Με τις θετικές ψήφους της ΝΔ ψηφίσθηκε επί της Αρχής το σχέδιο νόμου του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη για την «εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας με την εκτελεστική Οδηγία (ΕΕ) 2019/69 της Επιτροπής της 16ης Ιανουαρίου 2019 για τη θέσπιση τεχνικών προδιαγραφών για τα όπλα συναγερμού και σηματοδοσίας δυνάμει της Οδηγίας 2021/555 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 24ης Μαρτίου 2021 σχετικά με τον έλεγχο της απόκτησης και της κατοχής όπλων (L 115)», στην Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης.
ΣΥΡΙΖΑ, ΚΙΝΑΛ, Ελληνική Λύση και ΜέΡΑ25 επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν στην συζήτηση και ψήφιση του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια, ενώ το ΚΚΕ δήλωσε «παρών».
Αύριο το μεσημέρι ορίσθηκε να διεξαχθεί η δεύτερη ανάγνωσή του στην Επιτροπή, οπότε και δήλωσε ότι θα τοποθετηθεί και ο υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη Λευτέρης Οικονόμου.
Στην επί των άρθρων συζήτηση του νομοσχεδίου, ο εισηγητής της ΝΔ Δημήτρης Κούβελας ανέφερε ότι με τη νομοθετική αυτή ρύθμιση μεταφέρουμε στο εθνικό μας δίκαιο τους ενωσιακούς κανόνες για τα όπλα σηματοδοσίας και συναγερμού που ισχύουν σε όλα τα κράτη-μέλη. Αναλύοντας τα τρία κεφάλαια και τα τεχνικά παραρτήματα του σχεδίου νόμου, επισήμανε ότι «γίνεται αντιληπτό πως η ενσωμάτωση της Οδηγίας είναι απαραίτητη τόσο σχετικά με τις διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας μας όσο και για να επαναρρυθμιστεί ένα τοπίο που έμενε σχετικά θολό και οι διωκτικές αρχές να έχουν ένα επιπλέον όπλο στην φαρέτρα τους για τον έλεγχο τους».
Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Διονύσης Καλαματιανός, παρατήρησε ότι κα την περιγραφή του σκοπού του νομοσχεδίου, στο άρθρο 1, δεν περιγράφεται αναλυτικά ο στόχος όπως απαιτεί η ορθή νομοθέτηση προκειμένου να διασφαλίζεται το δημόσιο συμφέρον, η δημόσια ασφάλεια του περιβάλλοντος και της υγείας των πολιτών. Επέμεινε ότι θα έπρεπε η κυβέρνηση να φέρει ένα συνολικό κωδικοποιημένο νομοσχέδιο για όλα τα όπλα, καθώς και την ενσωμάτωση της Οδηγίας 221/355, γιατί η πολυνομία, η πανσπερμία διατάξεων και η διατήρηση σε ισχύ αναχρονιστικών ρυθμίσεων γεννούν ζητήματα ερμηνείας και δυσλειτουργίες. Δυστυχώς, είπε, «η παρούσα νομοθέτηση είναι βιαστική, πρόχειρη και δεν λύνει προβλήματα». Ζήτησε στο πεδίο εφαρμογής, άρθρο 2, να συμπεριληφθούν όλες οι διατάξεις ώστε να υπάρξει σαφήνεια.
Αναρωτήθηκε, τί θα γίνει με τις υφιστάμενες διατάξεις του Ν.4056/1977, του ΠΔ 293/1977, και του Ν. 2168/1993. Όπως είπε, θα έπρεπε να αναγράφεται με σαφήνεια ότι το σχέδιο νόμου αφορά τις συσκευές οι οποίες είναι σχεδιασμένες να δίνουν σήμα συναγερμού για σηματοδοσία ή διάσωση και μπορεί να μετατραπούν σε πυροβόλα όπλα με την χρήση κοινών εργαλείων. Επίσης, θα πρέπει να περιλαμβάνονται και τα είδη πυροτεχνίας των ανωτέρων συσκευών.
