O θερινός εφιάλτης της ακρίβειας: Διακοπές, φαγητό και απαισιοδοξία
Αυτά που συζητάει κάθε Ελληνας αποτελούν και τα συμπεράσματα από τη δημοσιοποίηση των στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ για τον πληθωρισμό. Στέγαση και βασικά είδη σπιτιου και διατροφής, αλλά και κόστη για τις έστω ολιγοήμερες θερινές διακοπές εξαφανίζουν το έστω και αυξημένο διαθέσιμο εισόδημα, όπως κατέδειξαν τα τελευταία στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας για τον πληθωρισμό Ιουλίου.
Συγκεκριμένα, σε έντονα ανοδική πορεία συνέχισαν και τον Ιούλιο να κινούνται οι δείκτες της ομάδας “Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά” αλλά και της ομάδας “Στέγαση” με βάση την ΕΛΣΤΑΤ. Επιπλέον, οι δείκτες που συνδέονται με την αναψυχή και τις διακοπές κι αυτοί “γράφουν” ράλι ανόδου.
Το “ράλι” αυτό, που σε ρυθμό υπερβαίνει το ανάλογο του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (ΔΤΚ) καταδεικνύει τη δύσκολη θέση στην οποία βρίσκονται τα νοικοκυριά και ειδικά τα πιο ευάλωτα.
Έτσι, ενώ συνολικά, η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ ήταν στο 11,6% τον μήνα Ιούλιο 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Ιουλίου 2021, ο δείκτης στην ομάδα “Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά” κινήθηκε ανοδικά με ρυθμό 13,0% λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκάπαγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα νωπά φρούτα, λόγω της εποχικότητας.
Το “ανάχωμα” των φρούτων
Ουσιαστικά τα δώρα της ελληνικής φύσης, δημιουργούν ένα ανάχωμα δείγμα της σημασίας της ενίσχυσης της τοπικής παραγωγικής διαδικασίας στον πρωτογενή τομέα.
Οι διακοπές
Επίσης άνοδο καταγράφουν όλοι οι συνδεόμενοι με τις διακοπές δίεκτες. Στο + 20,6% είναι η ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, μεταφορά επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.
Στο + 2,0% είναι η ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές. • 0,9% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Επίσης αύξηση 6,4% καταγράφεται στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία. Επίσης, σε ετήσια βάση, αύξηση 25,4% καταγράφηκε στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, 62,3% στα αεροπορικά εισιτήρια και 20% στις τιμές των ξενοδοχείων. Γενικά η τιμή του πακέτου διακοπών αυξήθηκε κατά 11,4% σε σχέση με τον Ιούλιο του 2021.
Αβεβαιότητα αλλά και αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης
Με βάση, ωστόσο, την εβδομαδιαία ανάλυση της Alpha Bank, “παρά την εξασθένηση της αγοραστικής δύναμης των νοικοκυριών ως απόρροια του πληθωρισμού, η ιδιωτική κατανάλωση σε σταθερές τιμές σημείωσε ισχυρή άνοδο το πρώτο τρίμηνο του 2022, κατά 16,5% σε ετήσια βάση. Η καταναλωτική δαπάνη των νοικοκυριών στη μεταπανδημική περίοδο, υποστηρίχθηκε από την αύξηση του διαθεσίμου εισοδήματος στο ίδιο χρονικό διάστημα, η οποία προήλθε σε σημαντικό βαθμό από την άνοδο της απασχόλησης, κατά 11% το πρώτο τρίμηνο του 2022, αλλά και από τη χρήση μέρους των αποταμιεύσεων που συσσώρευσαν τα νοικοκυριά κατά τη διάρκεια της πανδημικής κρίσης.
Η αβεβαιότητα, ωστόσο, αποτελεί έναν σημαντικό παράγοντα που επενεργεί στις εξελίξεις. Οι πρόδρομοι δείκτες επιχειρηματικών προσδοκιών και καταναλωτικής εμπιστοσύνης υποχώρησαν τους τελευταίους μήνες, ενώ οι πληθωριστικές προσδοκίες των καταναλωτών ενισχύθηκαν.
Παράλληλα, στην τρέχουσα συγκυρία οι συζητήσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο σχετικά με την εξασφάλιση επαρκών ποσοτήτων ενέργειας τον προσεχή χειμώνα επιτείνουν τις πληθωριστικές πιέσεις στο άμεσο χρονικό διάστημα, επιβαρύνοντας περαιτέρω την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών. Η επιτάχυνση του πληθωρισμού δεν αναμένεται, ωστόσο, να κάμψει την ιδιωτική κατανάλωση στην Ελλάδα στο δεύτερο και τρίτο τρίμηνο του 2022” αναφέρει η Alpha Bank.