Ο Γ. Οικονόμου στην ενημέρωση των πολιτικών συντακτών και των ανταποκριτών ξένου Τύπου

Η ενημέρωση των πολιτικών συντακτών και των ανταποκριτών ξένου Τύπου από τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο, Γιάννη Οικονόμου 

Άμεση και  άρτια οργανωμένη αντίδραση των Αρχών συντριβή του Antonov στην Καβάλα

Η Κυβέρνηση εκλήθη να διαχειριστεί άλλη μία δύσκολη υπόθεση, με την πτώση του αεροσκάφους Antonov. Αμέσως μετά την πτώση του αεροσκάφους ανάμεσα στους οικισμούς Αντιφίλιπποι και Παλαιοχώρι, μετέβησαν στο σημείο 15 Πυροσβέστες με 7 οχήματα, ενώ ακολούθησαν επιπλέον πυροσβεστικές δυνάμεις, συμπεριλαμβανομένων των ειδικών ομάδων με δύο ειδικά οχήματα περισυλλογής επικίνδυνων υλικών, το κινητό επιχειρησιακό κέντρο «Όλυμπος», καθώς και ομάδα drones.

Ακολούθησαν δυνάμεις της ΕΜΑΚ, της ΕΛ.ΑΣ, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και του ΕΚΑΒ, ενώ συνδρομή παρείχαν και τα ελικόπτερα του Ενιαίου Συντονιστικού Κέντρου Έρευνας και Διάσωσης. Η  περιοχή αποκλείστηκε άμεσα και δημιουργήθηκε περίμετρος ασφαλείας, ενώ οι κάτοικοι των οικισμών μετά το δυστύχημα ειδοποιήθηκαν με μήνυμα μέσω του 112 προκειμένου να λάβουν τα αναγκαία μέτρα προστασίας.

Όλες οι έρευνες πραγματοποιούνται σε συνεργασία με δυνάμεις του Ελληνικού Στρατού και την Επιτροπή Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων. Από την πρώτη στιγμή ακολουθήθηκαν όλα τα σχετικά πρωτόκολλα, ενώ το Εθνικό Συντονιστικό Κέντρο Επιχειρήσεων και Διαχείρισης Κρίσεων του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας βρίσκεται σε διαρκή επικοινωνία με όλα τα συναρμόδια Υπουργεία. Ήδη, έχουν περισυλλεγεί οι σοροί του πληρώματος και έχει ξεκινήσει η περισυλλογή των πυρομαχικών που διασκορπίστηκαν στο σημείο της συντριβής.

Σημειώνεται ότι χθες, ύστερα από εντολή του Υπουργού Εξωτερικών, Νίκου Δένδια, ο Πρέσβης της Ελλάδας στο Βελιγράδι πραγματοποίησε διάβημα αναφορικά με την ανάγκη πρότερης  ενημέρωσης της ελληνικής πλευράς από την σερβική για τη φύση του φορτίου του αεροσκάφους. Παράλληλα, ο  Γενικός Γραμματέας, Θεμιστοκλής Δεμίρης, πραγματοποίησε διάβημα για το ίδιο θέμα στον Ουκρανό Πρέσβη στην Αθήνα.

Εθνική Αρχή Διαφάνειας

Η διαφάνεια είναι δείκτης προόδου και παράγοντας που διακρίνει τα αναπτυγμένα από τα μη αναπτυγμένα κράτη, ενώ αποτελεί βασικό κριτήριο για την προσέλκυση επενδύσεων. Στη διάρκεια των τριών χρόνων που έχει την ευθύνη για τη διακυβέρνηση του τόπου η Κυβέρνησή μας έχει αναπτύξει μια συστηματική και οργανωμένη προσπάθεια για την εμπέδωση της διαφάνειας και της λογοδοσίας στην Ελλάδα. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι στην έρευνα του ευρωβαρόμετρου για τη διαφθορά που δημοσιεύτηκε πρόσφατα (Τετάρτη 13 Ιουλίου) από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η Εθνική Αρχή Διαφάνειας αναγνωρίζεται ως ο εξειδικευμένος θεσμός κατά της διαφθοράς τον οποίο οι πολίτες και οι επιχειρήσεις εμπιστεύονται για να καταγγείλουν διάφορες υποθέσεις διαφθοράς.

Είναι σημαντικό ότι η  σχετική βαθμολογία της χώρας από το 2019  βελτιώθηκε κατά 13 μονάδες, καταγράφοντας τη μεγαλύτερη άνοδο  από όλες τις χώρες της Ε.Ε., γεγονός που αποδεικνύει την αναγκαιότητα του θεσμού,  αλλά και τη σημαντική δουλειά που έχει επιτελέσει η Αρχή τα τελευταία 3 χρόνια.

Καλύτερες επιδόσεις καταγράφει η Ελλάδα σε σχέση με το 2019 αναφορικά με την αντίληψη που έχουν οι πολίτες για  το πόσο διαδεδομένο είναι το φαινόμενο της δωροδοκίας και της δωροληψίας αλλά και της κατάχρησης εξουσίας για προσωπικό όφελος στους τομείς των δικαστηρίων, των τραπεζών και χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, των φορέων κοινωνικής ασφάλισης και πρόνοιας  και των ιδιωτικών εταιρειών.

