Η ενημέρωση των πολιτικών συντακτών και των ανταποκριτών ξένου Τύπου
από τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο, Γιάννη Οικονόμου
Για την απαγόρευση εισόδου Τζιτζικώστα στη Τουρκία
Η τουρκική προκλητικότητα λαμβάνει πια και θεσμικό χαρακτήρα, όσον αφορά το συμβάν με τον κ. Τζιτζικώστα. Οφείλουμε να πούμε ότι δεν τιμά τις αρχές της γείτονος χώρας να κάνουν φτηνή πολιτική με καψώνια, τα οποία αργότερα προσπαθούν να δικαιολογήσουν με ακόμα φτηνότερες προφάσεις. Ο κ. Τζιτζικώστας, όπως και ολόκληρη η ελληνική πολιτεία, προσπαθεί στα ζητήματα με την Τουρκία να είναι μέρος της λύσης, ενώ η Τουρκία επιμένει, με προκλητικές και απαράδεκτες ενέργειες συνεχώς, να είναι μέρος του προβλήματος.
Η Ελλάδα γίνεται φάρος εκπαίδευσης
Σήμερα το πρωί ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, παρέστη στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, στην εναρκτήρια εκδήλωση της συνόδου «Pharos Summit 2022», την οποία διοργανώνει το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, για τη συνεργασία ανάμεσα στην Ελλάδα και τις Η.Π.Α. σε ό,τι αφορά στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Στην εκδήλωση αυτή συμμετείχαν εκπρόσωποι όλων των ελληνικών Α.Ε.Ι. και 30 μεγάλων αμερικανικών Πανεπιστημίων. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι το γεγονός ότι χθες ο Πρόεδρος του Πανεπιστημίου Columbia ανακοίνωσε την ίδρυση Διεθνούς Κέντρου Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Columbia της Νέας Υόρκης στην Αθήνα. Το Κέντρο αναμένεται να υποδεχτεί τους πρώτους φοιτητές το 2023. Πρόκειται για το επιστέγασμα μίας εντατικής και καλά σχεδιασμένης προσπάθειας, που ξεκίνησε στα τέλη του 2019 στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας που ανέπτυξε η Ελληνική Κυβέρνηση και συγκεκριμένα η Υπουργός Παιδείας, κυρία Κεραμέως, για την ενίσχυση της εξωστρέφειας των ελληνικών Α.Ε.Ι. μέσω των ακαδημαϊκών συνεργασιών τους με σημαίνοντα ιδρύματα της αλλοδαπής.
Το συμπέρασμα είναι ξεκάθαρο: Η χώρα μας, η Ελλάδα, γίνεται φάρος εκπαίδευσης που προσελκύει φοιτητές, καθηγητές και ερευνητές από όλο τον κόσμο, έτσι όπως της αξίζει. Με αυτό τον τρόπο ενισχύεται η έρευνα, εμπλουτίζεται η διδασκαλία και ενισχύονται τα ελληνικά πανεπιστήμια σε τεχνογνωσία και πόρους. Παράλληλα, γίνεται ακόμα περισσότερο γνωστή η υψηλής ποιότητας έρευνα και διδασκαλία που συντελείται στα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια.
Θετικά τα πρώτα αποτελέσματα από το «καλάθι του νοικοκυριού»
Η Κυβέρνησή μας είναι αποφασισμένη να εξαντλήσει κάθε δυνατή προσπάθεια για να μειωθεί το βάρος της ακρίβειας στην κοινωνία και ιδιαίτερα στους πιο αδύναμους. Για αυτό και συνεχώς επινοούμε νέα σχήματα και εργαλεία στήριξης της κοινωνίας, αξιοποιώντας την πρόοδο της εθνικής οικονομίας, αλλά και κάθε δυνατότητα που υπάρχει.
Είναι, άλλωστε, πασίγνωστο ότι ο πληθωρισμός αποτελεί αυτή τη στιγμή αυτή το σοβαρότερο πρόβλημα σε ολόκληρο τον κόσμο, το σοβαρότερο κοινωνικό πρόβλημα σε ολόκληρη την Ευρωζώνη. Σύμφωνα με την Eurostat, ανήλθε τον Οκτώβριο στη χώρα μας σε ποσοστό 10,7%, ενώ ακόμη και σε χώρες όπως η Γερμανία, όπου ο πληθωρισμός είναι διαχρονικά ένα ζήτημα ταμπού, εκτοξεύτηκε στο 11,6%. Είναι, επομένως απολύτως αυτονόητο -και το έχει επισημάνει από την πρώτη στιγμή η Κυβέρνησή μας- ότι μιλάμε για ένα πρόβλημα παγκόσμιο με δυσμενείς επιπτώσεις παντού σε όλον τον κόσμο, σε όλη την Ευρώπη. Το «καλάθι του νοικοκυριού» είναι ένα ακόμη εργαλείο που προστίθεται στα όσα ήδη εφαρμόζονται για τη συγκράτηση των τιμών σε μια σειρά από προϊόντα, που είναι απολύτως απαραίτητα για κάθε νοικοκυριό. Και βέβαια δεν είναι το μόνο μέτρο που λαμβάνεται για την ανακούφιση των πολιτών και ιδίως των πιο ευάλωτων.
Το μέτρο αυτό εντάσσεται σε μία ευρύτερη προσπάθεια και έχει ένα διττό στόχο: πρώτον, οι τιμές σε βασικά προϊόντα, που είναι απαραίτητα σε κάθε σπίτι, να είναι πολύ χαμηλότερες και να μην αυξηθούν ή να αυξηθούν ελάχιστα σε σχέση με την υπόλοιπη κατηγορία. Και δεύτερον, καθώς ο κόσμος θα κατευθύνεται, όπως είναι λογικό, στα προϊόντα αυτά, να λειτουργήσει ο ανταγωνισμός και να μειωθούν, ή έστω να συγκρατηθούν, οι τιμές και οι αυξήσεις και σε άλλα προϊόντα που είναι εκτός «καλαθιού». Φαίνεται, μάλιστα, πως υπάρχουν θετικά αποτελέσματα σε ό,τι αφορά και για τους δύο στόχους. Αφενός διότι εντοπίζεται συγκράτηση, ακόμη και μείωση τιμών στα προϊόντα που περιλαμβάνονται στο «καλάθι», και αφετέρου διότι συγκεκριμένες αλυσίδες έσπευσαν ήδη να προσθέσουν και επιπλέον προϊόντα στο «καλάθι» αυτό.
Στο μεταξύ, επειδή παρατηρήθηκαν ορισμένες δυσλειτουργίες, το Υπουργείο Ανάπτυξης προχωρά σε νέα ΚΥΑ με στόχο να είναι πιο ευδιάκριτη η σήμανση των προϊόντων του «καλαθιού» και να διασφαλίζεται η επάρκειά τους. Παράλληλα, συνεχίζονται όπως είναι γνωστό οι επαφές της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Ανάπτυξης με εκπροσώπους όλης της αγοράς, συγκεκριμένα της βιομηχανίας προκειμένου να υπάρξει η μέγιστη δυνατή συμβολή κάθε κλάδου στη συγκράτηση των τιμών. Η αντιμετώπιση της ακρίβειας δεν είναι εύκολη, όχι μόνο για την Ελλάδα, αλλά πουθενά στον κόσμο. Είμαστε, όμως, αποφασισμένοι να αξιοποιούμε καθημερινά κάθε δυνατότητα που υπάρχει έτσι ώστε να περιορίσουμε το αποτύπωμά της δεν θα σταματήσουμε την προσπάθεια αυτή μέχρι να το πετύχουμε.
Μέτρα στήριξης της κοινωνίας που μπαίνουν σταδιακά σε εφαρμογή
Τη στιγμή αυτή -πέρα από το «καλάθι του νοικοκυριού»- βρίσκεται σε εξέλιξη η εφαρμογή μιας σειράς μέτρων για τη στήριξη της κοινωνίας, που εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, στη Δ.Ε.Θ.. Τα μέτρα αυτά υλοποιούνται τόσο γρήγορα γιατί η προετοιμασία τους ήταν άρτια και ο μηχανισμός υλοποίησής τους λειτουργεί με επαγγελματισμό. Πρόκειται για μέτρα άμεσου χαρακτήρα που μπαίνουν ή θα μπουν το επόμενο διάστημα σταδιακά σε εφαρμογή, καθώς και σε μόνιμα μέτρα που θα εφαρμοστούν από την 1η του χρόνου.
