίας ποδηλατοδρόμων και θέσεων στάθμευσης, καθώς και τη μείωση του ΦΠΑ.
Συγκεκριμένα, το ψήφισμα σχετικά με την ανάπτυξη στρατηγικής της ΕΕ για την ποδηλασία, που πρόσφατα εγκρίθηκε, τάσσεται υπέρ της αναγνώρισης της ποδηλασίας ως ολοκληρωμένου τρόπου μεταφοράς. Υπογραμμίζει τα οφέλη που θα μπορούσε να αποφέρει η ποδηλασία στην πράσινη μετάβαση της ΕΕ: βελτίωση της υγείας, μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης και ηχορύπανση, βελτίωση της ποιότητας του αέρα και οικονομική ανάπτυξη. Στόχος είναι ο διπλασιασμός του αριθμού των χιλιομέτρων που διανύονται με ποδήλατο στην Ευρώπη έως το 2030.
Το Πράσινο Κίνημα έχει επανειλημμένως υπογραμμίσει ότι το ποδήλατο είναι σύμβολο βιώσιμης μετακίνησης και στέλνει θετικό μήνυμα για την ενθάρρυνση της βιώσιμης κατανάλωσης και παραγωγής.
Το ποδήλατο είναι ένα απλό, οικονομικά προσιτό, αξιόπιστο και φιλικό προς το περιβάλλον μέσο μεταφοράς. Μπορεί επίσης να λειτουργήσει ως ένα αποτελεσματικό εργαλείο ανάπτυξης, επιχειρηματικότητας, πρόσβασης στην εκπαίδευση, στην υγεία και στην άθληση. Το ποδήλατο προσφέρει την άμεση επαφή με το γύρω περιβάλλον. Προσφέρει μακροζωία και ευεξία.
Επίσης, το Πράσινο Κίνημα έχει επισημάνει ότι η Εθνική Στρατηγική για το Ποδήλατο βρίσκεται στα συρτάρια εδώ και τρία χρόνια μαζί με πολλές μελέτες ποδηλατοδρόμων.
Η έλλειψη ασφαλούς στάθμευσης και ειδικών ποδηλατοδρόμων, αλλά και τα ανεπαρκή μέτρα για την πρόληψη της κλοπής, είναι μερικά από τα εμπόδια που εμποδίζουν την ανάπτυξη της ποδηλασίας στις πόλεις. Για την βελτίωση της κατάστασης προτείνεται να γίνουν πιο οικονομικά προσιτά τα ηλεκτρονικά ποδήλατα, περισσότερα προγράμματα ποδηλάτων κοινής χρήσης, και οι περιφερειακές και τοπικές αρχές να ενσωματώσουν στα σχέδια αστικής κινητικότητας την ποδηλασία. Περισσότερες συνέργειες με άλλους τρόπους μεταφοράς, όπως περισσότερες θέσεις για ποδήλατα σε τρένα ή πιο ασφαλείς χώροι στάθμευσης σε σταθμούς, θα μπορούσαν επίσης να συμβάλουν στην αύξηση του αριθμού των ποδηλατών.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο κάλεσε την Επιτροπή να ορίσει το 2024 ως Ευρωπαϊκό Έτος Ποδηλασίας.
Ο ρόλος της Προσβασιμότητας στην Πράσινη Μετάβαση
Με την ευκαιρία της ανάδειξης του ποδηλάτου ως βασικού οχήματος προς την πορεία της Πράσινης Μετάβασης θυμίζουμε πως στο Τακτικό Συνέδριο της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας, ο επικεφαλής της περιφερειακής παράταξης του Πράσινου Κινήματος “Αττική Πράσινη Περιφέρεια”, Περιφερειακός Σύμβουλος, κ. Νίκος Παπαδάκης, ανέδειξε το θέμα της Προσβασιμότητας σαν βασική συνιστώσα της κοινής συνισταμένης που λέγεται Πράσινη Μετάβαση λέγοντας χαρακτηριστικά: “Όπως είναι γνωστό, η προσβασιμότητα, είναι βασικός πυλώνας της βιώσιμης κινητικότητας. Και η βιώσιμη κινητικότητα, είναι βασική συνιστώσα, της κοινής συνισταμένης που λέγεται ΠΡΑΣΙΝΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ. Όπως, είναι γνωστό, επίσης, στην Ελλάδα, είναι περίπου 10% τα άτομα με κινητικά προβλήματα, είτε μόνιμα, είτε περιστασιακά. Ποιο είναι λοιπόν το πρόβλημα; Ότι οι πολιτικές για τα άτομα με κινητικά προβλήματα, δεν αντιμετωπίζονται ενιαία, σε μία μεγάλη χωρική ενότητα, όπως είναι οι περιφέρειες. Στις περισσότερες των περιπτώσεων, οι αυτοδιοικητικοί, αυτοσχεδιάζουν, χωρίς κάποιο πλαίσιο, με αμφίβολα αποτελέσματα.