Η πανδημία τα τελευταία 2,5 χρόνια έχει πανευρωπαϊκά επιδεινώσει την αντίληψη των πολιτών σχετικά με το φαινόμενο της διαφθοράς σε ολόκληρη την Ε.Ε., γεγονός που καθιστά πιο επιτακτική τη συστράτευση ολόκληρης της κοινωνίας στον αγώνα κατά της διαφθοράς. Στην κατεύθυνση αυτή κινείται και το πρόσφατα εγκριθέν από το Υπουργικό Συμβούλιο, Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο κατά της Διαφθοράς 2022-2025, το οποίο περιέχει μια ολιστική προσέγγιση που δομείται πάνω σε 3 πυλώνες: Έλεγχος, πρόληψη και ευαισθητοποίηση-ενημέρωση της κοινωνίας.

Σημειώνεται ότι στα τρία χρόνια λειτουργίας της Εθνικής  Αρχής Διαφάνειας υπήρξε καθοριστική η συνεισφορά της στην προσπάθεια της Κυβέρνησης για τη συγκρότηση μιας σύγχρονης και ακέραιας Δημόσιας Διοίκησης. Ανάμεσα στ’ άλλα:

-Εγκρίθηκε για πρώτη φορά σε ανώτατο πολιτικό επίπεδο, στο Υπουργικό Συμβούλιο το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο κατά της Διαφθοράς 2022-2025.

-Εγκαθιδρύθηκε το Εθνικό Σύστημα  Εσωτερικού Ελέγχου στη δημόσια διοίκηση.

-Λειτούργησε ο καινοτόμος θεσμός των Συμβούλων Ακεραιότητας και σχεδιάστηκε το  Εθνικό Σύστημα  Ακεραιότητας.

-Αυστηροποιήθηκε το πλαίσιο για τη λογοδοσία των μετακλητών υπαλλήλων.

-Εκπονήθηκε η εφαρμογή ολοκληρωμένης πολιτικής υποδοχής και αξιολόγησης -βάσει προκαθορισμένων κριτηρίων- των καταγγελιών διαφθοράς.

-Αναπτύχθηκαν κοινά πρότυπα διενέργειας ελέγχων και επιθεωρήσεων στο δημόσιο τομέα, αλλά και κοινών προτύπων και εργαλείων διερεύνησης φαινομένων διαφθοράς.

Με σχέδιο και μεθοδικότητα σημειώνουμε γρήγορα βήματα προόδου σε ένα τομέα κρίσιμο για την ανάπτυξη της χώρας και την περαιτέρω αναβάθμιση της διεθνούς της εικόνας. Στο σημείο αυτό θα ήθελα να συγχαρώ εκ μέρους της Κυβέρνησης τον πρώην επικεφαλής της Αρχής, τον κ. Μπίνη, για τα καθήκοντα που θα αναλάβει σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Μια αναβάθμιση που εκτός όλων των άλλων συνιστά και επιτυχία για την ίδια τη χώρα, αλλά και για την Αρχή της οποίας τη διοίκηση είχε όλο το προηγούμενο διάστημα.

Η κλιματική κρίση χτυπά με καύσωνα και δασικές πυρκαγιές μεγάλο μέρος της Ευρώπης

Για δεύτερο συνεχόμενο καλοκαίρι, οι εικόνες που έρχονται από μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες αναδεικνύουν τις τραγικές συνέπειες της κλιματικής κρίσης, της οποίας οι επιπτώσεις είναι πια δραματικές. Δύο είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της κλιματικής κρίσης και φέτος το καλοκαίρι: Παρατεταμένος καύσωνας -με θερμοκρασίες που φτάνουν τους 45 βαθμούς Κελσίου-  σε μεγάλο τμήμα της Ευρώπης, και εκατοντάδες φωτιές που προκαλούν δυστυχώς τεράστιες καταστροφές σε πολλές χώρες, κυρίως την Πορτογαλία, την Ισπανία, την Κροατία και τη Γαλλία.

Αποδεικνύεται, δυστυχώς, ότι οι συνθήκες στην Ευρώπη άλλαξαν ριζικά και τα φαινόμενα αυτά θα αποτελούν στοιχείο του μέλλοντος. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην Ισπανία, την Πορτογαλία και τη Γαλλία έχουν καεί δεκάδες χιλιάδες στρέμματα δασικών εκτάσεων και έχουν εκκενωθεί αρκετές περιοχές. Ο Πρωθυπουργός της Πορτογαλίας έχει κηρύξει τη χώρα σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, ενώ για πρώτη φορά η Γαλλία έχει ενεργοποιήσει το rescEU, ζητώντας συνδρομή για αντιμετώπιση δασικών πυρκαγιών και από άλλα κράτη. Αίτημα στο οποίο έχει ανταποκριθεί η Ελλάδα, ανάμεσα στα κράτη που έχουν ανταποκριθεί -όπως γνωρίζετε- είναι και η χώρα μας η οποία έχει στείλει ήδη δύο αεροσκάφη Canadair, ως έμπρακτη απόδειξη της ευρωπαϊκής αλληλεγγύης. Χαρακτηριστικό είναι και το γεγονός ότι τόσο στη Μεγάλη Βρετανία, όσο και στην Ολλανδία σημειώνονται τις ημέρες αυτές θερμοκρασίες ρεκόρ.

Σημειώνεται ότι μεγάλο αριθμό πυρκαγιών είχαμε από το ξεκίνημα της αντιπυρικής περιόδου και στη χώρα μας, οι περισσότερες από τις οποίες αντιμετωπίστηκαν άμεσα, προτού λάβουν ανεξέλεγκτες διαστάσεις. Μόνο το τελευταίο 24ωρο είχαμε 73 δασικές πυρκαγιές με τις περισσότερες να αντιμετωπίζονται  άμεσα, στο αρχικό τους στάδιο. Γεγονός που αποτελεί ένα δείγμα της τεράστιας προσπάθειας που έγινε όλο το χειμώνα, για να διαχειριστούμε την θερινή ένταση των επιπτώσεων της κλιματικής κρίσης.