Προβλέπονται ανάμεσα στ’ άλλα:
-Στήριξη 250 ευρώ το Δεκέμβριο σε 2.300.000 δικαιούχους, ευάλωτους συμπολίτες μας με σημαντικά διευρυμένη περίμετρο σε σχέση με αντίστοιχες στηρίξεις στο παρελθόν.
-Πρόσθετη μηνιαία δόση των δικαιούχων ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος το Δεκέμβριο
-Επιπλέον μιάμιση δόση στα επιδόματα παιδιού το Δεκέμβριο
-Οριζόντια επιδότηση 0,25 λεπτών για όλους στο πετρέλαιο θέρμανσης.
-Κατάργηση για όλους -δημόσιους και ιδιωτικούς υπαλλήλους- της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, μέτρο μόνιμου χαρακτήρα.
-Αύξηση στις συντάξεις μετά από πολλά χρόνια.
-Επέκταση του επιδόματος μητρότητας στον ιδιωτικό τομέα από τους 6 στους 9 μήνες.
-Αύξηση έως 2.000 ευρώ του σπουδαστικού επιδόματος στέγης για τους πιο αδύναμους εισοδηματικά φοιτητές.
-Στήριξη με περίπου 150 εκατ. ευρώ για τους παραγωγούς, για τους αγρότες και κτηνοτρόφους μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου.
-Απαλλαγή από το φόρο επιτηδεύματος ή κάλυψη του 40% των εισφορών σε επιχειρήσεις, εφόσον αυξήσουν την απασχόληση με μόνιμες προσλήψεις.
-Μονιμοποίηση της μείωσης των 3 μονάδων στις ασφαλιστικές εισφορές.
-Αναμόρφωση του ειδικού μισθολογίου των 20.000 γιατρών του Εθνικού Συστήματος Υγείας, από την 1η Ιανουαρίου 2023, με αύξηση του βασικού μισθού, του επιδόματος νοσοκομειακής απασχόλησης και του επιδόματος θέσης ευθύνης, που μεσο-σταθμικά θα φθάσει στο 10%.
-Διάθεση επιπλέον 180 εκατ. ευρώ για την κάλυψη του μισθολογικού κόστους έκτακτου υγειονομικού προσωπικού.
-Μισθολογικές παρεμβάσεις για τη στήριξη των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων.
Να προσθέσω ακόμη τη διάθεση για φέτος 300 εκατ. ευρώ (σε σχέση με τα 174 εκατ. ευρώ την περσινή χρονιά) για το επίδομα θέρμανσης με σημαντική διεύρυνση της περιμέτρου των δικαιούχων. Το ύψος του επιδόματος θα κυμαίνεται από 100 έως και 800 ευρώ, ενώ στις περιοχές με το περισσότερο κρύο θα είναι προσαυξημένο κατά 25%, φτάνοντας και τα 1.000 ευρώ. Παράλληλα, προβλέπεται ο διπλασιασμός του ποσού του επιδόματος, το οποίο μπορεί να ανέλθει στα 1.600 ευρώ, για νέους δικαιούχους οι οποίοι δεν χρησιμοποιούν φυσικό αέριο και για παλαιούς δικαιούχους, οι οποίοι παύουν να το χρησιμοποιούν.
Όλα αυτά τα μέτρα, πλέον της μείωσης των φόρων, αυξάνουν το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών και όλο αυτό γίνεται σε μια εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία, ώστε να αντισταθούμε στο μέτρο του δυνατού στην εισαγόμενη ακρίβεια.
Δράσεις που έχει αναπτύξει η Κυβέρνηση για να αντιμετωπίσει φαινόμενα κερδοσκοπίας
Πολλές φορές σε τέτοιες περιπτώσεις, σαν και αυτή τη συγκυρία που βιώνουμε τώρα, εκτός από τους εξωγενείς λόγους της αύξησης των τιμών, η κατάσταση επιδεινώνεται περισσότερο με την αισχροκέρδεια, πρακτική παράνομη και απαράδεκτη, πολύ περισσότερο στις σημερινές δύσκολες συνθήκες.
Θα ήθελα λοιπόν να θυμίσω, προς όλες τις κατευθύνσεις, πρωτίστως στους πολίτες που είμαστε υποχρεωμένοι να θωρακίσουμε απέναντι σε αυτές τις απαράδεκτες πρακτικές, αλλά και σε όσους σκέφτονται να αισχροκερδίσουν και φυσικά και στην Αντιπολίτευση, τις παρεμβάσεις μας για την αποτροπή και την αντιμετώπισή της αισχροκέρδειας. Ανάμεσα στ’ άλλα, εφαρμόζονται ήδη:
-Πλαφόν στο περιθώριο μικτού κέρδους από την πώληση οποιουδήποτε προϊόντος ή την παροχή οποιασδήποτε υπηρεσίας που είναι απαραίτητη για την υγεία, τη διατροφή, τη διαβίωση, τη μετακίνηση και την ασφάλεια του καταναλωτή.
-Παρακολούθηση των αποθεμάτων των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην αλυσίδα παραγωγής, διανομής, εμπορίας και αποθήκευσης σειράς ειδών που είναι χρήσιμα για τα νοικοκυριά.
-Μηχανισμός ανάκτησης των υπερεσόδων από τις επιχειρήσεις ηλεκτρικής ενέργειας και διάθεσής τους για τη στήριξη των καταναλωτών, μηχανισμός που ήδη έχει υιοθετηθεί και εφαρμόζεται και από άλλες ευρωπαϊκές χώρες, μηχανισμός που θα γίνει και Ευρωπαϊκός Κανονισμός αλλά και φορολόγηση ύψους 375 εκ. ευρώ σύμφωνα με τις υποδείξεις της ΡΑΕ.
-Πλαφόν στα πάγια τέλη ηλεκτρικού ρεύματος και δυνατότητα του καταναλωτή να αλλάζει πάροχο χωρίς πέναλτι.
–Εντατικοποίηση των ελέγχων από τη ΔΙΜΕΑ.
Οι κανόνες στην αγορά είναι πυλώνας για τη σωστή λειτουργία μιας ελεύθερης οικονομίας. Ελεύθερη οικονομία δεν σημαίνει ασύδοτη οικονομία. Σε μια σύγχρονη φιλελεύθερη οικονομία πρέπει να διασφαλίζεται το fair play, ώστε να λειτουργεί ο ανταγωνισμός και να μην ενισχύονται ολιγοπώλια, πολύ περισσότερο όταν οι συνθήκες είναι πολύ δύσκολες, όπως συμβαίνει σήμερα. Και κάτι τελευταίο, που έχει την αξία του, ιδιαίτερα για όσους κόπτονται υποκριτικά σήμερα για την αισχροκέρδεια, ασκώντας ανυπόστατη κριτική. Να θυμίσω ότι από τη μία πλευρά η Κυβέρνηση κάνει όσα ανέφερα προηγουμένως, από την άλλη με τις αλλαγές στον ποινικό κώδικα που έκανε η προηγούμενη Κυβέρνηση καταργήθηκε η διάταξη περί αισχροκέρδειας και οι συνέπειες που επέφερε το αδίκημα αυτό.
Παρακολουθήσεις με κακόβουλα λογισμικά
Η εφημερίδα «Documento» παρουσίασε ισχυρισμούς περί παρακολούθησης σειράς πολιτικών και μη πολιτικών προσώπων, χωρίς την απαιτούμενη, μέχρις ώρας, τεκμηρίωση. Όσα αναφέρονται, παρότι πλεονάζουν οι αφηγήσεις και απουσιάζουν τα στοιχεία, οφείλουν και θα διερευνηθούν διεξοδικά από τις αρμόδιες αρχές και από την ελληνική Δικαιοσύνη. Και έτσι πρέπει να γίνει ώστε να μην μείνει καμιά απολύτως υποψία, ώστε καμιά σκιά να μην αιωρείται στο δημόσιο στίβο. Αν όσα αναφέρονται αποδειχθούν, τότε θα πρέπει να αποδοθούν οι δέουσες ευθύνες, σε κάθε επίπεδο. Και να διωχθούν απηνώς όσοι παρανόμησαν και όσοι στράφηκαν εναντίον του δημοσίου συμφέροντος.
Το ίδιο θα συμβεί και αν δεν ευσταθούν οι ισχυρισμοί αυτοί, προς εκείνους που σπέρνουν αυτές τις διαβολές. Για τις αμφιβολίες που έχουμε για την αξιοπιστία των ισχυρισμών, αλλά και τους σκοπούς του εκδότη της εφημερίδας τοποθετηθήκαμε αναλυτικά και γραπτώς. Και δεν χρειάζεται να επανέλθω στο ζήτημα αυτό. Χρειάζεται, όμως, να τοποθετηθούμε με νηφαλιότητα τόσο στο ζήτημα των παρακολουθήσεων με τα κακόβουλα λογισμικά, όσο και στην επιχειρούμενη εργαλειοποίησή του.