Θα αναφερθώ σε ένα πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα. Πάρθηκε η απόφαση στην Περιφέρεια Αττικής, από την προηγούμενη διοίκηση, να αγοραστούν τα ελληνικής προελεύσεως, μηχανήματα seatrack που βοηθούν τα άτομα με κινητικά προβλήματα, να κάνουν μπάνιο το καλοκαίρι στη θάλασσα. Για εμένα αυτή ήταν μία πολύ καλή πρωτοβουλία και μπράβο. Αλλά ήταν ελλιπής. Γιατί δεν υπήρξε μία συνολική ολοκληρωμένη μελέτη για τον τρόπο λειτουργίας, μίας τέτοιας υποτιθέμενης δομής.
* Δεν περιγράφηκε ποτέ, πως πρέπει να είναι τα αποδυτήρια, που θα αλλάζουν τα άτομα με κινητικά προβλήματα.
* Δεν περιγράφηκε πως πρέπει να είναι οι ανάλογες τουαλέτες.
* Πως πρέπει να είναι ο διάδρομος από το πάρκινγκ, στο μηχάνημα
* Πως πρέπει να είναι ο χώρος που θα πηγαίνουν οι συμπολίτες με τα καροτσάκια και τις πατερίτσες, να κάτσουν πριν και μετά το μπάνιο.
* Δεν μελετήθηκε ποτέ, αν μπορεί να είναι ένα ή πρέπει να είναι δύο τέτοια μηχανήματα σε κάθε παραλία. Και τι θα γίνει αν το ένα χαλάσει και είναι τα άτομα με αναπηρία στη θάλασσα; Πως θα βγουν έξω;
* Δεν προβλέπεται, από τη νομοθεσία, να υπάρχει εποχιακός εργαζόμενος που θα βοηθά τους ανθρώπους. Όπως προβλέπεται για παράδειγμα για τους ναυαγοσώστες.
Βλέπουμε, λοιπόν, φαινόμενα στην Αττική, όπου το αναπηρικό καροτσάκι, δεν μπορεί να προσεγγίσει το συγκεκριμένο μηχάνημα. Όπου το κοντρόλ που ανεβοκατεβαίνει το μηχάνημα, το έχουν καφετέριες beach bar ή ακόμα και απλοί πολίτες που έχουν σπίτι δίπλα στην παραλία. Επίσης, δεν υπάρχει κάποια πρόβλεψη για τους συνοδούς των ατόμων με κινητικά προβλήματα. Κατά τα άλλα, όμως, κάποιοι θεωρούν ότι έκαναν το καθήκον τους αγοράζοντας, απλώς τα μηχανήματα αυτά και δίνοντάς τα στους Δήμους.
Στην Αττική – Πράσινη Περιφέρεια, θεωρούμε ότι αυτές οι πολιτικές, της αυτοδιοίκησης, πρέπει να υπάρχουν συνολικά στις Περιφέρειες. Για να υπάρχει ένας ενιαίος σχεδιασμός και μια συνολική μελέτη, που θα εξυπηρετεί χωρικά και αναλογικά όλους τους πολίτες της κάθε Περιφέρειας. Για να υπάρχει η απαιτούμενη κοινωνική συνοχή και αλληλεγγύη και στις ευάλωτες αυτές κοινωνικές ομάδες. Και προς αυτή την κατεύθυνση εργαζόμαστε καταθέτοντας συγκεκριμένες προτάσεις, μέσω της διοίκησης της Περιφέρειας Αττικής, όπου συμμετέχουμε.”