Σε κάθε περίπτωση έχουμε ακόμη μπροστά μας δύσκολο καλοκαίρι, γεγονός που επιβάλλει διαρκή επαγρύπνηση για να πετύχουμε τη μέγιστη δυνατή πρόληψη, να αποτρέψουμε τα χειρότερα και να περιορίσουμε τις ζημιές από όσες φωτιές ξεσπάσουν, προτάσσοντας πάντα την προστασία της ανθρώπινης ζωής.

Το επαναλαμβανόμενο ψέμα  της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης για το Power Pass

Σχετικά με το ζήτημα αυτό, ο κ. Τσίπρας συνεχίζει δυστυχώς στην τροχιά της ανευθυνότητας και της ψευδολογίας. Συνεχίζει να ισχυρίζεται ότι η Κυβέρνηση έταξε 600 ευρώ επιστροφή σε κάθε φορολογούμενο και κατηγορεί την Κυβέρνηση για ψέματα. Τον προκαλούμε δημόσια -για μια ακόμη φορά- να αναφέρει έστω και μια δήλωση του Πρωθυπουργού ή κάποιου κυβερνητικού στελέχους που να μιλά για 600 ευρώ στον καθένα φορολογούμενο. Αν δεν το πράξει, θα αποδειχθεί για πολλοστή φορά η πολιτική του απάτη.

Από την πρώτη στιγμή που ανακοινώθηκε από τον Πρωθυπουργό η επιστροφή  του 60% των ανατιμήσεων που είχαν καταβάλει οι καταναλωτές ρεύματος με τους λογαριασμούς Δεκεμβρίου-Μαΐου, ο κ. Τσίπρας έχει ξεκινήσει μέσα από τη λογική των Tsipronomics  να αμφισβητεί το μέτρο, λέγοντας πως δεν βγαίνει ο λογαριασμός για  600 ευρώ σε κάθε ένα από τους 4,2 εκατ. φορολογούμενους. Προσπαθούσε δόλια να δημιουργήσει την εντύπωση ότι υπήρχε υπόσχεση για 600 ευρώ στον καθένα, ώστε να υπάρξει απογοήτευση όταν θα γίνονταν οι επιστροφές ή πιστώσεις των χρημάτων στους τραπεζικούς λογαριασμούς. Ήξερε πολύ καλά ότι ψευδόταν και το ίδιο συνειδητά κάνει και τώρα.

Η κυβερνητική εξαγγελία ήταν ξεκάθαρη τόσο κατά την ανακοίνωσή της από τον Πρωθυπουργό και κατά την εξειδίκευσή της από τους αρμόδιους Υπουργούς, όσο και στη νομοθετική παρέμβαση που έγινε για τη θέσπισή της. Προέβλεπε ρητά ότι οι επιστροφές  θα ήταν ίσες με το 60% των αυξήσεων που πλήρωσε ο καθένας, ότι θα ξεκινούσαν από τα 18 ευρώ και θα έφταναν έως τα 600 ευρώ και ότι θα καλύπτουν τους καταναλωτές με καθαρό ετήσιο εισόδημα έως 45 χιλ. ευρώ.

Παρόλα αυτά και παρά τις αλλεπάλληλες διαψεύσεις των ισχυρισμών του,  ο κ. Τσίπρας επανέρχεται σε κάθε εμφάνισή του επαναλαμβάνοντας το ίδιο ψέμα.  Προσποιείται ότι δεν άκουσε ποτέ ότι το Power Pass καλύπτει το 60% της αύξησης των τιμολογίων ρεύματος που δεν έχει καλυφθεί από τις μειώσεις που είχαν ήδη γίνει είτε από το Κράτος, είτε από τους παρόχους και μπορεί να φτάσει  έως τα 600 ευρώ.

Προσποιείται ότι δεν καταλαβαίνει ότι δεν πρόκειται για ένα οριζόντιο μέτρο 600 ευρώ, ανεξαρτήτως της αύξησης που κατέβαλε ο καθένας. Σημειώνεται ότι τα ποσά που επιστρέφονται τώρα με το Power Pass- (περίπου 260 εκατ. ευρώ που θα φτάσουν τα 300 εκατ. με την κάλυψη του Ιουνίου) δεν είναι η μόνη επιδότηση ρεύματος που δίνεται  για  την περίοδο Δεκεμβρίου-Ιουνίου, αλλά συμπληρωματική των όσων ήδη έχει παράσχει η Κυβέρνηση.

Ο κ. Τσίπρας, πιστεύοντας ότι θα ξεγελάσει τους πολίτες με τέτοια κόλπα, αποδεικνύει ότι δεν τους σέβεται και τους θεωρεί υποψήφια κορόιδα, εύκολα θύματα για εξαπάτηση. Η υποτίμηση της νοημοσύνης των ψηφοφόρων είναι αποτέλεσμα της αλαζονείας που διακρίνει τον κ. Τσίπρα και της έλλειψης επαφής με την κοινωνία. Επαναλαμβάνω, λοιπόν, για μια ακόμη φορά, τον προκαλούμε δημόσια: Να αναφέρει έστω και μια δήλωση του Πρωθυπουργού ή κυβερνητικού στελέχους που να μιλά για επιστροφή 600 ευρώ στο κάθε φορολογούμενο πολίτη.