Η πρακτική χρησιμοποίησης κακόβουλων λογισμικών, που δυστυχώς συμβαίνει σε πολλά μέρη του κόσμου, φαίνεται να έχει χρησιμοποιηθεί και στην Ελλάδα. Γνωστοί κύκλοι που λειτουργούν και τώρα, όπως είχαν λειτουργήσει και στο παρελθόν, σε ένα άλλο θέμα με επίσης παγκόσμια διάσταση, λειτουργούν ως συγκοινωνούντα δοχεία, αποδίδουν τη χρήση αυτή στην Κυβέρνηση και μάλιστα χωρίς κανένα στοιχείο στον ίδιο τον Πρωθυπουργό. Δεν υπάρχει το οποιοδήποτε τεκμήριο. Επικαλούνται πηγές, οι οποίες υποτίθεται έκαναν τις παράνομες παρακολουθήσεις και μετά αποφάσισαν να διαθέσουν τα στοιχεία των παρακολουθήσεων αυτών σε εκείνους που σήμερα τα παρουσιάζουν. Επίσης, κάτι θυμίζει αυτό με διαφόρους που φόραγαν κουκούλες. Και ταυτόχρονα αφήνονται και υπονοούμενα για την κατοχή συνομιλιών και μηνυμάτων. Αυτή είναι η μια εκδοχή. Γιατί υπάρχει και η χειρότερη εκδοχή όλα αυτά ή μεγάλο μέρος αυτών να είναι κατασκευασμένα.
Αυτά έχουμε να αντιμετωπίσουμε. Και θα τα αντιμετωπίσουμε. Όχι επηρεαζόμενοι από απειλές. Ούτε υποκύπτοντας σε άμεσα ή έμμεσα εκβιαστικά υπονοούμενα. Αλλά με την αυτοπεποίθηση και την αποστομωτική απάντηση που δίνουν η πραγματικότητα και η αλήθεια. Θα τα αντιμετωπίσουμε με ψυχραιμία, με ειλικρίνεια και με θεσμικότητα. Τα λογισμικά αυτά δεν τα αγόρασε και δεν τα χρησιμοποιεί καμία δημόσια αρχή στη χώρα μας. Η Κυβέρνηση έχει επιδιώξει από την πρώτη στιγμή την πλήρη διερεύνηση της υπόθεσης αυτής και για αυτό άλλωστε βρίσκεται σε εξέλιξη ανοιχτή δικαστική έρευνα. Η Κυβέρνηση έχει ταυτόχρονα έτοιμη την δριμεία θεσμική της αντίδραση στο φαινόμενο αυτό, το οποίο δημιουργεί εθνικούς κινδύνους και χρησιμοποιείται από όσους επιδιώκουν την ανωμαλία και την εσωτερική αναταραχή, σε μια κρίσιμη μάλιστα συγκυρία, σε κάθε επίπεδο. Θα προχωρήσουμε στην καθολική απαγόρευση της εμπορίας τους στην ελληνική Επικράτεια, πράξη που θα καταστήσει την Ελλάδα την πρώτη, τη μοναδική μέχρι σήμερα χώρα στην Ευρώπη που θα απαγορεύει την κυκλοφορία κακόβουλων λογισμικών στην Επικράτειά της.
Η ιστορία αυτή και ο τρόπος που εξελίσσεται αφήνει όμως ανοικτά και μια σειρά από άλλα ζητήματα πολιτικού ενδιαφέροντος. Και αυτά θα σχολιάσω, γιατί η ποινική, δικαστική διάσταση είναι αρμοδιότητα συγκεκριμένων αρχών της Πολιτείας, τις οποίες σταθερά απόλυτα εμπιστευόμαστε. Καταρχάς, αυτοί που συγκέντρωσαν το όποιο υλικό από τυχόν παρακολουθήσεις, φαίνεται ότι το διακινούν με συγκεκριμένο τρόπο σε συγκεκριμένες κατευθύνσεις. Προφανώς η ιστορία αυτή εργαλειοποιείται ως πολιορκητικός κριός. Συμφέροντα και κέντρα που εμπλέκονται με το χώρο των υποκλοπών ή κατασκευάζουν τέτοια σενάρια. Και στα δύο ενδεχόμενα, η στόχευση είναι σαφής: H στόχευση είναι η Κυβέρνηση και ο Πρωθυπουργός. Η Κυβέρνηση και ο Πρωθυπουργός, που έχουν διαμορφώσει μέσα στις πρωτοφανείς συνθήκες επάλληλων παγκόσμιων κρίσεων τα τελευταία χρόνια, συνθήκες σταθερότητας και ασφάλειας για την Ελλάδα. Για αυτό άλλωστε αρκετές φορές στο παρελθόν διάφοροι δεν έκρυψαν ότι θα προτιμούσαν μια διαφορετική Κυβέρνηση, μια Κυβέρνηση άλλη, πιο βολική, και έναν Πρωθυπουργό, αδύναμο και ελέγξιμο. Η διερεύνηση από τις αρχές και η απώλεια ψυχραιμίας των κέντρων αυτών θα ξετυλίξει το νήμα πολύ πιο γρήγορα από ό,τι φαντάζεται ακόμα και ο πλέον αισιόδοξος.
Το δεύτερο συμπέρασμα που εξάγεται από τη μεθόδευση της παρουσίασης των ισχυρισμών περί υποκλοπών έχει να κάνει με τη στάση του ΣΥΡΙΖΑ, ενός κόμματος που θα περίμενε κανείς, όντας το κόμμα της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, να μην φτάσει σε αυτό το έσχατο σημείο ευτέλειας. Ο ΣΥΡΙΖΑ, δια του Αρχηγού του μάλιστα, υιοθέτησε τους ισχυρισμούς ασμένως, χωρίς να περιμένει την παρουσίαση των στοιχείων, χωρίς να περιμένει την αξιολόγησή τους από καμιά δημόσια αρχή. Αυτό είναι ένα τραγικό θεσμικό ατόπημα για θεσμικό κόμμα. Δεν έμεινε όμως μόνο εκεί. Έχοντας στην ουσία προαναγγείλει το περιεχόμενο του «Documento» της Κυριακής -το οποίο είναι εύλογο να υποθέσουμε ότι γνώριζε από καιρό- ο κ. Τσίπρας έθεσε, για πρώτη φορά στην μεταπολιτευτική ιστορία μας, θέμα αξιοπιστίας των εκλογών!
Ο ΣΥΡΙΖΑ, με το να υιοθετεί -επαναλαμβάνω- δημοσιεύματα χωρίς την απαραίτητη τεκμηρίωση, τα οποία δεν έχουν διερευνηθεί από καμία δημόσια αρχή, και να προβαίνει σε πολιτικές κρίσεις βασισμένος σε αφηγήσεις, αποδεικνύει ότι τρέφεται από συνθήκες πολιτικής ανωμαλίας και αποσταθεροποίησης. Για να βρει αφήγημα δικαιολόγησης της διαφαινόμενης εκλογικής του ήττας, στις εκλογές, δεν διστάζει να ρίξει νερό στο μύλο όσων αμφισβητούν τη δημοκρατική λειτουργία και βάζουν εντός αγκυλών, εντός αμφισβήτησης το σκληρό πυρήνα της Δημοκρατίας μας, τα ιερά και τα όσια του Πολιτεύματός μας: τη λαϊκή ετυμηγορία. Αλλά ακόμα και στην περίπτωση που ο ΣΥΡΙΖΑ δεν είχε ενεργό ρόλο στην ιστορία δημοσιοποίησης των ισχυρισμών αυτών, η σπουδή του να γίνει βασιλικότερος του κ. Βαξεβάνη αποδεικνύει ότι είναι ένα κόμμα που λειτουργεί με βάση το δόγμα «γαία πυρί μιχθήτω». Επειδή δεν έχει πολιτική πρόταση για τα μεγάλα και υπαρκτά που απασχολούν την κοινωνία και τους πολίτες, προσδοκά μια μεγάλη αναστάτωση, μήπως και αλλάξει η κατάσταση. Και δεν την προσδοκά παθητικά, την πυροδοτεί κιόλας.