Να προβλέπονται οι αρμόδιες υπηρεσίες για την συλλογή και ανταλλαγή πληροφοριών με τις αντίστοιχες των υπολοίπων κρατών της ΕΕ, αλλά και η συνεργασία με τις πλατφόρμες διάθεσης και πώλησης του δικτύου, καθώς είναι ο κύριος τόπος πληροφοριών και αγοροπωλησιών. Τα αρχεία των κατόχων να τηρούνται σύμφωνα με τα πρότυπα της ΕΕ ώστε να διασφαλίζεται η ποιότητα και η χρησιμότητά του. Επίσης, να προστεθούν άρθρα για τις αρμόδιες αρχές ελέγχου, τις ποινικές και διοικητικές κυρώσεις, τις εξουσιοδοτικές, μεταβατικές και καταργούμενες διατάξεις.
Ο ειδικός αγορητής του ΚΙΝΑΛ Γιώργος Καμίνης, ανέφερε πως το παρόν νομοσχέδιο δεν ενσωματώνει και την Οδηγία 221/355 ώστε να οδηγούμασταν σε ένα πλήρες και ασφαλές νομοθετικό καθεστώς που δεν θα γεννά ασάφειες σε πολύ κρίσιμα πολύ θέματα. Παρατήρησε ότι η ενσωμάτωση στο εθνικό δίκαιο της αντίστοιχης Οδηγίας ενσωμάτωσης για τα πυροβόλα όπλα είχε γίνει με ΚΥΑ, σε αντίθεση με την διαδικασία που έρχεται τώρα. Επισήμανε ότι στο Ν. 4678/2020 που αφορά την απόκτηση και κατοχή όπλων υπήρχαν 14 εξουσιοδοτικές διατάξεις που παρέπεμπαν σε εκδόσεις Υπουργικών Αποφάσεων αλλά μετά από δύο χρόνια διαπίστωσε ότι έχουν εκδοθεί μόνο δύο και ουσιαστικά το καθεστώς τους περιμένει αρρύθμιστο.
Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Νίκος Καραθανάσης δεν θέλησε να τοποθετηθεί επί των άρθρων και επιφυλάχθηκε για την Ολομέλεια.
Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Κωνσταντίνος Χήτας, ζήτησε από το πεδίο εφαρμογής του σχεδίου νόμου να εξαιρούνται μόνο τα όπλα των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας και όχι άλλες κατηγορίες. Για τις προβλέψεις του ελέγχου με τις τεχνικές προδιαγραφές, είπε πως ο έλεγχος αυτός δεν θα έπρεπε να περιλαμβάνει την εξέταση των σχετικών εγχειριδίων αλλά κυρίως την εξέταση των ίδιων των συσκευών. Να προσδιοριστεί με μεγαλύτερη σαφήνεια ποιες είναι οι περιπτώσεις που θα πρέπει να προσκομίζονται στις υπηρεσίες ελέγχων δείγματα των συσκευών για αδειοδότηση.
Ποιος θα είναι που αποφασίζει σε αυτές τις περιπτώσεις. Να διασφαλίζεται η διαδικασία με την οποία ο ιδιώτης κάτοχος ακατάλληλων όπλων σήμανσης ή σηματοδότησης θα τα επιστρέφει όλα στα τελωνεία. Τα όπλα αυτά θα πρέπει να ελέγχονται υποχρεωτικά και από τις αρμόδιες αρχές της χώρας μας, ασχέτως εάν διαθέτουν έλεγχο συμμόρφωσης από άλλο κράτος της ΕΕ.
Η ειδική αγορήτρια του ΜέΡΑ 25 Φωτεινή Μπακαδήμα, μιλώντας επί των άρθρων του νομοσχεδίου ζήτησε να υπάρξουν επιπλέον διευκρινίσεις στην διάταξη που προβλέπει ότι η επιστροφή στα τελωνεία και η επανεξαγωγή όσων όπλων σήμανσης και συναγερμού κριθούν ακατάλληλα, θα γίνεται με μέριμνα του προσώπου που έχει την προσωρινή άδεια εισαγωγής τους. Καθώς, όπως είπε, δεν πρέπει να υπάρχει κανένα γκρίζο σημείο αλλά ούτε και να έχουν την επίκληση της ατομικής ευθύνης. Επίσης, σχετικά με το Αρχείο που θα δημιουργηθεί για τους κατόχους αυτών των συσκευών, ρώτησε πώς θα διασφαλίζονται τα προσωπικά τους δεδομένα.
ΑΠΕ-ΜΠΕ