Υπόθεση Λιγνάδη

Θα ήθελα να τοποθετηθώ για την υπόθεση Λιγνάδη, καθώς, μετά την ανακοίνωση της απόφασης του Μικτού Ορκωτού Δικαστηρίου της Αθήνας, το ζήτημα απασχολεί έντονα την κοινωνία και ταυτόχρονα γίνεται απόπειρα στυγνής πολιτικής εκμετάλλευσης.  Η κοινωνία αναρωτιέται πως είναι δυνατόν κάποιος που προφυλακίζεται ως κατηγορούμενος για βιασμό, όταν καταδικάζεται για βιασμό, να αφήνεται ελεύθερος. Ο προβληματισμός και οι απορίες της κοινωνίας είναι εύλογοι.

Από αυτό το σημείο όμως μέχρι του να γίνεται απόπειρα απαξίωσης της Δικαιοσύνης, στυγνής πολιτικής εκμετάλλευσης του ζητήματος και ακόμα χειρότερα χυδαίας ταύτισης του ενόχου με την Kυβέρνηση και την εξουσία υπάρχει πολύ μεγάλη απόσταση. Το πρώτο, ο προβληματισμός, τα ερωτηματικά της κοινωνίας, μπορεί κανείς να τα καταλάβει  γιατί οι πολίτες δεν είναι δικαστές και επίσης δεν είναι υποχρεωμένοι να γνωρίζουν το πλαίσιο βάσει του οποίου λειτουργούν και κρίνουν οι δικαστές.  Το άλλο, όμως, συνιστά μια βαθιά αντιδημοκρατική και χυδαία συμπεριφορά.

Η υπόθεση αυτή έχει 3 διαστάσεις. Αρχικά, η υπόθεση έχει πρωτίστως δικαστική διάσταση. Η Αστυνομία έκανε την αρχική έρευνα, οι δικαστικές Αρχές ανέλαβαν τη διερεύνηση των στοιχείων και το Μικτό Ορκωτό Δικαστήριο της Αθήνας έκρινε τον κατηγορούμενο ένοχο για δύο βιασμούς ανηλίκων. Παράλληλα, του χορήγησε αναστολή μέχρι την έφεση υπό όρους, με αποτέλεσμα την αποφυλάκισή του.

Η Δικαιοσύνη αποφάσισε βάσει του Ποινικού Κώδικα του νόμου 3904/2010 που ίσχυε και επί ημερών της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Αν η Δικαιοσύνη είχε τη δυνατότητα να κρίνει την υπόθεση βάσει των αλλαγών που έγιναν στον Ποινικό Κώδικα από την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας τον Νοέμβριο του 2021, η ποινή που θα επιβαλλόταν θα ήταν ισόβια και άρα δεν θα υπήρχε η δυνατότητα αναστολής εκτέλεσης και συνεπώς η αποφυλάκιση.

Για να γίνω απόλυτα σαφής: Πριν από την αλλαγή του Ποινικού Κώδικα, τον Ιούνιο του 2019 από την Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, το αδίκημα του βιασμού τιμωρείτο στην βασική του μορφή με ποινή κάθειρξης, δηλαδή με ποινή από 5-20 έτη. Με την αλλαγή του Ποινικού Κώδικα από την Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, τον Ιούνιο του 2019 -λίγες μέρες πριν από τις εκλογές- και ισχύει από 1/07/2019, το αδίκημα του βιασμού στην βασική του μορφή τιμωρείτο με ποινή από 5-15 έτη.

Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας τροποποίησε δύο φορές τον Ποινικό Κώδικα και μετά την οριστική τροποποίηση από το Νοέμβριο δηλαδή του 2021 και μετά στην περίπτωση του ομαδικού βιασμού και του βιασμού που είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο του θύματος η προβλεπόμενη ποινή είναι η ισόβια κάθειρξη. Επιπλέον η παρούσα Κυβέρνηση για πρώτη φορά -με εκείνο το νόμο, με εκείνη την αλλαγή του Ποινικού Κώδικα-  προέβλεψε και τυποποίησε ρητά το βιασμό σε βάρος ανηλίκου με προβλεπόμενη ποινή αποκλειστικά την ισόβια κάθειρξη.

Ως προς τη δικαστική διάσταση της υπόθεσης λοιπόν τα γεγονότα μιλούν από μόνα τους. Αν η υπόθεση αυτή δικαζόταν με τον Ποινικό Κώδικα που νομοθέτησε η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη και της Νέας Δημοκρατίας, η ποινή θα ήταν ισόβια και δεν θα υπήρχε η δυνατότητα αναστολής εκτέλεσης και άρα αποφυλάκισης.

Η δεύτερη διάσταση του ζητήματος είναι θεσμική. Στην Ελλάδα, το Σύνταγμά μας κατοχυρώνει τη διάκριση των εξουσιών και ορίζει ότι η δικαστική λειτουργία ασκείται από τα δικαστήρια. Οι δικαστές, κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, υπόκεινται μόνο στο Σύνταγμα και τους νόμους και απολαμβάνουν λειτουργική και προσωπική ανεξαρτησία. Η νομοθετική εξουσία είναι διακριτή και ασκείται από τη Βουλή των Ελλήνων, η οποία ψηφίζει τους νόμους. Συνεπώς, αν θέλουμε να έχουμε μια δημοκρατική και φιλελεύθερη Πολιτεία, οφείλουμε να σεβόμαστε την ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης και να την προστατεύουμε.