Από την προηγούμενη Δευτέρα έχω εξηγήσει ποια γραμμή και γιατί θα ακολουθήσει ο ΣΥΡΙΖΑ. Δεν θα τα επαναλάβω. Η τακτική του είναι προβλέψιμη, παρωχημένη και αναποτελεσματική. Όπως και στην ιστορία με την Novartis και άλλες παρόμοιες, προκαλεί θόρυβο μέσω δημοσιογραφικών ομίλων, σηκώνει σκόνη με τα στελέχη του να δημιουργούν καταιγίδα, κυρίως στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Όπως φαίνεται, έχουν επιστρατευθεί ξανά κάποιοι από τους παλιούς πρωταγωνιστές στην υπόθεση Novartis. Απουσιάζουν βέβαια και κάποιοι άλλοι, ενδεχομένως γιατί έχουν άλλα τρεχάματα τελευταία στα Ειδικά Δικαστήρια. Στόχος και πάλι είναι η κατασυκοφάντηση των αντιπάλων του και η πρόκληση αναταραχής, ώστε να κερδίσει πρόσκαιρα κομματικά οφέλη. Όπως και παλιά, έτσι και τώρα η Δικαιοσύνη θα απαντήσει. Η Δικαιοσύνη πάντα απαντά σε ύστερο χρόνο, με ψυχραιμία και στοιχεία, διαλύοντας το αφήγημα της ανωμαλίας του ΣΥΡΙΖΑ σε κάθε περίπτωση. Καλούμε την κοινωνία των υπεύθυνων και σκεπτόμενων πολιτών να αναλογιστεί τι έγινε και τι επιχειρείται να ξαναγίνει στο σκοτάδι. Καλούμε την κοινωνία να αποδοκιμάσει, όπως έκανε μέχρι τώρα, τις μεθοδεύσεις αυτές. Η χώρα μας, η Ελλάδα, ιστορικά, εθνικά και κοινωνικά, δεν έχει την πολυτέλεια διχασμών, δεν έχει την πολυτέλεια ανωμαλίας, ειδικά σε μια τέτοια συγκυρία. Η Ελλάδα δεν χρειάζεται εθνικές τραγωδίες και η Κυβέρνηση θα διασφαλίσει, όπως το έκανε πάντα, ότι δεν θα αφήσει κανέναν να κάνει πράξη τις μεθοδεύσεις αυτές.
Σας ευχαριστώ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
Γ. ΧΡΗΣΤΑΚΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, με αφορμή τα όσα είδαν το φως της δημοσιότητας, τις ανακοινώσεις και τις δηλώσεις τις οποίες κάνατε το τελευταίο 48ωρο και με αφορμή την επανάληψη του ισχυρισμού, της απάντησης, αν θέλετε, της Κυβέρνησης, ότι η ΕΥΠ, ή η Κυβέρνηση γενικότερα ή το Ελληνικό Κράτος, δεν έχει καμία σχέση με τα παράνομα λογισμικά που διακινούνται, με αφορμή, όμως, και τον ισχυρισμό, τουλάχιστον δημοσιογραφικά, στον πολιτικοοικονομικό χώρο, ότι το λογισμικό αυτό φαίνεται να κυκλοφορεί στη χώρα μας, από ανθρώπους που βρίσκονται ή βρέθηκαν κάποια στιγμή στην χώρα μας, θα ήθελα να μου πείτε αν ισχυρίζεστε το ίδιο, ότι, δηλαδή, κανένα κυβερνητικό στέλεχος, ή νυν ή πρώην κυβερνητικό στέλεχος, δεν έχει σχέση με τη διακίνηση ή τη διασύνδεσή του με ανθρώπους που διακίνησαν αυτό το παράνομο λογισμικό, που, όπως φαίνεται από τα δημοσιεύματα, παρακολουθούσαν πολιτικούς, Υπουργούς, επιχειρηματίες, δημοσιογράφους και άλλους παράγοντες του δημόσιου βίου.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Από την πρώτη στιγμή που το ζήτημα των κακόβουλων λογισμικών ήρθε στην επικαιρότητα, όχι στην Ελλάδα, στις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης, η Κυβέρνηση δραστηριοποιήθηκε προκειμένου να δούμε τι συμβαίνει και ποιος παράνομα χρησιμοποιεί αυτά τα λογισμικά για να παρακολουθεί Έλληνες πολίτες. Θυμίζω, η Ανεξάρτητη Αρχή Διαφάνειας, συνταγματικά κατοχυρωμένη Ανεξάρτητη Αρχή, διεξήγαγε έλεγχο. Η Ελληνική Δικαιοσύνη έχει δικαστική έρευνα σε εξέλιξη. Η Κυβέρνηση το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα φέρνει νομοθετική ρύθμιση -πρώτη χώρα στην Ευρώπη- με την οποία θα απαγορεύεται η εμπορία των κακόβουλων αυτών λογισμικών στην Επικράτειά μας. Θυμίζω, επίσης, ότι από την πρώτη στιγμή είχαμε πει: Η Ελληνική Πολιτεία, καμιά δημόσια Αρχή, καμιά Αρχή ασφαλείας στη χώρα μας δεν είχε προμηθευτεί και δεν χρησιμοποιούσε αυτού του είδους τα κακόβουλα λογισμικά. Όλο αυτό δεν αμφισβητήθηκε σε καμία φάση όλης της διαδικασίας που ήταν σε εξέλιξη, στη Θεσμών και Διαφάνειας, στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής, σε όλες τις διαδικασίες που έγιναν από τους αρμόδιους παράγοντες. Είμαστε εδώ για να κάνουμε ό,τι απαιτείται, προκειμένου να θωρακίσουμε την ελληνική κοινωνία, προκειμένου να θωρακίσουμε την πολιτική ζωή, προκειμένου να θωρακίσουμε την Ελληνική Πολιτεία απέναντι σε όσους επιβουλεύονται την ανωμαλία, χρησιμοποιώντας αυτού του είδους τα κακόβουλα λογισμικά. Και θέλουμε -και πρώτοι θα διεκδικήσουμε και θα απαιτήσουμε- να μην μείνει καμία σκιά απέναντι στην υπόθεση αυτή. Θυμίζω ότι αντίστοιχες αναζητήσεις, είτε προβάλλονται είτε δεν προβάλλονται, αντίστοιχες έρευνες, γίνονται και σε όλες τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες. Δεν έχει βρεθεί αυτή την ώρα απάντηση για τα κακόβουλα λογισμικά, απ’ όσο είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε, ούτε στην Ισπανία, ούτε στη Γαλλία, ούτε στην Πολωνία, ούτε σε άλλες χώρες που τα κακόβουλα λογισμικά επιχείρησαν ή, σε πολλές περιπτώσεις, κατάφεραν να προβούν στην παρακολούθηση δημόσιων προσώπων, δημοσιογράφων, πολιτικών και άλλων.
Κ. ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, χθες εκ μέρους της ΠΑΕ Ολυμπιακός, ο κ. Βρέντζος υποστήριξε ότι στα τελευταία τρία χρόνια λειτούργησε μέσα στην Κυβέρνηση ένα καθεστώς παρανομίας στο Μέγαρο Μαξίμου, με επικεφαλής τον Γρηγόρη Δημητριάδη και, όπως είπε, κάποια λαθραία και παράνομα στοιχεία. Αυτός ο ισχυρισμός συνδέθηκε με την οργή της ΠΑΕ για τα τεκταινόμενα στο χώρο του ποδοσφαίρου και της σκέψης περί αποχώρησης από το Πρωτάθλημα. Πώς απαντά συνολικά η Κυβέρνηση και σε αυτές τις δηλώσεις και στις απειλές της ΠΑΕ Ολυμπιακός;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρώτα απ’ όλα, τα όσα είπε ο κ. Βρέντζος χθες σαφώς και δεν ισχύουν σε καμία περίπτωση. Δεν μπορώ να καταλάβω από πού κι ως πού με την ποδοσφαιρική του ιδιότητα μπορεί κάποιος παράγοντας να προβαίνει σε αυτού του είδους τις εκτιμήσεις χωρίς το παραμικρός στοιχείο. Σαφώς, λοιπόν, και δεν συμβαίνουν. Σε ό,τι αφορά τώρα την ποδοσφαιρική διάσταση όλων των υπολοίπων πραγμάτων, δεν έχω εγώ αρμοδιότητα να σχολιάσω.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, μετά τις αποκαλύψεις της εφημερίδας «Documento» χθες, η δική σας η αντίδραση, ουσιαστικά και σήμερα, μετέφερε μια αμφισβήτηση ακόμα και της αξιοπιστίας της λίστας, παρότι δείχνετε τη Δικαιοσύνη και περιγράφετε τις ανοιχτές έρευνες. Εφόσον αμφισβητείται η αξιοπιστία των στοιχείων, γιατί όταν εξετάστηκε η χρήση του Predator στη Βουλή, δεν κλήθηκαν οι μάρτυρες που αναφέρατε και στα δημοσιεύματα και από το δημοσίευμα του «Documento», αλλά και από άλλες εφημερίδες; Γιατί ο Πρωθυπουργός δεν συνάντησε την PEGA, όταν ήρθε μόλις πριν από τρεις ημέρες, ούτως ώστε να δώσει τις εξηγήσεις ως αρμόδιος;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Διότι ο Πρωθυπουργός έχει τοποθετηθεί με πολύ μεγάλη σαφήνεια από την πρώτη στιγμή στο ζήτημα αυτό και δεν έχει τίποτε άλλο να προσθέσει. Όμως, εδώ μπορεί να έχουμε μια σειρά από διαφωνίες -τις έχουμε πει με πολύ καθαρό και απόλυτο τρόπο και προφανώς επιμένουμε στη θέση μας σε αυτό- μπορούμε, όμως, να συμφωνήσουμε ότι υπάρχει ένα παράδοξο. Η εφημερίδα «Documento» κάνει κάποιες αποκαλύψεις -εντός ή εκτός εισαγωγικών- χωρίς επαρκείς εξηγήσεις και τεκμηριώσεις. Επικαλείται κάποιες πηγές και όχι τόσο στο ίδιο το δημοσίευμα, αλλά με διαδοχικές αναρτήσεις -νομίζω τρεις-τέσσερις μέσα σε δύο ώρες του κ. Βαξεβάνη την Κυριακή- διάφορα υπονοούμενα ότι μπορεί κάτι να υπάρχει και «προσέξτε τι εύχεστε και τι θα γίνει», και τα λοιπά. Δεν θα σχολιάσω την τακτική που κανένας αποφασίζει να ακολουθήσει σε ό,τι αφορά τη διαχείριση των πηγών του και όλα τα υπόλοιπα, είναι δικαίωμά του. Να συμφωνήσουμε, όμως, ότι όταν κάποιος κάνει μια αποκάλυψη, δεν μπορεί να μην αναλαμβάνει ο ίδιος το βάρος της τεκμηρίωσης της αποκάλυψης και να ζητά από κάποιους άλλους να τεκμηριώσουν, με στάση που αυτός τους υποδεικνύει, το ορθόν της δικής του αποκάλυψης. Δεν γίνεται αυτό. Όταν κάποιος κάνει μια αποκάλυψη, όταν κάποιος αποδίδει μια κατηγορία, οφείλει ο ίδιος να σηκώσει το βάρος της τεκμηρίωσης των ορθών αυτών που λέει και όχι να ζητήσει από αυτούς που κατηγορούνται να τεκμηριώσουν το δίκιο της δικής του άποψης.
ΑΝΤ. ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, με όλες αυτές τις αποκαλύψεις, είτε ευσταθούν, αλλά ας πάρουμε την περίπτωση που ευσταθούν, σας προβληματίζει ότι βγαίνουν προσωπικά δεδομένα, απόρρητα, βγαίνουν τέτοιου είδους πληροφορίες, σας προβληματίζει ο ρόλος της ΕΥΠ; Πιστεύετε μήπως ότι υπάρχουν διαρροές μέσα από την ΕΥΠ;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν μπορώ να κάνω υποθέσεις. Εάν όλα αυτά τα πράγματα ευσταθούν, εάν έχει φτάσει στο σημείο να παρακολουθείται ο Υπουργός Εξωτερικών, μιλάμε για υποθέσεις κατασκοπείας. Εάν έχουν φτάσει στο σημείο να παρακολουθούνται με το Predator στενοί συνεργάτες του Πρωθυπουργού, κατά τη λογική του κ. Σπίρτζη, παρακολουθείται ο ίδιος ο Πρωθυπουργός. Έτσι, για να βάλουμε λίγο το θέμα στις πραγματικές του διαστάσεις. Γιατί τώρα ο καθένας μπορεί να λέει ό,τι θέλει, φανταζόμενος ότι θα ανατρέψει το πολιτικό σκηνικό στην Ελλάδα και δεν ξέρω τι άλλο έχει στο μυαλό του. Όμως, εάν όλα αυτά ευσταθούν, γιατί αυτή είναι η μία εκδοχή, η δεύτερη εκδοχή είναι να είναι απολύτως κατασκευασμένα, όπως είπα. Προφανώς και μας προβληματίζουν αυτά τα πράγματα. Και, προφανώς, βλέποντας τον θόρυβο που έχει γίνει, εδώ και πάρα πολύ καιρό, με το Predator και τα κακόβουλα λογισμικά και στην υπόλοιπη Ευρώπη, κινητοποιήθηκε η Ελληνική Κυβέρνηση από την πρώτη στιγμή θεσμικά. Αυτή είναι πάντοτε η αντίδραση της Κυβέρνησης και του Μητσοτάκη στα υπονοούμενα, στους ανυπόστατους ισχυρισμούς, στη λάσπη: Η θεσμικότητα είναι πάντοτε η απάντησή του, για να βρεθεί άκρη και λύση. Και θα επιδιώξουμε να βρεθεί μέχρι τέλους, είτε στον εντοπισμό όσων επιχειρούν στη χώρα αυτές τις ακραία παράνομες σχέσεις, είτε με την ανάδειξη του ανυπόστατου όλων ή μέρους από αυτό που προβάλλουν.
Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Στην τοποθέτησή σας, αλλά και σε μέρος των απαντήσεών σας περιγράφετε ένα σκηνικό, τουλάχιστον, πολιτικής ανωμαλίας και τουλάχιστον μίας πολύ βαριάς τοξικότητας για την ίδια τη χώρα, όπως εκτυλίσσεται αυτή η υπόθεση. Ο Πρωθυπουργός είχε πει, κατά το παρελθόν, ότι αυτή η τοξικότητα ίσως τον αναγκάσει να προχωρήσει σε εκλογές. Υπάρχει περίπτωση, υπό αυτό το βάρος και υπό αυτό το κλίμα, να αποφασίσει την επίσπευση των εκλογών;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρώτα απ’ όλα, περιγράφω μια επιχείρηση τοξικότητας και ανωμαλίας. Μια επιχείρηση του να δημιουργηθεί ένα τέτοιου είδους σκηνικό, απέναντι στην οποία η Κυβέρνηση θα κάνει ό,τι περνάει από το χέρι της προκειμένου να μην πραγματοποιηθεί. Η χώρα αντιμετωπίζει σοβαρές προκλήσεις. Τα βασικά διακυβεύματα και ζητούμενα της πολιτικής είναι άλλα. Εκεί επικεντρώσαμε τρία χρόνια τη δράση μας και γι’ αυτό οι πολίτες μας εμπιστεύονται. Και αυτή θα είναι και η πρόταση της Νέας Δημοκρατίας για την Ελλάδα της επόμενης μέρας. Από εκεί και πέρα, όχι δεν αλλάζει κάτι σε ό,τι αφορά στους εκλογικούς σχεδιασμούς της Κυβέρνησης και του Πρωθυπουργού. Οι εκλογές θα γίνουν, όπως πολλές φορές επίμονα και σχεδόν βαρετά έχουμε πει, το 2023 στο τέλος της τετραετίας.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, χαρακτηρίσατε, χθες, τον κ. Βαξεβάνη συκοφάντη. Εφόσον είναι συκοφάντης θα κινηθεί νομικά η Κυβέρνηση εναντίον του;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η Κυβέρνηση, ο Πρωθυπουργός και εγώ προσωπικά έχουμε επιλέξει να μην κινούμαστε με νομικούς τρόπους και πολιτικά να καυτηριάζουμε τα πράγματα και να αναδεικνύουμε τα ζητήματα. Αντίθετα, νομίζω ότι έχουμε αρκετά παραδείγματα που έχουν στραφεί άλλοι νομικά εναντίον μας, αλλά είναι και αυτό μια καινοτομία της συγκυρίας.
ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, επαναλαμβάνετε συνεχώς ότι καμία δημόσια Αρχή δεν αγόρασε και δεν χρησιμοποιεί κακόβουλα λογισμικά. Γιατί, λοιπόν, εκφράζετε επιφυλάξεις αν έγιναν ή όχι οι παρακολουθήσεις και δεν το διαψεύδετε, από τη στιγμή που καμία δημόσια Αρχή δεν έχει προμηθευτεί και δεν έχει χρησιμοποιήσει κακόβουλα λογισμικά;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Γιατί μπορεί να έγιναν από κάποιον άλλο.
ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Εσείς εκπροσωπείτε τη δημόσια Αρχή, όμως, όχι τον κάποιον άλλο, τον ιδιώτη.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Καμία δημόσια Αρχή δεν έχει αξιοποιήσει τα κακόβουλα λογισμικά. Αυτό δεν σημαίνει ότι κάποιος άλλος δεν χρησιμοποίησε κακόβουλα λογισμικά, όπως έγινε και σε άλλες χώρες της Ευρώπης, προκειμένου να παρακολουθήσει ανθρώπους και ενδεχομένως να εξυπηρετήσει ένα ευρύτερο σχέδιο. Αυτό που εμείς από την πρώτη στιγμή έχουμε πει με σαφήνεια και επιμένουμε είναι ότι καμία Αρχή ασφαλείας στην Ελλάδα, καμία δημόσια Αρχή, καμία κρατική Αρχή ούτε προμηθεύτηκε, ούτε χρησιμοποίησε, ούτε εμπλέκεται άμεσα ή έμμεσα με τη χρησιμοποίηση αυτών των κακόβουλων λογισμικών.
ΠΑΝ. ΣΩΚΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, διατυπώσατε και πριν από λίγο και στο παρελθόν το επιχείρημα ότι καμία δημόσια Αρχή δεν έχει αυτά τα λογισμικά και ότι και σε όλες τις χώρες της Ευρώπης γίνονται παρακολουθήσεις. Όμως, σε καμία χώρα της Ευρώπης δεν είδαμε να παρακολουθείται ο αρχηγός ενός αντίπαλου κόμματος. Σε καμία χώρα της Ευρώπης δεν είδαμε να βγαίνουν αποκαλύψεις ότι παρακολουθούνται Υπουργοί και πολιτικά στελέχη, πολιτικοί αντίπαλοι της Κυβέρνησης. Σε αυτό το καθεστώς, το οποίο είναι υπό διερεύνηση όπως είπατε, ζόφου και δυσωδίας που αναδύεται στην πολιτική ζωή, η Κυβέρνηση, ο ρόλος της, είναι να ακολουθεί τις εξελίξεις ή να τις προλαβαίνει; Δεν έχει πολιτική ευθύνη; Πώς προστατεύει το Πολίτευμα και τους δημοκρατικούς θεσμούς;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρώτα απ’ όλα, στην Ελλάδα δεν παρακολουθήθηκε κανένας πολιτικός αρχηγός με κακόβουλο λογισμικό, όπως έχει προκύψει μέχρι τώρα. Είναι μια συστηματική προσπάθεια από την αρχή να ταυτιστούν οι νόμιμες επισυνδέσεις…
ΠΑΝ. ΣΩΚΟΣ: Πολύ χειρότερα, αν μου επιτρέπετε, παρακολουθήθηκε από την ίδια την ΕΥΠ.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αυτό είναι η άποψή σας. Αλλά η ιστορία η εξής: Γίνεται μία συστηματική προσπάθεια από την πρώτη στιγμή να ταυτιστεί η ιστορία των νόμιμων επισυνδέσεων με τα κακόβουλα λογισμικά. Σε ό,τι αφορά στη νόμιμη επισύνδεση του τηλεφώνου του κ. Ανδρουλάκη από την Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών, το θέμα έχει αναλυθεί σε όλες του τις διαστάσεις, έχουμε τοποθετηθεί απέναντι σε αυτό. Ο Πρωθυπουργός, αν θέλετε, μίλησε και για πράγματα τα οποία θα έπρεπε να έχουν γίνει τελείως διαφορετικά προς την κατεύθυνση αυτή, εάν ήταν σε γνώση του το όλο ζήτημα. Και, εν πάση περιπτώσει, τι θα έπρεπε, πώς πρέπει να αντιμετωπίσουμε διαχρονικές αδυναμίες και παθογένειες του συστήματος για να αντιμετωπίζουμε τέτοιου είδους ευαίσθητες περιπτώσεις. Αλλά είναι ένα τελείως διαφορετικό ζήτημα το ζήτημα των νόμιμων επισυνδέσεων της ΕΥΠ -που γίνονται με εισαγγελικό λειτουργό, που γίνεται με όλα τα φίλτρα που έχει το σύστημα και που θα ενισχυθεί ακόμη περισσότερο- με το πρόβλημα των κακόβουλων λογισμικών, που δεν είναι ελληνικό. Που στην Ελλάδα ήρθε ταυτόχρονα, νωρίτερα, αργότερα, την ίδια στιγμή, δεν μπορεί να το ξέρει κανείς αυτό, με την εμφάνισή του και στην υπόλοιπη Ευρώπη και που από την πρώτη στιγμή η Ελληνική Κυβέρνηση δεν περιορίζεται στις διαπιστώσεις. Αναζητά τρόπους αντιμετώπισης και αναζητά να βρει ποιοι είναι αυτοί που το έχουν κάνει. Η κριτική που γίνεται στην Κυβέρνηση, που είναι μια κριτική θεμιτή, γιατί ακόμη δεν υπάρχουν απαντήσεις, θα πρέπει να λάβει υπόψη της και την αδυναμία αποτελεσμάτων προς την κατεύθυνση αυτή και σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Εκτός αν κάποιος μπορεί να έρθει και να μας πει ότι βρήκαν άκρη οι Γάλλοι τι γίνεται με τα κακόβουλα λογισμικά ή βρήκαν άκρη οι Ισπανοί τι έγινε με τα κακόβουλα λογισμικά ή βρήκαν άκρη οι Βέλγοι τι έγινε με τα κακόβουλα λογισμικά. Το λέω για να έχουμε το σύνολο της εικόνας. Δεκτή η κριτική. Πρέπει, όμως, να μπει και στο αντίστοιχο λογικό της πλαίσιο.
Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Κύριε Εκπρόσωπε, και στην πρώτη τοποθέτησή σας για το επίμαχο δημοσίευμα της εφημερίδας «Documento» το Σάββατο, αλλά και σήμερα στην εισαγωγική σας τοποθέτηση, επισημαίνετε ότι η Κυβέρνηση εκτιμά πως υπάρχουν κάποια κέντρα οργανωμένα, τα οποία δρουν εναντίον της και επιθυμούν την αποσταθεροποίησή της. Ποια είναι τα κέντρα αυτά; Είναι εξωγενή, είναι εκτός συνόρων, είναι εντός συνόρων; Μπορείτε να μας πείτε λίγο περισσότερα επ’ αυτού;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Νομίζω ότι διά της λογικής σκέψης μπορεί να καταλάβει κανείς ποιος μέσα σε ένα ασταθές διεθνές περιβάλλον θα είχε κέρδος και όφελος μια χώρα με το ρόλο που διαδραματίζει στην Ευρωπαϊκή Ένωση και με την καθαρότητα των απόψεών της για τα βασικά διακυβεύματα της περιόδου -δεν μιλώ μόνο εσωτερικά, αλλά πανευρωπαϊκά και παγκόσμια- θα είχε όφελος να αποσταθεροποιηθεί. Μέσα σε μια διεθνή και μεγάλη καταιγίδα τα τρία τελευταία χρόνια η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και ο Κυριάκος Μητσοτάκης πέτυχαν να κρατήσουν την Ελλάδα ασφαλή και σταθερή.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Υπενθυμίσατε πριν ότι από την πρώτη στιγμή, είπατε, εξ ονόματος της Κυβέρνησης, ότι δεν χρησιμοποιείτε, δεν αγοράσατε, δεν έχετε καμία σχέση με τέτοια λογισμικά. Ένα ακόμα πράγμα που είπατε από την πρώτη στιγμή ή τουλάχιστον πολύ νωρίς στην αποκάλυψη της παρακολούθησης Κουκάκη, ότι πρόκειται για μια διαφορά ιδιωτών. Σήμερα έχει κυλήσει πολύ νερό στο αυλάκι. Έχουν βγει και οι χθεσινές αποκαλύψεις, αλλά και άλλες, το προηγούμενο διάστημα και για τον κ. Ανδρουλάκη έκτοτε, με σύμπτωση ΕΥΠ και Predator και για τον κ. Σπίρτζη και για άλλους παράγοντες. Και βλέπουμε οι αποκαλύψεις να μπαίνουν στον διεθνή Τύπο σε μεγάλα Μέσα, να γίνεται και Επιτροπή Pega, όπως είπαμε. Είχαμε και δηλώσεις ενός ευρωβουλευτή, που μίλησε για παρανοϊκό Πρωθυπουργό. Και αναρωτιέμαι, έχει έρθει ο Πρωθυπουργός σε επικοινωνία με ομολόγους του, να δώσει αντίστοιχες εξηγήσεις, να τον ρωτήσουν τι συμβαίνει στη χώρα; Αρκούν αυτές οι εξηγήσεις ότι εδώ υπάρχει μια δράση, αλλά δεν έχει καμία σχέση η Κυβέρνηση;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν έχει ζητήσει κανένας ομόλογος του Πρωθυπουργού την παραμικρή εξήγηση. Τώρα, σε ό,τι αφορά στους χαρακτηρισμούς που κάνουν διάφοροι για την Ελληνική Κυβέρνηση, για τον Πρωθυπουργό, για την εικόνα της χώρας και το ποια μπορεί να είναι η εικόνα της στις ξένες χώρες και σε άλλες κοινωνίες, να θυμίσω ότι όσο διάστημα προσπαθούν διάφοροι να περάσουν μια εικόνα για τη χώρα μας που δεν ανταποκρίνεται καθόλου στην πραγματικότητα, ο Πρωθυπουργός έχει συναντηθεί με τον Πρόεδρο Macron στη Γαλλία, επισκέφτηκε την Ελλάδα ο Καγκελάριος της Γερμανίας κ. Scholz, ο οποίος είπε ότι έρχεται σε μια χώρα που έχει πετύχει σημαντικά πράγματα και πρωταγωνιστεί σε μια σειρά από άλλα. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης με τις προτάσεις του ενεργά βοηθά στη διαμόρφωση απαντήσεων στα μεγάλα ζητήματα που αντιμετωπίζουν οι ευρωπαϊκοί λαοί. Οι χρηματοδοτήσεις προς τη χώρα μας, που κάποιοι εύχονταν ή προσδοκούσαν ή φοβόντουσαν ότι, εν πάση περιπτώσει, μπορεί να σταματήσουν, γιατί δήθεν η χώρα είναι ένα Κράτος που δεν είναι Κράτος Δικαίου, όχι μόνο ομαλά κυλούν, αλλά η χώρα μας είναι από τις πρώτες που έχει εκταμιεύσεις από το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ. Οπότε, προφανώς και υπάρχει ασυμμετρία ανάμεσα σε αυτά που κάποιοι αισθάνονται ότι συμβαίνουν στην Ελλάδα ή που κάπως καταλαβαίνουν πώς βλέπουν οι άλλοι τη χώρα, με την πραγματικότητα.