Γιατί ο δημοκράτης σκέφτεται μόνο τη Δικαιοσύνη, ενώ ο εχθρός της Δημοκρατίας σκέφτεται μόνο τα συμφέροντά του, κομματικά ή προσωπικά. Ο δημοκράτης είναι υπέρ της Δικαιοσύνης, άσχετα αν οι αποφάσεις είναι υπέρ ή κατά των απόψεών του. Γιατί η Δικαιοσύνη κάνει τη Δημοκρατία πιο δυνατή. Δυστυχώς, αυτά τα στοιχειώδη, αλλά και ταυτόχρονα τόσο σπουδαία, αυτά για τα οποία αγωνίστηκαν γενεές και γενεές ανθρώπων, έρχεται σήμερα να τα αμφισβητήσει -όχι για πρώτη φορά- έργω και λόγω κοινοβουλευτικό κόμμα, και μάλιστα ο ΣΥΡΙΖΑ, το κόμμα της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης. Και τα αμφισβητεί ευθέως, μέσω τοποθετήσεων του Αρχηγού και στελεχών του.

Ο ΣΥΡΙΖΑ απέναντι στη Δικαιοσύνη έχει μια στάση α λα καρτ. Λειτουργεί αντιθεσμικά και καιροσκοπικά: Επαινεί την ελληνική Δικαιοσύνη, όταν θεωρεί ότι  οι αποφάσεις της εξυπηρετούν τα κομματικά του συμφέροντα. Για παράδειγμα οι δηλώσεις του κ. Τσίπρα 2/07/2022 για το βούλευμα της παραπομπής του κ. Παπαγγελόπουλου. Η δήλωση την ίδια μέρα για το ίδιο θέμα βουλευτών που συμμετείχαν στην Εξεταστική Επιτροπή  του ΣΥΡΙΖΑ.

Η ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ για την αθώωση της κυρίας Δούρου για την  Μάνδρα στις 16/6/2022. Βάλλει όμως εναντίον της Δικαιοσύνης και των λειτουργών της, όταν οι αποφάσεις τους δεν είναι σύμφωνες με τις πολιτικές του επιδιώξεις. Όπως η ανακοίνωση  για την άσκηση έφεσης απέναντι στην απόφαση για την κυρία Δούρου στις 12/7/2022 και φυσικά η κατάπτυστη δήλωση του κ. Τσίπρα από την Φωκίδα στις 15 Ιουλίου  ότι «αυτός που έκανε τα πιο ειδεχθή εγκλήματα, βιασμούς αφέθηκε χθες ελεύθερος γιατί ήταν κολλητός της εξουσίας».

Η τακτική αυτή συνάδει με ολοκληρωτικές αρχές  και μεθοδεύσεις, οι οποίες είναι αντίθετες προς τη Δημοκρατία και τα ανθρώπινα δικαιώματα. Δείχνει ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θέλει να χρησιμοποιήσει την Δικαιοσύνη ως εργαλείο της πολιτικής του επικράτησης. Την αντιμετωπίζει ως ένα ακόμα «αρμό της εξουσίας», όχι ως πυλώνα της Δημοκρατίας και της ελευθερίας. Ίσως γιατί δεν μπορεί  να συγχωρήσει στην ελληνική Δικαιοσύνη ότι όρθωσε το ανάστημά της και δεν επέτρεψε στην Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, την περίοδο 2015-19, να αλώσει τους θεσμούς, να δηλητηριάσει την πολιτική ζωή και να μετατρέψει την Ελλάδα σε λατινό-αμερικάνικη μπανανία.

Η Κυβέρνηση σέβεται και ενισχύει έμπρακτα και απόλυτα την ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης, τιμώντας παράλληλα το έργο των λειτουργών της. Γιατί έτσι στηρίζουμε τη Δημοκρατία και την ελευθερία στην Πατρίδα μας. Αν πληγεί το Κράτος Δικαίου, αν αμφισβητηθεί η Δικαιοσύνη, αν δώσουμε χώρο σε λαϊκά δικαστήρια και αυτόκλητους εισαγγελείς, τότε θα βρεθούμε ένα βήμα από τον αυταρχισμό και την εκτροπή. Η Κυβέρνηση εγγυάται σε όλους τους Έλληνες και τις Ελληνίδες ότι είναι εδώ για να προστατεύει τους Θεσμούς και το Πολίτευμα ανυποχώρητα και αποτελεσματικά.

Η τρίτη διάσταση είναι πολιτική και ηθική. Ο ΣΥΡΙΖΑ προσπαθεί, άμεσα και έμμεσα, να πείσει την ελληνική κοινωνία ότι η υπόθεση Λιγνάδη έχει πολιτικές διαστάσεις. Αφέθηκε ελεύθερος είπε ο κ. Τσίπρας γιατί είναι κολλητός της εξουσίας. Και έχουν πει και άλλα χειρότερα και εμετικά για θέματα σχετικά με αυτά. Το μόνο πολιτικό ίχνος στην υπόθεση Λιγνάδη είναι η αχρεία απόπειρα του ΣΥΡΙΖΑ να καταστήσει μια ποινική υπόθεση πολιτικό ζήτημα.

Ο ΣΥΡΙΖΑ, παρότι υποστηρίζει ότι είναι κόμμα της ευρωπαϊκής αριστεράς, υιοθετεί και εφαρμόζει πρακτικές της παγκόσμιας νέο-ακροδεξιάς. Υιοθετεί και διασπείρει θεωρίες συνομωσίας εμπνευσμένες από το QAnon, έναν από τους βασικούς πυλώνες του τραμπισμού. Στοχεύει να δηλητηριάσει τα μυαλά και τα αισθήματα των Ελλήνων για να μπορέσει να δημιουργήσει ένα νέο κίνημα, σαν και εκείνο των Αγανακτισμένων, ώστε να ξαναβρεί το χαμένο του πολιτικό ρόλο.

Αυτή η ανεύθυνη και επικίνδυνη στάση του ΣΥΡΙΖΑ έχει σαφείς επιπτώσεις στην ελληνική κοινωνία, η οποία ορθά έχει αυξημένο ενδιαφέρον και ευαισθησία για τέτοια ζητήματα. Η Κυβέρνηση κατανοεί και σέβεται απόλυτα τις ανησυχίες αυτές των πολιτών. Έχουμε παιδιά και ανθρώπους που αγαπάμε και είναι αδιανόητο έστω και  να συζητά  κανείς ότι θα δείχναμε  την παραμικρή όχι στήριξη, αλλά  ανοχή, απέναντι σε ενόχους για τέτοιου είδους ειδεχθή εγκλήματα. Όπως είναι και αδιανόητο για εμάς να επιλέγαμε ποτέ να αντιμετωπίσουμε τους πολιτικούς μας αντιπάλους με τέτοιους τρόπους και με τέτοιους όρους.

Η στάση μας απέναντι στα εγκλήματα αυτά είναι καθαρή, απόλυτη και κρυστάλλινη. Είναι καθαρή και απόλυτη, ανεξαρτήτως αν ο ένοχος βιασμού ή κακοποιητικής συμπεριφοράς  είναι σκηνοθέτης, ντράμερ, παρουσιαστής σατυρικής εκπομπής, αλλοδαπός ή Έλληνας, επώνυμος ή ανώνυμος. Και αυτή πρέπει να είναι η στάση όλων. Γιατί δεν είναι θέμα πολιτικής ή ιδεολογίας. Είναι θέμα ανθρωπιάς. Και σε αυτή μας τη στάση δεν μείναμε στα λόγια. Από την πρώτη στιγμή ανάληψης των καθηκόντων μας παλέψαμε να σπάσει το απόστημα της κακοποίησης, της ενδοοικογενειακής βίας, των καταπατήσεων ή υστερήσεων σε ζητήματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Και πετύχαμε πολλά, τραβώντας το παραπέτασμα σιωπής που είχε υψωθεί επί δεκαετίες. Πάντοτε, όμως, με σεβασμό στη Δικαιοσύνη, στα ανθρώπινα δικαιώματα, στις διεθνείς συμβάσεις. Γιατί ο άλλος δρόμος, του φτηνού εντυπωσιασμού, της ρωμαϊκής αρένας και των λαϊκών δικαστηρίων και ιδίως της χυδαιότητας είναι δρόμος αδιέξοδος και οδηγεί την κοινωνία και τη Δημοκρατία σε βαθύ γκρεμό. Σε καιρούς χαλεπούς, σαν και αυτούς που βιώνουμε χρειάζεται  ενότητα, σύνεση, μετριοπάθεια, ψυχραιμία και εμπιστοσύνη στους θεσμούς. Και απέναντι στην πρωτοφανή χυδαιότητα που αντιμετωπίζουμε, αυτός θα είναι ο δικό μας δρόμος. Σας ευχαριστώ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Στην Ευρώπη υπάρχει μια πολύ μεγάλη ανησυχία για το φυσικό αέριο. Πολλές ευρωπαϊκές χώρες προϊδεάζουν τους πολίτες ότι ίσως να υπάρχει και δελτίο στα καύσιμα και στην ενέργεια τον Χειμώνα. Υπάρχει τέτοιο ενδεχόμενο και στην Ελλάδα;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Έχουμε λάβει όλα τα αναγκαία μέτρα. Επεξεργαζόμαστε όλα τα σενάρια, ακόμη και τα πιο ακραία, προκειμένου να εξασφαλίσουμε τον ομαλό εφοδιασμό της αλυσίδας σε ό,τι αφορά το φυσικό αέριο και την ενέργεια στη χώρα μας. Στο πλαίσιο αυτό, γίνονται τακτικές συσκέψεις της Επιτροπής Διαχείρισης Κρίσεων, που έχει συσταθεί στο Υπουργείο Ενέργειας. Πρόσφατα υπήρξε και ενημέρωση του Πρωθυπουργού από την Επιτροπή αυτή. Λαμβάνουμε συνεχώς μέτρα. Παρακολουθούμε τις εξελίξεις και φροντίζουμε να μην έχουμε μεγάλα προβλήματα σε ό,τι αφορά στην ασφάλεια της εφοδιαστικής μας αλυσίδας.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Για την καταδίκη Λιγνάδη. Δύο συνθήματα που ακούγονται σήμερα σε θέατρα σε όλη τη χώρα, «βιαστής είναι» και «οι βιαστές ανήκουν στη φυλακή». Η κυρία Μενδώνη αποχώρησε, πριν από λίγες ημέρες, από ένα θέατρο, επειδή θα ακουγόταν ένα σχετικό κείμενο. Θεωρείτε, με αυτά που είπατε σήμερα, πως τελικά οι αντιδράσεις υποκινούνται από την πλευρά της Αντιπολίτευσης ή βλέπετε τη σχετική ανησυχία της κοινωνίας; Και ένα δεύτερο ερώτημα: Δεδομένης της πολιτικής απόφασης που προηγήθηκε για το διορισμό του κ. Λιγνάδη στο Εθνικό Θέατρο, δεν αρκεί η πρωτόδικη καταδίκη για να υπάρξει, από πλευράς σας, μια ανάληψη πολιτικής ευθύνης;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σε ό,τι αφορά στο ζήτημα του κ. Λιγνάδη, αναφέρθηκα στην εισαγωγική μου τοποθέτηση. Εκείνο που είναι σημαντικό σε ό,τι αφορά στην πολιτική διάσταση, είναι η άθλια προσπάθεια που γίνεται από την Αξιωματική Αντιπολίτευση, προκειμένου να αποδοθεί η απόφαση της Δικαιοσύνης για τον κ. Λιγνάδη σε σχέση με την εξουσία και εν προκειμένω με την Κυβέρνηση. Αυτό είναι κάτι που δεν προκύπτει από κανένα στοιχείο. Είναι μια στυγνή προσπάθεια πολιτικής εκμετάλλευσης μιας δικαστικής και ποινικής υπόθεσης. Είναι μια προσπάθεια, η οποία πλήττει την ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης. Είναι ανευθυνότητα, είναι λαϊκισμός, είναι δημαγωγία.