ΧΡ. ΚΡΑΤΣΗ: Σε ένα άλλο θέμα, το θέμα που προέκυψε με τον κ. Τζιτζικώστα. Περιμένει η Κυβέρνηση κάποια επίσημη ενημέρωση από το τουρκικό Υπουργείο Εξωτερικών, ίσως από κάποιον άλλο θεσμό της Τουρκίας;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Θα σας παραπέμψω στη διαχείριση που κάνει το Υπουργείο Εξωτερικών. Να επαναλάβω ότι πρόκειται για ένα απολύτως απαράδεκτο και προσβλητικό περιστατικό, που σε καμία περίπτωση δεν βοηθά προς την οικοδόμηση μιας σχέσης που η Ελλάδα με την Τουρκία πρέπει να έχουν ως γειτονικές χώρες. Η Τουρκία, σε όλα τα πεδία, επιμένει με την τακτική της να δείχνει ότι είναι παράμετρος του προβλήματος και δεν θέλει πουθενά να γίνει μέρος της λύσης.
ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η Κυβέρνηση μπορεί να βεβαιώσει ότι πέραν του κ. Ανδρουλάκη δεν έχουν γίνει άλλες νόμιμες επισυνδέσεις πολιτικών προσώπων από την ΕΥΠ; Δηλαδή, δεν έχουν παρακολουθηθεί νόμιμα από την ΕΥΠ άλλα πολιτικά πρόσωπα;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Τα ζητήματα αυτά συζητήθηκαν και απαντήθηκαν στο πλαίσιο των διαδικασιών που έγιναν στη Βουλή από αυτούς που έχουν την αρμοδιότητα και την ευθύνη να δίνουν απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα.
Κ. ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ: Ο Πρωθυπουργός ή κάποιος από τους στενούς σας συνεργάτες έχει επικοινωνήσει με τον κ. Σαμαρά και άλλα στελέχη ή Υπουργούς της Νέας Δημοκρατίας, που συγκαταλέγονται στη λίστα αυτή, που δημοσίευσε το «Documento»; Έχετε διασφαλίσει ότι με την ανακοίνωση που βγάλατε το Σάββατο, συμφωνούν άπαντες από τους παρακολουθούμενους της Νέας Δημοκρατίας;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Υπάρχει επικοινωνία με το σύνολο των Υπουργών και των πολιτικών προσώπων, αν όχι με όλους, με τους περισσότερους από αυτούς. Και όπως προκύπτει και από τις δημόσιες δηλώσεις τους, ουδείς πιστεύει το φαιδρό ισχυρισμό ότι ο Πρωθυπουργός είναι εγκέφαλος ενός κυκλώματος που παρακολουθεί τους Υπουργούς του, την Αναπληρώτρια Εκπρόσωπο Τύπου, τις συζύγους τους, τους στενούς του συνεργάτες. Και επίσης, σε κανέναν από αυτούς δεν ήταν εις γνώση του κάποιο τέτοιου είδους περιστατικό, το προηγούμενο διάστημα.
Π. ΣΩΚΟΣ: Αφού η Κυβέρνηση θέλει να διερευνηθεί το θέμα και να χυθεί άπλετο φως, μήπως είναι η ώρα η επίκληση του απορρήτου να πάψει να ισχύει πλέον; Μήπως θα βοηθούσε προς την κατεύθυνση αυτή;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Με βάζετε σε έναν μεγάλο πειρασμό τώρα. Και είναι ο εξής: Είναι λίγο παράταιρο να υφίσταται κριτική ένα θεσμικά κατοχυρωμένο απόρρητο, όπως είναι το απόρρητο για λόγους εθνικής ασφάλειας, που δεν συνδέεται με τα Predator. Επιμένετε και στη δεύτερη ερώτηση, να συνδέετε πράγματα, τα οποία δεν ταυτίζονται. Αλλά, εν πάση περιπτώσει, εδώ έχουμε το εξής οξύμωρο. Η Κυβέρνηση, όχι επειδή το λέει η ίδια, επειδή το λέει ο Νόμος, στέκεται σε αυτά που λέει ο Νόμος σε ό,τι αφορά το απόρρητο σε οτιδήποτε έχει να κάνει με τις νόμιμες επισυνδέσεις για λόγους εθνικής ασφάλειας. Από την άλλη, σε ένα θέμα, το οποίο αν πράγματι ευσταθεί, είναι πάρα πολύ σοβαρό, αν ευσταθεί. Ένα θέμα παρακολουθήσεων πολιτικών προσώπων, αν πράγματι ευσταθεί, παρά το ότι δεν υπάρχει -επαναλαμβάνω- κανένα τεκμήριο και μιλάμε για τελείως ατεκμηρίωτους ισχυρισμούς, που μπλέκουν διάφορα θέματα. Μπλέκουν θέματα εθνικής ασφάλειας, μπλέκουν θέματα πολιτικής σταθερότητας, πολιτικής ηθικής. Περιχαρακώνονται φανατικά κάποιοι γύρω από το δημοσιογραφικό απόρρητο, το οποίο είναι ιερό και εθιμικά κατοχυρωμένο, για να μην παρεξηγηθώ. Αναδεικνύεται, όμως, μια μικροαντίφαση. Από τη μια, το απόρρητο που είναι νομικά κατοχυρωμένο για λόγους εθνικής ασφάλειας, θεωρούμε εύκολα ότι μπορεί να γίνει φύλλο και φτερό και φέιγ βολάν, όπου εκεί εμπλέκονται εισαγγελικοί λειτουργοί, διαδικασίες. Από την άλλη, σε μια λίστα που μου είπαν δύο πηγές ότι είναι έτσι, ιερό το άλλο απόρρητο και ούτε κουβέντα. Απλώς, το αναδεικνύω.
ΑΝΤ. ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ: Υπάρχει επίσημη έρευνα από την Ελληνική Πολιτεία, τις αρμόδιες Αρχές ή κάποια εντολή στην ΕΥΠ για τη διερεύνηση χρήσης κακόβουλων λογισμικών στη χώρα μας;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η Ελληνική Δικαιοσύνη έχει σε εξέλιξη ανοιχτή έρευνα, με την οποία εντέλλονται οι διάφορες αρμόδιες Αρχές να κάνουν αυτά που πρέπει, προκειμένου να διερευνήσουν την υπόθεση και να βγάλουμε άκρη.
ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Έχουμε αποτελέσματα εδώ;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Άμα είχαμε αποτελέσματα, δεν θα τα λέγαμε; Είναι σε εξέλιξη η έρευνα και δυστυχώς δεν έχουμε αποτελέσματα και σε καμία άλλη ευρωπαϊκή χώρα, που επίσης θα βοηθούσε.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Εξακολουθεί η Κυβέρνηση να καλύπτει τον παραιτηθέντα κ. Δημητριάδη; Το όνομά του εμπλέκεται συνεχώς σε δημοσιεύματα, ακόμη και μετά την παραίτησή του. Μπορείτε να διαβεβαιώσετε ότι δεν σχετιζόταν με το Predator;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ο κ. Δημητριάδης παραιτήθηκε για πολύ συγκεκριμένους λόγους και έκτοτε βρίσκεται εκτός Κυβέρνησης και οποιασδήποτε κυβερνητικής δραστηριότητας, με πάρα πολύ σαφείς λόγους και εξηγήσεις για τους λόγους για τους οποίους παραιτήθηκε από τη θέση του επικεφαλής της Γενικής Γραμματείας.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Έχετε, όμως, την ίδια βεβαιότητα για τη δική του δράση όσο ήταν μέλος της Κυβέρνησης, όπως μεταφέρεται και για το ότι οι ελληνικές Αρχές ουδέποτε χρησιμοποίησαν ή αγόρασαν κ.ο.κ. παράνομο λογισμικό; Νιώθετε την ίδια βεβαιότητα και για τη δική του δραστηριότητα;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Με δεδομένο ότι δεν έχει υπάρξει οποιοδήποτε στοιχείο προς την άλλη κατεύθυνση, ναι. Δεν έχει υπάρξει κάποιο στοιχείο προς μια οποιαδήποτε άλλη κατεύθυνση. Δεν υπάρχει κάτι το οποίο να πιστοποιεί το αντίθετο. Βρίσκονται σε εξέλιξη διαδικασίες και έρευνες και εκείνο που η Κυβέρνηση πιστεύει είναι τα θεσμικά όργανα και τη Δικαιοσύνη. Όσο δεν υπάρχει οποιοδήποτε στοιχείο, κάτι που να τεκμηριώνει την εμπλοκή του οποιουδήποτε ανθρώπου, η Κυβέρνηση δεν μπορεί να σχολιάζει φήμες και υποθέσεις.
Σ. ΦΑΣΟΥΛΑΚΗ: Έχετε πολλές φορές πει και σήμερα το είπατε, ότι η ΕΥΠ και το Ελληνικό Δημόσιο δεν έχει αγοράσει, ούτε έχει νοικιάσει αυτό το κακόβουλο λογισμικό. Έχετε σκεφτεί το ενδεχόμενο να υπήρξε κάποιο «παράκεντρο» στην ΕΥΠ που θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει αυτό το λογισμικό ή θα ζητήσετε να ερευνηθεί από την Ελληνική Δικαιοσύνη ένα τέτοιο πιθανό ενδεχόμενο, όπως καταγγέλλεται;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η Ελληνική Δικαιοσύνη θα τα διερευνήσει όλα. Όταν είναι ανοιχτή δικαστική έρευνα σε εξέλιξη, οφείλει να τα διερευνήσει όλα. Το είπα και το ξαναλέω και πάλι: Δεν μπορεί στη δημόσια ζωή και στην πολιτική ζωή της χώρας να αιωρούνται τέτοιες σκιές. Στην εκδοχή που αυτά που λέμε είναι πραγματικά. Γιατί στην εκδοχή που είναι κατασκευασμένα, είναι άλλη συζήτηση. Δεν μπορεί, όμως, να αιωρούνται τέτοιες σκιές. Δεν μπορεί να είναι όμηρος η πολιτική ζωή της χώρας, πολιτικά πρόσωπα, με γελοία και άθλια υπονοούμενα και εκβιασμούς ότι «πρόσεξε τι εύχεσαι, γιατί μπορεί να έχω και δύο διαλόγους και μια φωτογραφία και ένα κείμενο». Δεν θα το επιτρέψουμε να γίνει αυτό. Και ο μόνος τρόπος να μην το επιτρέψεις, είναι να κινηθείς θεσμικά. Η Κυβέρνηση, τρία χρόνια, έχοντας διαχειριστεί δύσκολες κρίσεις για τη ζωή των ανθρώπων, κατάφερε μαζί με την κοινωνία να κρατήσει την Ελλάδα όρθια. Δεν θα επιτρέψουμε να μείνει καμία σκιά σε πράγματα που δηλητηριάζουν την ελληνική κοινωνία. Και ο τρόπος με τον οποίο θα γίνει αυτό είναι μέσω της θεσμικότητας. Μην ξεχνάμε τι κριτική έχουμε δεχθεί και τι έχουμε περάσει τα τρία προηγούμενα χρόνια, σε μια λογική και να μας κάνουν να χάσουμε την ψυχραιμία μας και να χάσουμε τον προσανατολισμό μας. «Δολοφόνους» μας έλεγαν για την πανδημία. Με χυδαία hashtags ορισμένοι αντιμετώπιζαν αποτρόπαια εγκλήματα ή και άλλα θέματα που είχαν να κάνουν με παιδιά μεταναστών που ερχόντουσαν στη χώρα. Χυδαία προπαγάνδα διακινούσαν και υιοθετούσαν, ότι Έλληνες αξιωματικοί του Λιμενικού έπνιγαν κόσμο στο Αιγαίο. Και τώρα, χαρακτηρίζουν, χωρίς κανένα στοιχείο, τον Πρωθυπουργό, «εγκληματικό εγκέφαλο», λέει, των παρακολουθήσεων των Υπουργών του, των συζύγων τους, κάτι ηθοποιών κ.ο.κ.. Δουλειά της Κυβέρνησης είναι με ψυχραιμία, με νηφαλιότητα να τιμά τη λαϊκή εντολή και θεσμικά να αντιμετωπίζει όλα αυτά τα ζητήματα. Σε περίπτωση που συμβαίνουν απαράδεκτες αντιδημοκρατικές πράξεις, να βρεθούν αυτοί που τις έκαναν και να τιμωρηθούν και να θωρακίσουμε θεσμικά τη χώρα για να μην ξαναβρούν παράθυρο. Και σε περίπτωση που δεν ισχύουν, να αποδοθούν αυτά που πρέπει.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Σε ένα άλλο θέμα. Το «Documento», την Κυριακή δημοσίευσε και ένα επίσημο γαλλικό έγγραφο για τη σύζυγο του Πρωθυπουργού και το «πόθεν έσχες» της, που δείχνει ότι είναι διαχειρίστρια της γνωστής γαλλικής εταιρείας έως τα μέσα Ιουλίου του 2022. Από ό,τι έχει γίνει γνωστό, το πρωθυπουργικό «πόθεν έσχες» αρχειοθετήθηκε στην ίδια συνεδρίαση με του κ. Πάτση, που προέκυψε προβληματικό και έχει πάει στη Δικαιοσύνη. Είστε βέβαιοι, δεσμεύεστε πως δεν υπάρχουν αντίστοιχα προβλήματα στο πρωθυπουργικό «πόθεν έσχες»;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Απολύτως. Είναι μια υπόθεση που έχει κλείσει οριστικά, νομίζω με ευρεία πλειοψηφία, αν θυμάμαι καλά, και την ψήφο του εκπροσώπου της τότε Κυβέρνησης. Αν θυμάμαι καλά.
Σ. ΦΑΣΟΥΛΑΚΗ: Σκέφτεται η Κυβέρνηση να επαναφέρει την τροπολογία για την ενημέρωση των παρακολουθούμενων στο σχέδιο Νόμου που έρχεται;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Εξετάζουμε και σταθμίζουμε διάφορα πράγματα. Πολύ σύντομα θα υπάρχει ολοκληρωμένη θεσμική πρωτοβουλία σε ό,τι αφορά την ενότητα των ευαίσθητων αυτών ζητημάτων, με πρώτη και άμεση την καθολική απαγόρευση εμπορίας των κακόβουλων λογισμικών στην Ελληνική Επικράτεια.
ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Πριν από λίγο, ο κ. Βαξεβάνης, έξω από τον Άρειο Πάγο, προανήγγειλε ότι θα κινηθεί εναντίον σας με μήνυση και αγωγή γι’ αυτά τα συγκεκριμένα ζητήματα, να μην τα επαναλαμβάνω. Θα ήθελα ένα μικρό σχόλιο.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Μετά τον κ. Κούλογλου, είναι ο δεύτερος. Πρέπει να δούμε αν υπάρχουν slapps για πολιτικούς και όχι μόνο για δημοσιογράφους. Θα δούμε.