Η προσπάθεια αυτή έρχεται να προστεθεί σε άλλες χυδαιότητες από την πλευρά της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης. Από εκεί και πέρα, είπα ότι προφανώς οι πολίτες δεν κατανοούν πώς κάποιος που προφυλακίζεται για βιασμό και όταν καταδικαστεί για βιασμό, αποφυλακίζεται. Οι πολίτες, όμως, δεν είναι δικαστές. Δεν είναι υποχρεωμένοι να γνωρίζουν το πλαίσιο μέσα στο οποίο η Δικαιοσύνη κινείται και αποφασίζει. Οι πολιτικοί, όμως, οφείλουν να είναι πιο υπεύθυνοι, πιο εγκρατείς, πιο ειλικρινείς απέναντι σε αυτά τα πράγματα, ιδίως όταν έχουν διαχειριστεί τον Ποινικό Κώδικα και το θεσμικό πλαίσιο, βάσει του οποίου βρίσκεται σήμερα εκτός φυλακής ο κ. Λιγνάδης.

Δεν τον άλλαξαν επί των ημερών τους. Ήξεραν την ισχύ του. Γνωρίζουν ή οφείλουν να γνωρίζουν ότι εάν η Δικαιοσύνη δίκαζε τον κ. Λιγνάδη με αυτό που ισχύει σήμερα και που νομοθέτησε η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, η ποινή θα ήταν ισόβια. Εάν δικαζόταν ο κ. Λιγνάδης με το νόμο του Μητσοτάκη, δεν θα υπήρχε αποφυλάκιση, δεν θα υπήρχε αναστολή εκτέλεσης της ποινής. Αυτά οι πολιτικοί οφείλουν να τα λένε θαρραλέα, καθαρά και να μην κάνουν προσπάθειες στυγνής εκμετάλλευσης της υπόθεσης αυτής. Από εκεί και ύστερα, η Δικαιοσύνη έκανε τη δουλειά της, όταν οι καταγγελίες ήρθαν στο φως για τον κ. Λιγνάδη και ακολουθήθηκε η διαδικασία που έπρεπε να ακολουθηθεί, με τα αποτελέσματα που έχουμε τώρα.

ΔΗΜ. ΓΚΑΤΣΙΟΣ: Βλέπουμε να έρχονται στο προσκήνιο τα τελευταία 24ωρα κάποια σενάρια, όσον αφορά σε ενδεχόμενες κινήσεις του Πρωθυπουργού για το κυβερνητικό σχήμα, για έναν ανασχηματισμό δηλαδή. Τοποθετούν το χρονικό πλαίσιο τα σενάρια αυτά που έρχονται στο προσκήνιο, πριν ή μετά τις ημέρες του Δεκαπενταύγουστου ή μάλλον και πριν ακόμα από τη Δ.Ε.Θ.. Και θέλω να σας ρωτήσω, εάν ισχύει κάτι τέτοιο, αν πρέπει ή θα περιμένουμε κάποια κίνηση του κ. Μητσοτάκη, όσον αφορά στον ανασχηματισμό.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όλα αυτά τα σενάρια, όλα όσα γράφονται και λέγονται, δεν απηχούν τις απόψεις και τις σκέψεις του Πρωθυπουργού. Η Κυβέρνηση έχει μπει στο τελευταίο έτος της συνταγματικής της θητείας. Συνεχίζει το έργο της. Είμαστε προσηλωμένοι σε αυτά και δεν υπάρχει καμία συζήτηση περί ανασχηματισμού και άλλων τέτοιων σεναρίων.

ΜΗΝ. ΚΩΣΝΤΑΝΤΙΝΟΥ: Τις τελευταίες εβδομάδες έχετε δηλώσει πως δεν θα επανέλθετε στην υπόθεση Novartis. Το Σάββατο, ο Υπουργός Ανάπτυξης έγραψε ένα άρθρο στην εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ», όπου, μεταξύ άλλων, ανέφερε πως «το βούλευμα πάσχει σοβαρά, εγείροντας σοβαρές αμφιβολίες για το τι πραγματικά συνέβη. Οι δικαστές που το εξέδωσαν είναι απολύτως έκθετοι στην κοινή γνώμη και στη λογική. Δεν συνέβαλε στη θωράκιση του κύρους της ελληνικής Δικαιοσύνης και πρέπει να προβληματίσει το δικαστικό Σώμα». Αρχικά, συμφωνεί η Κυβέρνηση με την κριτική του κ. Γεωργιάδη στο βούλευμα του Ειδικού Δικαστηρίου για το σκάνδαλο Novartis;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν έχω να προσθέσω τίποτε άλλο για την υπόθεση αυτή. Με έχετε ρωτήσει και άλλες φορές. Ό,τι έχουμε πει και εγώ και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, είναι αυτά που είχαμε να σχολιάσουμε για την υπόθεση αυτή.

Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Περιγράψατε και στην εισαγωγική σας τοποθέτηση ένα δυσώδες πολιτικό κλίμα με ευθύνη, την οποία αποδίδετε στον ΣΥΡΙΖΑ. Ο Πρωθυπουργός είχε πει ότι η χώρα δεν μπορεί να βαδίσει μέχρι τις εκλογές, ένα χρόνο, με αυτήν την τοξικότητα. Αναμένουμε κάποια πρωτοβουλία ή τελικά θα συμβιβαστούμε και θα προχωρήσουμε με αυτήν την τοξικότητα τον επόμενο χρόνο, από τη στιγμή που διαψεύστηκαν όλα τα σενάρια για πρόωρες εκλογές;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όταν το 2022 ο Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης υποστηρίζει ότι κάποιος αποφυλακίζεται, γιατί είναι κολλητός της εξουσίας, αυτό είναι ο ορισμός της τοξικότητας στην πολιτική ζωή. Από κει και πέρα, η Κυβέρνηση σε ό,τι την αφορά, δεν θα παρακολουθήσει αυτήν την τοξικότητα, αυτή τη χυδαιότητα, αυτόν τον κατήφορο. Θα κοιτάξει τη δουλειά της, θα κοιτάξει την ολοκλήρωση του κυβερνητικού έργου, τη συνέπεια στις δεσμεύσεις της απέναντι στην ελληνική κοινωνία, την ανάγκη στήριξης της κοινωνίας στις μεγάλες δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι πολίτες σήμερα, εξαιτίας των αλλεπάλληλων κρίσεων και της εισαγόμενης ακρίβειας και βεβαίως τη συνέχιση των μεταρρυθμίσεων, που αλλάζουν την εικόνα της Ελλάδος, ενισχύουν το γεωπολιτικό και γεωστρατηγικό της αποτύπωμα, δημιουργούν θέσεις εργασίας για τους Έλληνες πολίτες, δημιουργούν συνθήκες προκοπής και ευημερίας, για τον κάθε πολίτη, για τον κάθε Έλληνα και την κάθε Ελληνίδα.

Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Με την Τουρκία που συνεχίζεται αυτή η ένταση, σας ανησυχεί;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Παρακολουθούμε πάντοτε τη συμπεριφορά της Τουρκίας, οφείλουμε πάντοτε να βρισκόμαστε σε εγρήγορση. Από κει και πέρα οι θέσεις μας τυγχάνουν της αναγνώρισης και της αποδοχής της διεθνούς κοινότητας. Έχουμε το Διεθνές Δίκαιο με το μέρος μας, έχουμε τους συμμάχους στο πλευρό μας, έχουμε την αποτρεπτική δυνατότητα ν’ απαντήσουμε στην οποιαδήποτε πρόκληση και βεβαίως τη βούληση να είμαστε ένας παράγοντας σταθερότητας και ασφάλειας και στο Αιγαίο και στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Μιλώντας για τοξικότητα, επειδή θα μιλήσει και σε λίγο ο κύριος Πρωθυπουργός στη Βουλή. Στην τελευταία του εμφάνιση συνέδεσε τον εμπρησμό των γραφείων του «Real» με την Αξιωματική Αντιπολίτευση. Πρόκειται να εισφέρει κάποια στοιχεία γι’ αυτή τη σύνδεση που έκανε την περασμένη εβδομάδα;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ο Πρωθυπουργός θα μιλήσει σήμερα στη Βουλή για το νομοσχέδιο της υποβοηθούμενης αναπαραγωγής και για τη νομοθέτηση της δυνατότητας δωρεάν διαγνωστικών εξετάσεων για τον καρκίνο στις Ελληνίδες. Νομίζω ότι πρόκειται για δύο πολύ εμφατικές δράσεις, πολύ σημαντικές για τις Ελληνίδες, αλλά και για τις οικογένειες. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα το πώς εμείς αντιλαμβανόμαστε την πολιτική και τη διακυβέρνηση, προς όφελος της κοινωνίας. Από κει και πέρα στην προηγούμενη ομιλία του, ο Πρωθυπουργός περιέγραψε μια σειρά περιστατικών και επισήμανε πού μπορεί να οδηγήσει η τοξικότητα, τι συνέπειες μπορεί να έχει μια σειρά απαράδεκτης ρητορικής, προκλητικής ρητορικής, ρητορικής φανατισμού. Σας ευχαριστώ.

Προηγούμενο άρθροΝ. Ανδρουλάκης: “Η αντιμετώπιση του δημογραφικού δεν είναι σημαία ευκαιρίας”
Επόμενο άρθροΓ. Φραγγίδης: “Σε θετική κατεύθυνση το Νομοσχέδιο για την ιατρικώς υποβοηθούμενη αναπαραγωγή αλλά χωρίς τη γνώμη των ειδικών”